Streszczenie decyzji Komisji z dnia 2 kwietnia 2014 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39792 - Stalowe materiały ścierne).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 2 kwietnia 2014 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.39792 - Stalowe materiały ścierne)

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 2074 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2014/C 362/07)

(Dz.U.UE C z dnia 14 października 2014 r.)

W dniu 2 kwietnia 2014 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG w sektorze stalowych materiałów ściernych. Stalowe materiały ścierne to luźne stalowe cząstki, kuliste (śrut stalowy) lub kanciaste (żwir stalowy), o głównym zastosowaniu w sektorze stalowym, motoryzacyjnym, metalurgicznym, petrochemicznym oraz cięcia skał. Są one produkowane przez rozpylanie roztopionej stali otrzymanej ze złomu stalowego, a następnie przetwarzane termicznie i mechanicznie w celu nadania im ostatecznych cech charakterystycznych. Zachowania antykonkurencyjne stwierdzone w tej sprawie obejmują zarówno śrut stalowy, jak i żwir stalowy we wszystkich możliwych gatunkach. Decyzja skierowana jest do następujących podmiotów: (i) Ervin Industries Inc. i Ervin Amasteel (Ervin); (ii) WHA Holding SAS i Winoa SA (Winoa); (iii) Metalltechnik Schmidt GmbH & Co. KG (MTS) i (iv) Eisenwerk Würth GmbH (Würth).

2.

 OPIS SPRAWY

2.1.

 Postępowanie

(2)
W następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny złożonego przez przedsiębiorstwo Ervin, Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w dniach 15-17 czerwca 2010 r. w pomieszczeniach różnych producentów stalowych materiałów ściernych.
(3)
Podczas dochodzenia Komisja przesłała również szereg wniosków o udzielenie informacji na podstawie art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(4)
W dniu 16 stycznia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko adresatom decyzji i innej stronie w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe odbyły się między lutym a grudniem 2013 r. Następnie przedsiębiorstwa Ervin, Winoa, MTS i Würth przedłożyły Komisji formalne wnioski ugodowe zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 2 .
(5)
W dniu 13 lutego 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do przedsiębiorstw Ervin, Winoa, MTS i Würth. Wszystkie strony potwierdziły, że treść zgłoszenia odzwierciedla przedłożone przez nie informacje oraz że w związku z tym zobowiązują się one do udziału w postępowaniu ugodowym. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 31 marca 2014 r., a Komisja przyjęła decyzję w dniu 2 kwietnia 2014 r.

2.2.

 Adresaci decyzji i okres trwania naruszenia przepisów

(6)
Adresaci decyzji uczestniczyli w kartelu lub ponoszą odpowiedzialność w tym zakresie, naruszając tym samym art. 101 Traktatu, we wskazanych poniżej okresach:
Podmiot Czas trwania
Ervin Industries Inc.

Ervin Amasteel

3 października 2003 r. - 30 marca 2010 r.
Winoa SA

WHA Holding SAS

3 października 2003 r. - 15 czerwca 2010 r.

6 października 2005 r. - 15 czerwca 2010 r.

Metalltechnik Schmidt GmbH & Co. KG 15 października 2003 r. - 15 czerwca 2010 r.
Eisenwerk Würth GmbH 19 stycznia 2004 r. - 15 czerwca 2010 r.
(7)
Przedsiębiorstwo Ervin Industries Inc. jest wspólnie i solidarnie odpowiedzialne jako spółka dominująca za uczestnictwo jego spółki zależnej Ervin Amasteel. Przedsiębiorstwa WHA Holding SAS i Winoa SA są także odpowiedzialne za zachowanie ich bezpośrednich lub pośrednich właściwych jednostek zależnych, a WHA Holding SAS jest również wspólnie i solidarnie odpowiedzialne za zachowanie Winoa SA.

2.3.

