P9_TA(2021)0026Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym (2019/2168(INI))
(2021/C 456/20)
(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2021 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 2 i art. 3 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- uwzględniając art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając deklarację pekińską i pekińską platformę działania, które przyjęto podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w 1995 r., a w szczególności obszar "Kobiety i media",
- uwzględniając konwencję Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) nr 190 z 2019 r. dotyczącą przemocy i nękania oraz zalecenie MOP nr 206 dotyczące przemocy i nękania, z tego samego roku,
- uwzględniając dokument końcowy przyjęty 16 grudnia 2015 r. na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych na wysokim szczeblu, dotyczący ogólnego przeglądu wdrażania wyników Światowego Szczytu Społeczeństwa Informacyjnego,
- uwzględniając komunikat Komisji z 6 maja 2015 r. pt. "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy" (COM(2015)0192) oraz śródokresowy przegląd realizacji tej strategii pt. "Połączony jednolity rynek cyfrowy dla wszystkich" z 10 maja 2017 r. (COM(2017)0228),
- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych, w szczególności jego zasady 1, 2, 3 i 20,
- uwzględniając filary II ("Stworzenie odpowiednich warunków dla rozwoju sieci i usług cyfrowych") i III ("Maksymalizacja potencjału wzrostu naszej europejskiej gospodarki") strategii Komisji dotyczącej jednolitego rynku cyfrowego,
- uwzględniając strategiczne ramy europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020),
- uwzględniając badania Komisji zatytułowane "ICT for work: Digital skills in the workplace" [ICT w pracy: umiejętności cyfrowe w miejscu pracy] oraz "Women in the Digital Age" [Kobiety w erze cyfrowej],
- uwzględniając komunikat Komisji z 5 marca 2020 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025" (COM(2020)0152),
- uwzględniając komunikat Komisji z 1 lipca 2020 r. pt. "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności" (COM(2020)0274),
- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 1 października 2013 r. pt. "Women active in the ICT sector" [Kobiety działające w sektorze ICT],
- uwzględniając badanie Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) z 26 stycznia 2017 r. pt. "Gender and Digital Agenda" [Agenda cyfrowa a kwestia płci],
- uwzględniając konkluzje Rady z 30 maja 2016 r. w sprawie rozwijania - poprzez kształcenie i szkolenie - umiejętności korzystania z mediów i umiejętności krytycznego myślenia,
- uwzględniając konkluzje prezydencji Rady z 6 grudnia 2018 r. pt. "Równouprawnienie płci, młodzież i cyfryzacja",
- uwzględniając konkluzje Rady z 10 grudnia 2019 r. pt. "Gospodarki w UE uwzględniające równouprawnienie płci: dalsze działania",
- uwzględniając opinię Komitetu Doradczego ds. Równości Szans dla Kobiet i Mężczyzn z 19 grudnia 2018 r. pt. "The future of gender equality strategy after 2019: the battles that we win never stay won" [Przyszłość strategii równouprawnienia płci po roku 2019: nie wystarczy wygrać bitwę, żeby wygrać wojnę],
- uwzględniając deklarację zobowiązań w sprawie kobiet w środowisku cyfrowym (WID), podpisaną w 2019 r. przez 27 ministrów UE i przedstawicieli państw członkowskich oraz Norwegii,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 maja 2012 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie stosowania zasady równego wynagradzania pracowników płci męskiej i żeńskiej za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości 1 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 marca 2013 r. w sprawie eliminowania stereotypów dotyczących płci w UE 2 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 września 2013 r. w sprawie agendy cyfrowej na rzecz wzrostu, mobilności i zatrudnienia: pora przyspieszyć 3 , a w szczególności wielką koalicję na rzecz cyfrowych miejsc pracy,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 października 2015 r. w sprawie stosowania dyrektywy 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy 4 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie równości płci i wzmocnienia pozycji kobiet w erze cyfrowej 5 ,
- uwzględniając Światowy Szczyt Społeczeństwa Informacyjnego (WSIS) z 2019 r. zatytułowany "Information and Communication Technologies for achieving the Sustainable Development Goals" [Technologie informacyjne i komunikacyjne w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju],
- uwzględniając forum WSIS 2020 zatytułowane "Fostering digital transformation and global partnerships: WSIS Action Lines for achieving the Sustainable Development Goals (SDGs)" [Wspieranie transformacji cyfrowej i partnerstw globalnych: kierunki działania WSIS na rzecz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju (SDG)],
- uwzględniając pytanie skierowane do Komisji w sprawie wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki sektorowi cyfrowemu (O-000004/2018 - B8-0010/2018),
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 kwietnia 2018 r. w sprawie wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki sektorowi cyfrowemu 6 ,
