Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie aresztowania Aleksieja Nawalnego (2021/2513(RSP))

Aresztowanie Aleksieja Nawalnego

P9_TA(2021)0018

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie aresztowania Aleksieja Nawalnego (2021/2513(RSP))

(2021/C 456/12)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Rosji, a w szczególności rezolucję z 17 września 2020 r. w sprawie sytuacji w Rosji i próby otrucia Aleksieja Nawalnego 1 ,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka, europejską konwencję praw człowieka (EKPC) oraz Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych,

- uwzględniając deklarację ONZ w sprawie obrońców praw człowieka, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 9 grudnia 1998 r.,

- uwzględniając Konwencję o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (konwencja o broni chemicznej),

- uwzględniając konstytucję Federacji Rosyjskiej, zwłaszcza rozdział 2, a w szczególności art. 29, który chroni wolność słowa, oraz międzynarodowe zobowiązania w zakresie praw człowieka, które Rosja podjęła jako członek Rady Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) oraz ONZ,

- uwzględniając oświadczenia przewodniczącego Rady Europejskiej i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 17 stycznia 2021 r. oraz przewodniczącej Komisji Europejskiej z 18 stycznia 2021 r., wydane w związku z zatrzymaniem Aleksieja Nawalnego,

- uwzględniając oświadczenia przywódców państw członkowskich UE w sprawie aresztowania Aleksieja Nawalnego po jego przybyciu do Moskwy,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 1 października 2020 r.,

- uwzględniając wyniki posiedzenia Rady do Spraw Zagranicznych z 12 października 2020 r. oraz porozumienie polityczne osiągnięte w sprawie nałożenia środków ograniczających na osoby związane z próbą zabójstwa Aleksieja Nawalnego,

- uwzględniając wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach Nawalny przeciwko Rosji z 17 października 2017 r., Nawalny przeciwko Rosji z 15 listopada 2018 r. oraz Nawalny przeciwko Rosji (nr 2) z 9 kwietnia 2019 r.,

- uwzględniając globalny system sankcji UE za naruszenia praw człowieka, znany również jako europejska ustawa Magnickiego, przyjęty przez Radę 7 grudnia 2020 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Aleksiej Nawalny - czołowy rosyjski polityk opozycji, prawnik i działacz antykorupcyjny - ujawnił liczne przypadki korupcji z udziałem przedsiębiorstw i rosyjskich polityków, przewodził protestom publicznym w całej Rosji i stał się jednym z najważniejszych przywódców rosyjskiej opozycji;

B. mając na uwadze, że Aleksiej Nawalny jest jednym z największych przeciwników władz rosyjskich i prezydenta Putina, a dzięki swojej determinacji i odwadze stanowi promień nadziei dla wszystkich osób w Rosji, które uważają, że wolność, demokracja, pluralizm polityczny i rozliczalność są możliwe w ich kraju;

C. mając na uwadze, że 17 stycznia 2021 r. Aleksiej Nawalny został aresztowany na międzynarodowym lotnisku Szeremietiewo w Moskwie po powrocie do Rosji z Niemiec, gdzie był leczony po otruciu w Rosji, i odmówiono mu dostępu do jego prawników;

D. mając na uwadze, że 18 stycznia 2021 r. w bezprecedensowym i pospiesznie zorganizowanym przesłuchaniu na posterunku policji Aleksiej Nawalny został skazany, pod nieobecność swojego adwokata, na 30 dni pozbawienia wolności i że czeka on na proces;

E. mając na uwadze, że zatrzymano około 70 osób, w tym dziennikarzy i zwolenników Aleksieja Nawalnego, czekających na jego powrót;

F. mając na uwadze, że za zgodą władz rosyjskich Aleksiej Nawalny został przetransportowany do Niemiec na leczenie, po tym jak 20 sierpnia 2020 r. został otruty; mając na uwadze, że w ramach wspólnego projektu sieci dziennikarzy śledczych, w tym zespołu dochodzeniowo-śledczego Bellingcat, udało się zidentyfikować kilku sprawców zamieszanych w próbę otrucia, przy czym stwierdzono, że wszyscy byli funkcjonariuszami służb bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej;

G. mając na uwadze, że w szpitalu Charité w Berlinie stwierdzono, iż Aleksieja Nawalnego otruto środkiem paralityczno-drgawkowym z grupy nowiczoków, które są bojowymi środkami paralityczno-drgawkowymi opracowanymi przez Związek Radziecki i Federację Rosyjską i dostępnymi tylko strukturom wojskowym i tajnym służbom w Rosji; mając na uwadze, że charakter zatrucia został potwierdzony przez szereg laboratoriów w Niemczech, Francji i Szwecji, a także przez Organizację ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW);

