Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia dalszej pomocy makrofinansowej Gruzji.

STANOWISKO RADY (UE) NR 9/2012 W PIERWSZYM CZYTANIU

w sprawie przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia dalszej pomocy makrofinansowej Gruzji

Przyjęte przez Radę w dniu 10 maja 2012 r.

(2012/C 291 E/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 212 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Stosunki między Gruzją a Unią Europejską rozwijają się w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa. W 2006 roku Wspólnota uzgodniła z Gruzją plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa określający średniotermi-nowe priorytety w stosunkach między Unią a Gruzją. W 2010 roku Unia i Gruzja rozpoczęły negocjacje układu o stowarzyszeniu, który ma zastąpić obecną umowę o partnerstwie i współpracy(2). Ramy stosunków między Unią a Gruzją zostały dodatkowo wzmocnione dzięki niedawno zainicjowanemu Partnerstwu Wschod-niemu.

(2) Na nadzwyczajnym posiedzeniu Rady Europejskiej w dniu 1 września 2008 r. potwierdzono wolę Unii do zacieśnienia stosunków między Unią a Gruzją w następstwie konfliktu zbrojnego między Gruzją a Federacją Rosyjską z sierpnia 2008 roku.

(3) Od trzeciego kwartału 2008 roku gospodarka gruzińska odczuwa negatywne skutki międzynarodowego kryzysu finansowego, czego przejawem jest zmniejszenie produk-cji, spadek dochodów budżetowych oraz rosnące potrzeby w zakresie finansowania zewnętrznego.

(4) Podczas międzynarodowej konferencji darczyńców, która odbyła się w dniu 22 października 2008 r., społeczność międzynarodowa zobowiązała się do wsparcia procesu ożywienia gospodarki Gruzji zgodnie z oceną potrzeb przeprowadzoną wspólnie przez Organizację Narodów Zjednoczonych i Bank Światowy.

(5) Unia zadeklarowała udzielenie Gruzji pomocy finansowej w kwocie do 500 mln EUR.

(6) Procesom dostosowań gospodarczych w Gruzji i ożywieniu jej gospodarki służy pomoc finansowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). We wrześniu 2008 roku władze Gruzji uzgodniły z MFW promesę kredytową na kwotę 750 mln USD, mającą pomóc w dokonaniu w gruzińskiej gospodarce dosto-sowań niezbędnych w związku z kryzysem finansowym.

(7) W związku z dalszym pogorszeniem sytuacji gospodar-czej w Gruzji, koniecznością skorygowania założeń gospodarczych będących podstawą programu MFW, jak również wzrostem potrzeb Gruzji w zakresie finanso-wania zewnętrznego, Gruzja i MFW uzgodniły zwięk-szenie pożyczki MFW dla Gruzji o kwotę 424 mln USD na mocy promesy kredytowej, co zostało zatwier-dzone przez zarząd MFW w sierpniu 2009 roku.

(8) Unia zamierza przyznać w latach 2010-2012 dotacje na wsparcie budżetowe dla Gruzji w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (ENPI) wynoszące 37 mln EUR rocznie.

(9) W związku z pogorszeniem sytuacji gospodarczej i perspektyw gospodarczych w Gruzji państwo to wystą-piło o pomoc makrofinansową Unii.

(10) Biorąc pod uwagę, że w bilansie płatniczym Gruzji utrzy-muje się pozostająca do pokrycia luka finansowa, udzie-lenie pomocy makrofinansowej jest w obecnych nadzwy-czajnych okolicznościach właściwą odpowiedzią na wniosek tego państwa, służącą wsparciu jego stabilizacji gospodarczej w powiązaniu z bieżącym programem MFW.

(11) Pomoc makrofinansowa Unii dla Gruzji (zwana dalej "unijną pomocą makrofinansową") powinna nie tylko uzupełniać programy i zasoby z MFW i z Banku Świa-towego, lecz również zapewnić wartość dodaną wynika-jącą z zaangażowania Unii.

(12) Komisja powinna zapewnić zgodność prawną i meryto-ryczną unijnej pomocy makrofinansowej ze środkami podejmowanymi w różnych obszarach działań zewnętrz-nych oraz z innymi odpowiednimi politykami Unii.

(13) Cele szczególne unijnej pomocy makrofinansowej powinny służyć zwiększeniu skuteczności, przejrzystości i odpowiedzialności. Komisja powinna regularnie moni-torować te cele.

(14) Warunki stanowiące podstawę udzielenia unijnej pomocy makrofinansowej powinny odzwierciedlać kluczowe zasady i cele polityki Unii wobec Gruzji.

