Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności (2020/2531(RSP)).

Strategia na rzecz zrównoważoności w zakresie chemikaliów

P9_TA(2020)0201

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności (2020/2531(RSP))

(2021/C 371/11)

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 168 i 191,

- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1386/2013/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2020 r. "Dobra jakość życia z uwzględnieniem ograniczeń naszej planety" 1 (7. EAP), a także zawartą w niej wizję na okres do 2050 r.,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów ("rozporządzenie REACH") 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin ("rozporządzenie CLP") 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów 7 ,

- uwzględniając dyrektywę 2004/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania zasad dobrej praktyki laboratoryjnej i weryfikacji jej stosowania na potrzeby badań substancji chemicznych 8 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów, ze zmianami 9 ,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 10 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 11  (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie kosmetyków"),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 12 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 13 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/39/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r. zmieniającą dyrektywy 2000/60/WE i 2008/105/WE w zakresie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej 14 , stanowiącą cenny instrument monitorowania i zwalczania transgranicznych zanieczyszczeń chemicznych w wodach powierzchniowych,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1381 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystości i zrównoważonego charakteru unijnej oceny ryzyka w łańcuchu żywnościowym 15 ,

- uwzględniając dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2398 z dnia 12 grudnia 2017 r. 16 , (UE) 2019/130 z dnia 16 stycznia 2019 r. 17  oraz (UE) 2019/983 z dnia 5 czerwca 2019 r. zmieniające dyrektywę 2004/37/WE w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy 18 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych 19 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 26 czerwca 2019 r. zatytułowane "Ku strategii na rzecz zrównoważonej unijnej polityki w zakresie substancji chemicznych",

- uwzględniając Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i cele zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 4 października 2019 r. zatytułowane "Bardziej zamknięty obieg - przejście do zrównoważonego społeczeństwa",

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 10 grudnia 2019 r. zatytułowane "Nowe strategiczne ramy UE dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy: poprawa wdrażania bezpieczeństwa i higieny pracy w UE",

- uwzględniając wytyczne polityczne Komisji na lata 2019-2024, w szczególności dążenie do osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń w Europie,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowany "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 28 listopada 2018 r. zatytułowany "Czysta planeta dla wszystkich - Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki" (COM(2018)0773) oraz pogłębioną analizę przygotowaną na poparcie propozycji zawartych w komunikacie 20 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 marca 2018 r. zatytułowany "Ogólne sprawozdanie Komisji dotyczące funkcjonowania rozporządzenia REACH i przeglądu niektórych elementów. Wnioski oraz działania" (COM(2018)0116), a także towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 7 listopada 2018 r. zatytułowany "Bardziej kompleksowe ramy Unii Europejskiej w obszarze substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego" (COM(2018)0734),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 7 listopada 2018 r. zatytułowany "Przegląd rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych w odniesieniu do substancji o właściwościach zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego" (COM(2018)0739),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 25 czerwca 2019 r. zatytułowany "Wyniki oceny adekwatności najważniejszych przepisów dotyczących chemikaliów (z wyłączeniem rozporządzenia REACH) oraz rozpoznane wyzwania, braki i niedociągnięcia" (COM(2019)0264),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 kwietnia 2009 r. w sprawie aspektów regulacyjnych nanomateriałów 21 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie oszczędnego gospodarowania zasobami: ku gospodarce o obiegu zamkniętym 22 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 kwietnia 2018 r. w sprawie wdrożenia 7. unijnego programu działań w zakresie środowiska 23 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 września 2018 r. w sprawie wdrażania pakietu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym: warianty podejścia do interakcji między przepisami w zakresie chemikaliów, produktów i odpadów 24 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowany "Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 - Przywracanie przyrody do naszego życia" (COM(2020)0380),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowany "Strategia »od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" (COM(2020)0381),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 marca 2020 r. zatytułowany "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" (COM(2020)0098),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 marca 2020 r. zatytułowany "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM(2020)0102),

- uwzględniając europejski plan walki z rakiem zaprezentowany przez Komisję w lutym 2020 r.,

- uwzględniając konsultacje publiczne prowadzone przez Komisję w sprawie europejskiego planu walki z rakiem 25 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 16 stycznia 2018 r. w sprawie wdrażania pakietu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym: warianty podejścia do interakcji między przepisami w zakresie chemikaliów, produktów i odpadów (COM(2018)0032) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji (SWD(2018)0020),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 września 2018 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym 26 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 września 2018 r. w sprawie wykonania rozporządzenia w sprawie środków ochrony roślin (WE) nr 1107/2009 27 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 stycznia 2019 r. w sprawie unijnej procedury wydawania zezwoleń na dopuszczenie pestycydów do obrotu 28 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie wdrażania dyrektywy 2009/128/WE w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów 29 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 kwietnia 2019 r. w sprawie kompleksowych ram Unii Europejskiej dotyczących substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego 30 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 31 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 3 maja 2018 r. w sprawie ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach 32 ,

- uwzględniając sprawozdanie Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska z dnia 29 kwietnia 2019 r. zatytułowane "Globalna prognoza dotycząca chemikaliów II - od rozwiązań zastanych po innowacyjne: wdrażanie Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030",

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiej Agencji Środowiska z 4 grudnia 2019 r. zatytułowane "Środowisko Europy - Stan i prognozy na 2020 r." (SOER 2020),

- uwzględniając badanie z sierpnia 2017 r., zlecone przez Komisję i zatytułowane "Study for the strategy for a non-toxic environment of the 7th Environment Action Programme" [Badanie do celów strategii na rzecz nietoksycznego środowiska w ramach 7. programu działań w zakresie środowiska] 33 ,

- uwzględniając badanie opublikowane w styczniu 2019 r. i zaktualizowane w maju 2019 r., zlecone przez Komisję Petycji Parlamentu Europejskiego i zatytułowane "Endocrine Disruptors: From Scientific Evidence to Human Health Protection" [Substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego: od dowodów naukowych do ochrony zdrowia ludzkiego] 34 ,

- uwzględniając sprawozdanie z czerwca 2019 r. koordynowane przez Komisję i jej partnera organizacyjnego, Ministerstwo Środowiska i Żywności Danii, zatytułowane "EU Chemicals Policy 2030: Building on the past, moving to the future" [Polityka UE w zakresie substancji chemicznych do 2030 r.: korzystanie z doświadczeń z przeszłości, przejście w kierunku przyszłości],

- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 05/2020 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Zrównoważone stosowanie środków ochrony roślin - ograniczone postępy w zakresie pomiaru i zmniejszania ryzyka",

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności (O-000044/2020 - B9-0013/2020),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

A. mając na uwadze, że w swoim komunikacie z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu Komisja ogłosiła przedstawienie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności do lata 2020 r.;

B. mając na uwadze, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna przyczynić się do właściwego wdrażania zasad polityki Unii w dziedzinie środowiska zgodnie z art. 191 ust. 2 TFUE;

C. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie nie osiągnęły celu 12 w ramach celów zrównoważonego rozwoju, który zmierza do stabilnego zarządzania chemikaliami i wszystkimi odpadami podczas ich całego cyklu życia, zgodnie z ustaleniami międzynarodowymi, a także do znaczącego zmniejszenia poziomu tych substancji w powietrzu, wodzie i glebie, tym samym minimalizując ich negatywny wpływ na zdrowie człowieka i środowisko do 2020 r.; mając na uwadze, że wymagane są znaczne dodatkowe wysiłki, aby osiągnąć cel zrównoważonego rozwoju nr 3 i znacząco obniżyć liczbę zgonów i chorób powodowanych przez niebezpieczne substancje chemiczne oraz zanieczyszczenie i skażenie powietrza, wody i gleby do 2030 r.; mając na uwadze, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności może pomóc w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju;

D. mając na uwadze, że właściwości chemiczne, fizyczne i toksykologiczne chemikaliów są bardzo różne; mając na uwadze, że wiele z tych substancji, które stanowią nieodłączną część codziennego życia, nie jest niebezpiecznych ani trwałych, niektóre mogą utrzymywać się w środowisku i gromadzić się w łańcuchu żywnościowym oraz mogą być szkodliwe dla zdrowia ludzi w niskich stężeniach;

E. mając na uwadze, że zanieczyszczenie chemikaliami syntetycznymi stanowi poważne i rosnące zagrożenie dla zdrowia publicznego i środowiska; mając na uwadze na przykład, że nowotwory powiązane z narażeniem na niebezpieczne substancje chemiczne stanowią główną przyczynę zgonów związanych z pracą; mając na uwadze, że każdego roku w UE występuje ok. 120 000 przypadków nowotworów pochodzenia zawodowego spowodowanych narażeniem na substancje rakotwórcze w miejscu pracy, na skutek czego umiera ok. 80 000 osób rocznie 35 ;

