Umowa o wolnym handlu z Indiami.

Umowa o wolnym handlu z Indiami

P7_TA(2011)0224

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie stanu negocjacji nad umową o wolnym handlu UE-Indie

(2012/C 377 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski

uwzględniając wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie przedsiębiorstw wielonarodowych oraz Trójstronną deklarację zasad dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych i polityki społecznej Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP),
uwzględniając deklarację ministerialną przyjętą na czwartej sesji konferencji ministerialnej WTO w Ad-Dausze w dniu 14 listopada 2001 r., a w szczególności ust. 44 dotyczący specjalnego i zróżnicowanego traktowania (SDT),
uwzględniając rezolucję PE z dnia 29 września 2005 r. w sprawie stosunków między UE a Indiami: partnerstwo strategiczne(1),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 4 października 2006 r. zatytułowany "Globalny wymiar Europy: konkurowanie na światowym rynku. Wkład w strategię wzrostu gospodarczego i zatrudnienia UE" (COM(2006)0567),
uwzględniając rezolucję PE z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie umowy o wolnym handlu między UE a Indiami(2),
uwzględniając rezolucję PE z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS) i dostępu do leków(3),
uwzględniając rezolucję z dnia 22 maja 2007 r. w sprawie Europy w czasach globalizacji - zewnętrzne aspekty konkurencji(4),
uwzględniając krajowy dokument strategiczny dotyczący Indii (2007-2013),
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska powinna nadal priorytetowo traktować oparty na zasadach wielostronny system handlu w ramach WTO, który otworzyłby najlepsze perspektywy na otwarty i sprawiedliwy handel międzynarodowy poprzez ustanowienie odpowiednich zasad i dbanie o ich przestrzeganie,
B.
mając na uwadze, że pomyślne i zrównoważone zakończenie dauhańskiej rundy rozwojowej ma zasadnicze znaczenie zarówno dla Unii Europejskiej, jaki i Indii, oraz że tego rodzaju umowa nie wyklucza dwustronnych porozumień WTO+, które mogą być uzupełnieniem wielostronnych zasad,
C.
mając na uwadze, że Unia Europejska jest najważniejszym źródłem bezpośrednich inwestycji zagranicznych (FDI) w Indiach, ponieważ w 2009 r. wynosiły one 27 % ogółu inwestycji; mając jednak na uwadze, że w ciągu ostatnich trzech lat udział UE w FDI spadł z 37 % w 2007 r. do 32 % w 2008 r. i do 27 % w 2009 r., natomiast w 2009 r. unijne FDI w Chinach osiągnęły kwotę 5,3 mld EUR i były znacznie wyższe od inwestycji w Indiach, które wyniosły 3,1 mld EUR,
D.
mając na uwadze, że w 2000 r. Indie zajmowały siedemnaste miejsce na liście najważniejszych partnerów handlowych UE, a w 2010 r. zajmowały one ósme miejsce (przy czym wartość wymiany handlowej wyniosła 67,8 mld EUR); mając jednak na uwadze, że udział UE na rynku indyjskim spadł z 23,2 % w 1999 r. do 14,5 % w 2009 r., natomiast udział na rynku chińskim w tym samym okresie wzrósł czterokrotnie z 2,6 % w 1999 r. do 11,3 % w 2009 r.,
E.
mając na uwadze, że Indie są głównym beneficjentem systemu ogólnych preferencji taryfowych (GSP); mając na uwadze, że wartość towarów importowanych z Indii do UE objętych preferencyjnymi stawkami celnymi lub zwolnionych z cła wyniosła w 2009 r. 19,9 mld EUR, co stanowi 83 % ogółu towarów importowanych z Indii do UE,
F.
mając na uwadze, że obie strony spodziewają się osiągnąć znaczne zyski dzięki zniesieniu stawek celnych, liberalizacji handlu usługami i przedsiębiorczości oraz ponawiają zaangażowanie na rzecz zmniejszenia stawek celnych i dalszej liberalizacji przedsiębiorczości oraz handlu usługami,
G.
mając na uwadze, że aby liberalizacja handlu przyniosła korzyści, dostępowi do rynku powinny towarzyszyć przejrzyste i odpowiednie zasady i normy,
H.
mając na uwadze, że dostęp do rynku jest utrudniony barierami pozataryfowymi (NTB), takimi jak wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa lub bariery techniczne, ograniczenia ilościowe, procedury zgodności, mechanizmy obrony handlu, procedury celne, podatki wewnętrzne, a także brak międzynarodowych norm i standardów,
I.
mając na uwadze, że należy zwrócić większą uwagę na aspekty dotyczące uznawania, odpowiedniej i skutecznej ochrony oraz wdrażania i stosowania praw własności intelektualnej, w tym patentów, znaków towarowych lub usługowych, praw autorskich i praw pokrewnych, oznaczeń geograficznych (w tym oznaczeń pochodzenia), wzorów przemysłowych i topografii układów scalonych,
J.
mając na uwadze, że podrabiane leki mogą być szkodliwe dla zdrowia; mając na uwadze, że UE i Indie powinny wspólnie wypracować rozwiązanie tego problemu,
K.
mając na uwadze, że Indie są jednym z największych producentów i eksporterów leków generycznych,
L.
mając na uwadze, że powodzenie i trwałość programów zdrowotnych zależą w dużej mierze od ciągłej dostępności niedrogich, wysokiej jakości leków generycznych; mając na uwadze kluczową rolę Indii jako dostawcy takich produktów oraz stwierdzony negatywny wpływ przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej w ramach TRIPS plus na dostępność leków generycznych;
M.
mając na uwadze, że art. 1 ust. 1 umowy o współpracy o przestrzeganiu praw człowieka i zasad demokratycznych; mając na uwadze, że jest to kluczowa część umowy,
N.
mając na uwadze, że dostęp do rynku jest nadal utrudniany szeregiem pozataryfowych barier w handlu, takimi jak uciążliwe wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa lub bariery techniczne, ograniczenia ilościowe, zbyt rygorystyczne procedury zgodności, nieuzasadnione mechanizmy obrony handlu, procedury celne, podatki wewnętrzne, a także brak międzynarodowych norm i standardów,

