(2015/C 417/03)(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2015 r.)
Kapitał ludzki i społeczny, jaki stanowi młodzież, to jeden z najważniejszych zasobów Europy na przyszłość. Unia Europejska i jej państwa członkowskie powinny inwestować w potencjał, którym 90 mln młodych Europejczyków dysponuje pod względem umiejętności, kreatywności i różnorodności.
Kryzys gospodarczy dotknął szczególnie mocno młodzież. Zwiększyły się dysproporcje między osobami o większych i o mniejszych szansach w społeczeństwie. Niektórzy młodzi ludzie są coraz częściej wykluczeni z życia społecznego i obywatelskiego. Co gorsza, niektórym zagraża bierność, marginalizacja, a nawet radykalizacja postaw prowadząca do aktów przemocy.
Dlatego też Komisja i państwa członkowskie kontynuowały w latach 2013-2015 współpracę mającą na celu poprawę szans młodych ludzi na zatrudnienie, ich integrację na rynku pracy, ich włączenie społeczne i większe zaangażowanie. W obliczu rosnących podziałów społecznoekonomicznych należy prowadzić politykę, dzięki której będzie można kontynuować rozwiązywanie poważnych problemów społecznych, przed którymi stoją młodzi ludzie. Musimy znaleźć trwałe rozwiązania, które pozwolą nam stawić czoła bezrobociu wśród młodzieży, wzmacniać włączenie społeczne i zapobiegać radykalizacji postaw prowadzącej do aktów przemocy. Wymaga to bardziej systematycznej współpracy w wielu dziedzinach polityki na szczeblu UE i państw członkowskich, takich jak zatrudnienie, kształcenie, szkolenie, przeciwdziałanie dyskryminacji, polityka społeczna, kwestie dotyczące obywatelstwa (w tym obywatelstwa Unii) i sprawy młodzieży, ale także kultura, sport i ochrona zdrowia.
W latach 2016-2018 ramy europejskiej współpracy na rzecz młodzieży 1 powinny stawiać sobie za cel poprawę szans różnych grup młodzieży, zwłaszcza tych, które zagrożone są wykluczeniem społecznym. Powinno to w rezultacie pomóc im w znalezieniu dobrych miejsc pracy i w zaangażowaniu w życie społeczne. Finansowanie unijne w ramach programu Erasmus+ będzie uzupełniać współpracę polityczną w zakresie pracy z młodzieżą, wolontariatu i udziału w życiu demokratycznym. Inne instrumenty, Europejski Fundusz Społeczny (EFS) i Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, zapewnią finansowanie ukierunkowane na integrację młodych ludzi na rynku pracy oraz na rozwój kapitału ludzkiego.
1 Rezolucja Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), (Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1).
2 Szczegółowe informacje na temat źródełdanych, na których opiera sięanaliza, znaleźćmożna w dokumencie roboczym służb Komisji SWD(2015) 169 dotyczącym sytuacji młodych ludzi w UE.
3 O ile nie wskazano inaczej.
4 Wskaźnik Eurostatu dotyczący "osób wcześnie kończących kształcenie i szkolenie" w grupie wiekowej od 18 do 24 lat obniżył się z 13,9 % w 2010 r. do 11,1 % w 2014 r. (wysokie wartości procentowe utrzymują się przede wszystkim w Hiszpanii, we Włoszech, na Malcie, w Portugalii i w Rumunii).
5 Eurostat, dane dla ludności z wyższym wykształceniem w wieku 30-34 lat.
6 Badanie Flash Eurobarometr nr 408, 2014 r.
7 Eurostat, 2014 r.
8 Eurostat, 2014 r.
9 Rising inequality: youth and poor fall further behind, OECD, 2014 r.
10 "NEETs", Eurofound, 2012 r., i OECD, 2015 r.
11 Indicators of immigrant integration - Settling in 2015, badanie przeprowadzone wspólnie przez OECD i Komisję Europejską.
12 In it together: why less inequality benefits all, OECD, maj 2015 r.
13 Badanie Flash Eurobarometr nr 408, 2014 r.
14 Zalecenie Rady w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży, (Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1).
15 Wspólne sprawozdanie z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, COM(2015) 408.
16 Dok. COM(2015) 185.
18 Dz.U. C 88 z 27.3.2014, s. 1.
19 COM(2013) 941 - "Zapobieganie radykalizacji prowadzącej do terroryzmu i agresywnego ekstremizmu: Wzmocnienie działań UE"
21 Badanie zatytułowane "Value of youth work in the EU", 2014 r.; sprawozdania grupy ekspertów na temat kreatywności i potencjału innowacyjnego młodych ludzi i podejścia jakościowego w pracy z młodzieżą.
23 Badanie zatytułowane "Youth participation in democratic life", 2013 r.
24 Youthpass jest instrumentem uznawania pozaformalnego i nieformalnego uczenia się stosowanym w odniesieniu do młodzieży; jest on stosowany w projektach finansowanych ze środków programu Erasmus+ przeznaczonych dla młodzieży. https://www.youthpass.eu/pl/ youthpass/.
25 Badanie zatytułowane Value of youth work in the EU, 2014 r.
26 SEC(2011) 401.
28 Rezolucja Rady w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2014-2015 z dnia 20 maja 2014 r.
30 Maj 2015 r.
31 Na szczeblu UE, pomimo podwojenia liczby beneficjentów w ramach wolontariatu europejskiego, wolontariat transgraniczny jest wciąż niewielki.