(15) W celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finan-sowych Unii związanych z unijną pomocą makrofinan-sową konieczne jest, aby Gruzja przyjęła stosowne środki w zakresie zapobiegania oszustwom, korupcji i wszelkim innym nieprawidłowościom związanym z tą pomocą oraz w zakresie ich zwalczania. Ponadto konieczne jest, aby Komisja zapewniła stosowne kontrole, a Trybunał Obrachunkowy - stosowne audyty.

(16) Udostępnienie unijnej pomocy makrofinansowej nie narusza uprawnień władzy budżetowej.

(17) Unijną pomocą makrofinansową powinna zarządzać Komisja. Aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu możliwość śledzenia wykonywania niniejszej decyzji, Komisja powinna je regularnie informować o rozwoju sytuacji w odniesieniu do pomocy i udostępniać im odpowiednie dokumenty.

(18) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszej decyzji należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykony-wania uprawnień wykonawczych przez Komisję(3),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Unia udostępnia Gruzji pomoc makrofinansową (zwaną dalej "unijną pomocą makrofinansową") w maksymalnej kwocie 46 mln EUR, z przeznaczeniem na wsparcie stabilizacji gospo-darczej tego państwa oraz pokrycie jego potrzeb w zakresie bilansu płatniczego określonych w bieżącym programie MFW. Z tej maksymalnej kwoty nie więcej niż 23 mln EUR udostępnia się w formie dotacji i nie więcej niż 23 mln EUR udostępnia się w formie pożyczek. Przekazanie unijnej pomocy makrofinan-sowej następuje pod warunkiem zatwierdzenia przez władzę budżetową budżetu Unii na rok 2013.
2.
Komisję upoważnia się do zaciągania w imieniu Unii pożyczek dla uzyskania niezbędnych zasobów w celu sfinanso-wania pożyczki stanowiącej część unijnej pomocy makrofinan-sowej. Maksymalny termin wymagalności pożyczki wynosi 15 lat.
3.
Przekazywaniem unijnej pomocy makrofinansowej zarządza Komisja w sposób spójny z umowami lub ustaleniami między MFW a Gruzją oraz z głównymi zasadami i celami reformy gospodarczej określonymi w umowie o partnerstwie i współpracy UE-Gruzja. Komisja regularnie informuje Parla-ment Europejski i Komitet Ekonomiczno-Finansowy o rozwoju sytuacji w odniesieniu do zarządzania unijną pomocą makrofi-nansową i udostępnia im odpowiednie dokumenty.
4.
Unijna pomoc makrofinansowa udostępniana jest na okres dwóch lat i sześciu miesięcy, począwszy od pierwszego dnia po wejściu w życie protokołu ustaleń, o którym mowa w art. 2 ust. 1.
Artykuł  2
1.
Komisja przyjmuje, zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 6 ust. 2, protokół ustaleń określający warunki dotyczące polityki gospodarczej i warunki finansowe związane z unijną pomocą makrofinansową, w tym harmono-gram spełnienia tych warunków. Warunki dotyczące polityki gospodarczej i warunki finansowe muszą być spójne z umowami lub ustaleniami, o których mowa w art. 1 ust. 3. Warunki te mają w szczególności służyć zwiększeniu skuteczności i przej-rzystości pomocy, w tym systemów zarządzania finansami publicznymi w Gruzji, oraz odpowiedzialności związanej z tą pomocą. Komisja regularnie monitoruje postępy w osiąganiu tych celów. Szczegółowe warunki finansowe unijnej pomocy makrofinansowej określają umowa o dotację i umowa o pożyczkę, które zostaną uzgodnione między Komisją a władzami Gruzji.
2.
W okresie udzielania unijnej pomocy makrofinansowej Komisja monitoruje prawidłowość regulacji finansowych, procedur administracyjnych oraz wewnętrznych i zewnętrznych mechanizmów kontroli Gruzji, które są istotne z punktu widzenia takiej pomocy, jak również przestrzeganie przez Gruzję uzgodnionego harmonogramu.
3.
W regularnych odstępach czasu Komisja ocenia, czy poli-tyka gospodarcza Gruzji jest zgodna z celami unijnej pomocy makrofinansowej oraz czy uzgodnione warunki dotyczące poli-tyki gospodarczej są przestrzegane w zadowalający sposób. W tym celu Komisja działa w ścisłej współpracy z MFW i Bankiem Światowym oraz, jeżeli jest to wymagane, z Komi-tetem Ekonomiczno-Finansowym.
Artykuł  3
1.
Z zastrzeżeniem warunków określonych w ust. 2, unijna pomoc makrofinansowa jest udostępniana przez Komisję w dwóch transzach, z których każda obejmuje dotację i pożyczkę. Wysokość każdej transzy określa się w protokole ustaleń.
2.
O przekazaniu każdej transzy decyduje Komisja, przy czym warunkiem wypłaty jest przestrzeganie w zadowalający sposób warunków dotyczących polityki gospodarczej i warunków finansowych określonych w protokole ustaleń. Wypłata drugiej transzy następuje nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od przekazania pierwszej transzy.
3.
Unijne środki są wypłacane Narodowemu Bankowi Gruzji. Unijne środki mogą zostać przekazane na rzecz skarbu państwa Gruzji jako beneficjenta końcowego, z zastrzeżeniem postano-wień uzgodnionych w protokole ustaleń, w tym potwierdzenia budżetowych potrzeb finansowych pozostających do zaspoko-jenia.
Artykuł  4
1.
Operacje zaciągania i udzielania pożyczek związane z instrumentem pożyczkowym, który stanowi część unijnej pomocy makrofinansowej, przeprowadzane są w euro z tą samą datą waluty i nie narażają Unii na żadną zmianę terminów wymagalności, żadne ryzyko walutowe ani ryzyko stopy procentowej, ani na żadne inne ryzyko handlowe.
2.
Na wniosek Gruzji Komisja podejmuje niezbędne kroki w celu zapewnienia, aby w warunkach udzielanej pożyczki uwzględniona została klauzula wcześniejszej spłaty i aby odpowiadała jej stosowna klauzula w warunkach zaciąganej pożyczki Komisji.
3.
Na wniosek Gruzji oraz jeśli okoliczności pozwalają na poprawę oprocentowania udzielonej pożyczki, Komisja może refinansować całość lub część zaciągniętej pierwotnie pożyczki lub zmienić odpowiednie warunki finansowe. Operacje refinansowania lub zmiany warunków pożyczki przeprowadzane są zgodnie z warunkami określonymi w ust. 1 i nie skutkują przedłużeniem średniego terminu wymagalności danej pożyczki ani zwiększeniem kwoty głównej pozostającej do spłaty na dzień refinansowania lub zmiany warunków pożyczki.
4.
Gruzja pokrywa wszystkie koszty poniesione przez Unię w związku z operacjami zaciągania i udzielania pożyczek na podstawie niniejszej decyzji.
5.
Komisja na bieżąco informuje Parlament Europejski i Komitet Ekonomiczno-Finansowy o rozwoju sytuacji w zakresie operacji, o których mowa w ust. 2 i 3.
Artykuł  5