Zagadnienia ogólne

1.
uważa, że umowa o wolnym handlu powinna być zrównoważona i zgodna z zobowiązaniami i zasadami obowiązującymi w ramach WTO; uważa, że pomyślne zakończenie rundy dauhańskiej nadal pozostaje unijnym priorytetem w dziedzinie handlu, a negocjacje nad umową o wolnym handlu z Indiami powinny być uzupełnieniem międzynarodowych zasad;
2.
z zadowoleniem przyjmuje wyniki szczytu UE-Indie, który odbył się w grudniu 2010 r., i wzywa strony w negocjacjach do ich przyspieszenia i do dalszych konsultacji z głównymi podmiotami; przypomina, że UE i Indie zobowiązały się do przyspieszenia negocjacji nad umową o wolnym handlu oraz osiągnięcia znacznych i owocnych postępów prowadzących do szybszego zawarcia szeroko zakrojonego, ambitnego i zrównoważonego porozumienia dotyczącego handlu i inwestycji; wyraża rozczarowanie wolnym tempem negocjacji; wzywa obie strony do zwiększenia starań zmierzających do zawarcia przed końcem 2011 r. wszechstronnej, ambitnej i zrównoważonej umowy o wolnym handlu;
3.
wzywa rząd federalny i stanowe rządy Indii do synchronizacji polityki i procedur, tak aby umożliwić osiągnięcie maksymalnych korzyści;
4.
przypomina, że cele wspólnej polityki handlowej powinny być w pełni skoordynowane z ogólnymi celami Unii Europejskiej oraz że w myśl art. 207 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wspólna polityka handlowa UE musi być prowadzona "zgodnie z zasadami i celami działań zewnętrznych Unii", a w myśl art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej ma się ona przyczyniać m.in. do trwałego rozwoju, do wyeliminowania ubóstwa oraz do ochrony praw człowieka;
5.
podkreśla, ze względu na komplementarność obu gospodarek, możliwości nasilenia handlu między UE a Indiami, zwiększenia inwestycji i perspektywy dla przedsiębiorców, jakie przyniesie umowa o wolnym handlu; uważa, że umowa o wolnym handlu UE-Indie przyniesie ogólnie obopólne korzyści, lecz zaleca przeprowadzenie oceny specyfiki poszczególnych sektorów, aby wskazać ewentualny ujemny wpływ, jaki może mieć umowa o wolnym handlu na wrażliwe sektory unijnej gospodarki;
6.
zwraca się do Komisji o włączenie do umowy o wolnym handlu ambitnego rozdziału dotyczącego trwałego rozwoju;

