Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 grudnia 2014 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39780 - Koperty).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 10 grudnia 2014 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39780 - Koperty)

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9295 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2015/C 74/05)

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2015 r.)

W dniu 10 grudnia 2014 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja odnosi się do pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG dotyczącego standardowych/katalogowych kopert i specjalnych kopert z nadrukiem (firmowych i/lub na miarę) wszelkich kształtów, kolorów i rozmiarów. Standardowe/katalogowe koperty to koperty różnej wielkości bez nadruku (firmowa/prywatna etykieta lub bez etykiety), które są zwykle nabywane luzem na podstawie katalogów producentów. Specjalne koperty z nadrukiem (firmowe lub na miarę) są kopertami z nadrukiem specjalnie zaprojektowanymi i wykonanymi według specyfikacji klientów. Decyzja jest skierowana do:
(i)
Bong 2 ;
(ii)
GPV 3 ;
(iii)
Hamelin 4 ;
(iv)
Mayer-Kuvert 5 ; i
(v)
Tompla 6 .

2.

 OPIS SPRAWY

2.1. Procedura
(2)
Po otrzymaniu informacji od informatora Komisja przeprowadziła w dniu 14 września 2010 r. ukierunkowane kontrole na terenie różnych producentów kopert w kilku państwach członkowskich. Dalsze kontrole miały miejsce między 1 października 2010 r. a 31 stycznia 2011 r.
(3)
W następstwie kontroli kilka przedsiębiorstw złożyło wniosek o obniżenie kwoty grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar, w tym Tompla, Hamelin i Mayer-Kuvert (również w imieniu GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd.).
(4)
Podczas postępowania wyjaśniającego Komisja przesłała również szereg wezwań do udzielenia informacji na podstawie art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(5)
W dniu 10 grudnia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko adresatom decyzji w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe odbyły się między styczniem a październikiem 2014 r. Następnie przedsiębiorstwa Bong, Hamelin, Mayer-Kuvert/GPV i Tompla przedłożyły Komisji formalne wnioski ugodowe zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 7 .
(6)
W dniu 18 listopada 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a wszystkie strony jednoznacznie potwierdziły, że treść zgłoszenia odpowiada przedłożonym przez nie propozycjom ugodowym i że w związku z tym strony nadal zobowiązują się do dalszego udziału w postępowaniu ugodowym. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 8 grudnia 2014 r. Komisja przyjęła decyzję w dniu 10 grudnia 2014 r.

2.2. Adresaci decyzji i okres trwania naruszenia przepisów

(7)
Wymienione poniżej przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG przez swoje uczestnictwo w działaniach antykonkurencyjnych w odniesieniu do dostaw papierowych kopert we wskazanych poniżej okresach.
Przedsiębiorstwo Czas trwania
Bong 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Grupa GPV (1) 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Hamelin 5 listopada 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Mayer-Kuvert 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Tompla 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
(1) W niniejszej decyzji termin "grupa GPV" odnosi się do [non-addressee], [non-addressee] i Heritage Envelopes Ltd. W dniu 27 września 2011 r. Mayer-Kuvert-network GmbH nabył cały kapitał zakładowy Heritage Envelopes Ltd. i większość aktywów produkcyjnych kopert [non-addressee] i [non-addressee], które zostały przekazane GPV France SAS, spółce zależnej Mayer-Kuvert.

2.3. Krótki opis naruszenia

(8)
Ogólnym celem kartelu było przydzielanie klientów oraz uzgadnianie cen w kilku państwach członkowskich i państwach będących umawiającymi się stronami Porozumienia EOG. Poprzez szereg mających znamiona zmowy kontaktów biorące w nich udział przedsiębiorstwa:
a)
dzieliły się klientami i uzgadniały wielkość sprzedaży;
b)
uzgadniały podwyżki cen dotyczące konkretnych klientów i ogólne podwyżki cen oraz dzieliły się informacjami na temat reakcji klientów na takie podwyżki. Ogólne podwyżki cen często miały na celu przerzucanie na klientów wzrostu kosztów papieru;
c)
koordynowały swoje udziały w przetargach ogłaszanych przez dużych ogólnoeuropejskich klientów. W tym kontekście ich celem było ustalanie faktycznych cen w przetargu i ochrona swoich istniejących dostaw;
d)
wprowadzone mechanizmy miały na celu utrzymanie status quo poprzez rekompensowanie uczestnikom kartelu strat w wielkości sprzedaży lub utraty poszczególnych klientów na rzecz innego uczestnika kartelu;
e)
wymieniały szczególnie chronione informacje handlowe, zwłaszcza dotyczące strategii handlowych, klientów i wielkości sprzedaży.
(9)
Zakres geograficzny tego postępowania w odniesieniu do wszystkich stron uczestniczących obejmował Danię, Francję, Niemcy, Norwegię, Szwecję i Zjednoczone Królestwo.

