(Dz.U.UE C z dnia 28 lutego 2015 r.)
Wprowadzenie
W dniu 15 stycznia 2015 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o opinię do projektu zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów, gdyż umożliwia wydajniejsze sporządzanie statystyk europejskich.
Komisja dostrzega znaczenie odpowiednich danych i statystyk dotyczących nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami finansowymi w celu monitorowania wielkości portfeli papierów wartościowych i przepływów między tymi portfelami, zarówno krajowych, jak i transgranicznych, a także rodzaju instrumentów. Komisja zgadza się ponadto z oceną, o której mowa w motywie 3 projektu rozporządzenia, że podczas kryzysu finansowego nie było możliwe prawidłowe oszacowanie dynamiki rozprzestrzeniania się ryzyka między innymi ze względu na brak bardziej szczegółowych danych dotyczących bilateralnej ekspozycji na ryzyko i kanałów rozprzestrzeniania się tego ryzyka.
W związku z tym Komisja w pełni popiera zasadę opracowania bazy danych w podziale na poszczególne papiery wartościowe, z uwzględnieniem informacji o zbywającym i nabywcy, gdyż zasada ta odgrywa ważną rolę we wspieraniu nadzoru nad instytucjami i rynkami finansowymi. Ponadto takie dane, które zapewniają bardzo wysoki stopień dokładności, mogą służyć do wielu dodatkowych zastosowań statystycznych, również ze względu na fakt, że są one osadzone i powiązane z innymi zestawami danych statystycznych oraz mają one wspólne definicje. W tym kontekście Komisja z zadowoleniem odnotowuje, że w projekcie zmienionego rozporządzenia EBC w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe należycie uwzględniono nowy europejski system rachunków (ESA 2010) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 .
Uwagi do wniosku ustawodawczego i propozycje zmian
Celem projektu zmienionego rozporządzenia EBC w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe jest przede wszystkim wprowadzenie bezpośredniej sprawozdawczości instytucji ubezpieczeniowych. Komisja przyjmuje z zadowoleniem związane z tym zwiększenie zakresu danych podlegających sprawozdawczości, gdyż instytucje ubezpieczeniowe są istotnymi posiadaczami papierów wartościowych.
Komisja zdaje sobie sprawę z konieczności ograniczenia w miarę możliwości obciążenia sprawozdawczego w celach statystycznych, jakiemu podlegają podmioty instytucjonalne. W ramach proponowanych tu przepisów EBC uwzględnił fakt, że dane będą zbierane od instytucji ubezpieczeniowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 3 .
Uzyskany w ten sposób bardziej szczegółowy obraz sektora finansowego będzie również przydatny w kontekście regulacji finansowych na różnych etapach, np. w kontekście oceny skutków załączanej do wniosków ustawodawczych Komisji, a także w kontekście przeglądów ex post istniejących przepisów przywołanych w projekcie rozporządzenia. W związku z tym po wejściu w życie zmienionych obowiązków sprawozdawczych Komisja zastrzega sobie możliwość przeprowadzenia oceny, czy odnośne statystyki są przydatne również w tych istotnych zastosowaniach przy opracowywaniu i przeglądzie istniejących i przyszłych regulacji finansowych.
Tytułem uwagi ogólnej, określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianego aktu) i w stosownych przypadkach odesłań do wniosku, procedury i opinii. Jeżeli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odniesieniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, należy zatem podać odniesienie wyłącznie do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Za podstawę prawną do projektu zmienionego rozporządzenia EBC nie można uznać art. 5 Statutu ESBC i EBC ani rozporządzenia (UE) nr 549/2013, ani dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 i 2013/36/UE 5 , ani też wspomnianych rozporządzeń EBC. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu zmienionego rozporządzenia EBC, można je umieścić w motywach.
Podsumowanie
Komisja popiera projekt zmienionego rozporządzenia EBC, ponieważ powinien on zapewnić dostępność bardziej kompletnego zbioru danych o inwestycjach w papiery wartościowe, które to dane mają duże znaczenie dla zainteresowanych stron, w tym dla samej Komisji.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Marianne THYSSEN | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2015.72.3 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie projektu zmienionego rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe. |
| Data aktu: | 26/02/2015 |
| Data ogłoszenia: | 28/02/2015 |