Zmiana decyzji ERRS/2015/4 w sprawie ram koordynacji dotyczących powiadamiania przez odpowiednie organy o krajowych środkach polityki makroostrożnościowej, przedstawiania opinii i wydawania zaleceń przez ERRS oraz uchylającą decyzję ERRS/2014/2 (ERRS/2021/7).

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 6 sierpnia 2021 r.
zmieniająca decyzję ERRS/2015/4 w sprawie ram koordynacji dotyczących powiadamiania przez odpowiednie organy o krajowych środkach polityki makroostrożnościowej, przedstawiania opinii i wydawania zaleceń przez ERRS oraz uchylającą decyzję ERRS/2014/2
(ERRS/2021/7)
(2021/C 344/04)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3, uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 6, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2015/4 3  ustanowiła ramy koordynacji dotyczące powiadamiania przez odpowiednie organy o krajowych środkach polityki makroostrożnościowej oraz przedstawiania opinii i wydawania zaleceń przez Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego (ERRS). Zadania te wynikają z prawa Unii, w szczególności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5  lub z rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 6  i dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 7  zostały przyjęte w dniu 20 maja 2019 r. i zmieniły odpowiednio rozporządzenie (UE) nr 575/2013 i dyrektywę 2013/36/UE. Niektóre wprowadzone przez nie zmiany - np. w art. 124 i 164 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz w art. 131 dyrektywy 2013/36/UE - powinny zostać odzwierciedlone w decyzji ERRS/2015/4 poprzez zmianę postanowień dotyczących przedstawiania opinii i wydawania zaleceń.

(3) Postanowienia decyzji ERRS/2015/4 dotyczące składu zespołu przeprowadzającego ocenę są powiązane z odpowiednimi postanowieniami rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 dotyczącymi członkostwa w Radzie Generalnej i w Komitecie Sterującym ERRS. Konieczne jest dostosowanie tych postanowień do niedawnych zmian instytucjonalnych wprowadzonych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2176 8  w odniesieniu do składu Rady Generalnej oraz unii bankowej.

(4) Ponadto niniejsza decyzja ma na celu odniesienie się do kwestii wynikłych w związku z przepisami decyzji ERRS/2015/4, które na przestrzeni czasu okazały się niewystarczająco jasne i w związku z tym są przedmiotem rozbieżnej interpretacji, lub które uznano za niepraktyczne lub nadmiernie uciążliwe, w tym przepisami dotyczącymi procedury, której musi przestrzegać zespół przeprowadzający ocenę przy sporządzaniu opinii.

(5) Decyzja ERRS/2015/4 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji ERRS/2015/4 wprowadza się następujące zmiany:

1.
w art. 1 w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) wydawania zaleceń i opinii ERRS dotyczących krajowych środków polityki makroostrożnościowej zgodnie z art. 131 ust. 5a, art. 133 ust. 11 i 12 dyrektywy 2013/36/UE oraz art. 124 ust. 2, art. 164 ust. 6 i art. 458 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;";

b)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) wprowadzania zmian do zalecenia ERRS/2015/2 w celu uwzględnienia dodatkowych środków polityki makroo- strożnościowej będących przedmiotem powiadomienia, co do których zaleca się wzajemność zgodnie m.in. z art. 134 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE i art. 458 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;";

2.
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) »opinia« - opinię wydawaną przez ERRS po otrzymaniu powiadomienia dotyczącego środka polityki makroo- strożnościowej zgodnie z art. 131 ust. 5a i art. 133 ust. 12 dyrektywy 2013/36/UE oraz art. 124 ust. 2, art. 164 ust. 6 oraz art. 458 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;";

b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) »zalecenie« - każde zalecenie wydawane przez ERRS zgodnie m.in. z art. 133 ust. 11, art. 134 ust. 5, art. 138 i art. 139 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE oraz 458 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;";

3.
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Opinie i zalecenia ERRS dotyczące krajowych środków polityki makroostrożnościowej

1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do opinii i zaleceń, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a).

2. Niezwłocznie po otrzymaniu powiadomienia zgodnie z art. 131 lub art. 133 dyrektywy 2013/36/UE lub art. 124, art. 164 lub art. 458 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 Sekretariat ERRS przekazuje je niezwłocznie - ale najpóźniej do zakończenia kolejnego dnia roboczego EBC - członkom Rady Generalnej oraz zespołowi przeprowadzającemu ocenę za pośrednictwem systemu Darwin.

