Wkład XLIII COSAC.

Wkład XLIII COSAC

(2010/C 207/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2010 r.)

1. Izraelska operacja wojskowa przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy

1.1 COSAC wyraża głębokie ubolewanie z powodu ofiar śmiertelnych w wyniku izraelskiej operacji wojskowej przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy oraz przekazuje wyrazy współczucia rodzinom ofiar.

1.2 COSAC potępia użycie przemocy.

1.3 COSAC popiera żądanie natychmiastowego, pełnego i bezstronnego dochodzenia w sprawie tych wydarzeń i związanych z nimi okoliczności, złożone w imieniu UE przez Wysokiego Przedstawiciela Catherine Ashton.

1.4 COSAC wspiera unijne wezwanie do natychmiastowego, trwałego i bezwarunkowego otwarcia przejść w celu umożliwienia przepływu pomocy humanitarnej, towarów handlowych i osób do i ze Strefy Gazy.

2. Polska katastrofa lotnicza

2.1 COSAC wyraża głęboki żal w związku z tragiczną śmiercią w wypadku lotniczym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkich członków jego delegacji w dniu 10 kwietnia 2010 roku. Symboliczne znaczenie tragedii wzmacnia fakt, że zdarzyła się ona w 70. rocznicę zbrodni katyńskiej, która naznaczyła całe pokolenie w jednym z najsmutniejszych epizodów w historii Europy.

3. Kryzys gospodarczy

3.1 COSAC wyraża zaniepokojenie w związku z głębokim kryzysem gospodarczym, który ma istotny wpływ na wszystkie gospodarki i społeczeństwa europejskie, przynosząc słaby wzrost gospodarczy, wysoki poziom bezrobocia i zadłużenia, i który zmusił rządy do podjęcia interwencji w celu podtrzymania systemu bankowego i finansowego, utrzymywania działalności gospodarczej oraz zapewnienia systemu opieki społecznej.

3.2 COSAC popiera zaangażowanie Unii Europejskiej w odnowioną strategię na rzecz zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia, określoną w strategii "Europa 2020" przedstawionej przez Komisję Europejską i popieranej przez Radę Europejską. Wzywa się parlamenty narodowe, aby kierowały się strategią "UE 2020".

3.3 COSAC zauważa z niepokojem, że obecnie żadne z państw członkowskich strefy euro nie spełnia kryteriów określonych przez Pakt Stabilności i Wzrostu w zakresie deficytu budżetowego, długu publicznego oraz stabilności cen, chociaż sytuacja w poszczególnych państwach jest różna.

3.4 COSAC uważa, że środki przyznane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Komisję Europejską, Europejski Bank Centralny i członków strefy euro celem stabilizacji finansowej Grecji były nieuniknione. Członkowie strefy euro uważają, że euro jest potrzebne i że skutki międzynarodowego kryzysu finansowego i gospodarczego byłby jeszcze gorsze bez wspólnej waluty.

3.5 COSAC wspiera tworzenie skutecznych mechanizmów regulujących i kontrolujących rynki finansowe w celu uniknięcia podobnego kryzysu w przyszłości.

4. Wyzwania klimatyczne - przygotowanie do Cancun

4.1 COSAC zwraca uwagę na konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r. i potwierdza konkluzje z XLII posiedzenia COSAC w Sztokholmie w dniach 5-6 października 2009 r. w sprawie Wyzwania klimatyczne - droga do Kopenhagi.

4.2 COSAC wzywa zatem instytucje UE do odegrania aktywnej roli w trakcie przygotowań następnej konferencji klimatycznej ONZ - COP16 w Cancun w Meksyku w dniach 29 listopada 2010 r. -10 grudnia 2010. Głównym celem jest osiągnięcie globalnego i szerokiego porozumienia prawnego mającego na celu utrzymanie wzrostu temperatury na poziomie poniżej 2 °C w porównaniu do poziomów przedprzemysłowych.

5. Ramy instytucjonalne

5.1 Na swoim pierwszym zwyczajnym posiedzeniu zwołanym po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, COSAC gratuluje Panu Hermanowi Van Rompuy objęcia stanowiska Przewodniczącego Rady Europejskiej, a baronowej Catherine Ashton mianowania na stanowisko Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej.

5.2 COSAC wyraża nadzieję, że możliwości zagwarantowane przez Traktat z Lizbony zostaną w pełni wykorzystane oraz że powołanie Catherine Ashton doprowadzi do realizowania skutecznej wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa przy wsparciu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, która powinna zacząć działać jak najszybciej.

5.3 Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego obszaru polityki, COSAC podkreśla zasadniczą rolę parlamentów narodowych w parlamentarnej kontroli wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.

5.4 COSAC popiera przystąpienie UE do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, zgodnie z artykułem 6 Traktatu o Unii Europejskiej, i wzywa, aby negocjacje prowadzące do przystąpienia do niej zostały wkrótce zakończone. Negocjacje te powinny zagwarantować, że Unia Europejska będzie mogła składać pisemne uwagi i uczestniczyć w wysłuchaniach, w przypadku gdy skargi są składane w odniesieniu do aktów prawnych Unii. Parlamenty narodowe powinny mieć możliwość przekazania Komisji Europejskiej swoich uwag dotyczących jej mandatu negocjacyjnego.

5.5 COSAC zwraca uwagę na propozycję zmiany traktatów w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących składu Parlamentu Europejskiego, zapewniających 18 dodatkowych miejsc w Parlamencie Europejskim, zgodnie z ustaleniami Rady Europejskiej przyjętymi na posiedzeniu w dniach 18 i 19 czerwca 2009 roku.

