Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 września 2020 r. w sprawie Europejskiego Roku Bardziej Zielonych Miast 2022 (2019/2805(RSP)).

Znaczenie infrastruktury miejskiej i zielonej - Europejski Rok Zielonych Miast 2022

P9_TA(2020)0241

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 września 2020 r. w sprawie Europejskiego Roku Bardziej Zielonych Miast 2022 (2019/2805(RSP))

(2021/C 385/20)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa 1 ,

- uwzględniając dyrektywę Rady 92/43/EWG z 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory 2 ,

- uwzględniając dyrektywę 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 12 grudnia 2013 r. w sprawie zielonej infrastruktury - zwiększania kapitału naturalnego Europy 4 ,

- uwzględniając siódmy unijny program działań w zakresie środowiska,

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów zatytułowany "Nasze ubezpieczenie na życie i nasz kapitał naturalny - unijna strategia ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2020 r." (COM(2011)0244),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowany "Unijna strategia ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2030 r. - Przybliżenie natury do naszego życia" (COM(2020)0380),

- uwzględniając unijną strategię na rzecz zielonej infrastruktury 5 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z 24 maja 2019 r. w sprawie przeglądu postępów we wdrażaniu strategii UE dotyczącej zielonej infrastruktury (COM(2019)0236),

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z 6 maja 2013 r. pt. "Zielona infrastruktura - zwiększanie kapitału naturalnego Europy" (COM(2013)0249),

- uwzględniając opinię Komitetu Regionów z 8 października 2013 r. w sprawie komunikatu Komisji pt. "Zielona infrastruktura - zwiększanie kapitału naturalnego Europy" 6 ,

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 16 października 2013 r. w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Zielona infrastruktura - zwiększanie kapitału naturalnego Europy" 7 ,

- uwzględniając skierowane do Komisji pytanie wymagające odpowiedzi ustnej, z 19 września 2013 r., dotyczące opracowania polityki zielonej infrastruktury w UE (O-o00°94/2013 - B7-0525/2013),

- uwzględniając Konwencję z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska,

- uwzględniając tytuł Zielonej Stolicy Europy 8 ,

- uwzględniając Porozumienie Burmistrzów w sprawie Klimatu i Energii 9 ,

- uwzględniając skierowane do Komisji pytanie w sprawie znaczenia infrastruktury miejskiej i zielonej - Europejskiego Roku Zielonych Miast 2022 (O-000039/2020 - B9-0014/2020),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że pod pojęciem zielonej infrastruktury rozumie się strategicznie zaplanowaną sieć obszarów naturalnych i półnaturalnych z innymi cechami środowiskowymi, zaprojektowaną i zarządzaną w sposób mający zapewnić szeroką gamę usług ekosystemowych; obejmuje ona obszary zielone (lub niebieskie w przypadku ekosystemów wodnych) oraz inne cechy fizyczne na obszarach lądowych (w tym przybrzeżnych) i morskich w środowisku wiejskim i miejskim;

B. mając na uwadze, że obecnie 72 % ludności UE mieszka w miastach, miasteczkach i na przedmieściach, a odsetek populacji miejskiej cały czas rośnie i może osiągnąć 80 % w 2020 r. 10 ; mając na uwadze, że dane te świadczą o większym niż kiedykolwiek znaczeniu zielonych miast w mierzeniu się z głównymi wyzwaniami stojącymi przed naszą planetą, oraz pokazują ich rosnący potencjał jako istotnych ośrodków zarówno wdrażania globalnych programów, jak i zaangażowania obywateli w podejmowanie decyzji politycznych;

C. mając na uwadze, że miasta zmagają się z wieloma wyzwaniami, począwszy od wpływu zmiany klimatu na zdrowie ich mieszkańców po problemy środowiskowe; mając na uwadze, że zielona infrastruktura ma ogromny potencjał, jeżeli chodzi o proponowanie opartych na przyrodzie ekologicznych, gospodarczych i społecznych rozwiązań wielu z tych problemów, które są na ogół tanie i zrównoważone oraz tworzą miejsca pracy;