- uwzględniając posiedzenie komisji międzyparlamentarnej, które odbyło się w Międzynarodowym Dniu Kobiet w 2018 r. i dotyczyło wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt w mediach i w dziedzinie ICT,
- uwzględniając pogłębioną analizę pt. "Empowering women on the Internet" [Wzmacnianie pozycji kobiet w internecie] opublikowaną 30 października 2015 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 7 ,
- uwzględniając badanie pt. "The underlying causes of the digital gender gap and possible solutions for enhanced digital inclusion of women and girls" [Podstawowe przyczyny różnic w dostępie do technologii cyfrowych dla kobiet i dziewcząt oraz możliwe rozwiązania na rzecz ich większej integracji cyfrowej] opublikowane 15 lutego 2018 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 8 ,
- uwzględniając badanie pt. "Przemoc cybernetyczna i mowa nienawiści w internecie wobec kobiet" opublikowane 16 sierpnia 2018 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 9 ,
- uwzględniając badanie pt. "Education and employment of women in science, technology and the digital economy, including AI and its influence on gender equality" [Edukacja i zatrudnienie kobiet w nauce, technologii i gospodarce cyfrowej, w tym w dziedzinie SI, oraz ich wpływ na równość płci] opublikowane 15 kwietnia 2020 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 10 ,
- uwzględniając ankietę Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) pt. "Przemoc wobec kobiet: ankieta ogólnoeuropejska", opublikowaną w 2014 r.,
- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar, zastępującą decyzję ramową Rady 2002/629/WSiSW 11 ,
- uwzględniając komunikat Komisji z 19 czerwca 2012 r. pt. "Strategia UE na rzecz wyeliminowania handlu ludźmi na lata 2O12-2016" (COM(2012)0286) oraz sprawozdanie śródokresowe z 17 października 2014 r. w sprawie wdrożenia tej strategii (SWD(2014)0318),
- uwzględniając tablicę wyników dotyczącą kobiet w środowisku cyfrowym 12 ,
- uwzględniając art. 54 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A9-0232/2020),
A. mając na uwadze, że zgodnie z art. 8 TFUE Unia ma za zadanie Unii eliminowanie nierówności oraz wspieranie równouprawnienia kobiet i mężczyzn we wszystkich swoich działaniach; mając na uwadze, że aby osiągnąć równość płci, trzeba dać dziewczętom i młodym kobietom równy dostęp do technologii i szkoleń cyfrowych oraz zapewnić im bezpieczeństwo w sieci; mając na uwadze, że cel zrównoważonego rozwoju nr 5 dotyczy równości płci i wzmocnienia pozycji kobiet, a to obejmuje korzystanie z technologii i internetu;
B. mając na uwadze, że cyfryzacja zasadniczo zmieniła większość aspektów naszego życia w sposób, który stwarza niezliczone możliwości, ale także stawia nowe wyzwania; mając na uwadze, że kryzys COVID-19 i jego następstwa mogą doprowadzić do trwałych zmian w życiu w Europie, w których cyfryzacja będzie odgrywać ważną rolę; mając na uwadze, że należy zbadać i ocenić wpływ cyfryzacji na perspektywy zatrudnienia kobiet, a także konsekwencje telepracy; mając na uwadze, że poszukiwanie równowagi między telepracą, życiem prywatnym a obowiązkami opiekuńczymi wiąże się z dodatkowym stresem, kobiety doświadczają zatem zwiększonego obciążenia emocjonalnego, psychicznego i społecznego; mając na uwadze, że w związku z pandemią przed rynkiem pracy staje wyzwanie, jakim jest dogłębna transformacja cyfrowa;
C. mając na uwadze, że stereotypy płciowe stanowią poważną przeszkodę dla równości kobiet i mężczyzn, przyczyniają się do segregacji płciowej w edukacji i zatrudnieniu oraz dalej pogłębiają przepaść między płciami w sektorze cyfrowym i uniemożliwiają kobietom pełne uczestnictwo w charakterze użytkowniczek, innowatorek i twórczyń; mając na uwadze, że powszechne stereotypy kojarzą wysoki poziom zdolności intelektualnych z płcią męską bardziej niż z żeńską, a stereotypy te są przyjmowane już przez dzieci sześcioletnie, zwłaszcza dziewczynki, i wpływają na ich zainteresowania;
D. mając na uwadze, że wskaźnik równouprawnienia płci z 2019 r. wskazuje na utrzymujące się różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn w sektorze cyfrowym;
E. mając na uwadze, że według danych Eurostatu z 2018 r. w Unii Europejskiej na kierunkach związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) studiowało około 1,3 mln osób, a dziewczęta i kobiety były na tych kierunkach w znacznej mniejszości, gdyż stanowiły tylko 17 % łącznej liczby osób studiujących ICT w UE;
F. mając na uwadze, że 73 % chłopców w wieku od 15 do 16 lat czuje się pewnie, korzystając z urządzeń cyfrowych, które są im mniej znane, a taką samą pewność deklaruje 63 % dziewcząt z tej samej grupy wiekowej 13 , choć mają one kompetencje pozwalające im wyprzedzić chłopców w dziedzinie umiejętności cyfrowych;
G. mając na uwadze, że stereotypy płciowe w dużym stopniu wpływają na wybór kierunku studiów; mając na uwadze, że bardzo niewiele (poniżej 3 %) nastolatek w państwach członkowskich UE wyraża zainteresowanie pracą zawodową w obszarze ICT w wieku 30 lat 14 ; mając na uwadze, że nauczyciele i rodzice mogą pogłębiać stereotypy płciowe i zniechęcać dziewczęta do podejmowania kariery zawodowej w sektorze ICT; mając na uwadze, że wyeliminowanie oczekiwań dotyczących wyboru zawodu przez osoby danej płci oraz propagowanie kobiecych wzorców w dziedzinie nauki, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) i w dziedzinie ICT może zachęcić dziewczęta do studiowania ICT;