6. Równowaga instytucjonalna UE

6.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wzmocnione możliwości kontroli parlamentarnej spraw unijnych, wynikające z wzmocnienia parlamentarnego wymiaru działań UE w Traktacie z Lizbony; w tym kontekście zauważa wzrost możliwości wywierania wpływu na politykę europejską zarówno przez parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski, oraz możliwości ściślejszej współpracy w celu zapewnienia demokratycznej kontroli polityki europejskiej.

6.2 COSAC podkreśla, że porozumienia międzyinstytucjonalne nie powinny w żadnym wypadku wpływać na międzyinstytucjonalną równowagę Unii, na literę ani ducha Traktatu o Unii Europejskiej.

6.3 COSAC przypomina, że niezależność Komisji Europejskiej nie powinna być kwestionowana, a akty Rady nabierają szczególnego znaczenia dla parlamentów narodowych, które kontrolują ten organ za pośrednictwem swoich rządów. COSAC oczekuje, że poszczególne uprawnienia wszystkich instytucji UE, określone w traktatach, zostaną utrzymane, i nie pociągną za sobą żadnych zmian w statusie Rady, a tym samym zostanie utrzymana zdolność wpływania na politykę europejską przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski.

7. Strategie regionalne

7.1 COSAC pragnie, aby członkowie Unii dla Śródziemnomorza nadal opierali się na wartościach i celach ustalonych 15 lat temu w deklaracji barcelońskiej i wzmocnionych podczas szczytu w Paryżu w lipcu 2008 roku, w celu uczynienia obszaru śródziemnomorskiego obszarem pokoju, rozwoju oraz dialogu międzyludzkiego i kulturowego, i dlatego z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź zorganizowania szczytu Unii dla Śródziemnomorza w 2010 roku.

7.2 COSAC wyraża swoje poparcie dla umocnienia stosunków między Unią Europejską i Ameryką Łacińską. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wyniki 6. szczytu UE - Ameryka Łacińska i Karaiby, który odbył się w Madrycie w dniach 18 i 19 maja.

7.3 COSAC z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie realizacji przez UE strategii dla regionu Morza Bałtyckiego, która jest ważną makro-regionalną strategią, gdyż jej skuteczna realizacja i dobra ocena śródokresowa utorują drogę wzmocnionej współpracy regionalnej.

7.4 COSAC potwierdza swoje długoterminowe wsparcie dla Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego, w tym kształtowania parlamentarnego wymiaru Partnerstwa Wschodniego.

7.5 COSAC z zainteresowaniem zauważa publiczne konsultacje prowadzone w ramach strategii dla regionu Dunaju, w celu przyjęcia i uruchomienia tej strategii w trakcie 2011 roku.

8. Rozszerzenie

8.1 COSAC popiera wszystkie obecnie złożone wnioski o członkostwo w Unii Europejskiej. COSAC wzywa również do negocjacji z wszystkimi krajami kandydującymi, które powinny być w satysfakcjonujący sposób kontynuowane, pod warunkiem, że ustalone w tym zakresie zasady, w szczególności kryteria kopenhaskie, zostaną spełnione.

9. Definicja projektu aktu ustawodawczego

9.1 COSAC z niepokojem zauważa, że opinia Komisji i Rady dotycząca tego, czym jest "projekt aktu ustawodawczego", wykluczyłaby z kontroli parlamentów narodowych, prowadzonej zgodnie z Protokołem (nr 2), pewne akty ustawodawcze, które są w istocie ustawodawcze i mogą stwarzać problemy w zakresie pomocniczości. COSAC wzywa Komisję i Radę do zrewidowania ich stanowiska.

10. Przyszła rola COSAC

10.1 Od 1 grudnia 2009 r. Traktat z Lizbony umożliwia w sprawach dotyczących projektów aktów ustawodawczych, w rozumieniu art. 289 (3) TFUE, przeprowadzanie kontroli w drodze procedury i ze skutkami określonymi w Protokole (nr 2) w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. COSAC pragnie pogratulować Komisji Europejskiej i Radzie ich stanowiska, które dotychczas przyczyniło się do sprawnego funkcjonowania nowego protokołu (nr 2). Podobnie, COSAC z zadowoleniem przyjmuje proces dialogu politycznego z Komisją Europejską. Monitorowanie roli parlamentów narodowych, jak wskazano w szczególności w artykule 12 Traktatu o Unii Europejskiej i poszczególnych protokołach do niego, pozostanie jednym z priorytetów COSAC.

10.2 Tak zwany "system wczesnego ostrzegania", ustanowiony w Protokole (nr 2), i mechanizm koordynacji pomiędzy parlamentami narodowymi powinny odgrywać odpowiednią rolę w COSAC. W związku z tym COSAC uważa za niezbędne, aby zwykłe spotkania stały się miejscem wymiany poglądów na tematy delikatne politycznie z właściwymi członkami Komisji Europejskiej i Rady, Przewodniczącym Rady Europejskiej, Przewodniczącym Komisji Europejskiej, jak również z Przewodniczącym Rady, w kontekście statutowej roli COSAC.

10.3 Na zwyczajnych posiedzeniach COSAC mogą się odbywać: prezentacja przez Przewodniczącego Komisji Europejskiej Rocznego Programu Pracy Komisji - w pierwszym półroczu oraz ocena działalności Komisji - w drugim półroczu.

10.4 Ponadto, COSAC zachęca Komisję Europejską, Prezydencję Rady i Parlament Europejski do przekazywania uwag do niniejszego wkładu.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.207.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wkład XLIII COSAC.
Data aktu: 30/07/2010
Data ogłoszenia: 30/07/2010