Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector

(2018/C 118/07)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2018 r.)

1. 

Wprowadzenie

(1)
W przypadkach, w których Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) 1/2003 1 , Komisja może zdecydować o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. 

Streszczenie sprawy

(2)
W dniu 19 marca 2018 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanego naruszenia przez TenneT TSO GmbH ("TenneT") art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 54 Porozumienia EOG.
(3)
Z oceny wstępnej Komisji wynika, że TenneT ma pozycję dominującą na rynku przesyłu energii elektrycznej na swoim obszarze regulacyjnym. Komisja wstępnie stwierdza, że TenneT prawdopodobnie nadużył swojej pozycji dominującej na tym rynku z naruszeniem art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG, różnie traktując użytkowników sieci w zależności od ich miejsca zamieszkania, co skutkuje podziałem rynku wewnętrznego.
(4)
Komisja wstępnie stwierdza, że TenneT daje priorytetowy dostęp do swojej sieci krajowym producentom energii elektrycznej, w szczególności w godzinach, kiedy krajowa produkcja wiatrowej energii elektrycznej jest wysoka, ograniczając dostęp dla energii elektrycznej przesyłanej przez połączenie międzysystemowe z zachodniej Danii (DK1) ("połączenie międzysystemowe DE-DK1"). Zostało to wdrożone w drodze bardzo znacznego ograniczenia dostępnej zdolności przesyłowej energii elektrycznej z połączenia międzysystemowego DE-DK1. Ze wstępnej oceny Komisji wynika, że praktyki stosowane przez TenneT mogą tworzyć przeszkody w swobodnym przepływie energii elektrycznej na rynku wewnętrznym.

3. 

Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(5)
TenneT nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponował, że przyjmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zaproponowanych zobowiązań.
a)
Tennet udostępni dla rynku maksymalną zdolność przesyłową połączenia międzysystemowego DE-DK1, przestrzegając standardów bezpiecznej eksploatacji sieci. Bez względu na okoliczności TenneT będzie oferował minimalną przepustowość godzinową połączenia międzysystemowego DE-DK1 w wysokości 1 300 MW. Poziom 1 300 MW zostanie osiągnięty po etapie wdrażania trwającym do sześciu miesięcy, zwiększając poziom obecnie dostępnej zdolności o 120 MW co miesiąc, począwszy od pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po notyfikacji decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. TenneT będzie stosował mechanizmy kontrzakupów i redysponowania w celu optymalizacji dostępnych zdolności.
b)
TenneT będzie mógł ograniczyć oferowaną zdolność do poniżej minimalnego gwarantowanego poziomu w dwóch ściśle określonych wyjątkowych okolicznościach, mianowicie w przypadku wyłączenia określonych krytycznych elementów sieci, wymienionych w załączniku do zobowiązań, lub w przypadku sytuacji nadzwyczajnej spowodowanej przez (i) niewystarczającą zdolność mimo zastosowania mechanizmów kontrzakupów i redysponowania lub (ii) prośbę o pomoc od operatora(-ów) innych sieci w celu utrzymania bezpieczeństwa dostaw.
c)
W obu tych wyjątkowych okolicznościach, kiedy oferowana zdolność może być niższa od minimalnego gwarantowanego poziomu przepustowości godzinowej, ograniczenie nie powinno przekraczać poziomu absolutnie niezbędnego do zapewnienia przez TenneT bezpieczeństwa dostaw. Ponadto w przypadku wyłączenia krytycznego elementu sieci TenneT będzie bez względu na okoliczności oferować przepustowość co najmniej 500 MW.
d)
Zobowiązania będą obowiązywać od dnia notyfikacji decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przez 9 lat. TenneT wyznaczy też pełnomocnika monitorującego przestrzeganie zobowiązań.
(6)
Zobowiązania powinny uwzględniać zastrzeżenia Komisji i gwarantować dostępność na rynku maksymalnych zdolności przesyłowych połączenia międzysystemowego DE-DK1, z uwzględnieniem uzasadnionych powodów związanych z bezpieczeństwem dostaw. Minimalna gwarantowana przepustowość godzinowa w wysokości 1 300 MW będzie dodatkowym zabezpieczeniem, stanowiącym znaczącą poprawę w stosunku do obecnej sytuacji. Koszty poniesione przez TenneT podczas zapewniania minimalnej gwarantowanej przepustowości godzinowej nie będą podlegać ograniczeniom.
(7)
Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html.

4. 

Zaproszenie do zgłaszania uwag

(8)
Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.
(9)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja zwraca się do zainteresowanych stron w szczególności o przedstawianie uwag dotyczących poziomu minimalnej gwarantowanej przepustowości godzinowej oraz wyjątków od przestrzegania przez TenneT tego zobowiązania.
(10)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Strony trzecie zachęca się również do przedstawienia uwag co do wszystkich innych aspektów tych zobowiązań. W przypadku stwierdzenia ewentualnego problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(11)
Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(12)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40461 - DE-DK Interconnector można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1). Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.118.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector.
Data aktu: 04/04/2018
Data ogłoszenia: 04/04/2018