H. mając na uwadze, że kobiety w sektorze informacyjnym i komunikacyjnym zarabiają o 19 % mniej niż mężczyźni; mając na uwadze, że różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn bezpośrednio przyczynia się do różnicy w wysokości emerytur kobiet i mężczyzn 15 ; mając na uwadze, że poziom wynagrodzeń mężczyzn i kobiet musi być zgodny z zasadą sprawiedliwości i równości;
I. mając na uwadze, że na całym świecie kobiety jako grupa demograficzna rzadziej niż mężczyźni korzystają z internetu w celu zainstalowania oprogramowania lub skorzystania z internetowych usług radiowych i telewizyjnych, bankowości internetowej lub handlu elektronicznego;
J. mając na uwadze, że w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła liczba kobiet pracujących w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, jednak liczba ta pozostaje bardzo niska, gdyż kobiety stanowią mniej niż 20 % specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w Europie;
K. mając na uwadze, że według oczekiwań w przyszłości ponad 90 % miejsc pracy będzie wymagało pewnego poziomu umiejętności cyfrowych;
L. mając na uwadze, że kobiety z większym prawdopodobieństwem napotkają trudności ze znalezieniem swojego miejsca na rynku pracy w sektorze ICT z powodu różnych barier, takich jak stereotypy płciowe i brak różnorodności w miejscu pracy; mając na uwadze, że w sektorze ICT istnieje znaczna segregacja pionowa i pozioma, a kobiety często mają wyższe kwalifikacje niż wymagane na zajmowanych przez nie stanowiskach; mając na uwadze, że tylko znikoma liczba kobiet zajmuje wysokie stanowiska w dziedzinie inżynierii oprogramowania;
M. mając na uwadze, że korzystanie z oprogramowania i jego tworzenie stają się kluczowymi atutami w transformacji cyfrowej; mając na uwadze, że przepaść między płciami wśród twórców oprogramowania i inżynierów budzi niepokój, jeśli chodzi o udział kobiet w tym sektorze oraz o potencjalną świadomą i nieświadomą dyskryminację ze względu na płeć w aplikacjach wykorzystujących sztuczną inteligencję (SI), grach wideo i zabawkach oraz innych aplikacjach;
N. mając na uwadze, że z badania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na temat przemocy wobec kobiet wynika, że 14 % kobiet doświadczyło cybernękania, odkąd skończyły 15 lat 16 ; mając na uwadze, że w placówkach edukacyjnych STEM, w tym w szkołach, na uczelniach i w miejscach pracy, odnotowuje się częste przypadki molestowania seksualnego, co dodatkowo wyklucza kobiety z tego sektora; mając na uwadze, że w czasie pandemii COVID-19 wiele kobiet padło ofiarą nowych form molestowania seksualnego i psychicznego w internecie, w tym wtargnięcia na wideokonferencje, uporczywego nękania lub gróźb; mając na uwadze, że pilnie potrzebne są środki przeciwdziałające tym nowym formom molestowania seksualnego i nękania psychicznego; mając na uwadze, że uprzedmiotowienie, hiperseksualizacja i wykorzystywanie kobiet w internecie, w szczególności za pośrednictwem pornografii internetowej, mają katastrofalny wpływ na kształtowanie się seksualności i ogólnie na równouprawnienie płci;
O. mając na uwadze, że w sektorze ICT kobiety stanowią niewielki odsetek pracowników; mając na uwadze, że wiele kobiet rezygnuje z wyższej edukacji, możliwości oferowanych na uczelniach czy kariery zawodowej w sektorze ICT (zjawisko odchodzenia kobiet z sektora znane jako "leaky pipeline"), głównie z powodu braku równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, utrudnień organizacyjnych i dominacji mężczyzn w tym środowisku; mając na uwadze, że roczna utrata produktywności w gospodarce europejskiej wynikająca z odchodzenia kobiet z pracy w sektorze cyfrowym na rzecz nieaktywności zawodowej wynosi 16,1 mld EUR 17 ;
P. mając na uwadze, że w sektorze IT znacznie wzrosła liczba kobiet zasiadających w zarządach, ale jest to również sektor o najwyższym odsetku gremiów zarządczych składających się wyłącznie z mężczyzn;
Q. mając na uwadze, że kompetencje cyfrowe to zdolność nabywania, przetwarzania i przekazywania informacji w formie cyfrowej oraz że na kompetencje te wpływa kontekst społecznokulturowy i gospodarczy; mając na uwadze, że kobiety spędzają więcej czasu niż mężczyźni na nieopłacanej opiece i pracach domowych; mając na uwadze, że skraca czas, który mogą poświęcić na rozrywkę, płatną pracę lub zdobywanie kompetencji informatycznych i umiejętności korzystania z internetu; mając na uwadze, że działania służące podnoszeniu świadomości, obalaniu stereotypów i norm dotyczących płci oraz lepszemu podziałowi nieopłacanej opieki nad dziećmi i prac domowych umożliwiłyby większy udział kobiet w (cyfrowych) rynkach pracy i szkoleniach oraz podniesienie kompetencji informatycznych;
R. mając na uwadze, że liczba kobiet wśród inwestorów kapitału wysokiego ryzyka, aniołów biznesu i inwestorów jest marginalna; mając na uwadze, że dziewczęta przeważnie w mniejszym stopniu zajmują się przedmiotami ICT i STEM od szkoły podstawowej, przez szkołę średnią po uniwersytet, przez co znacznie mniej kobiet pracuje w tych dziedzinach oraz zakłada i posiada prywatne przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwa typu startup; mając na uwadze, że mniejszy udział kobiet w dziedzinie technologii bezpośrednio wpływa na wszelkie zmiany społeczne i prowadzi do faworyzowania niektórych innowacji względem innych, a zatem wpływa na to, jakie innowacje i nowe technologie zostaną udostępnione konsumentom;