2.4. Środki naprawcze

(10)
W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 8 . W decyzji nakłada się grzywny na odnośne jednostki wchodzące w skład przedsiębiorstw wymienionych w pkt 1 powyżej.

2.4.1. Podstawowy wymiar grzywny

(11)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż przez przedsiębiorstwa standardowych/katalogowych kopert i specjalnych kopert z nadrukiem w ostatnim pełnym roku przed datą zakończenia działalności kartelu, fakt, że ustalenia dotyczące koordynacji cen należą do najpoważniejszych ograniczeń konkurencji, okres istnienia kartelu oraz dodatkową kwotę w celu zniechęcania przedsiębiorstw do stosowania praktyk dotyczących koordynacji cen.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(12)
Komisja nie uwzględniła żadnych okoliczności obciążających. Komisja uznała jednak, że w odniesieniu do przedsiębiorstwa Mayer-Kuvert zastosowanie miały okoliczności łagodzące ze względu na jego ograniczony udział w naruszeniu.

2.4.3. Przyjęcie dostosowanej kwoty podstawowej

(13)
Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności niniejszej sprawy, Komisja skorzystała ze swoich uprawnień dyskrecjonalnych zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r. i dostosowała grzywny w sposób uwzględniający odsetek sprzedaży produktu będącego przedmiotem zmowy w całkowitym obrocie, jak i różnice między stronami w związku z ich indywidualnym udziałem w naruszeniu.

2.4.4. Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

(14)
W tym przypadku żadna z grzywien nie przekroczyła 10 % łącznych obrotów przedsiębiorstwa za 2013 r.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(15)
Komisja przyznała obniżkę grzywny w wysokości 50 % w przypadku Tompla, 25 % - w przypadku Hamelin i 10 % - w przypadku Mayer-Kuvert (w tym 10 % obniżkę oddzielnej grzywny nałożonej na GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd.).

2.4.6. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(16)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejszono grzywnę nałożoną na wszystkich adresatów o 10 %.

2.4.7. Niewypłacalność

(17)
Dwa przedsiębiorstwa powołały się na swoją niewypłacalność, o której mowa w pkt 35 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r. Na podstawie przeprowadzonej przez Komisję analizy sytuacji finansowej poszczególnych przedsiębiorstw oraz szczególnej sytuacji gospodarczej obniżono grzywny nałożone na oba przedsiębiorstwa.

3.

 WNIOSEK

(18)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
a)
Bong AB, Bong Sverige AB, Bong Belgium SA, Bong U.K. Ltd. i Bong GmbH, wspólnie odpowiedzialne: 3 118 000 EUR;
b)
Holdham S.A.: 4 996 000 EUR;
c)
Edlef Bartl Holding GmbH, mayer-network GmbH i Mayer-Kuvert-network GmbH, wspólnie odpowiedzialne: 4 991 000 EUR;
d)
GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd., wspólnie odpowiedzialne: EUR 1 651 000;
e)
Printeos, S.A., Tompla Sobre Expres, S.L., Tompla Scandinavia AB, Tompla France SARL i Tompla Druckerzeugnisse Vertriebs GmbH, wspólnie odpowiedzialne: 4 729 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Bong AB, Bong Sverige AB, Bong Belgium SA, Bong U.K. Ltd. i Bong GmbH.
3 GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd.
4 Holdham S.A.
5 Edlef Bartl Holding GmbH, mayer-network GmbH, Mayer-Kuvert-network GmbH.
6 Printeos, SA, Sobre Expres, S.L., Tompla Scandinavia AB, Tompla France SARL i Tompla Druckerzeugnbisse Vertriebs GmbH.
7 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
8 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.74.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 grudnia 2014 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39780 - Koperty).
Data aktu: 03/03/2012
Data ogłoszenia: 03/03/2015