3. W terminie pięciu dni roboczych EBC od otrzymania powiadomienia zgodnie z ust. 2 członkowie Rady Generalnej mogą zgłosić istotne problemy dotyczące wszelkich negatywnych okoliczności zewnętrznych, takich jak niekorzystne transgraniczne skutki uboczne środka polityki makroostrożnościowej, którego dotyczy powiadomienie. W celu zapewnienia sprawnej i skutecznej procedury członkowie dokonują zgłoszenia takich problemów, o ile to możliwe, w języku angielskim.

4. Zespół przeprowadzający ocenę przygotowuje ocenę oraz projekt opinii lub zalecenia w sprawie adekwatności środka polityki makroostrożnościowej przy uwzględnieniu odpowiednich wymogów wynikających z dyrektywy 2013/36/UE i rozporządzenia (UE) nr 575/2013 z perspektywy makroostrożnościowej oraz z perspektywy stabilności finansowej, a także uwzględniając wszelkie istotne problemy zgłoszone przez członków Rady Generalnej na podstawie ust. 3.

5. Niezwłocznie po realizacji tego zadania przez zespół przeprowadzający ocenę Sekretariat ERRS przesyła projekt opinii lub zalecenia za pośrednictwem systemu Darwin członkom Rady Generalnej.

6. Rada Generalna podejmuje decyzję w sprawie projektu opinii lub zalecenia w oparciu o ocenę oraz projekt przygotowany przez zespół przeprowadzający ocenę. O ile nie zostanie zwołane posiedzenie Rady Generalnej zgodnie z Regulaminem ERRS, Rada Generalna podejmuje decyzję w drodze procedury pisemnej. Decyzja Rady Generalnej podejmowana jest przynajmniej na jeden dzień roboczy EBC przed upływem odpowiedniego terminu określonego w art. 131 lub art. 133 dyrektywy 2013/36/UE lub art. 124, art. 164 lub art. 458 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

7. Jeżeli, po wystosowaniu przez ERRS wniosku do organów powiadamiających o udzielenie dalszych informacji, uzyskane wyjaśnienia nadal nie zawierają wszystkich informacji istotnych dla oceny adekwatności planowanego środka, w tym jego zgodności z odpowiednimi wymogami wynikającymi z dyrektywy 2013/36/UE i rozporządzenia (UE) nr 575/2013, ERRS może przedstawić opinię stwierdzającą, że nie jest możliwe dokonanie oceny zgodności z wymogami dyrektywy 2013/36/UE i rozporządzenia (UE) nr 575/2013. ERRS może także w stosownych przypadkach wydać negatywną opinię lub negatywne zalecenie.";

4.
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Zalecenia ERRS w sprawie wzajemności środków polityki makroostrożnościowej

1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do zmian zalecenia ERRS/2015/2 w rozumieniu art. 1 ust. 2 lit. b).

2. W terminie pięciu dni roboczych EBC od otrzymania przez ERRS wniosku państwa członkowskiego o wzajemność, zgodnie m.in. z art. 134 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE lub art. 458 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, Sekretariat ERRS przedstawia go członkom Doradczego Komitetu Technicznego, Rady Generalnej i zespołu przeprowadzającego ocenę za pośrednictwem systemu Darwin.

3. W terminie pięciu dni roboczych EBC od przesłania informacji, o których mowa w ust. 2, członkowie Rady Generalnej mogą wykazać ERRS, że środek polityki makroostrożnościowej będący przedmiotem powiadomienia spowodowałby znaczne niekorzystne transgraniczne skutki uboczne w ich systemie prawnym. O ile to możliwe, w celu zapewnienia sprawnej i skutecznej procedury, członkowie Rady Generalnej przekazują ERRS odpowiednie informacje w języku angielskim.

4. Zespół przeprowadzający ocenę dokonuje oceny potrzeby przyjęcia zalecenia w sprawie wzajemności oraz, w razie konieczności, przygotowuje projekt zmiany zalecenia ERRS/2015/2. Zespół przeprowadzający ocenę przedstawia propozycję Doradczemu Komitetowi Technicznemu w sprawie wzajemności środka będącego przedmiotem powiadomienia oraz w sprawie środków, za pomocą których wzajemność może być osiągnięta, zgodnie z zaleceniem ERRS/2015/2.