F. mając na uwadze, że rozporządzenie odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu szkodom powodowanym przez niebezpieczne chemikalia; mając na uwadze, że zgodnie z szacunkami w ostatnich 20 latach udało się zapobiec jednemu milionowi nowych przypadków nowotworów, po części dzięki wdrożeniu prawodawstwa w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy; mając na uwadze, że w badaniu z 2017 r. zachowawczo oszacowano łączne korzyści wynikające z prawodawstwa w sprawie chemikaliów w UE na "dziesiątki miliardów euro rocznie" 36 ;

G. mając na uwadze, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności musi skutecznie ograniczać narażenie ludzi i środowiska na niebezpieczne chemikalia, a jednocześnie musi wzmacniać konkurencyjność i innowacyjność europejskiego przemysłu;

H. mając na uwadze, że zanieczyszczenie chemiczne prowadzi do utraty ekosystemów lądowych i wodnych oraz do zmniejszenia odporności ekosystemu, tj. zdolności do przeciwstawiania się szkodom i do odbudowy, co prowadzi do gwałtownego zmniejszania się populacji zwierząt;

I. mając na uwadze, że w dniu 26 czerwca 2019 r. Rada wezwała Komisję do opracowania planu działania w zakresie wyeliminowania wszystkich innych niż istotne zastosowań związków perfluorowanych ze względu na ich trwałość oraz zwiększone ryzyko dla zdrowia i środowiska 37 ;

J. mając na uwadze, że w swoim raporcie pt. "Środowisko Europy 2020 - stan i prognozy" Europejska Agencja Środowiska wyraziła zaniepokojenie rolą chemikaliów w pogarszaniu się stanu naszego środowiska oraz ostrzegła, że prognozowane zwiększenie produkcji chemicznej i ciągłe emisje trwałych i niebezpiecznych chemikaliów sygnalizują, że istnieje małe prawdopodobieństwo zmniejszenia się obciążenia chemicznego dla zdrowia i środowiska, a obecna polityka nie jest wystarczająca, by zająć się dużą liczbą chemikaliów;

K. mając na uwadze, że wymagane jest przejście na produkcję chemikaliów, które są bezpieczne już na etapie projektowania, w tym stosowanie mniej niebezpiecznych chemikaliów w całym cyklu życia produktów, aby zmniejszyć zanieczyszczenie chemiczne i wzmocnić zgodność gospodarki Europy z zasadami obiegu zamkniętego; mając na uwadze, że w ramach planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym należy zająć się toksycznymi substancjami chemicznymi, aby osiągnąć te cele;

L. mając na uwadze, że zezwalanie, by substancje zakazane lub substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) trafiały na rynek UE w produktach importowanych z państw trzecich, nie jest zgodne z celem rozwijania nietoksycznych cykli materiałowych;

M. mając na uwadze, że należy przyjąć z zadowoleniem fakt, iż Komisja finansuje projekty promujące innowacyjne technologie cyfrowe w celu śledzenia substancji chemicznych w całym łańcuchu dostaw (np. łańcuch bloków);

N. mając na uwadze, że płody, niemowlęta, dzieci, kobiety w ciąży, osoby starsze i osoby ubogie są szczególnie wrażliwe na skutki narażenia na chemikalia; mając na uwadze, że gospodarstwa domowe o niskich dochodach mogą być nieproporcjonalnie narażone, gdyż często są zlokalizowane blisko większych źródeł uwalniania zanieczyszczeń, takich jak składowiska odpadów niebezpiecznych i zakłady produkcyjne 38 ;

O. mając na uwadze, że Komisja nigdy nie zrealizowała swojej strategii na rzecz nietoksycznego środowiska, która była przewidziana w ramach 7. środowiskowego planu działania; mając na uwadze, że obecnie jest istotne, aby Komisja zaproponowała ambitną strategię, która skutecznie ogranicza narażenie ludzi i środowiska na niebezpieczne chemikalia, a jednocześnie wzmacnia konkurencyjność i innowacyjność europejskiego przemysłu;

P. mając na uwadze, że w badaniach zleconych przez Komisję (np. w odniesieniu do strategii na rzecz nietoksycznego środowiska oraz w kontekście oceny adekwatności rozporządzenia REACH i przepisów dotyczących chemikaliów z wyłączeniem rozporządzenia REACH) zidentyfikowano poważne luki w prawodawstwie UE w sprawie bezpiecznego zarządzania chemikaliami w UE, w tym brak spójności przepisów sektorowych i niewystarczające wdrażanie, oraz określono ogólny zestaw środków, jakie należy uwzględnić;

Q. mając na uwadze, że te luki i brak spójności wymagają działań ustawodawczych, aby zapewnić skuteczną ochronę zdrowia ludzi i środowiska przed ryzykiem stwarzanym przez chemikalia;

R. mając na uwadze, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna opierać się na najnowszej niezależnej wiedzy i metodach naukowych, a także uwzględniać rzeczywiste narażenie w całym cyklu życia;

S. mając na uwadze, że zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 Komisja i państwa członkowskie muszą dokonać "niezależnej, obiektywnej i przejrzystej oceny" substancji czynnych zawartych w pestycydach i produktów końcowych, a Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności musi dokonać niezależnego przeglądu naukowego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 (przepisy ogólne prawa żywnościowego);

1. z zadowoleniem przyjmuje dążenie do osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń na rzecz nietoksycznego środowiska; dostrzega zasadniczą rolę sektora chemikaliów w osiąganiu wielorakich celów Zielonego Ładu, zwłaszcza ambicji w zakresie zerowego poziomu zanieczyszczeń, neutralności klimatycznej, transformacji energetycznej, promowania efektywności energetycznej i gospodarki o obiegu zamkniętym, dzięki oferowaniu innowacyjnych procesów produkcyjnych i materiałów;

2. uważa, że należy zapobiegać wszelkim formom zanieczyszczenia lub ograniczać je do poziomów, które nie są już szkodliwe dla zdrowia ludzi i środowiska, aby umożliwić dobre warunki życia w ramach naturalnych ograniczeń planety;

3. uważa, że zapewnianie, aby wszystkie zastosowania chemikaliów, materiałów i produktów były bezpieczne, zrównoważone i zgodne z zasadami obiegu zamkniętego już na etapie projektowania, stanowi zasadniczy środek do stosowania na wyższym szczeblu nie tylko w celu ochrony zdrowia ludzi, osiągnięcia nietoksycznego środowiska (powietrza, wody, gleby) i ochrony różnorodności biologicznej, ale także w celu osiągnięcia gospodarki neutralnej dla klimatu, zasobooszczędnej, zgodnej z zasadami obiegu zamkniętego i konkurencyjnej;

4. wzywa Komisję do opracowania kompleksowej strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, która wdroży konieczną zmianę paradygmatu, aby osiągnąć ambitny cel zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń na rzecz nietoksycznego środowiska, zapewniając wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt i środowiska, minimalizując narażenie na niebezpieczne substancje chemiczne, ze szczególnym uwzględnieniem zasady ostrożności i skutecznej ochrony pracowników, ograniczając do minimum stosowanie testów na zwierzętach, chroniąc i przywracając ekosystemy i różnorodność biologiczną oraz wspierając innowacyjność w obszarze zrównoważonych substancji chemicznych, jako podstawę dla europejskiej strategii na rzecz gospodarki zasobooszczędnej, zgodnej z zasadami obiegu zamkniętego, bezpiecznej i zrównoważonej, przy jednoczesnym wzmocnieniu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki Unii oraz zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw i zwiększeniu zatrudnienia w UE;

5. podkreśla, że w przyszłej strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności należy również uwzględnić zrównoważone zaopatrzenie w materiały i energochłonność produkcji chemikaliów w całym łańcuchu dostaw, a także standardy zdrowotne, społeczne i środowiskowe oraz prawa człowieka;

6. podkreśla, że nowa strategia powinna być spójna z innymi celami politycznymi Zielonego Ładu i uzupełniać je, w tym w odniesieniu do celów prawa o klimacie, nowego planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, nowej strategii przemysłowej dla Europy oraz europejskiego planu walki z rakiem, a także nowego kontekstu gospodarki europejskiej po pandemii COVID-19;

7. podkreśla, że w nowej strategii należy nakreślić sektory i sposoby, poprzez które przemysł chemiczny może przyczynić się do osiągnięcia tych celów, takie jak czysta energia, surowce, zrównoważony transport, cyfryzacja i zmniejszona konsumpcja;

