Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2015/C 409/41)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (zwany dalej "Urzędem", inaczej "OHIM") z siedzibą w Alicante został ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE) nr 40/94 1 , które zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem (WE) nr 207/ 2009 2 . Zadaniem Urzędu jest wdrażanie prawa unijnego dotyczącego znaków towarowych i wzorów, zapewniającego przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii Europejskiej 3 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 6 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Prezes zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Komitetowi Budżetowemu Urzędu, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania 8 . Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

11.
W swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Urzędu za rok 2013 Trybunał zakwestionował sumę przekazaną na dodatki za dyżury (0,40 mln euro). W 2014 r. płatności te były jeszcze wyższe (0,44 mln euro). W listopadzie 2014 r. Urząd dokonał przeglądu swojej polityki i zredukował liczbę funkcji, za które przysługują dodatki za dyżury, z 25 do 17. Finansowe skutki tej decyzji będą widoczne od 2015 r. Kontrola nad tym systemem jest jednak nieodpowiednia, gdyż zdarzało się, że dodatki takie otrzymywali pracownicy przebywający na zwolnieniu lekarskim, w zagranicznej podróży służbowej lub na urlopie 9 . Dziewięciu pracowników, z których siedmiu należy do kadry kierowniczej, otrzymało po ponad 11 000 euro w ramach dodatku za dyżury.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
Kwota anulowanych środków przeniesionych z lat poprzednich zmniejszyła się z 6,0 mln euro (16 %) w 2013 r. do 5,1 mln euro (13 %) w roku 2014. W obu latach było to spowodowane przede wszystkim niższymi niż przewidywano zwrotami kosztów w ramach umów o współpracy z urzędami krajowymi w państwach członkowskich (3,2 mln euro w 2014 r. i 3,8 mln euro w roku 2013), co sugeruje potrzebę uzyskiwania od urzędów krajowych bardziej precyzyjnych informacji na koniec roku o faktycznie poniesionych kosztach. W 2014 r. poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił od 94 % do 97 % całości środków w zależności od tytułu, co sugeruje, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2015 r. był wysoki w tytule III i wyniósł 14,1 mln euro, czyli 38 % (w 2013 r. było to 13,3 mln euro, czyli 38 %). Było to związane głównie z umowami o współpracy z urzędami krajowymi w państwach członkowskich, w ramach których termin przedstawienia zestawień poniesionych wydatków przez urzędy krajowe przypadał dopiero w 2015 r., oraz ze składanymi w dwóch ostatnich miesiącach 2014 r. zwykłymi zamówieniami na usługi tłumaczeniowe, za które termin płatności przypadał dopiero w roku 2015.

INNE UWAGI

13.
W 2004 r. wszedł w życie nowy regulamin pracowniczy UE, którego przepisy stanowią, że przyszłe wynagrodzenia urzędników zatrudnionych przed majem 2004 r. nie mogą być niższe niż byłyby zgodnie z poprzednim regulaminem pracowniczym UE. W ramach przeprowadzonej przez Trybunał kontroli wykryto, że przepis ten nie był przestrzegany w przypadku 4 spośród 648 urzędników zatrudnionych w tym czasie, co doprowadziło do zaniżenia płatności o 96 998 euro w latach 2005-2014. Kwota ta nie jest istotna i nie podważa wiarygodności rozliczeń Urzędu. Urząd postanowił, że w odpowiednim czasie dokona wypłat dodatkowych wynagrodzeń.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego,
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2011 Środki pieniężne będące do dyspozycji Urzędu na dzień 31 grudnia 2011 r. wynosiły 520 mln euro (495 mln euro w 2010 r.). Zgodnie z polityką zarządzania środkami pieniężnymi zatwierdzoną przez Komitet Budżetowy w 2010 r. środki pieniężne były przechowywane w 9 bankach w 5 państwach członkowskich. zrealizowane

Trybunał wciąż odnotowuje jednak wysoki poziom środków pieniężnych.

