Zmiana programu prac na rok 2014 objętego decyzją wykonawczą Komisji 2014/C 166/05 oraz przyjęcia programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2015 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 17 listopada 2014 r.
dotycząca zmiany programu prac na rok 2014 objętego decyzją wykonawczą Komisji 2014/C 166/05 oraz przyjęcia programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2015 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy

(2014/C 410/04)

(Dz.U.UE C z dnia 18 listopada 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 84,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 3 i 5, art. 32, 33, 35, art. 36 ust. 1 i 4 oraz art. 43,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/C 166/05 z dnia 27 maja 2014 r. 3 przyjęto program prac na rok 2014 i jego finansowanie. Wyżej wymienioną decyzję należy zaktualizować, aby włączyć do niej dodatkowe działania określone po jej przyjęciu.

(2) Aby zapewnić realizację działań w zakresie żywności i paszy na początku 2015 r. i zapewnić stosowanie prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy oraz zdrowia roślin, należy przyjąć program prac stanowiący decyzję w sprawie finansowania.

(3) W art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące decyzji w sprawie finansowania.

(4) Należy zezwolić na przyznawanie dotacji bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w programie prac i ze wskazanych w nim przyczyn.

(5) W niniejszej decyzji należy uwzględnić płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz art. 111 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(6) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zmiana decyzji wykonawczej Komisji 2014/C 166/05

Przyjmuje się zmianę programu prac, o którym mowa w decyzji wykonawczej Komisji 2014/C 166/05, w brzmieniu określonym w załączniku.

Artykuł  2

Zatwierdzenie programu prac na rok 2015

Przyjmuje się program prac w celu wykonania art. 6, 32, 33, 35 i 43 rozporządzenia (UE) nr 652/2014, w brzmieniu określonym w załączniku.

Artykuł  3

Decyzja w sprawie finansowania

Roczne programy prac, o których mowa w art. 1 i 2, stanowią decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Artykuł  4

Wkład Unii

Maksymalny wkład na realizację programu na rok 2014 ustala się na poziomie 4 820 000 EUR i jest on finansowany z następujących linii budżetowych budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2014 r.:

budżet na rok 2014 - 17 04 01 - 4 600 000 EUR,

budżet na rok 2014 - 17 04 03 - 220 000 EUR.

Maksymalny wkład na realizację programu na rok 2015 ustala się na poziomie 4 050 000 EUR i jest on finansowany z następującej linii budżetowej budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2015 r.:

budżet na rok 2015 - 17 04 03 - 3 930 000 EUR.

Wykonanie niniejszej decyzji zależy od dostępności środków po przyjęciu budżetu na 2015 r. przez władzę budżetową lub środków przewidzianych w systemie dwunastych części środków tymczasowych.

Środki wymienione powyżej mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Artykuł  5

Klauzula elastyczności

Zmian, które dotyczą przydziału środków finansowych na działania w ramach każdego programu prac, a które łącznie nie przekraczają 20 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 4 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012, o ile zmiany te nie wywierają znaczącego wpływu na charakter tych działań i cel programu prac.

Odpowiedzialny urzędnik zatwierdzający może przyjąć zmiany, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i zasadą proporcjonalności.

Artykuł  6

Dotacje

Dotacje mogą być przyznawane bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w załączniku i zgodnie z określonymi w nim warunkami.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2014 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Roczne plany prac na lata 2014 i 2015 w zakresie żywności i paszy

1. WPROWADZENIE

Celem niniejszych programów prac jest uaktualnienie potrzeb określonych w decyzji wykonawczej Komisji 2014/C 166/05 oraz uzyskanie decyzji w sprawie finansowania dotyczącej działań rozpoczynających się na początku 2015 r.

Niniejsze programy prac zawierają środki wykonawcze na lata 2014 i 2015 przy następującym podziale budżetu:

Orientacyjne działania (2014) Orientacyjna kwota
Dotacje (2) 170 000 EUR
Zamówienia publiczne (2) 4 650 000 EUR
Inne działania (0) 0 EUR
ŁĄCZNIE (4 działania w 2014 r.) 4 820 000 EUR
Orientacyjne działania (2015) Orientacyjna kwota
Dotacje (3) 2 325 000 EUR
Zamówienia publiczne (4) 1 205 000 EUR
Inne działania (1) 400 000 EUR
ŁĄCZNIE (8 działań w 2015 r.) 3 930 000 EUR

2. DOTACJE

Ogólne środki przeznaczone w budżecie na dotacje:

w 2014 r. wynoszą 170 000 EUR,

w 2015 r. wynoszą 2 325 000 EUR.