8. jest zdania, że Komisja powinna opracować kompleksową strategię, której główny filar stanowi zrównoważoność i która powinna przyczynić się do konsolidacji wszystkich odpowiednich strategii politycznych, w tym dotyczących chemikaliów, handlu, podatków, innowacji i konkurencji, oraz zapewniać ich egzekwowanie, tak aby przyciągnąć do Europy inwestycje oraz tworzyć rynki dla produktów zgodnych z zasadami obiegu zamkniętego i niskoemisyjnych;

9. podkreśla, że przemysł chemiczny ma istotne znaczenie dla gospodarki europejskiej oraz że modernizacja i dekarbonizacja tego przemysłu jest kluczowa dla osiągnięcia celów Zielonego Ładu; stwierdza, że przemysł chemiczny jest w stanie zapewnić liczne rozwiązania niskoemisyjne; podkreśla, że należy rozwijać przemysł chemiczny, aby przyczynić się do realizacji unijnych celów klimatycznych na 2030 r. i 2050 r.; podkreśla, że promowanie bezpiecznych i zrównoważonych innowacji stanowi kluczowy element przejścia z przemysłu linearnego do zrównoważonego przemysłu o obiegu zamkniętym, co dałoby temu sektorowi dużą przewagę konkurencyjną;

10. uważa, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna zapewniać spójność i synergie między przepisami dotyczącymi chemikaliów (np. rozporządzenie REACH, CLP, przepisy dotyczące TZO, rtęci, środków ochrony roślin, produktów biobójczych, najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości, bezpieczeństwa i higieny pracy) a powiązanym prawodawstwem unijnym, w tym dotyczącym poszczególnych produktów (np. zabawek, kosmetyków, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, wyrobów budowlanych, produktów farmaceutycznych, opakowań, dyrektywa (UE) 2019/904 w sprawie produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych), ogólnym prawodawstwem w dziedzinie produktów (np. dotyczącym ekoprojektu, oznakowania ekologicznego, przyszłej polityki zrównoważonych produktów), prawodawstwem dotyczącym poszczególnych elementów środowiska (np. wody, gleby i powietrza), prawodawstwem dotyczącym źródeł zanieczyszczeń, w tym instalacji przemysłowych (np. dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych, dyrektywa Seveso III), a także prawodawstwem w sprawie odpadów (np. dyrektywa w sprawie ograniczenia stosowania niebezpiecznych substancji, dyrektywa w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji);

11. podkreśla, że należy zwrócić szczególną uwagę na ograniczenie nakładania się zakresu ram prawnych oraz zadań przydzielonych Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA), Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i Europejskiej Agencji Leków (EMA);

12. podkreśla, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności musi być dostosowana do hierarchii działań w obszarze zarządzania ryzykiem, w której zapobieganie narażeniu, stopniowa eliminacja substancji niebezpiecznych i zastępowanie ich w miarę możliwości bezpieczniejszymi rozwiązaniami alternatywnymi mają pierwszeństwo przed środkami kontrolnymi;

13. podkreśla potrzebę ograniczenia narażenia lub zapobiegania narażeniu na chemikalia takie jak substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, które, jak wykazano, przyczyniają się do znacznego wzrostu zachorowań na choroby przewlekłe, a niektóre z nich mogą zakłócać działanie układu odpornościowego i jego reakcje zapalne, w kontekście środków poprawy zdrowia publicznego i wzmocnienia odporności na wirusy takie jak SARS-CoV-2 39 ;

14. podkreśla, że strategia powinna w pełni odzwierciedlać zasadę ostrożności oraz zasadę działania zapobiegawczego, zasadę naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i zasadę "zanieczyszczający płaci", a także podstawowe zasady europejskich przepisów dotyczących chemikaliów takie jak przeniesienie ciężaru dowodu na producentów, importerów i dalszych użytkowników, a także podkreśla, że strategia powinna skutecznie stosować te zasady;

15. uważa, że mechanizmy rozszerzonej odpowiedzialności producenta stanowiłyby odpowiednie narzędzie do wdrażania zasady "zanieczyszczający płaci", stymulując jednocześnie innowacje;

16. podkreśla potrzebę ustanowienia ambitnych celów, aby zwiększyć liczbę chemikaliów badanych co roku, w szczególności w odniesieniu do ich właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego;

17. podkreśla, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna iść w parze z unijną strategią na rzecz bioróżnorodności 2030;

18. zwraca uwagę, że nowa strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna opierać się na solidnych i aktualnych dowodach naukowych, z uwzględnieniem ryzyka stwarzanego przez substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, niebezpieczne chemikalia w produktach importowanych, połączone skutki różnych chemikaliów i bardzo trwałe substancje chemiczne, oraz że podejmowanym w jej ramach działaniom regulacyjnym niedotyczącym kwestii naukowych (np. identyfikacja i klasyfikacja zagrożenia) 40  powinny towarzyszyć oceny skutków, uwzględniające wkład zainteresowanych stron, aby zwiększyć jasność w odniesieniu do priorytetów;

19. podkreśla, że zrównoważona polityka w zakresie chemikaliów wymaga podjęcia jednoczesnych działań w kilku aspektach: zdefiniowanie kryteriów dla zrównoważonych chemikaliów, aby stymulować inwestycje zapewniające wkład w zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrolę, poprawa identyfikowalności niebezpiecznych chemikaliów w produktach i promowanie zastępowania ich bezpieczniejszymi alternatywami, nawiązywanie porozumień z kluczowymi sektorami, aby pracować nad inicjatywami w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym (np. przemysłem budowlanym, tekstylnym, elektronicznym i motoryzacyjnym);

20. potwierdza, że należy wyeliminować wszystkie luki i słabości regulacyjne w przepisach UE dotyczących chemikaliów, że należy w pełni wdrożyć prawodawstwo oraz że nowa strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna w miarę możliwości skutecznie przyczynić się do szybkiego zastąpienia substancji wzbudzających szczególnie duże obawy i innych niebezpiecznych substancji chemicznych, w tym substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, bardzo trwałych substancji chemicznych, substancji o działaniu neurotoksycznym i substancji immunotoksycznych oraz trwałych zanieczyszczeń organicznych, a także do rozwiązania problemu połączonych skutków chemikaliów, nanoform substancji oraz narażenia na niebezpieczne substancje chemiczne pochodzące z produktów; uważa, że strategia powinna również przyczynić się do skuteczności środków kontroli; przypomina, że we wszelkich zakazach stosowania tych chemikaliów należy uwzględniać wszystkie aspekty zrównoważonego rozwoju;

21. ponownie wyraża zaniepokojenie, że przepisy dotyczące zapobiegania obecności chemikaliów w produktach, w tym importowanych, są rozproszone, niesystematyczne i niespójne, a ponadto mają zastosowanie jedynie do bardzo niewielu substancji, produktów i zastosowań, często z wieloma wyłączeniami; wzywa Komisję do zaprezentowania, w ramach strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, planu działania dotyczącego zlikwidowania luk w obecnych ramach prawnych, z nadaniem priorytetowego znaczenia produktom, z którymi konsumenci mają bliski i częsty kontakt, takim jak tekstylia, meble, produkty dla dzieci i pochłaniające środki higieniczne;

22. przypomina, że do 2020 r. wszystkie istotne substancje wzbudzające szczególnie duże obawy, w tym substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego o równoważnym znaczeniu, muszą zostać umieszczone na liście kandydackiej rozporządzenia REACH; podkreśla, że po 2020 r. konieczne będzie podjęcie działań w celu wykrycia ewentualnych kolejnych substancji wzbudzających szczególnie duże obawy oraz dalszego zapewniania pełnej zgodności dokumentacji rejestracyjnej; wzywa Komisję do szybkiego wycofania substancji wzbudzających szczególnie duże obawy;

23. uważa, że nowa strategia w zakresie chemikaliów powinna zapewnić, by żadna substancja chemiczna o potencjalnie szkodliwym wpływie na zdrowie ludzi lub środowisko nie była wprowadzana do obrotu przed dokonaniem dokładnej oceny zagrożenia i ryzyka związanego z taką substancją;

24. podkreśla potrzebę wyraźnego zobowiązania do zapewnienia średnio- i długoterminowego finansowania wysokiej jakości niezależnych badań nad zieloną chemią w oparciu o zasadę zapewnienia bezpieczeństwa już na etapie projektowania w celu opracowania bezpiecznych i zrównoważonych rozwiązań alternatywnych, w tym niechemicznych rozwiązań alternatywnych, a także wspierania - tam, gdzie to możliwe - działań na rzecz zastępowania szkodliwych chemikaliów, jak również bezpiecznej i zrównoważonej produkcji, dbając o odpowiednie warunki dla bezpiecznych i zrównoważonych innowacji oraz rozwoju nowych, bezpieczniejszych chemikaliów;

