Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Zmienione rozporządzenie w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej dostosowane do wymogów transformacji ekologicznej i cyfrowej

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Zmienione rozporządzenie w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej dostosowane do wymogów transformacji ekologicznej i cyfrowej
(2021/C 440/15)

Sprawozdawca: Robert Sorin NEGOITÁ (RO/PES), burmistrz sektora 3, gmina Bukareszt
Dokument źródłowy: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 347/2013

COM(2020) 824 final

I.
ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Motyw 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
(1) W swoim komunikacie z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowanym "Europejski Zielony Ład" Komisja przedstawiła nową strategię na rzecz wzrostu gospodarczego mającą na celu przekształcenie Unii w sprawiedliwe i dostatnie społeczeństwo, którego gospodarka będzie nowoczesna, zasobooszczędna i konkurencyjna i w którym w 2050 r. nie będzie emisji netto gazów cieplarnianych, a wzrost gospodarczy będzie oddzielony od wykorzystania zasobów. W komunikacie Komisji w sprawie Planu w zakresie celów klimatycznych, w którym zaproponowano zwiększenie poziomu redukcji emisji gazów cieplarnianych do co najmniej 55 % do 2030 r. - który to ambitny cel poparła Rada Europejska w dniu 11 grudnia 2020 r. - oraz w ocenie skutków dotyczącej tego wniosku potwierdzono, że w przyszłości koszyk energetyczny będzie bardzo różnił się od obecnego, a także podkreślono konieczność dokonania przeglądu i, w razie konieczności, zmiany przepisów dotyczących energii. Obecne inwestycje w infrastrukturę energetyczną są zdecydowanie niewystarczające, aby dokonać transformacji i budowy infrastruktury energetycznej przyszłości. Oznacza to również konieczność utworzenia infrastruktury wspierającej tę europejską transformację energetyczną, w tym szybką elektryfikację, zwiększenie skali produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, większe wykorzystanie gazów odnawialnych i niskoemisyjnych, integrację systemu energetycznego i większe rozpowszechnienie innowacyjnych rozwiązań. (1) W swoim komunikacie z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowanym "Europejski Zielony Ład" Komisja przedstawiła nową strategię na rzecz wzrostu gospodarczego mającą na celu przekształcenie Unii w sprawiedliwe i dostatnie społeczeństwo, którego gospodarka będzie nowoczesna, zasobooszczędna i konkurencyjna i w którym w 2050 r. nie będzie emisji netto gazów cieplarnianych, a wzrost gospodarczy będzie oddzielony od wykorzystania zasobów. W komunikacie Komisji w sprawie Planu w zakresie celów klimatycznych, w którym zaproponowano zwiększenie poziomu redukcji emisji gazów cieplarnianych do co najmniej 55 % do 2030 r. - który to ambitny cel poparła Rada Europejska w dniu 11 grudnia 2020 r. - oraz w ocenie skutków dotyczącej tego wniosku potwierdzono, że w przyszłości koszyk energetyczny będzie bardzo różnił się od obecnego, a także podkreślono konieczność dokonania przeglądu i, w razie konieczności, zmiany przepisów prawa pierwotnego i wtórnego dotyczących energii na poziomie europejskim, krajowym i regionalnym. Obecne inwestycje w infrastrukturę energetyczną są zdecydowanie niewystarczające, aby dokonać transformacji i budowy infrastruktury energetycznej przyszłości, a jednocześnie zapewnić dostawy energii dostosowane do konkretnych potrzeb i potencjału poszczególnych regionów. Oznacza to również konieczność utworzenia infrastruktury wspierającej tę europejską transformację energetyczną, w tym szybką elektryfikację, zwiększenie skali produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, większe wykorzystanie gazów odnawialnych i niskoemisyjnych, opracowanie systemów lokalnego ogrzewania i chłodzenia, integrację systemu energetycznego i większe rozpowszechnienie innowacyjnych rozwiązań, aby dokonać ekologicznej, zrównoważonej i rozsądnej pod względem kosztów transformacji naszego społeczeństwa oraz poprawić warunki życia.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 2

Motyw 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
(5) Ocena rozporządzenia (UE) nr 347/2013 wykazała wyraźnie, że ramy te skutecznie poprawiły integrację sieci państw członkowskich, pobudziły handel energią, a tym samym przyczyniły się do zwiększenia konkurencyjności Unii. Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania dotyczące energii elektrycznej i gazu w znacznym stopniu przyczyniły się do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. W przypadku gazu infrastruktura jest obecnie dobrze połączona, a odporność dostaw znacznie się poprawiła od 2013 r. Ważnym czynnikiem ułatwiającym realizację projektów jest współpraca regionalna w ramach grup regionalnych i poprzez transgraniczną alokację kosztów. W wielu przypadkach transgraniczna alokacja kosztów nie doprowadziła jednak do zakładanego zmniejszenia luki w finansowaniu projektu. Chociaż skrócono większość procedur wydawania pozwoleń, w niektórych przypadkach proces ten jest w dalszym ciągu długi. Ważnym czynnikiem okazała się pomoc finansowa w ramach instrumentu "Łącząc Europę", ponieważ dotacje na prace studyjne pomogły zmniejszyć ryzyko w ramach projektów na wczesnych etapach rozwoju, natomiast dotacje na roboty stanowiły wsparcie dla projektów mających na celu ograniczenie głównych wąskich gardeł, którym nie można było zaradzić w wystarczający sposób za pomocą finansowania rynkowego. (5) Ocena rozporządzenia (UE) nr 347/2013 wykazała wyraźnie, że ramy te skutecznie poprawiły integrację większości sieci państw członkowskich, pobudziły handel energią, a tym samym przyczyniły się do zwiększenia konkurencyjności Unii. Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania dotyczące energii elektrycznej i gazu w znacznym stopniu przyczyniły się do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. W przypadku gazu infrastruktura jest obecnie dobrze połączona w większości regionów, a odporność dostaw znacznie się poprawiła od 2013 r. Jednak do dziś istnieją całe regiony, które nie były w stanie w wystarczającym stopniu ulepszyć swoich sieci gazowych, bezpieczeństwa energetycznego ani odporności energetycznej. Nadal istnieją projekty dotyczące dystrybucji gazu, które znajdują się na różnych etapach realizacji i nie zostały jeszcze zakończone. Ważnym czynnikiem ułatwiającym realizację projektów jest współpraca regionalna w ramach grup regionalnych i poprzez transgraniczną alokację kosztów. W wielu przypadkach transgraniczna alokacja kosztów nie doprowadziła jednak do zakładanego zmniejszenia luki w finansowaniu projektu. Chociaż skrócono większość procedur wydawania pozwoleń, w niektórych przypadkach proces ten jest w dalszym ciągu długi. Ważnym czynnikiem okazała się pomoc finansowa w ramach instrumentu "Łącząc Europę", ponieważ dotacje na prace studyjne pomogły zmniejszyć ryzyko w ramach projektów na wczesnych etapach rozwoju, natomiast dotacje na roboty stanowiły wsparcie dla projektów mających na celu ograniczenie głównych wąskich gardeł, którym nie można było zaradzić w wystarczający sposób za pomocą finansowania rynkowego, a które są niezwykle ważne dla zapewnienia, bezpiecznej i sprawiedliwej transformacji energetycznej.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 3

