[Opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji portugalskiej](2021/C 220/03)
(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2021 r.)
Sprawozdawca: Stefan BACK
Wniosek o konsultację |
Prezydencja portugalska w Radzie UE, 26.10.2020 |
Podstawa prawna |
Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego |
Data przyjęcia przez sekcję |
9.3.2021 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
24.3.2021 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania
|
559 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
149/68/10 |
Inne wnioski
4.9.1. Dostępność odpowiednich informacji umożliwiających operatorom składanie odpowiednich ofert w procedurach przetargowych, pomimo zmian wprowadzonych w czwartym pakiecie kolejowym z 2016 r. w celu zapewnienia dostępności odpowiednich informacji dla oferentów.
4.9.2. W przypadku nowych uczestników rynku poważnym problemem pozostaje dostęp do taboru kolejowego. Dostępność taboru kolejowego z certyfikatami ważnymi w całej UE jest stosunkowo niewielka, w przypadku zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego.
4.9.3. Odnośnie do dostępności taboru na potrzeby obowiązku świadczenia usługi publicznej w zakresie transportu pasażerskiego, przepisy rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego dają właściwym organom możliwość zastosowania środków mających na celu ułatwienie takiego dostępu, jeżeli zostanie to uznane za konieczne.
4.9.4. Kwestia biletów przesiadkowych lub łączonych w ruchu kolejowym pozostaje problematyczna, w szczególności w zakresie aktualnych informacji o taryfach, rezerwacjach i ruchu.
4.13.1. Charakter rynku przewozów towarowych uległ zmianie. Wyższy udział towarów wymaga zarówno elastyczności, jak i wyższego stopnia niezawodności złożonych łańcuchów dostaw o dużej wartości, co - ze względu na brak punktualności, niezawodności, przewidywalności i elastyczności - często stawia kolej w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej. Przykładowo, w pierwszym kwartale 2018 r. w alpejskim korytarzu towarowym ponad 50 % pociągów opóźnionych było o ponad 3 godziny.
4.13.2. Brakuje informacji o ruchu dotyczących, przykładowo, lokalizacji pociągów i przewidywanego czasu przybycia. Co więcej, zarządzanie przepustowością i ruchem między infrastrukturą kolejową a obiektami takimi jak terminale nie jest na ogół koordynowane. Utrudnia to optymalizację zarządzania zasobami.
4.13.3. Brak nowoczesnych, zautomatyzowanych systemów sprzęgających w UE, powszechnie stosowanych w innych częściach świata, ogranicza wydajność pojedynczych wagonów.
4.13.4. Przy planowaniu zdolności przepustowej przewozom towarowym nadaje się niski priorytet, zarówno w wymiarze transgranicznym, jak i krajowym.
4.13.5. Długoterminowe planowanie przepustowości i rozkładów jazdy stanowi utrudnienie dla modeli biznesowych zorientowanych na rynek i uniemożliwia kolejom reagowanie na krótkoterminowe zamówienia klientów. Pierwszeństwo ruchu krajowego i brak transgranicznej koordynacji planowania powodują dalsze problemy dla transgranicznego transportu towarowego.
4.13.6. Niska rentowność ogranicza inwestycje, a inwestycje infrastrukturalne nie są odpowiednio skoordynowane na poziomie transgranicznym, czy choćby wzdłuż kluczowych korytarzy.
4.13.7. Miejmy nadzieję, że przynajmniej część problemów związanych z koordynacją i planowaniem w zakresie transgranicznych przewozów towarowych zostanie uwzględniona w ramach trwającej obecnie oceny rozporządzenia ustanawiającego europejskie kolejowe korytarze towarowe 9 .
W sprawozdaniu specjalnym sformułowano szereg zaleceń dotyczących poprawy funkcjonowania rynku kolejowych przewozów towarowych, w tym lepszego nadzoru w celu zwalczania antykonkurencyjnych praktyk operatorów zasiedziałych i zarządców infrastruktury, lepszego zarządzania ruchem w kolejowych korytarzach towarowych, monitorowania wyników i lepszego ukierunkowania na potrzeby w zakresie infrastruktury.
W odniesieniu do dyrektywy 2005/47/WE partnerzy społeczni podkreślili, że "jednym z ustaleń projektu jest to, że właściwe monitorowanie i egzekwowanie umowy na szczeblu państw członkowskich jest utrudnione przez brak jasności co do właściwych organów krajowych. Nawet w sytuacjach, w których organ jest jasno określony - zazwyczaj jest to krajowy inspektorat pracy - wydaje się, że brakuje mu niezbędnych zasobów, zdolności lub wiedzy na temat umowy i dyrektywy wykonawczej do niej, aby skutecznie wykonywać swoje obowiązki". EKES stwierdza, że UE musi podjąć odpowiednie działania.
Bruksela, dnia 24 marca 2021 r.
|
Christa SCHWENG |
|
Przewodnicząca |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 1.
3 Z różnych danych statystycznych UE.
4 Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 51.
5 Dz.U. L 195 z 27.7.2005, s. 15.
6 SWD(2020) 331 final.
7 Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 2016 r. "Kolejowy transport towarowy w UE: wciąż nie na właściwym torze", pkt 23-27.
8 OBB-Holding, Geschäftsbericht 2019, s. 61 i 65-66.
9 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22.
10 Ocena wdrożenia i stosowania umowy w sprawie niektórych aspektów warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie uczestniczących w świadczeniu interoperacyjnych usług transgranicznych w sektorze kolejowym; projekt "Rail mobile workers" - wspólne wnioski europejskich partnerów społecznych działających w obszarze kolei CER i ETF.
12 Zob. np. Bundeministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur, Folgerungen für die zukünftige Verkehrspolitik nach den Erfahrungen und dem Umgang mit der COVID-19-Pandemie, Wissenschaftlicher Beirat beim Bundesminister für Verkehr und digitale Infrastruktur, nr 2/2020.