Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności.

INTERACTIO - POSIEDZENIE ZDALNE - 142. SESJA PLENARNA KR-U, 3.2.2021-5.2.2021
Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności
(2021/C 106/02)

Sprawozdawca: Csaba BORBOLY (RO/EPL), przewodniczący rady okręgu Harghita
Dokumenty źródłowe: Komunikat "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności"

COM(2020) 274 final

Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności

COM(2020) 275 final

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

Główne przesłania

1.
Opowiada się za uznaniem i respektowaniem kluczowej roli władz lokalnych i regionalnych oraz państw członkowskich w głównych strategiach politycznych UE, a także w dziedzinie umiejętności, jako właścicieli odpowiedniej infrastruktury, jako beneficjentów funduszy UE oraz wsparcia krajowego i regionalnego, a także jako głównych kanałów dostępu do społeczności lokalnych i regionalnych. Jednocześnie ubolewa nad brakiem uznania tej roli w obecnym komunikacie Komisji Europejskiej.
2.
Podkreśla potrzebę informowania pracowników energochłonnych sektorów o wyzwaniach i możliwościach kryjących się w transformacji cyfrowej i ekologicznej oraz odpowiedniego towarzyszenia im w tych procesach.
3.
Z zainteresowaniem przyjmuje zainicjowanie europejskiego paktu promującego wspólne działania mające na celu maksymalizację wpływu inwestycji na podnoszenie istniejących umiejętności (doskonalenie zawodowe) i szkolenie w zakresie nowych umiejętności (przekwalifikowanie). Władze lokalne i regionalne powinny być zaangażowane w te działania w celu nawiązania współpracy i wyraźnego promowania szkoleń wszystkich osób w wieku produkcyjnym w całej Unii Europejskiej.
4.
Sugeruje, że regionalne strategie terytorialne i pakty dotyczące Zielonego Ładu powinny odnosić się do polityki w zakresie umiejętności i do inwestycji, których potrzebuje dany region. Istnieje również potrzeba lepszego zrozumienia regionalnych potrzeb i możliwości w zakresie umiejętności, analizowanych dla każdego sektora, ze szczególnym uwzględnieniem technologii niskoemisyjnych i zrównoważonego rozwoju, przede wszystkim w przemyśle motoryzacyjnym, sektorach budownictwa, usług budowlanych, projektowania i twórczości, w przemyśle farmaceutycznym, ICT i sektorze spożywczym.
5.
Podkreśla, że w większości państw członkowskich władze lokalne i regionalne odgrywają ważną rolę w finansowaniu edukacji i opracowywaniu strategii politycznych związanych z umiejętnościami. Komisja powinna podjąć wysiłki w celu nawiązania bezpośrednich kontaktów z władzami lokalnymi i regionalnymi zainteresowanymi szybszym zapewnieniem funduszy UE w formie projektów pilotażowych, opracowywaniem lokalnych i regionalnych strategii i planów działania oraz zwiększonym finansowaniem nowych inicjatyw, tak aby możliwe było prowadzenie działań, nawet jeśli w perspektywie średnioterminowej nie zawarto umów o partnerstwie.
6.
Zauważa, że podczas obecnej pandemii większość systemów kształcenia szybko i elastycznie zareagowała na nowe wyzwania, a niektóre państwa członkowskie znacznie przyspieszyły cyfryzację edukacji. Choć regiony mogą pochwalić się rzeczywistymi sukcesami, Komitet Regionów proponuje, by skupić się na:
a)
równym dostępie do nowych form kształcenia i szkolenia, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji,
b)
zniesieniu przeszkód w dziedzinie praw językowych, w tym praw językowych mniejszości etnicznych i osób niesłyszących oraz osób niedosłyszących posługujących się językiem migowym,
c)
zapewnieniu pozytywnego wpływu nowych inicjatyw i form kształcenia na powszechny dostęp do kształcenia i szkolenia poprzez zmniejszenie przepaści cyfrowej i braku dostępności w celu zagwarantowania pełnego dostępu wszystkich osób, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują, do narzędzi opartych na współpracy,
d)
promowaniu łączności cyfrowej, w szczególności na obszarach o niskiej gęstości zaludnienia, w tym materiałów i narzędzi technologicznych i edukacyjnych ułatwiających dostęp do edukacji cyfrowej.
7.
Przypomina, że wytyczne Komisji Europejskiej z 17 września w sprawie wdrażania krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności w ramach "Next Generation EU" obejmują jako jedną z głównych osi inicjatywę przewodnią w dziedzinie zmiany i podnoszenia kwalifikacji, a także dostosowanie systemów edukacji w celu wspierania umiejętności cyfrowych oraz kształcenia i szkolenia zawodowego w każdym wieku, co oznacza nową perspektywę finansową dla państw członkowskich, a tym samym dla władz regionalnych i lokalnych.