Unijna pomoc makrofinansowa jest udzielana zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) oraz z przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia(5). Protokół ustaleń, umowa o pożyczkę oraz umowa o dotację, które zostaną uzgodnione z władzami Gruzji, przewidują w szczególności podjęcie stosownych środków w zakresie zapobiegania oszustwom, korupcji i wszelkim innym nieprawidłowościom związanym z unijną pomocą makrofinansową i zwalczania ich. W celu zapewnienia większej przejrzystości zarządzania środkami oraz ich wydatkowania, protokół ustaleń, umowa o pożyczkę oraz umowa o dotację przewidują także kontrole, w tym kontrole na miejscu i inspekcje, przeprowadzane przez Komisję, w tym Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych. Przewidują one również audyty Trybunału Obrachunkowego, w tym w stosownych przypadkach audyty na miejscu.

Artykuł  6
1.
Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011. W przypadku gdy komitet nie wyda żadnej opinii, Komisja nie przyjmuje projektu aktu wykonawczego i stosuje się art. 5 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  7
1.
Do dnia 30 czerwca każdego roku Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat wykonania niniejszej decyzji w poprzednim roku, zawierające ocenę wykonania. Sprawozdanie zawiera informacje o związku pomiędzy warunkami dotyczącymi polityki gospodarczej i warunkami finansowymi określonymi w protokole ustaleń, bieżącymi wynikami gospodarczymi i budżetowymi Gruzji i decyzjami Komisji dotyczącymi przekazania poszczególnych transz unijnej pomocy makrofinansowej.
2.
Nie później niż dwa lata po upływie okresu, w jakim udostępniana była pomoc, o którym mowa w art. 1 ust. 4, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie spra-wozdanie z oceny ex post.
Artykuł  8

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w ...

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

...

...

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2011 r. oraz decyzja Rady z dnia ... 2012 r.

(2) Umowa o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europej-skimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony (Dz.U. L 205 z 4.8.1999, s. 3).

(3) Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(5) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1).

UZASADNIENIE RADY

I. WPROWADZENIE

Komisja przyjęła swój wniosek dnia 13 stycznia 2011 r.

Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej dnia 10 maja 2011 r. Parlament Europejski przyjął trzy poprawki.

W dniu 23 stycznia 2012 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie tekstu wniosku(1).

W dniu 10 maja 2012 r. Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z art. 294 Traktatu.

