Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 września 2020 r. w sprawie roli UE w ochronie i odtwarzaniu światowych lasów (2019/2156(INI)).

Rola UE w ochronie i odtwarzaniu światowych lasów

P9_TA(2020)0212

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 września 2020 r. w sprawie roli UE w ochronie i odtwarzaniu światowych lasów (2019/2156(INI))

(2021/C 385/02)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2021 r.)

Parlament Europejski, - uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 11, art. 191 ust. 1 i art. 208,

- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 kwietnia 2018 r. 1 ,

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ na lata 2015-2030,

- uwzględniając porozumienie paryskie osiągnięte podczas 21. sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (UNFCCC),

- uwzględniając Konwencję o różnorodności biologicznej z 1992 r., globalną strategię na rzecz różnorodności biologicznej na lata 2011-2020 oraz cele z Aichi dotyczące różnorodności biologicznej,

- uwzględniając komunikat Komisji z 23 lipca 2019 r. zatytułowany "Zintensyfikowanie działań UE na rzecz ochrony i odtwarzania światowych lasów" (COM(2019)0352),

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. zatytułowany "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640) oraz rezolucję Parlamentu z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 2 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 20 maja 2020 r. zatytułowany "Unijna strategia ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2030 r. - Przybliżenie natury do naszego życia" (COM(2020)0380),

- uwzględniając Plan działania UE dotyczący praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024, politykę zewnętrzną UE dotyczącą ludów tubylczych z 2016 r., konkluzje Rady w sprawie ludów tubylczych z 15 maja 2017 r. oraz Europejski konsensus w sprawie rozwoju z 2017 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z 28 listopada 2018 r. zatytułowany "Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki" (COM(2018)0773),

- uwzględniając komunikat Komisji z 20 września 2013 r. zatytułowany "Nowa strategia leśna UE na rzecz lasów i sektora leśno-drzewnego" (COM(2013)0659),

- uwzględniając sprawozdanie końcowe z przeprowadzonego w 2013 r. badania Komisji zatytułowane "Wpływ konsumpcji UE na wylesianie: kompleksowa ocena wpływu konsumpcji UE na wylesianie",

- uwzględniając studium wykonalności z 2018 r. dotyczące możliwości intensyfikacji działań UE przeciwko wylesianiu,, zlecone przez Dyrekcję Generalną ds. Środowiska w Komisji Europejskiej,

- uwzględniając komunikat Komisji z 17 października 2008 r. zatytułowany "Podjęcie wyzwań związanych z wylesianiem i degradacją lasów w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym i utracie różnorodności biologicznej" (COM(2008)0645),

- uwzględniając plan działania UE dotyczący egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa (FLEGT) z 2003 r., umowy o dobrowolnym partnerstwie FLEGT z państwami trzecimi oraz plan prac FLEGT na lata 2018-2022,

- uwzględniając rezolucję Rady Praw Człowieka ONZ z 21 marca 2019 r. w sprawie uznawania wkładu obrońców praw człowieka zajmujących się kwestiami środowiska w korzystanie z praw człowieka, ochronę środowiska i zrównoważony rozwój,

- uwzględniając sprawozdanie Organizacji do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa ONZ (FAO) zatytułowane "Stan lasów na świecie, 2020 r.",

- uwzględniając strategiczny plan ONZ na rzecz lasów na lata 2017-2030,

- uwzględniając sprawozdania specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) dotyczące zmiany klimatu, pustynnienia, degradacji gruntów, zrównoważonego gospodarowania gruntami, bezpieczeństwa żywnościowego oraz przepływów gazów cieplarnianych w ekosystemach lądowych, a także piąte sprawozdanie tego zespołu dotyczące zmiany klimatu w 2014 r.: konsekwencje, dostosowanie i podatność na zagrożenia,

- uwzględniając sprawozdanie z globalnej oceny różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych z 31 maja 2019 r. sporządzone przez Międzyrządową Platformę Naukowo-Polityczną w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów ONZ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 stycznia 2020 r. w sprawie 15. posiedzenia Konferencji Stron (COP15) Konwencji o różnorodności biologicznej 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie alarmującej sytuacji klimatycznej i środowiskowej 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 września 2018 r. w sprawie przejrzystego i odpowiedzialnego zarządzania zasobami naturalnymi w krajach rozwijających się: kwestia lasów 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie oleju palmowego i wylesiania lasów deszczowych 6 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinie przedstawione przez Komisję Rozwoju, Komisję Handlu Międzynarodowego, Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A9-0143/2020),

A. mając na uwadze, że w latach 1990-2016 na świecie zniknęło 1,3 mln km2 lasów, co wywarło destrukcyjny wpływ na różnorodność biologiczną, klimat, społeczeństwo i gospodarkę; mając na uwadze, że mimo wszystkich dotychczasowych wysiłków obecna polityka nie prowadzi do odpowiedniego wypełnienia szeregu międzynarodowych zobowiązań dotyczących lasów, np. celu zrównoważonego rozwoju ONZ nr 15,2 7  i celu nr 5 Konwencji z Aichi o różnorodności biologicznej (CBD) 8 ; mając na uwadze, że w sprawozdaniu Europejskiej Agencji Środowiska zatytułowanym "Środowisko Europy - stan i prognozy na 2020 r." zauważono, iż "w ciągu ostatnich 20 lat powierzchnia lasów w Europie była dość stabilna", ale przestrzegano również, iż "od 2013 r. tylko w niewielkim stopniu poprawił się stan ochrony siedlisk i gatunków leśnych", a "zaburzenia naturalne i antropogeniczne są zagrożeniem dla europejskich lasów";

B. mając na uwadze integralny i niepodzielny charakter 17 celów zrównoważonego rozwoju; mając na uwadze, że konieczne są równoczesne postępy w przechodzeniu na zrównoważone rolnictwo oraz w uzyskiwaniu bezpieczeństwa żywnościowego i zrównoważonej gospodarki leśnej jako zasadniczych elementów celów zrównoważonego rozwoju;

a w miarę możliwości zbliżyć ten wskaźnik do zera; znacznie zmniejszyć skalę degradacji i fragmentacji.

C. mając na uwadze, że lasy wnoszą istotny wkład w łagodzenie zmiany klimatu i przystosowywanie się do niej, a z kolei wylesianie, zwłaszcza na obszarach tropikalnych, w znacznej mierze przyczynia się do zmiany klimatu; mając na uwadze, że emisje związane z użytkowaniem gruntów oraz ze zmianą sposobu użytkowania gruntów, głównie w wyniku wylesiania, są - po spalaniu paliw kopalnych - drugą spośród przyczyn zmiany klimatu i stanowią niemal 12 % łącznych emisji gazów cieplarnianych; mając na uwadze, że w lasach znajduje się również 80 % światowej różnorodności biologicznej, że przyczyniają się one do zmniejszania ryzyka klęsk żywiołowych dzięki rozwiązaniom opartym na środowisku naturalnym i uzupełniają źródła utrzymania około 25 % ludności świata, a jednocześnie stanowią znaczny odsetek obszarów tradycyjnie zamieszkanych przez ludy tubylcze, przyczyniają się do zdrowia ludzi oraz mają niezbywalne wartości kulturowe, społeczne i duchowe;

D. mając na uwadze, że zdaniem IPCC zmiana klimatu i utrata różnorodności biologicznej sprawia, iż zjawiska katastrofalne, takie jak susze, powodzie, burze, inwazje szkodników, erozja gleby i pożary, będą występować częściej i z większą intensywnością, i będą powodować większe szkody w lasach na świecie; mając na uwadze, że zwiększenie inwestycji w rozwiązania wywodzące się z przyrody to jeden z najbardziej opłacalnych środków naprawczych służących zmniejszaniu emisji i ochronie podstawowych ekosystemów, a jednocześnie poprawie warunków życia oraz zwiększania odporności i bezpieczeństwa żywnościowego;

E. mając na uwadze, że ochrona i odtwarzanie światowych lasów wymaga dalekosiężnych, ambitnych i skoordynowanych działań popartych wolą polityczną i społeczną;

F. mając na uwadze, że intensyfikacja ochrony i odtwarzania lasów oraz zwiększanie ilości oraz podnoszenie jakości ekosystemów leśnych mają do odegrania kluczową rolę w polityce zrównoważoności UE i państw członkowskich oraz w osiąganiu celów Europejskiego Zielonego Ładu; mając na uwadze, że aby ograniczyć ocieplenie klimatu na świecie i przeciwdziałać utracie różnorodności biologicznej, trzeba chronić i odtwarzać lasy oraz gospodarować nimi tak, by maksymalizować ich zdolność do magazynowania dwutlenku węgla i ochrony różnorodności biologicznej; mając na uwadze, że lasy pierwotne mają większą zdolność magazynowania dwutlenku węgla i obejmują więcej istotnych siedlisk niż lasy młodsze i nowo sadzone;