Zalecenia dotyczące polityki

8.
Zauważa, że władze lokalne i regionalne stoją przed nowymi wyzwaniami, zwłaszcza związanymi z pandemią COVID-19. Jednak w odpowiedzi na te wyzwania każdego dnia pojawia się także wiele nowych inicjatyw. Najbardziej widocznymi przykładami są cyfryzacja edukacji i lokalnych przedsiębiorstw. Komisja powinna rozważyć utworzenie europejskiej platformy skupiającej wybrane najlepsze praktyki, która byłaby dostępna dla władz lokalnych i regionalnych i wspierałaby opracowywanie strategii i planów działania w zakresie przystosowania i odporności, inspirując do podejmowania nowych inicjatyw lokalnych i regionalnych. Komitet i jego członkinie i członkowie z zadowoleniem przyjęliby i poparli tego rodzaju inicjatywy.
9.
Podkreśla, że kształcenie zawodowe i edukacja techniczna wymagają praktyki i są w większości powiązane z miejscami i placówkami edukacyjnymi, znacznie bardziej niż umiejętności cyfrowe, językowe i inne miękkie umiejętności. Powinniśmy zacząć określać najlepsze praktyki w niektórych regionach, które mogą być inspiracją do podejmowania nowych inicjatyw w innych regionach.
10.
Zwraca się do Komisji o dokonanie przeglądu podejścia przedstawionego w komunikacie i o uwzględnienie kluczowej roli władz lokalnych i regionalnych we wspieraniu i rozwijaniu infrastruktury związanej z umiejętnościami w większości państw członkowskich, ponieważ posiadają one kluczowe kompetencje w zakresie polityki kształcenia i szkolenia oraz odgrywają ważną rolę w polityce dotyczącej młodzieży i zatrudnienia.
11.
Zwraca uwagę, że kryzysy takie jak pandemia COVID-19 niszczą systemy edukacji i szkoleń oraz często prowadzą do okresu wysokiego bezrobocia i niepewności ekonomicznej. Jednocześnie, oprócz zmian na rynku pracy wynikających z transformacji ekologicznej i cyfrowej osoby dorosłe o niskich kwalifikacjach potrzebują pilnego wsparcia, aby wejść na rynek pracy lub pozostać na nim 1 . W związku z tym bardzo potrzebne są proponowane inicjatywy w zakresie umiejętności oraz kształcenia i szkolenia zawodowego, tak aby zapewnić wdrożenie pierwszej zasady Europejskiego filaru praw socjalnych dotyczącej prawa do wysokiej jakości edukacji włączającej, szkoleń i uczenia się przez całe życie.
12.
Oczekuje na zbliżające się zatwierdzenie przez unijnych ministrów edukacji deklaracji z Osnabrück w celu unowocześnienia europejskiego kształcenia i szkolenia zawodowego oraz pogłębienia współpracy transgranicznej w ramach europejskiego obszaru edukacji 2 , a także jako środka wzmocnienia dobrowolnego charakteru zalecenia. Podkreśla w związku z tym, że władze lokalne i regionalne muszą być w pełni zaangażowane w opracowywanie i wdrażanie krajowych strategii dotyczących polityki kształcenia dorosłych.
13.
Podkreśla w świetle kryzysu związanego z COVID-19 potrzebę udoskonalenia cyfrowych rozwiązań szkoleniowych i uczenia się na odległość również w odniesieniu do kształcenia i szkolenia zawodowego oraz, w odpowiednich przypadkach, poprawy monitorowania losów absolwentów takiego kształcenia, bez tworzenia zbędnych obciążeń administracyjnych. Wskazuje ponadto na potrzebę zwiększenia atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zapewnienia spójności i synergii między tym sektorem a ogólnym systemem edukacji. Ponadto KR wzywa do dokonania przeglądu europejskich ram jakości i skuteczności programów przygotowania zawodowego w celu zapewnienia wysokiej jakości, zróżnicowanego i dostosowanego do potrzeb przyuczania do zawodu. Podkreśla także znaczenie równego dostępu i prawa wszystkich pracowników do szkoleń.
14.
Zauważa, że sytuacja znacznie się różni w całej UE i że jest to jedno z głównych wyzwań podczas opracowywania i wdrażania nowych norm i praktyk w dziedzinie kształcenia i szkolenia. Te dysproporcje regionalne powstają w wyniku luki kompetencyjnej i niedopasowania umiejętności w UE i prawdopodobnie pogłębią się, jeżeli polityka lokalna i regionalna nie zostanie odpowiednio opracowana i sfinansowana. Komitet ponawia więc swój postulat, by podczas oceny postępów we wdrażaniu Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności i polityki kształcenia i szkolenia zawodowego skoncentrowano się bardziej na regionach.
