Większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w strategię "Europa 2020".

Rezolucja Komitetu Regionów "Większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w strategię »Europa 2020«"

(2010/C 267/02)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2010 r.)

KOMITET REGIONÓW

1. Przyjmuje z zadowoleniem wniosek Komisji w sprawie skuteczniejszej strategii na rzecz wzrostu i zatrudnienia, która dzięki silnemu poczuciu odpowiedzialności i partnerstwie różnych poziomów władzy powinna umożliwić osiągnięcie nowych celów dotyczących inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.

2. Podkreśla, że polityka spójności, oparta na podejściu zdecentralizowanym i na systemie wielopoziomowego zarządzania, jest jedyną polityką Unii Europejskiej, która umożliwia stworzenie powiązania między celami strategii "Europa 2020" i nowymi wyzwaniami a władzami lokalnymi i regionalnymi, lecz potrzebuje stosownego finansowania. Dlatego głównymi celami tej polityki nadal powinny być: trwały wzrost gospodarczy, włączenie społeczne, zatrudnienie, przeciwdziałanie zmianie klimatu oraz jakość i wydajność świadczenia usług publicznych.

3. Sugeruje, że w ramach polityki spójności największą część dostępnych środków w dalszym ciągu należy przeznaczać dla państw członkowskich i regionów Unii Europejskiej znajdujących się w najgorszej sytuacji i najbardziej takiej pomocy potrzebujących, aby pomóc w zmniejszeniu różnic w rozwoju, a zatem wnieść konkretny wkład zarówno w zapewnianie sprawiedliwych szans regionom, jak i w rozwijanie europejskiej solidarności.

4. Wyraża ubolewanie, że proponowana strategia "Europa 2020", podobnie jak strategia lizbońska, nie uwzględnia w dostatecznym stopniu roli ani wkładu regionów i miast jako władz szczebla lokalnego i regionalnego 27 państw członkowskich. Tymczasem władze te, ze względu na swoje odpowiednie krajowe kompetencje ustawodawcze, mogą rzeczywiście przyczynić się do osiągnięcia zamierzonych celów w zakresie rozwoju społecznego i gospodarczego, edukacji, zmiany klimatu, badań i innowacji, włączenia społecznego oraz walki z ubóstwem.

5. Domaga się, by Komisja Europejska i Rada Europejska przestrzegały zasady pomocniczości w dziedzinach polityki mających znaczenie dla władz lokalnych i regionalnych, które często posiadają istotne kompetencje w zakresie realizacji polityki i są kluczowymi podmiotami wdrażania obecnej strategii lizbońskiej i przyszłej strategii "Europa 2020".

6. W tym kontekście przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Parlament Europejski wspomniał ostatnio o wadze włączania władz lokalnych i regionalnych w strategię "Europa 2020", i wnosi, by "uwzględnić wskazówki Komitetu Regionów w sprawie strategii »UE 2020«", zgodnie z propozycją Parlamentu Europejskiego przedstawioną Komisji Europejskiej i Radzie Europejskiej.

PROPOZYCJA UTWORZENIA PAKTU TERYTORIALNEGO WŁADZ LOKALNYCH I REGIONALNYCH W SPRAWIE STRATEGII "EUROPA 2020"

KOMITET REGIONÓW

7. Proponuje, by zdecydowanie poprzeć zgłoszoną w Parlamencie Europejskim propozycję dotyczącą utworzenia Paktu Terytorialnego Władz Lokalnych i Regionalnych w sprawie strategii "Europa 2020", którego celem byłoby zapewnienie zaangażowania w przyszłą strategię na wielu poziomach poprzez skuteczne partnerstwo między władzami europejskimi, krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, zwłaszcza jeśli chodzi o planowanie i realizację najważniejszych celów oraz projektów przewodnich strategii. Pakt Terytorialny powinien być wspierany przez Komitet Regionów, który utworzył już Platformę Monitorowania Strategii "Europa 2020", angażującą ok. 120 samorządów lokalnych i regionalnych.

8. Zaleca, by główne działania dotyczyły dwóch dziedzin:

a) Analiza i wdrażanie polityki:

– ciągła ocena zdolności i potrzeb władz lokalnych i regionalnych, tak aby możliwe było osiągnięcie najważniejszych celów strategii "Europa 2020";

– wspieranie pełnego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w realizację celów strategii, zgodnie z kompetencjami poszczególnych państw członkowskich.

b) Zarządzanie i informowanie:

– przyczynianie się do wnoszenia wkładu w międzyinstytucjonalne partnerstwo dotyczące strategii "Europa 2020" poprzez skoordynowaną współpracę trójstronną między Komitetem Regionów - jako unijnym zgromadzeniem przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych - a instytucjami europejskimi i państwami członkowskimi;

– wspieranie procesu informowania regionów i miast na temat celów strategii "Europa 2020" oraz ułatwianie wymiany sprawdzonych rozwiązań między lokalnymi i regionalnymi decydentami politycznymi.

9. Stanowczo zachęca państwa członkowskie, by pomogły swoim regionom i miastom utworzyć krajowe pakty terytorialne, aby wspólnie z rządami centralnymi mogły one określić krajowe cele i zobowiązania w zakresie realizacji celów strategii "Europa 2020", z pełnym poszanowaniem krajowych ram prawnych.