D. mając na uwadze, że ważne jest zwiększanie wiedzy na temat zielonej infrastruktury, jej wielu pozytywnych skutków dla ekosystemów i usług, które zapewniają ludności, w celu lepszego promowania rozwiązań opartych na przyrodzie w planowaniu przestrzennym oraz tworzeniu i regeneracji terenów zielonych, przyspieszenia zmiany standardu infrastruktury w planowaniu miejskim i rozwoju terytorialnym z szarego na zielony i umożliwienia lepszego dostosowania miast do negatywnych skutków zmiany klimatu;

E. mając na uwadze, że zielona infrastruktura zapewnia usługi ekosystemowe, które mają kluczowe znaczenie dla naszego dobrostanu, produkcji żywności na obszarach miejskich, obiegu i retencji wody, co zwiększa infiltrację i zmniejsza zanieczyszczenie poprzez procesy naturalne, dla regulacji temperatury otoczenia, wspierania różnorodności biologicznej (w tym owadów zapylających), poprawy obiegu składników odżywczych, lepszego wyglądu dzielnic mieszkaniowych, ułatwienia mieszkańcom ćwiczeń fizycznych i poprawy ich samopoczucia;

F. mając na uwadze, że zielona infrastruktura przyczynia się do rozwoju sieci Natura 2000 na obszarach miejskich, poprawiając połączenie między ekologicznymi korytarzami zielonymi i niebieskimi, wzmacniając ochronę gatunków i siedlisk o zasadniczym znaczeniu dla ekosystemów oraz pomagając w utrzymaniu świadczenia usług ekosystemowych na obszarach miejskich; mając na uwadze, że roczne korzyści z usług ekosystemowych dostarczanych przez sieć Natura 2000 oszacowano na 300 mld EUR w całej UE, przy czym korzyści płynące z zielonej infrastruktury są dużo większe;

G. mając na uwadze, że zazielenianie miast to coś więcej niż tylko wdrażanie inicjatyw mających na celu zwiększenie terenów zielonych w miastach, biorąc pod uwagę znaczenie czystego powietrza, wody i gleby, a także krajobrazu miejskiego promującego różnorodność biologiczną w celu zapewnienia trwałości terenów zielonych;

H. mając na uwadze, że zielona infrastruktura stanowi kluczową część strategii na rzecz różnorodności biologicznej 2020 oraz strategii ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2030 r.;

I. mając na uwadze, że zielona infrastruktura przyczynia się do łagodzenia zmiany klimatu, ponieważ wzmacnia odporność ekosystemu na zmianę klimatu i przyczynia się do zmniejszenia poziomu CO2 w atmosferze przez bezpośrednie pochłanianie dwutlenku węgla, zwłaszcza na torfowiskach oraz w oceanach i lasach; mając na uwadze, że pomaga ona zmniejszyć zużycie wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków i związane z tym zużycie energii, a także zmniejszyć zużycie energii w budynkach oraz emisje dzięki "inteligentnym budynkom", które mają elementy ekologiczne, takie jak dachy i ściany, oraz nowe materiały zwiększające efektywność wykorzystania zasobów; mając na uwadze, że zielona infrastruktura przyczynia się również do zmniejszenia zapotrzebowania na energię i zanieczyszczeń związanych z transportem, ułatwiając przyjęcie alternatywnych, czystych środków transportu, takich jak jazda na rowerze, chodzenie pieszo i czysty transport publiczny, w tym transport wodny;