25. podkreśla, że przemysł chemiczny powinien w dużej mierze uczestniczyć w takim finansowaniu;

26. zwraca uwagę na potrzebę wyraźnego zobowiązania do zapewnienia funduszy na biomonitoring człowieka i środowiskowy monitoring skutków i ekspozycji na chemikalia w celu poprawy oceny ryzyka chemicznego i zarządzania nim, a także na potrzebę lepszej wymiany i wykorzystywania danych z monitorowania na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym między krajami, sektorami i instytucjami w odpowiednich obszarach polityki (np. w dziedzinie wody, chemikaliów, powietrza, biomonitoringu, zdrowia); podkreśla, że badania z zakresu biomonitoringu człowieka powinny być prowadzone przy pełnym poszanowaniu odpowiednich przepisów dotyczących ochrony danych;

27. uważa, że podczas badania podejrzewanej toksyczności badania naukowe powinny także uwzględniać epigenetykę; wzywa Komisję do wsparcia tego celu oraz do wzmocnienia europejskiej koordynacji i działań w obszarze monitoringu biologicznego; podkreśla potrzebę zbadania niewystarczająco uwydatnionych kwestii, takich jak nowotwory związane z układem hormonalnym oraz społeczno-gospodarcze skutki zaburzeń układu hormonalnego;

28. podkreśla znaczenie trwałego finansowania badań naukowych i innowacji w celu zwiększenia wiedzy naukowej na temat wpływu niebezpiecznych chemikaliów na środowisko, zdrowie, różnorodność biologiczną i odporność ekosystemów, a także w celu promowania badań nad ulepszeniem metod identyfikacji zagrożeń związanych z chemikaliami;

29. przypomina o potrzebie ograniczenia do minimum badań na zwierzętach za pomocą szerszego stosowania metod nowego podejścia i inteligentnych strategii badań, w tym metod in vitro i in silico; apeluje o wzmożenie starań w tym zakresie i zwiększenie funduszy na ten cel z myślą o ustanowieniu szybkich, wiarygodnych i solidnych ocen bezpieczeństwa niewykorzystujących zwierząt we wszystkich odpowiednich przepisach, nie tylko tych dotyczących kosmetyków; ubolewa nad faktem, że wciąż istnieją bariery dla wykorzystania i akceptacji alternatywnych (bez udziału zwierząt) metod badań do celów regulacyjnych, co częściowo wynika z czynników takich jak luki w dostępnych wytycznych dotyczących badań 41  oraz niewystarczające finansowanie badań i rozwoju metod niewykorzystujących zwierząt; apeluje o podjęcie działań w celu zaradzenia tej sytuacji;

30. uważa, że należy wykorzystywać najlepsze dostępne dane naukowe jako poziom referencyjny dla walidacji metod nowego podejścia, zamiast przestarzałych modeli zwierzęcych;

31. wzywa Komisję do zapewnienia znacznego przyspieszenia walidacji i wprowadzania metod badań bez udziału zwierząt;

32. zwraca się do Komisji o zbadanie potencjału technologii cyfrowych i sztucznej inteligencji, aby przyspieszyć rozwój narzędzi toksykologii prognostycznej w celu wsparcia innowacji;

33. podkreśla, że zakaz przeprowadzania testów na zwierzętach ustanowiony w rozporządzeniu dotyczącym kosmetyków nie może być podważany przez testowanie prowadzone na podstawie innych przepisów, takich jak rozporządzenie REACH;

34. uważa, że w ramach strategii należy rozszerzyć zastosowanie ogólnej oceny ryzyka na całość prawodawstwa;

35. wzywa Komisję do podjęcia wszelkich niezbędnych działań w celu dopilnowania, aby w całym odpowiednim prawodawstwie w sposób pełny i spójny rozwiązano problem połączonych skutków chemikaliów, między innymi przez ograniczenie narażenia oraz, w razie potrzeby, opracowanie nowych metod badań, najlepiej zgodnie z metodami uzgodnionymi przez agencje UE;

36. wzywa Komisję do opracowania, we współpracy z ECHA, EFSA, państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami, metodyki uwzględniającej połączone skutki chemikaliów, w tym łączne narażenie na różne chemikalia, a także narażenie z różnych źródeł, np. czynnik oceny mieszanin, oraz do dostosowania wymogów prawnych w celu uwzględnienia tych skutków w ocenie ryzyka i zarządzaniu ryzykiem w ramach odpowiednich przepisów w sprawie chemikaliów i emisji;

37. z zadowoleniem przyjmuje stosowanie zasady "jedna substancja - jedna ocena zagrożenia", która umożliwi lepsze wykorzystanie zasobów agencji i instytucji naukowych Unii, zapobiegnie powielaniu wysiłków, w tym testowania, ograniczy rozbieżności w wynikach ocen, przyspieszy proces przyjmowania przepisów dotyczących chemikaliów i poprawi ich spójność i przejrzystość, a także zagwarantuje skuteczniejszą ochronę zdrowia i środowiska oraz równe warunki działania dla przemysłu, uwzględniając jednocześnie szczególną sytuację MŚP;

38. wzywa Komisję do utworzenia w pełni połączonej i interoperacyjnej bazy danych UE na temat bezpieczeństwa chemicznego, aby ułatwić bezproblemową wymianę danych między organami oraz zapewniać dostęp publiczny badaczom, organom regulacyjnym, przemysłowi i całemu społeczeństwu;

39. podkreśla potrzebę zacieśnienia współpracy i zwiększenia koordynacji między europejskimi agencjami przeprowadzającymi oceny, tj. EFSA i ECHA, oraz agencjami krajowymi dzięki opracowaniu wspólnych wytycznych dotyczących oceny ryzyka, w szczególności dla produktów biobójczych i środków ochrony roślin, które uwzględniają najnowsze wyniki naukowe, tak aby unikać niespójności;

40. podkreśla potrzebę przyjęcia bardziej zintegrowanego podejścia do oceny chemikaliów o podobnych zagrożeniach, ryzyku lub funkcjach jako grupy; apeluje zatem do Komisji o szersze zastosowanie naukowego podejścia grupowego zarówno w ocenie, jak i w późniejszych działaniach regulacyjnych, aby uniknąć niewskazanego zastępowania i ograniczyć badania na zwierzętach; podkreśla, że zasada "jedna substancja - jedna ocena zagrożenia" nie powinna stać w sprzeczności z podejściem bazującym na ocenie grup jako całości ani nie powinna utrudniać jego rozwoju;

41. wzywa Komisję, aby przy wsparciu ze strony ECHA zapewniła forum na potrzeby analizy korzyści i wad, a także wykonalności wprowadzenia nowego systemu badania chemikaliów, w ramach którego badania bezpieczeństwa byłyby prowadzone przez certyfikowane laboratoria/instytucje, przypisane w ramach procesu regulacyjnego, a koszty byłyby pokrywane przez wnioskujących, aby odzwierciedlić ciężar dowodu spoczywający na przedsiębiorstwach;

42. uważa, że potrzebne są środki regulacyjne, aby odpowiednio chronić grupy szczególnie wrażliwe, takie jak dzieci, kobiety w ciąży, kobiety karmiące piersią czy osoby starsze; apeluje do Komisji o przyjęcie horyzontalnej definicji grup szczególnie wrażliwych, a także o zaproponowanie, w stosownych przypadkach, dostosowania istniejących podejść do oceny ryzyka oraz o zapewnienie najwyższych standardów ochrony grup szczególnie wrażliwych w całości prawodawstwa dotyczącego chemikaliów;

43. wzywa Komisję do poświęcenia szczególnej uwagi substancjom chemicznym, które gromadzą się i utrzymują w ciele, substancjom, które są przekazywane dzieciom poprzez ciążę lub mleko matki, oraz substancjom, które mogą wywoływać skutki przez pokolenia;

44. podkreśla potrzebę opracowania skutecznego mechanizmu koordynującego ochronę grup szczególnie wrażliwych, na przykład przez wprowadzenie spójnych wymogów zarządzania ryzykiem do odpowiednich unijnych aktów prawnych dotyczących substancji wzbudzających obawy, w tym substancji neurotoksycznych i substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego;

45. uważa, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna przyczynić się do wysokiego poziomu ochrony pracowników przed szkodliwymi chemikaliami;

