Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 17-21 lipca 2020 r. (2020/2732(RSP)).

Konkluzje z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 17-21 lipca 2020 r.

P9_TA(2020)0206

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 17-21 lipca 2020 r. (2020/2732(RSP))

(2021/C 371/14)

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 225, 295, 310, 311, 312, 323 i 324 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 2, 3 i 15 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając swoje sprawozdanie okresowe z 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych: czas, by spełnić oczekiwania obywateli 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 maja 2020 r. w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, zasobów własnych i planu naprawy gospodarczej 3 ,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej przyjęte 21 lipca 2020 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że wybuch epidemii COVID-19 pochłonął tysiące istnień ludzkich w Europie i na świecie i doprowadził do bezprecedensowego kryzysu niosącego katastrofalne skutki dla ludzi, rodzin, pracowników i przedsiębiorstw, w związku z czym wymaga bezprecedensowej odpowiedzi;

B. mając na uwadze, że odbudowa w Europie powinna opierać się na Europejskim Zielonym Ładzie, Europejskiej agendzie cyfrowej, nowej strategii przemysłowej i przedsiębiorczości, tak aby nasze gospodarki wyszły z tego kryzysu silniejsze, bardziej odporne, zrównoważone i konkurencyjne;

C. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie zobowiązały się do wdrożenia agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2030 r., Europejskiego filaru praw socjalnych i porozumienia paryskiego;

D. mając na uwadze, że jednolitemu rynkowi grożą nieodwracalne zakłócenia;

E. mając na uwadze, że Rada Europejska przyjęła swoje stanowisko wyjątkowo późno, po trzech nierozstrzygniętych szczytach, opóźniając w ten sposób negocjacje w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF);

F. mając na uwadze, że długoterminowych priorytetów UE ustanowionych w WRF nie można poświęcić w imię odbudowy;

G. mając na uwadze, że Parlament powinien być w pełni zaangażowany we wdrażanie instrumentu na rzecz odbudowy, zarówno w odniesieniu do operacji zaciągania, jak i udzielania pożyczek;

H. mając na uwadze, że Parlament jest gwarantem przejrzystej i demokratycznej odbudowy i musi być zaangażowany zarówno w kontrolę ex post, jak i ex ante planu odbudowy;

1. opłakuje ofiary koronawirusa i oddaje hołd wszystkim pracownikom walczącym z pandemią; uważa, że w tak bezprecedensowych i wyjątkowych okolicznościach ludność w UE jest zobowiązana jako wspólnota do solidarności;

2. wyraża zadowolenie, że szefowie państw i rządów UE przyjęli Fundusz Odbudowy w celu pobudzenia gospodarki, co Parlament Europejski zaproponował w maju; stwierdza, że utworzenie instrumentu na rzecz odbudowy stanowi historyczny krok dla UE; ubolewa jednak nad zmniejszeniem w ostatecznym porozumieniu składnika dotacyjnego; przypomina, że podstawa prawna wybrana do utworzenia instrumentu na rzecz odbudowy nie przewiduje oficjalnej roli dla wyłonionych w wyborach członków Parlamentu Europejskiego;

3. nie akceptuje jednak porozumienia politycznego w sprawie WRF na lata 2021-2027 w jego obecnym kształcie; wyraża gotowość do natychmiastowego zaangażowania się w konstruktywne negocjacje z Radą w celu udoskonalenia wniosku; przypomina o mandacie Parlamentu z listopada 2018 r.; podkreśla, że zgodnie z art. 312 TFUE Parlament Europejski musi wyrazić zgodę na porozumienie dotyczące rozporządzenia w sprawie WRF;

4. ubolewa, że zbyt często dbanie wyłącznie o krajowe interesy i stanowiska zagraża realizacji wspólnych rozwiązań będących w interesie ogólnym; ostrzega, ze cięcia w WRF są sprzeczne z celami UE; uważa na przykład, że proponowane cięcia w programach na rzecz zdrowia i badań naukowych są niebezpieczne w kontekście ogólnoświatowej pandemii; uważa, że proponowane cięcia dotyczące edukacji, transformacji cyfrowej i innowacji zagrażają przyszłości następnego pokolenia Europejczyków; uważa, że proponowane cięcia w programach wspierających transformację regionów uzależnionych od węgla są sprzeczne z unijnym programem Europejskiego Zielonego Ładu; uważa, że proponowane cięcia w dziedzinie azylu, migracji i zarządzania granicami zagrażają pozycji UE w coraz bardziej niestabilnym i niepewnym świecie;

