Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program w zakresie współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich MEDIA MundusCOM(2008) 892 wersja ostateczna - 2008/0258 (COD)
(2009/C 228/19)
(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2009 r.)
Dnia 2 lutego 2009 r. Rada, działając na podstawie art. 150 ust. 4 i art. 157 ust. 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
"wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program w zakresie współpracy audio-wizualnej ze specjalistami z krajów trzecich MEDIA Mundus"
24 lutego 2009 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło Sekcji Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego przeprowadzenie prac przygotowawczych w tej sprawie.
Mając na względzie pilny charakter prac, na 452. sesji plenarnej w dniach 24-25 marca 2009 r. (posiedzenie z 25 marca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Bernarda HERNÁNDEZA BATALLERA na sprawozdawcę generalnego oraz stosunkiem głosów 79 do 5 - 3 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:
1. Wnioski
1.1 EKES popiera omawiany wniosek dotyczący decyzji i zgadza się co do potrzeby krzewienia wartości i zasad społeczeństwa demokratycznego i państwa prawnego, jako że Unia Europejska opiera się na zasadach wolności, demokracji, poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności.
1.2 EKES uznaje za słuszne i stosowne, że umożliwiono Komisji, w ramach realizacji programu, określanie ogólnych wytycznych zastosowania oraz kryteriów selekcji, gdyż są to elementy, które nie zmieniają istoty proponowanej decyzji i wchodzą w zakres stosowania decyzji 1999/468/WE.
1.3 Komitet zgadza się z ogólnymi celami programu (poprawa konkurencyjności europejskiej branży audiowizualnej, poszerzenie możliwości wyboru dla konsumentów i zwiększenie różnorodności kulturowej), chociaż należałoby doprecyzować cele szczegółowych zamierzeń programu, które są zbyt ogólnikowe, podkreślając aspekty ponadnarodowe i ponadgraniczne.
1.3.1 Należy szczególnie wspierać zastosowanie nowych technologii w produkcji, dystrybucji i marketingu utworów audiowizualnych w różnych zastosowaniach cyfrowych oraz w rozpowszechnianiu tychże utworów (w tym na nowych platformach dystrybucyjnych, takich jak VOD czy telewizja przez IP (IPTV)).
1.4 Przewidziane ramy finansowe w wysokości 15 mln euro są zbyt ograniczone w stosunku do zawartych w programie ambitnych celów ogólnych; w związku z tym należałoby je znacznie zwiększyć, aby skuteczniej wspierać europejską branżę audiowizualną, bez uszczerbku dla rygorystycznego stosowania dyscypliny budżetowej i zasad należytego zarządzania finansami.
1.5 Komisja powinna, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, dbać o spójność i komplementarność realizowanego programu z innymi istotnymi obszarami polityki, programami i działaniami wspólnotowymi.
2. Tło
2.1 Dnia 9 stycznia 2009 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program w zakresie współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich - MEDIA Mundus.
2.2 W omawianym wniosku uznano znaczącą rolę, jaką europejska branża audiowizualna odgrywa w realizacji celów strategii lizbońskiej i inicjatywy i2010 zawartej w ramach tej strategii. Ponadto wspomniano tam o Konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego ratyfikowanej przez Wspólnotę Europejską wraz z 13 państwami członkowskimi w dniu 18 grudnia 2006 r. Należy wziąć pod uwagę, że w branży tej zatrudnionych jest co najmniej 5,8 mln osób, co stanowi 3,1 % całkowitej ludności EU-25.
2.3 W dokumencie tym poruszono też kwestie słabości strukturalnych, które wciąż wpływają na obieg europejskich utworów audiowizualnych na rynkach krajów trzecich pomimo wysiłków, jakie podjęto w celu wzmocnienia tej branży (rozwój technologiczny, pojawienie się na rynku nowych uczestników i nowych platform, wspieranie produkcji treści audiowizualnych).
2.4 Celem programu Media MUNDUS jest uzupełnienie działań prowadzonych w ramach innych inicjatyw bardziej zorientowanych na współpracę wewnątrz samej UE (Media 2007, Euromed Audiovisual II, Program UE-AKP) oraz przezwyciężenie ograniczeń istniejących już międzynarodowych funduszy na rzecz kinematografii.
3. Wniosek dotyczący decyzji
3.1 Najważniejszymi cechami omawianego wniosku dotyczącego decyzji ustanawiającej program współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich "MEDIA Mundus" są następujące aspekty:
3.1.1 Jest to program służący finansowaniu projektów w zakresie współpracy międzynarodowej z krajami trzecimi w okresie między 1 stycznia 2011 r. a 31 grudnia 2013 r. Budżet przeznaczony na realizację niniejszego programu w tym okresie wynosi 15 milionów euro.
