Wkład XLIII COSAC.

Wkład XLIII COSAC

(2010/C 207/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2010 r.)

1. Izraelska operacja wojskowa przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy

1.1 COSAC wyraża głębokie ubolewanie z powodu ofiar śmiertelnych w wyniku izraelskiej operacji wojskowej przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy oraz przekazuje wyrazy współczucia rodzinom ofiar.

1.2 COSAC potępia użycie przemocy.

1.3 COSAC popiera żądanie natychmiastowego, pełnego i bezstronnego dochodzenia w sprawie tych wydarzeń i związanych z nimi okoliczności, złożone w imieniu UE przez Wysokiego Przedstawiciela Catherine Ashton.

1.4 COSAC wspiera unijne wezwanie do natychmiastowego, trwałego i bezwarunkowego otwarcia przejść w celu umożliwienia przepływu pomocy humanitarnej, towarów handlowych i osób do i ze Strefy Gazy.

2. Polska katastrofa lotnicza

2.1 COSAC wyraża głęboki żal w związku z tragiczną śmiercią w wypadku lotniczym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkich członków jego delegacji w dniu 10 kwietnia 2010 roku. Symboliczne znaczenie tragedii wzmacnia fakt, że zdarzyła się ona w 70. rocznicę zbrodni katyńskiej, która naznaczyła całe pokolenie w jednym z najsmutniejszych epizodów w historii Europy.

3. Kryzys gospodarczy

3.1 COSAC wyraża zaniepokojenie w związku z głębokim kryzysem gospodarczym, który ma istotny wpływ na wszystkie gospodarki i społeczeństwa europejskie, przynosząc słaby wzrost gospodarczy, wysoki poziom bezrobocia i zadłużenia, i który zmusił rządy do podjęcia interwencji w celu podtrzymania systemu bankowego i finansowego, utrzymywania działalności gospodarczej oraz zapewnienia systemu opieki społecznej.

3.2 COSAC popiera zaangażowanie Unii Europejskiej w odnowioną strategię na rzecz zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia, określoną w strategii "Europa 2020" przedstawionej przez Komisję Europejską i popieranej przez Radę Europejską. Wzywa się parlamenty narodowe, aby kierowały się strategią "UE 2020".

3.3 COSAC zauważa z niepokojem, że obecnie żadne z państw członkowskich strefy euro nie spełnia kryteriów określonych przez Pakt Stabilności i Wzrostu w zakresie deficytu budżetowego, długu publicznego oraz stabilności cen, chociaż sytuacja w poszczególnych państwach jest różna.

3.4 COSAC uważa, że środki przyznane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Komisję Europejską, Europejski Bank Centralny i członków strefy euro celem stabilizacji finansowej Grecji były nieuniknione. Członkowie strefy euro uważają, że euro jest potrzebne i że skutki międzynarodowego kryzysu finansowego i gospodarczego byłby jeszcze gorsze bez wspólnej waluty.

3.5 COSAC wspiera tworzenie skutecznych mechanizmów regulujących i kontrolujących rynki finansowe w celu uniknięcia podobnego kryzysu w przyszłości.

4. Wyzwania klimatyczne - przygotowanie do Cancun

4.1 COSAC zwraca uwagę na konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r. i potwierdza konkluzje z XLII posiedzenia COSAC w Sztokholmie w dniach 5-6 października 2009 r. w sprawie Wyzwania klimatyczne - droga do Kopenhagi.

4.2 COSAC wzywa zatem instytucje UE do odegrania aktywnej roli w trakcie przygotowań następnej konferencji klimatycznej ONZ - COP16 w Cancun w Meksyku w dniach 29 listopada 2010 r. -10 grudnia 2010. Głównym celem jest osiągnięcie globalnego i szerokiego porozumienia prawnego mającego na celu utrzymanie wzrostu temperatury na poziomie poniżej 2 °C w porównaniu do poziomów przedprzemysłowych.

5. Ramy instytucjonalne

5.1 Na swoim pierwszym zwyczajnym posiedzeniu zwołanym po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, COSAC gratuluje Panu Hermanowi Van Rompuy objęcia stanowiska Przewodniczącego Rady Europejskiej, a baronowej Catherine Ashton mianowania na stanowisko Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej.

5.2 COSAC wyraża nadzieję, że możliwości zagwarantowane przez Traktat z Lizbony zostaną w pełni wykorzystane oraz że powołanie Catherine Ashton doprowadzi do realizowania skutecznej wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa przy wsparciu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, która powinna zacząć działać jak najszybciej.

5.3 Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego obszaru polityki, COSAC podkreśla zasadniczą rolę parlamentów narodowych w parlamentarnej kontroli wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.

5.4 COSAC popiera przystąpienie UE do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, zgodnie z artykułem 6 Traktatu o Unii Europejskiej, i wzywa, aby negocjacje prowadzące do przystąpienia do niej zostały wkrótce zakończone. Negocjacje te powinny zagwarantować, że Unia Europejska będzie mogła składać pisemne uwagi i uczestniczyć w wysłuchaniach, w przypadku gdy skargi są składane w odniesieniu do aktów prawnych Unii. Parlamenty narodowe powinny mieć możliwość przekazania Komisji Europejskiej swoich uwag dotyczących jej mandatu negocjacyjnego.

5.5 COSAC zwraca uwagę na propozycję zmiany traktatów w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących składu Parlamentu Europejskiego, zapewniających 18 dodatkowych miejsc w Parlamencie Europejskim, zgodnie z ustaleniami Rady Europejskiej przyjętymi na posiedzeniu w dniach 18 i 19 czerwca 2009 roku.