15.
Jest zdania, że każda interwencja polityczna musi być zgodna z kontekstem regionalnym, a uniwersalne podejście nie jest skuteczne. W polityce lokalnej i regionalnej należy odpowiednio dostosować rozwiązania.
16.
Zwraca uwagę, że należy zająć się kwestią dostępu osób wykluczonych społecznie lub w trudnej sytuacji socjalnej do wysokiej jakości kształcenia i szkolenia, aby zagwarantować, że w żadnym z państw członkowskich nie będzie przeszkód w równym dostępie.
17.
Opowiada się za szybszym utworzeniem europejskiego obszaru edukacji w celu zagwarantowania wszystkim wysokiej jakości kształcenia. UE powinna promować, wspierać i uzupełniać współpracę i wymianę między systemami kształcenia i różnymi programami nauczania w zależności od potrzeb obywateli w ramach podziału kompetencji oraz z poszanowaniem zasady pomocniczości i zakazu harmonizacji.
18.
Podkreśla, że istnieje ryzyko, iż transformacja ekologiczna i pandemia będą miały bardziej negatywny wpływ na mniejszości, kobiety, dzieci, nastolatków, młodzież i osoby ze społeczności znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, zwłaszcza w regionach oddalonych, słabo zaludnionych lub górskich, gdzie ludność napotyka większe bariery i trudności w dostępie do wysokiej jakości szkoleń i edukacji. Kwestie te należy rozwiązywać w sposób oparty na dowodach i uwzględniający szczególne potrzeby tych grup we wszystkich regionach. W związku z tym proponuje uwzględnienie osób z niepełnosprawnościami jako jednej z grup szczególnie narażonej na opisane wyżej problemy.
19.
Biorąc pod uwagę znaczenie nowych umiejętności STEM (nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka) dla wsparcia dwojakiej transformacji, powinny być one dostępne we wszystkich regionach, na wszystkich poziomach kształcenia, przy zachowaniu równowagi płci. Istotne jest uczulenie osób młodych znajdujących się w ostatnim cyklu nauki w szkole średniej, w chwili wyboru ścieżki kariery zawodowej, na wagę tych dziedzin na przyszłym rynku pracy i na szanse, jakie stwarzają one dla przyszłych pracowników. Celem jest ukierunkowanie przyszłych szkoleń i kształcenia na te sektory z uwzględnieniem praw językowych i możliwości nabycia tych nowych umiejętności przez wszystkie pokolenia i grupy.
20.
Zwraca uwagę, że w celu ożywienia inicjatyw lokalnych i regionalnych trzeba nadać priorytet uczelniom publicznym, a inwestycje publiczne i prywatne powinny sprzyjać nowym możliwościom związanym z umiejętnościami. Jednocześnie badania lokalne i regionalne w tej dziedzinie powinny koncentrować się na przyswajaniu nowych umiejętności we wszystkich regionach Europy.
21.
Zaznacza, że współpraca europejska w zakresie umiejętności i szkolenia zawodowego powinna skupiać się na kwestiach lokalnych i regionalnych, ukierunkowanych na władze lokalne i regionalne oraz na ustabilizowanie dostępu do szkół i organizatorów szkoleń. Takie platformy nie powinny koncentrować się wyłącznie na państwach członkowskich i państwach biorących w nich udział.
22.
Uważa za bardzo pozytywne, że program na rzecz umiejętności obejmuje w ramach działania 7 promowanie możliwości biznesowych oferowanych przez gospodarkę społeczną, takich jak pomoc społecznościom lokalnym, zawieranie lokalnych porozumień ekologicznych i aktywizacja słabszych grup społecznych. W związku z tym zaleca większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w przygotowanie planu działania na rzecz gospodarki społecznej zapowiedzianego przez Komisję Europejską na 2021 r.
23.
Sądzi, że unijny program kształcenia Erasmus+ ma duże znaczenie przy zdobywaniu umiejętności międzykulturowych i wielojęzycznych. Ze względu na pandemię istnieje ryzyko, że wielu studentów, uczniów i praktykantów nie będzie mogło skorzystać z tej możliwości. W związku z tym należy znaleźć szybkie rozwiązania dostosowane do nowych okoliczności, tak aby można było nadal realizować cele programu Erasmus+, a jednocześnie wspierać z myślą o włączeniu społecznym studentów, uczniów i praktykantów, którzy jeszcze nie korzystali w równym stopniu z możliwości tego programu.