Motyw 11

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
(11) Bezpieczeństwo dostaw, jako jeden z głównych czynników kształtujących obecne rozporządzenie (UE) nr 347/2013, zostało znacznie zwiększone dzięki projektom będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania. Ponadto, jak stwierdzono w przeprowadzonej przez Komisję ocenie skutków celu klimatycznego, oczekuje się, że zużycie gazu ziemnego zostanie znacznie zmniejszone, ponieważ jego nieograniczone wykorzystanie jest niezgodne z założeniami neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Z drugiej strony do 2050 r. znacznie wzrośnie zużycie biogazu, wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego oraz syntetycznych paliw gazowych. W związku z tym nie ma już potrzeby dalszego wspierania infrastruktury gazu ziemnego w ramach polityki TEN-E. Planowanie infrastruktury energetycznej powinno odzwierciedlać ten zmieniający się status gazu. (11) Bezpieczeństwo dostaw, jako jeden z głównych czynników kształtujących obecne rozporządzenie (UE) nr 347/2013, zostało znacznie zwiększone dzięki projektom będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania. Ponadto, jak stwierdzono w przeprowadzonej przez Komisję ocenie skutków celu klimatycznego, oczekuje się, że zużycie gazu ziemnego zostanie znacznie zmniejszone, ponieważ jego nieograniczone wykorzystanie jest niezgodne z założeniami neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Z drugiej strony do 2050 r. znacznie wzrośnie zużycie biogazu, wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego oraz syntetycznych paliw gazowych. W związku z tym nie ma już potrzeby dalszego wspierania nowej infrastruktury gazu ziemnego w ramach polityki TEN-E. Planowanie infrastruktury energetycznej powinno odzwierciedlać ten zmieniający się status gazu. Jednocześnie w wielu krajach UE projekty dotyczące gazu ziemnego przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 poprzez ułatwienie odejścia od stałych paliw kopalnych. Przegląd przedmiotowego rozporządzenia UE nie może mieć negatywnego wpływu na nieukończone jeszcze projekty.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 4

Motyw 15

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
(15) Ponadto należy utworzyć nową kategorię infrastruktury dla inteligentnych sieci gazowych w celu wspierania inwestycji polegających na włączeniu odnawialnych i niskoemisyjnych gazów, takich jak biogaz, biometan i wodór, do sieci oraz pomagania w zarządzaniu powstałym w ten sposób bardziej złożonym systemem w oparciu o innowacyjne technologie cyfrowe. (15) Ponadto należy utworzyć nową kategorię infrastruktury dla inteligentnych sieci gazowych w celu wspierania inwestycji polegających na włączeniu odnawialnych i niskoemisyjnych gazów, takich jak biogaz, biometan i czysty wodór, do sieci oraz pomagania w zarządzaniu powstałym w ten sposób bardziej złożonym systemem w oparciu o innowacyjne technologie cyfrowe, a także o rozwiązania technologiczne i inżynieryjne dotyczące jakości gazu oraz zarządzanie siecią z wykorzystaniem systemów kontroli nadzorczej i pozyskiwania danych (SCADA).

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 5

Motyw 25

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
(25) Należy utworzyć grupy regionalne, których zadaniem będzie proponowanie i dokonywanie przeglądu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w celu sporządzania regionalnych list projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. W celu zapewnienia szerokiego konsensusu wspomniane grupy regionalne powinny zapewniać ścisłą współpracę między państwami członkowskimi, krajowymi organami regulacyjnymi, projektodawcami i odpowiednimi zainteresowanymi stronami. W kontekście tej współpracy krajowe organy regulacyjne powinny w razie konieczności doradzać grupom regionalnym, między innymi w sprawie wykonalności aspektów regulacyjnych proponowanych projektów oraz wykonalności proponowanego harmonogramu zatwierdzania przez organy regulacyjne. (25) Należy utworzyć grupy regionalne, których zadaniem będzie proponowanie i dokonywanie przeglądu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w celu sporządzania regionalnych list projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. W celu zapewnienia szerokiego konsensusu wspomniane grupy regionalne powinny zapewniać ścisłą współpracę między państwami członkowskimi, krajowymi organami regulacyjnymi, władzami lokalnymi i regionalnymi, projektodawcami i odpowiednimi zainteresowanymi stronami. W kontekście tej współpracy krajowe organy regulacyjne powinny w razie konieczności doradzać grupom regionalnym, między innymi w sprawie wykonalności aspektów regulacyjnych proponowanych projektów oraz wykonalności proponowanego harmonogramu zatwierdzania przez organy regulacyjne.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 6

Artykuł 1 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Artykuł 1

Przedmiot

1. W niniejszym rozporządzeniu określa się wytyczne dotyczące terminowego rozwoju i interoperacyjności priorytetowych korytarzy i obszarów transeuropejskiej infrastruktury energetycznej określonych

w załączniku I ("priorytetowe korytarze i obszary infrastruktury energetycznej"), która to infrastruktura przyczynia się do osiągnięcia celów klimatycznych i energetycznych UE do 2030 r. oraz celu neutralności klimatycznej do 2050 r.