 Krótki opis naruszenia

(8)
Decyzja dotyczy kartelu, którego ostatecznym celem było koordynowanie cen stalowych materiałów ściernych i ograniczenie konkurencji cenowej. Aby osiągnąć założony cel, strony utrzymywały częste antykonkurencyjne kontakty w ramach zarówno stosunków dwustronnych, jak i wielostronnych. Kontakty te były wykorzystane przez strony w celu omówienia kluczowych elementów dotyczących cen mających zastosowanie do całej sprzedaży stalowych materiałów ściernych na terenie EOG, a w szczególności w celu:
a)
uzgodnienia wprowadzenia jednolitego modelu obliczeniowego dla wspólnej opłaty z tytułu złomu - zmiennej dopłaty, która miałaby zastosowanie do cen wszystkich stalowych materiałów ściernych na terenie EOG; wspólna dopłata obowiązywała przez cały okres naruszenia;
b)
wprowadzeniu dopłaty z tytułu energii;
c)
koordynowania zachowania w odniesieniu do poszczególnych klientów; strony omawiały (głównie w ramach kontaktów dwustronnych), jakie parametry konkurencji w stosunkach wzajemnych byłyby dozwolone w odniesieniu do klientów indywidualnych: zasadniczo konkurencja cenowa była ograniczona, co zawęziło konkurencję tylko do jakości i usług. Aby docelowo ograniczyć konkurencję cenową, w niektórych przypadkach strony dzieliły się również klientami.
(9)
Geograficzny zakres praktyk stosowanych przez wszystkie ze stron obejmował cały obszar EOG podczas całego okresu ich udziału.

2.4.

 Środki naprawcze

(10)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 3 . Decyzja nakłada grzywny na wszystkie podmioty wymienione w pkt 6 powyżej, z wyjątkiem Ervin.

2.4.1.

 Podstawowy wymiar grzywny

(11)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż prowadzoną przez uczestniczące podmioty na odnośnych rynkach w ostatnim roku przed datą zakończenia kartelu, fakt, że ustalenia dotyczące koordynacji cen należą do najpoważniejszych ograniczeń konkurencji, okres istnienia kartelu oraz dodatkową kwotę w celu zniechęcania przedsiębiorstw do ustalania praktyk dotyczących koordynacji cen.

2.4.2.

 Dostosowania kwoty podstawowej

(12)
Komisja nie zastosowała okoliczności obciążających. Komisja uznała jednak, że okoliczności łagodzące istniały w przypadku MTS i Würth, ponieważ dowody wskazały, że przedsiębiorstwa te przyczyniły się w mniejszym stopniu niż inne strony do niektórych ustaleń dotyczących utrzymania kartelu.

2.4.3.

 Przyjęcie dostosowanej kwoty podstawowej

(13)
Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności niniejszej sprawy, Komisja skorzystała ze swoich uprawnień dyskrecjonalnych zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r., a następnie dostosowała te grzywny w sposób uwzględniający odsetek sprzedaży produktu będącego przedmiotem kartelu w całkowitym obrocie, jak i różnice między stronami w związku z ich indywidualnym udziałem w naruszeniu.

2.4.4.

 Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

(14)
W tym przypadku żadna z grzywien nie przekroczyła 10 % łącznych obrotów przedsiębiorstwa za rok 2012.

2.4.5.

 Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.: zmniejszenie grzywien

(15)
Komisja udzieliła pełnego zwolnienia z grzywny przedsiębiorstwu Ervin.

2.4.6.

 Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(16)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejsza się grzywny nałożone na wszystkich adresatów o 10 %.

3.

 WNIOSEK

(17)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
a)
Ervin Industries Inc. i Ervin Amasteel, wspólnie i solidarnie: 0 EUR;
b)
Winoa SA: 8 046 000 EUR;
c)
Winoa SA i WHA Holding SAS, wspólnie i solidarnie: 19 519 000 EUR;
d)
Metalltechnik Schmidt GmbH & Co. KG: 2 079 000 EUR;
e)
Eisenwerk Würth GmbH: 1 063 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.362.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 2 kwietnia 2014 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39792 - Stalowe materiały ścierne).
Data aktu: 14/10/2014
Data ogłoszenia: 14/10/2014