Wkład XLIII COSAC(2010/C 207/01)
(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2010 r.)
1. Izraelska operacja wojskowa przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy
1.1 COSAC wyraża głębokie ubolewanie z powodu ofiar śmiertelnych w wyniku izraelskiej operacji wojskowej przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy oraz przekazuje wyrazy współczucia rodzinom ofiar.
1.2 COSAC potępia użycie przemocy.
1.3 COSAC popiera żądanie natychmiastowego, pełnego i bezstronnego dochodzenia w sprawie tych wydarzeń i związanych z nimi okoliczności, złożone w imieniu UE przez Wysokiego Przedstawiciela Catherine Ashton.
1.4 COSAC wspiera unijne wezwanie do natychmiastowego, trwałego i bezwarunkowego otwarcia przejść w celu umożliwienia przepływu pomocy humanitarnej, towarów handlowych i osób do i ze Strefy Gazy.
2. Polska katastrofa lotnicza
2.1 COSAC wyraża głęboki żal w związku z tragiczną śmiercią w wypadku lotniczym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkich członków jego delegacji w dniu 10 kwietnia 2010 roku. Symboliczne znaczenie tragedii wzmacnia fakt, że zdarzyła się ona w 70. rocznicę zbrodni katyńskiej, która naznaczyła całe pokolenie w jednym z najsmutniejszych epizodów w historii Europy.
3. Kryzys gospodarczy
3.1 COSAC wyraża zaniepokojenie w związku z głębokim kryzysem gospodarczym, który ma istotny wpływ na wszystkie gospodarki i społeczeństwa europejskie, przynosząc słaby wzrost gospodarczy, wysoki poziom bezrobocia i zadłużenia, i który zmusił rządy do podjęcia interwencji w celu podtrzymania systemu bankowego i finansowego, utrzymywania działalności gospodarczej oraz zapewnienia systemu opieki społecznej.
3.2 COSAC popiera zaangażowanie Unii Europejskiej w odnowioną strategię na rzecz zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia, określoną w strategii "Europa 2020" przedstawionej przez Komisję Europejską i popieranej przez Radę Europejską. Wzywa się parlamenty narodowe, aby kierowały się strategią "UE 2020".
3.3 COSAC zauważa z niepokojem, że obecnie żadne z państw członkowskich strefy euro nie spełnia kryteriów określonych przez Pakt Stabilności i Wzrostu w zakresie deficytu budżetowego, długu publicznego oraz stabilności cen, chociaż sytuacja w poszczególnych państwach jest różna.
3.4 COSAC uważa, że środki przyznane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Komisję Europejską, Europejski Bank Centralny i członków strefy euro celem stabilizacji finansowej Grecji były nieuniknione. Członkowie strefy euro uważają, że euro jest potrzebne i że skutki międzynarodowego kryzysu finansowego i gospodarczego byłby jeszcze gorsze bez wspólnej waluty.
3.5 COSAC wspiera tworzenie skutecznych mechanizmów regulujących i kontrolujących rynki finansowe w celu uniknięcia podobnego kryzysu w przyszłości.
4. Wyzwania klimatyczne - przygotowanie do Cancun
4.1 COSAC zwraca uwagę na konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r. i potwierdza konkluzje z XLII posiedzenia COSAC w Sztokholmie w dniach 5-6 października 2009 r. w sprawie Wyzwania klimatyczne - droga do Kopenhagi.
4.2 COSAC wzywa zatem instytucje UE do odegrania aktywnej roli w trakcie przygotowań następnej konferencji klimatycznej ONZ - COP16 w Cancun w Meksyku w dniach 29 listopada 2010 r. -10 grudnia 2010. Głównym celem jest osiągnięcie globalnego i szerokiego porozumienia prawnego mającego na celu utrzymanie wzrostu temperatury na poziomie poniżej 2 °C w porównaniu do poziomów przedprzemysłowych.
5. Ramy instytucjonalne
5.1 Na swoim pierwszym zwyczajnym posiedzeniu zwołanym po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, COSAC gratuluje Panu Hermanowi Van Rompuy objęcia stanowiska Przewodniczącego Rady Europejskiej, a baronowej Catherine Ashton mianowania na stanowisko Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej.
5.2 COSAC wyraża nadzieję, że możliwości zagwarantowane przez Traktat z Lizbony zostaną w pełni wykorzystane oraz że powołanie Catherine Ashton doprowadzi do realizowania skutecznej wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa przy wsparciu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, która powinna zacząć działać jak najszybciej.
5.3 Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego obszaru polityki, COSAC podkreśla zasadniczą rolę parlamentów narodowych w parlamentarnej kontroli wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.
5.4 COSAC popiera przystąpienie UE do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, zgodnie z artykułem 6 Traktatu o Unii Europejskiej, i wzywa, aby negocjacje prowadzące do przystąpienia do niej zostały wkrótce zakończone. Negocjacje te powinny zagwarantować, że Unia Europejska będzie mogła składać pisemne uwagi i uczestniczyć w wysłuchaniach, w przypadku gdy skargi są składane w odniesieniu do aktów prawnych Unii. Parlamenty narodowe powinny mieć możliwość przekazania Komisji Europejskiej swoich uwag dotyczących jej mandatu negocjacyjnego.
5.5 COSAC zwraca uwagę na propozycję zmiany traktatów w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących składu Parlamentu Europejskiego, zapewniających 18 dodatkowych miejsc w Parlamencie Europejskim, zgodnie z ustaleniami Rady Europejskiej przyjętymi na posiedzeniu w dniach 18 i 19 czerwca 2009 roku.