3.1.2 Jego główne cele to wspieranie tworzenia międzynarodowych sieci współpracy, z zamiarem wzmocnienia przemysłowej, kulturalnej i politycznej roli Europy w dziedzinie twórczości audiowizualnej, oraz poprawa konkurencyjności, obiegu i pokazów utworów audiowizualnych.
3.1.3 W każdym projekcie uczestniczy co najmniej trzech partnerów. Każdy projekt jest koordynowany przez specjalistę europejskiego, który odpowiada za złożenie wniosku, zarządzanie projektem, administrację i realizację z punktu widzenia finansowego.
3.1.4 Ważnym aspektem programu jest szkolenie ustawiczne oraz wzmacnianie kwalifikacji specjalistów europejskich i specjalistów z innych krajów uczestniczących w programie, szczególnie w zakresie zagadnień związanych z produkcją, dystrybucją, pokazami, rozpowszechnianiem, marketingiem i archiwizowaniem utworów audiowizualnych, a także w zakresie ram prawnych i systemów finansowania.
3.1.5 Ponadto program obejmuje realizację działań i inicjatyw mających na celu propagowanie znajomości dzieł sztuki audiowizualnej wśród widzów, zwłaszcza młodych, ze szczególnym naciskiem na zwiększenie zapotrzebowania widzów na zróżnicowane kulturowo treści audiowizualne.
3.1.6 Jednym z najbardziej znaczących aspektów programu, jeśli chodzi o obieg utworów, jest promowanie włączania do programów kin i pokazywania zarówno europejskich utworów audiowizualnych w krajach trzecich, jak i utworów z tych krajów w państwach członkowskich UE. Mieści się w tym podpisywanie z sieciami kin posiadającymi sale w UE i krajach trzecich umów zachęcających do szerszego ujmowania utworów w programach i ich pokazów, zarówno pod kątem liczby jak i okresu trwania pokazów.
3.1.7 Ponadto przewidziano wsparcie partnerstw między nadawcami (lub platformami "wideo na życzenie" - VOD) i podmiotami praw autorskich w celu utworzenia katalogów utworów do rozpowszechniania przez platformy VOD.
3.1.8 Wśród działań realizowanych w ramach programu znalazło się również wspieranie realizacji dubbingu i napisów dialogowych w ramach dystrybucji i rozpowszechniania, wszelkimi dostępnymi kanałami, europejskich utworów audiowizualnych i utworów audiowizualnych z krajów trzecich, z korzyścią dla producentów, dystrybutorów i nadawców.
3.2 W każdym przypadku, finansowanie przyznane w ramach programu nie może przekroczyć 50 % ostatecznych kosztów finansowanego projektu, za wyjątkiem szczególnych, konkretnie określonych przypadków, kiedy finansowanie może osiągnąć 80 %.
3.2.1 Wkład beneficjentów może być dokonany w całości lub częściowo w postaci niepieniężnej, jeżeli wartość tego wkładu nie przekracza kosztów rzeczywiście poniesionych i należycie uzasadnionych; do wkładu tego można włączyć lokale udostępnione w celu szkoleń lub działań promocyjnych prowadzonych w ramach programu.
3.2.2 Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów komunikat w sprawie kontynuacji niniejszego programu, najpóźniej do 30 czerwca 2012 r., oraz sprawozdanie z oceny ex post, najpóźniej do 31 grudnia 2015 r.
3.2.3 W decyzji wyraźnie wskazano różne aspekty polityki przekrojowej Wspólnoty Europejskiej, do których wzmacniania przyczyni się program MEDIA Mundus, a mianowicie:
- debata oraz informacje na temat Unii Europejskiej jako obszaru pokoju, dobrobytu i bezpieczeństwa;
- propagowanie wolności wypowiedzi jako zasady fundamentalnej;
- zwiększanie świadomości znaczenia różnorodności kulturowej i wielokulturowości w świecie;
- pogłębianie podstaw wiedzy, na których opiera się gospodarka europejska, oraz wzmacnianie konkurencyjnej pozycji Unii Europejskiej na świecie;
- wspieranie walki z wszelkimi formami dyskryminacji związanej z płcią, rasą lub pochodzeniem etnicznym, wyznaniem lub przekonaniami, niepełnosprawnością, wiekiem lub orientacją seksualną.
Bruksela 25 marca 2009 r.
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Mario SEPI |