H. mając na uwadze, że zgodnie z konwencją o zakazie broni chemicznej próby otrucia środkiem paralityczno-drgawko- wym uznaje się za użycie broni chemicznej, a stosowanie broni chemicznej przez kogokolwiek w jakichkolwiek okolicznościach stanowi poważne naruszenie prawa międzynarodowego i międzynarodowych standardów praw człowieka;

I. mając na uwadze, że UE - wraz z partnerami międzynarodowymi - wezwała władze rosyjskie, aby dokładnie zbadały próbę zabójstwa Aleksieja Nawalnego przy użyciu zakazanego środka paralityczno-drgawkowego, by w pełni współpracowały z OPCW w celu zapewnienia bezstronnego dochodzenia międzynarodowego oraz by postawiły winnych przed sądem; mając na uwadze, że do tej pory władze rosyjskie nie przeprowadziły takiego gruntownego i bezstronnego dochodzenia, a Rosja wyraźnie odrzuca wszelkie wezwania do przeprowadzenia dochodzenia;

J. mając na uwadze, że 15 października 2020 r. - wobec braku rosyjskiego dochodzenia i współpracy z OPCW - Unia Europejska nałożyła sankcje na jeden podmiot i sześciu obywateli Rosji zamieszanych w tę zbrodnię;

K. mając na uwadze, że do próby zabójstwa Aleksieja Nawalnego doszło w okresie poprzedzającym wybory lokalne i regionalne w Rosji we wrześniu 2020 r., co jest szczególnie niepokojącym dowodem świadczącym o stanie demokracji, podstawowych wolności i praw człowieka w tym kraju;

L. mając na uwadze, że rosyjska federalna służba penitencjarna oznajmiła, iż Aleksiej Nawalny został zatrzymany w oczekiwaniu na rozprawę sądową za naruszenie warunków wcześniejszego wyroku w zawieszeniu, dotyczącego tzw. sprawy Yves'a Rochera, podczas gdy w rzeczywistości wracał do zdrowia po próbie zabójstwa zorganizowanej przez władze rosyjskie;

M. mając na uwadze, że w orzeczeniu z 17 października 2017 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka orzekł, iż Aleksiej Nawalny i jego brat Oleg zostali niesłusznie skazani za przestępstwa finansowe w tzw. sprawie Yves'a Rochera w 2014 r. oraz że sądy rosyjskie wydały "arbitralne i ewidentnie nieracjonalne" decyzje w tej sprawie, a także nakazał Federacji Rosyjskiej wypłacić obu braciom ponad 80 000 EUR odszkodowania i kosztów prawnych;

N. mając na uwadze, że już wcześniej próbowano przerwać działalność polityczną i publiczną Aleksieja Nawalnego atakami, zatrzymaniami, aresztowaniami i wyrokami skazującymi; mając na uwadze, że władze rosyjskie wykorzystały wcześniejsze umotywowane politycznie wyroki skazujące Aleksieja Nawalnego, aby uniemożliwić mu start w wyborach prezydenckich w Rosji w 2018 r.;

O. mając na uwadze, że 18 stycznia 2021 r. władze rosyjskie wszczęły nową sprawę karną przeciwko Aleksiejowi Nawalnemu w związku z zarzutami o oszustwa związane z przekazywaniem pieniędzy różnym organizacjom charytatywnym;

P. mając na uwadze, że prawo do wolności myśli, słowa, zrzeszania się i pokojowego zgromadzania się zapisano w konstytucji Federacji Rosyjskiej; mając na uwadze, że Federacja Rosyjska jest sygnatariuszem Powszechnej deklaracji praw człowieka i EKPC oraz członkiem Rady Europy, a zatem zobowiązała się do przestrzegania międzynarodowych standardów i zasad praworządności, praw człowieka i podstawowych wolności;

Q. mając na uwadze, że w opinii znanego, broniącego praw człowieka, rosyjskiego stowarzyszenia "Memoriał" w więzieniach w Federacji Rosyjskiej przebywa ponad 300 więźniów politycznych i religijnych; mając na uwadze, że UE solidaryzuje się ze wszystkimi dysydentami i narodem rosyjskim, którzy - pomimo zagrożenia dla ich wolności i życia oraz nacisków ze strony Kremla i władz rosyjskich - nadal walczą o wolność, prawa człowieka i demokrację;

R. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie praw człowieka i praworządności w Rosji nadal się pogarsza, a władze systematycznie starają się dławić wolność słowa, ograniczać wolność zgromadzeń, utrudniać działania opozycji, reagować represjami na wszelkie działania służące ujawnieniu korupcji i tłumić aktywność rosyjskiego społeczeństwa obywatelskiego;

