Zawiadomienie dotyczące wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-249/10 P i C-247/10 P w odniesieniu do rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu.

Zawiadomienie dotyczące wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-249/10 P i C-247/10 P w odniesieniu do rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu

(2013/C 295/06)

(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2013 r.)

Wyrokami z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie C-249/10 P 1 Brosman et al oraz z dnia 15 listopada 2012 r. w sprawie C-247/10 P 2 Zhejiang Aokang Shoes Co. Ltd Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("Trybunał") stwierdził częściową nieważność rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 z dnia 5 października 2006 r. nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu ("rozporządzenie") 3 . Stwierdzono nieważność rozporządzenia w zakresie, w jakim dotyczy ona przedsiębiorstw Brosmann Footwear (HK) Ltd, Seasonable Footwear (Zhongshan) Ltd, Lung Pao Footwear (Guangzhou) Ltd oraz Risen Footwear (HK) Co Ltd, a także Zhejiang Aokang Shoes Co. Ltd ("producenci eksportujący objęci postępowaniem").

W wyżej wspomnianych wyrokach Trybunał stwierdził, że instytucje UE powinny były rozpatrzyć wnioski o traktowanie na zasadach rynkowych ("MET") złożone przez producentów eksportujących objętych postępowaniem i podjąć decyzje co do tych wniosków.

Artykuł 266 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zobowiązuje instytucje do podjęcia środków zapewniających wykonanie wyroków Trybunału.

W celu wypełnienia tego zobowiązania Komisja postanowiła wznowić postępowanie od etapu, w którym pojawiła się niezgodność z prawem, w celu zastąpienia części rozporządzenia, których nieważność stwierdzono, oraz sprawdzić, czy w odniesieniu do producentów eksportujących objętych postępowaniem przeważały warunki gospodarki rynkowej w okresie od dnia 1 kwietnia 2004 r. do dnia 31 marca 2005 r.

W zależności od ustaleń trwającego postępowania konieczna może być również odpowiednia zmiana rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 1294/2009 z dnia 22 grudnia 2009 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzącego z Wietnamu i pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, rozszerzone na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami wysyłanego ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzące ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96 4 .

1.
Określenie zainteresowanych stron

Komisja obecnie analizuje ustalenia dotyczące oceny MET przeprowadzonej w odniesieniu do producentów eksportujących objętych postępowaniem.

Komisja zamierza ujawnić ustalenia oceny dotyczącej MET oraz proponowane środki wykonania wyroków Trybunału wszystkim zainteresowanym stronom, które uczestniczyły w pierwotnym dochodzeniu, o ile zwrócą się one z takim wnioskiem.

Zważywszy że pierwotne dochodzenie przeprowadzono w latach 2005-2006, w celu upewnienia się, że Komisja dysponuje właściwymi danymi kontaktowymi potencjalnych zainteresowanych stron, Komisja niniejszym wzywa wszystkie zainteresowane strony, które zgłosiły się w pierwotnym dochodzeniu, do zadeklarowania, czy życzą sobie otrzymać wyżej wspomniane informacje, a jeśli tak - do przedstawienia następujących informacji:

do której kategorii należy dana zainteresowana strona w przedmiotowej sprawie (np. producent unijny, importer niepowiązany, producent eksportujący itp.);
czy dana strona chce uczestniczyć jako zainteresowana strona w obecnym wykonaniu wspomnianych wyroków Trybunału;
nazwa, adres i adres e-mail zainteresowanej strony;
dokumentacja potwierdzająca, że dana strona uczestniczyła jako zainteresowana strona w pierwotnym dochodzeniu.
2.
Termin

Wyżej wymienione informacje muszą wpłynąć do Komisji w terminie 15 dni od dnia opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

3.
Odpowiedzi pisemne i korespondencja

Wszystkie odnośne informacje należy przekazać Komisji w formie pisemnej i muszą one zawierać nazwę, adres, adres e-mail i numer telefonu danej zainteresowanej strony.

Adres Komisji do celów korespondencji:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate H

Office: N105 08/020

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

E-mail: TRADE-AD499-Footwear-Court@ec.europa.eu

4.
Rzecznik praw stron

Zainteresowane strony mogą wystąpić o interwencję urzędnika Dyrekcji Generalnej ds. Handlu pełniącego rolę rzecznika praw stron. Rzecznik praw stron pośredniczy w kontaktach między zainteresowanymi stronami i służbami Komisji prowadzącymi dochodzenie. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wnioski stron trzecich o przesłuchanie. Rzecznik praw stron może zorganizować przesłuchanie indywidualnej zainteresowanej strony i podjąć się mediacji, aby zapewnić pełne wykonanie prawa zainteresowanych stron do obrony.

Wniosek o przesłuchanie z udziałem rzecznika praw stron należy sporządzić na piśmie, podając uzasadnienie. Wnioski o przesłuchanie w sprawach dotyczących wstępnego etapu dochodzenia muszą wpłynąć w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Na kolejnych etapach wnioski o przesłuchanie należy składać w terminach określonych przez Komisję w korespondencji ze stronami.

Rzecznik praw stron umożliwi także zorganizowanie przesłuchania z udziałem stron pozwalającego na przedstawienie różnych stanowisk i odpierających je argumentów. Dodatkowe informacje i dane kontaktowe zainteresowane strony mogą uzyskać na stronach internetowych DG ds. Handlu dotyczących rzecznika praw stron:

http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/degucht/contact/hearing-officer/

1 Dz.U. C 80 z 17.3.2012, s. 3.
2 Dz.U. C 9 z 12.1.2013, s. 5.
3 Dz.U. L 275 z 6.10.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 352 z 30.12.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.295.6

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie dotyczące wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-249/10 P i C-247/10 P w odniesieniu do rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu.
Data aktu: 11/10/2013
Data ogłoszenia: 11/10/2013