J. mając na uwadze, że zielona infrastruktura przyczynia się do przystosowania się do zmiany klimatu poprzez ochronę kapitału naturalnego, zachowanie naturalnych siedlisk i gatunków, poprawę stanu ekologicznego, zarządzanie zbiornikami wodnymi oraz bezpieczeństwo żywności; mając na uwadze, że jej rozwój należy do najskuteczniejszych środków przystosowania się do zmiany klimatu, które można stosować w miastach, ponieważ łagodzi ona skutki zmiany klimatu i coraz częstszych ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak fale upałów, pożary lasów, ulewne deszcze, powodzie i susze, a także ekstremalne temperatury, oraz podnosi jakość życia mieszkańców UE żyjących na obszarach miejskich;

K. mając na uwadze, że ponad 22 % gatunków europejskich jest obecnie zagrożonych wyginięciem według Czerwonej Księgi gatunków zagrożonych IUCN; mając na uwadze, że zazielenianie miast pomaga w promowaniu różnorodności biologicznej i może odegrać ważną rolę w łagodzeniu kryzysu różnorodności biologicznej; mając na uwadze, że promowanie różnorodności biologicznej w miastach może przynieść dodatkowe korzyści w postaci zwiększenia odporności ekosystemów i zwiększenia potencjału sekwestracji dwutlenku węgla;

L. mając na uwadze, że dobre planowanie miejskie, gleba pokryta roślinnością i nawierzchnia przepuszczająca wodę pomagają zwiększyć retencję wody, kontrolowanie infiltracji, zapobieganie erozji gleby oraz przeciwdziałanie spływom wody deszczowej z obszarów miejskich lepiej niż asfalt i beton; mając na uwadze, że zielona infrastruktura wysokiej jakości zmniejsza ryzyko powodzi;

M. mając na uwadze, że dobrze zaprojektowana zielona infrastruktura jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie liczby zielonych i niebieskich korytarzy ekologicznych, a tym samym na ochronę różnorodności biologicznej;

N. mając na uwadze, że rośliny oczyszczają powietrze, filtrując drobne cząstki i wytwarzając tlen; mając na uwadze, że jakość powietrza w miastach stała się jednym z największych problemów zdrowotnych dzisiejszej Europy; mając na uwadze, że czystsze powietrze poprawiłoby jakość życia milionów osób, w tym cierpiących na astmę i choroby dróg oddechowych; mając na uwadze, że co roku w UE 430 000 osób umiera przedwcześnie z powodu oddychania zanieczyszczonym powietrzem; mając na uwadze, że poprawa jakości powietrza musi być priorytetem dla UE, państw członkowskich, regionów i gmin w celu ochrony ludzi i ekosystemów przed skutkami zanieczyszczenia powietrza; mając na uwadze, że poprawa jakości powietrza mogłaby znacznie zmniejszyć liczbę przedwczesnych zgonów;

O. mając na uwadze, że drzewa i rośliny mogą zmniejszyć zanieczyszczenie hałasem na obszarach miejskich; mając na uwadze, że hałas jest drugą co do wielkości, po jakości powietrza, środowiskową przyczyną problemów zdrowotnych; mając na uwadze, że w wynikach finansowanego przez UE projektu badawczego HOSANNA stwierdzono, że naturalne osłony dźwiękowe lepiej chronią mieszkańców przed hałasem powodowanym przez ruch uliczny niż powszechnie stosowane nieprofilowane ekrany akustyczne; mając na uwadze, że zanieczyszczenie hałasem ma negatywny wpływ na różnorodność biologiczną i przyrodę, a działania na rzecz ekologizacji miast powinny obejmować inicjatywy na rzecz zmniejszenia zanieczyszczenia hałasem;

P. mając na uwadze, że w miastach nadbrzeżnych, które zazwyczaj sąsiadują z terenami podmokłymi, należy również promować zieloną infrastrukturę w celu zachowania morskiej i przybrzeżnej różnorodności biologicznej oraz ekosystemów, a także w celu wzmocnienia zrównoważonego rozwoju gospodarki, turystyki i krajobrazu w strefach przybrzeżnych, pozytywnych zmian, które z kolei poprawiają odporność na skutki zmiany klimatu na tych wrażliwych obszarach, szczególnie narażonych na skutki podnoszenia się poziomu morza;