6. Równowaga instytucjonalna UE

6.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wzmocnione możliwości kontroli parlamentarnej spraw unijnych, wynikające z wzmocnienia parlamentarnego wymiaru działań UE w Traktacie z Lizbony; w tym kontekście zauważa wzrost możliwości wywierania wpływu na politykę europejską zarówno przez parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski, oraz możliwości ściślejszej współpracy w celu zapewnienia demokratycznej kontroli polityki europejskiej.

6.2 COSAC podkreśla, że porozumienia międzyinstytucjonalne nie powinny w żadnym wypadku wpływać na międzyinstytucjonalną równowagę Unii, na literę ani ducha Traktatu o Unii Europejskiej.

6.3 COSAC przypomina, że niezależność Komisji Europejskiej nie powinna być kwestionowana, a akty Rady nabierają szczególnego znaczenia dla parlamentów narodowych, które kontrolują ten organ za pośrednictwem swoich rządów. COSAC oczekuje, że poszczególne uprawnienia wszystkich instytucji UE, określone w traktatach, zostaną utrzymane, i nie pociągną za sobą żadnych zmian w statusie Rady, a tym samym zostanie utrzymana zdolność wpływania na politykę europejską przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski.

7. Strategie regionalne

7.1 COSAC pragnie, aby członkowie Unii dla Śródziemnomorza nadal opierali się na wartościach i celach ustalonych 15 lat temu w deklaracji barcelońskiej i wzmocnionych podczas szczytu w Paryżu w lipcu 2008 roku, w celu uczynienia obszaru śródziemnomorskiego obszarem pokoju, rozwoju oraz dialogu międzyludzkiego i kulturowego, i dlatego z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź zorganizowania szczytu Unii dla Śródziemnomorza w 2010 roku.

7.2 COSAC wyraża swoje poparcie dla umocnienia stosunków między Unią Europejską i Ameryką Łacińską. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wyniki 6. szczytu UE - Ameryka Łacińska i Karaiby, który odbył się w Madrycie w dniach 18 i 19 maja.

7.3 COSAC z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie realizacji przez UE strategii dla regionu Morza Bałtyckiego, która jest ważną makro-regionalną strategią, gdyż jej skuteczna realizacja i dobra ocena śródokresowa utorują drogę wzmocnionej współpracy regionalnej.

7.4 COSAC potwierdza swoje długoterminowe wsparcie dla Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego, w tym kształtowania parlamentarnego wymiaru Partnerstwa Wschodniego.

7.5 COSAC z zainteresowaniem zauważa publiczne konsultacje prowadzone w ramach strategii dla regionu Dunaju, w celu przyjęcia i uruchomienia tej strategii w trakcie 2011 roku.

8. Rozszerzenie

8.1 COSAC popiera wszystkie obecnie złożone wnioski o członkostwo w Unii Europejskiej. COSAC wzywa również do negocjacji z wszystkimi krajami kandydującymi, które powinny być w satysfakcjonujący sposób kontynuowane, pod warunkiem, że ustalone w tym zakresie zasady, w szczególności kryteria kopenhaskie, zostaną spełnione.

9. Definicja projektu aktu ustawodawczego

9.1 COSAC z niepokojem zauważa, że opinia Komisji i Rady dotycząca tego, czym jest "projekt aktu ustawodawczego", wykluczyłaby z kontroli parlamentów narodowych, prowadzonej zgodnie z Protokołem (nr 2), pewne akty ustawodawcze, które są w istocie ustawodawcze i mogą stwarzać problemy w zakresie pomocniczości. COSAC wzywa Komisję i Radę do zrewidowania ich stanowiska.

10. Przyszła rola COSAC

10.1 Od 1 grudnia 2009 r. Traktat z Lizbony umożliwia w sprawach dotyczących projektów aktów ustawodawczych, w rozumieniu art. 289 (3) TFUE, przeprowadzanie kontroli w drodze procedury i ze skutkami określonymi w Protokole (nr 2) w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. COSAC pragnie pogratulować Komisji Europejskiej i Radzie ich stanowiska, które dotychczas przyczyniło się do sprawnego funkcjonowania nowego protokołu (nr 2). Podobnie, COSAC z zadowoleniem przyjmuje proces dialogu politycznego z Komisją Europejską. Monitorowanie roli parlamentów narodowych, jak wskazano w szczególności w artykule 12 Traktatu o Unii Europejskiej i poszczególnych protokołach do niego, pozostanie jednym z priorytetów COSAC.

10.2 Tak zwany "system wczesnego ostrzegania", ustanowiony w Protokole (nr 2), i mechanizm koordynacji pomiędzy parlamentami narodowymi powinny odgrywać odpowiednią rolę w COSAC. W związku z tym COSAC uważa za niezbędne, aby zwykłe spotkania stały się miejscem wymiany poglądów na tematy delikatne politycznie z właściwymi członkami Komisji Europejskiej i Rady, Przewodniczącym Rady Europejskiej, Przewodniczącym Komisji Europejskiej, jak również z Przewodniczącym Rady, w kontekście statutowej roli COSAC.

10.3 Na zwyczajnych posiedzeniach COSAC mogą się odbywać: prezentacja przez Przewodniczącego Komisji Europejskiej Rocznego Programu Pracy Komisji - w pierwszym półroczu oraz ocena działalności Komisji - w drugim półroczu.

10.4 Ponadto, COSAC zachęca Komisję Europejską, Prezydencję Rady i Parlament Europejski do przekazywania uwag do niniejszego wkładu.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.207.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wkład XLIII COSAC.
Data aktu: 30/07/2010
Data ogłoszenia: 30/07/2010