46. wzywa Komisję do przedstawienia wniosku ustawodawczego w celu włączenia substancji działających szkodliwie na rozrodczość do zakresu dyrektywy 2004/37/WE w sprawie czynników rakotwórczych i mutagenów w miejscu pracy, aby odzwierciedlić w tej dyrektywie sposób, w jaki substancje rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR) są traktowane w innych unijnych przepisach dotyczących chemikaliów (np. w rozporządzeniu REACH i przepisach dotyczących produktów biobójczych, pestycydów i kosmetyków);

47. podkreśla znaczenie wymogu, by wnioski o udzielenie zezwolenia na mocy rozporządzenia REACH były wystarczająco precyzyjne w odniesieniu do narażenia na dane substancje, tak aby można było odpowiednio ocenić ryzyko oraz przyjąć wystarczające środki zarządzania ryzykiem, w szczególności w odniesieniu do pracowników;

48. zauważa, że nowotwory pochodzenia zawodowego są grupowane razem z wszystkimi innymi rodzajami nowotworów i na ogół nie są identyfikowane jako nowotwory pochodzenia zawodowego; potępia fakt, że według różnych analiz pracownicy i ich rodziny pokrywają niemal wszystkie koszty związane z nowotworami pochodzenia zawodowego; zauważa, że nowotwory pochodzenia zawodowego pociągają za sobą bardzo wysokie koszty dla pracowników, pracodawców i krajowych systemów zabezpieczenia społecznego; wzywa Komisję do zapewnienia właściwej rejestracji nowotworów pochodzenia zawodowego i ich przyczyn;

49. podkreśla znaczenie udostępniania pracodawcom kompleksowych informacji na temat zagrożeń chemicznych i bezpieczeństwa, ponieważ muszą oni chronić i swoich pracowników i zapewniać im prawidłowe instrukcje bezpieczeństwa, szkolenia i sprzęt ochronny, a także wdrażać dobry system nadzoru; apeluje o skuteczne krajowe inspekcje pracy i sankcje za naruszenie wymogów bezpieczeństwa; zachęca do tworzenia komitetów ds. prewencji;

50. podkreśla potrzebę zapewnienia jasnych i zrozumiałych informacji na temat substancji chemicznych obywatelom, pracownikom i przedsiębiorstwom we wszystkich językach UE, a także potrzebę zwiększenia przejrzystości i identyfikowalności w całym łańcuchu dostaw;

51. apeluje o to, by strategia znacznie poprawiła wdrażanie rozporządzenia REACH w odniesieniu do rejestracji, oceny, zezwoleń i ograniczeń, a także zapewniła przejrzystość w zakresie interakcji z przepisami w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rozporządzeniem CLP; przypomina o zasadzie "brak danych, brak obrotu"; podkreśla, że należy jak najszybciej zapewnić zgodność z wymogami wszystkich rejestracji substancji; apeluje o przeprowadzenie obowiązkowej aktualizacji dokumentacji rejestracyjnej na podstawie najnowszych dostępnych danych naukowych, tak aby rejestracje utrzymywały zgodność z wymogami; apeluje o przejrzystość, jeżeli chodzi o przestrzeganie obowiązku rejestracji, oraz o przyznanie ECHA jednoznacznego uprawnienia do cofania numerów rejestracji w razie utrzymującej się niezgodności z jakimkolwiek wymogiem; podkreśla znaczenie dobrowolnych programów z udziałem ECHA i przemysłu w celu udoskonalenia dokumentacji rejestracyjnej w sposób wykraczający poza kwestię zgodności; wzywa Komisję do promowania ram zachęcających do udziału w takich programach;

52. wzywa Komisję, państwa członkowskie i ECHA do podjęcia współpracy w celu włączenia wszystkich odpowiednich, obecnie znanych substancji wzbudzających szczególnie duże obawy do listy kandydackiej do końca bieżącego roku, do czego zobowiązali się były wiceprzewodniczący Komisji Antonio Tajani i były komisarz Janez Potočnik w 2010 r. oraz co zostało potwierdzone w planie działania Komisji z 2013 r. 42 ;

53. wzywa Komisję do właściwego stosowania rozporządzenia REACH zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 marca 2019 r. w sprawie T-837/16 (Szwecja przeciwko Komisji Europejskiej w sprawie chromianów ołowiu);

54. wzywa Komisję do przestrzegania terminów ustanowionych w rozporządzeniu REACH, w szczególności w odniesieniu do decyzji związanych z zezwoleniami lub ograniczeniami;

55. podkreśla znaczenie wymogu, by wnioski o udzielenie zezwolenia były wystarczająco precyzyjne w odniesieniu do zastosowań danych substancji, tak aby można było stwierdzić, czy istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne;

56. domaga się usprawnienia procedury wprowadzania ograniczeń poprzez grupowanie substancji, jasne identyfikowanie i określanie wątpliwości natury naukowej w ocenie ryzyka oraz czasu potrzebnego na wygenerowanie brakujących informacji, a także poprzez uwzględnianie kosztów braku działań; domaga się podwyższenia wymogów dotyczących dowodów potrzebnych w celu przyznania odstępstw od proponowanych ograniczeń;

57. wzywa ECHA do publicznego udostępniania badań toksykologicznych i ekotoksykologicznych, które są przedkładane przez rejestrujących i wnioskujących;

58. wzywa Komisję do zaproponowania poszerzenia zakresu procedury przyspieszonej zgodnie z art. 68 ust. 2 rozporządzenia REACH związanej ze stosowaniem przez konsumentów na wszystkie substancje wzbudzające szczególnie duże obawy;

59. uważa, że potrzebne jest zarówno usprawnienie, jak i przyspieszenie oceny ryzyka substancji i powiązanego zarządzania ryzykiem w ujęciu ogólnym, w szczególności w odniesieniu do identyfikowania substancji rakotwórczych i mutagenów w świetle zobowiązania Komisji do walki z rakiem;

60. wzywa Komisję do udoskonalenia badań dotyczących modalności i punktów końcowych substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego; zwraca uwagę, że choć prowadzone są ważne badania (np. w obszarze rozrodczości, wpływu na układ hormonów tarczycy), to wiele z tych badań charakteryzuje się niską wrażliwością, a czasami dużą zmiennością, co sprawia, że mają one raczej ograniczone oddziaływanie;

61. zwraca się do Komisji i państw członkowskich o wstrzymanie się od udzielania zezwoleń na substancje i zatwierdzania produktów z niekompletnymi zbiorami danych dotyczących zagrożeń dla zdrowia i środowiska lub wówczas, gdy wnioskujący nie jest w stanie wykazać braku istnienia odpowiednich rozwiązań alternatywnych, co stanowi warunek wstępny udzielenia zezwolenia 43 ;

62. apeluje do Komisji o zadbanie o to, by w procesie oceny ryzyka wszystkich chemikaliów recenzowana literatura naukowa była w pełni uwzględniana i miała taką samą wagę jak badania regulacyjne oparte na dobrej praktyce laboratoryjnej (GLP); podkreśla, że jest to skuteczny sposób przyczyniania się do ograniczania niepotrzebnych badań na zwierzętach;

63. wzywa do sprecyzowania przepisów dotyczących rejestracji chemikaliów do zastosowań w formie półproduktów na podstawie rozporządzenia REACH, tak aby miały zastosowanie jedynie wówczas, gdy półprodukt jest przekształcany w inną zarejestrowaną substancję, a także do zapewnienia systematycznej kontroli pełnej zgodności z rozporządzeniem REACH;

64. apeluje do Komisji o umożliwienie szybkiej, efektywnej i przejrzystej kontroli regulacyjnej szkodliwych chemikaliów, a także o opracowanie i wdrożenie systemu wczesnego ostrzegania dla identyfikacji nowych i pojawiających się zagrożeń, umożliwiającego bezzwłoczne podjęcie regulacyjnych działań następczych na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw i szybkie ograniczenie ogólnego narażenia;

65. uważa, że zwiększona przejrzystość w odniesieniu do procedur oraz właściwości chemikaliów stanowi sposób na osiągnięcie wyższego poziomu ochrony zdrowia ludzi i środowiska; podkreśla, że należy zwiększyć przejrzystość w zakresie spełniania wymogów przez rejestrujących, wielkości produkcji chemikaliów, pełnych raportów badawczych w celu uzasadnienia wiarygodności szczegółowego podsumowania przebiegu badania, mapowania produkcji i zastosowania substancji wzbudzających szczególnie duże obawy;

66. podkreśla, że konieczna jest rewizja prawodawstwa w dziedzinie materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością zgodnie z rozporządzeniami CLP i REACH, aby zapewnić spójne, ochronne podejście do bezpieczeństwa materiałów i produktów, które wchodzą w kontakt z żywnością;

