Wyjść poza PKB - Pomiar postępu w zmieniającym się świecie (2010/2088 (INI)).

Wyjść poza PKB - Pomiar postępu w zmieniającym się świecie

P7_TA(2011)0264

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie wyjścia poza PKB - pomiar postępu w zmieniającym się świecie (2010/2088 (INI))

(2012/C 380 E/11)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie wyjścia poza PKB - pomiar postępu w zmieniającym się świecie (COM(2009)0433),
uwzględniając konferencję "Wyjść poza PKB" zorganizowaną przez Parlament, Komisję, Klub Rzymski, WWF i OECD w listopadzie 2007 r. w Brukseli,
uwzględniając sprawozdanie Komisji dotyczące mierzenia wyników gospodarczych i postępu społecznego (sprawozdanie Stiglitza), przedstawione w dniu 14 września 2009 r.,
uwzględniając globalną inicjatywę dotyczącą ekonomii ekosystemów i różnorodności biologicznej (TEEB), popartą przez przywódców G8+5 w czerwcu 2007 r. oraz jej wyniki opublikowane w 2009 i 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie Sir Nicholasa Sterna w sprawie gospodarczego wymiaru zmian klimatycznych przedstawione w dniu 30 października 2006 r.,
uwzględniając Deklarację ze Stambułu podpisaną podczas II światowego forum OECD na temat danych statystycznych, wiedzy i polityki w dniu 30 czerwca 2007 r.,
uwzględniając konkluzje z posiedzeń Rady Europejskiej z dnia 10 i 11 grudnia 2009 r., z dnia 25 i 26 marca 2010 r. i z dnia 17 czerwca 2010 r.,
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 10 listopada 2009 r. (sprawy gospodarcze i finansowe) w sprawie danych statystycznych,
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 23 października 2009 r. (środowisko) nt. "Ekologicznie wydajna gospodarka w kontekście agendy lizbońskiej na okres po roku 2010 a strategia UE dotycząca zrównoważonego rozwoju",
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie europejskich rachunków ekonomicznych środowiska (COM(2010)0132),
uwzględniając zintegrowane wytyczne UE 2020 dla europejskiej polityki gospodarczej oraz zatrudnienia, zaproponowane przez Komisję w dniu 27 kwietnia 2010 r.,
uwzględniając komunikaty pod tytułem: "Sprawowanie rządów w Europie - lepsze stanowienie prawa" (COM(2002)0275), "Strategiczny przegląd procesu lepszego stanowienia prawa w Unii Europejskiej (COM(2006)0689), "Drugi strategiczny przegląd procesu lepszego stanowienia prawa w Unii Europejskiej (COM(2008)0032), "Trzeci strategiczny przegląd procesu lepszego stanowienia prawa w Unii Europejskiej" (COM(2009)0015),
uwzględniając unijny plan działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji (COM(2008)0397),
uwzględniając istniejące narzędzia statystyczne, takie jak EU-SILC, badanie aktywności ekonomicznej ludności (BAEL), Eurobarometr, europejski sondaż wartości (EVS) i europejski sondaż społeczny (ESS),
uwzględniając koordynowany przez Eurofound europejski przegląd jakości życia (EQLS), który dostarcza kompleksowego obrazu jakości i warunków życia w krajach europejskich (czyli we wszystkich państwach członkowskich UE i krajach kandydujących), a zawiera ponad 120 wskaźników przedstawiających dane porównawcze dla poszczególnych krajów(1),
uwzględniając swoje rezolucje: z dnia 10 marca(2) oraz z dnia 16 czerwca 2010 r.(3) w sprawie strategii UE 2020, z dnia 8 października 2009 r.(4) w sprawie szczytu G20 w Pittsburghu w dniach 24-25 września 2009 r., z dnia 15 czerwca 2006 r.(5) w sprawie zmienionej strategii zrównoważonego rozwoju i z dnia 24 kwietnia 2008 r.(6) w sprawie zielonej księgi na temat instrumentów rynkowych na potrzeby polityki w zakresie ochrony środowiska i w dziedzinach pokrewnych,