5. uważa, że szefowie państw i rządów UE nie zdołali rozwiązać problemu planu spłaty w ramach instrumentu na rzecz odbudowy; przypomina, że istnieją tylko trzy możliwości, aby to uczynić: dalsze cięcia w programach mających wartość dodaną dla UE do 2058 r., zwiększenie wkładu państw członkowskich lub utworzenie nowych zasobów własnych; uważa, że jedynie utworzenie nowych zasobów własnych może pomóc w spłacie zadłużenia UE, a jednocześnie ocalić budżet UE i złagodzić presję fiskalną wywieraną na budżety krajowe i obywateli UE; przypomina, że utworzenie nowych zasobów własnych jest jedyną metodą spłaty, którą Parlament może zaakceptować;

6. ubolewa, że Rada Europejska odrzuciła proponowane "rozwiązanie pomostowe", które miało stanowić odpowiedź na pilne potrzeby w zakresie finansowania inwestycji w 2020 r. w celu natychmiastowego udzielania unijnym obywatelom i beneficjentom odpowiedzi w sytuacji kryzysowej oraz w celu zapewnienia niezbędnego finansowania w okresie między pierwszymi środkami przyjętymi w odpowiedzi na kryzys a długoterminową odbudową;

7. przypomina, że konkluzje Rady Europejskiej w sprawie WRF nie są niczym więcej niż politycznym porozumieniem pomiędzy szefami państw i rządów; podkreśla, że Parlament nie zatwierdzi automatycznie faktów dokonanych i jest gotowy wstrzymać swoją zgodę w sprawie WRF do czasu osiągnięcia zadowalającego porozumienia w ramach zbliżających się negocjacji między Parlamentem i Radą; przypomina, że Parlament jako współustawodawca będzie musiał zatwierdzić wszystkie 40 programów UE finansowanych w ramach WRF;

8. zobowiązuje odpowiednie zespoły parlamentarne do negocjowania odpowiednich procedur ustawodawczych zgodnie z odnośnym mandatem Parlamentu do prowadzenia rozmów trójstronnych; zobowiązuje swój zespół negocjacyjny ds. WRF i zasobów własnych do prowadzenia negocjacji na podstawie tego mandatu;

Priorytety Parlamentu w perspektywie ogólnego porozumienia

Praworządność

9. głęboko ubolewa, że Rada Europejska znacznie osłabiła dążenie Komisji i Parlamentu do tego, aby w WRF i Instrumencie Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (NGEU) stanąć na straży praworządności, praw podstawowych i demokracji; potwierdza żądanie, aby dokończyć prace współprawodawcy nad zaproponowanym przez Komisję mechanizmem ochrony budżetu UE w przypadku, gdy występuje systemowe zagrożenie dla wartości zapisanych w art. 2 TUE i gdy zagrożone są interesy finansowe Unii; podkreśla, że mechanizm ten, aby był skuteczny, musi być uruchamiany odwróconą kwalifikowaną większością głosów; podkreśla, że mechanizm ten nie może wpływać na spoczywający na instytucjach rządowych lub państwach członkowskich obowiązek dokonywania płatności na rzecz ostatecznych beneficjentów lub odbiorców; podkreśla, że rozporządzenie w sprawie praworządności zostanie przyjęte w procedurze współdecyzji;

Zasoby własne

10. ponownie stwierdza, że Parlament nie wyrazi zgody na WRF bez porozumienia w sprawie reformy systemu zasobów własnych UE, obejmującej wprowadzenie do końca WRF na lata 2021-2027 koszyka nowych zasobów własnych, który powinien mieć na celu pokrycie co najmniej kosztów związanych z NGEU (kwoty głównej i odsetek), aby zapewnić wiarygodność i stabilność planu spłaty NGEU; podkreśla, że celem tego koszyka powinno być również zmniejszenie udziału wkładów opartych na dochodzie narodowym brutto (DNB);