5. Zespół przeprowadzający ocenę rozważa, czy projekt zmiany zalecenia ERRS/2015/2 powinien zostać zmieniony w świetle uwag otrzymanych od członków Doradczego Komitetu Technicznego oraz, za pośrednictwem Sekretariatu ERRS, przedkłada Radzie Generalnej projekt zmiany zalecenia ERRS/2015/2 za pośrednictwem systemu Darwin.

6. Rada Generalna podejmuje decyzję w sprawie projektu zmiany zalecenia ERRS/2015/2 w oparciu o ocenę oraz projekt przygotowany przez zespół przeprowadzający ocenę. O ile nie zostanie zwołane posiedzenie Rady Generalnej zgodnie z Regulaminem ERRS, Rada Generalna podejmuje decyzję w drodze procedury pisemnej.";

5.
art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Zespół przeprowadzający ocenę

1. Zespół przeprowadzający ocenę przygotowuje oceny oraz projekty opinii lub zaleceń w sprawie środków polityki makroostrożnościowej, wzajemności środków polityki makroostrożnościowej oraz wskaźników bufora antycyklicz- nego dotyczących państw trzecich. Członkowie zespołu przeprowadzającego ocenę, a także osoby uczestniczące w nim jako obserwatorzy, muszą posiadać dostateczne doświadczenie, zarówno specjalistyczne, jak i w dziedzinie polityki.

2. Przewodniczącym zespołu przeprowadzającego ocenę jest Szef Sekretariatu ERRS lub jego wyznaczony zastępca. Przewodniczący zespołu przeprowadzającego ocenę jest odpowiedzialny za przygotowanie prac zespołu przeprowadzającego ocenę, w tym ustalanie porządku obrad, zwoływanie posiedzeń i przedkładanie zagadnień do dyskusji, a także przewodniczy posiedzeniom zespołu przeprowadzającego ocenę.

3. W skład zespołu przeprowadzającego ocenę wchodzą:

a) dwaj przedstawiciele Sekretariatu ERRS, w tym na stanowisku przewodniczącego zespołu przeprowadzającego ocenę;

b) jeden przedstawiciel nadzorczej funkcji EBC;

c) jeden przedstawiciel makroostrożnościowej funkcji EBC;

d) jeden przedstawiciel Komisji Europejskiej;

e) jeden przedstawiciel Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB); oraz

f) dziewięciu przedstawicieli, każdy reprezentujący inny organy krajowe, z których ERRS wybiera członków Rady Generalnej dysponujących prawem głosu, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.

Wśród dziewięciu przedstawicieli, o których mowa w lit. f), znajduje się przynajmniej dwóch przedstawicieli tych organów krajowych, spośród których został wybrany krajowy członek Komitetu Sterującego zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, przedstawiciel organu, z którego został wybrany pierwszy wiceprzewodniczący ERRS zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, a także przedstawiciel organu, z którego wyznaczony został przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, jeżeli organ ten jest rodzajem organu, o którym mowa w lit. f) powyżej.

4. W oparciu o nominacje organów krajowych, z których ERRS wybiera członków Rady Generalnej dysponujących prawem głosu, Rada Generalna wyznacza dziewięciu przedstawicieli, o których mowa w ust. 3, uwzględniając konieczność zapewnienia zrównoważonej reprezentacji państw członkowskich, które są uczestniczącymi państwami członkowskimi w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 * , oraz tych, które nie państwami członkowskimi. Zostają oni wyznaczeni na ten sam okres, co odpowiedni krajowy członek Komitetu Sterującego, lub na okres trzech lat. Wchodzący w skład zespołu przeprowadzającego ocenę przedstawiciele organów krajowych, z których nie wybrano krajowego członka Komitetu Sterującego, mogą zostać wyznaczeni ponownie.

5. Wszyscy pozostali członkowie zespołu przeprowadzającego ocenę zostają wyznaczeni na czas nieokreślony.

6. Instytucje reprezentowane w zespole przeprowadzającym ocenę mogą zmieniać swoich przedstawicieli w zależności od wymaganego doświadczenia i rodzaju oceny, jaka ma zostać przeprowadzona przez zespół przeprowadzający ocenę zgodnie z art. 1 ust. 2. Zmiany takie muszą zostać zatwierdzone przez przewodniczącego zespołu przeprowadzającego ocenę.

