Nierejestrowanie Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL).

Decyzja Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
z dnia 2 września 2020 r.
o nierejestrowaniu Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2020/C 331/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 października 2020 r.)

URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności jego art. 9,

uwzględniając podania otrzymane od Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 27, 28 i 29 lipca 2020 r. Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych ("Urząd") otrzymał kilka podań od Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL ("EAFD") dotyczących rejestracji sojuszu jako europejskiej partii politycznej 2 .

(2) W dniach 1, 5 i 13 sierpnia 2020 r. Urząd otrzymał od EAFD dodatkowe dokumenty (wraz z wcześniejszymi podaniami zwanymi dalej "wnioskiem").

(3) Dnia 14 sierpnia 2020 r. Urząd przyjął wstępną ocenę skierowaną do EAFD zawierającą wstępną opinię, zgodnie z którą wniosek nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

(4) W szczególności EAFD nie wykazał, że spełnia warunek określony w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 ("minimalne wymogi reprezentacji").

(5) Zgodnie z tym przepisem rejestracja w charakterze europejskiej partii politycznej jest uzależniona od wykazania przez wnioskodawcę, że jego partie członkowskie są reprezentowane w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich przez posłów do Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych, parlamentów regionalnych lub zgromadzeń regionalnych, lub że on sam jako taki - lub jego partie członkowskie - otrzymał w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich co najmniej trzy procent głosów oddanych w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego.

(6) Po zakończeniu wstępnej oceny Urząd zwrócił się do EAFD o przekazanie ewentualnych uwag na piśmie do 31 sierp nia 2020 r. oraz poinformował sojusz, że wniosek jest w każdym wypadku niekompletny.

(7) Dnia 20 sierpnia 2020 r. EAFD udzielił odpowiedzi na wstępną ocenę, a 24, 26 i 27 sierpnia 2020 r. przedłożył dodatkowe dokumenty.

(8) Po rozpatrzeniu odpowiedzi udzielonej przez EAFD na wstępną ocenę i przekazanych dodatkowych dokumentów Urząd nadal uważa, że wniosek należy odrzucić, ponieważ EAFD nie wykazał, że spełnia minimalne wymogi reprezentacji.

(9) Przed wstępną oceną EAFD przedstawił formularze członkostwa dotyczące: (i) Austrii, (ii) Chorwacji, (iii) Cypru, (iv) Niderlandów, (v) Portugalii, (vi) Szwecji i (vii) Włoch.

(10) Jeśli chodzi o Chorwację i Niderlandy, EAFD nie przedłożył dokumentacji dotyczącej reprezentacji partii wchodzących w skład sojuszu w Parlamencie Europejskim lub w parlamentach narodowych, parlamentach regionalnych lub zgromadzeniach regionalnych w tych państwach członkowskich. Wynika to z faktu, że formularze członkostwa nie pochodziły od krajowej lub regionalnej partii politycznej w Chorwacji bądź Niderlandach.

(11) Jeżeli chodzi o Włochy, z kontroli Urzędu i opinii włoskiego krajowego punktu kontaktowego zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014 (tj. Commissione di Garanzia degli Statuti e per la Trasparenza e il Controllo dei Rendiconti dei Partiti Politici) wynika, że partia polityczna, na którą powoływał się EAFD w tym państwie członkowskim (tj. 10 Volte Meglio), nie ma reprezentacji we włoskim parlamencie, jak stwierdzono w odpowiednim formularzu członkostwa.

(12) W formularzach członkostwa przedłożonych przez EAFD stwierdzono także kilka braków formalnych (np. kilka wersji tego samego dokumentu, niewłaściwe odniesienia, nieścisłości).

(13) W odpowiedzi na wstępną ocenę EAFD stwierdził, że "obecnie EAFD ma członków (partie członkowskie i osoby fizyczne, posłowie do Parlamentu Europejskiego) z (i) Austrii, (ii) Cypru, (iii) Włoch, (iv) Portugalii, (v) Szwecji, (vi) Niderlandów i (vii) Chorwacji".

(14) EAFD zadeklarował zamiar przedłożenia dokumentów świadczących o tym, że parlamentarzyści, którzy podpisali formularze członkostwa z Chorwacji i Niderlandów, zostali wybrani na posłów do Parlamentu Europejskiego 3 .

(15) EAFD wyjaśnił również, że formularz członkostwa odnoszący się do Włoch był wynikiem błędnych dostarczonych informacji oraz że przedłoży dokumentację dotyczącą dodatkowego członka.

(16) Urząd uważa, że odpowiedź udzielona przez EAFD nie zawiera elementów mogących wpłynąć na zmianę wstępnej opinii Urzędu.

(17) W odniesieniu do reprezentacji przez pojedynczych parlamentarzystów pierwsza część art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 stanowi, że "członkowie [wnioskodawcy] są reprezentowani w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich lub przez członków Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych, parlamentów regionalnych lub zgromadzeń regionalnych" (podkreślenie własne).

(18) W tym sensie motyw 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/673 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 maja 2018 r. zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 wyraźnie stanowi, że "do celów spełnienia minimalnych wymogów reprezentacji powinno się uwzględniać jedynie partie polityczne, a nie osoby fizyczne" 4 .

(19) EAFD nie wystawił żadnej partii politycznej w Chorwacji ani w Niderlandach i nie mógł wykazać istnienia partii politycznej we Włoszech w rozumieniu wspomnianego motywu(11).

(20) Tak samo druga część art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 stanowi, że "[wnioskodawca] lub jego partie członkowskie [muszą] zebrać w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich co najmniej trzy procent głosów oddanych w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego" (podkreślenie własne).

(21) EAFD nie przedłożył dokumentacji, która świadczyłaby, że sam sojusz lub jego członkowskie partie polityczne spełniają ten warunek, a w każdym razie te same uwagi określone w motywie 19 mają zastosowanie mutatis mutandis.

(22) W świetle powyższego dokumentacja, którą ewentualnie można by uznać do celów reprezentacji, odnosi się jedynie do czterech państw członkowskich: (i) Austrii, (ii) Cypru, (iii) Portugalii i (iv) Szwecji, a taki poziom reprezentacji jest niewystarczający, aby spełnić minimalne wymogi reprezentacji, które wymagają reprezentacji w co najmniej siedmiu państwach członkowskich.

(23) Konkluzja ta pozostałaby bez zmian, nawet gdyby EAFD przedłożył dokumentację dotyczącą dodatkowego członka, zapewne z dodatkowego państwa członkowskiego, jak uprzedzono w odpowiedzi EAFD na ocenę wstępną.

(24) W świetle przedstawionych faktów Urząd nie ma potrzeby oceniania pozostałej treści wniosku,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odrzuca wniosek złożony przez Europejski Sojusz na rzecz Wolności i Demokracji ASBL o rejestrację jako europejska partia polityczna.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do

Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL)

Avenue Louise/Louizalaan 65 box 11

1050 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Bruksela, dnia 2 września 2020 r.

Za Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych

M. ADAM

Dyrektor

1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1.
2 Z uwagi na sytuację sanitarną związaną z pandemią koronawirusa COVID-19 w Europie Urząd zgodził się w drodze wyjątku ocenić podania przed otrzymaniem podpisanych oryginałów.
3 W odpowiedzi na wstępną ocenę załączono takie dokumenty dotyczące jedynie Niderlandów.
4 Dz.U. L 114 I z 4.5.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024