11. podkreśla zatem, że reforma powinna obejmować koszyk nowych zasobów własnych, które muszą wpływać do budżetu Unii od 1 stycznia 2021 r.; podkreśla, że wkład związany z tworzywami sztucznymi stanowi jedynie pierwszy, częściowy krok w kierunku zaspokojenia tego oczekiwania Parlamentu; zamierza wynegocjować prawnie wiążący harmonogram, który zostanie uzgodniony przez władzę budżetową, w celu wprowadzenia w pierwszej połowie kolejnych WRF dodatkowych nowych zasobów własnych, takich jak unijny system handlu uprawnieniami do emisji (oraz przychody uzyskane w związku z przyszłym rozszerzeniem), mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, podatek cyfrowy, podatek od transakcji finansowych i wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania osób prawnych; apeluje o wykorzystanie śródokresowej rewizji WRF do dodania w razie konieczności w drugiej połowie WRF na lata 2021-2027 dodatkowych zasobów własnych, aby zapewnić osiągnięcie założonego celu do końca obowiązywania WRF na lata 2021-2027;

12. podtrzymuje swoje zdecydowane stanowisko popierające jak najszybsze całkowite zniesienie wszystkich rabatów i mechanizmów korekty; ubolewa, że Rada Europejska nie tylko utrzymała, ale wręcz zwiększyła rabaty na korzyść niektórych państw członkowskich; potwierdza swoje stanowisko dotyczące kosztów poboru należności celnych, które należy ustalić na poziomie 10 %, tj. w wysokości pierwotnej stawki;

Programy przewodnie UE

13. wyraża ubolewanie z powodu cięć dokonanych w zorientowanych na przyszłość programach zarówno w WRF na lata 2021-2027, jak i w NGEU; uważa, że cięcia osłabią podstawy zrównoważonej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność; potwierdza, że WRF na lata 2021-2027 w wysokości poniżej wniosku Komisji nie są ani wykonalne, ani dopuszczalne; podkreśla, że w najnowszym wniosku Komisji ustalono bardzo niski poziom finansowania niektórych z tych programów przy założeniu, że zostanie on uzupełniony dopłatami z NGEU; ubolewa, że Rada Europejska zrezygnowała z tej logiki i anulowała większość dopłat uzupełniających; potwierdza swoje zdecydowane stanowisko w sprawie obrony odpowiedniego finansowania kolejnych WRF i przewidzianych w nich długoterminowych inwestycji i strategii politycznych, które nie powinny być zagrożone z powodu konieczności natychmiastowego finansowania instrumentu na rzecz odbudowy; zamierza wynegocjować ukierunkowane wzmocnienie programów przewodnich UE w kolejnych WRF;

14. podkreśla, że negocjacje międzyinstytucjonalne powinny obejmować dane liczbowe w WRF dotyczące poszczególnych działów i programów; podkreśla, że obecnie programom przewodnim grozi natychmiastowe obniżenie środków na 2021 r. w stosunku do roku 2020; wskazuje ponadto, że począwszy od 2024 r. budżet UE jako całość będzie niższy od poziomu budżetu na 2020 r., co zagraża realizacji zobowiązań i priorytetów UE, w szczególności Zielonego Ładu i agendy cyfrowej; podkreśla, że przy ukierunkowanym zwiększaniu środków - w uzupełnieniu kwot zaproponowanych przez Radę Europejską - trzeba wybierać programy związane z klimatem, transformacją cyfrową, zdrowiem, młodzieżą, kulturą, infrastrukturą, badaniami naukowymi, zarządzaniem granicami i solidarnością (takie jak program "Horyzont Europa", InvestEU, Erasmus+, gwarancja dla dzieci, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, program "Cyfrowa Europa", instrument "Łącząc Europę", LIFE+, Program UE dla zdrowia, Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami, program "Kreatywna Europa", program "Prawa i Wartości", Europejski Fundusz Obronny, program sąsiedztwa, Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) i pomoc humanitarna), a także odpowiednie agencje UE i Prokuraturę Europejską;