S. mając na uwadze, że przypadki pogwałcenia prawa międzynarodowego na Ukrainie i w Gruzji, podobnie jak zabójstwa i fizyczna likwidacja przywódców opozycji na zlecenie państwa, jak w przypadku Borysa Niemcowa, Anny Politkowskiej, Siergeja Magnickiego i innych, pozostały bezkarne; mając na uwadze, że te liczne próby zabójstw poprzez otrucie i innymi środkami, a także odmowa współpracy w procesie sądowym w sprawie zestrzelenia lotu MH17 spowodowały, iż stosunki z Federacją Rosyjską osiągnęły najniższy poziom w historii;

T. mając na uwadze, że od grudnia 2020 r. Unia Europejska posiada w swoim zestawie narzędzi globalny system sankcji za naruszenia praw człowieka, który jest wymierzony przeciwko osobom i podmiotom odpowiedzialnym za poważne naruszenia i nadużycia praw człowieka na całym świecie, dopuszczającym się takich naruszeń lub z nimi powiązanym;

1. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia Aleksieja Nawalnego i wszystkich innych osób zatrzymanych w związku z jego powrotem do Rosji, bez względu na to czy są to dziennikarze, współpracownicy A. Nawalnego bądź popierający go obywatele;

2. zdecydowanie potępia uwięzienie Aleksieja Nawalnego i jego zwolenników oraz politycznie umotywowane represje stosowane wobec nich przez władze rosyjskie, w tym z wykorzystaniem wymiaru sprawiedliwości; potępia ponadto zamach na życie Aleksieja Nawalnego i wyraża najgłębsze zaniepokojenie kurczeniem się przestrzeni dla opozycji politycznej, głosów sprzeciwu i społeczeństwa obywatelskiego w Federacji Rosyjskiej;

3. w jak najostrzejszych słowach potępia postępowanie Federacji Rosyjskiej i uważa je za niewłaściwe dla członka Rady Europy i OBWE, który jest zobowiązany do przestrzegania podstawowych wolności, praw człowieka i praworządności zapisanych w Europejskiej konwencji praw człowieka oraz w Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych; zachęca Radę Europy i OBWE do podjęcia odpowiednich środków w celu oceny naruszeń zobowiązań podjętych przez Federację Rosyjską;

4. przypomina, że zatrzymywanie przeciwników politycznych jest sprzeczne z międzynarodowymi zobowiązaniami Rosji, oraz nalega na odpolitycznienie sądownictwa i utrzymanie w mocy praw do rzetelnego procesu sądowego i dostępu do pomocy prawnej; wzywa Komitet Ministrów i państwa członkowskie Rady Europy do skorzystania z uprawnień zapisanych w art. 46 ust. 4 EKPC w celu skierowania do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka sprawy przeciwko Federacji Rosyjskiej w związku z uchybieniem zobowiązaniom państwa członkowskiego;

5. wzywa władze rosyjskie, aby zaprzestały nękania, zastraszania, przemocy i represji wobec dysydentów przemawiających niezależnym głosem oraz by położyły kres powszechnej bezkarności, która doprowadziła już do śmierci wielu dziennikarzy, działaczy i obrońców praw człowieka oraz polityków opozycji, a także by zagwarantowały, że osoby takie są w stanie prowadzić działalność bez strachu o własne życie lub życie członków rodziny i bliskich;

6. uważa, że próba zabójstwa Aleksieja Nawalnego i jego natychmiastowe aresztowanie po powrocie do Rosji mają na celu zniechęcenie do dalszego ujawniania przypadków poważnej korupcji popełnianych przez reżim oraz są częścią systemowego dążenia do uciszenia jego samego i opozycji politycznej oraz do odebrania głosu innym dysydentom w tym kraju, w szczególności w perspektywie zbliżających się wyborów parlamentarnych jesienią 2021 r.; uważa, że przez działanie w ten sposób reżim okazuje własnemu narodowi lekceważenie, bezwzględnie dąży do utrzymania władzy i pozbawia obywateli wszelkich szans na demokrację i wolność; wyraża solidarność z siłami demokratycznymi w Rosji, które z zaangażowaniem działają na rzecz otwartego i wolnego społeczeństwa;

7. podkreśla, że będzie uważnie monitorował sytuację Aleksieja Nawalnego i jego samopoczucie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, za które władze rosyjskie ponoszą wyłączną odpowiedzialność;

8. potępia wielokrotne stosowanie przez Federację Rosyjską bojowych środków paralityczno-drgawkowych wobec obywateli rosyjskich i przypomina, że stosowanie broni chemicznej w jakichkolwiek okolicznościach stanowi haniebną zbrodnię w świetle prawa międzynarodowego, a w szczególności na mocy konwencji o zakazie broni chemicznej; nadal nalega na władze rosyjskie, aby w pełni i całkowicie ujawniły OPCW program nowiczoków oraz by bez dalszej zwłoki przeprowadziły dochodzenie oraz postawiły przed sądem i pociągnęły do odpowiedzialności winnych zbrodni popełnionej przeciwko Aleksiejowi Nawalnemu; ponownie wzywa do przeprowadzenia szczegółowego dochodzenia międzynarodowego w sprawie naruszeń międzynarodowych zobowiązań Rosji w zakresie broni chemicznej;

