Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) - Belgijski system interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków - art. 185 § 2 lit. b) CIR92 - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA
Pomoc państwa SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN)

Belgijski system interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków - art. 185 § 2 lit. b) CIR92

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 188/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2015 r.)

Pismem z dnia 3 lutego 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

Pismem z dnia 19 grudnia 2013 r. Komisja zwróciła się do władz belgijskich o udzielenie informacji dotyczących belgijskiego systemu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków przewidzianego w art. 185§ 2 lit. b) CIR92 (fr. code des impôts sur le revenu - belgijski kodeks podatkowy w zakresie podatków dochodowych), prosząc m.in. o przedstawienie przeglądu wszystkich interpretacji indywidualnych wydanych w tej sprawie.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Belgijski "system opodatkowania nadmiernych zysków" umożliwia belgijskim przedsiębiorstwom należącym do grup przedsiębiorstw międzynarodowych znaczne obniżanie swojej podstawy opodatkowania (w większości przypadków o ponad połowę). Od czasu wprowadzenia w 2004 r. systemu opodatkowania nadmiernych zysków skorzystało z niego około 50 przedsiębiorstw. Wdrażanie systemu polega na wydawaniu wiążących interpretacji indywidualnych prawa podatkowego.

Podstawa prawna dla systemu nadmiernych zysków w prawie belgijskim określa, że stanowi ona transpozycję do prawa belgijskiego zasad regulujących ceny transferowe w warunkach rynkowych, zawartych w art. 9 modelowej konwencji podatkowej OECD. Pozwala ona na jednostronną korektę w dół, tj. obniżenie podstawy opodatkowania podatnika, jeżeli podatnik twierdzi, że zaksięgowane przez niego zyski byłyby niższe, gdyby zastosowano zasadę ceny rynkowej.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy połączone C-182/03 i C-217/03 Forum 187) interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą przynosić korzyść przedsiębiorstwu, na rzecz którego je wydano, jeśli zatwierdza się w nich porozumienie cenowe odbiegające od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi (zasada ceny rynkowej).

Zasadniczo, zgodnie z wytycznymi OECD i przepisami dotyczącymi zasady ceny rynkowej, jeśli inne państwo uważa, że w związku z zasadą ceny rynkowej niezbędne jest skorygowanie w górę podstawy opodatkowania podmiotu należącego do grupy podlegającej jurysdykcji tego państwa, wzywa się Belgię, by przeprowadziła "odpowiednią korektę w dół" dla odnośnego podmiotu belgijskiego. Władze belgijskie stosują jednak ten przepis aktywnie w celu obniżania podstawy opodatkowania przedsiębiorstw międzynarodowych i korygowania tzw. nadmiernych zysków, przy czym praktyka ta nie stanowi odpowiedzi na jakieś uprzednie skorygowanie w górę dokonane przez inne państwo.

W tym celu pomija się rzeczywisty zysk księgowy odnotowany w Belgii i obniża się go o różnicę między rzeczywistym zyskiem a zyskiem szacowanym jako wystarczający, w przypadku gdyby hipotetyczne ceny transferowe między różnymi podmiotami grupy były cenami rynkowymi. Zysk księgowy podmiotu belgijskiego odzwierciedla rzeczywistą przydzieloną mu przez przedsiębiorstwo międzynarodowe część jego dochodów, z uwzględnieniem wszelkich oszczędności i synergii w ramach grupy. Jeżeli międzynarodowa grupa uznała, że należy dokonać korekty tego przydziału, powinno to zasadniczo przekładać się na płatności dokonane w celu zapłaty za usługi lub korzyści przekazane przez grupę lub wykorzystanie określonych aktywów niematerialnych i prawnych przez inne podmioty grupy. W przedmiotowej sprawie korekty dotyczące cen transferowych nie są stosowane z powodu braku wiarygodnych cen za usługi lub towary przekazywane między przedsiębiorstwami należącymi do grupy, lecz mimo istnienia takich cen. W związku z tym Komisja na obecnym etapie uważa, że wspomniany system opiera się na niewłaściwej i nadmiernie korzystnej interpretacji zasady ceny rynkowej i uregulowań OECD dotyczących cen transferowych.

Na obecnym etapie Komisja uważa, że art. 185§ 2 lit. b) CIR92 wraz ze spójną praktyką interpretacji indywidualnych prawa podatkowego stanowi system, który zapewnia selektywną korzyść równoważną z pomocą państwa. Korzyść ta wynika z obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty należnego podatku na skutek niewłaściwego zastosowania zasady ceny rynkowej i jest prima facie selektywna, ponieważ jest dostępna jedynie dla przedsiębiorstw międzynarodowych oraz wymaga dokonania inwestycji lub utworzenia miejsc pracy w Belgii. Nie ma uzasadnienia dla selektywnego traktowania "zgodnie z charakterem lub ogólną strukturą systemu podatkowego", ponieważ wspomnianej korekty dokonuje się aktywnie i jednostronnie, bez względu na ewentualne rzeczywiste ryzyko podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę, że pomoc taka stanowiłaby nową pomoc oraz że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.188.24

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) - Belgijski system interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków - art. 185 § 2 lit. b) CIR92 - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 05/06/2015
Data ogłoszenia: 05/06/2015