S. mając na uwadze tendencję do spadku liczby kobiet podejmujących studia wyższe związane z ICT w porównaniu z 2011 r.; mając na uwadze, że spośród 8 milionów specjalistów ds. ICT w UE zaledwie 17 % to kobiety; mając na uwadze, że gdyby więcej kobiet weszło na rynek pracy w sektorze cyfrowym, to sektor ten w ogromnym stopniu skorzystałby z niewykorzystanej dotąd puli talentów i zróżnicowanych perspektyw, co mogłoby przynieść wzrost rocznego PKB w gospodarce europejskiej o 16 mld EUR;
T. mając na uwadze, że zgodnie z raportem Światowego Forum Ekonomicznego z 2018 r. pt. "Global Gender Gap Report" [raport w sprawie różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn na świecie] na całym świecie zaledwie 22 % specjalistów ds. SI to kobiety, a 78 % z nich to mężczyźni, co oznacza, że do zasypania pozostaje przepaść wielkości 72 %; mając na uwadze, że w 2019 r. 92 % środków zainwestowanych w europejskie przedsiębiorstwa technologiczne trafiło do zespołów założycielskich składających się wyłącznie z mężczyzn 18 ;
U. mając na uwadze, że włączenie cyfrowe oznacza możliwość dostępu do ICT i korzystania z nich dla wszystkich osób i społeczności; mając na uwadze, że brak dostępu, nieprzystępne ceny i niedostatki w edukacji, a także oczekiwania wobec danej płci i normy społecznokulturowe, niższy udział w edukacji w dziedzinach STEM i ICT, ograniczone wykorzystanie narzędzi cyfrowych i mniejsza aktywność na platformach społecznych z powodu cyberprzemocy wobec dziewcząt i kobiet wyklucza je z włączenia cyfrowego; mając na uwadze, że włączenie cyfrowe bez względu na płeć powinno być elementem wszystkich inicjatyw i inwestycji UE związanych z ICT i cyfryzacją;
V. mając na uwadze, że włączenie cyfrowe w dziedzinie finansów oznacza cyfrowy dostęp do formalnych usług finansowych dostosowanych do potrzeb oraz świadczonych w sposób odpowiedzialny i po przystępnych kosztach, oraz korzystanie z tych usług; mając na uwadze, że przepisy i normy mogące podważać prawo kobiet do aktywności zawodowej, kontrolowania własnych aktywów, zakładania działalności gospodarczej i uzyskania finansowania na rozwijanie formalnych przedsiębiorstw oraz do podejmowania własnych decyzji ekonomicznych to główne przyczyny wykluczenia finansowego kobiet; mając na uwadze, że około miliarda kobiet nadal nie korzysta z formalnych usług finansowych, gdyż nie może uzyskać dokumentu tożsamości i telefonu komórkowego oraz zdobyć umiejętności informatycznych i wiedzy finansowej oraz dlatego, że dane produkty nie są dla nich odpowiednio dostosowane; mając na uwadze, że lepszy dostęp i korzystanie z odpowiedzialnych cyfrowych usług finansowych może pomóc w zwiększaniu siły gospodarczej i niezależności finansowej kobiet;
W. mając na uwadze, że na dostęp kobiet do technologii cyfrowych i możliwość korzystania z nich wpływa wiele czynników, w tym inwestycje, regulacje i konkurencja; mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta w regionach wiejskich i trudnodostępnych napotykają jeszcze więcej wyzwań i barier w dostępie do internetu i technologii cyfrowych oraz do odpowiedniej infrastruktury, co uniemożliwia im pełne wykorzystanie cyfrowego potencjału nowoczesnych technologii; mając na uwadze, że zwłaszcza w krajach rozwijających się kobiety i dziewczęta na obszarach wiejskich na ogół pracują w rolnictwie, a ich praca jest często nieodpłatna i niepewna, co sprawia, że żyją one w środowisku ubogim technologicznie i mają trudności w dostępie do technologii cyfrowych;
Uwagi ogólne
1. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dostosowały środki wspierające transformację cyfrową do celów Unii w zakresie równości płci; podkreśla, że w procesie transformacji cyfrowej nie należy pozostawiać nikogo w tyle; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązania Komisji do zwiększenia udziału kobiet w gospodarce cyfrowej i społeczeństwie informacyjnym, zawarte w strategii na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025; wzywa Komisję, by dalej przeciwdziałała poważnym różnicom w traktowaniu kobiet i mężczyzn w sektorze ICT, realizując agendę cyfrową, europejską strategię cyfrową i pozostałe strategie polityczne i inicjatywy dotyczące cyfryzacji, umiejętności i edukacji, z wykorzystaniem konkretnych środków mających w szczególności zwiększać udział kobiet i dziewcząt w tym sektorze; podkreśla, że zwiększenie udziału kobiet w sektorze cyfrowym może mieć istotny wpływ na zwalczanie nierówności płci, stereotypów i dyskryminacji, na poprawę dostępu kobiet do rynku pracy i warunków pracy kobiet, a także na rozwiązanie problemu zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć; wzywa Komisję i państwa członkowskie do odpowiedniego finansowania programów zachęcających większą liczbę dziewcząt i kobiet do studiowania i pracy w dziedzinach STEM, do tworzenia programów przedsiębiorczości finansujących kobiety i dziewczęta rozpoczynające projekty technologiczne lub zakładające nowe przedsiębiorstwa, do opracowania w obszarach związanych ze STEM, SI i z sektorem badań naukowych i innowacji strategii lepszego włączenia cyfrowego dziewcząt i kobiet ogólnie i w dziedzinie finansów, a także do przyjęcia wielopoziomowego podejścia do problemu różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn na wszystkich poziomach edukacji i w zatrudnieniu w sektorze cyfrowym;
