Wybory w Gruzji (2012/2816(RSP)).

Wybory w Gruzji

P7_TA(2012)0411

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 2012 r. w sprawie wyborów w Gruzji (2012/2816(RSP))

(2014/C 72 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając swoje poprzednie rezolucje i sprawozdania, w szczególności rezolucję z dnia 17 listopada 2011 r. zawierającą zalecenia Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i ESDZ w sprawie negocjacji dotyczących układu o stowarzyszeniu między UE a Gruzją 1 ,
-
uwzględniając umowę o partnerstwie i współpracy pomiędzy Unią Europejską a Gruzją, która weszła w życie dnia 1 lipca 1999 roku,
-
uwzględniając wspólny plan działania UE i Gruzji w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa (EPS), zatwierdzony przez Radę Współpracy UE-Gruzja dnia 14 listopada 2006 r., który określa strategiczne cele w oparciu o zobowiązania na rzecz wspólnych wartości oraz skutecznej realizacji reform politycznych, gospodarczych i instytucjonalnych,
-
uwzględniając porozumienie w sprawie zawieszenia broni z dnia 12 sierpnia 2008 r., w którym rolę mediatora pełniła UE, a które podpisały Gruzja i Federacja Rosyjska, a także porozumienie wykonawcze z dnia 8 września 2008 r.,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie wysokiej przedstawiciel UE Catherine Ashton i komisarza Stefana Fülego w sprawie wyników wyborów parlamentarnych w Gruzji złożone w dniu 2 października 2012 r.,
-
uwzględniając oświadczenie o wstępnych ustaleniach i wnioski wynikające z międzynarodowej obserwacji wyborów parlamentarnych w Gruzji, które odbyły się w dniu 1 października 2012 r.,
-
uwzględniając konkluzje Rady na temat Gruzji z dnia 15 października 2012 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie na temat postępów w EPS dotyczące Gruzji opublikowane dnia 15 maja 2012 r.,
-
uwzględniając wspólną deklarację przyjętą podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego w Pradze w dniu 7 maja 2009 r.,
-
uwzględniając art. 110 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że aktywne zaangażowanie Gruzji oraz zobowiązanie do przestrzegania wspólnych wartości i zasad, w tym zasad demokracji, praworządności, dobrych rządów oraz poszanowania praw człowieka, mają zasadnicze znaczenie dla postępów procesu integracji europejskiej oraz dla zapewnienia powodzenia negocjacji i następującej po nich realizacji układu o stowarzyszeniu; mając na uwadze, że wewnętrzna stabilność polityczna w Gruzji i koncentracja na reformie wewnętrznej są warunkami wstępnymi dalszego rozwoju stosunków między UE a Gruzją;
B.
mając na uwadze, że Gruzja jest jednym z założycieli Partnerstwa Wschodniego; mając na uwadze, że podczas szczytu w Warszawie zarówno przedstawiciele UE, jak i Partnerstwa Wschodniego potwierdzili, że partnerstwo to opiera się na wspólnocie wartości oraz na zasadach wolności, demokracji, poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności oraz praworządności;
C.
mając na uwadze, że ostatnie wybory parlamentarne w Gruzji w dniu 1 października 2012 r. były wolne, uczciwe i spełniały standardy uznane przez społeczność międzynarodową; mając na uwadze, że ogólnie przestrzegano wolności zrzeszania się i zgromadzeń oraz wolności wypowiedzi, a naród gruziński w sposób wolny wyraził swoją wolę pomimo bardzo spolaryzowanej kampanii wyborczej;
D.
mając na uwadze, że Rada i Parlament Europejski przyjęły do wiadomości przeprowadzoną przez Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR) wstępną ocenę przebiegu wyborów parlamentarnych w Gruzji, które odbyły się w dniu 1 października 2012 r.;
E.
mając na uwadze, że wciąż pozostają nierozwiązane niektóre kluczowe kwestie ordynacji wyborczej dotyczące w szczególności pewnych ważnych, wcześniejszych zaleceń OBWE/ODIHR, a także Komisji Weneckiej, na przykład dotyczące zróżnicowania liczby ludności w jednomandatowych okręgach wyborczych;
F.
mając na uwadze, że Gruzja, która jest ważnym partnerem UE, wykazała podczas tych wyborów parlamentarnych silne przywiązanie do standardów demokratycznych;
G.