Q. mając na uwadze, że należy promować zieloną infrastrukturę na obszarach portowych, ponieważ stanowią one ważną część miast nadmorskich i są zazwyczaj rozległymi obszarami lądowymi, które również wchodzą w skład sieci Natura 2000; mając na uwadze, że takie działania przyczynią się do lepszego rozwiązywania problemów związanych ze środowiskiem naturalnym, takich jak zanieczyszczenie i utrata różnorodności biologicznej, oraz do wspierania rozwoju nowej infrastruktury, takiej jak elektryfikacja portów;

R. mając na uwadze, że zielona infrastruktura oferuje dostęp do przyrody osobom, które w przeciwnym razie mogłyby mieć z nią niewielki kontakt - jak dzieci, osoby starsze i osoby z niepełnosprawnościami - oraz przyczynia się do ich edukacji i świadomości na temat przyrody i wyzwań ekologicznych;

S. mając na uwadze, że zieleń w miastach może być korzystna dla zdrowia, gdyż poprawia jakość powietrza, zachęca mieszkańców do ruchu i większej aktywności, ułatwia zapobieganie depresji i jej zwalczanie, korzystnie wpływa na system odpornościowy, a w ostatecznym rozrachunku poprawia samopoczucie i dobrostan 11 ;

T. mając na uwadze, że coraz większa liczba parków miejskich i ogrodów, zielone ulice, zielone dachy na budynkach, przystanki autobusowe pokryte zielenią oraz zielone place zabaw to niektóre z elementów, które zwiększają atrakcyjność i komfort życia w mieście; mając na uwadze, że zwiększają one również częstotliwość kontaktów społecznych między mieszkańcami, zachęcają do pozytywnych zmian zachowania i tworzą silniejsze poczucie więzi; mając na uwadze, że tereny zielone będące własnością publiczną mogą przynosić nieobliczalne korzyści mieszkańcom miast;

U. mając na uwadze, że wykazano, iż nieruchomości na zielonych osiedlach mają wyższą wartość, gdyż są bardziej pożądane przez potencjalnych nabywców, co sprawia, że należy podjąć kroki na rzecz łagodzenia gentryfikacji i zapewnienia równego dostępu do nieruchomości na zielonych osiedlach;

V. mając na uwadze, że zazielenianie miast może ułatwić bardziej zrównoważoną produkcję żywności na małą skalę i zmniejszyć ślad ekologiczny żywności poprzez krótkie łańcuchy dostaw, co umożliwiłoby pojawienie się nowych mikroprzedsiębiorstw i zachęciłoby mieszkańców do aktywnego podejmowania takiej produkcji i pomogłoby im lepiej zrozumieć łańcuch żywnościowy, w szczególności rolnictwo zrównoważone pod względem środowiskowym i ekologiczne;

W. mając na uwadze, że 80 % odpadów znalezionych w morzu pochodzi z miast, w tym odpady z dorzeczy rzek; mając na uwadze, że ważne jest, aby usprawnić system gospodarowania odpadami na obszarach miejskich, zwłaszcza gospodarowania zanieczyszczeniami rozproszonymi, śmieciami i makroodpadami, na przykład przez zwiększenie filtracji w oczyszczalniach ścieków, dzięki czemu miasta staną się bardziej zielone i rozwiąże to problem zanieczyszczenia oceanów;

X. mając na uwadze, że należy włączyć obywateli w planowanie przestrzenne i projektowanie zielonej infrastruktury oraz umożliwić im wnoszenie wkładu w tym zakresie przy uwzględnieniu lokalnych aspektów środowiskowych, społecznych, ekonomicznych i technologicznych;