2. wzywa Komisję, by należycie uwzględniała równe szanse dla kobiet i mężczyzn oraz przepaść cyfrową między kobietami a mężczyznami, negocjując programy w kolejnych wieloletnich ramach finansowych (WRF) oraz fundusze i pożyczki w planie odbudowy, a także by lepiej informowała kobiety o istnieniu tych mechanizmów; podkreśla, że polityka wspierania rozwoju ICT powinna obejmować włączanie problematyki płci do głównego nurtu polityki i sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci; wzywa Komisję, by zapewniła włączenie problematyki płci do aktu prawego o usługach cyfrowych oraz do wszystkich przyszłych wniosków powiązanych z dziedzinami cyfrowymi;
3. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia pełnego wdrożenia ministerialnej deklaracji zobowiązań w sprawie kobiet w środowisku cyfrowym; apeluje do Komisji, by monitorowała wdrażanie międzysektorowych krajowych planów państw członkowskich dotyczących kobiet w środowisku cyfrowym;
Edukacja
4. podkreśla, że należy zapewnić uwzględnienie aspektu płci w edukacji cyfrowej na wszystkich poziomach, w tym w edukacji pozalekcyjnej, nieformalnej i pozaformalnej, również dla kadry nauczycielskiej; wzywa do opracowania specjalnych strategii dla różnych grup wiekowych;
5. zachęca Komisję i państwa członkowskie, a także twórców oprogramowania, przedsiębiorstwa i uczelnie do przeciwdziałania nierówności płci w sektorze ICT oraz do współpracy w poszukiwaniu rozwiązań i dzielenia się najlepszymi praktykami w lepszym włączaniu dziewcząt od najmłodszych lat w sprawy istotne dla edukacji cyfrowej; wzywa UE i państwa członkowskie do opracowania, wspierania i wdrażania działań propagowanych przez ONZ i jej organy;
6. wzywa Komisję, by gruntownie zajęła się problemem małej liczby kobiet na studiach i stanowiskach pracy w obszarze ICT oraz zapewniła zdecydowane uwzględnienie perspektywy płci w programie "Cyfrowa Europa" oraz w zaktualizowanym planie działania na rzecz edukacji cyfrowej, co obejmuje kwestie dostępności i przystępności sprzętu cyfrowego; wzywa placówki edukacyjne, aby w dziedzinach STEM i ICT włączyły problematykę płci do wszystkich programów nauczania, materiałów edukacyjnych i praktyk pedagogicznych w pracy z dziećmi od najmłodszych lat, a także aby zachęcały dziewczęta do udziału w zajęciach szkolnych z matematyki, kodowania, ICT i przedmiotów ścisłych oraz do kontynuacji nauki tych przedmiotów; zachęca Komisję i państwa członkowskie do współpracy z instytucjami edukacyjnymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w ocenianiu i przeprojektowaniu formatów edukacyjnych w dziedzinie ICT;
7. podkreśla, że nieodłącznym elementem edukacji w przedszkolach i szkołach podstawowych powinno być danie kobietom i dziewczętom możliwości współkształtowania własnej przyszłości w dziedzinie STEM i ICT dzięki odrzuceniu szkodliwych stereotypów dotyczących ról płciowych dziewcząt i chłopców;
8. wzywa Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia perspektywy płci przy opracowywaniu polityki edukacji cyfrowej, aby umożliwić studentom i studentkom sprostanie wyzwaniom przyszłości; wzywa Komisję i państwa członkowskie do stworzenia programów mentoringu prezentujących kobiece wzorce osobowe w dziedzinie ICT na wszystkich poziomach edukacji; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wspierały kampanie uświadamiające skierowane do uczniów i rodziców i służące zwalczaniu stereotypów płciowych w projektach szkolnych i w pracy zawodowej; podkreśla, że kobietom należy się uznanie za ich pracę, tak aby dziewczęta nie widziały w podręcznikach do nauk ścisłych tylko nazwisk męskich, ale także kobiece wzorce osobowe;
9. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wspierały uczenie się przez całe życie w celu ułatwienia specjalistkom przechodzenie na stanowiska związane z ICT, a także szkolenia i programy podnoszenia umiejętności cyfrowych dziewcząt i kobiet, aktualizacji tych umiejętności i zmiany kwalifikacji; podkreśla, że zalecenie Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zaktualizowany europejski program na rzecz umiejętności w Europie muszą zapewniać perspektywę płci;
10. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia polityki i środków mających na celu rozwiązanie problemu odchodzenia kobiet z sektora;
11. apeluje, by równość płci stała się spójną i strukturalną częścią przyszłej strategii i polityki UE na rzecz młodzieży;
Zatrudnienie i przedsiębiorczość
12. wzywa państwa członkowskie do pełnej transpozycji i wdrożenia dyrektywy w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz wzywa Komisję do skutecznego monitorowania tych działań w celu zapewnienia obojgu rodzicom możliwości korzystania z płatnego urlopu ojcowskiego, rodzicielskiego i opiekuńczego; zachęca państwa członkowskie do uznania ICT za środek wspierania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz do obserwowania tendencji w cyfryzacji pracy, w tym w sektorze cyfrowym, by w razie potrzeby dostosować już istniejące krajowe środki wspierania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz propagować i umacniać systemy służące równemu podziałowi obowiązków opiekuńczych; w tym kontekście zachęca Komisję i państwa członkowskie do wprowadzenia polityki uwzględniającej osoby samozatrudnione, zwłaszcza kobiety-przedsiębiorców w sektorze ICT i sektorze cyfrowym, oraz ich potrzeby dotyczące dostępu do systemów ochrony socjalnej, urlopu macierzyńskiego i opieki nad dziećmi; zwraca uwagę, że praca zdalna pozwala na pracę w domu i może potencjalnie prowadzić do lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; zauważa jednak, że sytuacja w tym obszarze musi być monitorowana i odpowiednio regulowana przez państwa członkowskie;
