Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym (2019/2168(INI))

Zniwelowanie przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym

P9_TA(2021)0026

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym (2019/2168(INI))

(2021/C 456/20)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 2 i art. 3 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając deklarację pekińską i pekińską platformę działania, które przyjęto podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w 1995 r., a w szczególności obszar "Kobiety i media",

- uwzględniając konwencję Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) nr 190 z 2019 r. dotyczącą przemocy i nękania oraz zalecenie MOP nr 206 dotyczące przemocy i nękania, z tego samego roku,

- uwzględniając dokument końcowy przyjęty 16 grudnia 2015 r. na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych na wysokim szczeblu, dotyczący ogólnego przeglądu wdrażania wyników Światowego Szczytu Społeczeństwa Informacyjnego,

- uwzględniając komunikat Komisji z 6 maja 2015 r. pt. "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy" (COM(2015)0192) oraz śródokresowy przegląd realizacji tej strategii pt. "Połączony jednolity rynek cyfrowy dla wszystkich" z 10 maja 2017 r. (COM(2017)0228),

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych, w szczególności jego zasady 1, 2, 3 i 20,

- uwzględniając filary II ("Stworzenie odpowiednich warunków dla rozwoju sieci i usług cyfrowych") i III ("Maksymalizacja potencjału wzrostu naszej europejskiej gospodarki") strategii Komisji dotyczącej jednolitego rynku cyfrowego,

- uwzględniając strategiczne ramy europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020),

- uwzględniając badania Komisji zatytułowane "ICT for work: Digital skills in the workplace" [ICT w pracy: umiejętności cyfrowe w miejscu pracy] oraz "Women in the Digital Age" [Kobiety w erze cyfrowej],

- uwzględniając komunikat Komisji z 5 marca 2020 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025" (COM(2020)0152),

- uwzględniając komunikat Komisji z 1 lipca 2020 r. pt. "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności" (COM(2020)0274),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 1 października 2013 r. pt. "Women active in the ICT sector" [Kobiety działające w sektorze ICT],

- uwzględniając badanie Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) z 26 stycznia 2017 r. pt. "Gender and Digital Agenda" [Agenda cyfrowa a kwestia płci],

- uwzględniając konkluzje Rady z 30 maja 2016 r. w sprawie rozwijania - poprzez kształcenie i szkolenie - umiejętności korzystania z mediów i umiejętności krytycznego myślenia,

- uwzględniając konkluzje prezydencji Rady z 6 grudnia 2018 r. pt. "Równouprawnienie płci, młodzież i cyfryzacja",

- uwzględniając konkluzje Rady z 10 grudnia 2019 r. pt. "Gospodarki w UE uwzględniające równouprawnienie płci: dalsze działania",

- uwzględniając opinię Komitetu Doradczego ds. Równości Szans dla Kobiet i Mężczyzn z 19 grudnia 2018 r. pt. "The future of gender equality strategy after 2019: the battles that we win never stay won" [Przyszłość strategii równouprawnienia płci po roku 2019: nie wystarczy wygrać bitwę, żeby wygrać wojnę],

- uwzględniając deklarację zobowiązań w sprawie kobiet w środowisku cyfrowym (WID), podpisaną w 2019 r. przez 27 ministrów UE i przedstawicieli państw członkowskich oraz Norwegii,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 maja 2012 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie stosowania zasady równego wynagradzania pracowników płci męskiej i żeńskiej za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 marca 2013 r. w sprawie eliminowania stereotypów dotyczących płci w UE 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 września 2013 r. w sprawie agendy cyfrowej na rzecz wzrostu, mobilności i zatrudnienia: pora przyspieszyć 3 , a w szczególności wielką koalicję na rzecz cyfrowych miejsc pracy,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 października 2015 r. w sprawie stosowania dyrektywy 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie równości płci i wzmocnienia pozycji kobiet w erze cyfrowej 5 ,

- uwzględniając Światowy Szczyt Społeczeństwa Informacyjnego (WSIS) z 2019 r. zatytułowany "Information and Communication Technologies for achieving the Sustainable Development Goals" [Technologie informacyjne i komunikacyjne w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju],

- uwzględniając forum WSIS 2020 zatytułowane "Fostering digital transformation and global partnerships: WSIS Action Lines for achieving the Sustainable Development Goals (SDGs)" [Wspieranie transformacji cyfrowej i partnerstw globalnych: kierunki działania WSIS na rzecz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju (SDG)],

- uwzględniając pytanie skierowane do Komisji w sprawie wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki sektorowi cyfrowemu (O-000004/2018 - B8-0010/2018),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 kwietnia 2018 r. w sprawie wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki sektorowi cyfrowemu 6 ,

- uwzględniając posiedzenie komisji międzyparlamentarnej, które odbyło się w Międzynarodowym Dniu Kobiet w 2018 r. i dotyczyło wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt w mediach i w dziedzinie ICT,

- uwzględniając pogłębioną analizę pt. "Empowering women on the Internet" [Wzmacnianie pozycji kobiet w internecie] opublikowaną 30 października 2015 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 7 ,

- uwzględniając badanie pt. "The underlying causes of the digital gender gap and possible solutions for enhanced digital inclusion of women and girls" [Podstawowe przyczyny różnic w dostępie do technologii cyfrowych dla kobiet i dziewcząt oraz możliwe rozwiązania na rzecz ich większej integracji cyfrowej] opublikowane 15 lutego 2018 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 8 ,

- uwzględniając badanie pt. "Przemoc cybernetyczna i mowa nienawiści w internecie wobec kobiet" opublikowane 16 sierpnia 2018 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 9 ,