2.1. Podstawa prawna

Art. 6 ust. 3, art. 33 i 35 rozporządzenia (UE) nr 652/2014

2.2. Linie budżetowe

budżet na rok 2014 - 17 04 03 - 170 000 EUR

budżet na rok 2015 - 17 04 03 - 2 325 000 EUR

2.3. Orientacyjny wykaz przewidywanych działań

Działania

(budżet na 2014 r. - 17 04 03)

Szacowana liczba działań Orientacyjna data rozpoczęcia Orientacyjna kwota (w EUR)
Narzędzie do skumulowanej oceny ryzyka w odniesieniu do pozostałości pestycydów 1 dotacja 4 kwartał 2014 70 000
Dodatkowa dotacja dla OIE na regionalne spotkania i działalność Platformy na rzecz Dobrostanu Zwierząt 1 dotacja 4 kwartał 2014 100 000
Koordynacja wniosków o zezwolenie na małoobszarowe zastosowania środków ochrony roślin 1 dotacja 1 kwartał 2015 350 000
Skoordynowany plan kontroli w celu ustalenia skali występowania nieuczciwych praktyk w obrocie określonymi rodzajami żywności 28 dotacji 1 kwartał 2015 600 000
Skoordynowany plan kontroli w obszarze oporności przeciwdrobnoustrojowej 28 dotacji 1 kwartał 2015 1 375 000

2.4. Opis, cele i przewidywane wyniki środków wykonawczych

Narzędzie do skumulowanej oceny ryzyka w odniesieniu do pozostałości pestycydów

W ramach finansowanego przez UE projektu badawczego ACROPOLIS powstało narzędzie informatyczne dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron związanych z oceną ryzyka stwarzanego przez pestycydy. Wspomniane narzędzie opiera się na probabilistycznym modelowaniu narażenia. Komisja zamierza rozwinąć ten projekt.

Cel: Modyfikacja narzędzia ACROPOLIS, tak aby spełniało szczególne potrzeby Komisji oraz stanowiło pomoc dla osób zarządzających ryzykiem w opracowywaniu kryteriów stosowanych w zarządzaniu ryzykiem, poprzez ocenę ewentualnego wpływu wyboru różnych parametrów wykorzystanych do modelowania na decyzje w kwestii zarządzania ryzykiem.

Projekt był pierwotnie prowadzony przez niderlandzki krajowy instytut ds. zdrowia publicznego i środowiska (RIVM), któremu należy przyznać dodatkową dotację przeznaczoną na modyfikację projektu i wsparcie niezbędne dla Komisji przy podejmowaniu odpowiednich decyzji dotyczących zarządzania ryzykiem.

Oczekiwane wyniki: Narzędzie dostosowane do szczególnych potrzeb zgłoszonych przez Komisję oraz wsparcie (przypadki testowe i instrukcje) dla Komisji w kontekście podejmowania decyzji dotyczących zarządzania ryzykiem w odniesieniu do parametrów obliczeniowych.

Dodatkowa dotacja dla OIE na regionalne seminaria w dziedzinie dobrostanu zwierząt

W decyzji wykonawczej Komisji 2014/C 166/05 ustanowiono bezpośrednią dotację dla OIE na takie działania jak ogólnoświatowe konferencje, regionalne seminaria i spotkania oraz działania w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Komisja zamierza przyznać OIE dodatkową bezpośrednią dotację na organizację dodatkowych seminariów w dziedzinie dobrostanu zwierząt.

Cel: Podwyższenie poziomu wiedzy w dziedzinie dobrostanu zwierząt oraz zwiększenie stopnia stosowania norm OIE w zakresie dobrostanu zwierząt (transport, ubój, kontrola populacji bezdomnych psów).

Oczekiwany wynik: Podwyższenie poziomu wiedzy na temat dobrostanu zwierząt.

Koordynacja wniosków o zezwolenie na małoobszarowe zastosowania środków ochrony roślin

W odniesieniu do małoobszarowych zastosowań środków ochrony roślin należy zapewnić skuteczną koordynację i wymianę informacji wśród państw członkowskich i zainteresowanych stron. W tym celu należy przygotować projekt, w ramach którego powstałaby specjalna platforma unijnych ekspertów ds. zastosowań małoobszarowych w dziedzinie zdrowia roślin. Komisja przedłożyła sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiego funduszu wsparcia dla zastosowań małoobszarowych w dziedzinie środków ochrony roślin 5 . W sprawozdaniu stwierdzono, że Komisja jest gotowa zapewnić pomoc w utworzeniu takiego projektu i wspierać go finansowo w perspektywie krótko- i średnioterminowej.