II. CEL

W następstwie konfliktu zbrojnego z Rosją, który miał miejsce w sierpniu 2008 roku, oraz w związku z kryzysem finansowym na świecie, na międzynarodowej konferencji darczyńców w październiku 2008 roku Komisja Europejska zadeklarowała wsparcie UE dla gruzińskiej gospodarki w kwocie do 500 mln EUR. Deklaracja ta obejmowała możliwość przeprowadzenia dwóch operacji wypłaty pomocy makro-finansowej w wysokości 46 mln EUR.

Na początku sierpnia 2010 roku UE zakończyła pierwszą operację wypłaty pomocy makrofinansowej na rzecz Gruzji zatwierdzonej przez Radę w listopadzie 2009 roku(2). Warunkiem zatwierdzenia drugiej operacji pomocy makrofinansowej było utrzymujące się zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne, przekraczające poziom objęty umową z MFW.

W piśmie z dnia 10 maja 2010 r. minister finansów Gruzji zwrócił się z prośbą o uruchomienie drugiej części zadeklarowanych przez Komisję środków UE. Komisja uważa, że uruchomienie drugiej części pomocy makrofinansowej zadeklarowanej w 2008 roku jest uzasadnione w związku z tym, że - pomimo ożywienia gruzińskiej gospodarki - bilans płatniczy i budżet tego kraju są w dalszym ciągu nadwątlone i podatne na zagrożenia.

Wniosek ma na celu pokrycie części potrzeb kraju w zakresie finansowania zewnętrznego, które zostały określone we współpracy z MFW w ramach obowiązującej od października 2008 roku promesy kredytowej MFW na kwotę 1,17 mld USD. Proponowana pomoc miałaby zostać udzielona w połowie w formie dotacji, a w połowie w formie pożyczki.

III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Dnia 1 marca 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania upraw-nień wykonawczych przez Komisję (nowe rozporządzenie w sprawie procedury komitetowej).

W związku z tym przepisy wniosku Komisji w sprawie udzielenia dalszej pomocy makrofinansowej Gruzji dotyczące wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji trzeba było dostosować do wspomnianego rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

W kwietniu 2011 roku Parlament Europejski, Komisja i Rada nawiązały nieformalne kontakty przewi-dziane w pkt 16-18 wspólnej deklaracji w sprawie praktycznych zasad dotyczących stosowania proce-dury współdecyzji(3).

Parlament Europejski nie zgadzał się z Radą w kwestii zmian wymaganych w celu dostosowania przepisów dotyczących wykonywania uprawnień wykonawczych do rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

W maju 2011 roku Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu, proponując poprawki w odniesieniu do następujących kwestii:

Motyw 18 - Uprawnienia wykonawcze

Poprawka 1 Parlamentu Europejskiego

W celu uwzględnienia wejścia w życie rozporządzenia 182/2011 dostosowuje się brzmienie motywu 18 dotyczącego przekazania Komisji uprawnień wykonawczych.

Poprawka 1 została włączona do stanowiska Rady w pierwszym czytaniu.

Artykuł 2 - Przyjęcie protokołu ustaleń

Poprawka 2 Parlamentu Europejskiego

Poprawka 2 Parlamentu Europejskiego przewiduje przyjęcie protokołu ustaleń określającego politykę gospodarczą i warunki finansowe, od których zależy udzielenie unijnej pomocy makrofinansowej, zgodnie z procedurą doradczą.

Rada odrzuciła tę poprawkę, argumentując, że w myśl rozporządzenia (UE) nr 182/2011 protokół ustaleń przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą.

Artykuł 6 - Komitet

Poprawka 3 Parlamentu Europejskiego

Zgłoszona przez Parlament Europejski poprawka 3 dotyczy art. 4 rozporządzenia (UE) nr 182/2011 (procedura doradcza).

Rada odrzuciła tę poprawkę z tego samego powodu, co w przypadku poprawki 2 (zastosowanie powinna mieć procedura sprawdzająca).

Rada proponuje również dodać, że w przypadkach, gdy odnośny komitet nie wyda opinii, Komisja nie przyjmuje projektu aktu wykonawczego.

IV. PODSUMOWANIE

Stanowisko Rady wprowadza zmiany w stanowisku Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu tylko w odniesieniu do przepisów dotyczących wykonywania uprawnień wykonawczych, tak by zapewnić odpowiednie dostosowanie tych przepisów do nowego rozporządzenia w sprawie procedury komitetowej ((UE) nr 182/2011). Rada oczekuje konstruktywnej dyskusji z Parlamentem Europejskim w drugim czytaniu w celu szybkiego przyjęcia stosownej decyzji.

______

(1) Dok. 18792/11.

(2) Decyzja Rady 2009/889/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Gruzji.

(3) Dz.U. C 145 z 30.6.2007, s. 5.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024