24.
Zauważa, że pandemia, Zielony Ład i cyfryzacja są głównymi motorami przemian w gospodarce europejskiej. Zmiany są pożądane, jeśli chodzi o ukierunkowane skutki dla środowiska i dla przyszłości europejskiego rozwoju gospodarczego. W nowej erze ekologicznego i cyfrowego wzrostu gospodarczego pracownicy muszą mieć dostęp do nowych umiejętności, aby budować odporność z uwzględnieniem powstających i rozwijających się sektorów, tak aby można było rozwiązać problem niedopasowania umiejętności. Pracowników należy wspierać poprzez ukierunkowane i dostosowane do potrzeb doradztwo w miejscu pracy. Osoby poszukujące nowych możliwości zatrudnienia są najbardziej otwarte na zdobywanie nowych umiejętności. Jednocześnie przedsiębiorstwa powinny otrzymywać wsparcie w zakresie doradztwa szkoleniowego dla swoich pracowników.
25.
Zwraca uwagę na potrzebę osiągnięcia masy krytycznej w zakresie finansowania oraz wsparcia na rzecz odbudowy, budowania odporności i nowych umiejętności związanych z kształceniem i szkoleniem we wszystkich regionach, włączając w to szkolenie nauczycieli i instruktorów we wszystkich dziedzinach i na wszystkich poziomach kształcenia. W związku z tym nalega, aby nie zmniejszać budżetu tych programów UE, które bezpośrednio inwestują w edukację i umiejętności, zwłaszcza programów Erasmus+ i EFS+.
26.
Zaznacza, że w szybko cyfryzującym się świecie edukacji i szkoleń nauczyciele, instruktorzy, studenci i uczniowie potrzebują nowych umiejętności operacyjnych i związanych z komputerami, a jednocześnie umiejętności behawioralnych odnoszących się do sprawności w zakresie technologii informacyjnych, cyfrowych i medialnych 3 . Regiony i miasta powinny, w oparciu o politykę lokalną i regionalną, opracować dowody wykazujące, czy nauczyciele i instruktorzy posiadają niezbędne umiejętności i dostosowali się do nowej sytuacji. W wypadku wystąpienia wąskich gardeł i niedopasowania należy znaleźć dostosowane i skoordynowane rozwiązania w zakresie programów szkolenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
27.
Podziela pogląd, że w przyszłym programie "Horyzont Europa" musimy zobaczyć wyniki opartych na dowodach badań stosowanych w zakresie identyfikacji nowych umiejętności, metod nauczania w formie cyfrowej online, oferowania podstawowego zestawu umiejętności wszystkim osobom, w tym mniejszościom językowym, grupom etnicznym i grupom marginalizowanym, a także w zakresie wielopoziomowego zarządzania obszarami polityki związanymi z umiejętnościami przy aktywnym udziale władz lokalnych i regionalnych.
28.
Uważa, że partnerstwa lokalne i regionalne, w skład których wchodzą władze lokalne i regionalne, grupy eksperckie, przedstawiciele pracodawców, organizatorzy kształcenia i szkolenia, mogą prowadzić do lepszego zrozumienia sposobu, w jaki nabywanie umiejętności w regionie funkcjonuje możliwie najskuteczniej i najszybciej. Partnerstwa takie mogą służyć jako siła napędowa zmian lokalnych i regionalnych w tym zakresie poprzez budowanie wiedzy, zrozumienia i zaufania, a także dzięki zaangażowaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów.
Bruksela, dnia 5 lutego 2021 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
1 Według CEDEFOP w 2016 r. 23 % osób w wieku 25-64 lat w UE miało niski poziom wykształcenia na poziomie lub poniżej poziomu wykształcenia średniego I stopnia (ISCED 2) (https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/statistics-and- indicators/statistics-and-graphs/33-how-many-adults-have-low-level-education#:~:text=%202016%2C%2023.0%25%20of% 20people,followed%20by%20Portugal%20(53.1%25).
3 JRC Technical Notes: "Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding" [Określić kompetencje cyfrowe: w kierunku koncepcyjnego zrozumienia], Kirsti Ala-Mutka (https://www.researchgate.net/publication/340375234_Mapping_ Digital_Competence_Towards_a_Conceptual_Understanding).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024