13. podkreśla, że różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn ma negatywny wpływ na świadczenia socjalne i wysokość emerytur kobiet i mężczyzn, w tym w sektorze cyfrowym; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do przedstawienia do końca 2020 r. wiążących środków dotyczących przejrzystości wynagrodzeń, przy należytym uwzględnieniu specyfiki małych i średnich przedsiębiorstw w Europie oraz różnych modeli rynku pracy istniejących w UE, aby skutecznie rozwiązać problem zróżnicowania wynagrodzenia i emerytur ze względu na płeć oraz problem ubóstwa osób starszych;
14. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wspierały równouprawnienie płci w przedsiębiorstwach sektora ICT i w powiązanych sektorach oraz w gospodarce cyfrowej, a także by przyjęły politykę horyzontalną mającą zmniejszać różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn w gospodarce cyfrowej za pomocą ukierunkowanych środków, w tym funduszy europejskich służących finansowaniu projektów realizowanych przez kobiety w sektorze cyfrowym, wspierania udziału przynajmniej minimalnej liczby kobiet naukowców w projektach ICT, szkolenia działów kadr na temat nieświadomych uprzedzeń płciowych, by wesprzeć równowagę płci w rekrutacji, opracowywania programów nagród i zachęt dla przedsiębiorstw i organizacji aktywnie realizujących politykę neutralności wobec płci w powiązaniu z mierzalnymi celami, wspierania uwzględniania aspektu płci w strategiach przedsiębiorstw dotyczących produkcji, projektowania i komercjalizacji produktów ICT, corocznych sprawozdań na temat różnorodności i różnic w wysokości płac kobiet i mężczyzn w przedsiębiorstwa ICT, polityki zamówień publicznych lub wytycznych dotyczących zakupu usług ICT od dostawców zapewniających równowagę płci w swoich przedsiębiorstwach i zarządach, ułatwiania dystrybucji funduszy europejskich w przedsiębiorstwach uwzględniających kryteria równowagi płci i zachęcania do wdrażania planów i protokołów równości płci w celu poprawy i monitorowania wyników przedsiębiorstw pod względem udziału kobiet, w tym na szczeblu kierownictwa i przywództwa, a także dzięki programom mentorskim;
15. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeprowadzenia pełnej oceny przyczyn i czynników sprawiających, że wysoki odsetek kobiet przedwcześnie kończy karierę zawodową w sektorze cyfrowym; wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeanalizowania wpływu, jaki brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym wywiera na zdolność kobiet do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje niezbędne do utrzymania wymaganego poziomu umiejętności w sektorze ICT; wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania mechanizmów i programów mających na celu włączenie kobiet i dziewcząt w inicjatywy w zakresie kształcenia, szkolenia i zatrudnienia w sektorze cyfrowym, również jeśli są migrantkami;
16. wzywa Komisję i państwa członkowskie do pobudzania przedsiębiorczości kobiet i ich udziału w innowacyjności oraz do zwiększenia możliwości finansowania dla kobiet-przedsiębiorców oraz cyfrowych przedsiębiorstw typu startup prowadzonych przez kobiety i do poprawy dostępności istniejących funduszy, tak aby kobiety miały równe szanse konkurowania na jednolitym rynku cyfrowym, a także do zachęcania do większej równowagi płci w instytucjach finansujących;
17. zachęca Komisję i państwa członkowskie do zwiększenia finansowania badań nad kwestiami związanymi z płcią w dziedzinie ICT;
18. uważa, że sprawą najwyższej wagi jest istnienie większej liczby kobiecych wzorców osobowych oraz zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych w sektorze ICT; wzywa mężczyzn do opowiedzenia się za równością płci w gospodarce cyfrowej; podkreśla, że przedsiębiorstwa z branży ICT powinny wprowadzić w obszarze zasobów ludzkich praktyki promujące różnorodność, jak równowaga płci na stanowiskach kierowniczych średniego i wyższego szczebla oraz w zarządach spółek; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja ogłosiła, iż zamierza zachęcać do przyjęcia wniosku z 2012 r. dotyczącego dyrektywy w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów niewykonawczych spółek, których akcje są notowane na giełdzie (tzw. dyrektywy w sprawie kobiet w zarządach), oraz z naciskiem apeluje do Rady o odblokowanie tego wniosku i przyjęcie go;
Sektor kultury, mediów i sektor audiowizualny
19. podkreśla wpływ sektora kultury, mediów, reklamy i sektora audiowizualnego na rozwój i intensyfikację stereotypów płciowych i umacnianie barier normatywnych i kulturowych, pomnażanych przez język i rozpowszechniane obrazy;