G. mając na uwadze, że według sprawozdania FAO na temat stanu lasów na świecie w 2020 r. "ekspansja rolnictwa jest nadal główną przyczyną wylesiania" na świecie, obok ekspansji miast, rozwoju infrastruktury i górnictwa; mając na uwadze, że trzeba ściśle współpracować z krajami partnerskimi UE i różnymi zainteresowanymi stronami, by zwiększyć innowacyjne pozytywne interakcje między rolnictwem a leśnictwem w celu stworzenia zrównoważonych systemów rolnych i zwiększenia bezpieczeństwa żywnościowego; mając na uwadze, że również UE ma pośredni udział w wylesianiu i degradacji lasów i innych ekosystemów naturalnych na świecie, gdyż do UE przywozi się i konsumuje się tu produkty związane z wylesianiem, takie jak soja, olej palmowy, kauczuk, kukurydza, wołowina, skóra i kakao; mając na uwadze, że konsumpcja w UE odpowiada za około 10 % światowego wylesiania uwzględnionego w łącznej konsumpcji końcowej;

H. mając na uwadze, że w badaniu przeprowadzonym niedawno przez organizację Global Witness ujawniono, iż w latach 2013-2019 instytucje finansowe z siedzibą w UE były głównym międzynarodowym źródłem finansowania sześciu przedsiębiorstw z sektora agrobiznesu powiązanych z niszczeniem lasów w Amazonii, w dorzeczu Konga i w Papui-Nowej Gwinei, gdyż wsparły one te przedsiębiorstwa kwotą 7 mld EUR 9 ;

I. mając na uwadze, że dotychczasowe dobrowolne zobowiązania przedsiębiorstw i banków do przeciwdziałania wylesianiu nie przyniosły zmiany w zachowaniu niezbędnej do powstrzymania tej katastrofalnej destrukcji środowiska;

J. mając na uwadze, że negatywny wpływ dyrektywy o odnawialnych źródłach energii na lasy na świecie i w UE spowodował konieczność przekształcenia tej dyrektywy 10 ; mając jednak na uwadze, że wprowadzone zmiany nie rozwiążą problemu;

K. mając na uwadze, że dotacje na bioenergię z drewna należy przekierować na wsparcie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii;

L. mając na uwadze, że obowiązujące przepisy dyrektywy o odnawialnych źródłach energii oparto na założeniu, iż pozyskiwanie materiału do produkcji energii prowadzi się w sposób zrównoważony i neutralny dla klimatu oraz że umożliwia ono odnowienie źródła w odpowiednim czasie; mając na uwadze, że jest to założenie błędne;

M. mając na uwadze, że skuteczniejsza ochrona lasów i innych ekosystemów naturalnych na świecie będzie wymagała działań na wszystkich szczeblach, w tym środków regulacyjnych i bardziej rygorystycznego egzekwowania dotychczasowego prawodawstwa, a także znacznych inwestycji publicznych i prywatnych; mając na uwadze, że można to osiągnąć wyłącznie dzięki zapewnieniu spójności między wszystkimi sektorami polityki oraz między polityką wewnętrzną i zewnętrzną UE, z wykorzystaniem zasady "nie szkodzić";

N. mając na uwadze, że zwiększona ochrona i odtwarzanie lasów i innych ekosystemów naturalnych, a także zrównoważona gospodarka leśna są ważne dla zachowania źródeł utrzymania ludów tubylczych i społeczności lokalnych, dają możliwości rozwoju społecznego i gospodarczego oraz tworzenia miejsc pracy, a także umożliwiają rozwój zrównoważonej biogospodarki, umacniając jednocześnie usługi ekosystemowe i chroniąc różnorodność biologiczną; mając na uwadze, że lasy to ekologiczny sektor gospodarki, umożliwiający utworzenie od 10 do 16 mln miejsc pracy na całym świecie;

O. mając na uwadze, że lasy namorzynowe zapewniają usługi ekosystemowe o kluczowym znaczeniu, ponieważ magazynują znaczne ilości dwutlenku węgla, są ważnym miejscem tarła wielu gatunków ryb zamieszkujących rafę koralową oraz chronią rafy koralowe przed napływem substancji biogennych i osadów, a obszary przybrzeżne - przed zalaniem; mając na uwadze, że do niedawna lasy namorzynowe porastały ponad trzy czwarte wybrzeży tropikalnych, lecz rozwój obszarów przybrzeżnych, akwakultura, zanieczyszczenie i niezrównoważone użytkowanie doprowadziły do utraty ponad połowy tych lasów;

P. mając na uwadze, że przekształcanie lasów namorzynowych powoduje 10 % emisji dwutlenku węgla z wylesiania, mimo że namorzyny stanowią zaledwie 0,7 % lasów tropikalnych 11 ;

Q. mając na uwadze, że środki finansowe, jakie UE przeznacza na wspieranie ochrony i odtwarzania lasów oraz na zrównoważoną gospodarkę leśną w krajach partnerskich, są niewystarczające wobec skali problemu; mając na uwadze, że w mechanizmach finansowania UE należy w większym stopniu uwzględnić ochronę i odtwarzanie lasów i innych ekosystemów naturalnych oraz zrównoważone gospodarowanie nimi, a także powiązane dodatkowe korzyści i aspekty dotyczące praw człowieka;

R. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie mają długą tradycję zrównoważonej gospodarki leśnej i wiedzę fachową w tej dziedzinie, którą mogą wykorzystać, by pomóc innym państwom w tworzeniu zdolności;

S. mając na uwadze, że ludom tubylczym, społecznościom lokalnym i obrońcom przyrody grozi coraz większe niebezpieczeństwo, coraz częściej są zastraszani i padają ofiarami naruszeń praw człowieka, gdy podejmują działania służące ochronie swoich lasów, gruntów i środowiska;

T. mając na uwadze, że niszczenie i modyfikowanie ekosystemów naturalnych mogą zwiększać prawdopodobieństwo przechodzenia czynników chorobotwórczych, w tym wirusów, ze zwierząt dzikich i domowych na człowieka (choroby odzwierzęce);

U. mając na uwadze, że zrównoważona i skuteczna polityka leśna wymaga wiarygodnych informacji o zasobach leśnych, ich stanie oraz zarządzaniu nimi i ich użytkowaniu, jak również wiarygodnych informacji o zmianie użytkowania gruntów;

V. mając na uwadze, że lasy i łańcuch wartości w sektorze leśnym mają podstawowe znaczenie dla dalszego rozwoju biogospodarki o obiegu zamkniętym przez zapewnianie miejsc pracy i dobrobytu gospodarczego na obszarach wiejskich i miejskich, łagodzenie skutków zmiany klimatu oraz zapewnianie korzyści zdrowotnych;

1. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji pt. "Zintensyfikowanie działań UE na rzecz ochrony i odtwarzania światowych lasów" i uznaje go za dobrą podstawę zdecydowanych działań; zgadza się z pięcioma priorytetami przedstawionymi w komunikacie; podkreśla, że wszystkie te priorytety są konieczne, by powstrzymać i odwrócić wylesianie oraz degradację ekosystemów naturalnych, zwłaszcza lasów, a także utratę różnorodności biologicznej i powiązane z nią naruszenia praw człowieka, oraz że priorytety te należy szybko i spójnie zrealizować; przypomina jednak, że UE i jej państwa członkowskie powinny podejmować ambitniejsze działania, aby wypełniać swoje zobowiązania i zająć się palącym problemem wylesiania i degradacji lasów na świecie; podkreśla znaczenie pełnego zestawu działań i inicjatyw, w tym środków regulacyjnych, które będą skuteczne, komplementarne i możliwe do wyegzekwowania oraz będą obejmować monitorowanie;

2. podkreśla, że w unijnej polityce ochrony środowiska należy uznać kompetencje, odpowiedzialność i fundusze UE w dziedzinie ochrony lasów, w tym lasów europejskich jako części lasów na świecie; podkreśla, że powodzenie działań zewnętrznych i reakcji partnerów UE ukierunkowanej na ochronę ich lasów zależy od skuteczności i poziomu ambicji UE w odniesieniu do naszego własnego dziedzictwa naturalnego; w związku z tym wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem i strategią ochrony różnorodności biologicznej do 2030 r. zapewniły najwyższe standardy ochrony środowiska i większą spójność w ochronie i odtwarzaniu lasów w UE i w jej działaniach zewnętrznych;