Wymiana towarowa

7.
z zadowoleniem przyjmuje wyniki licznych symulacji, które pokazały, że umowa o wolnym handlu pozwoliłaby zwiększyć ogólny eksport i import zarówno Unii Europejskiej, jak i Indii; podkreśla, że przy obecnej średniej stopie wzrostu do 2015 r. dwustronny handel powinien osiągnąć wartość 160,6 mld EUR;
8.
zauważa, że średnie stawki celne stosowane przez Indie zmniejszyły się, lecz nadal są one znacznie wyższe od stawek unijnych; podkreśla w szczególności, że indyjska średnia stawka za dostęp do rynku dla towarów nierolnych (NAMA) wynosi obecnie 10,1 %, natomiast średnia stawka unijna wynosi 4 %, oraz że indyjska średnia stawka dla produktów rolnych wynosi 31,8 %, natomiast średnia stawka unijna wynosi 13,5 %;
9.
podkreśla, że celem handlu towarami przemysłowymi powinno być całkowite zniesienie wzajemnych opłat celnych przy asymetrycznym kalendarzu oraz że wszelkie ewentualne odstępstwa od tego celu powinny zostać ograniczone, powinny podlegać przeglądowi i nie powinny prowadzić do wykluczenia sektorów o dużym znaczeniu dla obu stron, takich jak sektor samochodów osobowych;
10.
stwierdza, że umowa powinna uszanować delikatne kwestie związane z handlem produktami rolnymi, lecz nie powinna utrudniać otwarcia rynku w komplementarnych dziedzinach;
11.
wzywa Komisję do należytego uwzględnienia jakiegokolwiek negatywnego wpływu na unijne rolnictwo, w szczególności w zakresie otwarcia rynków, OMG, mleka, mięsa wołowego, ochrony własności intelektualnej oraz oznakowania pochodzenia;
12.
uważa, że umowa o wolnym handlu powinna zawierać ambitne rozdziały dotyczące technicznych barier w handlu oraz środków sanitarnych i fitosanitarnych; w związku z tym wzywa Komisję do zajęcia się nierozstrzygniętymi kwestiami, takimi jak dobrostan zwierząt;
13.
wzywa obie strony do zadbania o to, aby zarządzano regulacjami i barierami pozataryfowymi (NTB) w taki sposób, aby ogólnie nie utrudniać handlu; wzywa zarówno UE, jak i Indie do wprowadzenia skutecznych kar zapobiegających pojawianiu się zbędnych barier regulacyjnych w handlu oraz do uporania się z istniejącymi barierami, przy jednoczesnym poszanowaniu prawa obu stron do stanowienia regulacji;
14.
podkreśla, że umowa o wolnym handlu powinna zawierać wiążący mechanizm rozwiązywania sporów między państwami oraz przepisy dotyczące mediacji w sprawie barier pozataryfowych, a także skuteczną klauzulę ochronną;

Handel usługami, przedsiębiorczość

15.
zauważa, że usługi stanowią najszybciej rozwijający się sektor gospodarki Indii; stwierdza, że Indie mają ofensywne interesy w liberalizacji sposobu 1 i 4 Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS); zauważa, że UE pragnie całkowitej liberalizacji dostępu do rynku i narodowego traktowania na mocy sposobu 3 w odniesieniu do większości usług; zauważa, że nie będzie można w pełni zrealizować ambitnych celów umowy o wolnym handlu bez zobowiązań w ramach sposobu 4; podkreśla, że zarówno UE, jak i Indiom ogromne korzyści przyniosłoby krajowe i unijne uznawanie kwalifikacji zawodowych, umowy o wzajemnym uznawaniu i wymogach licencyjnych w sektorze wolnych zawodów, które z łatwością można włączyć do umowy o wolnym handlu; domaga się jednak przeprowadzenia dogłębnej analizy w odniesieniu do poszczególnych państw członkowskich, aby uniknąć negatywnych skutków dla unijnego rynku pracy, a jednocześnie umożliwić niezbędnym wykwalifikowanym specjalistom tymczasowy pobyt w ramach sposobu 4;
16.
podkreśla, że liberalizacja usług w żaden sposób nie może ograniczać prawa do regulacji usług, w tym usług publicznych;
17.
stwierdza, że handel usługami pomiędzy UE i Indiami jest stosunkowo niezrównoważony, ponieważ UE eksportuje 1,9 % usług do Indii, a Indie wysyłają do Unii 11,6 % ogółu eksportowanych usług;
18.
usilnie zachęca Indie do opracowania odpowiednich przepisów w zakresie ochrony danych, które pozwoliłoby Indiom osiągnąć status państwa o odpowiednim poziomie ochrony, co umożliwiłoby przekazywanie danych osobowych z Unii Europejskiej w oparciu o unijne przepisy i zgodnie z nimi;
19.
uważa, że umożliwienie zagranicznym kancelariom prawnym i biurom rachunkowym prowadzenia działalności w Indiach byłoby korzystne dla gospodarki indyjskiej i zatrudnienia w Indiach, a także dla europejskich firm prawniczych specjalizujących się w prawie międzynarodowym oraz ich klientów; wzywa Komisję do zbadania wraz z władzami indyjskimi możliwości i zakresu liberalizacji usług prawniczych i rachunkowych w ramach umowy o wolnym handlu;
20.
wzywa Indie do większego otwarcia sektora bankowego, ubezpieczeniowego i handlu detalicznego zgodnie z reformami zapowiedzianymi przez władze Indii na znak uznania faktu, że odpowiednie przepisy finansowe mają ogromne znaczenie dla zapewnienia nadzoru nad usługami finansowymi, zmniejszenia ryzyka systemowego i zapewnienia konsumentom możliwie najwyższego stopnia ochrony;