Y. mając na uwadze, że rozwój zielonej infrastruktury idzie w parze z promowaniem dotyczącego jej zrównoważonego zarządzania, zwłaszcza w odniesieniu do zasobów wodnych; mając na uwadze, że ważne jest zrównoważone pod względem środowiskowym współdziałanie zielonej i niebieskiej infrastruktury, także dzięki ponownemu wykorzystaniu wody deszczowej i skutecznemu zarządzaniu wodą;

Z. mając na uwadze, że usługi ekosystemowe drzew rosną wraz z ich wiekiem; mając na uwadze, że zdrowe i zintegrowane zarządzanie przestrzenią miejską oraz jej planowanie mają zasadnicze znaczenie dla ich pełnego rozwoju oraz dla obywateli, aby mogli oni w pełni korzystać z potencjału i usług oferowanych przez zieloną infrastrukturę;

1. dostrzega wkład, jaki zielone miasta mogą wnosić w osiąganie celów określonych w porozumieniu paryskim oraz we wzmocnienie odporności i zdolności adaptacyjnych UE w odniesieniu do zmiany klimatu; podkreśla istotną rolę, jaką zielone miasta mogą odegrać w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju ONZ i spełnieniu zobowiązań nowego programu dla miast, w szczególności jeśli chodzi o lepsze wykorzystywanie zasobów wodnych, a także zwiększenie różnorodności biologicznej w środowisku miejskim;

2. wzywa Komisję do opracowania nowej unijnej strategii na rzecz zielonych miast i zielonej infrastruktury, aby ułatwić miastom odegranie ich roli w łagodzeniu zmian klimatu i dostosowywaniu się do nich, a także w poprawie dobrobytu mieszkańców miast;

3. wzywa Komisję do przedstawienia - w ramach Europejskiego Zielonego Ładu - środków mających na celu szczególne uwzględnienie roli miast i promowanie inwestycji w zieloną infrastrukturę;

4. podkreśla znaczenie skutecznego uwzględniania perspektywy klimatycznej i środowiskowej w lokalnym, regionalnym, krajowym i globalnym procesie kształtowania polityki;

5. podkreśla, że należy przyjąć strategię adaptacyjną dla miast narażonych na skutki zmiany klimatu w oparciu o nowe innowacyjne podejście ekosystemowe do zapobiegania ryzyku i zarządzania nim, w szczególności przez wyodrębnienie obszarów, na których zasoby wodne będą się zmniejszać, obszarów, na których będą występować powodzie, obszarów o naturalnej ochronie oraz - w przypadkach, gdy jest to niezbędne - obszarów wymagających sztucznej ochrony;

6. wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne, aby opracowały plany działania i aktywnego angażowania się w działania mające na celu zazielenienie obszarów miejskich i utrzymanie obszarów zieleni we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, w tym ze społeczeństwem obywatelskim;

7. uznaje ogromne znaczenie publicznych obszarów zieleni dla fizycznego i psychicznego dobrostanu mieszkańców miast, zwłaszcza w świetle pandemii COVID-19; wzywa władze lokalne, regionalne i krajowe do ochrony i promowania miejskich obszarów zieleni, poprawy ich jakości i zapewnienia ich mieszkańcom łatwego dostępu do publicznych obszarów zieleni w ich miejscowościach;

8. podkreśla, że nie docenia się potencjału miast w ochronie różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych; przypomina, że zwiększanie różnorodności biologicznej, usług ekosystemowych i miejskiej infrastruktury zielonej w miastach i na obszarach podmiejskich poprawia zdrowie ludzi; przypomina, że opracowywanie i wdrażanie rozwiązań opartych na zachowaniu różnorodności biologicznej oraz włączaniu i dalszym integrowaniu różnorodności biologicznej i funkcji ekosystemowych do projektów, polityki i planowania urbanistycznego może odegrać istotną rolę w łagodzeniu zmiany klimatu i przystosowywaniu się do niej w miastach; wzywa także Komisję i państwa członkowskie, aby propagowały te praktyki;