Artykuł 1

Przedmiot

1. W niniejszym rozporządzeniu określa się wytyczne dotyczące terminowego rozwoju i interoperacyjności priorytetowych korytarzy i obszarów transeuropejskiej infrastruktury energetycznej określonych

w załączniku I ("priorytetowe korytarze i obszary infrastruktury energetycznej"), która to infrastruktura przyczynia się do osiągnięcia celów klimatycznych i energetycznych UE do 2030 r., celu neutralności klimatycznej do 2050 r. i celów w zakresie różnorodności biologicznej na 2030 r. oraz do zapewnienia i stymulowania bezpieczeństwa energetycznego, integracji rynku, sprawiedliwej konkurencji, dywersyfikacji źródeł energii i przystępnej cenowo energii dla wszystkich.

Uzasadnienie

Przegląd TEN-E (w tym planowanie infrastruktury) powinien być spójny z celami Zielonego Ładu, neutralności klimatycznej do 2050 r. i celem "niepozostawiania nikogo w tyle", zakładającym zapewnienie wszystkim przystępnej cenowo energii.

Poprawka 7

Artykuł 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
(4) "projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania" oznacza projekt niezbędny do realizacji priorytetowych korytarzy i obszarów infrastruktury energetycznej określonych w załączniku I i znajdujący się na unijnej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, o której mowa w art. 3;

(...)

(4) "projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania" oznacza projekt niezbędny do realizacji priorytetowych korytarzy i obszarów infrastruktury energetycznej określonych w załączniku I i znajdujący się na unijnej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, o której mowa w art. 3; oceniając projekty, uwzględnia się krajowe strategie rozwoju oraz potencjał lokalny i regionalny miejsc, w których projekt będzie realizowany, aby zapewnić optymalny korzystny wpływ;

(...)

(16) "przystosowanie się do zmiany klimatu" oznacza proces zapewniający odporność infrastruktury energetycznej na potencjalne negatywne skutki zmiany klimatu poprzez ocenę wrażliwości na zmiany klimatu i ryzyka zmiany klimatu, w tym poprzez odpowiednie środki adaptacyjne. (16) "przystosowanie się do zmiany klimatu" oznacza proces zapewniający odporność infrastruktury energetycznej na potencjalne negatywne skutki zmiany klimatu poprzez ocenę wrażliwości na zmiany klimatu i ryzyka zmiany klimatu, w tym poprzez odpowiednie środki adaptacyjne;
(17) "zrównoważony charakter" oznacza potencjał każdego rodzaju projektu w zakresie przyczyniania się do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej. Jest oceniany pod względem włączenia odnawialnych źródeł energii do sieci lub zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, które projekt będzie emitował w oczekiwanym okresie eksploatacji.

Uzasadnienie

Wśród definicji brakuje terminu "zrównoważony rozwój". Biorąc pod uwagę długi okres eksploatacji, potencjał projektu przekształcenia się w składnik aktywów osieroconych należy dokładnie ocenić w miarę postępów systemu w kierunku neutralności emisyjnej.

Poprawka 8

Artykuł 3 ust. 3 lit. a)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
a) każdy indywidualny wniosek dotyczący projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania wymaga zatwierdzenia przez państwa, do których terytorium odnosi się projekt; jeżeli państwo nie zatwierdzi projektu, przedstawia zainteresowanej grupie uzasadnienie takiej decyzji; a) każdy indywidualny wniosek dotyczący projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania wymaga zatwierdzenia przez państwa, do których terytorium odnosi się projekt; jeżeli państwo nie zatwierdzi projektu, przedstawia zainteresowanej grupie uzasadnienie takiej decyzji; aby uniknąć konfliktów na szczeblu regionalnym i na szczeblu państw członkowskich, zapewnić pośrednictwo oraz zagwarantować właściwą transpozycję i zgodność z przepisami niniejszego rozporządzenia, Unia Europejska ustanawia jeden organ wyznaczony do tego celu;

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 9

Artykuł 4 ust. 2 lit. a)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
a) projekt w znacznym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów związanych z obniżeniem emisyjności - zarówno Unii, jak i państwa trzeciego - oraz do zrównoważoności, w tym poprzez włączenie energii ze źródeł odnawialnych do sieci oraz przesył energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych do głównych ośrodków poboru i magazynowania, oraz; a) projekt w znacznym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów związanych z obniżeniem emisyjności - zarówno Unii, jak i państwa trzeciego - oraz do zrównoważoności, w tym poprzez włączenie energii ze źródeł odnawialnych i ze źródeł niskoemisyjnych do sieci oraz przesył energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych i ze źródeł niskoemisyjnych do głównych ośrodków poboru i magazynowania, oraz;

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 10

Artykuł 5 ust. 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
5. Do dnia 31 stycznia każdego roku właściwe organy, o których mowa w art. 8, składają Agencji i odpowiedniej grupie sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4 niniejszego artykułu, uzupełnione o informacje dotyczące postępów oraz, w stosownych przypadkach, dotyczące opóźnień w realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania zlokalizowanych na ich terytorium, w odniesieniu do procesów wydawania pozwoleń, a także dotyczące przyczyn takich opóźnień. Wkład właściwych organów w sprawozdanie jest wyraźnie oznaczony i sporządzony bez wprowadzania zmian do tekstu wprowadzonego przez projektodawców. 5. Do dnia 31 stycznia każdego roku właściwe organy, ustanowione na szczeblu europejskim i w państwach członkowskich zgodnie z art. 8 niniejszego rozporządzenia, składają Agencji i odpowiedniej grupie sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4 niniejszego artykułu, uzupełnione o informacje dotyczące postępów oraz, w stosownych przypadkach, dotyczące opóźnień w realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania zlokalizowanych na ich terytorium, w odniesieniu do procesów wydawania pozwoleń, a także dotyczące przyczyn takich opóźnień. Wkład właściwych organów w sprawozdanie jest wyraźnie oznaczony i sporządzony bez wprowadzania zmian do tekstu wprowadzonego przez projektodawców.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 11