3. przypomina, że UE i jej państwa członkowskie powinny podjąć pilne działania w dziedzinie ochrony i odtwarzania lasów, by wypełnić zobowiązania zapisane w celach zrównoważonego rozwoju, porozumieniu paryskim, globalnym strategicznym planie na rzecz różnorodności biologicznej na lata 2011-2020 oraz w Strategicznym planie ONZ na rzecz lasów na lata 2017-2030 i w związanych z nim globalnych celach leśnych;

4. podkreśla rolę lasów w zwiększaniu odporności na negatywne skutki zmiany klimatu; zwraca uwagę, że w strategiach i planach przystosowania się do zmiany klimatu należy zapisać konkretne i skuteczne działania uwzględniające synergie między łagodzeniem zmiany klimatu a przystosowaniem się do niej;

5. podkreśla korzystny wpływ lasów na zdrowie ludzi i jakość życia obywateli oraz wysoką wartość ekologiczną pochłaniania dwutlenku węgla, magazynowania wody, kontrolowania erozji oraz ochrony przed osuwaniem się ziemi;

6. podkreśla, że przyczyny wylesiania wykraczają poza sam sektor leśnictwa i wiążą się z wieloma zagadnieniami, takimi jak własność gruntów, ochrona praw ludności tubylczej, polityka rolna, zmiana klimatu, demokracja, prawa człowieka i wolność polityczna;

7. podkreśla, że kobiety z ludów tubylczych i kobiety trudniące się rolnictwem odgrywają centralną rolę w ochronie ekosystemów leśnych; zauważa jednak z niepokojem, że kobiety nie są włączane w proces zarządzania zasobami naturalnymi i nie mają w tym procesie odpowiednio silnej pozycji; uważa, że równość płci w kształceniu leśników odgrywa zasadniczą rolę w zrównoważonej gospodarce leśnej, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w unijnym planie działań FLEGT;

8. wzywa Komisję do większych starań o całościowe podejście do problemu wylesiania dzięki spójności polityki, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony ekosystemów; przypomina, że należy przestrzegać wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka; popiera trwające negocjacje dotyczące opracowania instrumentu ONZ w dziedzinie praw człowieka, wiążącego dla korporacji ponadnarodowych i innych przedsiębiorstw, oraz podkreśla, że UE powinna aktywnie uczestniczyć w tym procesie;

9. zgadza się z zawartym w komunikacie Komisji odniesieniem do niezbywalnego charakteru lasów pierwotnych i zwraca uwagę na to odniesienie oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do uznania, że ochrona lasów rodzimych przynosi nieocenione korzyści w łagodzeniu zmiany klimatu, wynikające z wielkości i trwałości ekosystemowych zasobów węgla zgromadzonych w tych lasach; podkreśla, że zalesianie prowadzone bez szkody dla ochrony i umacniania lokalnych ekosystemów może przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., a jednocześnie zauważa, że nowo sadzone lasy nie zastąpią lasów pierwotnych; podkreśla, że ochrona lasów powinna być priorytetem w polityce UE; podkreśla, że UE powinna dawać przykład i zapewnić realizację własnych międzynarodowych zobowiązań społecznych i środowiskowych oraz zobowiązań jej państw członkowskich, w tym w dziedzinie klimatu, różnorodności biologicznej i praw człowieka;

10. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by rzeczywiście realizowały ustalone priorytety oraz by zapisały wiążące cele dotyczące ochrony i odtwarzania ekosystemów leśnych, zwłaszcza lasów pierwotnych, w przyszłej strategii leśnej UE, która powinna być w pełni spójna z wnioskiem zawartym w strategii UE w zakresie różnorodności biologicznej na okres do 2030 r., dotyczącym wiążących celów w dziedzinie odtwarzania i obszarów chronionych; podkreśla znaczenie odpowiedniego wsparcia i finansowania tych środków;

11. podkreśla, że należy zwrócić szczególną uwagę na lasy namorzynowe i lasy na obszarach przybrzeżnych, szczególnie mocno dotknięte skutkami zmiany klimatu, a dające duże możliwości w polityce ochrony, łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej; ubolewa, że w komunikacie Komisji nie wspomniano o lasach namorzynowych; podkreśla, że 80 % lądowej różnorodności biologicznej znajduje się w lasach, a lasy namorzynowe mają duże znaczenie dla klimatu i różnorodności biologicznej, a także dla źródeł utrzymania danych społeczności lokalnych;

12. podkreśla rolę społeczeństwa obywatelskiego w ochronie środowiska i zrównoważonej konsumpcji oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia pełnej przejrzystości działań dotyczących lasów i użytkowania gruntów, a także udziału społeczeństwa w tych działaniach, by zapobiegać wylesianiu i degradacji lasów, propagować ochronę lasów i zrównoważoną gospodarkę leśną oraz wesprzeć ochronę i odtwarzanie lasów naturalnych na szczeblu regionalnym i światowym; podkreśla, że należy stworzyć platformę służącą dialogowi wielu zainteresowanych stron i państw członkowskich na temat wylesiania, degradacji lasów oraz metod zrównoważonego zwiększania powierzchni terenów zalesionych na świecie, by umożliwić nawiązywanie sojuszy, podejmowanie wspólnych zobowiązań, powstrzymanie wylesiania oraz wymianę doświadczeń i informacji;

13. zwraca uwagę na kluczową rolę, prawa i potrzebę wsparcia ludów tubylczych i społeczności lokalnych, w tym kobiet z tych ludów i społeczności, w ochronie lasów na świecie i w procesie decyzyjnym dotyczącym tych lasów; ponadto dostrzega kierowane przeciwko nim groźby i dotykające ich naruszenia praw człowieka; dlatego wzywa Komisję do uwzględnienia ich roli i włączenia ich w opracowywanie, przyjmowanie, wdrażanie i egzekwowanie środków ochrony lasów, na szczeblu globalnym, unijnym, krajowym i na niższych szczeblach;

14. przypomina, że wielu rolników zdaje sobie sprawę, iż lasy są nieodłącznym i niezbędnym elementem krajobrazu ze względu na ich istotne funkcje ekologiczne, gospodarcze i społeczne, oraz że rolnicy zawsze dążyli do ochrony, użytkowania i odtwarzania lasów i nadal postępują w ten sposób; zauważa, że niektóre społeczności lokalne i ludy tubylcze od wieków stosują tradycyjne techniki rolnicze, by chronić lasy, i wykorzystują do tego swoją szczególną znajomość zrównoważonego użytkowania gruntów;

15. przypomina, że ludy tubylcze, społeczności lokalne, drobni producenci rolni i kobiety mają niezbędną wiedzę o lasach i w dużym stopniu na niej polegają; wzywa UE, by zapewniła uznanie ich praw do ziemi i przynależnych im praw człowieka jako kwestii sprawiedliwości społecznej, zgodnie z dobrowolnymi wytycznymi FAO w zakresie odpowiedzialnego zarządzania własnością gruntów, łowisk i lasów (VGGT), Deklaracją praw ludów tubylczych ONZ i konwencją nr 169 Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), a także ich rzeczywisty udział w opracowywaniu i realizacji unijnych programów rozwoju, które mają na nich wpływ, oraz w egzekwowaniu środków ochrony lasów, na podstawie doświadczeń z programu FLEGT;

16. przypomina o znaczeniu odpowiedniego dostępu do wymiaru sprawiedliwości, środków prawnych i skutecznej ochrony sygnalistów w krajach eksportujących zasoby naturalne dla skuteczności wszelkich przepisów lub inicjatyw; apeluje do Komisji i państw członkowskich o większe poparcie dla wszystkich obrońców środowiska i lasów w UE i na świecie;

17. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do poprawy zrównoważoności i przejrzystości łańcucha dostaw i inwestycji, by zapewnić konsumpcję produktów z łańcuchów dostaw niepowodujących wylesiania; ponownie podkreśla znaczenie całościowego zestawu działań i inicjatyw w tej dziedzinie;

18. wzywa Komisję, by opracowując wszelkie tego rodzaju działania i inicjatywy, zastanawiała się również, jak mogą one najlepiej przyczynić się do ochrony innych ważnych ekosystemów naturalnych poważnie zagrożonych degradacją lub przekształceniem;

19. uważa, że jednolita definicja łańcucha dostaw niepowodującego wylesiania ma kluczowe znaczenie dla rozwiązania problemu towarów przyczyniających się do wylesiania, i wzywa Komisję do zaproponowania ambitnej definicji tego pojęcia; podkreśla w tym kontekście silny związek między łańcuchami wartości związanymi z leśnictwem a celami zrównoważonego rozwoju;