9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w strategii ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2030 r., będącej częścią Europejskiego Zielonego Ładu, kładzie się silny nacisk na zazielenianie obszarów miejskich i podmiejskich oraz zwiększanie różnorodności biologicznej w przestrzeniach miejskich; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności nowe plany na rzecz zazieleniania miast i wzywa Komisję do zadbania, aby europejskie miasta były wysoce ambitne pod względem tworzenia tych planów i by plany te były skutecznie wdrażane; wzywa państwa członkowskie, by również propagowały zazielenianie na obszarach miejskich o liczbie ludności poniżej 20 000 osób;

10. proponuje, aby rok 2022 ogłoszono Europejskim Rokiem Zielonych Miast;

11. proponuje, aby celami Europejskiego Roku Zielonych Miast 2022 były:

a) zwiększenie wiedzy o korzyściach, jakie przynoszą obszary zieleni na terenie zabudowanym; prowadzenie inicjatyw mających poprawić dostępność terenów zielonych, w tym w pobliżu osiedli mieszkalnych;

b) zwiększenie ilości i jakości badań i rozwoju nowych innowacji w różnych dziedzinach wiedzy specjalistycznej przynoszących ekologiczną wartość dodaną i podnoszących jakość życia w miastach; dostarczanie ukierunkowanego wsparcia dla zrównoważonej cyfryzacji w UE, a co za tym idzie dla startupów i innowacji cyfrowych; usprawnienie dalszego rozwoju zielonych projektów infrastrukturalnych;

c) zachęcanie władz lokalnych i obywateli do podejmowania działań w ich dzielnicach i otoczeniu przez zachęcanie ich do działania jako wspólnota w celu zwiększenia odporności i kształtowania przyszłości ich miast; zwiększenie zaangażowania obywateli w inne działania i podejmowanie decyzji dotyczących środowiska i całego życia miasta;

d) stworzenie kultury dostrzegania zalet obszarów zieleni oraz błękitno-zielonej infrastruktury; zachęcanie do rozwoju obszarów miejskich przy uwzględnieniu zapotrzebowania na tereny zielone jako ważny aspekt jakości życia w miastach;

e) promowanie korzystania z przyjaznych dla klimatu materiałów i usług w ramach zamówień publicznych;

f) zwiększenie liczby zielonych projektów infrastrukturalnych; kontynuowanie strategii UE na rzecz zielonej infrastruktury i dodatkowe jej zasilanie;

g) połączenie istniejących inicjatyw i dzielenie się najlepszymi praktykami we wszystkich państwach członkowskich, jak postanowiono w wielu inicjatywach i strategiach, między innymi w dziedzinie planowania przestrzeni miejskiej, zrównoważonej urbanistyki i infrastruktury, rozwiązań opartych na przyrodzie, zielonej architektury, czystej energii, ruchu pieszych i ruchu rowerowego, wydajnego zarządzania zasobami wody oraz zrównoważonej utylizacji odpadów o obiegu zamkniętym zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, przy czym celem tych działań jest osiągnięcie zerowej ilości odpadów bądź maksymalne ograniczenie odpadów przy maksymalizacji recyklingu;

h) stworzenie do 2030 r. planu działań w zakresie ekologizacji unijnych miast i utrzymania obszarów zieleni, upowszechniającego zasady ekologicznej urbanistyki jako sposobu na harmonijne łączenie obszarów wiejskich i miejskich oraz na uznanie ich wzajemnej zależności i konieczności współistnienia;

i) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do różnych odbiorców i dostosowanych w swej treści do grupy docelowej, zwłaszcza dzieci;

j) zachęcanie do podejmowania inicjatyw mających na celu ograniczenie ruchu drogowego w miastach oraz promowanie i inwestowanie w transport publiczny;

k) stopniowe wycofywanie stosowania pestycydów i herbicydów na obszarach miejskich, aby chronić mieszkańców i różnorodność biologiczną w miastach;