20. wzywa przemysł audiowizualny i medialny do częstszego przedstawiania kobiet w zawodach związanych ze STEM i ICT oraz do prezentowania różnorodności i możliwości w dziedzinach STEM i ICT; wzywa przemysł medialny do włączenia kobiet do paneli dyskusyjnych, artykułów prasowych i innych przestrzeni, w których kształtowana jest opinia publiczna i dyskurs na tematy technologiczne;
21. przypomina o znaczeniu eliminowania świadomej i nieświadomej dyskryminacji ze względu na płeć z algorytmów, aplikacji SI, gier wideo i zabawek, które utrwalają szkodliwe uprzedzenia i stereotypy dotyczące płci i prowadzą do zmniejszonego udziału kobiet w dziedzinie technologii cyfrowych, SI i ICT; podkreśla potrzebę rozwiązania problemu faworyzowania niektórych innowacji w sektorze ICT, gdzie projektantami i twórcami usług, oprogramowania i aplikacji dla użytkowników są głównie mężczyźni, a użytkownikami - głównie kobiety;
Poprawa pozycji obywatelskiej, politycznej i gospodarczej kobiet
22. podkreśla, że ICT mogą znacznie zwiększyć zdolność kobiet do udziału w procesach wyborczych, konsultacjach publicznych, sondażach i debatach, a także do zakładania organizacji i działania na rzecz praw kobiet; wzywa Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia aspektu płci przy opracowywaniu inicjatyw w zakresie administracji elektronicznej; podkreśla skuteczność wykorzystywania internetu do prowadzenia kampanii, forów i zwiększania widoczności kobiecych wzorców osobowych;
23. wzywa Komisję i państwa członkowskie do konstruktywnego zaangażowania i wspierania organizacji cyfrowego społeczeństwa obywatelskiego oraz do zachęcania takich organizacji, by angażowały się w zarządzanie internetem; wzywa również Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z kobietami i kobiecymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz do ich zaangażowania, by lepiej reagować na problemy z codziennego życia kobiet i dziewcząt i łagodzić te problemy, przy opracowywaniu i wdrażaniu publicznej polityki w dziedzinie technologii, a także do wspierania integracji gospodarczej i cyfrowej kobiet;
24. zachęca państwa członkowskie i Komisję do organizowania kampanii uświadamiających, szkoleniowych i uwzględniających aspekt płci w celu podkreślenia wpływu biegłości w zakresie ICT na poprawę pozycji ekonomicznej kobiet;
25. uważa, że należy zachęcać kobiety do odgrywania bardziej krytycznej roli w projektowaniu, rozwoju, budowie i utrzymaniu inteligentnych miast i wsi;
Gromadzenie danych
26. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie tablicy wyników dotyczącej kobiet w środowisku cyfrowym jako integralnej części indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI), a także cztery nowe wskaźniki zaproponowane przez EIGE w sprawozdaniu za rok 2018 pt. "Gender equality and youth: opportunities and risks of digitalisation" [Równouprawnienie płci i młodzież: możliwości i zagrożenia związane z cyfryzacją];
27. wzywa Komisję i państwa członkowskie, a także platformy i przedsiębiorstwa do gromadzenia porównywalnych danych na temat korzystania z ICT według kryterium płci i wieku oraz do proponowania inicjatyw, w tych badawczych, mających na celu zrozumienie podstawowych przyczyn przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami oraz zaradzenie im; wzywa Komisję i państwa członkowskie do gromadzenia i wykorzystywania już istniejących danych zdezagregowanych według kryterium płci, by wesprzeć większą liczbę badań nad wzajemnym oddziaływaniem różnych czynników utrudniających włączenie cyfrowe kobiet i dziewcząt; podkreśla, że zharmonizowane gromadzenie danych ułatwia państwom członkowskim porównywanie i wymianę danych oraz przykładów najlepszych praktyk;
Zwalczanie przemocy uwarunkowanej płcią: cyberprzemoc
28. z dużym zaniepokojeniem odnotowuje wzrost cyberprzestępczości oraz wzrost liczby aktów zastraszania, mobbingu, doxingu, napastowania i przemocy wobec kobiet w świecie cyfrowym; podkreśla znaczenie umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów, cyberhigieny i cyberochrony; apeluje o fundusze i kampanie służące podnoszeniu świadomości i uczeniu kobiet, jak zabezpieczać swoje konta i swoją komunikację, aby chronić się w internecie, a także jak prowadzić przyjazną komunikację społeczną w internecie, by ostrzec kobiety przed potencjalnymi nękającymi lub agresorami, a także o informowanie kobiet, jak zwrócić się o pomoc w razie incydentu; uważa, że takie kampanie powinny zwalczać przemoc uwarunkowaną płcią i stereotypy związane z płcią, edukować mężczyzn, jak zachowywać się wobec kobiet w internecie, oraz zapewniać kobietom stałą wolność wypowiedzi i znaczący udział w debacie publicznej; uważa ponadto, że przedsiębiorstwa i deweloperzy powinni zająć się problemem przemocy i nadużyciami motywowanymi płcią w internecie przez wprowadzenie w swojej infrastrukturze skutecznych mechanizmów zgłaszania i zawieszania; wzywa państwa członkowskie do tworzenia kanałów zgłaszania i do wspierania rozwoju narzędzi szkoleniowych dla policji, wymiaru sprawiedliwości i sektora ICT, aby umożliwić organom ścigania skuteczne prowadzenie dochodzeń i ściganie sprawców złośliwych ataków oraz wspieranie ofiar nękania i przemocy w internecie;