Inwestycje

21.
wzywa Komisję do wynegocjowania rozdziału poświęconego inwestycjom, który zostanie włączony do umowy o wolnym handlu, zwiększając w ten sposób elastyczność procesu wzajemnych inwestycji rynkowych poprzez wspieranie i ochronę operacji inwestycyjnych, badając jednocześnie bezpośrednie możliwości; proponuje, aby rozdział dotyczący inwestycji przewidywał utworzenie systemu pojedynczego punktu informacyjnego dla inwestorów w obu krajach, w którym otrzymywaliby oni wyjaśnienia dotyczące różnic pomiędzy przepisami i praktykami inwestycyjnymi oraz informacje o wszystkich aspektach prawnych;
22.
wzywa Komisję do zadbania o to, aby przepisy dotyczące ochrony inwestycji nie wpłynęły ujemnie na możliwość wydawania przez strony przymusowych licencji ani na politykę w zakresie zdrowia publicznego;

Zamówienia publiczne

23.
z zadowoleniem stwierdza, że Indie przystały na włączenie do umowy o wolnym handlu kwestii zamówień publicznych; ubolewa jednak nad faktem, że dotyczy to tylko szczebla federalnego; wzywa Komisję do wynegocjowania skutecznego i przejrzystego systemu udzielania zamówień; wzywa Indie do stosowania przejrzystych i sprawiedliwych procedur w trakcie udzielania zamówień publicznych oraz do zapewnienia przedsiębiorstwom europejskim dostępu do systemów zamówień publicznych; wyzwa Indie do zagwarantowania jak najszerszego zasięgu, obejmującego w szczególności przedsiębiorstwa sektora publicznego;

Handel i konkurencja

24.
z zadowoleniem przyjmuje postępy w opracowywaniu rozdziału dotyczącego handlu i konkurencji w umowie o wolnym handlu UE-Indie i wyzwa obie strony do nasilenia współpracy w kwestiach związanych z handlem dotyczących konkurencji, praw własności intelektualnej oraz polityki przemysłowej i handlowej;
25.
z zadowoleniem przyjmuje zdecydowane zobowiązanie Indii do ustanowienia solidnego systemu praw własności intelektualnej i stosowania elastycznych zasad TRIPS w ramach przepisów prawa międzynarodowego i krajowego celem wywiązania się ze zobowiązań Indii w zakresie zdrowia publicznego, zwłaszcza pod względem dostępu do leków; gorąco zachęca Indie do wprowadzenia i stosowania tego systemu, zwiększając jednocześnie dostęp do podstawowych leków; wzywa UE i Indie do zagwarantowania, że zobowiązania w ramach umowy o wolnym handlu nie będą wykluczały dostępu do podstawowych leków, podczas gdy Indie rozbudowują swój potencjał, przechodząc z przemysłu produktów generycznych do przemysłu opartego na badaniach naukowych; popiera współpracę między UE a Indiami w dziedzinie przemysłu farmaceutycznego z myślą o wzroście, który przyniesie korzyści przemysłowi obu stron;
26.
zwraca się do Komisji, aby nie domagała się wyłączności danych w kontekście negocjacji dotyczących praw własności intelektualnej, zgodnie z rezolucją PE z dnia 12 lipca 2007 r., oraz aby uznała, że wyłączność danych miałaby daleko idące konsekwencje dla wytwarzania leków generycznych i w związku z tym utrudnia dostęp krajów rozwijających się do leków i negatywnie wpływa na politykę w dziedzinie zdrowia publicznego;
27.
wzywa Komisję i odpowiednie władze Indii do wypracowania wspólnej definicji leków podrobionych tak, aby nie utrudniać dostępu do podstawowych leków oraz do koordynacji działań w celu skutecznego zwalczania podrabianych towarów, w szczególności podrabianych leków, które szkodzą zdrowiu pacjentów;
28.
podkreśla kluczowe znaczenie, jakie ma wysoki poziom ochrony oznaczeń geograficznych, co najmniej do czasu wejścia w życie umowy o wolnym handlu;