Artykuł 8

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Artykuł 8

Organizacja procesu wydawania pozwoleń

3. Bez uszczerbku dla odpowiednich wymogów zawartych w prawie międzynarodowym i prawie Unii, właściwy organ ułatwia wydanie decyzji kompleksowej. Decyzja kompleksowa stanowi ostateczny dowód, że projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania osiągnął status gotowości do realizacji i nie ma żadnych innych wymogów dotyczących dodatkowych pozwoleń lub zezwoleń w tym zakresie. Decyzję kompleksową wydaje się w terminie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 i 2, zgodnie z jednym z następujących trybów:

Artykuł 8

Organizacja procesu wydawania pozwoleń

3. Bez uszczerbku dla odpowiednich wymogów zawartych w prawie regionalnym i krajowym i prawie Unii oraz prawie międzynarodowym, właściwy organ ułatwia wydanie decyzji kompleksowej. Decyzja kompleksowa stanowi ostateczny dowód, że projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania osiągnął status gotowości do realizacji i nie ma żadnych innych wymogów dotyczących dodatkowych pozwoleń lub zezwoleń w tym zakresie. Decyzję kompleksową wydaje się w terminie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 i 2, zgodnie z jednym z następujących trybów:

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 12

Artykuł 9

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Przejrzystość i udział społeczeństwa Przejrzystość i udział społeczeństwa
1. Do dnia [1 maja 2023 r.] państwo członkowskie lub właściwy organ, w stosownych przypadkach we współpracy z innymi zainteresowanymi organami, publikuje zaktualizowany podręcznik procedur dotyczący procesów wydawania pozwoleń mających zastosowanie do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, aby uwzględnić co najmniej informacje określone w załączniku VI pkt 1. Podręcznik nie jest prawnie wiążący, ale może zawierać odesłania do odpowiednich przepisów lub cytować te przepisy. Właściwe organy krajowe są skoordynowane i znajdują synergię z krajami sąsiadującymi przy opracowywaniu swoich podręczników procedur. 1. Do dnia [1 maja 2023 r.] państwo członkowskie lub właściwy organ, w stosownych przypadkach we współpracy z innymi zainteresowanymi organami, publikuje zaktualizowany podręcznik procedur dotyczący procesów wydawania pozwoleń mających zastosowanie do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, aby uwzględnić co najmniej informacje określone w załączniku VI pkt 1. Podręcznik nie jest prawnie wiążący, ale zawiera odesłania do odpowiednich przepisów lub cytować te przepisy. Właściwe organy krajowe i regionalne współpracują z organami państw sąsiadujących w celu wymiany dobrych praktyk i ułatwienia procesu wydawania pozwoleń .
(***)

4. Jeżeli nie jest to już wymagane na podstawie prawa krajowego przy takich samych lub wyższych standardach, przed przedłożeniem właściwemu organowi ostatecznej i pełnej dokumentacji wniosku zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. a), projektodawca lub, w przypadku gdy wymaga tego prawo krajowe, właściwy organ, przeprowadza przynajmniej jedne konsultacje publiczne. Takie konsultacje publiczne pozostają bez uszczerbku dla jakichkolwiek konsultacji publicznych, jakie należy przeprowadzić po przedłożeniu wniosku o zezwolenie na inwestycję zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 2011/92/UE. Konsultacje publiczne mają na celu wczesne poinformowanie o projekcie zainteresowanych stron, o których mowa w załączniku VI pkt 3 lit. a), oraz mają pomóc wskazać najodpowiedniejszą lokalizację lub przebieg, również pod kątem odpowiednich aspektów dotyczących przystosowania się do zmiany klimatu w ramach projektu, oraz istotne kwestie, które należy ująć w dokumentacji wniosku. (...)

(-)

4. Jeżeli nie jest to już wymagane na podstawie prawa krajowego przy takich samych lub wyższych standardach, przed przedłożeniem właściwemu organowi ostatecznej i pełnej dokumentacji wniosku zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. a), projektodawca lub, w przypadku gdy wymaga tego prawo krajowe, właściwy organ, przeprowadza przynajmniej jedne konsultacje publiczne. Takie konsultacje publiczne pozostają bez uszczerbku dla jakichkolwiek konsultacji publicznych, jakie należy przeprowadzić po przedłożeniu wniosku o zezwolenie na inwestycję zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 2011/92/UE. Konsultacje publiczne mają na celu wczesne poinformowanie o projekcie zainteresowanych stron, o których mowa w załączniku VI pkt 3 lit. a), oraz mają pomóc wskazać najodpowiedniejszą lokalizację lub przebieg, w tym w przypadkach, gdy jest to odpowiednie, przebieg alternatywny, również pod kątem odpowiednich aspektów dotyczących przystosowania się do zmiany klimatu w ramach projektu, oraz istotne kwestie, które należy ująć w dokumentacji wniosku. (...)