mając na uwadze, że separatystyczne regiony gruzińskie - Osetia Południowa i Abchazja - wciąż są de facto okupowane przez rosyjskie siły zbrojne; mając na uwadze, że mimo sześciopunktowego porozumienia o zawieszeniu broni, podpisanego w 2008 r. przez Federację Rosyjską i Gruzję, dostęp misji obserwacyjnej UE do Osetii Południowej i Abchazji wciąż jest utrudniany;
H.
mając na uwadze, że UE pozostaje zobowiązana do poparcia i stale w pełni popiera integralność terytorialną i suwerenność Gruzji oraz pokojowe rozwiązywanie konfliktów w Gruzji;
I.
mając na uwadze, że wyemitowanie materiałów wideo przedstawiających torturowanie osadzonych w gruzińskich więzieniach spowodowało powszechne oburzenie oraz ujawniło poważne uchybienia ze strony organów rządowych odpowiedzialnych za utrzymanie prawa i porządku; mając na uwadze, że dwóch ministrów podało się do dymisji z powodu tego skandalu;
1.
składa narodowi gruzińskiemu gratulacje w związku z tym ważnym krokiem uczynionym w kierunku umocnienia demokracji w kraju; wyraża zadowolenie z powodu demokratycznych wyborów parlamentarnych z 1 października 2012 r., które zostały przeprowadzone zgodnie z zobowiązaniami podjętymi w ramach OBWE i Rady Europy, chociaż niektóre kwestie muszą jeszcze zostać rozwiązane; podkreśla, że wybory stanowią ważny krok dla demokratycznego rozwoju Gruzji i dla politycznej przyszłości tego kraju; z zadowoleniem przyjmuje pierwszy przypadek przekazania władzy w Gruzji w wyniku demokratycznych, wolnych i uczciwych wyborów;
2.
podkreśla, że jednym z celów polityki zagranicznej UE jest umacnianie i wspieranie stosunków z Gruzją;
3.
z zadowoleniem przyjmuje postępy w stosunkach między UE i Gruzją i potwierdza wartości, zasady i zobowiązania dotyczące demokracji, praworządności, poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności, gospodarki rynkowej, zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów;
4.
zachęca wszystkie gruzińskie partie polityczne do konstruktywnej współpracy podczas nadchodzącego okresu przejściowego i w późniejszym okresie, aby zapewnić stabilność, praworządność, przestrzeganie praw człowieka i dobre rządy, w oparciu o pełne poszanowanie demokratycznie wyrażonej woli narodu gruzińskiego;
5.
wzywa wszystkie siły polityczne do wykazania się powściągliwością i ufa, że dojdzie do konstruktywnej współpracy między władzą wykonawczą a władzą ustawodawczą w Gruzji w przewidywanym okresie współrządzenia krajem; zwraca uwagę, że okres "kohabitacji" konstytucyjnej będzie wymagał wspólnych wysiłków na rzecz poszukiwania politycznego kompromisu i konsensusu przy jednoczesnym całkowitym poszanowaniu konstytucji Gruzji i jej praw zasadniczych; podkreśla, że konstruktywna współpraca między prezydentem, rządem i parlamentem ma decydujące znaczenie dla demokratycznej wiarygodności Gruzji i jej rządów;
6.
z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie prezydenta Saakaszwilego, w którym uznaje on wyborczą porażkę swojej partii, oraz podkreśla, że fakt złożenia oświadczenia w tak krótkim czasie po wyborach stanowi pozytywny sygnał w odniesieniu do demokracji w Gruzji; uważa to za niezwykłe wydarzenie w kraju i w regionie, gdzie inni postsowieccy przywódcy często ustępowali ze stanowiska pod presją masowych protestów lub groźby wojny domowej;
7.
wzywa władze gruzińskie do gruntownego zajęcia się wszystkimi mankamentami stwierdzonymi przez międzynarodową misję obserwacji wyborów, włącznie z zaleceniami OBWE/ODIHR oraz Komisji Weneckiej dotyczącymi ordynacji wyborczej;
8.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie w życie obowiązku transmisji i relacji, który w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju pluralizmu mediów przed wyborami;
9.
zauważa, że mimo polaryzacji otoczenia wyborczego i występującego w nim napięcia, ogólnie przestrzegano wolności wypowiedzi, wolności zrzeszania się i zgromadzeń; wie jednak o kilku przypadkach nękania i zastraszania zwolenników i działaczy partyjnych, które czasami zakłócały atmosferę kampanii;
10.
