I. WPROWADZENIE1. 12 kwietnia 2016 r. Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wyżej wymieniony wniosek dotyczący dyrektywy 1 .
2. Europejski Komitet Ekonomiczno-Spo łeczny przyjął opinię 21 września 2016 r. 2
3. Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu 27 marca 2019 r. 3
4. 3 marca 2021 r. prezydencji udzielono mandatu negocjacyjnego 4 . Ogółem odbyły się trzy rundy posiedzeń trójstronnych.
5. 17 czerwca 2021 r. przewodniczący Komisji Gospodarczej i Monetarnej (ECON) oraz Komisji Prawnej (JURI) skierowali pismo do prezydencji, w którym stwierdzili, że jeżeli Rada formalnie przekaże Parlamentowi swoje stanowisko w kształcie, w jakim jest ono przedstawione w załączniku do tego pisma, zalecą zgromadzeniu plenarnemu zatwierdzenie stanowiska Rady bez poprawek w drugim czytaniu.
II. CEL
Przedmiotowa dyrektywa wprowadza wymóg, by niektóre przedsiębiorstwa wielonarodowe ujawniały publicznie w specjalnym sprawozdaniu płacony przez siebie podatek dochodowy, wraz z innymi odpowiednimi informacjami. Przedsiębiorstwa wielonarodowe, których przychody przekraczają 750 mln EUR, będą musiały spełniać te dodatkowe wymogi w zakresie przejrzystości. Po raz pierwszy również pozaeuropejskie przedsiębiorstwa wielonarodowe prowadzące działalność gospodarczą w UE będą miały - poprzez swoje jednostki zależne i oddziały - te same obowiązki sprawozdawcze co unijne przedsiębiorstwa wielonarodowe.
Przedmiotowy wniosek stanowi uzupełnienie aktualnych obowiązków przedsiębiorstw w zakresie sprawozdawczo ści finansowej wynikających z dyrektywy o rachunkowości nr 2013/34/UE (dyrektywy o rachunkowości) i nie koliduje z tymi wymogami w odniesieniu do sprawozdań finansowych przedsiębiorstw, przykładowo w związku z publikowaniem ich rocznych sprawozdań finansowych.
Wniosek nie zmienia istniejących już przepisów dotyczących sprawozdawczo ści niefinansowej i sektorowej w podziale na kraje w odniesieniu zarówno do sektora bankowego, jak i przemysłu wydobywczego i przemysłu pozyskiwania drewna. Wprowadza jednak zwolnienie w celu uniknięcia podwójnej sprawozdawczo ści dla sektora bankowego, który podlega już rygorystycznym przepisom w zakresie sprawozdawczo ści publicznej na podstawie ustawodawstwa UE dotyczącego bankowości.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A. Uwagi ogólne
Parlament i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, którego brzmienie Parlament mógł zaakceptować. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu jest pełnym odzwierciedleniem kompromisu osiągniętego między współprawo- dawcami.
B. Kluczowe kwestie
Współprawodawcy zdołali osiągnąć kompromis podczas negocjacji na początku czerwca 2021 r. Główne elementy kompromisu wypracowanego z Parlamentem to m.in:
- Agregacja/dezagregacja informacji sprawozdawczych: dezagregacja została ustanowiona jedynie (i) dla państw członkowskich UE, (ii) dla jurysdykcji podatkowych państw trzecich wymienionych w załączniku I do konkluzji Rady w sprawie unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych oraz (iii) dla jurysdykcji podatkowych państw trzecich wymienionych w załączniku II do tych samych konkluzji Rady przez ostatnie dwa kolejne lata.
- Klauzula ochronna: współprawodawcy uzgodnili, że okres ochronny będzie trwał maksymalnie pięć lat.
- Informacje, które mają być publikowane: kwestię tę uzgodniono na podstawie zmienionego mandatu Rady.
- Wspólny wzór, elektroniczny format raportowania i publikowanie informacji: kwestię tę uzgodniono na podstawie zmienionego mandatu Rady.
- Klauzula przeglądowa: współprawodawcy uzgodnili, że Komisja przedstawi sprawozdanie cztery lata po dacie transpozycji.
- Oświadczenie biegłego rewidenta: współprawodawcy uzgodnili, że w ramach badania można sprawdzić tylko, czy faktycznie opublikowano sprawozdanie, a nie można kontrolować jego treści.
- Okres transpozycji: ustalono, że okres transpozycji będzie trwał 18 miesięcy.
IV. PODSUMOWANIE
Stanowisko Rady stanowi pełne odzwierciedlenie kompromisu osiągniętego w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczących Komisji Gospodarczej i Monetarnej (ECON) oraz Komisji Prawnej (JURI) skierowanym do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli w dniu 17 czerwca 2021 r. W piśmie tym przewodniczący komisji ECON i JURI zaznaczyli, że zalecą ich członkom, a następnie zgromadzeniu plenarnemu, by zatwierdzili stanowisko Rady w pierwszym czytaniu bez poprawek Parlamentu w drugim czytaniu - z zastrzeżeniem weryfikacji, której mają dokonać prawnicy lingwiści obu instytucji.