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 13

Artykuł 16

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Umożliwienie inwestycji o skutkach transgranicznych Umożliwienie inwestycji o skutkach transgranicznych
1. Rzeczywiście poniesione koszty inwestycyjne, z wyłączeniem kosztów utrzymania, związane z projektem będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania, należącym do kategorii określonych w załączniku II pkt 1 lit. a), b), c) i e) oraz projektami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania, należącymi do kategorii określonej w załączniku II pkt 3, jeżeli projekty te leżą w kompetencjach krajowych organów regulacyjnych, ponoszą odpowiedni operatorzy systemów przesyłowych lub projektodawcy infrastruktury przesyłowej z państw członkowskich, w których projekt generuje skutki pozytywne netto, a opłacają je - w zakresie, w jakim nie pokrywają ich opłaty z tytułu zatorów lub inne opłaty - użytkownicy sieci poprzez opłaty taryfowe za dostęp do sieci w tych państwach członkowskich. 1. Rzeczywiście poniesione koszty inwestycyjne, z wyłączeniem kosztów utrzymania, związane z projektem będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania, należącym do kategorii określonych w załączniku II pkt 1 lit. a), b), c), d) i e) i pkt 2 lit. a) oraz projektami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania, należącymi do kategorii określonej w załączniku II pkt 3 i w załączniku IV punkt 1 lit. c), jeżeli projekty te leżą w kompetencjach krajowych organów regulacyjnych, ponoszą odpowiedni operatorzy sieci lub projektodawcy infrastruktury przesyłowej i /lub dystrybucyjnej z państw członkowskich, w których projekt generuje skutki pozytywne netto, a opłacają je - w zakresie, w jakim nie pokrywają ich opłaty z tytułu zatorów lub inne opłaty - użytkownicy sieci poprzez opłaty taryfowe za dostęp do sieci w tych państwach członkowskich.
2. Przepisy niniejszego artykułu mają zastosowanie do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania należących do kategorii określonych w załączniku II pkt 1 lit. a), b), c) i e) wyłącznie wtedy, gdy co najmniej jeden projektodawca zwróci się do odpowiednich organów krajowych o zastosowanie tych przepisów do kosztów projektu. Przepisy niniejszego artykułu mają zastosowanie do projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania należącego do kategorii określonej w załączniku II pkt 3 wyłącznie wtedy, gdy przeprowadzono już ocenę popytu na rynku i z oceny tej wynika, że nie można oczekiwać, iż rzeczywiście poniesione koszty inwestycyjne zostaną pokryte przez opłaty taryfowe. 2. Przepisy niniejszego artykułu mają zastosowanie do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania należących do kategorii określonych w załączniku II pkt 1 lit. a), b), c), d) i e) i pkt 2 lit. a) i w załączniku IV punkt 1 lit. c) wyłącznie wtedy, gdy co najmniej jeden projektodawca zwróci się do odpowiednich organów krajowych o zastosowanie tych przepisów do kosztów projektu. Przepisy niniejszego artykułu mają zastosowanie do projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania należącego do kategorii określonej w załączniku II pkt 3 wyłącznie wtedy, gdy przeprowadzono już ocenę popytu na rynku i z oceny tej wynika, że nie można oczekiwać, iż rzeczywiście poniesione koszty inwestycyjne zostaną pokryte przez opłaty taryfowe.
4. (...) Dokonując transgranicznej alokacji kosztów, właściwe krajowe organy regulacyjne, w porozumieniu z zainteresowanymi operatorami systemów przesyłowych, dążą do osiągnięcia wzajemnego porozumienia między innymi w oparciu o informacje określone w ust. 3 lit. a) i b). Ich ocena opiera się na tym samym scenariuszu co scenariusz wykorzystany w procesie wyboru na potrzeby sporządzenia listy unijnej, na której umieszczono projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania.

Jeżeli projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania łagodzi negatywne efekty zewnętrzne, takie jak przepływy kołowe, i jest realizowany w państwie członkowskim będącym źródłem negatywnego efektu zewnętrznego, łagodzenia tego nie można uznać za korzyść transgraniczną, a zatem nie może ono być podstawą do alokacji kosztów operatorowi systemu przesyłowego w państwach członkowskich dotkniętych tymi negatywnymi efektami zewnętrznymi.

4. (...) Dokonując transgranicznej alokacji kosztów,

właściwe krajowe organy regulacyjne, w porozumieniu z zainteresowanymi operatorami sieci, dążą do osiągnięcia wzajemnego porozumienia między innymi w oparciu o informacje określone w ust. 3 lit. a) i b). Ich ocena opiera się na tym samym scenariuszu co scenariusz wykorzystany w procesie wyboru na potrzeby sporządzenia listy unijnej, na której umieszczono projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania. Jeżeli projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania łagodzi negatywne efekty zewnętrzne, takie jak przepływy kołowe, i jest realizowany w państwie członkowskim będącym źródłem negatywnego efektu zewnętrznego, łagodzenia tego nie można uznać za korzyść transgraniczną, a zatem nie może ono być podstawą do alokacji kosztów operatorowi sieci w państwach członkowskich dotkniętych tymi negatywnymi efektami zewnętrznymi.

Uzasadnienie

Inteligentne sieci niskiego napięcia i inteligentne sieci gazowe pozwalają obywatelom stać się prosumentami i pomagają w transformacji energetyki. Projekty dotyczące inteligentnych sieci są obecnie niedostatecznie reprezentowane na liście PWZ ze względu na ograniczoną definicję inteligentnych sieci w obecnym rozporządzeniu TEN-E. Poprawka ma na celu jej rozszerzenie.

Poprawka 14

Artykuł 18 ust. 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
4. Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania należące do kategorii określonych w załączniku II pkt 1 lit. d), pkt 2 i 5 również kwalifikują się do unijnej pomocy finansowej w formie dotacji na roboty, jeżeli zainteresowani projektodawcy mogą wyraźnie wykazać znaczące pozytywne efekty zewnętrzne, takie jak bezpieczeństwo dostaw, elastyczność systemu, solidarność lub innowacje, wywoływane przez projekty oraz przedstawić jednoznaczne dowody na ich brak opłacalności ekonomicznej, zgodnie z analizą kosztów i korzyści, planem operacyjnym i ocenami przeprowadzonymi w szczególności przez potencjalnych inwestorów lub kredytodawców, lub - w stosownych przypadkach - przez krajowy organ regulacyjny. 4. Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania należące do kategorii określonych w załączniku II pkt 1 lit. d), pkt 2, 4 i 5 również kwalifikują się do unijnej pomocy finansowej w formie dotacji na roboty, jeżeli zainteresowani projektodawcy mogą wyraźnie wykazać znaczące pozytywne efekty zewnętrzne, takie jak bezpieczeństwo dostaw, elastyczność systemu, solidarność lub innowacje, wywoływane przez projekty oraz przedstawić jednoznaczne dowody na ich brak opłacalności ekonomicznej, zgodnie z analizą kosztów i korzyści, planem operacyjnym i ocenami przeprowadzonymi w szczególności przez potencjalnych inwestorów lub kredytodawców, lub - w stosownych przypadkach - przez krajowy organ regulacyjny.

Uzasadnienie

Elektrolizery powinny kwalifikować się do finansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Zwłaszcza na wczesnych etapach inwestycje w sieci zależą od zdolności produkcyjnej i dlatego należy je rozpatrywać łącznie. Elektrolizery mają wpływ transgraniczny, zwłaszcza jeżeli łączą wytwarzanie H2 z popytem w regionach transgranicznych.

