(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2020 r.)
I. WPROWADZENIE
Niektóre sektory gospodarki europejskiej, w szczególności sektory rolno-spożywczy i turystyczny, są zależne od wsparcia pracowników sezonowych przyjeżdżających z innych państw członkowskich lub z państw trzecich na konkretne okresy roku. Bardzo często pracownicy tacy zachowują swoje główne miejsce pobytu w kraju pochodzenia i przenoszą się tymczasowo do państwa członkowskiego, aby podejmować działalność zależną od mijających pór roku.
Transgranicznym pracownikom sezonowym przysługuje szeroki zakres praw, które mogą różnić się w zależności od tego, czy są oni obywatelami Unii, czy państwa trzeciego. Biorąc jednak pod uwagę tymczasowy charakter ich pracy i szczególne okoliczności, w jakich ją wykonują, mogą oni być w większym stopniu narażeni na zagrożenia płynące z niepewnej formy zatrudnienia i niepewnych warunków życia. Pandemia COVID-19 sprawiła, że warunki te stały się bardziej widoczne, a w niektórych przypadkach uległy pogorszeniu. Ponadto pokazała ona, że w niektórych przypadkach problemy takie mogą prowadzić do dalszego rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych i zwiększenia ryzyka powstawania skupisk COVID-19.
W związku z tym konieczne jest pilne podjęcie odpowiednich działań. Niniejsze wytyczne stanowią uzupełnienie Wytycznych dotyczących korzystania ze swobodnego przepływu pracowników podczas epidemii COVID-19 opublikowanych dnia 30 marca 2020 r. 1 oraz odpowiedź na wezwanie Parlamentu Europejskiego zamieszczone w rezolucji z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ochrony pracowników transgranicznych i sezonowych 2 . Niniejsze wytyczne dotyczą zarówno pracowników sezonowych z UE, jak i pracowników sezonowych z państw trzecich w UE, a przedstawione poniżej środki, o ile nie określono inaczej, odnoszą się do obu tych grup.
II. PRAWA PRACOWNIKÓW SEZONOWYCH DO PRACY W PAŃSTWIE CZŁONKOWSKIM UE
W zależności od narodowości (tj. UE lub państwo trzecie) prawa pracowników sezonowych dotyczące dostępu do terytorium państwa członkowskiego lub do rynku pracy mogą się różnić. Ponadto pracownicy sezonowi mogą być zatrudnieni przez różnych pośredników.
Chociaż Komisja, wypełniając swoją rolę strażnika traktatów, monitoruje właściwe stosowanie przepisów Unii dotyczących pracowników sezonowych, odpowiedzialność za właściwe stosowanie przepisów w prawie krajowym wdrażającym dyrektywy UE spoczywa na organach krajowych. Zachęca się zatem państwa członkowskie do zwiększenia kontroli na miejscu pod tym względem, w tym przy wsparciu ze strony Europejskiego Urzędu ds. Pracy 3 , i do pełnego egzekwowania wszystkich mających zastosowanie przepisów.
Biorąc pod uwagę, że pewien odsetek pracowników sezonowych pracuje w mikroprzedsiębiorstwach i małych przedsiębiorstwach, Komisja przypomina, iż w strategicznych ramach UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2014-2020 14 podkreślono konieczność zwiększenia przez państwa członkowskie zdolności mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw do wprowadzania skutecznych i wydajnych środków w zakresie zapobiegania zagrożeniom. Zachęca się państwa członkowskie do dostarczania mniejszym przedsiębiorstwom praktycznych wytycznych - również za pośrednictwem kontroli - dotyczących najskuteczniejszych środków, jakie można podjąć, by ograniczyć zagrożenia w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, szczególnie zagrożenia związane z COVID-19, wraz z informacjami na temat zastosowanych zachęt. Mogą one również zapewnić szczególne wsparcie na rzecz mniejszych przedsiębiorstw w sektorach, w których istnieje wyższe ryzyko rozprzestrzeniania się COVID-19.
Państwa członkowskie powinny promować stosowne wytyczne EU-OSHA 15 , w szczególności jeżeli chodzi o odpowiednie środki w zakresie higieny, przypominając pracodawcom o konieczności zapewnienia odpowiednich pomieszczeń, w których możliwe jest utrzymanie dystansu fizycznego, i stosownych pomieszczeń do jedzenia i picia, a także toalet i pryszniców.
Komisja wzywa również państwa członkowskie do zintensyfikowania współpracy w celu poprawy warunków pracy pracowników sezonowych, w szczególności za pośrednictwem Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy i Komitetu Starszych Inspektorów Pracy 16 . Należy uwzględnić charakterystyczne wyzwania związane z grupami szczególnie wrażliwymi, takimi jak kobiety, młodzi pracownicy i pracownicy w starszym wieku oraz pracownicy dotknięci szczególnymi schorzeniami. Komisja zachęca te komitety do omawiania specjalnych interwencji mających na celu zapobieganie zagrożeniom związanym ze zdrowiem i zarządzanie nimi, przy użyciu języka zrozumiałego dla pracowników sezonowych, a także podejmowania ukierunkowanych działań służących egzekwowaniu przepisów.
Komisja zwraca się do państw członkowskich o intensyfikację inspekcji na miejscu, które są konieczne do zapewnienia właściwego stosowania norm BHP w odniesieniu do pracowników sezonowych.
Komisja zachęca również pracodawców i organizacje pracowników do badania i promowania mechanizmów służących zapewnianiu odpowiedniego zaspokajania szczególnych potrzeb pracowników sezonowych i będzie ona nadal wspierać ich starania w tym względzie.
Komisja będzie w dalszym ciągu współpracowała z EU-OSHA w celu gromadzenia informacji i dobrych praktyk w kwestiach BHP mających wpływ na pracowników sezonowych oraz w celu udostępniania takich informacji i dobrych praktyk odpowiednim zainteresowanym stronom na szczeblu krajowym i unijnym, w tym za pomocą dedykowanych kampanii informacyjnych ukierunkowanych na pracowników sezonowych.
Komisja zachęca do tworzenia synergii między szerszym zakresem strategii a polityką w zakresie BHP w sektorach produkcji rolno-spożywczej, które są szczególnie wymagające pod względem BHP, szczególnie jeżeli chodzi o wskaźniki wypadków w miejscu pracy. Na przykład w niedawnej strategii "od pola do stołu" 17 zajęto się potrzebą zapewnienia sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego środowisku systemu żywnościowego. Zdrowsze i bezpieczniejsze miejsca pracy mają kluczowe znaczenie i przyczyniają się tym samym do ogólnie wyższego poziomu ochrony zdrowia publicznego.
Od sierpnia 2022 r. dyrektywę tę zastąpi dyrektywa (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej (Dz.U. L 186 z 11.7.2019, s. 105). Wprowadza się w niej standardy w większym stopniu chroniące pracowników (np. krótsze terminy na dostarczenie informacji) i nie zezwala na wyłączenie pracowników zatrudnionych w oparciu o krótkie umowy.
Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.235I.1 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące pracowników sezonowych w UE w kontekście pandemii COVID-19. |
Data aktu: | 16/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 17/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 16/07/2020 |