- uwzględniając badanie pt. "Education and employment of women in science, technology and the digital economy, including AI and its influence on gender equality" [Edukacja i zatrudnienie kobiet w nauce, technologii i gospodarce cyfrowej, w tym w dziedzinie SI, oraz ich wpływ na równość płci] opublikowane 15 kwietnia 2020 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 10 ,

- uwzględniając ankietę Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) pt. "Przemoc wobec kobiet: ankieta ogólnoeuropejska", opublikowaną w 2014 r.,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar, zastępującą decyzję ramową Rady 2002/629/WSiSW 11 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 19 czerwca 2012 r. pt. "Strategia UE na rzecz wyeliminowania handlu ludźmi na lata 2O12-2016" (COM(2012)0286) oraz sprawozdanie śródokresowe z 17 października 2014 r. w sprawie wdrożenia tej strategii (SWD(2014)0318),

- uwzględniając tablicę wyników dotyczącą kobiet w środowisku cyfrowym 12 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A9-0232/2020),

A. mając na uwadze, że zgodnie z art. 8 TFUE Unia ma za zadanie Unii eliminowanie nierówności oraz wspieranie równouprawnienia kobiet i mężczyzn we wszystkich swoich działaniach; mając na uwadze, że aby osiągnąć równość płci, trzeba dać dziewczętom i młodym kobietom równy dostęp do technologii i szkoleń cyfrowych oraz zapewnić im bezpieczeństwo w sieci; mając na uwadze, że cel zrównoważonego rozwoju nr 5 dotyczy równości płci i wzmocnienia pozycji kobiet, a to obejmuje korzystanie z technologii i internetu;

B. mając na uwadze, że cyfryzacja zasadniczo zmieniła większość aspektów naszego życia w sposób, który stwarza niezliczone możliwości, ale także stawia nowe wyzwania; mając na uwadze, że kryzys COVID-19 i jego następstwa mogą doprowadzić do trwałych zmian w życiu w Europie, w których cyfryzacja będzie odgrywać ważną rolę; mając na uwadze, że należy zbadać i ocenić wpływ cyfryzacji na perspektywy zatrudnienia kobiet, a także konsekwencje telepracy; mając na uwadze, że poszukiwanie równowagi między telepracą, życiem prywatnym a obowiązkami opiekuńczymi wiąże się z dodatkowym stresem, kobiety doświadczają zatem zwiększonego obciążenia emocjonalnego, psychicznego i społecznego; mając na uwadze, że w związku z pandemią przed rynkiem pracy staje wyzwanie, jakim jest dogłębna transformacja cyfrowa;

C. mając na uwadze, że stereotypy płciowe stanowią poważną przeszkodę dla równości kobiet i mężczyzn, przyczyniają się do segregacji płciowej w edukacji i zatrudnieniu oraz dalej pogłębiają przepaść między płciami w sektorze cyfrowym i uniemożliwiają kobietom pełne uczestnictwo w charakterze użytkowniczek, innowatorek i twórczyń; mając na uwadze, że powszechne stereotypy kojarzą wysoki poziom zdolności intelektualnych z płcią męską bardziej niż z żeńską, a stereotypy te są przyjmowane już przez dzieci sześcioletnie, zwłaszcza dziewczynki, i wpływają na ich zainteresowania;

D. mając na uwadze, że wskaźnik równouprawnienia płci z 2019 r. wskazuje na utrzymujące się różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn w sektorze cyfrowym;

E. mając na uwadze, że według danych Eurostatu z 2018 r. w Unii Europejskiej na kierunkach związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) studiowało około 1,3 mln osób, a dziewczęta i kobiety były na tych kierunkach w znacznej mniejszości, gdyż stanowiły tylko 17 % łącznej liczby osób studiujących ICT w UE;

F. mając na uwadze, że 73 % chłopców w wieku od 15 do 16 lat czuje się pewnie, korzystając z urządzeń cyfrowych, które są im mniej znane, a taką samą pewność deklaruje 63 % dziewcząt z tej samej grupy wiekowej 13 , choć mają one kompetencje pozwalające im wyprzedzić chłopców w dziedzinie umiejętności cyfrowych;

G. mając na uwadze, że stereotypy płciowe w dużym stopniu wpływają na wybór kierunku studiów; mając na uwadze, że bardzo niewiele (poniżej 3 %) nastolatek w państwach członkowskich UE wyraża zainteresowanie pracą zawodową w obszarze ICT w wieku 30 lat 14 ; mając na uwadze, że nauczyciele i rodzice mogą pogłębiać stereotypy płciowe i zniechęcać dziewczęta do podejmowania kariery zawodowej w sektorze ICT; mając na uwadze, że wyeliminowanie oczekiwań dotyczących wyboru zawodu przez osoby danej płci oraz propagowanie kobiecych wzorców w dziedzinie nauki, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) i w dziedzinie ICT może zachęcić dziewczęta do studiowania ICT;

H. mając na uwadze, że kobiety w sektorze informacyjnym i komunikacyjnym zarabiają o 19 % mniej niż mężczyźni; mając na uwadze, że różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn bezpośrednio przyczynia się do różnicy w wysokości emerytur kobiet i mężczyzn 15 ; mając na uwadze, że poziom wynagrodzeń mężczyzn i kobiet musi być zgodny z zasadą sprawiedliwości i równości;

I. mając na uwadze, że na całym świecie kobiety jako grupa demograficzna rzadziej niż mężczyźni korzystają z internetu w celu zainstalowania oprogramowania lub skorzystania z internetowych usług radiowych i telewizyjnych, bankowości internetowej lub handlu elektronicznego;

J. mając na uwadze, że w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła liczba kobiet pracujących w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, jednak liczba ta pozostaje bardzo niska, gdyż kobiety stanowią mniej niż 20 % specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w Europie;

K. mając na uwadze, że według oczekiwań w przyszłości ponad 90 % miejsc pracy będzie wymagało pewnego poziomu umiejętności cyfrowych;