l) zapewnienie możliwie szerokiego udziału pozarządowych organizacji ekologicznych w działaniach na rzecz ochrony środowiska i edukacji;

m) znaczne zwiększenie skali zazieleniania dachów i elewacji budynków miejskich w celu poprawy klimatu na obszarach miejskich, jakości powietrza i izolacji;

n) wspieranie ogrodnictwa miejskiego, a także ochrona i rozwój małych ogrodów oraz powszechnych miejskich ogródków szkolnych w całej UE, gdyż są one ważnym filarem edukacji dzieci w zakresie ochrony środowiska;

12. wzywa Komisję do szybkiego działania na rzecz poprawy jakości powietrza w miastach, ze szczególnym uwzględnieniem zmniejszenia emisji przez zastosowanie nowych rozwiązań w zakresie mobilności w miastach, które to rozwiązania będą zachęcać do korzystania ze skuteczniejszych i bardziej zrównoważonych pod względem środowiskowym środków transportu;

13. podkreśla znaczenie promowania i ułatwiania udziału obywateli w ekologizacji obszarów miejskich i utrzymaniu obszarów zieleni, dzięki angażowaniu ich w odpowiednie fazy zrównoważonego planowania przestrzennego i realizacji, w celu wypracowania rozwiązań w zakresie zrównoważonej urbanistyki, wzbudzenia poczucia odpowiedzialności za odpowiednie działania oraz stworzenia miast sprzyjających włączeniu społecznemu, odpornych i niskoemisyjnych oraz atrakcyjnych dla obywateli; uważa za istotne, by budowano publiczną świadomość co do sposobu, w jaki obywatele mogą przyczyniać się do ekologizacji miast, utrzymywania obszarów zieleni i do uczynienia ich zdrowszymi; zachęca gminy i regiony, by w jak największym stopniu wspierały obywatelskie inicjatywy ekologiczne oraz rozwijały projekty sponsorowania terenów otwartych; wzywa gminy i regiony, aby przyjęły i wdrożyły ambitne inicjatywy na rzecz zielonych miast;

14. wzywa Komisję, aby nadal wspierała ambitne środki na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej i zasobooszczędności; wzywa Komisję, aby zapewniała odpowiednie finansowanie działań, które przyspieszą zrównoważony rozwój obszarów miejskich i zielonej infrastruktury, takich jak partnerstwa innowacyjne i wspólne systemy zamówień publicznych między miastami UE; wzywa Komisję, aby wspierała umocnienie zbiorowej siły miast w celu szybkiego rozwoju skutecznych rozwiązań; wzywa Komisję, aby wspierała udział sektora prywatnego przez partnerstwa publiczno-prywatne, ambitniejsze programy Europejskiego Banku Inwestycyjnego i zachęty dla MŚP mogące odegrać kluczową rolę w opracowywaniu innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań;

15. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7.
2 Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7.
3 Dz.U. L 288 z 6.11.2007, s. 27.
4 Dz.U. C 468 z 15.12.2016, s. 190.
5 Jak określono w unijnej strategii na rzecz zielonej infrastruktury: http://ec.europa.eu/environment/nature/ecosystems/strategy/ index_en.htm..
6 Dz.U. C 356 z 5.12.2013, s. 43.
7 Dz.U. C 67 z 6.3.2014, s. 153.
10 Europejska Agencja Środowiska, Analysing and managing urban growth (Analizowanie rozwoju obszarów miejskich i zarządzanie nim), Europejska Agencja Środowiska, Kopenhaga, 2019 r., https://www.eea.europa.eu/articles/analysing-and-managing-urban- growth
11 Komisja Europejska, Urban Green Spaces Increase Happiness (Zielone przestrzenie miejskie zwiększają zadowolenie), Komisja Europejska, Bruksela, http://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/space-increase-happiness/

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024