67. podkreśla w szczególności potrzebę kompleksowego, zharmonizowanego uregulowania wszystkich materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, które powinno opierać się na zasadzie ostrożności, zasady "brak danych, brak obrotu", kompleksowych ocen bezpieczeństwa uwzględniających wszystkie odpowiednie punkty końcowe bezpieczeństwa i zdrowia i opartych na najnowszych danych naukowych względem wszystkich chemikaliów stosowanych w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, skutecznego egzekwowania oraz lepszego informowania konsumentów;

68. domaga się stopniowego wycofywania substancji wzbudzających szczególnie duże obawy w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością;

69. sugeruje szybkie sporządzenie wykazu najlepszych praktyk w ramach rozporządzenia w sprawie materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością na szczeblu państw członkowskich, łącznie z krajowymi środkami przeciwdziałania narażeniu na substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego i chlorodifluorometany;

70. wzywa Komisję do zapewnienia odpowiedniego powiązania między przeglądem rozporządzenia w sprawie materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością a przyszłą strategią "od pola do stołu" i planem walki z rakiem;

71. jest zaniepokojony stwierdzonymi w trakcie oceny adekwatności licznymi niespójnościami w prawodawstwie Unii dotyczącym substancji trwałych, wykazujących zdolność do bioakumulacji i toksycznych (PBT) oraz substancji bardzo trwałych i wykazujących bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (vPvB); wzywa Komisję do przedstawienia jasnego planu działania i w razie potrzeby wniosków ustawodawczych dotyczących radzenia sobie z substancjami PBT i vPvB oraz substancjami trwałymi i mobilnymi w oparciu o oceny skutków i wiedzę naukową, a także na podstawie ustanowionych ram i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich obszarów prawodawstwa i środowiska;

72. wzywa Komisję do określenia rygorystycznych terminów w planie działania w sprawie substancji perfluoroalki- lowych, aby zapewnić szybkie stopniowe wycofywanie wszystkich innych niż istotne zastosowań substancji perfluoroalkilowych, a także przyspieszyć rozwój bezpiecznych i nietrwałych alternatyw dla wszystkich zastosowań substancji perfluoroalkilowych w ramach strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności;

73. wzywa Komisję do zdefiniowania pojęcia i kryteriów "istotnego zastosowania" niebezpiecznych chemikaliów w oparciu o definicję istotnego zastosowania zawartą w Protokole montrealskim w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową, aby zapewnić zharmonizowane podejście do środków regulacyjnych w zakresie zastosowań innych niż istotne;

74. uważa ponadto, że substancje, które są neurotoksyczne lub immunotoksyczne, należy uznawać za budzące obawy równoważne obawom towarzyszącym substancjom wzbudzającym szczególnie duże obawy w rozumieniu rozporządzenia REACH;

75. ponawia swój apel z 18 kwietnia 2019 r. o kompleksowe unijne ramy w obszarze substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, a w szczególności o przyjęcie horyzontalnej definicji - opartej na tej stosowanej przez WHO - substancji podejrzewanych o zaburzanie funkcjonowania układu hormonalnego, a także znanych i domniemanych substancji o takim działaniu, zgodnie z zawartą w rozporządzeniu CLP klasyfikacją substancji rakotwórczych, mutagennych lub działających szkodliwie na rozrodczość (CMR), o przeprowadzenie odpowiedniego przeglądu wymogów dotyczących danych, skuteczną minimalizację narażenia ludzi i środowiska na substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, przedstawienie wniosków ustawodawczych dodających specjalne przepisy dotyczące takich substancji do prawodawstwa w dziedzinie zabawek, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością i kosmetyków, aby substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego były traktowane tak samo jak substancje CMR, a także o zmianę wszystkich odpowiednich przepisów, w tym prawodawstwa w dziedzinie materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, z myślą o zastąpieniu substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego;

76. ponawia swój apel z 14 marca 2013 r. 44 , zgodnie z którym należy rozwinąć metody badania i opracować dokumenty zawierające wytyczne po to, aby w większym stopniu uwzględniać substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, ewentualne skutki działania niskich dawek, połączone oddziaływanie i niemonotoniczną zależność dawka-odpowiedź, zwłaszcza w odniesieniu do krytycznych okresów narażenia w fazie rozwoju; podkreśla, że substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego powinny być traktowane jako substancje nieposiadające stężenia granicznego, chyba że wnioskujący może naukowo udowodnić bezpieczne stężenie graniczne;

77. wzywa Komisję do szybkiego wdrożenia zaleceń wynikających z oceny adekwatności najważniejszych przepisów dotyczących chemikaliów (z wyłączeniem rozporządzenia REACH) oraz do wprowadzenia nowych klas zagrożenia w rozporządzeniu CLP i równolegle w Globalnie Zharmonizowanym Systemie (np. dla substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, toksyczności dla organizmów lądowych, neurotoksyczności, immunotoksyczności, substancji PBT i vPvB);

78. uważa, że substancje trwałe, mobilne i toksyczne (PMT) lub bardzo trwałe i bardzo mobilne (vPvM) należy dodać do listy substancji wzbudzających szczególnie duże obawy na mocy rozporządzenia REACH;

79. wzywa Komisję do nadania priorytetu identyfikowaniu i regulowaniu chemikaliów wzbudzających obawy, takich jak substancje CMR i substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, także w europejskim planie walki z rakiem, w szczególności w odniesieniu do ochrony pracowników, gdyż według Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) nowotwory są przyczyną 52 % wszystkich zgonów w UE związanych z pracą 45 ;

80. podkreśla, że strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności powinna wprowadzić rejestrację polimerów, objąć standardowymi wymaganiami informacyjnymi dotyczącymi substancji w ilości od 1 do 10 ton wszystkie takie substancje, wzmocnić wymogi informacyjne dotyczące właściwości toksykologicznych oraz zastosowań i narażenia, między innymi przez objęcie wymogiem raportu bezpieczeństwa chemicznego substancji w ilości od 1 do 10 ton, a także usprawnić ocenę substancji złożonych (np. substancji o nieznanym lub zmiennym składzie (UVCB)), zwłaszcza przez wsparcie ECHA w dalszym rozwijaniu już wprowadzonych rozwiązań (np. profilu tożsamości substancji); apeluje o opracowanie specjalnych metod oceny tego rodzaju substancji, które umożliwią solidne podejście naukowe i będą miały zastosowanie w praktyce;

81. przypomina o zobowiązaniu Unii do zapewnienia bezpieczeństwa produkowanych nanomateriałów i materiałów o podobnych właściwościach zgodnie z 7. programem działań w zakresie środowiska, a także ponawia swój apel z 24 kwietnia 2009 r. o przegląd wszystkich odpowiednich przepisów w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich zastosowań nanomateriałów w produktach o potencjalnym wpływie na zdrowie, środowisko lub bezpieczeństwo w ich cyklu życia oraz o opracowanie odpowiednich badań w celu dokonania oceny zagrożeń związanych z nanomateriałami i narażenia na nie w całym ich cyklu życia;

82. wzywa Komisję do sprecyzowania warunków i kryteriów, zgodnie z którymi stosowanie biodegradowalnych i kompostowalnych tworzyw sztucznych nie jest szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi, z uwzględnieniem wszystkich elementów środowiska, do których te tworzywa sztuczne mogą być uwalniane, i z zastosowaniem zasady ostrożności;

83. wzywa Komisję do zakończenia przeglądu zalecenia w sprawie definicji nanomateriałów, zmiany tego zalecenia stosownie do potrzeb oraz zagwarantowania, by nanomateriały były konsekwentnie identyfikowane w oparciu o wiążącą prawnie definicję;

84. wzywa Komisję, aby regularnie zwracała się do ECHA o ocenę działania i wpływu europejskiego centrum monitorowania nanomateriałów;

85. apeluje o pełne wdrożenie prawodawstwa w dziedzinie środków ochrony roślin; wzywa Komisję do zastosowania się do różnych apeli Parlamentu z 16 stycznia 2019 r. o udoskonalenie unijnej procedury wydawania zezwoleń na dopuszczenie pestycydów do obrotu; apeluje do Komisji o przyspieszenie przejścia Europy na pestycydy niskiego ryzyka zdefiniowane w art. 47 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz o ograniczenie zależności od pestycydów między innymi przez promowanie i wspieranie wdrażania integrowanej ochrony roślin z myślą o osiągnięciu celów dyrektywy w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów oraz przełożeniu tych celów na odpowiednie prawodawstwo, poprawie danych statystycznych dotyczących środków ochrony roślin, opracowaniu lepszych wskaźników ryzyka, ograniczeniu stosowania nawozów w celu uniknięcia zubożenia gleby i wsparciu rolników w osiąganiu tych celów;