Cel: Współfinansowanie - w ramach dotacji na działania - unijnego instrumentu koordynacyjnego obsługiwanego przez niektóre państwa członkowskie lub organizację międzynarodową w celu uzyskania skoordynowanej metody poszukiwania rozwiązań dla luk w obszarze zastosowań małoobszarowych w Unii Europejskiej.

Oczekiwany wynik: Skoordynowane działania prowadzące do ograniczenia luk w obszarze małoobszarowych zastosowań środków ochrony roślin, poprzez zapewnienie wystarczających środków i metod, tak aby rolnicy europejscy mogli nadal produkować uprawy wysokiej jakości.

Skoordynowany plan kontroli w celu ustalenia skali występowania nieuczciwych praktyk w obrocie określonymi rodzajami żywności

Celem skoordynowanych planów kontroli jest ustalenie skali występowania nieuczciwych praktyk w obrocie określonymi rodzajami żywności - poprzez ukierunkowane kontrole, w tym analizy laboratoryjne przeprowadzane przez państwa członkowskie. Podobne działania przeprowadzono w odniesieniu do koniny w 2013 i 2014 r.

Cel: Wykrycie i określenie ilości niektórych nieuczciwych praktyk.

Oczekiwany wynik: Zharmonizowane plany kontroli w celu monitorowania fałszowania żywności, aby zwiększyć zaufanie konsumentów. Komisja Europejska zwróci się do państw członkowskich o wdrożenie takich planów.

Skoordynowany plan kontroli w obszarze oporności przeciwdrobnoustrojowej

W dyrektywie 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 przewidziano, że państwa członkowskie powinny zapewnić, by monitorowanie dostarczało porównywalnych danych na temat występowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, a w zakresie, w jakim stanowią one zagrożenie dla zdrowia publicznego - u innych czynników. Podobne działanie prowadzone jest od 2014 r.

W 2011 r. Komisja wprowadziła 5-letni plan działań dotyczący oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 7 . Jedno z działań polega na wzmocnieniu systemów nadzoru nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe i stosowaniem takich środków do leczenia zwierząt.

Cel: Współfinansowanie skoordynowanego planu kontroli w celu monitorowania oporności przeciwdrobnoustrojowej, obejmującego wszystkie państwa członkowskie.

Oczekiwany wynik: Zharmonizowany plan kontroli w celu monitorowania oporności w łańcuchu żywnościowym, aby zwiększyć zaufanie konsumentów i ocenić rozwój oporności w łańcuchu żywnościowym. Komisja Europejska zwróci się do państw członkowskich o wdrożenie takiego planu.

2.5. Wdrożenie

Narzędzie do skumulowanej oceny ryzyka w odniesieniu do pozostałości pestycydów Wdrażanie: bezpośrednio przez DG SANCO.

Maksymalny poziom współfinansowania przez UE: 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Kryteria udzielenia zamówienia:

jakość i adekwatność proponowanych narzędzi,

ogólna jakość, spójność i jasność proponowanych celów.

Dodatkowa dotacja dla OIE na regionalne spotkania i działalność Platformy na rzecz Dobrostanu Zwierząt

Wdrażanie: bezpośrednio przez DG SANCO.

Maksymalny poziom współfinansowania przez UE: 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Kryteria udzielenia zamówienia:

wkład w osiągnięcie celów polityki w zakresie dobrostanu zwierząt,

jakość proponowanych wydarzeń.

Koordynacja wniosków o zezwolenie na małoobszarowe zastosowania środków ochrony roślin Wdrażanie: bezpośrednio przez DG SANCO.

Maksymalny poziom współfinansowania przez UE: 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Kryteria udzielenia zamówienia:

adekwatność propozycji do celów działania,

spójność i adekwatność przydzielonych zasobów.

Skoordynowany unijny plan kontroli w celu ustalenia skali występowania nieuczciwych praktyk w obrocie określonymi rodzajami żywności

Wdrażanie: bezpośrednio przez DG SANCO.

Maksymalny poziom współfinansowania przez UE: 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Kryteria udzielenia zamówienia:

adekwatność propozycji do celów działania,

liczba badań zawartych w propozycji w porównaniu z liczbą zalecanych badań.