6. Równowaga instytucjonalna UE
6.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wzmocnione możliwości kontroli parlamentarnej spraw unijnych, wynikające z wzmocnienia parlamentarnego wymiaru działań UE w Traktacie z Lizbony; w tym kontekście zauważa wzrost możliwości wywierania wpływu na politykę europejską zarówno przez parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski, oraz możliwości ściślejszej współpracy w celu zapewnienia demokratycznej kontroli polityki europejskiej.
6.2 COSAC podkreśla, że porozumienia międzyinstytucjonalne nie powinny w żadnym wypadku wpływać na międzyinstytucjonalną równowagę Unii, na literę ani ducha Traktatu o Unii Europejskiej.
6.3 COSAC przypomina, że niezależność Komisji Europejskiej nie powinna być kwestionowana, a akty Rady nabierają szczególnego znaczenia dla parlamentów narodowych, które kontrolują ten organ za pośrednictwem swoich rządów. COSAC oczekuje, że poszczególne uprawnienia wszystkich instytucji UE, określone w traktatach, zostaną utrzymane, i nie pociągną za sobą żadnych zmian w statusie Rady, a tym samym zostanie utrzymana zdolność wpływania na politykę europejską przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski.
7. Strategie regionalne
7.1 COSAC pragnie, aby członkowie Unii dla Śródziemnomorza nadal opierali się na wartościach i celach ustalonych 15 lat temu w deklaracji barcelońskiej i wzmocnionych podczas szczytu w Paryżu w lipcu 2008 roku, w celu uczynienia obszaru śródziemnomorskiego obszarem pokoju, rozwoju oraz dialogu międzyludzkiego i kulturowego, i dlatego z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź zorganizowania szczytu Unii dla Śródziemnomorza w 2010 roku.
7.2 COSAC wyraża swoje poparcie dla umocnienia stosunków między Unią Europejską i Ameryką Łacińską. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wyniki 6. szczytu UE - Ameryka Łacińska i Karaiby, który odbył się w Madrycie w dniach 18 i 19 maja.
7.3 COSAC z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie realizacji przez UE strategii dla regionu Morza Bałtyckiego, która jest ważną makro-regionalną strategią, gdyż jej skuteczna realizacja i dobra ocena śródokresowa utorują drogę wzmocnionej współpracy regionalnej.
7.4 COSAC potwierdza swoje długoterminowe wsparcie dla Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego, w tym kształtowania parlamentarnego wymiaru Partnerstwa Wschodniego.
7.5 COSAC z zainteresowaniem zauważa publiczne konsultacje prowadzone w ramach strategii dla regionu Dunaju, w celu przyjęcia i uruchomienia tej strategii w trakcie 2011 roku.
8. Rozszerzenie
8.1 COSAC popiera wszystkie obecnie złożone wnioski o członkostwo w Unii Europejskiej. COSAC wzywa również do negocjacji z wszystkimi krajami kandydującymi, które powinny być w satysfakcjonujący sposób kontynuowane, pod warunkiem, że ustalone w tym zakresie zasady, w szczególności kryteria kopenhaskie, zostaną spełnione.
9. Definicja projektu aktu ustawodawczego
9.1 COSAC z niepokojem zauważa, że opinia Komisji i Rady dotycząca tego, czym jest "projekt aktu ustawodawczego", wykluczyłaby z kontroli parlamentów narodowych, prowadzonej zgodnie z Protokołem (nr 2), pewne akty ustawodawcze, które są w istocie ustawodawcze i mogą stwarzać problemy w zakresie pomocniczości. COSAC wzywa Komisję i Radę do zrewidowania ich stanowiska.
10. Przyszła rola COSAC
10.1 Od 1 grudnia 2009 r. Traktat z Lizbony umożliwia w sprawach dotyczących projektów aktów ustawodawczych, w rozumieniu art. 289 (3) TFUE, przeprowadzanie kontroli w drodze procedury i ze skutkami określonymi w Protokole (nr 2) w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. COSAC pragnie pogratulować Komisji Europejskiej i Radzie ich stanowiska, które dotychczas przyczyniło się do sprawnego funkcjonowania nowego protokołu (nr 2). Podobnie, COSAC z zadowoleniem przyjmuje proces dialogu politycznego z Komisją Europejską. Monitorowanie roli parlamentów narodowych, jak wskazano w szczególności w artykule 12 Traktatu o Unii Europejskiej i poszczególnych protokołach do niego, pozostanie jednym z priorytetów COSAC.
10.2 Tak zwany "system wczesnego ostrzegania", ustanowiony w Protokole (nr 2), i mechanizm koordynacji pomiędzy parlamentami narodowymi powinny odgrywać odpowiednią rolę w COSAC. W związku z tym COSAC uważa za niezbędne, aby zwykłe spotkania stały się miejscem wymiany poglądów na tematy delikatne politycznie z właściwymi członkami Komisji Europejskiej i Rady, Przewodniczącym Rady Europejskiej, Przewodniczącym Komisji Europejskiej, jak również z Przewodniczącym Rady, w kontekście statutowej roli COSAC.
10.3 Na zwyczajnych posiedzeniach COSAC mogą się odbywać: prezentacja przez Przewodniczącego Komisji Europejskiej Rocznego Programu Pracy Komisji - w pierwszym półroczu oraz ocena działalności Komisji - w drugim półroczu.
10.4 Ponadto, COSAC zachęca Komisję Europejską, Prezydencję Rady i Parlament Europejski do przekazywania uwag do niniejszego wkładu.