Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 30/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 30/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiaj ącego Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(2021/C 268/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
15 czerwca 2018 r. Komisja przedłożyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego 1  (zwany dalej "FBW" lub "Funduszem") w ramach działu 5 (Bezpieczeństwo i obrona) wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027.
2.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej 13 marca 2019 r. 2
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię na sesji plenarnej 18 października 2018 r. 3
4.
Komitet Regionów nie przedstawił opinii na temat Funduszu.
5.
7 czerwca 2019 r. Rada przyjęła częściowe podejście ogólne 4 , które posłużyło jako wstępny mandat do negocjacji z Parlamentem Europejskim. 12 października 2020 r. Rada przyjęła pełne podejście ogólne 5  w sprawie wyżej wymienionego wniosku.
6.
Współprawodawcy rozpoczęli negocjacje w drugiej połowie 2019 r. Podczas rozmów trójstronnych 10 grudnia 2020 r. współprawodawcy osiągnęli wstępne porozumienie, które zostało przedstawione na posiedzeniu Komitetu Stałych Przedstawicieli 16 grudnia 2020 r. 6  Na posiedzeniu tekst przedłożony przez prezydencję uzyskał niezbędne poparcie delegacji. Następnie kontynuowano prace na poziomie technicznym, w szczególności nad sfinalizowaniem niektórych motywów, terminologii, przepisów dotyczących mocy wstecznej w celu zapewnienia ciągłości finansowania i wskaźników.
7.
Komitet Stałych Przedstawicieli przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy 7  z myślą o osiągnięciu porozumienia na posiedzeniu 24 lutego 2021 r.
8.
1 marca 2021 r. Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE) Parlamentu Europejskiego potwierdziła porozumienie polityczne. Przewodniczący komisji LIBE wysłał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, potwierdzając, że jeżeli Rada zatwierdzi ten tekst w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawnojęzykowej, Parlament zatwierdzi stanowisko Rady w drugim czytaniu.
9.
Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził porozumienie polityczne 8  na posiedzeniu 10 marca 2021 r.
II.
CEL
10.
Celem z zakresu polityki Funduszu jest przyczynianie się do zapewniania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii, w szczególności poprzez zapobieganie terroryzmowi i radykalizacji, poważnej i zorganizowanej przestępczości i cyberprzestępczości oraz zwalczanie tych zjawisk, poprzez wspieranie i ochronę ofiar przestępstw, a także poprzez przygotowywanie się do zdarzeń, ryzyka i kryzysów dotyczących bezpieczeństwa, ochronę przed nimi i skuteczne zarządzanie nimi w ramach zakresu stosowania przedmiotowego rozporządzenia.
11.
Fundusz przyczyni się do realizacji następujących celów szczegółowych: (i) poprawy i ułatwiania wymiany informacji pomiędzy właściwymi organami państw członkowskich i odpowiednimi organami Unii oraz w obrębie tych organów, jak również, w stosownych przypadkach, z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi; (ii) poprawy i zintensyfikowania współpracy transgranicznej, w tym wspólnych operacji właściwych organów państw członkowskich oraz w obrębie tych organów, w zakresie terroryzmu oraz poważnej i zorganizowanej przestępczości o charakterze transgranicznym; (iii) wspierania wzmocnienia zdolności państw członkowskich w zakresie zapobiegania przestępczości, terroryzmowi i radykalizacji oraz zwalczania tych zjawisk, a także zarządzania zdarzeniami, ryzykiem i kryzysami dotyczącymi bezpieczeństwa.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
12.
Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu").
13.
Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji. Poniżej podsumowano najważniejsze elementy tego kompromisu.
14.
Agencje finansujące: W art. 17 dodano ustęp umożliwiający agencjom unijnym kwalifikowanie się, w drodze wyjątku, do finansowania w ramach działań unijnych, w przypadku gdy pomagaj ą w realizacji działań unijnych wchodzących w zakres kompetencji agencji i gdy działania te nie są pokrywane z wkładu Unii do budżetu agencji z budżetu rocznego.
15.
Działania w państwach trzecich i dotyczące państw trzecich: Osiągnięto kompromis z PE w odniesieniu do dodania w art. 8, że znaczna część finansowania z instrumentu tematycznego powinna wspierać działania w państwach trzecich lub dotyczące państw trzecich "tak by przyczynić się do zarządzania migracją zewnętrzną". Brzmienie zostało zmienione na "do zwalczania przestępczości, w tym nielegalnego handlu narkotykami i handlu ludźmi oraz zapobiegania jej, a także przyczynienia się do zwalczania transgranicznych przestępczych siatek zajmujących się przemytem".
16.
"Współpraca wywiadowcza": Stanowisko PE obejmowało poprawkę wprowadzającą rozwój wspólnej kultury wywiadowczej jako czwarty cel szczegółowy. W ramach kompromisu osiągnięto wstępne porozumienie w sprawie motywu dotyczącego współpracy i wymiany informacji na temat poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz terroryzmu.
17.
Standardowy sprzęt: Art. 4 ust. 3 lit. b) wniosku Komisji, który wykluczałby z finansowania zakup lub utrzymanie standardowego sprzętu, został zastąpiony motywem.
18.
Działania niekwalifikowalne, które powinny być kwalifikowalne w sytuacjach nadzwyczajnych: W art. 4 ust. 3 w porównaniu z wnioskiem Komisji liczba działań niekwalifikowalnych, które kwalifikuj ą się w sytuacjach nadzwyczajnych, została ograniczona. Na przykład działania o charakterze wojskowym lub obronnym nadal się nie kwalifikują.
19.
Zakup sprzętu: Odsetek alokacji środków na program państwa członkowskiego, który może zostać wykorzystany na zakup sprzętu, zwiększono z 15 % we wniosku Komisji do 35 %.
20.
Wsparcie operacyjne: Odsetek alokacji, który może zostać przeznaczony na wsparcie operacyjne, został zwiększony z 10 % do 20 %.
21.
Akty delegowane versus akty wykonawcze: Komisja przyjmie programy prac w drodze aktów wykonawczych (procedura sprawdzająca).
IV.
WNIOSEK
22.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis uzgodniony między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.
23.
Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważony kompromis i że po przyjęciu nowe rozporządzenie odegra kluczową rolę w zapobieganiu terroryzmowi i radykalizacji postaw, poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz cyberprzestępczości, a także zwalczaniu tych zjawisk, przyczyniając się tym samym do zagwarantowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii.
1 10154/18 + ADD 1.
2 7404/19.
3 13774/18.
4 10137/19.
5 11945/20 + COR 1.
6 13862/1/20 REV 1.
7 6106/2/21 REV 1.
8 6691/21.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.268.39

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 30/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Data aktu: 14/06/2021
Data ogłoszenia: 06/07/2021