L. mając na uwadze, że kobiety z większym prawdopodobieństwem napotkają trudności ze znalezieniem swojego miejsca na rynku pracy w sektorze ICT z powodu różnych barier, takich jak stereotypy płciowe i brak różnorodności w miejscu pracy; mając na uwadze, że w sektorze ICT istnieje znaczna segregacja pionowa i pozioma, a kobiety często mają wyższe kwalifikacje niż wymagane na zajmowanych przez nie stanowiskach; mając na uwadze, że tylko znikoma liczba kobiet zajmuje wysokie stanowiska w dziedzinie inżynierii oprogramowania;

M. mając na uwadze, że korzystanie z oprogramowania i jego tworzenie stają się kluczowymi atutami w transformacji cyfrowej; mając na uwadze, że przepaść między płciami wśród twórców oprogramowania i inżynierów budzi niepokój, jeśli chodzi o udział kobiet w tym sektorze oraz o potencjalną świadomą i nieświadomą dyskryminację ze względu na płeć w aplikacjach wykorzystujących sztuczną inteligencję (SI), grach wideo i zabawkach oraz innych aplikacjach;

N. mając na uwadze, że z badania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na temat przemocy wobec kobiet wynika, że 14 % kobiet doświadczyło cybernękania, odkąd skończyły 15 lat 16 ; mając na uwadze, że w placówkach edukacyjnych STEM, w tym w szkołach, na uczelniach i w miejscach pracy, odnotowuje się częste przypadki molestowania seksualnego, co dodatkowo wyklucza kobiety z tego sektora; mając na uwadze, że w czasie pandemii COVID-19 wiele kobiet padło ofiarą nowych form molestowania seksualnego i psychicznego w internecie, w tym wtargnięcia na wideokonferencje, uporczywego nękania lub gróźb; mając na uwadze, że pilnie potrzebne są środki przeciwdziałające tym nowym formom molestowania seksualnego i nękania psychicznego; mając na uwadze, że uprzedmiotowienie, hiperseksualizacja i wykorzystywanie kobiet w internecie, w szczególności za pośrednictwem pornografii internetowej, mają katastrofalny wpływ na kształtowanie się seksualności i ogólnie na równouprawnienie płci;

O. mając na uwadze, że w sektorze ICT kobiety stanowią niewielki odsetek pracowników; mając na uwadze, że wiele kobiet rezygnuje z wyższej edukacji, możliwości oferowanych na uczelniach czy kariery zawodowej w sektorze ICT (zjawisko odchodzenia kobiet z sektora znane jako "leaky pipeline"), głównie z powodu braku równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, utrudnień organizacyjnych i dominacji mężczyzn w tym środowisku; mając na uwadze, że roczna utrata produktywności w gospodarce europejskiej wynikająca z odchodzenia kobiet z pracy w sektorze cyfrowym na rzecz nieaktywności zawodowej wynosi 16,1 mld EUR 17 ;

P. mając na uwadze, że w sektorze IT znacznie wzrosła liczba kobiet zasiadających w zarządach, ale jest to również sektor o najwyższym odsetku gremiów zarządczych składających się wyłącznie z mężczyzn;

Q. mając na uwadze, że kompetencje cyfrowe to zdolność nabywania, przetwarzania i przekazywania informacji w formie cyfrowej oraz że na kompetencje te wpływa kontekst społecznokulturowy i gospodarczy; mając na uwadze, że kobiety spędzają więcej czasu niż mężczyźni na nieopłacanej opiece i pracach domowych; mając na uwadze, że skraca czas, który mogą poświęcić na rozrywkę, płatną pracę lub zdobywanie kompetencji informatycznych i umiejętności korzystania z internetu; mając na uwadze, że działania służące podnoszeniu świadomości, obalaniu stereotypów i norm dotyczących płci oraz lepszemu podziałowi nieopłacanej opieki nad dziećmi i prac domowych umożliwiłyby większy udział kobiet w (cyfrowych) rynkach pracy i szkoleniach oraz podniesienie kompetencji informatycznych;

R. mając na uwadze, że liczba kobiet wśród inwestorów kapitału wysokiego ryzyka, aniołów biznesu i inwestorów jest marginalna; mając na uwadze, że dziewczęta przeważnie w mniejszym stopniu zajmują się przedmiotami ICT i STEM od szkoły podstawowej, przez szkołę średnią po uniwersytet, przez co znacznie mniej kobiet pracuje w tych dziedzinach oraz zakłada i posiada prywatne przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwa typu startup; mając na uwadze, że mniejszy udział kobiet w dziedzinie technologii bezpośrednio wpływa na wszelkie zmiany społeczne i prowadzi do faworyzowania niektórych innowacji względem innych, a zatem wpływa na to, jakie innowacje i nowe technologie zostaną udostępnione konsumentom;

S. mając na uwadze tendencję do spadku liczby kobiet podejmujących studia wyższe związane z ICT w porównaniu z 2011 r.; mając na uwadze, że spośród 8 milionów specjalistów ds. ICT w UE zaledwie 17 % to kobiety; mając na uwadze, że gdyby więcej kobiet weszło na rynek pracy w sektorze cyfrowym, to sektor ten w ogromnym stopniu skorzystałby z niewykorzystanej dotąd puli talentów i zróżnicowanych perspektyw, co mogłoby przynieść wzrost rocznego PKB w gospodarce europejskiej o 16 mld EUR;

T. mając na uwadze, że zgodnie z raportem Światowego Forum Ekonomicznego z 2018 r. pt. "Global Gender Gap Report" [raport w sprawie różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn na świecie] na całym świecie zaledwie 22 % specjalistów ds. SI to kobiety, a 78 % z nich to mężczyźni, co oznacza, że do zasypania pozostaje przepaść wielkości 72 %; mając na uwadze, że w 2019 r. 92 % środków zainwestowanych w europejskie przedsiębiorstwa technologiczne trafiło do zespołów założycielskich składających się wyłącznie z mężczyzn 18 ;