10. Jest zdania, że władze lokalne i regionalne mogą wnieść następującą wartość dodaną do siedmiu przewodnich inicjatyw realizowanych w ramach strategii "Europa 2020":

10.1 Projekt przewodni "Europa efektywnie korzystająca z zasobów": wzmocnienie skuteczności działania Porozumienia Burmistrzów, tak aby zapewnić, że władze lokalne i regionalne będą w pełni zaangażowane w inicjowanie, opracowywanie, przyjmowanie i wdrażanie krajowych strategii i planów działania w zakresie zmiany klimatu; tworzenie przyjaznej dla klimatu infrastruktury administracji lokalnej i regionalnej; wspieranie ekologicznych zamówień publicznych; zachęcanie lokalnych przedsiębiorstw do ekologicznej produkcji i konsumpcji; poprawa zarządzania i podnoszenia świadomości w kwestiach związanych ze zmianą klimatu.

10.2 Projekt przewodni "Polityka przemysłowa w erze globalizacji": poprawa ram prawnych dotyczących partnerstw publiczno-prywatnych; uproszczenie prawa w dziedzinie zamówień publicznych, z uwzględnieniem stosowania elektronicznych zamówień publicznych (e-zamówień); godzenie życia zawodowego i rodzinnego dzięki lepszej jakości usług użyteczności publicznej; ograniczanie biurokracji; wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw, informacja, lepszy dostęp do kredytów i finansowania, szkolenia i doradztwo dla MŚP; dalszy rozwój inicjatywy KR-u "Europejski Region Przedsiębiorczości", której celem jest zachęcanie władz lokalnych i regionalnych do wyszukiwania nowych sposobów generowania długoterminowego wzrostu gospodarczego dzięki rozwojowi przedsiębiorczości.

10.3 Projekt przewodni "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia": ponieważ władze lokalne i regionalne są znaczącymi pracodawcami w państwach członkowskich UE oraz z racji roli, jaką odgrywają w zapewnianiu edukacji, szkoleń i narzędzi wspierających rynek pracy, są kluczowymi podmiotami w prowadzeniu polityk elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego, ich wkładem w ten projekt przewodni może być: przygotowywanie ludzi do wejścia na rynek pracy; poprawa jakości kształcenia i szkolenia, w tym uczenia się przez całe życie, oraz lepsze dopasowanie podaży umiejętności do popytu na rynku pracy; rozwój programu Erasmus dla urzędników administracji lokalnej i regionalnej oraz wybieranych przedstawicieli i przyczynienie się przez to do poprawy umiejętności zarządzania sprawami publicznymi.

10.4 Projekt przewodni "Europejski program walki z ubóstwem": rozwój agendy na rzecz włączenia społecznego, ukierunkowanej na szczebel terytorialny i mającej na celu poprawę skuteczności i dostępności usług socjalnych oraz integrację ludzi wykluczonych z rynku pracy; poprawa komplementarności między funduszami UE przeznaczonymi na walkę z wykluczeniem społecznym i ubóstwem i jednocześnie wykorzystanie kompetencji prawnych i programów dostosowanych do potrzeb lokalnych; stworzenie nowego wymiaru walki z ubóstwem poprzez wyraźne uznanie - za pośrednictwem nowych europejskich ram na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości kobiet - potrzeb kobiet w miejscu pracy oraz kobiet-przedsiębiorców; uznanie potrzeby zwrócenia się w stronę młodzieży i dzieci; tworzenie regionalnych obserwatoriów zajmujących się monitorowaniem wskaźników i polityk związanych z włączeniem społecznym.

10.5 Projekt przewodni "Unia innowacji": reforma systemów badawczo-rozwojowych i systemów innowacji; zagwarantowanie udziału regionów w osiąganiu celu 3 %; regionalne projekty transgraniczne i wykorzystanie EUWT; wzmocnienie współpracy między uczelniami wyższymi, regionalnymi ośrodkami badawczymi i sektorem prywatnym; zwiększenie korzystania z programów unijnych i funduszy strukturalnych; wkład w planowanie w ramach europejskiej przestrzeni badawczej; udział w europejskich partnerstwach innowacyjnych.

10.6 Projekt przewodni "Młodzież w drodze": modernizacja systemu szkolnictwa wyższego, w szczególności jego zarządzania i finansowania; wymiana sprawdzonych rozwiązań; wkład w kształtowanie wymiaru regionalnego krajowych planów działania; dalszy rozwój inicjatywy "Młodzieżowa Stolica Europy"; zintegrowane działania obejmujące udzielanie informacji, doradztwo, staże; promowanie mobilności edukacyjnej za pomocą projektów finansowanych w ramach europejskich funduszy strukturalnych.

10.7 Projekt przewodni "Europejska agenda cyfrowa": in-teroperacyjność między organami administracji centralnej, regionalnej i lokalnej w Europie; szersze stosowanie e-administracji w celu poprawy świadczenia usług użyteczności publicznej, takich jak edukacja, opieka zdrowotna, włączenie społeczne, planowanie przestrzenne itp.; poprawa umiejętności posługiwania się TIK; rozwój koncepcji wspieranych przez TIK, tak aby rozpowszechniać i wdrażać wyniki badań i rozwoju w rzeczywistych warunkach; skuteczniejsze uświadamianie potrzeby pobudzania inwestycji w infrastrukturę.

11. Zobowiązuje przewodniczącą do skierowania powyższej propozycji ustanowienia "Paktu Terytorialnego Władz Lokalnych i Regionalnych w sprawie Strategii »Europa 2020«" do instytucji UE oraz do państw członkowskich w celu zagwarantowania właściwej roli władz lokalnych i regionalnych w przyszłej strategii "Europa 2020".

Bruksela, 10 czerwca 2010 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024