20. zauważa, że do odpowiednich narzędzi należy propagowanie przejrzystych systemów certyfikacji produktów niepowodujących wylesiania; zaznacza jednak, że głównym celem takich systemów musi być walka z wylesianiem;

21. wzywa Komisję do niezwłocznego przeanalizowania systemów certyfikacji i weryfikacji w leśnictwie i sektorze produktów drewnopochodnych, a także systemów certyfikacji produktów niepowodujących wylesiania; zwraca się do Komisji o przedstawienie tych analiz Parlamentowi do rozpatrzenia, wraz z proponowanymi działaniami i środkami następczymi, by zachęcić do stosowania surowszych norm i zapewnić przejrzystość systemów certyfikacji i weryfikacji przez strony trzecie;

22. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź Komisji, że będzie dalej uwzględniać problem wylesiania w oznakowaniu ekologicznym UE, zielonych zamówieniach publicznych i innych inicjatywach dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym, jako element całościowego zestawu działań i inicjatyw mających zapewnić łańcuchy dostaw niepowodujące wylesiania;

23. ponownie wzywa Komisję, by niezwłocznie i na podstawie oceny skutków przedstawiła wniosek w sprawie europejskich ram prawnych bazujących na zasadzie należytej staranności, by zapewnić zrównoważone i niepowodujące wylesiania łańcuchy dostaw produktów i towarów wprowadzanych na rynek UE, ze szczególnym uwzględnieniem zwalczania głównych przyczyn wylesiania związanego z przywozem; uważa, że takie ramy powinny być możliwe do wyegzekwowania i zgodne ze standardami i zobowiązaniami międzynarodowymi, powinny mieć zastosowanie do całego łańcucha dostaw, gdy po uważnej analizie zostanie stwierdzone, że są one funkcjonalne i mogą mieć zastosowanie do wszystkich podmiotów na rynku, w tym do MŚP, oraz że powinien im towarzyszyć solidny mechanizm egzekwowania, obejmujący skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary; zwraca uwagę, że działania UE w tym względzie nie powinny powodować odebrania dochodów mieszkańcom krajów rozwijających się, lecz powinny dawać nowe szanse gospodarcze i umożliwiać całościowe przechodzenie na gospodarkę bardziej zrównoważoną; wzywa Komisję, by na odpowiednich międzynarodowymi forach ds. handlu towarami popierała zrównoważony charakter łańcuchów dostaw, w tym w odniesieniu do wylesiania i degradacji lasów;

24. wzywa Komisję, by zaproponowała wymogi należytej staranności, według których instytucje finansowe powinny wskazywać i zmniejszać konsekwencje środowiskowe i społeczne oraz wpływ na prawa człowieka, jakie niesie ze sobą wylesianie wynikające z działań UE, by zagwarantować, że żaden podmiot finansowy ani bankowy UE nie będzie bezpośrednio ani pośrednio powiązany z wylesianiem, degradacją lasów, przekształcaniem lub degradacją ekosystemów naturalnych lub łamaniem praw człowieka;

25. podkreśla rolę właścicieli i zarządców lasów w zapewnianiu zrównoważonego rozwoju lasów; podkreśla, że europejski przemysł leśny może przyczynić się do rozwoju światowych standardów zrównoważonej gospodarki leśnej; uważa, że również europejski przemysł, MŚP i mikroprzedsiębiorstwa z sektora leśnego powinny odegrać właściwą rolę w dialogu z krajami partnerskimi dotyczącym dalszego wspierania zrównoważoności w całym łańcuchu wartości;

26. wzywa sektor prywatny do bardziej proaktywnego przeciwdziałania wylesianiu w łańcuchach dostaw i w inwestycjach przez wywiązanie się z podjętych zobowiązań dotyczących wylesiania i zapewnienie pełnej przejrzystości realizacji tych zobowiązań; podkreśla, że należy przyciągnąć inwestycje prywatne, by eliminować przyczyny wylesiania oraz osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju i porozumienia paryskiego; jednocześnie wzywa Komisję do zacieśnienia współpracy z sektorem prywatnym oraz do opracowania odpowiednich instrumentów, by zachęcać pionierów zgodnie z zasadą współodpowiedzialności; z zadowoleniem przyjmuje trwający przegląd dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej 12  i zachęca Komisję do poprawy jakości i zakresu ujawnianych informacji niefinansowych, zwłaszcza w odniesieniu do aspektów środowiskowych, a także do wspierania włączenia kwestii lasów do zakresu odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw; ponadto przypomina, że należy przestrzegać wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka; popiera trwające negocjacje dotyczące stworzenia instrumentu ONZ w dziedzinie praw człowieka, wiążącego dla korporacji ponadnarodowych i innych przedsiębiorstw, oraz podkreśla, że UE powinna proaktywnie włączyć się w ten proces;

27. wzywa Komisję, aby wraz z sektorem prywatnym i innymi podmiotami zaangażowanymi w kwestie rozwoju oceniła nowe rozwiązania finansowe i ubezpieczeniowe na wypadek klęsk żywiołowych w świetle katastrofalnych zdarzeń dotykających wielohektarowe obszary leśne;

28. wzywa Komisję do wspierania i pobudzania wprowadzanych przez przemysł innowacji i inicjatyw mających poprawić zrównoważony charakter łańcuchów wartości;

29. uważa, że należy koniecznie przekierować przepływy finansowe w danych sektorach przemysłu, zarówno prywatne, jak i publiczne, na działania nieprowadzące do wylesiania; przypomina, że do 31 grudnia 2021 r. Komisja ma ocenić przepisy niezbędne do rozszerzenia zakresu rozporządzenia w sprawie systematyki zrównoważonego rozwoju 13  na działalność gospodarczą mającą poważny negatywny wpływ na zrównoważenie środowiskowe;

30. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wydajnego korzystania z mieszanych mechanizmów finansowania, by przyciągnąć prywatne środki finansowe na odtwarzanie lasów;

31. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zaproponowały specjalne środki mające udoskonalić ramy polityczne i regulacyjne wspierające ochronę i odtwarzanie lasów oraz zrównoważoną gospodarkę leśną na szczeblu światowym oraz by przedstawiły wytyczne i konkretne środki dotyczące zrównoważonego planowania przestrzennego; apeluje do Komisji, by propagowała wymianę najlepszych praktyk między państwami członkowskimi UE oraz między nimi a państwami trzecimi; ponadto wzywa Komisję, by zachęcała kraje będące producentami do przeprowadzenia reform prawnych przy rzeczywistym i merytorycznym udziale wszystkich zainteresowanych stron, w tym społeczeństwa obywatelskiego, ludów tubylczych i społeczności lokalnych, ze szczególnym uwzględnieniem rzeczywistego udziału kobiet;

32. podkreśla, że należy wspierać zrównoważoną gospodarkę leśną i zrównoważoną biogospodarkę; uznaje, że zrównoważone modele gospodarki leśnej i zrównoważone użytkowanie gruntów na świecie mogą pomóc zapobiegać wylesianiu i degradacji lasów oraz powinny opierać się na najwyższych standardach zrównoważonego rozwoju, godzących stabilność gospodarczą, środowiskową i społeczną, mających za element centralny ochronę różnorodności biologicznej i cennych pochłaniaczy dwutlenku węgla, przy zachowaniu ich niezbywalnej wartości, produktywności i usług ekosystemowych; wzywa Komisję, by wspierała zrównoważone leśnictwo i rolnictwo oraz by opracowała mechanizmy zachęcające drobnych producentów rolnych i społeczności lokalne do utrzymywania i ulepszania usług i produktów ekosystemowych uzyskiwanych dzięki zrównoważonemu leśnictwu i rolnictwu; podkreśla znaczenie systemów rolno-leśnych dla produkcji rolnej, dywersyfikacji, łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej oraz dla zapobiegania pustynnieniu; zwraca uwagę, że te systemy rolno-leśne charakteryzuje większa wydajność użytkowania gruntów niż w innych systemach rolniczych; apeluje o zmianę służącą systematycznemu zachęcaniu do utrzymywania istniejących systemów rolno-leśnych o wysokiej wartości przyrodniczej, ułatwianiu ich odnowy oraz budowaniu zdolności w celu doskonalenia tej metody produkcji rolnej;