U. mając na uwadze, że włączenie cyfrowe oznacza możliwość dostępu do ICT i korzystania z nich dla wszystkich osób i społeczności; mając na uwadze, że brak dostępu, nieprzystępne ceny i niedostatki w edukacji, a także oczekiwania wobec danej płci i normy społecznokulturowe, niższy udział w edukacji w dziedzinach STEM i ICT, ograniczone wykorzystanie narzędzi cyfrowych i mniejsza aktywność na platformach społecznych z powodu cyberprzemocy wobec dziewcząt i kobiet wyklucza je z włączenia cyfrowego; mając na uwadze, że włączenie cyfrowe bez względu na płeć powinno być elementem wszystkich inicjatyw i inwestycji UE związanych z ICT i cyfryzacją;

V. mając na uwadze, że włączenie cyfrowe w dziedzinie finansów oznacza cyfrowy dostęp do formalnych usług finansowych dostosowanych do potrzeb oraz świadczonych w sposób odpowiedzialny i po przystępnych kosztach, oraz korzystanie z tych usług; mając na uwadze, że przepisy i normy mogące podważać prawo kobiet do aktywności zawodowej, kontrolowania własnych aktywów, zakładania działalności gospodarczej i uzyskania finansowania na rozwijanie formalnych przedsiębiorstw oraz do podejmowania własnych decyzji ekonomicznych to główne przyczyny wykluczenia finansowego kobiet; mając na uwadze, że około miliarda kobiet nadal nie korzysta z formalnych usług finansowych, gdyż nie może uzyskać dokumentu tożsamości i telefonu komórkowego oraz zdobyć umiejętności informatycznych i wiedzy finansowej oraz dlatego, że dane produkty nie są dla nich odpowiednio dostosowane; mając na uwadze, że lepszy dostęp i korzystanie z odpowiedzialnych cyfrowych usług finansowych może pomóc w zwiększaniu siły gospodarczej i niezależności finansowej kobiet;

W. mając na uwadze, że na dostęp kobiet do technologii cyfrowych i możliwość korzystania z nich wpływa wiele czynników, w tym inwestycje, regulacje i konkurencja; mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta w regionach wiejskich i trudnodostępnych napotykają jeszcze więcej wyzwań i barier w dostępie do internetu i technologii cyfrowych oraz do odpowiedniej infrastruktury, co uniemożliwia im pełne wykorzystanie cyfrowego potencjału nowoczesnych technologii; mając na uwadze, że zwłaszcza w krajach rozwijających się kobiety i dziewczęta na obszarach wiejskich na ogół pracują w rolnictwie, a ich praca jest często nieodpłatna i niepewna, co sprawia, że żyją one w środowisku ubogim technologicznie i mają trudności w dostępie do technologii cyfrowych;

Uwagi ogólne

1. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dostosowały środki wspierające transformację cyfrową do celów Unii w zakresie równości płci; podkreśla, że w procesie transformacji cyfrowej nie należy pozostawiać nikogo w tyle; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązania Komisji do zwiększenia udziału kobiet w gospodarce cyfrowej i społeczeństwie informacyjnym, zawarte w strategii na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025; wzywa Komisję, by dalej przeciwdziałała poważnym różnicom w traktowaniu kobiet i mężczyzn w sektorze ICT, realizując agendę cyfrową, europejską strategię cyfrową i pozostałe strategie polityczne i inicjatywy dotyczące cyfryzacji, umiejętności i edukacji, z wykorzystaniem konkretnych środków mających w szczególności zwiększać udział kobiet i dziewcząt w tym sektorze; podkreśla, że zwiększenie udziału kobiet w sektorze cyfrowym może mieć istotny wpływ na zwalczanie nierówności płci, stereotypów i dyskryminacji, na poprawę dostępu kobiet do rynku pracy i warunków pracy kobiet, a także na rozwiązanie problemu zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć; wzywa Komisję i państwa członkowskie do odpowiedniego finansowania programów zachęcających większą liczbę dziewcząt i kobiet do studiowania i pracy w dziedzinach STEM, do tworzenia programów przedsiębiorczości finansujących kobiety i dziewczęta rozpoczynające projekty technologiczne lub zakładające nowe przedsiębiorstwa, do opracowania w obszarach związanych ze STEM, SI i z sektorem badań naukowych i innowacji strategii lepszego włączenia cyfrowego dziewcząt i kobiet ogólnie i w dziedzinie finansów, a także do przyjęcia wielopoziomowego podejścia do problemu różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn na wszystkich poziomach edukacji i w zatrudnieniu w sektorze cyfrowym;

2. wzywa Komisję, by należycie uwzględniała równe szanse dla kobiet i mężczyzn oraz przepaść cyfrową między kobietami a mężczyznami, negocjując programy w kolejnych wieloletnich ramach finansowych (WRF) oraz fundusze i pożyczki w planie odbudowy, a także by lepiej informowała kobiety o istnieniu tych mechanizmów; podkreśla, że polityka wspierania rozwoju ICT powinna obejmować włączanie problematyki płci do głównego nurtu polityki i sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci; wzywa Komisję, by zapewniła włączenie problematyki płci do aktu prawego o usługach cyfrowych oraz do wszystkich przyszłych wniosków powiązanych z dziedzinami cyfrowymi;

3. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia pełnego wdrożenia ministerialnej deklaracji zobowiązań w sprawie kobiet w środowisku cyfrowym; apeluje do Komisji, by monitorowała wdrażanie międzysektorowych krajowych planów państw członkowskich dotyczących kobiet w środowisku cyfrowym;