2013 Kwota anulowanych środków przeniesionych z lat poprzednich wzrosła z 4,2 mln euro (13 %) w 2012 r. do 6,0 mln euro (16 %) w roku 2013. W obu latach było to spowodowane przede wszystkim niższymi niż przewidywano zwrotami kosztów w ramach umów o współpracy z urzędami krajowymi w państwach członkowskich (1,9 mln euro w 2012 r. i 3,8 mln euro w roku 2013), co sugeruje potrzebę uzyskiwania od urzędów krajowych bardziej precyzyjnych informacji na koniec roku o faktycznie poniesionych kosztach. niepodjęte
2013 W 2013 r. poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił pomiędzy 98 % a 89 % całości środków, co sugeruje, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 23,9 mln euro (28 %), i w tytule III, gdzie wyniósł 13,3 mln euro (38 %). W przypadku tytułu II było to następstwem wieloletnich umów dotyczących przede wszystkim budowy nowej siedziby, a także zamówień na prace programistyczne oraz usługi i materiały informatyczne, które zgodnie z planem złożono pod koniec 2013 r., natomiast termin płatności za nie przypadał dopiero w roku 2014. W przypadku tytułu III było to związane głównie z umowami o współpracy z urzędami krajowymi w państwach członkowskich, w ramach których termin przedstawienia zestawień poniesionych wydatków przez urzędy krajowe przypadał dopiero w 2014 r., oraz ze składanymi w ostatnich miesiącach 2013 r. zwykłymi zamówieniami na usługi tłumaczeniowe, za które termin płatności przypadał dopiero w roku 2014. nie dotyczy
2013 Urząd posiada plan zapewnienia ciągłości działania oraz zarządzania w sytuacjach kryzysowych, zgodnie z którym około 25 funkcji musi być cały czas obsadzonych przez dyżurujących pracowników. Środki budżetowe na dodatki za dyżury są wprawdzie zatwierdzane co roku przez Komitet Budżetowy Urzędu, jednak wypłacona w 2013 r. kwota (402 458 euro) znacznie przekracza wysokość tego rodzaju dodatków wypłacanych przez inne agencje, które muszą zapewnić ciągłość działania. w trakcie realizacji

ZAŁĄCZNIK  II

Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (Alicante) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 36 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Swobodny przepływ towarów

[...] zakazy lub ograniczenia [...] uzasadnione względami [...] ochrony własności przemysłowej i handlowej [nie powinny] stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi.

[...] ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Unii są zakazane w odniesieniu do obywateli państw członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w państwie członkowskim innym niż państwo odbiorcy świadczenia. [...]

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie Rady (WE) nr 207/2009)

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/ 2012)

Cele

Wdrażanie prawa unijnego dotyczącego znaków towarowych i wzorów, zapewniającego przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii Europejskiej.

Wspieranie dyskusji, badań, kształcenia, komunikacji, tworzenia zaawansowanych narzędzi wsparcia informatycznego i propagowanie dobrych praktyk w dziedzinie własności intelektualnej.

Zadania

- przyjmowanie i wprowadzanie wniosków o rejestrację,

- badanie warunków zgłoszenia do rejestru i zgodności z prawem unijnym,

- poszukiwanie w urzędach zajmujących się ochroną własności przemysłowej w państwach członkowskich danych o istnieniu wcześniejszych krajowych znaków towarowych,

- publikacja zgłoszeń,

- rozpatrywanie ewentualnego sprzeciwu osób trzecich,

- rejestracja lub odrzucanie zgłoszeń,

- rozpatrywanie wniosków o stwierdzenie wygaśnięcia lub o unieważnienie,

- rozpatrywanie odwołań,

- działania na rzecz lepszego zrozumienia wartości własności intelektualnej,

- działania na rzecz lepszego zrozumienia zakresu i skutków naruszeń praw własności intelektualnej,