86. uważa, że aby zapewnić ochronę zdrowia publicznego i równe warunki działania dla europejskich rolników, zakazane substancje czynne nie powinny trafiać na rynek UE w produktach przywożonych;

87. wzywa Komisję do podjęcia działań w celu przyspieszenia rozwoju środków ochrony roślin niskiego ryzyka oraz ustanowienia celu stopniowego wycofania pestycydów wysokiego ryzyka do 2030 r.;

88. wzywa Komisję do ustanowienia konkretnych celów w zakresie znacznego ograniczenia zarówno stosowania pestycydów chemicznych, jak i związanego z nimi ryzyka;

89. zwraca uwagę na niepokojące opóźnienie w realizacji programu przeglądu oraz na potrzebę zapewnienia szybszej i kompleksowej (ponownej) oceny bezpieczeństwa biobójczych substancji czynnych, składników obojętnych i całych produktów - w tym pod kątem właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego - w celu zapewnienia ochrony zdrowia obywateli i środowiska;

90. podkreśla znaczenie przejścia na prawdziwą gospodarkę o obiegu zamkniętym i neutralną dla klimatu oraz rozwijania nietoksycznych cykli materiałowych; uważa, że wyroby wytworzone z surowców pierwotnych i te wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu powinny spełniać te same normy chemiczne; potwierdza, że zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami zdefiniowaną w dyrektywie ramowej w sprawie odpadów 46  zapobieganie ma pierwszeństwo przed recyklingiem, a zatem recykling nie powinien usprawiedliwiać ciągłego wykorzystywania niebezpiecznych substancji "odziedziczonych";

91. powtarza, że kwestia produktów zawierających substancje "odziedziczone" powinna zostać rozwiązana za pomocą skutecznego systemu monitorowania i unieszkodliwiania;

92. potwierdza swoje stanowisko z 13 września 2018 r. w sprawie wariantów podejścia do interakcji między przepisami w zakresie chemikaliów, produktów i odpadów, w szczególności zgodnie z którym substancje wzbudzające obawy to substancje spełniające kryteria określone w art. 57 rozporządzenia REACH jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy, substancje zakazane na mocy konwencji sztokholmskiej (TZO), określone substancje podlegające ograniczeniom w wyrobach wymienionych w załączniku XVII do rozporządzenia REACH oraz określone substancje regulowane na mocy przepisów dotyczących konkretnych sektorów czy produktów;

93. uważa, że przekazywanie konsumentom i podmiotom gospodarującym odpadami wszelkich niepoufnych informacji o obecności niebezpiecznych chemikaliów w produktach w całym łańcuchu dostaw jest wstępnym warunkiem osiągnięcia nietoksycznych cykli materiałowych;

94. wzywa Komisję do opracowania kompleksowych wskaźników dotyczących wpływu chemikaliów na zdrowie i środowisko, co pomogłoby między innymi ocenić skuteczność przepisów dotyczących chemikaliów;

95. apeluje do Komisji o zapewnienie bezzwłocznego ustanowienia i udostępnienia we wszystkich językach Unii przyjaznego dla użytkownika, przejrzystego, obowiązkowego i zharmonizowanego unijnego systemu informacji publicznej o substancjach niebezpiecznych obecnych w materiałach, produktach i odpadach;

96. zauważa, że strategia powinna pomóc przemysłowi w osiągnięciu celów neutralności klimatycznej i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń dla nietoksycznego środowiska, a także wspierać dobrze funkcjonujący rynek wewnętrzny, jednocześnie wzmacniając konkurencyjność oraz bezpieczną i zrównoważoną innowacyjność i produkcję unijnego przemysłu, zgodnie z Zielonym Ładem i nową strategią przemysłową; podkreśla, że strategia ta powinna zapobiegać zbędnym obciążeniom administracyjnym;

97. zauważa, że strategia powinna pomóc przemysłowi chemicznemu w osiągnięciu celów neutralności klimatycznej i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń dzięki rozwojowi nowych zintegrowanych łańcuchów wartości łączących sektor rolnictwa i chemiczny, a także wspierać dobrze funkcjonujący rynek wewnętrzny, zarazem wzmacniając konkurencyjność i innowacyjność unijnego przemysłu;

98. apeluje o udzielenie MŚP wsparcia, w tym wsparcia technicznego związanego z zastępowaniem niebezpiecznych substancji bezpieczniejszymi rozwiązaniami alternatywnymi, aby pomóc im w przestrzeganiu unijnego prawodawstwa dotyczącego chemikaliów oraz w przejściu do produkcji i stosowania produktów bezpiecznych i zrównoważonych, przez promowanie badań i rozwoju, inwestowanie w zrównoważone chemikalia i innowacje technologiczne w ramach unijnych programów takich jak "Horyzont Europa";

99. podkreśla, że prawodawstwo dotyczące chemikaliów powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby MŚP były w stanie je wdrażać bez uszczerbku dla wymaganego poziomu ochrony;

100. podkreśla, że prawodawstwo zapewniające stabilność i przewidywalność regulacyjną ma kluczowe znaczenie dla nadania kierunku innowacjom niezbędnym do przejścia do bezpiecznego i zrównoważonego sektora chemicznego odznaczającego się obiegiem zamkniętym, w tym zrównoważonego wykorzystywania odnawialnych surowców w celu wspierania biogospodarki, oraz inwestycji długoterminowych, aby uwolnić środowisko od substancji toksycznych; wspiera zaangażowanie zainteresowanych stron w tym zakresie;

101. zwraca uwagę, że unijne przepisy dotyczące chemikaliów powinny stwarzać zachęty dla bezpiecznej i zrównoważonej chemii, materiałów (w tym tworzyw sztucznych) i technologii, włącznie z niechemicznymi alternatywami, które są bezpieczne i nietoksyczne już na etapie projektowania;

102. podkreśla w związku z tym, że strategia powinna stwarzać możliwości zwiększania skali czystych technologii w dążeniu do osiągnięcia celów Zielonego Ładu;

103. podkreśla, że w UE należy zachęcać do rozwoju tych technologii i produkcji takich chemikaliów;

104. apeluje do Komisji o opracowanie unijnych kryteriów dotyczących zrównoważonych chemikaliów na podstawie naukowej propozycji przedstawionej przez ECHA: uważa, że uzupełnieniem tych kryteriów powinny być normy dotyczące produktów (takie jak ramy polityki zrównoważonych produktów);

105. wzywa Komisję do wspierania bezpiecznych i zrównoważonych produktów i czystej produkcji oraz wprowadzenia lub dostosowania instrumentów gospodarczych (np. opłat, podatków na ochronę środowiska, rozszerzonej odpowiedzialności producenta) w celu osiągnięcia internalizacji kosztów zewnętrznych w całym cyklu życia chemikaliów, w tym kosztów zdrowotnych i środowiskowych, niezależnie od tego, czy są one używane w Unii, czy poza nią;

106. przypomina, że dochód uzyskiwany przez ECHA za pośrednictwem opłat zostanie znacznie ograniczony; apeluje o zmianę modelu finansowania ECHA oraz o wprowadzenie przewidywalnego i zrównoważonego mechanizmu finansowania, aby zagwarantować należyte długoterminowe funkcjonowanie agencji oraz wyeliminować wszelkie braki w wydajności, w szczególności te wynikające z rozdzielenia linii budżetowych, przy zapewnieniu zasobów potrzebnych do zaspokojenia rosnących potrzeb związanych z obecną działalnością agencji, a także wystarczających środków finansowych na ewentualne dodatkowo wymagane działania w nowych wieloletnich ramach finansowych, w tym działania personelu ECHA zajmującego się wyłącznie ochroną zwierząt i promowaniem we wszystkich działaniach ECHA metod badawczych niewymagających wykorzystania zwierząt;

107. apeluje do Komisji i Rady, aby wstrzymały się od ograniczania zasobów ECHA w trakcie corocznych procedur budżetowych, a także aby udostępniły ECHA dodatkowe środki na ewentualne inne wymagane zadania, takie jak prowadzenie ocen substancji;

108. apeluje o odpowiednią liczbę personelu i budżet dla służb Komisji, których zadaniem jest zapewnienie pomyślnego wdrożenia strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważonego rozwoju; podkreśla, że przydział zasobów musi odpowiadać zarówno obecnym, jak i długoterminowym priorytetom politycznym, i w związku z tym w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu oczekuje znacznego wzmocnienia zasobów ludzkich, w szczególności w Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Środowiska i w odpowiednich agencjach UE;