Edukacja

4. podkreśla, że należy zapewnić uwzględnienie aspektu płci w edukacji cyfrowej na wszystkich poziomach, w tym w edukacji pozalekcyjnej, nieformalnej i pozaformalnej, również dla kadry nauczycielskiej; wzywa do opracowania specjalnych strategii dla różnych grup wiekowych;

5. zachęca Komisję i państwa członkowskie, a także twórców oprogramowania, przedsiębiorstwa i uczelnie do przeciwdziałania nierówności płci w sektorze ICT oraz do współpracy w poszukiwaniu rozwiązań i dzielenia się najlepszymi praktykami w lepszym włączaniu dziewcząt od najmłodszych lat w sprawy istotne dla edukacji cyfrowej; wzywa UE i państwa członkowskie do opracowania, wspierania i wdrażania działań propagowanych przez ONZ i jej organy;

6. wzywa Komisję, by gruntownie zajęła się problemem małej liczby kobiet na studiach i stanowiskach pracy w obszarze ICT oraz zapewniła zdecydowane uwzględnienie perspektywy płci w programie "Cyfrowa Europa" oraz w zaktualizowanym planie działania na rzecz edukacji cyfrowej, co obejmuje kwestie dostępności i przystępności sprzętu cyfrowego; wzywa placówki edukacyjne, aby w dziedzinach STEM i ICT włączyły problematykę płci do wszystkich programów nauczania, materiałów edukacyjnych i praktyk pedagogicznych w pracy z dziećmi od najmłodszych lat, a także aby zachęcały dziewczęta do udziału w zajęciach szkolnych z matematyki, kodowania, ICT i przedmiotów ścisłych oraz do kontynuacji nauki tych przedmiotów; zachęca Komisję i państwa członkowskie do współpracy z instytucjami edukacyjnymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w ocenianiu i przeprojektowaniu formatów edukacyjnych w dziedzinie ICT;

7. podkreśla, że nieodłącznym elementem edukacji w przedszkolach i szkołach podstawowych powinno być danie kobietom i dziewczętom możliwości współkształtowania własnej przyszłości w dziedzinie STEM i ICT dzięki odrzuceniu szkodliwych stereotypów dotyczących ról płciowych dziewcząt i chłopców;

8. wzywa Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia perspektywy płci przy opracowywaniu polityki edukacji cyfrowej, aby umożliwić studentom i studentkom sprostanie wyzwaniom przyszłości; wzywa Komisję i państwa członkowskie do stworzenia programów mentoringu prezentujących kobiece wzorce osobowe w dziedzinie ICT na wszystkich poziomach edukacji; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wspierały kampanie uświadamiające skierowane do uczniów i rodziców i służące zwalczaniu stereotypów płciowych w projektach szkolnych i w pracy zawodowej; podkreśla, że kobietom należy się uznanie za ich pracę, tak aby dziewczęta nie widziały w podręcznikach do nauk ścisłych tylko nazwisk męskich, ale także kobiece wzorce osobowe;

9. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wspierały uczenie się przez całe życie w celu ułatwienia specjalistkom przechodzenie na stanowiska związane z ICT, a także szkolenia i programy podnoszenia umiejętności cyfrowych dziewcząt i kobiet, aktualizacji tych umiejętności i zmiany kwalifikacji; podkreśla, że zalecenie Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zaktualizowany europejski program na rzecz umiejętności w Europie muszą zapewniać perspektywę płci;

10. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia polityki i środków mających na celu rozwiązanie problemu odchodzenia kobiet z sektora;

11. apeluje, by równość płci stała się spójną i strukturalną częścią przyszłej strategii i polityki UE na rzecz młodzieży;

Zatrudnienie i przedsiębiorczość

12. wzywa państwa członkowskie do pełnej transpozycji i wdrożenia dyrektywy w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz wzywa Komisję do skutecznego monitorowania tych działań w celu zapewnienia obojgu rodzicom możliwości korzystania z płatnego urlopu ojcowskiego, rodzicielskiego i opiekuńczego; zachęca państwa członkowskie do uznania ICT za środek wspierania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz do obserwowania tendencji w cyfryzacji pracy, w tym w sektorze cyfrowym, by w razie potrzeby dostosować już istniejące krajowe środki wspierania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz propagować i umacniać systemy służące równemu podziałowi obowiązków opiekuńczych; w tym kontekście zachęca Komisję i państwa członkowskie do wprowadzenia polityki uwzględniającej osoby samozatrudnione, zwłaszcza kobiety-przedsiębiorców w sektorze ICT i sektorze cyfrowym, oraz ich potrzeby dotyczące dostępu do systemów ochrony socjalnej, urlopu macierzyńskiego i opieki nad dziećmi; zwraca uwagę, że praca zdalna pozwala na pracę w domu i może potencjalnie prowadzić do lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; zauważa jednak, że sytuacja w tym obszarze musi być monitorowana i odpowiednio regulowana przez państwa członkowskie;

13. podkreśla, że różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn ma negatywny wpływ na świadczenia socjalne i wysokość emerytur kobiet i mężczyzn, w tym w sektorze cyfrowym; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do przedstawienia do końca 2020 r. wiążących środków dotyczących przejrzystości wynagrodzeń, przy należytym uwzględnieniu specyfiki małych i średnich przedsiębiorstw w Europie oraz różnych modeli rynku pracy istniejących w UE, aby skutecznie rozwiązać problem zróżnicowania wynagrodzenia i emerytur ze względu na płeć oraz problem ubóstwa osób starszych;

14. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wspierały równouprawnienie płci w przedsiębiorstwach sektora ICT i w powiązanych sektorach oraz w gospodarce cyfrowej, a także by przyjęły politykę horyzontalną mającą zmniejszać różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn w gospodarce cyfrowej za pomocą ukierunkowanych środków, w tym funduszy europejskich służących finansowaniu projektów realizowanych przez kobiety w sektorze cyfrowym, wspierania udziału przynajmniej minimalnej liczby kobiet naukowców w projektach ICT, szkolenia działów kadr na temat nieświadomych uprzedzeń płciowych, by wesprzeć równowagę płci w rekrutacji, opracowywania programów nagród i zachęt dla przedsiębiorstw i organizacji aktywnie realizujących politykę neutralności wobec płci w powiązaniu z mierzalnymi celami, wspierania uwzględniania aspektu płci w strategiach przedsiębiorstw dotyczących produkcji, projektowania i komercjalizacji produktów ICT, corocznych sprawozdań na temat różnorodności i różnic w wysokości płac kobiet i mężczyzn w przedsiębiorstwa ICT, polityki zamówień publicznych lub wytycznych dotyczących zakupu usług ICT od dostawców zapewniających równowagę płci w swoich przedsiębiorstwach i zarządach, ułatwiania dystrybucji funduszy europejskich w przedsiębiorstwach uwzględniających kryteria równowagi płci i zachęcania do wdrażania planów i protokołów równości płci w celu poprawy i monitorowania wyników przedsiębiorstw pod względem udziału kobiet, w tym na szczeblu kierownictwa i przywództwa, a także dzięki programom mentorskim;

15. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeprowadzenia pełnej oceny przyczyn i czynników sprawiających, że wysoki odsetek kobiet przedwcześnie kończy karierę zawodową w sektorze cyfrowym; wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeanalizowania wpływu, jaki brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym wywiera na zdolność kobiet do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje niezbędne do utrzymania wymaganego poziomu umiejętności w sektorze ICT; wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania mechanizmów i programów mających na celu włączenie kobiet i dziewcząt w inicjatywy w zakresie kształcenia, szkolenia i zatrudnienia w sektorze cyfrowym, również jeśli są migrantkami;

16. wzywa Komisję i państwa członkowskie do pobudzania przedsiębiorczości kobiet i ich udziału w innowacyjności oraz do zwiększenia możliwości finansowania dla kobiet-przedsiębiorców oraz cyfrowych przedsiębiorstw typu startup prowadzonych przez kobiety i do poprawy dostępności istniejących funduszy, tak aby kobiety miały równe szanse konkurowania na jednolitym rynku cyfrowym, a także do zachęcania do większej równowagi płci w instytucjach finansujących;

17. zachęca Komisję i państwa członkowskie do zwiększenia finansowania badań nad kwestiami związanymi z płcią w dziedzinie ICT;

18. uważa, że sprawą najwyższej wagi jest istnienie większej liczby kobiecych wzorców osobowych oraz zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych w sektorze ICT; wzywa mężczyzn do opowiedzenia się za równością płci w gospodarce cyfrowej; podkreśla, że przedsiębiorstwa z branży ICT powinny wprowadzić w obszarze zasobów ludzkich praktyki promujące różnorodność, jak równowaga płci na stanowiskach kierowniczych średniego i wyższego szczebla oraz w zarządach spółek; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja ogłosiła, iż zamierza zachęcać do przyjęcia wniosku z 2012 r. dotyczącego dyrektywy w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów niewykonawczych spółek, których akcje są notowane na giełdzie (tzw. dyrektywy w sprawie kobiet w zarządach), oraz z naciskiem apeluje do Rady o odblokowanie tego wniosku i przyjęcie go;

Sektor kultury, mediów i sektor audiowizualny

19. podkreśla wpływ sektora kultury, mediów, reklamy i sektora audiowizualnego na rozwój i intensyfikację stereotypów płciowych i umacnianie barier normatywnych i kulturowych, pomnażanych przez język i rozpowszechniane obrazy;

20. wzywa przemysł audiowizualny i medialny do częstszego przedstawiania kobiet w zawodach związanych ze STEM i ICT oraz do prezentowania różnorodności i możliwości w dziedzinach STEM i ICT; wzywa przemysł medialny do włączenia kobiet do paneli dyskusyjnych, artykułów prasowych i innych przestrzeni, w których kształtowana jest opinia publiczna i dyskurs na tematy technologiczne;

21. przypomina o znaczeniu eliminowania świadomej i nieświadomej dyskryminacji ze względu na płeć z algorytmów, aplikacji SI, gier wideo i zabawek, które utrwalają szkodliwe uprzedzenia i stereotypy dotyczące płci i prowadzą do zmniejszonego udziału kobiet w dziedzinie technologii cyfrowych, SI i ICT; podkreśla potrzebę rozwiązania problemu faworyzowania niektórych innowacji w sektorze ICT, gdzie projektantami i twórcami usług, oprogramowania i aplikacji dla użytkowników są głównie mężczyźni, a użytkownikami - głównie kobiety;

Poprawa pozycji obywatelskiej, politycznej i gospodarczej kobiet

22. podkreśla, że ICT mogą znacznie zwiększyć zdolność kobiet do udziału w procesach wyborczych, konsultacjach publicznych, sondażach i debatach, a także do zakładania organizacji i działania na rzecz praw kobiet; wzywa Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia aspektu płci przy opracowywaniu inicjatyw w zakresie administracji elektronicznej; podkreśla skuteczność wykorzystywania internetu do prowadzenia kampanii, forów i zwiększania widoczności kobiecych wzorców osobowych;

23. wzywa Komisję i państwa członkowskie do konstruktywnego zaangażowania i wspierania organizacji cyfrowego społeczeństwa obywatelskiego oraz do zachęcania takich organizacji, by angażowały się w zarządzanie internetem; wzywa również Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z kobietami i kobiecymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz do ich zaangażowania, by lepiej reagować na problemy z codziennego życia kobiet i dziewcząt i łagodzić te problemy, przy opracowywaniu i wdrażaniu publicznej polityki w dziedzinie technologii, a także do wspierania integracji gospodarczej i cyfrowej kobiet;