33. podkreśla, że ze środków programu "Horyzont 2020" sfinansowano już istotne badania naukowe i innowacje służące przechodzeniu na bardziej zrównoważone praktyki użytkowania gruntów i łańcuchy dostaw z myślą o powstrzymaniu wylesiania i degradacji lasów; apeluje o więcej środków finansowych, by umożliwić dalsze wspieranie tych obszarów w programie "Horyzont Europa";

34. zwraca uwagę na katowicką deklarację ministerialną "Lasy dla klimatu" przyjętą przez wspólnotę międzynarodową 12 grudnia 2018 r. podczas Konferencji Stron UNFCCC oraz fakt, że w deklaracji tej podkreślono znaczenie lasów i wykorzystania drewna dla przeciwdziałania zmianie klimatu oraz ujęto tę problematykę w kontekście innych międzynarodowych celów i decyzji dotyczących lasów; zauważa, że zgodnie z tą deklaracją cele te można osiągnąć tylko w drodze wielofunkcyjnego aktywnego gospodarowania lasami, oznaczającego taką strategię zarządzania, w której uwzględnia się i wyważa wszystkie cele związane z lasami, takie jak składowanie dwutlenku węgla, ochrona gatunków i gleb, pozyskiwanie surowców, wypoczynek i produkcja żywności;

35. podkreśla, że leśnictwo wraz z rolnictwem odgrywa kluczową rolę w gospodarowaniu zasobami naturalnymi i użytkowaniu gruntów na obszarach wiejskich w UE i na świecie; odnotowuje związku z tym zróżnicowanie między państwami członkowskimi pod względem gospodarki leśnej, własności lasów, systemów rolno-leśnych i istniejących możliwości;

36. podkreśla, że metody osiągania celów określonych w pakiecie "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" nie mogą prowadzić do wylesiania i degradacji lasów w innych częściach świata; dlatego wzywa Komisję, by do 2021 r. przeanalizowała odpowiednie aspekty sprawozdania załączonego do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/807 14  oraz by w razie potrzeby bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie przed 2023 r. przeprowadziła przegląd tego rozporządzenia na podstawie aktualnego stanu wiedzy naukowej i zgodnie z zasadą ostrożności; zwraca się do Komisji o ponowną ocenę danych dotyczących soi i jak najszybsze - najpóźniej do 2030 r. - wycofanie biopaliw związanych ze znacznym ryzykiem pośredniej zmiany sposobu użytkowania gruntów (ILUC);

37. podkreśla potrzebę zmniejszenia zużycia drewna i produktów z drewna w UE przez wspieranie gospodarki o bardziej zamkniętym obiegu, zminimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów i zwiększanie świadomości konsumentów na temat ekologicznych konsekwencji użytkowania towarów z drewna;

38. przypomina list podpisany przez ponad 700 naukowców, apelujących o naukowo uzasadniony przegląd dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii, zwłaszcza o niezaliczanie określonych rodzajów biomasy drzewnej do osiągania wyznaczonego celu oraz o nieuznawanie ich za kwalifikujące się do otrzymania wsparcia;

39. potępia zwiększone wykorzystanie drewna jako biopaliwa i źródła bioenergii, gdyż wywiera to presję na lasy europejskie i światowe w związku z coraz większym popytem na energię ze źródeł odnawialnych;

40. zwraca uwagę, że na szczycie COP23 szereg krajów mających duże zasoby lasów pierwotnych i lasów o dużej różnorodności biologicznej, a reprezentujących połowę ludności świata opowiedziało się za większym wykorzystaniem drewna i innych materiałów roślinnych do wytwarzania energii 15 ; ponownie podkreśla, że UE nie powinna dawać złego przykładu i musi zapewnić, że zasady polityki w dziedzinie energii ze źródeł odnawialnych nie będą prowadziły do dziesiątkowania i degradacji ekosystemów;

41. apeluje do Komisji i państw członkowskich o pełne uwzględnienie wpływu większego zużycia biopaliw na wylesianie; apeluje zatem do Komisji o dogłębne zreformowanie polityki UE w dziedzinie bioenergii przez zmianę dyrektywy o odnawialnych źródłach energii;

42. apeluje do Komisji, by zapewniła skuteczne środki na rzecz zrównoważonej produkcji i wykorzystania paliw drzewnych, w tym w związku z wysokim poziomem przywozu granulatu drzewnego do UE i ryzyka, jakie ten przywóz może stanowić dla lasów w państwach trzecich; uważa, że należy zachęcać do stosowania zasady kaskadowego wykorzystania, które może służyć poprawie efektywnego gospodarowania zasobami;

43. przypomina, że na całym świecie około 2,6 mld ludzi do przygotowywania posiłków używa tradycyjnej biomasy, głównie drewna i węgla drzewnego, a niemal trzy czwarte spośród nich nie ma dostępu do wydajnych pieców kuchennych; wzywa UE, by bardziej wspierała państwa trzecie w przechodzeniu na zrównoważone i odnawialne źródła energii niepochodzące z drewna oraz w zmniejszaniu potrzeby wylesiania wynikającej z użytkowania drewna jako paliwa; podkreśla, że gdyby systemy energetyczne państw trzecich były bardziej zdecentralizowane, możliwe byłoby bezpośrednie przejście na zrównoważone odnawialne źródła energii;

44. zauważa, że rolnictwo coraz bardziej zyskuje na znaczeniu społecznym i gospodarczym, ponieważ liczba ludności na świecie rośnie i wymaga zwiększenia produkcji żywności oraz towarów rolnych, a jednocześnie łagodzenia zmiany klimatu; zauważa z zaniepokojeniem, że według szacunków na całym świecie straty żywności od chwili zbioru, uboju lub połowu do konsumpcji wynoszą 14 % 16 , oraz podkreśla, że należy podjąć spójne działania, by zapobiegać stratom i marnotrawieniu żywności w całym łańcuchu żywnościowym oraz szybko reagować na kryzysy mogące powodować niedobory żywności;

45. podkreśla, że należy propagować zrównoważone żywienie, uświadamiając konsumentom, jaki wpływ mają wzorce konsumpcji, i udzielając informacji o rodzajach diety lepszych dla zdrowia ludzkiego i mających mniejszy ślad środowiskowy;

46. podkreśla, że potrzebne są dalsze istotne postępy w tworzeniu i wdrażaniu unijnej strategii dotyczącej roślin wysokobiałkowych oraz w zapewnianiu solidnej produkcji roślin wysokobiałkowych w UE, by zmniejszyć ryzyko wylesiania związane z tymi uprawami w innych częściach świata, zmniejszyć zależność od przywozu i obniżyć presję na lasy spowodowaną zmianą użytkowania gruntów; podkreśla, że postępy takie należy osiągnąć między innymi dzięki powszechniejszemu zmianowaniu upraw w połączeniu ze wsparciem i wytycznymi dla rolników na obszarach nadających się do uprawy roślin wysokobiałkowych oraz że takie działania zmniejszyłyby zależność od przywozu, a także wylesianie, degradację lasów i presję na lasy spowodowaną zmianą użytkowania gruntów; apeluje zatem o wprowadzenie kryteriów zrównoważoności w przywozie białka roślinnego;

47. uważa, że w polityce UE należy zająć się przyczynami wylesiania, by tym samym zapewnić spójność różnych dziedzin polityki związanych z lasami i zmniejszyć presję na lasy; uważa, że takie ramy polityczne sprzyjałyby rozwojowi coraz bardziej innowacyjnego, zrównoważonego i wydajnego rolnictwa w UE i poza nią oraz zmniejszyłyby straty żywności w całym łańcuchu żywnościowym dzięki zastosowaniu nowych technologii; zauważa, że wyznaczone w tych ramach cele można osiągnąć, zapewniając rolnikom łatwy dostęp do finansowania, by mogli nabywać nowoczesne i wysoce precyzyjne technologie rolnicze;

48. podkreśla, że rolnicy odgrywają kluczową rolę w zaspokajaniu naszych podstawowych potrzeb rolnych i żywnościowych, a ich działalność jest uzależniona od takich zasobów naturalnych jak gleba, woda i lasy; zauważa, że uznanie wielofunkcyjności lasów ma zasadnicze znaczenie dla właściwego zarządzania naszym światowym dziedzictwem leśnym; podkreśla, że wszystkie aspekty gospodarcze, społeczne i środowiskowe - od tradycyjnej produkcji drewna i innych produktów po usługi ekosystemowe, różnorodność biologiczną i inne korzyści środowiskowe, takie jak pochłanianie i składowanie dwutlenku węgla, które zapobiegają erozji gleby oraz poprawiają jakość powietrza i wody - są współzależne i wzajemnie ze sobą powiązane; podkreśla, że takie aspekty wymagają całościowego i spójnego podejścia do ochrony i odtwarzania lasów oraz zarządzania nimi, a także do rozwiązania problemu wylesiania;