7. Obserwatorzy mogą zwracać się z wnioskiem o dopuszczenie do uczestnictwa w zespole przeprowadzającym ocenę w celu wnoszenia wkładu do dyskusji. Obserwatorzy mogą być przedstawicielami organów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. W przypadku przygotowywania zalecenia lub opinii zgodnie z art. 131 ust. 5a i art. 133 ust. 11 i 12 dyrektywy 2013/36/UE oraz art. 458 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przedstawiciele Komisji i EUNB mają status obserwatorów. W przypadku przygotowywania opinii zgodnie z art. 124 ust. 2 lub art. 164 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przedstawiciele EUNB mają status obserwatorów. Przedstawiciele odpowiednich organów zainteresowanych państw trzecich mogą również zostać zaproszeni w charakterze obserwatorów; w takim przypadku są oni związani umowami o zachowaniu poufności.

8. W przypadku gdy - zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 - zamiast organu krajowego to EBC powiadamia o środku polityki makroostrożnościowej na szczeblu krajowym, EBC jest reprezentowany przez dwóch obserwatorów oraz każde zainteresowane państwo członkowskie jest reprezentowane przez dwóch obserwatorów.

9. W celu uniknięcia konfliktu interesów przy dokonywaniu oceny środków polityki makroostrożnościowej na podstawie art. 1 ust. 2 lit. a) status członków zespołu przeprowadzającego ocenę tymczasowo ustaje, bez wyznaczania zastępców, w odniesieniu do przedstawicieli państw członkowskich lub EBC w każdym przypadku, gdy odpowiednie organy zainteresowanego państwa członkowskiego lub EBC dokonały powiadomienia o środku polityki makroostro- żnościowej lub zgłosiły istotne problemy dotyczące polityki makroostrożnościowej lub też zwróciły się do zespołu przeprowadzającego ocenę o dokonanie oceny wzajemności środka polityki makroostrożnościowej.

10. Członkowie zespołu przeprowadzającego ocenę przygotowują projekty opinii lub zaleceń zgodnie z art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 4 i art. 6 ust. 5, które mogą być przedmiotem głosowania Rady Generalnej. Zespół przeprowadzający ocenę dąży do uzyskania konsensusu pośród swoich członków. W sytuacjach uzasadnionych okolicznościami wraz z oceną przedstawianą Radzie Generalnej zespół przeprowadzający ocenę może przedłożyć zdanie większości i zdanie mniejszości.".

Artykuł  2

Przepis przejściowy

Przedstawiciele wyznaczeni zgodnie z art. 7 decyzji ERRS/2015/4 pełnią swoje funkcje do upływu obecnej kadencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 decyzji ERRS/2015/4.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 sierpnia 2021 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 6 sierpnia 2021 r.
Francesco MAZZAFERRO
Szef Sekretariatu ERRS
W imieniu Rady Generalnej ERRS
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
3 Decyzja Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2015/4 z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie ram koordynacji dotyczących powiadamiania przez odpowiednie organy o krajowych środkach polityki makroostrożnościowej, przedstawiania opinii i wydawania zaleceń przez ERRS oraz uchylająca decyzję ERRS/2014/2 (Dz.U. C 97 z 12.3.2016, s. 28).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wskaźnika dźwigni, wskaźnika stabilnego finansowania netto, wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, ryzyka kredytowego kontrahenta, ryzyka rynkowego, ekspozycji wobec kontrahentów centralnych, ekspozycji wobec przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, dużych ekspozycji, wymogów dotyczących sprawozdawczości i ujawniania informacji, a także rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału (Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 253).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2176 z dnia 18 grudnia 2019r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1092/2010w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 146).
* Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.344.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zmiana decyzji ERRS/2015/4 w sprawie ram koordynacji dotyczących powiadamiania przez odpowiednie organy o krajowych środkach polityki makroostrożnościowej, przedstawiania opinii i wydawania zaleceń przez ERRS oraz uchylającą decyzję ERRS/2014/2 (ERRS/2021/7).
Data aktu: 06/08/2021
Data ogłoszenia: 27/08/2021
Data wejścia w życie: 06/08/2021