24. zachęca państwa członkowskie i Komisję do organizowania kampanii uświadamiających, szkoleniowych i uwzględniających aspekt płci w celu podkreślenia wpływu biegłości w zakresie ICT na poprawę pozycji ekonomicznej kobiet;

25. uważa, że należy zachęcać kobiety do odgrywania bardziej krytycznej roli w projektowaniu, rozwoju, budowie i utrzymaniu inteligentnych miast i wsi;

Gromadzenie danych

26. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie tablicy wyników dotyczącej kobiet w środowisku cyfrowym jako integralnej części indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI), a także cztery nowe wskaźniki zaproponowane przez EIGE w sprawozdaniu za rok 2018 pt. "Gender equality and youth: opportunities and risks of digitalisation" [Równouprawnienie płci i młodzież: możliwości i zagrożenia związane z cyfryzacją];

27. wzywa Komisję i państwa członkowskie, a także platformy i przedsiębiorstwa do gromadzenia porównywalnych danych na temat korzystania z ICT według kryterium płci i wieku oraz do proponowania inicjatyw, w tych badawczych, mających na celu zrozumienie podstawowych przyczyn przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami oraz zaradzenie im; wzywa Komisję i państwa członkowskie do gromadzenia i wykorzystywania już istniejących danych zdezagregowanych według kryterium płci, by wesprzeć większą liczbę badań nad wzajemnym oddziaływaniem różnych czynników utrudniających włączenie cyfrowe kobiet i dziewcząt; podkreśla, że zharmonizowane gromadzenie danych ułatwia państwom członkowskim porównywanie i wymianę danych oraz przykładów najlepszych praktyk;

Zwalczanie przemocy uwarunkowanej płcią: cyberprzemoc

28. z dużym zaniepokojeniem odnotowuje wzrost cyberprzestępczości oraz wzrost liczby aktów zastraszania, mobbingu, doxingu, napastowania i przemocy wobec kobiet w świecie cyfrowym; podkreśla znaczenie umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów, cyberhigieny i cyberochrony; apeluje o fundusze i kampanie służące podnoszeniu świadomości i uczeniu kobiet, jak zabezpieczać swoje konta i swoją komunikację, aby chronić się w internecie, a także jak prowadzić przyjazną komunikację społeczną w internecie, by ostrzec kobiety przed potencjalnymi nękającymi lub agresorami, a także o informowanie kobiet, jak zwrócić się o pomoc w razie incydentu; uważa, że takie kampanie powinny zwalczać przemoc uwarunkowaną płcią i stereotypy związane z płcią, edukować mężczyzn, jak zachowywać się wobec kobiet w internecie, oraz zapewniać kobietom stałą wolność wypowiedzi i znaczący udział w debacie publicznej; uważa ponadto, że przedsiębiorstwa i deweloperzy powinni zająć się problemem przemocy i nadużyciami motywowanymi płcią w internecie przez wprowadzenie w swojej infrastrukturze skutecznych mechanizmów zgłaszania i zawieszania; wzywa państwa członkowskie do tworzenia kanałów zgłaszania i do wspierania rozwoju narzędzi szkoleniowych dla policji, wymiaru sprawiedliwości i sektora ICT, aby umożliwić organom ścigania skuteczne prowadzenie dochodzeń i ściganie sprawców złośliwych ataków oraz wspieranie ofiar nękania i przemocy w internecie;

29. wzywa instytucje, agencje i organy UE, a także państwa członkowskie i ich organy ścigania do współpracy i podjęcia konkretnych kroków w celu koordynacji działań na rzecz przeciwdziałania wykorzystywaniu ICT do popełniania przestępstw, w tym molestowania seksualnego w internecie i handlu ludźmi w celu wykorzystywania seksualnego, a także do gromadzenia danych o przemocy motywowanej płcią w internecie w rozbiciu na płeć; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zapowiedziała przeprowadzenie badania o przemocy uwarunkowanej płcią; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by odpowiednio finansowały opracowywanie rozwiązań SI zapobiegających cyberprzemocy wobec kobiet i dziewcząt, molestowaniu ich i wykorzystywaniu seksualnemu przez internet oraz nękaniu w miejscu pracy, a także zwalczających te zjawiska; wzywa państwa członkowskie do przeglądu ich prawa karnego w celu zdefiniowania, uznania i penalizacji nowych form przemocy cyfrowej, a także do ratyfikowania konwencji MOP z 2019 r. dotyczącej przemocy i molestowania, która ma zastosowanie między innymi do komunikacji związanej z pracą;

30. uważa, że dla osiągnięcia równości płci zasadnicze znaczenie ma stworzenie całościowej, dostosowanej do wieku edukacji o seksualności i związkach międzyludzkich, obejmującej zwalczanie cyberprzemocy i molestowania seksualnego w internecie, a także zwalczanie uprzedmiotowienia w internecie oraz hiperseksualizacji i wykorzystywania seksualnego kobiet; wzywa Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia polityki i środków mających przeciwdziałać częstemu molestowaniu seksualnemu w placówkach edukacji i szkołach oferujących naukę w dziedzinach STEM, a także w sektorze ICT; wzywa pracodawców, by dostosowali środki z dziedziny zasobów ludzkich w celu zwalczania zarówno starych, jak i nowych form molestowania w internecie, m.in. przez wprowadzenie obowiązkowych szkoleń, a także telefonów alarmowych dla ofiar;