Kwestie horyzontalne

15. podkreśla, że aby zachować zgodność z priorytetami politycznymi i programami wydatków, niezwykle istotne jest uwzględnienie zarówno w rozporządzeniu w sprawie WRF, jak i w rozporządzeniu w sprawie NGEU, ale również we wszystkich innych odnośnych aktach prawnych zasad horyzontalnych, celów zrównoważonego rozwoju ONZ, dążenia do osiągnięcia konkurencyjnych i ukierunkowanych na przyszłość celów długoterminowych UE, sprawiedliwej i sprzyjającej włączeniu społecznemu transformacji, prawnie wiążącego celu w zakresie wydatków związanych z klimatem na poziomie 30 % oraz wydatków związanych z różnorodnością biologiczną na poziomie 10 %; podkreśla w związku z tym, że należy szybko przyjąć przejrzystą, kompleksową i sensowną metodę śledzenia wydatków związanych z klimatem i wydatków związanych z różnorodnością biologiczną oraz w razie konieczności dostosować tę metodę podczas śródokresowej rewizji WRF; zwraca uwagę na potrzebę włączenia do rozporządzeń w sprawie WRF i NGEU zasady "nie szkodzić"; podkreśla ponadto potrzebę stopniowego wycofywania dopłat do paliw kopalnych; wzywa Komisję, aby w przypadku inwestycji rozważyła oparcie się na rozporządzeniu w sprawie systematyki;

16. zdecydowanie popiera wprowadzenie obowiązku uwzględniania aspektu płci i wpływu w aspekcie płci (sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci) zarówno w rozporządzeniu w sprawie WRF, jak i w rozporządzeniu w sprawie NGEU; uważa w związku z tym, że należy szybko przyjąć przejrzystą, kompleksową i sensowną metodę śledzenia oraz w razie konieczności dostosować ją podczas śródokresowej rewizji WRF;

17. domaga się, aby prawnie wiążąca śródokresowa rewizja WRF weszła w życie najpóźniej do końca 2024 r.; podkreśla, że rewizja tu musi dotyczyć pułapów na okres 2025-2027, redystrybucji środków NGEU, na które nie zaciągnięto zobowiązań i które umorzono, wprowadzenia dodatkowych zasobów własnych i wdrożenia celów w dziedzinie klimatu i różnorodności biologicznej;

18. podkreśla, że przepisy dotyczące elastyczności WRF uzgodnione podczas poprzednich negocjacji w sprawie WRF okazały się kluczowe dla wsparcia władz budżetowych w stawianiu czoła bezprecedensowym i nieprzewidzianym kryzysom w bieżącym okresie; uważa w związku z tym, że przepisy dotyczące elastyczności WRF zaproponowane przez Komisję stanowią absolutne minimum w odniesieniu do następnych WRF, i zamierza prowadzić negocjacje w sprawie dalszych ulepszeń; w tym kontekście sprzeciwia się wszelkim próbom ograniczania i łączenia specjalnych instrumentów WRF, a także stwierdza, że należy je obliczać ponad pułapami WRF w odniesieniu zarówno do środków na zobowiązania, jak i środków na płatności; ponadto nalega, aby pułapy zostały ustalone na poziomie, który pozostawia wystarczające nieprzydzielone marginesy powyżej puli środków na programy;

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz zasada demokracji

19. odnotowuje porozumienie w sprawie całkowitej kwoty NGEU; ubolewa z powodu poważnych cięć komponentów dotacji, które zaburzają równowagę między dotacjami i pożyczkami oraz osłabią wysiłki na rzecz odbudowy gospodarki, w szczególności anulowania innowacyjnych programów, takich jak instrument wsparcia wypłacalności; uważa, że cięcia te zmniejszą potencjał instrumentu i jego transformacyjny wpływ na gospodarkę; ubolewa, że ponownie niektóre państwa członkowskie negocjowały w duchu operacyjnych sald budżetowych, z całkowitym pominięciem ogólnych korzyści wynikających z członkostwa w jednolitym rynku i ogólnie w UE; wzywa Radę, aby uzasadniła drastyczne obniżenie budżetów REACT-EU, programu "Horyzont Europa", Programu UE dla zdrowia i ISWMR w kontekście pandemii, a także budżetów InvestEU i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w kontekście Zielonego Ładu;