Handel i zrównoważony rozwój

29.
uznaje, że ambitny rozdział dotyczący zrównoważonego rozwoju jest istotną częścią umowy o wolnym handlu z UE i wzywa strony do osiągnięcia porozumienia w sprawie ambitnego rozdziału odzwierciedlającego wspólne zaangażowanie na rzecz wspierania rozwoju zrównoważonego i sprzyjającemu włączeniu społecznemu w oparciu o wspólne wartości; wzywa Komisję do uwzględnienia prawnie wiążących klauzul dotyczących praw człowieka, norm społecznych i środowiskowych oraz do egzekwowania ich stosowania z uwzględnieniem środków stosowanych w przypadku ich naruszenia;
30.
zwraca się o uwzględnienie w odnośnym rozdziale co najmniej zgodności z ośmioma podstawowymi konwencjami MOP i czterema priorytetowymi konwencjami oraz uznanymi międzynarodowymi normami środowiskowymi, a także o przedstawienie bodźców zachęcających przedsiębiorstwa do podejmowania zobowiązań w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw;
31.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki, jakich dokonuje rząd Indii, aby zlikwidować pracę dzieci; wzywa rząd Indii i Komisję do dalszego finansowania działań umożliwiających dzieciom uczęszczanie do szkoły;
32.
podkreśla, że należy zadbać o to, aby przedsiębiorstwa z UE prowadzące działalność w specjalnych strefach gospodarczych przestrzegały podstawowych praw pracowniczych oraz innych praw z dziedziny zatrudnienia opartych na konwencjach MOP i ratyfikowanych przez Indie;
33.
podkreśla, że prawa człowieka, demokracja i bezpieczeństwo są niezwykle ważnymi częściami stosunków między UE a Indiami; w związku z tym wzywa obie strony do nasilenia dialogu nad nierozwiązanymi kwestiami, ze szczególnym uwzględnieniem Kaszmiru;
34.
zdecydowanie popiera zwyczaj wprowadzania prawnie wiążących klauzul dotyczących praw człowieka do umów międzynarodowych zawieranych przez UE, włącznie z jasnym i precyzyjnym mechanizmem konsultacji wzorowanym na art. 96 umowy z Kotonu;

Rola Parlamentu Europejskiego

35.
oczekuje, że Rada i Komisja przedłożą Parlamentowi umowę o wolnym handlu do zatwierdzenia zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)(5);
36.
zwraca się do Komisji i Rady o pełne uwzględnienie żądań PE wyrażonych w niniejszej rezolucji przed zawarciem umowy o wolnym handlu; przypomina, że wejście w życie umowy o wolnym handlu wymaga zgody PE; wzywa Komisję i Radę, by nie proponowały żadnego tymczasowego stosowania porozumienia, zanim PE nie wyrazi na nie zgody;

Pozostałe kwestie

37.
z zadowoleniem przyjmuje postępy Indii, które stały się dawcą pomocy rozwojowej, a nie tylko biorcą;
38.
stwierdza, że jeżeli współpraca gospodarcza pomiędzy Unią Europejską a Indiami będzie oparta na systemie uniwersalnych wartości propagowanych przez Unię, to może ona stać się modelem dla współpracy z innymi krajami;
39.
uważa, że UE musi poświęcić szczególną uwagę sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Indiach i proponuje w związku z tym, aby we wszystkich programach współpracy na rzecz rozwoju między UE i Indiami wspierać MŚP poprzez działania wspomagające finansowanie lokalnych projektów uzasadnionych potrzebami rynku;
40.
z zadowoleniem przyjmuje rozpowszechnienie na terenie Indii mikrokredytów, które uznano za skuteczny sposób pobudzania do rozwoju napędzanego lokalną inicjatywą;

*

**

41.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich, a także rządowi i parlamentowi Indii.
______

(1) Dz.U. C 227 E z 21.9.2006, s. 589.

(2) Dz.U. C 117 E z 6.5.2010, s. 166.

(3) Dz.U. C 175 E z 10.7.2008, s. 591.

(4) Dz.U. C 102 E z 24.4.2008, s. 128.

(5) Artykuł 218 ust. 6 lit. a) ppkt (v) TFUE.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024