31. wzywa do przyjęcia dalszych prawnie wiążących środków oraz do dyrektywy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy ze względu na płeć, w tym cyberprzemocy, która często służy uciszeniu działaczek, kobiet działających w polityce i w życiu publicznym, oraz nawoływaniu w internecie do nienawiści wobec kobiet; wzywa Komisję do zapewnienia, by w przyszłym wniosku dotyczącym aktu prawnego o usługach cyfrowych i nowych ram współpracy między platformami internetowymi zapisano obowiązki platform internetowych w odniesieniu do rozpowszechnianych przez użytkowników wypowiedzi nacechowanych nienawiścią i innych szkodliwych, obraźliwych i seksistowskich treści, z myślą o ochronie bezpieczeństwa kobiet w internecie; wzywa Komisję do opracowania zharmonizowanych prawnych definicji przemocy w internecie oraz nowego kodeksu postępowania dla platform internetowych dotyczących zwalczania przemocy ze względu na płeć w internecie;

Nowo powstające dziedziny

32. wzywa krajowe organy administracji publicznej i instytucje UE do współpracy z sektorem prywatnym w celu opracowania ogólnoeuropejskich kampanii propagujących wzorce osobowe, zachęcające kobiety zaczynające karierę zawodową do wybierania zawodów związanych z cyberbezpieczeństwem, co znacznie zmniejszyłoby różnice w poziomie umiejętności, pobudziłoby gospodarkę i poprawiło ogólną odporność branży cyberbezpieczeństwa w Europie;

33. podkreśla potrzebę dalszych działań regulacyjnych, które zapewnią przestrzeganie w dziedzinie SI zasad i wartości równouprawnienia płci i niedyskryminacji zapisanych w art. 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;

34. podkreśla potrzebę przyjęcia perspektywy płci w celu głębszego zrozumienia nowo powstających dziedzin, takich jak podejmowanie decyzji w oparciu o algorytmy, technologia łańcuchów blokowych, kryptowaluty i nadzór nad danymi, oraz potrzebę opracowania strategii uwzględniających to głębsze zrozumienie;

Równość płci w polityce rozwoju

35. wyraża zaniepokojenie, że w czasie obecnego kryzysu przepaść cyfrowa między kobietami a mężczyznami w krajach i regionach rozwijających się może się pogłębić; podkreśla znaczenie wspierania biegłości cyfrowej kobiet i dziewcząt, dostępności cyfrowej i przystępności cenowej technologii cyfrowych jako instrumentów umożliwiających osiągnięcie równouprawnienia płci w strategiach rozwoju; podkreśla potrzebę ukierunkowania funduszy rozwojowych na wspieranie edukacji cyfrowej dziewcząt i kobiet oraz wspierania projektów kierowanych przez kobiety w sektorze cyfrowym, zwłaszcza projektów o pozytywnych skutkach społecznych;

36. przypomina, że osoby niepełnosprawne, członkowie grup zmarginalizowanych od pokoleń, kobiety ze środowisk o różnym statusie społecznoekonomicznym, kobiety starsze, kobiety na obszarach wiejskich, a także uchodźczynie i migrantki mogą napotykać problemy w dostępie do usług cyfrowych i odpowiedniej infrastruktury; podkreśla znaczenie przekrojowego podejścia do wszystkich inicjatyw służących włączaniu problematyki płci do głównego nurtu polityki, jeśli chodzi o poprawę dostępu kobiet do usług cyfrowych i korzystania z nich oraz do edukacji i zatrudnienia w gospodarce i społeczeństwie cyfrowym; wzywa państwa członkowskie do zajęcia się problemem wykluczenia cyfrowego wszystkich słabszych grup społecznych oraz do zapewnienia im dostępu do edukacji w zakresie ICT przez dostosowanie metod i harmonogramów nauczania w celu uwzględnienia czynników warunkujących dostęp kobiet do edukacji;

o

o o

37. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 264 E z 13.9.2013, s. 75.
2 Dz.U. C 36 z 29.1.2016, s. 18.
3 Dz.U. C 93 z 9.3.2016, s. 120.
4 Dz.U. C 349 z 17.10.2017, s. 56.
5 Dz.U. C 66 z 21.2.2018, s. 44.
6 Dz.U. C 390 z 18.11.2019, s. 28.
7 Pogłębiona analiza - "Empowering women on the Internet", Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej, Departament Polityki C - Prawa obywatelskie i sprawy konstytucyjne, 30 października 2015 r.
8 Badanie - "The underlying causes of the digital gender gap and possible solutions for enhanced digital inclusion of women and girls", Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej, Departament Polityki C - Prawa obywatelskie i sprawy konstytucyjne, 15 lutego 2018 r.
9 Badanie "Cyber violence and hate speech online against women" [Przemoc cybernetyczna i mowa nienawiści w internecie wobec kobiet], Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej Unii Europejskiej, Departament Tematyczny ds. Praw Obywatelskich i Spraw Konstytucyjnych, 16 sierpnia 2018 r.
10 Badanie - "Education and employment of women in science, technology and the digital economy, including AI and its influence on gender equality", Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej, Departament Polityki C - Prawa obywatelskie i sprawy konstytucyjne, 15 kwietnia 2020 r.
11 Dz.U. L 101 z 15.4.2011, s. 1.
13 EIGE, wskaźnik 6. Źródło: Arkusz informacyjny EIGE pt. "Gender equality and digitalisation in the European Union" [Równouprawnienie płci i cyfryzacja w Unii Europejskiej], opublikowany 11 października 2018 r.
14 Arkusz informacyjny EIGE pt. "Gender equality and digitalisation in the European Union" [Równouprawnienie płci i cyfryzacja w Unii Europejskiej], opublikowany 11 października 2018 r.
17 Badanie Komisji pt. "Kobiety w erze cyfrowej" (2018).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.456.232

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym (2019/2168(INI))
Data aktu: 21/01/2021
Data ogłoszenia: 10/11/2021