29. wzywa instytucje, agencje i organy UE, a także państwa członkowskie i ich organy ścigania do współpracy i podjęcia konkretnych kroków w celu koordynacji działań na rzecz przeciwdziałania wykorzystywaniu ICT do popełniania przestępstw, w tym molestowania seksualnego w internecie i handlu ludźmi w celu wykorzystywania seksualnego, a także do gromadzenia danych o przemocy motywowanej płcią w internecie w rozbiciu na płeć; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zapowiedziała przeprowadzenie badania o przemocy uwarunkowanej płcią; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by odpowiednio finansowały opracowywanie rozwiązań SI zapobiegających cyberprzemocy wobec kobiet i dziewcząt, molestowaniu ich i wykorzystywaniu seksualnemu przez internet oraz nękaniu w miejscu pracy, a także zwalczających te zjawiska; wzywa państwa członkowskie do przeglądu ich prawa karnego w celu zdefiniowania, uznania i penalizacji nowych form przemocy cyfrowej, a także do ratyfikowania konwencji MOP z 2019 r. dotyczącej przemocy i molestowania, która ma zastosowanie między innymi do komunikacji związanej z pracą;
30. uważa, że dla osiągnięcia równości płci zasadnicze znaczenie ma stworzenie całościowej, dostosowanej do wieku edukacji o seksualności i związkach międzyludzkich, obejmującej zwalczanie cyberprzemocy i molestowania seksualnego w internecie, a także zwalczanie uprzedmiotowienia w internecie oraz hiperseksualizacji i wykorzystywania seksualnego kobiet; wzywa Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia polityki i środków mających przeciwdziałać częstemu molestowaniu seksualnemu w placówkach edukacji i szkołach oferujących naukę w dziedzinach STEM, a także w sektorze ICT; wzywa pracodawców, by dostosowali środki z dziedziny zasobów ludzkich w celu zwalczania zarówno starych, jak i nowych form molestowania w internecie, m.in. przez wprowadzenie obowiązkowych szkoleń, a także telefonów alarmowych dla ofiar;
31. wzywa do przyjęcia dalszych prawnie wiążących środków oraz do dyrektywy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy ze względu na płeć, w tym cyberprzemocy, która często służy uciszeniu działaczek, kobiet działających w polityce i w życiu publicznym, oraz nawoływaniu w internecie do nienawiści wobec kobiet; wzywa Komisję do zapewnienia, by w przyszłym wniosku dotyczącym aktu prawnego o usługach cyfrowych i nowych ram współpracy między platformami internetowymi zapisano obowiązki platform internetowych w odniesieniu do rozpowszechnianych przez użytkowników wypowiedzi nacechowanych nienawiścią i innych szkodliwych, obraźliwych i seksistowskich treści, z myślą o ochronie bezpieczeństwa kobiet w internecie; wzywa Komisję do opracowania zharmonizowanych prawnych definicji przemocy w internecie oraz nowego kodeksu postępowania dla platform internetowych dotyczących zwalczania przemocy ze względu na płeć w internecie;
Nowo powstające dziedziny
32. wzywa krajowe organy administracji publicznej i instytucje UE do współpracy z sektorem prywatnym w celu opracowania ogólnoeuropejskich kampanii propagujących wzorce osobowe, zachęcające kobiety zaczynające karierę zawodową do wybierania zawodów związanych z cyberbezpieczeństwem, co znacznie zmniejszyłoby różnice w poziomie umiejętności, pobudziłoby gospodarkę i poprawiło ogólną odporność branży cyberbezpieczeństwa w Europie;
33. podkreśla potrzebę dalszych działań regulacyjnych, które zapewnią przestrzeganie w dziedzinie SI zasad i wartości równouprawnienia płci i niedyskryminacji zapisanych w art. 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;
34. podkreśla potrzebę przyjęcia perspektywy płci w celu głębszego zrozumienia nowo powstających dziedzin, takich jak podejmowanie decyzji w oparciu o algorytmy, technologia łańcuchów blokowych, kryptowaluty i nadzór nad danymi, oraz potrzebę opracowania strategii uwzględniających to głębsze zrozumienie;
Równość płci w polityce rozwoju
35. wyraża zaniepokojenie, że w czasie obecnego kryzysu przepaść cyfrowa między kobietami a mężczyznami w krajach i regionach rozwijających się może się pogłębić; podkreśla znaczenie wspierania biegłości cyfrowej kobiet i dziewcząt, dostępności cyfrowej i przystępności cenowej technologii cyfrowych jako instrumentów umożliwiających osiągnięcie równouprawnienia płci w strategiach rozwoju; podkreśla potrzebę ukierunkowania funduszy rozwojowych na wspieranie edukacji cyfrowej dziewcząt i kobiet oraz wspierania projektów kierowanych przez kobiety w sektorze cyfrowym, zwłaszcza projektów o pozytywnych skutkach społecznych;
36. przypomina, że osoby niepełnosprawne, członkowie grup zmarginalizowanych od pokoleń, kobiety ze środowisk o różnym statusie społecznoekonomicznym, kobiety starsze, kobiety na obszarach wiejskich, a także uchodźczynie i migrantki mogą napotykać problemy w dostępie do usług cyfrowych i odpowiedniej infrastruktury; podkreśla znaczenie przekrojowego podejścia do wszystkich inicjatyw służących włączaniu problematyki płci do głównego nurtu polityki, jeśli chodzi o poprawę dostępu kobiet do usług cyfrowych i korzystania z nich oraz do edukacji i zatrudnienia w gospodarce i społeczeństwie cyfrowym; wzywa państwa członkowskie do zajęcia się problemem wykluczenia cyfrowego wszystkich słabszych grup społecznych oraz do zapewnienia im dostępu do edukacji w zakresie ICT przez dostosowanie metod i harmonogramów nauczania w celu uwzględnienia czynników warunkujących dostęp kobiet do edukacji;
o
o o
37. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.