109. apeluje o pełne wdrożenie unijnych przepisów dotyczących chemikaliów; wzywa państwa członkowskie do zapewnienia odpowiednich zasobów na poprawę egzekwowania unijnych przepisów dotyczących chemikaliów, a także apeluje do Komisji i ECHA o udzielenie im odpowiedniego wsparcia w tym zakresie;

110. apeluje do Komisji o przeprowadzenie w państwach członkowskich kontroli systemów egzekwowania przepisów dotyczących chemikaliów oraz o przedstawienie zaleceń dotyczących usprawniania, o wzmocnienie współpracy i koordynacji między organami egzekwującymi te przepisy, a także o zaproponowanie w razie potrzeby unijnych instrumentów egzekwowania; apeluje do Komisji o wykorzystanie uprawnień przysługujących jej na mocy art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 47  w celu zapewnienia odpowiedniego badania produktów w całej Unii;

111. uważa, że państwa członkowskie powinny otrzymać jasne wytyczne dotyczące sposobu wzmacniania ich systemów egzekwowania prawodawstwa dotyczącego chemikaliów, oraz że należy usprawniać współpracę i koordynację między organami państw członkowskich egzekwującymi te przepisy; apeluje do Komisji o wydanie takich wytycznych na podstawie wyników kontroli systemów egzekwowania przepisów i z uwzględnieniem doświadczenia zgromadzonego przez Forum REACH;

112. apeluje do Komisji o poparcie ustanowienia europejskiej sieci miast i społeczności lokalnych wolnych od substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego w celu pogłębienia współpracy i wymiany najlepszych praktyk, podobnie jak w ramach Porozumienia Burmistrzów w sprawie Klimatu i Energii;

113. apeluje do Komisji o bezzwłoczne podejmowanie kroków prawnych w przypadku stwierdzenia, że unijne prawodawstwo dotyczące chemikaliów nie jest przestrzegane; przypomina swoje spostrzeżenie z 16 stycznia 2020 r. 48 , zgodnie z którym procedury dotyczące naruszenia prawa ochrony środowiska powinny być wydajniejsze; apeluje do Komisji o przegląd jej wewnętrznych wytycznych w zakresie postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego oraz o wykorzystanie planowanego komunikatu w sprawie lepszego stanowienia prawa do zapewnienia szybkiego i wydajnego egzekwowania przepisów UE;

114. apeluje do Komisji o dopilnowanie, aby chemikalia i produkty przywożone i wywożone odpowiadały tym samym normom, którym podlegają chemikalia i produkty wytwarzane i stosowane w Unii, w celu zagwarantowania równych warunków działania producentom z UE i spoza UE; uważa, że należy wzmocnić kontrole zgodności wewnątrz Unii i na jej granicach, w tym przez pogłębioną współpracę między organami celnymi oraz opracowanie specjalnego narzędzia cyfrowego służącego temu celowi, z uwzględnieniem doświadczenia zgromadzonego w ramach Forum REACH; z zadowoleniem przyjmuje długofalowy plan działania Komisji na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku 49  oraz apeluje do Komisji, aby w pełni wykorzystała wnioski, które ma wkrótce zaprezentować, aby zapewnić egzekwowanie unijnego prawodawstwa dotyczącego chemikaliów;

115. apeluje do Komisji o przeprowadzenie gruntownej oceny zależności państw członkowskich od przywozu z państw trzecich chemikaliów w kluczowych łańcuchach wartości, takich jak te związane z farmaceutycznymi składnikami czynnymi, środkami dezynfekującymi itp., a także wszelkich powiązanych zagrożeń dla bezpieczeństwa;

116. wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania strategii politycznych ułatwiających i promujących przenoszenie z powrotem do Europy produkcji chemikaliów w strategicznych łańcuchach wartości takich jak farmaceutyczne składniki czynne i środki dezynfekujące, aby odzyskać kontrolę w tym strategicznym obszarze i zmniejszyć zależność Europy od państw trzecich, zapewnić bezpieczny dostęp i uniknąć niedoboru leków, bez uszczerbku dla korzyści, które otwarte gospodarki czerpią z handlu międzynarodowego;

117. apeluje do Komisji o ustanowienie zakazu wszelkiego przywozu pozostałości zakazanych w UE substancji niebezpiecznych o działaniu bezprogowym, gdyż nie ma bezpiecznego poziomu narażenia na nie, a także o stosowanie w odniesieniu do innych przywożonych substancji tych samych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości, co w przypadku substancji produkowanych w UE, w celu zapewnienia równych warunków działania producentom i rolnikom z UE i spoza UE;

118. apeluje do Komisji i państw członkowskich o wsparcie, w wymiarze politycznym i finansowym, wszystkich struktur i procesów międzynarodowych mających na celu prawidłowe zarządzanie chemikaliami w skali globalnej;

119. wzywa Komisję do uznania zanieczyszczeń chemicznych (w tym pestycydów) za jeden z kluczowych czynników kryzysu różnorodności biologicznej oraz do przedstawienia wniosków ustawodawczych odnoszących się do kwestii trwałych, akumulujących się i mobilnych substancji chemicznych w środowisku oraz ich niekorzystnego oddziaływania na ekosystemy i różnorodność biologiczną;

120. podkreśla, że zrównoważony charakter chemikaliów musi również obejmować społeczną i środowiskową odpowiedzialność przemysłu chemicznego i przedsiębiorstw tego sektora w całych ich łańcuchach dostaw;

121. uważa, że unijne normy bezpieczeństwa chemicznego powinny być promowane na szczeblu międzynarodowym;

122. apeluje do Komisji o kontynuację prac nad inicjatywą, która zastąpi Strategiczne Podejście do Międzynarodowego Zarządzania Chemikaliami (SAICM), w tym nad reformą programu specjalnego; wzywa Komisję do wniesienia wkładu w negocjacje dotyczące opracowania odpowiedniego, przewidywalnego i zrównoważonego mechanizmu finansowania w tym zakresie;

123. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 171.
2 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 3.
3 Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.
4 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 169 z 2.6.2019, s. 45.
7 Dz.U. L 201 z 21.7.2012, s. 60.
8 Dz.U. L 50 z 20.2.2004, s. 44.
9 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71.
10 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
11 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
12 Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1.
13 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
14 Dz.U. L 226 z 24.8.2013, s. 1.
15 Dz.U. L 231 z 6.9.2019, s. 1.
16 Dz.U. L 345 z 27.12.2017, s. 87.
17 Dz.U. L 30 z 31.1.2019, s. 112.
18 Dz.U. L 164 z 20.6.2019, s. 23.
19 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 33.
21 Dz.U. C 184 z 8.7.2010, s. 82.
22 Dz.U. C 265 z 11.8.2017, s. 65.
23 Dz.U. C 390 z 18.11.2019, s. 10.
24 Dz.U. C 433 z 23.12.2019, s. 146.
26 Dz.U. C 433 z 23.12.2019, s. 136.
27 Dz.U. C 433 z 23.12.2019, s. 183.
28 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0023.
29 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0082.
30 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0441.
31 Teksty przyjęte, P8_TA(2020)0005.
32 Dz.U. C 41 z 6.2.2020, s. 45.
36 ONZ, Global Chemicals Outlook II: summary for policymakers [Druga globalna prognoza dotycząca substancji chemicznych: podsumowanie dla decydentów].
37 Konkluzje Rady przyjęte dnia 26 czerwca 2019 r. zatytułowane "Ku strategii na rzecz zrównoważonej unijnej polityki w zakresie substancji chemicznych", pkt 14.
38 ONZ, Global Chemicals Outlook II: summary for policymakers [Druga globalna prognoza dotycząca substancji chemicznych: podsumowanie dla decydentów].
40 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie T-521/14.
41 Wyniki oceny adekwatności najważniejszych przepisów dotyczących chemikaliów (z wyłączeniem rozporządzenia REACH) oraz rozpoznane wyzwania, braki i niedociągnięcia (COM(2019)0264).
43 Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 marca 2019 r. w sprawie T-837/16 (Szwecja przeciwko Komisji Europejskiej w sprawie chromianów ołowiu).
44 Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony zdrowia publicznego przed działaniem substancji zaburzających gospodarkę hormonalną, (Dz.U. C 36 z 29.1.2016, s. 85).
46 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów, (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
47 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011, (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1).
48 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2020 r. w sprawie 15. posiedzenia Konferencji Stron (COP15) Konwencji o różnorodności biologicznej, (teksty przyjęte, P9_TA(2020)0015).
49 Komunikat z 10 marca 2020 r., COM(2020)0094.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024