Poprawka 15

Załącznik II

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
(3) w przypadku wodoru: (3) w przypadku wodoru:
a) gazociągi przesyłowe do transportu wodoru, zapewniające dostęp do wielu użytkowników sieci na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, które obejmują głównie rurociągi wodorowe wysokiego ciśnienia, z wyjątkiem rurociągów do lokalnej dystrybucji wodoru; a) gazociągi przesyłowe do transportu wodoru, zapewniające dostęp do wielu użytkowników sieci na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, które obejmują głównie rurociągi wodorowe wysokiego ciśnienia, z wyjątkiem rurociągów do lokalnej dystrybucji wodoru;
b) podziemne obiekty magazynowe połączone z rurociągami wodorowymi wysokiego ciśnienia, o których mowa w lit. a); b) podziemne obiekty magazynowe połączone z rurociągami wodorowymi wysokiego ciśnienia, o których mowa w lit. a);
c) obiekty służące do odbioru, magazynowania oraz regazyfikacji lub rozprężania skroplonego wodoru lub wodoru trwale obecnego w innych substancjach chemicznych w celu wprowadzenia wodoru do sieci; c) obiekty służące do odbioru, magazynowania oraz regazyfikacji lub rozprężania skroplonego wodoru lub wodoru trwale obecnego w innych substancjach chemicznych w celu wprowadzenia wodoru do sieci;
d) wszelkie urządzenia lub instalacje istotne dla pewnej, bezpiecznej i efektywnej eksploatacji instalacji wodorowej lub zapewniające dwukierunkową przepustowość, w tym tłocznie gazu. d) wszelkie urządzenia lub instalacje istotne dla pewnej, bezpiecznej i efektywnej eksploatacji instalacji wodorowej lub zapewniające dwukierunkową przepustowość, w tym tłocznie gazu;
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Wszelkie obiekty wymienione w lit. a), b), c) i d) mogą być nowo wybudowanymi obiektami lub obiektami przekształconymi z gazu ziemnego przeznaczonymi dla wodoru lub połączeniem tych dwóch rodzajów. e) wszelkie urządzenia lub instalacje umożliwiające wykorzystanie paliwa napędzanego czystym wodorem w sektorze transportu w ramach sieci bazowej i kompleksowej TEN-T.

Wszelkie obiekty wymienione w lit. a), b), c) i d) mogą być nowo wybudowanymi obiektami lub obiektami przekształconymi z gazu ziemnego przeznaczonymi dla wodoru lub połączeniem tych dwóch rodzajów.

Uzasadnienie

Włączenie społeczne doprowadzi do lepszego powiązania polityki transportowej i energetycznej. Ważne jest, aby uwzględnić zarówno sieć bazową TEN-T, jak i sieć kompleksową TEN-T, ponieważ lepiej dostosowują się one do obecnych regionów doliny wodorowej, w których planowane są duże inwestycje w technologie wodorowe.

Poprawka 16

Załącznik IV

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
ZAŁĄCZNIK IV ZAŁĄCZNIK IV
ZASADY I WSKAŹNIKI DOTYCZĄCE KRYTERIÓW DLA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA I PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WZAJEMNEGO ZAINTERESOWANIA ZASADY I WSKAŹNIKI DOTYCZĄCE KRYTERIÓW DLA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA I PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WZAJEMNEGO ZAINTERESOWANIA
c) w przypadku inteligentnych sieci elektroenergetycznych - projekt dotyczy urządzeń i instalacji wysokiego i średniego napięcia. W realizacji projektu biorą udział operatorzy systemu przesyłowego, operatorzy systemu przesyłowego i dystrybucyjnego lub operatorzy systemu dystrybucyjnego z co najmniej dwóch państw członkowskich. Operatorzy systemu dystrybucyjnego mogą być zaangażowani jedynie przy wsparciu operatorów systemu przesyłowego z co najmniej dwóch państw członkowskich, którzy są ściśle związani z projektem i gwarantują interoperacyjność. Projekt obejmuje co najmniej 50 000 użytkowników, wytwórców, konsumentów lub prosumentów energii elektrycznej na obszarze pobierającym co najmniej 300 GWh rocznie, z czego co najmniej 20 % pochodzi ze źródeł odnawialnych, których wydajność jest zmienna. c) w przypadku inteligentnych sieci elektroenergetycznych - projekt dotyczy sprzętu i instalacji głównie wysokiego lub średniego napięcia. W realizacji projektu biorą udział operatorzy systemu przesyłowego i dystrybucyjnego z co najmniej dwóch państw członkowskich obsługujących co najmniej 50 O0° użytkowników wytwarzających lub pobierających energię bądź spełniających obie te funkcje na obszarze pobierającym co najmniej 300 GWh rocznie, z czego co najmniej 20 % pochodzi ze źródeł odnawialnych, których wydajność jest z natury zmienna. Projekt może również przewidywać wirtualne połączenie transgraniczne.

Uzasadnienie

Inteligentne sieci niskiego napięcia pozwalają obywatelom stać się prosumentami i pomagają w transformacji energetyki. Projekty dotyczące inteligentnych sieci są obecnie niedostatecznie reprezentowane na liście PWZ ze względu na ograniczoną definicję inteligentnych sieci w obecnym rozporządzeniu TEN-E. Poprawka ma na celu jej rozszerzenie.