podkreśla znaczenie, jakie dla w pełni działającej demokracji ma przyjęcie i wdrożenie ścisłych i skutecznych przepisów dotyczących finansowania partii, a także ustawy o potencjalnych i faktycznych konfliktach interesu, aby wyraźnie oddzielić interesy prywatne od publicznych w przypadku osób piastujących stanowiska publiczne;
11.
usilnie wzywa władze gruzińskie do badania i ścigania wszystkich przypadków znęcania się i tortur w więzieniach gruzińskich oraz wzywa do gruntownej i skutecznej reformy systemu penitencjarnego, zgodnie z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej; z zadowoleniem przyjmuje decyzję ministra ds. więziennictwa Gruzji o utworzeniu grupy monitorującej, aby umożliwić obrońcom praw człowieka i mediom dostęp do zakładów karnych w celu sprawdzenia panujących w nich warunków;
12.
nalega na nowy rząd, aby kontynuował walkę z korupcją i wprowadzał reformy polityczne rozpoczęte przez obecny rząd;
13.
wzywa Radę i Komisję do zapewnienia niezbędnego wsparcia dla nowej administracji i do kontynuacji trwającego dialogu, aby utrzymać ciągłość i tempo negocjacji w sprawie układu o stowarzyszeniu, oraz do rozważenia zgodnie z zasadą "więcej za więcej" możliwości podwojenia wysiłków zmierzających do zakończenia negocjacji w sprawie ruchu bezwizowego między Gruzją i UE, w kontekście pogłębionej i kompleksowej umowy o wolnym handlu;
14.
potwierdza poparcie UE dla suwerenności i integralności terytorialnej Gruzji; wyraża nadzieję, że zarówno Gruzja, jak i Rosja będą nadal aktywnie dążyć do rozwiązania konfliktu bez warunków wstępnych; ma nadzieję, że Gruzja będzie nadal uczestniczyć w międzynarodowych rozmowach genewskich i że będzie prowadzić skuteczną politykę, dążąc do rozwiązania problemu separatystycznych regionów;
15.
wzywa wiceprzewodniczącą/ wysoką przedstawiciel do podejmowania dalszych wysiłków mających nakłonić Rosję do wypełnienia sześciopunktowego planu Sarkozy'ego na rzecz stabilizacji i rozwiązania konfliktu w Gruzji; wzywa w związku z tym Rosję do wycofania wojsk z separatystycznych regionów gruzińskich - Osetii Południowej i Abchazji - i do umożliwienia swobodnego dostępu misji obserwacyjnej UE do tych dwóch prowincji;
16.
podkreśla potrzebę kontynuowania przez nowy rząd konstruktywnego zaangażowania Gruzji w międzynarodowe rozmowy genewskie; wyraża w związku z tym ubolewanie z powodu powolnego tempa negocjacji i braku jakichkolwiek znaczących postępów między obydwiema stronami podczas rozmów genewskich na temat bezpieczeństwa i stabilności na Zakaukaziu oraz wzywa do silniejszego zaangażowania z myślą o pełnej realizacji wszystkich sześciu punktów porozumienia o zawieszeniu broni z września 2008 r.; zwraca uwagę na zaproszenie przedstawicieli koalicji Gruzińskie Marzenie do udziału w 21. rundzie rozmów pokojowych z udziałem międzynarodowych mediatorów na temat konfliktów gruzińskich, która odbędzie się w Genewie;
17.
oczekuje na zakończenie negocjacji w sprawie nowego układu o stowarzyszeniu między UE a Gruzją zgodnie z europejskimi aspiracjami tego kraju i podkreśla znaczenie procesu integracji europejskiej Gruzji dla kontynuacji reform gospodarczych, społecznych i politycznych; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie UE do wprowadzenia ruchu bezwizowego i oczekuje od stron znacznych postępów w tym względzie;
18.
oczekuje, że nowa większość i nowy rząd będą kontynuować współpracę z UE i NATO oraz ufa, że stosunki między UE a Gruzją pozostaną silne; z zadowoleniem przyjmuje solenne zobowiązanie ze strony przyszłego rządu Gruzji do dalszej integracji euroatlantyckiej oraz jego determinację, żeby wykorzystać owoce dobrej pracy wykonanej przez poprzednie władze;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącej/ wysokiej przedstawiciel Unii Europejskiej do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Gruzji, sekretarzowi generalnemu NATO oraz OBWE.
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0514.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.72E.87

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wybory w Gruzji (2012/2816(RSP)).
Data aktu: 26/10/2012
Data ogłoszenia: 11/03/2014