49. wzywa Komisję i państwa członkowskie do konkretnych działań w celu harmonizacji danych oraz poprawy dostępności informacji i danych z dotychczasowych i nowych narzędzi monitorowania i oceny lasów na świecie i w UE, a także do zapewnienia rozpowszechniania informacji w formie przystępnej, łatwej w użyciu i zrozumiałej dla organów regulacyjnych i egzekwujących, obywateli, konsumentów i sektora prywatnego oraz gotowej do wykorzystania przez decydentów politycznych; wzywa państwa członkowskie, aby poprawiły statystyki dotyczące ilości kupowanego przez nie drewna, ze wskazaniem, ile mogły zamówić materiału ze źródeł zrównoważonych, legalnych i objętych zezwoleniem FLEGT;

50. wzywa Komisję i państwa członkowskie do większych starań o poprawę dostępności i jakości wiarygodnych informacji o zasobach leśnych i zmianach użytkowania gruntów oraz do ujednolicenia tych informacji, by umożliwić świadome kształtowanie polityki dzięki udziałowi wielu zainteresowanych stron, w tym w krajach partnerskich;

51. podkreśla, że wiarygodne i niezawodne monitorowanie lasów i udostępnianie informacji mają zasadnicze znaczenie dla lepszego zarządzania lasami i wypełnienia zobowiązań do położenia kresu wylesianiu w krajach partnerskich; wzywa UE do zwiększenia wsparcia finansowego i technicznego dla krajów partnerskich, by osiągnąć te cele i pomóc im uzyskać wiedzę specjalistyczną niezbędną do doskonalenia lokalnych struktur gospodarowania lasami i do poprawy rozliczalności;

52. podkreśla, że nielegalne pozyskiwanie drewna to praktyka utrzymująca się nie tylko w państwach trzecich, lecz także w UE; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zdecydowanego przeciwdziałania nielegalnemu pozyskiwaniu drewna i do zwalczania tego procederu; wzywa Komisję do stworzenia europejskiego systemu nadzoru nad lasami i ich ochrony z systemem monitorowania wykorzystującym GNSS (Galileo i Copernicus) oraz sieci naziemne w celu monitorowania pozyskiwania drewna od ścinki przez zwózkę do zakładu przetwórstwa aż po jego opuszczenie; podkreśla, że Komisja powinna skupić się na przeciwdziałaniu nielegalnemu pozyskiwaniu drewna przez lepsze wdrażanie rozporządzenia w sprawie drewna 17  oraz FLEGT; podkreśla potrzebę zwiększenia wiedzy społeczeństwa na temat społecznych i gospodarczych skutków nielegalnego pozyskiwania drewna oraz przestępstw związanych z lasami;

53. przypomina, że ryzyko pożarów lasów prawdopodobnie wzrośnie w wyniku zmiany klimatu; podkreśla w związku z tym, że trzeba zrobić znacznie więcej w dziedzinie zapobiegania i gotowości, wspólnie pracując na arenie międzynarodowej nad narzędziami wczesnego ostrzegania oraz środkami służącymi odporności na klęski żywiołowe i zmniejszaniu ryzyka; zaleca Komisji dalsze wspieranie rozwoju systemów informacyjnych na szczeblu światowym (takich jak globalny system informacji o pożarach lasów) i regionalnym (takich jak europejski system informacji o pożarach lasów), by monitorować skutki pożarów lasów; wzywa Komisję, by wykorzystała dostępną jej wiedzę fachową oraz by rozszerzyła zakres zastosowania systemu satelitarnego Copernicus REDD+ na wspieranie światowego monitorowania wylesiania i zagrożeń dla lasów we współpracy z państwami trzecimi;

54. przypomina, że polityka handlowa i inwestycyjna UE powinna obejmować wiążące i możliwe do wyegzekwowania rozdziały dotyczące zrównoważonego rozwoju, w pełni zgodne z międzynarodowymi zobowiązaniami, zwłaszcza z porozumieniem paryskim, a także z zasadami Światowej Organizacji Handlu (WTO); z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza włączać porozumienie paryskie do wszystkich przyszłych umów handlowych i inwestycyjnych jako ich zasadniczy element; wzywa Komisję do zapewnienia, że wszystkie przyszłe umowy handlowe i inwestycyjne, zarówno umowy kompleksowe, jak i odpowiednie porozumienia częściowe, będą zawierały wiążące i możliwe do wyegzekwowania postanowienia mające zapobiegać wylesianiu i degradacji lasów, w tym postanowienia antykorupcyjne ukierunkowane na walkę z nielegalnym pozyskiwaniem drewna;

55. z zadowoleniem przyjmuje zasadę "nie szkodzić" podkreśloną w komunikacie w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu; zaleca w związku z tym, by Komisja lepiej oceniła wpływ dotychczasowych umów handlowych na wylesianie i zapewniła włączenie ambitniejszych przepisów o ochronie lasów, różnorodności biologicznej i zrównoważonym leśnictwie do rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju we wszystkich umowach o wolnym handlu i inwestycjach;

56. wzywa Komisję do zapewnienia, by wszystkie oceny wpływu na zrównoważony rozwój i inne odpowiednie oceny obejmowały ocenę wpływu umów handlowych na stan lasów, różnorodność biologiczną i prawa człowieka, prowadzoną w konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, oraz by wnioski z tych ocen były następnie w pełni uwzględniane przy negocjowaniu i zawieraniu takich umów;

57. podkreśla, że należy dalej poprawiać wdrażanie i egzekwowanie rozporządzenia w sprawie drewna, by jak najlepiej przeciwdziałać handlowi przywożonym i europejskim nielegalnie pozyskiwanym drewnem i produktami wytworzonymi z takiego drewna; zwraca również uwagę, że niezbędne są dokładniejsze kontrole przywozu drewna i produktów z drewna na granicach UE, by zagwarantować rzeczywistą zgodność przywożonych produktów z kryteriami wymaganymi do wprowadzenia na terytorium UE; przypomina, że kwestię drewna z regionów ogarniętych konfliktami zapisano już w planie działań FLEGT, lecz działania podjęte w tym obszarze są niewystarczające; wzywa Komisję, by wywiązała się z zobowiązania do rozszerzenia obowiązku dochowania należytej staranności zapisanego w rozporządzeniu w sprawie drewna, tak by po zbliżającym się przeglądzie obowiązkiem tym objęte było drewno z regionów ogarniętych konfliktami; podkreśla, że doskonaleniu dotychczasowych strategii politycznych musi towarzyszyć większa spójność polityki, aby polityka UE, włącznie z polityką handlową, nie powodowała negatywnych skutków dla środowiska lub ludzi;

58. zauważa z ubolewaniem, że obecny poziom monitorowania przywozu drewna i produktów z drewna do UE jest niewystarczający, zwłaszcza jeśli chodzi o sprawdzanie zgodności z kryteriami, od których spełnienia uzależnia się wjazd do UE;

59. przypomina, że umowy o dobrowolnym partnerstwie FLEGT mają zapewniać legalne wytwarzanie całego drewna i wszystkich produktów z drewna przywożonych z krajów partnerskich do UE i objętych zakresem tych umów; podkreśla, że ogólnie celem umów o dobrowolnym partnerstwie jest stymulowanie zmian systemowych w leśnictwie z myślą o rozwijaniu zrównoważonej gospodarki leśnej, zwalczaniu nielegalnego pozyskiwania drewna i wspieraniu ogólnoświatowych starań o powstrzymanie wylesiania i degradacji lasów; podkreśla, że umowy o dobrowolnym partnerstwie to ważne ramy prawne dla UE i jej krajów partnerskich, których powstanie umożliwiły dobra współpraca i zaangażowanie zainteresowanych państw;