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności oraz opinie Komisji Gospodarczej i Monetarnej, Komisji Rozwoju, Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz Komisji Rozwoju Regionalnego (A7-0175/2011),
A.
mając na uwadze, że konieczność udoskonalenia danych i wskaźników, które stanowiłyby uzupełnienie PKB w dziedzinie ogólnego rozwoju społecznego, jest coraz szerzej uznana przez ogół instytucji międzynarodowych,
1.
z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji pt. "Wyjść poza PKB - pomiar postępu w zmieniającym się świecie", który może stanowić dodatkowe narzędzie przyczyniające się do usprawnienia analiz i debat politycznych;
2.
podkreśla, że PKB jest wskaźnikiem aktywności rynku gospodarczego, który stał się standardową wartością odniesienia wykorzystywaną przez decydentów na całym świecie; podkreśla, że PKB służy do pomiaru produkcji, a nie stopnia równowagi środowiskowej, efektywności gospodarowania zasobami, włączenia społecznego czy ogólnie postępu społecznego; podkreśla ponadto, że może on dawać fałszywy obraz, gdyż działania naprawcze w następstwie określonych zdarzeń, takich jak wypadki czy klęski żywiołowe, są traktowane jako korzyści, a nie koszty;
3.
zauważa, że poza pomiarem rozwoju gospodarczego i wydajności można wskazać inne parametry, które przekładają się na standardy życia w danym kraju i tłumaczą je, a które dotychczas nie były mierzone, mimo że istnieją odpowiednie wskaźniki;
4.
podkreśla konieczność opracowania dodatkowych wskaźników do pomiaru średnio- i długoterminowego postępu gospodarczego i społecznego; apeluje o opracowanie klarownych i wymiernych wskaźników, które uwzględniają zmiany klimatu, różnorodność biologiczną, efektywność gospodarowania zasobami i włączenie społeczne; apeluje ponadto o opracowanie wskaźników, które w większym stopniu skupiają się na perspektywie gospodarstwa domowego i odzwierciedlają jego dochód, poziom konsumpcji i zasobność;
5.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji polegającą na przedstawieniu, obok PKB, indeksu obciążenia dla środowiska, który początkowo będzie obejmował następujące główne obszary polityki ochrony środowiska: "zmianę klimatu i zużycie energii", "przyrodę i różnorodność biologiczną", "zanieczyszczenie powietrza i wpływ na zdrowie", "zużycie i zanieczyszczenie wody" oraz "wytwarzanie odpadów i wykorzystanie zasobów";
6.
oczekuje, że skierowanie uwagi na ogólniejsze i bardziej zrównoważone wskaźniki będzie również prowadziło do bardziej systematycznego uwzględniania czynników społecznych i środowiskowych w krajach rozwijających się, takich jak zmiany klimatu, różnorodność biologiczna, zdrowie, edukacja i sposób sprawowania rządów, co umożliwi ukierunkowanie działań w zakresie polityki na rzecz rozwoju na społeczności najbardziej potrzebujące i znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji; podkreśla, że wskaźniki takie powinny być zgodne i spójne z podjętymi inicjatywami ogólnoświatowymi, takimi jak wskaźnik rozwoju społecznego ONZ;
7.
podkreśla potrzebę pomiaru jakości życia w społeczeństwach; uważa, że osiągnięcie oraz utrzymanie odpowiedniej jakości życia obejmuje istotne i uzgodnione czynniki, takie jak zdrowie, edukacja, kultura, zatrudnienie oraz warunki mieszkaniowe, środowiskowe itd.; stoi zatem na stanowisku, że powinno się przypisać większą rolę wskaźnikom mierzącym takie czynniki; sugeruje wykorzystywanie - przy dalszym opracowywaniu zarówno mierników jakościowych, jak i ilościowych - wskaźników EQLS, które obejmują podstawowe dziedziny jakości życia;
8.