II.
ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

1.
Przyjmuje z zadowoleniem wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (TEN-E). Dostrzega, że choć cele obecnego rozporządzenia pozostają w dużej mierze ważne, obecne ramy TEN-E nie odzwierciedlają jeszcze w pełni oczekiwanych zmian w systemie energetycznym, które będą wynikały z nowego kontekstu politycznego i szybkich zmian technologicznych służących aktualizacji celów na 2030 r. oraz celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem. Podkreśla, że zmiana klimatu, której obecnie nie da się zapobiec, będzie miała znaczący wpływ na Europę pomimo wysiłków na rzecz jej łagodzenia i przystosowania się do niej, w związku z czym wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz modernizacji infrastruktury energetycznej jako kluczowego czynnika umożliwiającego transformację energetyczną przy jednoczesnym zapewnieniu działań w dziedzinie klimatu i ochrony przyrody oraz zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju.
2.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przyszłe ramy pozwolą zachować kluczową rolę grup regionalnych w procesie identyfikacji i wyboru projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w przypadku których niezmiernie ważne jest zagwarantowanie odpowiedniej reprezentacji regionalnej i lokalnej.
3.
Przyjmuje z zadowoleniem propozycję aktualizacji listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, tak aby odzwierciedlała ona w wystarczającym stopniu najnowsze osiągnięcia technologiczne i obejmowała wszystkie odpowiednie kategorie infrastruktury z myślą o osiągnięciu celów neutralności klimatycznej i bezpieczeństwa dostaw. Ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje, że uwzględniono rozwiązania w zakresie inteligentnych sieci energetycznych, integracji w ramach inteligentnego systemu (system przetwarzania energii elektrycznej w gaz i inne sektory), produkcji wodoru i gazów syntetycznych z odnawialnych źródeł energii, elektrolizerów, sieci przesyłowych energii morskiej i systemów dystrybucji. Podkreśla, że istnieje duży potencjał w zakresie systemów lokalnego ogrzewania i chłodzenia, wykorzystujących odnawialne źródła energii i ciepło odpadowe, czasami również na skalę regionalną i ponad granicami państw członkowskich. Z zadowoleniem przyjmuje wyłączenie infrastruktury gazu metanowego i ropociągów, w przypadku gdy nie ma to negatywnego wpływu ani niepożądanych skutków ubocznych ze względu na specyficzną sytuację lokalną lub regionalną.
4.
Z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie wszystkich projektów do spełnienia obowiązkowych kryteriów zrównoważonego rozwoju i do przestrzegania zasady "nie szkodzić" określonej w Europejskim Zielonym Ładzie (zgodnie z art. 17 rozporządzenia UE w sprawie systematyki 1  jako duży krok w kierunku osiągnięcia wspólnych celów ekologicznych UE.
5.
Zwraca uwagę, że ocena projektów w ramach TEN-E obejmuje wiele elementów, które należy wziąć pod uwagę, w szczególności konkretne wyzwania lokalne i regionalne związane z transformacją energetyczną i celami klimatycznymi, znaczenie stabilności, bezpieczeństwa i dostaw energii, dostęp do energii dla wszystkich obywateli europejskich przy jednoczesnym utrzymaniu przystępności cenowej energii, zwalczanie ubóstwa energetycznego, powiązanie z krajowymi, regionalnymi i lokalnymi strategiami energetycznymi oraz spójność z już istniejącymi programami i projektami.
6.
Podkreśla, że infrastruktura energetyczna ma do odegrania kluczową rolę w transformacji energetycznej i może mieć znaczący wpływ na środowisko i gospodarkę. W związku z tym wzywa Komisję do ustanowienia stałego mechanizmu umożliwiającego grupom regionalnym prowadzenie dialogu z zainteresowanymi władzami lokalnymi i regionalnymi, zgodnie z ramami wielopoziomowego dialogu w dziedzinie klimatu i energii ustanowionymi rozporządzeniem w sprawie zarządzania unią energetyczną.
7.
Podkreśla, że potrzebne są solidne ramy wydawania pozwoleń. Obecnie procedury wydawania pozwoleń, nawet w przypadku projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, nadal trwają bardzo długo. Sprzeczne istniejące wcześniej procedury, czasami w połączeniu ze specyficznym kontekstem instytucjonalnym, mogą utrudnić postęp w niektórych państwach członkowskich. Ponadto może również wystąpić sprzeciw społeczny, jeżeli nie zwróci się wystarczającej uwagi na uzyskanie poparcia zainteresowanych stron.
8.
Wzywa do wnikliwego zastanowienia się nad nadawaniem priorytetowego statusu projektom będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania i wykluczenia takiego statusu w wypadku projektów, które mogą mieć negatywny wpływ na klimat lub chronione siedliska czy też gatunki.
9.
Podkreśla, że procedury wydawania pozwoleń muszą zostać zakończone z należytą starannością. KR popiera jednak działania zaproponowane w art. 10 wniosku dotyczącego rozporządzenia, aby zapewnić rozsądny termin zakończenia procedur wydawania pozwoleń przez różne zaangażowane organy. W tym względzie zasadnicze znaczenie ma utworzenie punktów kompleksowej obsługi o wystarczających kompetencjach, uprawnieniach decyzyjnych i jasno określonych terminach. To z kolei doprowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników projektu i lepszego oszacowania ich narażenia na ryzyko w momencie przystąpienia do tego procesu.
10.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w Unii Europejskiej zwraca się coraz większą uwagę na rolę czystego, pozyskanego głównie z energii ze źródeł odnawialnych wodoru, oraz pozytywnie odnosi się do omawianego wniosku Komisji Europejskiej, który jest zgodny z apelem KR-u o stworzenie ram prawnych UE bardziej sprzyjających rozwojowi rynku i infrastruktury dzięki przeglądowi odpowiednich przepisów UE dotyczących transeuropejskich sieci energetycznych, a zwłaszcza odpowiedniemu dostosowaniu wymogów dotyczących projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania opartych na TEN-E 2  i ogólnounijnych dziesięcioletnich planów rozwoju sieci. Popiera również wprowadzenie do rozporządzenia TEN-E szczególnych kategorii infrastruktury wodorowej, takich jak sieci przesyłu wodoru (w tym istniejących gazociągów z gazem ziemnym przekształconych do przesyłania czystego wodoru), dystrybucji i magazynowania, a także elektrolizerów, które muszą być finansowane z instrumentu "Łącząc Europę".
11.