60. z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte dzięki umowom o dobrowolnym partnerstwie FLEGT, a także pogłębiony dialog nawiązany w niektórych krajach między rządami, przemysłem a społeczeństwem obywatelskim w wyniku procesu realizacji umowy o dobrowolnym partnerstwie; zauważa, że dotychczas siedem państw ratyfikowało umowy o dobrowolnym partnerstwie z UE (Kamerun, Republika Środkowoafrykańska, Ghana, Indonezja, Liberia, Republika Konga i Wietnam), a spośród tych państw Indonezja jest pierwszym i jak dotąd jedynym partnerem umowy o dobrowolnym partnerstwie, w którym od 2016 r. funkcjonuje system zezwoleń FLEGT, oraz że UE zakończyła negocjacje i parafowała umowy o dobrowolnym partnerstwie z Hondurasem i Gujaną, a negocjacje z sześcioma innymi krajami (Wybrzeżem Kości Słoniowej, Demokratyczną Republiką Konga, Gabonem, Laosem, Tajlandią i Malezją) jeszcze trwają; podkreśla, że umowy o dobrowolnym partnerstwie dają bardzo skuteczne ramy ustanawiania dobrego partnerstwa z tymi krajami oraz że należy wspierać kolejne umowy o dobrowolnym partnerstwie z dalszymi partnerami; jest przekonany, że UE powinna kontynuować współpracę z krajami, które zawarły umowy o dobrowolnym partnerstwie FLEGT, aby pozostać atrakcyjną alternatywą dla rynków eksportowych o mniej rygorystycznych normach środowiskowych; uznaje znaczenie rozporządzenia FLEGT 18  i rozporządzenia w sprawie drewna w zapobieganiu wprowadzania na rynek UE nielegalnie pozyskanego drewna; wzywa UE, by zwiększyła finansowanie FLEGT; z zadowoleniem przyjmuje planowaną przez Komisję ocenę adekwatności rozporządzenia FLEGT oraz rozporządzenia w sprawie drewna, również jako okazję do poprawy egzekwowania przepisów tych rozporządzeń i rozszerzenia zakresu ich stosowania;

61. apeluje do Komisji, by doskonaląc dotychczasową politykę, dbała o spójność umów o dobrowolnym partnerstwie FLEGT ze wszystkimi dziedzinami polityki, w tym z polityką dotyczącą rozwoju, środowiska, rolnictwa i handlu; wzywa Komisję do negocjowania norm przywozu drewna w przyszłych dwu- lub wielostronnych umowach handlowych, by nie zaprzepaścić sukcesów osiągniętych wraz z państwami produkującymi drewno dzięki planowi działania FLEGT;

62. uważa, że proces wydawania zezwoleń FLEGT jest uzupełnieniem dobrowolnej certyfikacji przez stronę trzecią oraz że jest to szczególnie korzystne dla mniejszych podmiotów, które często mają trudności z uzyskaniem zezwoleń w systemach sektora prywatnego;

63. wzywa Komisję do zacieśnienia współpracy międzynarodowej przez intensywniejsze działania na kluczowych forach międzynarodowych, w tym w WTO i w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD); wzywa Komisję, by w walce z wylesianiem i zmianą klimatu spowodowanymi przywozem poszukiwała wraz z partnerami handlowymi i innymi krajami importującymi możliwości współpracy wielo- i dwustronnej lub fakultatywnej, włącznie z przyspieszeniem negocjacji w WTO dotyczących umowy w sprawie towarów środowiskowych, a jednocześnie by chroniła możliwości legalnego handlu oraz umacniała zrównoważone zarządzanie gruntami i rolnictwo, własność gruntów i dobre rządy w państwach trzecich;

64. podkreśla, że wszystkie nowe umowy handlowe, w tym z Mercosurem i innymi podmiotami, zawierają jednoznaczne zobowiązania do przeciwdziałania wylesianiu;

65. wzywa Komisję, by wykorzystywała nowe przepisy rozporządzenia antydumpingowego 19  dotyczące polityki środowiskowej i klimatycznej;

66. wzywa UE, aby ściślej wiązała politykę handlową z polityką rozwoju, między innymi przez lepsze wdrażanie reguł ogólnego systemu preferencji taryfowych plus (GSP+) w krajach partnerskich; apeluje do Komisji, by wraz z beneficjentami GSP+ pracowała nad planami działania w dziedzinie gospodarki leśnej w celu zapewnienia skutecznej realizacji ich zobowiązań w dziedzinie środowiska;

67. podkreśla, że stan zagrożenia klimatycznego i skutki masowej utraty różnorodności biologicznej to poważne zagrożenia dla praw człowieka; wzywa UE i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, by starannie oceniły, jak podejmowane działania zewnętrzne mogą najlepiej przyczynić się do holistycznego podejścia opartego na prawach człowieka, ukierunkowanego na powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej, wylesiania i degradacji lasów; wzywa UE, by dalej wspierały włączenie idei różnorodności biologicznej jako prawa człowieka do globalnych ram różnorodności biologicznej na okres po 2020 roku;

68. podkreśla, że należy sprzyjać podejściu ukierunkowanemu na integracyjne partnerstwo z państwami trzecimi na wszystkich szczeblach, by dalej zwalczać wylesianie i degradację lasów, umacniać zrównoważone gospodarowanie gruntami i zrównoważone rolnictwo, prawa własności ziemi i dobre sprawowanie rządów, a jednocześnie przestrzegać praw człowieka oraz praw ludów tubylczych, drobnych producentów i społeczności lokalnych; wzywa Komisję do zacieśnienia współpracy z państwami trzecimi przez udzielanie pomocy technicznej, wymianę informacji i dobrych praktyk w zakresie ochrony, zachowania i zrównoważonego wykorzystania lasów, gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważonej biogospodarki, energii ze źródeł odnawialnych, zrównoważonego inteligentnego rolnictwa, agroekologii i systemów rolno-leśnych, przy jednoczesnym uznaniu inicjatyw sektora prywatnego dotyczących zrównoważonego rozwoju, takich jak systemy sprawiedliwego handlu; apeluje o dalsze wzmacnianie zewnętrznego wymiaru Europejskiego Zielonego Ładu za pośrednictwem sojuszy i partnerstw służących podejmowaniu światowych wyzwań, takich jak zmiana klimatu i różnorodność biologiczna, a jednocześnie sprzyjaniu rozwojowi społeczno-gospodarczemu krajów partnerskich;

69. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza zapewnić włączenie tematu wylesiania do dialogów politycznych na szczeblu krajowym i regionalnym, i zachęca Komisję do rozbudowywania umów o partnerstwie o ochronę lasów i ekosystemów, propagowanie praw człowieka, zwłaszcza praw ludów tubylczych i społeczności lokalnych, w tym kobiet, a także o wsparcie rzeczywistego udziału podmiotów społeczeństwa obywatelskiego i obrońców środowiska; podkreśla, że tego rodzaju dialogi należy prowadzić ze wszystkimi krajami będącymi producentami, w tym z krajami rozwiniętymi;

70. z zadowoleniem przyjmuje plan Komisji, by wspierać kraje partnerskie w tworzeniu i wdrażaniu przepisów mogących zachęcać do lepszej ochrony lasów i zarządzania nimi, gospodarowania i zarządzania gruntami, w tym, w stosownych przypadkach, uznania praw własności gruntów przynależnych ludom tubylczym i społecznościom lokalnym, a także powiązanych środków zarządzania, takich jak strategie łagodzenia zmiany klimatu i dostosowywania się do niej, oraz zaleca Komisji uwzględnianie tych aspektów w jej refleksjach i działaniach; zwraca uwagę, że takie przepisy powinny nie tylko służyć potrzebom krajowym, lecz również być zaliczane do ustalonych na szczeblu krajowym wkładów krajów partnerskich w ramach porozumienia paryskiego, a także do ich krajowych strategii i planów działania na rzecz różnorodności biologicznej w ramach Konwencji o różnorodności biologicznej;

71. wzywa UE, by wspierała kraje partnerskie w realizacji działań, które pomogą im dostosować się do wymogów wprowadzanych przez UE, by przeciwdziałać wylesianiu wynikającemu z przywozu, i wzywa do zacieśnienia współpracy oraz do podjęcia niezbędnych i skutecznych środków zapobiegających przekierowywaniu handlu towarami związanymi z wylesianiem i degradacją lasów do innych regionów świata; wzywa Komisję do zapewnienia, że wsparcie UE na rzecz polityki rolnej, infrastruktury, górnictwa, obszarów miejskich, podmiejskich i wiejskich w krajach partnerskich nie przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów; zachęca Komisję, by w zapowiadanym Instrumencie Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) wraz z państwami członkowskimi poparła unijny mechanizm techniczny i finansowy będący katalizatorem finansowania działań partnerów na rzecz zrównoważonego wykorzystania, ochrony i odtwarzania lasów oraz doskonalenia zrównoważonej, niepowodującej wylesiania produkcji rolnej, a także by ujęła w nim problem górnictwa mającego negatywne skutki dla lasów;