9. wzywa Radę do zajęcia aktywnego stanowiska w tej sprawie na kolejnych posiedzeniach oraz do znacznego wzmocnienia unijnych środków ograniczających wobec Rosji, w tym poprzez nałożenie sankcji na osoby i podmioty prawne zaangażowane w decyzję o aresztowaniu i uwięzieniu Aleksieja Nawalnego; uważa ponadto, że Unia Europejska powinna nałożyć dodatkowe ukierunkowane środki ograniczające - w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka - na wszystkie osoby zaangażowane w ataki na Aleksieja Nawalnego lub ponoszące za nie odpowiedzialność;

10. wzywa Radę, aby nałożyła sankcje na rosyjskich oligarchów powiązanych z reżimem i najbliższym otoczeniem prezydenta Putina oraz na propagandystów medialnych, którzy posiadają aktywa w Unii Europejskiej i korzystają ze swobody podróżowania do państw członkowskich; uważa, że sankcje te należy również rozszerzyć na członków ich najbliższych rodzin; jest zdania, że Unia Europejska nie powinna już być miejscem przyjaznym dla rosyjskiego kapitału niewiadomego pochodzenia;

11. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby opracowały nową strategię stosunków między UE i Rosją, koncentrującą się na wsparciu dla społeczeństwa obywatelskiego oraz propagującą wartości demokratyczne, praworządność, prawa podstawowe i prawa człowieka; wzywa UE i jej państwa członkowskie do krytycznego przeglądu współpracy z Rosją na różnych platformach polityki zagranicznej oraz w ramach projektów takich jak Nord Stream 2, których ukończenia UE musi natychmiast zaprzestać;

12. wzywa rząd Rosji i Dumę Państwową do zrewidowania ram prawnych dotyczących wyborów oraz przepisów o agentach obcego wywiadu i organizacjach niepożądanych, by ułatwić pluralizm oraz wolne i uczciwe wybory zgodnie ze standardami międzynarodowymi, a także stworzyć równe warunki działania dla kandydatów opozycyjnych; domaga się, aby rząd rosyjski zagwarantował wszystkim demokratycznym partiom równy dostęp i równe szanse podczas zbliżających się wyborów do Dumy, ponieważ odmowa rejestracji partii jest nadużyciem procedury rejestracji, niszczącym rywalizację polityczną i demokrację pluralistyczną; podkreśla, że istnieje coraz większa zbieżność postaw i strategii działania między rosyjskim reżimem a dyktaturą na Białorusi; zauważa, że oba reżimy obawiają się coraz głośniej wyrażanego przez obywateli postulatu zmian i dlatego oszustwo wyborcze stanowi dla nich wygodne rozwiązanie polityczne;

13. ubolewa, że Aleksiej Nawalny nie mógł wystąpić przed Komisją Zagadnień Prawnych i Praw Człowieka Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy (PACE), co zaplanowano na 19 stycznia 2021 r., podczas gdy rosyjska delegacja parlamentarna została niedawno dopuszczona do ponownego udziału w tym zgromadzeniu;

14. ponawia apel do Europejskiej Służby Spraw Zagranicznych i państw członkowskich o dalsze ścisłe monitorowanie sytuacji w zakresie praw człowieka w Federacji Rosyjskiej oraz wzywa delegaturę UE w Rosji i ambasady państw członkowskich, aby nadal śledziły przebieg postępowań sądowych dotyczących organizacji i działaczy społeczeństwa obywatelskiego oraz polityków opozycji, w tym sprawę Aleksieja Nawalnego; wzywa UE do zwiększenia wsparcia dla rosyjskich dysydentów, organizacji pozarządowych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz niezależnych mediów i dziennikarzy;

15. wzywa państwa członkowskie UE, aby skoordynowały swoje stanowiska wobec Rosji i mówiły jednym głosem na dwustronnych i wielostronnych forach dialogu z władzami rosyjskimi; podkreśla ponadto, że UE powinna wykorzystać zmianę administracji w Waszyngtonie do wzmocnienia jedności transatlantyckiej na rzecz ochrony demokracji i podstawowych wartości przed reżimami autorytarnymi; przypomina, że Parlament wspiera naród rosyjski w walce o podstawowe wolności, prawa człowieka i demokrację;

16. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a także prezydentowi, rządowi i Dumie Państwowej Federacji Rosyjskiej.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0232.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024