20. wzywa do zapewnienia, aby reformy i inwestycje Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności tworzyły synergię z istniejącymi funduszami i celami UE oraz odzwierciedlały rzeczywistą europejską wartość dodaną i cele długoterminowe;

21. sprzeciwia się stanowisku Rady Europejskiej w sprawie zarządzania Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, które odbiega od metody wspólnotowej i popiera podejście międzyrządowe; uważa, że takie podejście skomplikuje jedynie funkcjonowanie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i osłabi jego legalność; przypomina, że Parlament jest jedyną bezpośrednio wybieraną instytucją Unii Europejskiej; wzywa do przeprowadzenia demokratycznej i parlamentarnej kontroli ex ante i w związku z tym domaga się, aby Parlament był zaangażowany w akty delegowane, a także w kontrolę ex post, w ramach której zostanie stwierdzone, czy środki udostępnione z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności są dobrze wydatkowane, czy służą interesom obywateli europejskich i Unii Europejskiej, czy stanowią rzeczywistą europejską wartość dodaną i czy wspierają odporność gospodarczą i społeczną; domaga się pełnej przejrzystości wszystkich beneficjentów końcowych; jest głęboko przekonany, że komisarze odpowiedzialni za Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności powinni ponosić pełną odpowiedzialność przed Parlamentem;

22. przypomina, że Parlament sprawuje władzę budżetową wraz z Radą; domaga się w związku z tym pełnego zaangażowania w Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, zgodnie z metodą wspólnotową; domaga się, aby Komisja przedstawiła ukierunkowany przegląd rozporządzenia finansowego i porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami w celu ugruntowania roli władzy budżetowej w odniesieniu do zatwierdzania zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel w ramach rocznej procedury budżetowej;

23. podkreśla, że jasny i realistyczny plan spłaty ma kluczowe znaczenie dla ogólnego sukcesu NGEU i stanowi test wiarygodności dla całej UE; uważa, że spłata zaciągniętego długu nie może odbywać się kosztem przyszłych unijnych budżetów ani przyszłych pokoleń Europejczyków i że powinna rozpocząć się jak najszybciej; apeluje, aby wydatki Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności zostały wyraźnie zidentyfikowane jako takie oraz aby podlegały one odpowiednim wymogom przejrzystości, w tym wymogom dotyczącym opublikowania listy beneficjentów końcowych;

24. podkreśla, że wszystkie koszty związane z NGEU (kwota główna i odsetki) należy ująć w budżecie poza pułapami przyjętymi w wieloletnich ramach finansowych;

Siatka bezpieczeństwa dla beneficjentów programów UE lub "plan awaryjny"

25. zwraca uwagę, że jest gotowy do negocjacji od listopada 2018 r. i podkreśla, że nie da się zmusić do zaakceptowania złego porozumienia; oświadcza, że zamierza zaangażować się w konstruktywne negocjacje z Radą w sprawie wszystkich wyżej wymienionych elementów z myślą o udzieleniu zgody na rozporządzenie określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027;

26. uważa jednak, że wszelkie porozumienie polityczne w sprawie kolejnych WRF należy osiągnąć najpóźniej do końca października, aby nie zagrozić sprawnemu uruchomieniu nowych programów od 1 stycznia 2021 r.; przypomina, że jeśli nowe WRF nie zostaną przyjęte na czas, w art. 312 ust. 4 TFUE przewidziano tymczasowe przedłużenie obowiązywania pułapu i innych przepisów z ostatniego roku obowiązywania obecnych ram; podkreśla, że zarówno z prawnego, jak i politycznego punktu widzenia plan awaryjny dotyczący WRF jest w pełni zgodny z planem odbudowy i przyjęciem programów związanych z nowymi WRF;

o

o o

27. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Radzie Europejskiej i Komisji.

1 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0449.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0032.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0124.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024