zauważa przyjęcie na szczeblu europejskim środków i narzędzi służących do pomiaru i analizy ewentualnego oddziaływania inicjatyw ustawodawczych na postęp, do których to środków należą oceny oddziaływania, w tym analizy kosztów i korzyści, analizy opłacalności i analizy wielokryteriowe, oceny ryzyka, gromadzenie danych, statystyka, rachunki ekonomiczne środowiska, analizy polityczne na różnych szczeblach polityki, sprawozdania z nadzoru nad wdrażaniem i egzekwowaniem oraz przeglądy prowadzone w różnych dziedzinach prawodawstwa UE; w pełni popiera ustanowienie solidnych ram prawnych dla europejskich rachunków ekonomicznych środowiska, będących pozytywnym krokiem w procesie "wychodzenia poza PKB";
9.
odnotowuje coraz większe uznanie na szczeblu międzynarodowym ograniczeń, jakie wykazuje PKB w zakresie mierzenia postępu społecznego, zasobów naturalnych i funkcji ekosystemu oraz podstawowych transformacji, jak te, których przyczyną są zmiany klimatu, i zrównoważonego wzrostu; uznaje postęp osiągnięty na różnych forach, takich jak między innymi Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Bank Światowy, OECD i Komisja, w zakresie opracowania wskaźników służących do pomiaru i analizy zmian;
10.
podkreśla znaczenie osiągnięcia porozumienia w sprawie systemowego podejścia do ustanowienia spójnego systemu "wyjścia poza PKB", aby przyczynić się do udoskonalenia analiz i debat politycznych;
11.
podkreśla, że wyzwaniem jest kształtowanie jasnego i zrozumiałego zestawu wskaźników, które byłyby jednocześnie spójne na płaszczyźnie teoretycznej, właściwe politycznie i wymierne empirycznie, a ponadto umożliwiałyby porównywanie krajów i regionów; podkreśla potrzebę wykonania tej pracy w ścisłej współpracy z innymi właściwymi instytucjami i organizacjami;
12.
podkreśla konieczność opracowywania wiarygodnych, ujednoliconych i dostarczanych na czas danych statystycznych oraz uzyskiwania serii danych i wskaźników obejmujących długi przedział czasowy, które mogą być wykorzystywane do przewidywania przyszłego rozwoju sytuacji i tworzenia polityki; zaleca, by różnego rodzaju bazy danych tworzone przez władze publiczne były lepiej wykorzystywane i wzajemne między sobą wiązane oraz by w poszczególnych państwach członkowskich stosowano podobną metodologię, wspólne normy, definicje, klasyfikacje i zasady rachunkowości, by zagwarantować jakość i porównywalność danych; apeluje, by gromadzenie i przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z zasadami niezależności zawodowej, bezstronności, obiektywności, poufności informacji statystycznych oraz opłacalności, przy odpowiednim uwzględnieniu kwestii ochrony danych osobowych; uważa, że Eurostat powinien odgrywać kluczową rolę w tym procesie;
13.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.
______

(1) EQLS obejmuje następujące podstawowe dziedziny składające się na pojęcie jakości życia: zasoby gospodarcze lub ich pozbawienie, zdrowie i dostęp do opieki zdrowotnej, zatrudnienie i jakość miejsca pracy, godzenie życia zawodowego z prywatnym, rodzinne relacje i wsparcie, włączenie/wykluczenie społeczne (życie w społeczności lokalnej i uczestnictwo w życiu społecznym), edukacja i szkolenia, jakość budownictwa mieszkaniowego i środowiska lokalnego, kapitał społeczny i jakość społeczeństwa, jakość usług publicznych, subiektywne poczucie zadowolenia (w tym szczęścia, zadowolenia z życia i optymizmu co do przyszłości).

(2) Dz.U. C 349 E z 22.12.2010, s. 30.

(3) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0223.

(4) Dz.U. C 230 E z 26.8.2010, s. 1.

(5) Dz.U. C 300 E z 9.12.2006, s. 487.

(6) Dz.U. C 259 E z 29.10.2009, s. 86.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024