Skoordynowany plan kontroli w obszarze oporności przeciwdrobnoustrojowej Wdrażanie: bezpośrednio przez DG SANCO.

Maksymalny poziom współfinansowania przez UE: 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Kryteria udzielenia zamówienia:

adekwatność propozycji do celów działania,

liczba badań zawartych w propozycji w porównaniu z liczbą zalecanych badań.

3. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Ogólne środki przeznaczone w budżecie na umowy w sprawie zamówień publicznych:

w 2014 r. wynoszą 4 650 000 EUR,

w 2015 r. wynoszą 1 205 000 EUR.

3.1. Podstawa prawna

Art. 6 ust. 5, art. 34, 35 i 43 rozporządzenia (UE) nr 652/2014

3.2. Linia budżetowa

budżet na rok 2014 - 17 04 01 - 4 600 000 EUR

budżet na rok 2014 - 17 04 03 - 50 000 EUR

budżet na rok 2015 - 17 04 03 - 1 205 000 EUR

3.3. Orientacyjny wykaz przewidywanych umów

Działanie

(budżet na 2014 r. - 17 04 01)

Rodzaj umów Szacowana liczba umów Orientacyjna data Kwota (w EUR)
Uzupełnienie zapasów antygenów wirusa pryszczycy w unijnym banku szczepionek i antygenów Zaproszenie do składania ofert 1 4 kwartał 2014 4 600 000
Działania komunikacyjne w zakresie programów zwalczania Szczegółowa/umowa o świadczenie usługi w ramach istniejącej umowy ramowej 2 4 kwartał 2014 50 000
Działania

(budżet na 2015 r. - 17 04 03)

Rodzaj umów Szacowana liczba umów Orientacyjna data Kwota (w EUR)
Badanie - ocena ryzyka stwarzanego przez agrofagi jakościowe Procedura negocjacyjna z udziałem Europejskiej i Śródziemnomorskiej Organizacji Ochrony Roślin Usługa/procedura negocjacyjna 1 1 kwartał 2015 300 000
Opracowanie prototypu instrumentu do wykrywania zapachu płciowego do zastosowania w rzeźniach Szczegółowa/umowa o świadczenie usługi w ramach istniejącej umowy ramowej 1 1 kwartał 2015 170 000
Imprezy będące częścią EXPO 2015 w Mediolanie Szczegółowa/usługa w ramach przyszłej umowy ramowej 15 1 kwartał 2015 500 000
Ocena różnych kryteriów pozwalających określić substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego w kontekście oceny skutków (badania przesiewowe) Szczegółowa/umowa o świadczenie usługi w ramach istniejącej umowy ramowej 1 1 kwartał 2015 235 000

3.4. Wdrożenie

Działania będą realizowane bezpośrednio przez DG SANCO.

4. INNE DZIAŁANIA

4.1. Zwrot kosztów zakwaterowania i podróży krajowych ekspertów przeprowadzających audyty wraz z pracownikami Biura ds. Żywności i Weterynarii (FVO)

4.2. Podstawa prawna

Art. 32 rozporządzenia (UE) nr 652/2014

4.3. Linia budżetowa

budżet na rok 2015 - 17 04 03 - 400 000 EUR

4.4. Orientacyjny wykaz innych przewidywanych działań

Działanie

(budżet na 2015 r. - 17 04 03)

Szacowana liczba innych działań Orientacyjna data Orientacyjna kwota (w EUR)
Zwrot kosztów zakwaterowania i podróży ekspertów przeprowadzających audyty wraz z pracownikami Biura ds. Żywności i Weterynarii (FVO) 130 Przez cały rok 2015 400 000
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1.
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/C 166/05 z dnia 27 maja 2014 r. dotycząca przyjęcia programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy (Dz.U. C 166 z 3.6.2014, s. 5).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
5 COM(2014) 82 final, Bruksela, 18.2.2014.
6 Dyrektywa 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniająca decyzję Rady 90/424/EWG i uchylająca dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31).
7 COM(2011) 748 - komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady - Plan działania na rzecz zwalczania rosnącego zagrożenia związanego z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.410.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zmiana programu prac na rok 2014 objętego decyzją wykonawczą Komisji 2014/C 166/05 oraz przyjęcia programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2015 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy.
Data aktu: 17/11/2014
Data ogłoszenia: 18/11/2014
Data wejścia w życie: 17/11/2014