Sprawozdawca: Pavel BRANDA (CZ/EKR), zastępca wójta gminy Rádlo |
Ramy prawne UEWartość dodana ram prawnych UE
Wdrażanie prawa Unii z uwzględnieniem aspektu transgranicznego
Transgraniczne punkty kontaktowe w dyrekcjach generalnych Komisji Europejskiej
Krajowe transgraniczne punkty kontaktowe
Punkt Koordynacyjny ds. Transgranicznych (DG REGIO)
Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym
stwierdzono, że "[g]dyby [...] usunąć tylko 20 % istniejących przeszkód, wartość PKB regionów przygranicznych wzrosłaby o 2 %. [...] ponieważ w ten sposób mogłoby powstać ponad 1 mln miejsc pracy" (COM(2017) 534, s. 4).
Struktury transgraniczne
Narzędzia finansowe
E-usługi
Rola sektora prywatnego
Łączność transgraniczna
Lepsze promowanie i monitorowanie transgranicznych usług publicznych
Transgraniczne usługi publiczne na lądowych i morskich granicach zewnętrznych UE
Doświadczenia związane z COVID-19: zamykanie granic a współpraca
Zalecenia na przyszłość
1 Ukierunkowana analiza ESPON z dnia 14 stycznia 2019 r. dotycząca transgranicznych usług publicznych.
2 Obszary polityki określone w analizie ESPON, w których ustanowiono większość transgranicznych usług publicznych.
3 Rozporządzenie COM(2018) 373 final - 2018/0198 (COD).
5 W komunikacie Komisji Europejskiej "Zwiększanie wzrostu gospodarczego i spójności w regionach przygranicznych UE"
6 Rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 19).
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.U. L 294
8 Ukierunkowana analiza ESPON z dnia 14 stycznia 2019 r. dotycząca transgranicznych usług publicznych.