- poszerzanie wiedzy na temat dobrych praktyk sektora publicznego i prywatnego w celu ochrony praw własności intelektualnej,

- pomoc w zwiększaniu świadomości obywateli na temat skutków naruszeń praw własności intelektualnej,

- poszerzanie wiedzy fachowej osób zaangażowanych w egzekwowanie praw własności intelektualnej,

- poszerzanie wiedzy na temat narzędzi technicznych do zapobiegania naruszeniom praw własności intelektualnej oraz zwalczania tych naruszeń, w tym systemów śledzenia ruchu i pochodzenia, które umożliwiają odróżnienie produktów oryginalnych od podrobionych,

- zapewnianie mechanizmów przyczyniających się do poprawy wymiany online - między organami państw członkowskich zajmującymi się prawami własności intelektualnej - informacji związanych z egzekwowaniem tych praw oraz wspieranie współpracy z tymi organami oraz między nimi,

- działania w konsultacji z państwami członkowskimi na rzecz wspierania międzynarodowej współpracy z urzędami właściwymi w dziedzinie własności intelektualnej w państwach trzecich w celu sformułowania strategii i opracowania technik, umiejętności i narzędzi służących egzekwowaniu praw własności intelektualnej.

Zarządzanie Rada Administracyjna

Skład

- po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy.

Zadania

- doradzanie Prezesowi w sprawach leżących w kompetencjach Urzędu,

- przygotowywanie list kandydatów (art. 125) na Prezesa, wiceprezesów i przewodniczących oraz członków izb odwoławczych.

Prezes Urzędu

- mianowany przez Radę na podstawie listy obejmującej do trzech kandydatów, sporządzonej przez Radę Administracyjną.

Komitet Budżetowy

Skład

- po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy.

Zadania

- uchwalanie budżetu i regulaminu finansowego, udzielanie Prezesowi absolutorium z wykonania budżetu, ustalanie kosztów sprawozdań z poszukiwań.

Decyzje związane z wnioskami

Decyzje podejmowane są przez:

a) ekspertów;

b) Wydziały Sprzeciwów;

c) Wydział Administracji Znakami Towarowymi i Prawny;

d) Wydziały Unieważnień;

e) Izby Odwoławcze.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Komitet Budżetowy Urzędu.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2014 (1) (2013) (2) Budżet

420 (418) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

844 (861) stanowiska w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 721 (731) plus 157 (171) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci krajowi, personel lokalny i zewnętrzny, doradcy specjalni)

Łączna liczba pracowników: 878 (902)

Produkty i usługi w roku 2014 (1) (2013) (2) Znaki towarowe

Liczba zgłoszeń: 117 455 (114 270)

Liczba rejestracji: 103 777 (98 073)

Liczba otrzymanych sprzeciwów: 15 660 (17 015)

Odwołania do Izb Odwoławczych: 3 284 (2 602)

Odwołania w toku: 2 833 (2 361)

Wzory

Wzory otrzymane: 97 671 (96 702) Wzory zarejestrowane: 85 430 (84 021)

(1) Ze względów statystycznych dane za rok 2014 mogą podlegać niewielkim korektom.

(2) Dane za rok 2013 zostały skorygowane.

Źródło: Załącznik przekazany przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU
11.
W listopadzie 2014 r. na skutek corocznego przeglądu procesów i polityki Urząd zmniejszył z 25 do 17 liczbę funkcji obsadzonych przez dyżurujących pracowników w odniesieniu do swojego planu zapewnienia ciągłości działania. Z uwagi na późne wprowadzenie tej zmiany skutki finansowe będą widoczne dopiero w 2015 r. (402 458 euro wypłacone w 2013 r. w porównaniu z 310 000 euro ujętymi w budżecie na 2015 r.). Wzrost w 2014 r. wynika z włączenia dwóch dodatkowych funkcji, które uznano za niezbędne w planie zapewnienia ciągłości działania, utrzymanych po redukcji liczby funkcji do 17.