Podkreśla potrzebę elektryfikacji i rolę czystego wodoru w odchodzeniu od paliw kopalnych i ograniczaniu trwałych emisji z sektorów zanieczyszczających środowisko, takich jak przemysł i transport ciężki, w których bezpośrednia elektryfikacja może być ograniczona. Przypomina, że wodór ze źródeł odnawialnych powinien być priorytetem, a wodór niskoemisyjny powinien być wykorzystywany do celów dekarbonizacji, dopóki wodór ze źródeł odnawialnych nie będzie mógł odgrywać tej roli samodzielnie. Wzywa zatem instytucje UE, państwa członkowskie i przemysł do zwiększenia zdolności w zakresie energii elektrycznej i wodoru w celu uniknięcia przeciwskutecznej konkurencji pomiędzy elektrolizerami do wytwarzania wodoru i innymi bezpośrednimi obszarami wykorzystania elektryczności ze źródeł odnawialnych 3 . Ponadto apeluje do Komisji o jasną systematykę gazów "odnawialnych".
12.
Podkreśla, że transport (mobilność) neutralny dla klimatu oraz produkcja czystego wodoru wymagają szybkiego i znacznego rozwinięcia zdolności i technologii wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych w UE.
13.
Podkreśla, jak ważne jest, by działania podejmowane na mocy rozporządzenia TEN-E były w pełni zgodne z odpowiednimi instrumentami planowania, w szczególności z krajowymi planami w dziedzinie energii i klimatu. W związku z tym ponownie akcentuje znaczenie tego, by władze lokalne i regionalne mogły w pełni uczestniczyć w tworzeniu krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu swoich państw członkowskich, i wzywa do zapewnienia optymalnej reprezentacji władz lokalnych i regionalnych w tym procesie.
14.
Przypomina, że sektor transportu odpowiada za jedną czwartą emisji CO2 w UE i jest jedynym sektorem, w którym emisje nie zostały zmniejszone w porównaniu z poziomem bazowym z 1990 r. Podkreśla potencjał wodoru jako jednego z instrumentów stosowanych w celu zmniejszenia emisji CO2 w środkach transportu, w szczególności w przypadku, gdy pełna elektryfikacja jest trudniejsza lub jeszcze niemożliwa. Zaznacza, że rozwój infrastruktury tankowania jest niezbędny do zwiększenia wykorzystania wodoru w sektorze transportu.
15.
Uważa, że przegląd rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) 4  powinien kłaść większy nacisk na niskoemisyjne technologie napędu samochodów ciężarowych, autokarów i statków żeglugi śródlądowej, takie jak silniki elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi lub prądem poprzez sieć trakcyjną oraz innymi rodzajami energii spełniającymi wymogi w zakresie zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji. Rozwój odpowiedniej infrastruktury, wzdłuż korytarzy sieci bazowej i kompleksowej, jest niezbędnym warunkiem rozpowszechnienia tych technologii. Instrument "Łącząc Europę" powinien zapewnić wystarczające środki na ten cel.
16.
Podkreśla potrzebę stworzenia synergii między strategiami TEN-T, TEN-E i alternatywnymi paliwami. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji dotyczący rozwoju infrastruktury tankowania wodoru w ramach strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz dokonania przeglądu dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, która daje możliwość określenia szczegółowych wymogów i zharmonizowanych norm dotyczących stopniowego rozmieszczania gęstości stacji tankowania wodoru w państwach członkowskich, regionach i miastach.
17.
Uważa, że należy przyjąć bardziej otwarte podejście do definicji projektów transgranicznych, tak aby uwzględnić nie tylko duże projekty przesyłowe, ale także lokalne, zdecentralizowane i często partycypacyjne projekty inteligentnych sieci bez granic fizycznych. Regionalne i lokalne projekty zdecentralizowane o zasięgu transgranicznym mogłyby rzeczywiście przynieść pozytywne skutki nie tylko dla systemów regionalnych i krajowych, ale także w różnych państwach członkowskich, np. poprzez integrację odnawialnych źródeł energii, rozwiązanie problemu ograniczeń przesyłowych i unikanie negatywnych efektów zewnętrznych.
18.
Zaznacza, że aby jak najlepiej przyczynić się do osiągnięcia celów UE w zakresie energii i klimatu oraz do wzmocnienia pozycji odbiorców, należy dokonać przeglądu ram TEN-E, aby w pełni uwzględnić wkład prosumentów, lokalnych społeczności energetycznych i nowych technologii 5 . Podkreśla znaczenie sieci elektroenergetycznej niskiego i średniego napięcia, w której należy stworzyć niezbędną infrastrukturę dla wielu nowych, zdecentralizowanych producentów dostarczających energię elektryczną do systemu. Zwraca uwagę, że istnieje również potrzeba połączenia nowych małych producentów z sieciami niskiego i średniego napięcia. Wzywa Komisję do stworzenia ram dla łączenia kilku mniejszych projektów, aby umożliwić im spełnienie kryteriów określonych w obowiązujących przepisach. Elastyczność w tym względzie ma duże znaczenie dla władz lokalnych i regionalnych i pozwala im opracowywać pewne zagregowane projekty i potencjalnie otrzymywać finansowanie tych działań.
19.
Zauważa, że rozporządzenie TEN-E, które jest głównym filarem rozwoju infrastruktury energetycznej Unii Europejskiej i jako takie wnosi kluczowy wkład w osiąganie neutralności klimatycznej, jest zasadniczo zgodne z zasadami aktywnej pomocniczości i proporcjonalności. Podkreśla wartość dodaną współpracy regionalnej we wdrażaniu projektów transgranicznych, a także wagę przejrzystości, pewności regulacyjnej i dostępu do finansowania. Wzywa do pełnego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych jako partnerów, a nie tylko zainteresowanych stron, zgodnie z tymi zasadami aktywnej pomocniczości i proporcjonalności.
Bruksela, dnia 1 lipca 2021 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
2 Opinia "W kierunku planu działania na rzecz czystego wodoru - wkład władz lokalnych i regionalnych w neutralną dla klimatu Europę", Birgit HONE (DE/PES), CoR 2020-549.
3 Zasada dodatkowości została przedstawiona przez Parlament Europejski w sprawozdaniu pt. "Europejska strategia na rzecz technologii wodorowych" (A9-0116/2021 ITRE Jens Geier).
5 Takich jak magazynowanie energii, odpowiedź odbioru, mikrosieci (ewentualnie transgraniczne), mobilność elektryczna.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.440.105

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Zmienione rozporządzenie w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej dostosowane do wymogów transformacji ekologicznej i cyfrowej
Data aktu: 29/10/2021
Data ogłoszenia: 29/10/2021