72. apeluje, by sektor leśnictwa zajmował ważne miejsce w przyszłym ISWMR oraz by w pełni wykorzystano potencjał Planu inwestycji zewnętrznych i regionalnych instrumentów łączonych do przyciągnięcia funduszy prywatnych na potrzeby zrównoważonej gospodarki leśnej (zalesiania, aktywnego zalesiania i ponownego zalesiania), zrównoważonej turystyki i systemów rolno-leśnych, a także by przedsiębiorstwa podejmowały inicjatywy służące wyeliminowaniu z łańcuchów dostaw produktów powodujących wylesianie, z myślą o osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju;

73. zaleca, by Komisja i państwa członkowskie wskazały, jak skutecznie upowszechniać w innych państwach innowacyjne praktyki UE dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważonej biogospodarki, energii ze źródeł odnawialnych, inteligentnego rolnictwa i innych istotnych obszarów;

74. zwraca się do Komisji, by składała regularne sprawozdania dotyczące tendencji w wylesianiu oraz eksploatacji terenów zasobnych w pierwiastek węgiel, np. torfowisk, w państwach trzecich;

75. zachęca do wdrażania środków wsparcia służących podnoszeniu wydajności rolnictwa w danych krajach, by zmniejszyć społeczną i gospodarczą presję spowodowaną wylesianiem i eksploatacją torfowisk;

76. popiera zamiar Komisji, by w imieniu UE na kluczowych forach międzynarodowych wspierać przyjmowanie i wdrażanie surowych zobowiązań i regulacji służących powstrzymaniu wylesiania i degradacji lasów oraz sprzyjających odtwarzaniu lasów; uważa, że UE musi świecić przykładem; podkreśla, że wdrażając środki ochrony lasów należy uwzględniać krajową, regionalną i lokalną wiedzę fachową oraz praktyki stosowane na tych szczeblach; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych o ogłoszeniu dekady 2021-2030 Dekadą Odtwarzania Ekosystemów; podkreśla, że za ogłoszeniem przez ONZ takiej dekady stoi przekonanie, że odtwarzanie ekosystemów to ważne rozwiązanie przyrodnicze, które umożliwi osiągnięcie wielu celów zrównoważonego rozwoju;

77. wzywa Komisję i państwa członkowskie do dalszego popierania ochrony lasów przez tworzenie, konsolidację i skuteczne zarządzanie sieciami obszarów chronionych, w tym leśnych, takimi jak NaturAfrica 2030, zwłaszcza w państwach będących głównymi producentami drewna; przyznaje, że przyczynia się to również do zachowania różnorodności biologicznej i umocni pozycję UE na kolejnej Konferencji Stron Konwencji o różnorodności biologicznej;

78. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza zacieśnić współpracę międzynarodową dotyczącą polityki i środków służących ochronie i odtwarzaniu lasów na świecie oraz zrównoważonemu zarządzaniu nimi, by zapobiegać globalnemu wylesianiu na kluczowych forach międzynarodowych; zwraca uwagę, że obecna definicja lasu i klasyfikacja lasów oraz inne istotne koncepcje i zasady dotyczące zrównoważonej gospodarki leśnej, stosowane przez właściwe instytucje, np. FAO, mają charakter ściśle techniczny i nie odzwierciedlają w pełni różnorodności ekosystemów leśnych; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do współpracy z tymi forami, w tym w celu ujednolicenia stosowanej terminologii, koncepcji i danych statystycznych (np. pojęć starych kompleksów leśnych niezakłóconych działalnością człowieka, plantacji, zrównoważonej gospodarki leśnej, gospodarki leśnej bliskiej naturze czy łańcuchów dostaw niepowodujących wylesiania), a także w celu zapewnienia spójności przyjmowanych środków i polityki;

79. wzywa Komisję do wznowienia negocjacji w sprawie międzynarodowej konwencji o lasach, która przyczyniłaby się do zarządzania lasami, ich ochrony i zrównoważonego rozwoju, a także pozwoliłaby utrzymać ich liczne i uzupełniające się funkcje i sposoby wykorzystania, w tym przez działania służące zalesianiu i ponownemu zalesianiu oraz ochronie lasów; podkreśla, że w takiej konwencji należy uwzględnić społeczne, gospodarcze, ekologiczne i duchowe potrzeby obecnych i przyszłych pokoleń oraz uznać kluczową rolę wszystkich rodzajów lasów w utrzymywaniu procesów ekologicznych i równowagi ekologicznej oraz we wspieraniu tożsamości, kultury i praw ludów tubylczych, ich społeczności oraz innych społeczności i mieszkańców lasów;

80. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zawsze włączały do polityki rozwoju oraz do wszystkich programów inwestycji i wsparcia dla krajów producenckich przepisy dotyczące wylesiania oraz degradacji lasów i innych ekosystemów naturalnych, a także utraty różnorodności biologicznej i łamania praw człowieka, a ponadto by rozważyły uzależnienie inwestycji i wsparcia od przestrzegania tych przepisów;

81. uznaje znaczenie przepisów międzynarodowych, takich jak VGGT, dla jasności prawa i uznawanych na arenie międzynarodowej norm dotyczących dobrych praktyk odpowiedzialnego zarządzania tytułami własności gruntów; zwraca się do Komisji, by poparła upowszechnianie i stosowanie VGGT na szczeblu globalnym, regionalnym i krajowym; podkreśla, że potrzebne jest skuteczne niezależne monitorowanie i egzekwowanie przepisów, w tym odpowiednie mechanizmy rozstrzygania sporów i rozpatrywania skarg, by zapewnić przestrzeganie VGGT;

82. wzywa do zacieśnienia współpracy między UE a grupą państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP), by zająć się coraz poważniejszym problemem wylesiania i pustynnienia w krajach AKP, opracowując plany działania służące poprawie gospodarowania lasami i ochronie lasów, z uwzględnieniem przyczyn wylesiania leżących zarówno w samym sektorze leśnym, jak i poza nim, oraz z uznaniem znaczenia drewna tropikalnego dla gospodarki państw AKP pozyskujących drewno ze swoich lasów;

83. wzywa UE i państwa członkowskie do zapewnienia spójności poszczególnych dziedzin polityki zgodnie z zasadą spójności polityki na rzecz rozwoju zapisaną w art. 208 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

84. dostrzega i popiera konkluzje FAO dotyczące znaczenia zrównoważonego użytkowania gruntów na świecie dla zwalczania ubóstwa;

85. zwraca uwagę, że lasy mają duży wkład w bezpieczeństwo żywnościowego na świecie oraz w źródła utrzymania i pożywienia w krajach rozwijających się, a także są ważnym źródłem dochodów dla miejscowych społeczności; przypomina, że postępy na drodze do zrównoważonego rolnictwa, bezpieczeństwa żywnościowego i zrównoważonej gospodarki leśnej powinny być jednocześnie głównymi elementami Agendy 2030;

86. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 17 kwietnia 2018 r., Komisja Europejska przeciwko Rzeczpospolitej Polskiej, C-441/17, EU:C:2018:255.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0015.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0078.
5 Dz.U. C 433 z 23.12.2019, s. 50.
6 Dz.U. C 298 z 23.8.2018, s. 2.
7 Cel nr 15.2: Do 2020 r. wspierać zrównoważone zarządzanie wszystkimi typami lasów, zatrzymać wylesianie, odtworzyć zniszczone lasy oraz znacznie zwiększyć poziom zalesiania i ponownego zalesiania na świecie.
8 Cel nr 5: Do 2020 r. zmniejszyć co najmniej o połowę wskaźnik utraty wszystkich typów siedlisk przyrodniczych, w tym lasów,
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
11 Donato, D. i in., "Mangroves among the most carbon-rich forests in the tropics" [Lasy namorzynowe - jedne z najzasobniejszych w węgiel lasów tropikalnych], Nature Geoscience, kwiecień 2011 r.
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
14 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/807 z dnia 13 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 w odniesieniu do określania surowców o wysokim ryzyku spowodowania pośredniej zmiany użytkowania gruntów, w przypadku których zaobserwowano znaczącą ekspansję obszaru produkcji na tereny zasobne w pierwiastek węgla oraz certyfikowania biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy o niskim ryzyku spowodowania pośredniej zmiany użytkowania gruntów (Dz.U. L 133 z 21.5.2019, s. 1).
15 Doyle, A. i Roche, A. "Nineteen nations say they'll use more bioenergy to slow climate change" [19 państw oświadcza, że będzie wykorzystywać więcej bioenergii, by spowolnić zmianę klimatu], Reuters, 16 listopada 2017 r., http://www.reuters.com/article/us- climatechange-accord-biofuels/nineteen-nations-say-theyll-use-more-bioenergy-to-slow-climate-change-idUSKBN1DG2DO.
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23).
18 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej FLEGT (Dz.U. L 347 z 30.12.2005, s. 1).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024