Urząd dokonuje dalszego przeglądu swojej polityki w celu ustalenia, czy możliwa jest dalsza redukcja liczby funkcji przy uwzględnieniu specyfiki pracy Urzędu. Trybunał Obrachunkowy odnosi się do innych instytucji i agencji, jednak istnieją ważne różnice pomiędzy nimi a Urzędem, który zapewnia swoim klientom obsługę przez całą dobę i jest w dużym stopniu zależny od strony internetowej.

Co się tyczy kontroli, system dyżurów obejmuje przeprowadzanie wyrywkowych kontroli uczestniczących w nim pracowników za pomocą comiesięcznych "telefonów testowych". System jest ręcznie programowany do wykonywania telefonów testowych i jest opracowany, aby generować raport informujący o zarejestrowanych rezultatach. Następnie, zanim Urząd wypłaci dodatki za dyżury, każdego miesiąca dział informatyczny informuje również dział kadr o tym, którym pracownikom przysługuje dodatek.

Ponadto w ramach telefonów testowych system jest zaprogramowany tak, aby poprosić pracownika pełniącego dyżur o wprowadzenie w momencie wykonania telefonu, ile minut zajęłoby mu dotarcie do Urzędu.

W odniesieniu do urlopów, zwolnień lekarskich i zagranicznych podróży służbowych plan zapewnienia ciągłości działania obowiązuje także wtedy, kiedy pracownicy są na urlopach, na przykład kiedy Urząd jest zamknięty w grudniu. Ponadto pracownicy ujęci w planie zapewnienia ciągłości działania wiedzą, że muszą znajdować się w odległości maksymalnie dwóch godzin drogi od Urzędu, nawet jeśli są na urlopie. Dlatego też pracownicy mogą być ujęci w planie zapewnienia ciągłości działania pod warunkiem spełnienia tego wymogu. Urząd stopniowo wzmacnia jednak swoje kontrole w odniesieniu do dyżurów w ramach planu zapewnienia ciągłości działania.

12.
Jak zostało już wspomniane przez Trybunał Obrachunkowy, w 2014 r. Urząd poprawił swój wskaźnik anulowania przeniesień, który spadł z 16 % do 13 %. Urząd współpracuje obecnie z urzędami krajowymi, aby zmniejszyć anulowane przeniesienia dzięki przeglądom śródrocznym i sprawozdaniom okresowym z wykonania (których liczbę zwiększono z 10 do 18 w 2014 r.). Dodatkowe środki zostaną rozważone w związku z nowymi umowami o współpracy na kolejny rok. W odniesieniu do wysokiego poziomu przeniesień Urząd jest w trakcie wprowadzania środków w celu dalszego ich zmniejszenia.
13.
Jak w przypadku innych agencji Urząd dokonywał wypłat na podstawie obliczeń i informacji pochodzących od Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) w Komisji. Urząd ma zamiar dokonać odpowiednich uregulowań/płatności w 2015 r. i objaśnił to w uwadze do sprawozdania rocznego. Urząd rozumie, że jest to problem odnotowany przez Trybunał Rachunkowy w różnych agencjach, lecz jego wpływ na sprawozdania Urzędu jest nieznaczny.
1 Dz.U. L 11 z 14.1.1994, s. 1.
2 Dz.U. L 78 z 24.3.2009, s. 1.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Art. 38 i 43 regulaminu nr CB-3-09 Komitetu Budżetowego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 91-95 regulaminu nr CB-3-09 Komitetu Budżetowego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego.
9 Zgodnie z polityką Urzędu personel będący na dyżurze musi przebywać w stanie gotowości w takiej odległości od biura, której pokonanie samochodem zajmuje nie więcej niż dwie godziny. Odległość ta nie była jednak weryfikowana.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024