COM(2008) 892 wersja ostateczna - 2008/0258 (COD)
(2009/C 228/19)
(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2009 r.)
Dnia 2 lutego 2009 r. Rada, działając na podstawie art. 150 ust. 4 i art. 157 ust. 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
"wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program w zakresie współpracy audio-wizualnej ze specjalistami z krajów trzecich MEDIA Mundus"
24 lutego 2009 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło Sekcji Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego przeprowadzenie prac przygotowawczych w tej sprawie.
Mając na względzie pilny charakter prac, na 452. sesji plenarnej w dniach 24-25 marca 2009 r. (posiedzenie z 25 marca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Bernarda HERNÁNDEZA BATALLERA na sprawozdawcę generalnego oraz stosunkiem głosów 79 do 5 - 3 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:
1. Wnioski
1.1 EKES popiera omawiany wniosek dotyczący decyzji i zgadza się co do potrzeby krzewienia wartości i zasad społeczeństwa demokratycznego i państwa prawnego, jako że Unia Europejska opiera się na zasadach wolności, demokracji, poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności.
1.2 EKES uznaje za słuszne i stosowne, że umożliwiono Komisji, w ramach realizacji programu, określanie ogólnych wytycznych zastosowania oraz kryteriów selekcji, gdyż są to elementy, które nie zmieniają istoty proponowanej decyzji i wchodzą w zakres stosowania decyzji 1999/468/WE.
1.3 Komitet zgadza się z ogólnymi celami programu (poprawa konkurencyjności europejskiej branży audiowizualnej, poszerzenie możliwości wyboru dla konsumentów i zwiększenie różnorodności kulturowej), chociaż należałoby doprecyzować cele szczegółowych zamierzeń programu, które są zbyt ogólnikowe, podkreślając aspekty ponadnarodowe i ponadgraniczne.
1.3.1 Należy szczególnie wspierać zastosowanie nowych technologii w produkcji, dystrybucji i marketingu utworów audiowizualnych w różnych zastosowaniach cyfrowych oraz w rozpowszechnianiu tychże utworów (w tym na nowych platformach dystrybucyjnych, takich jak VOD czy telewizja przez IP (IPTV)).
1.4 Przewidziane ramy finansowe w wysokości 15 mln euro są zbyt ograniczone w stosunku do zawartych w programie ambitnych celów ogólnych; w związku z tym należałoby je znacznie zwiększyć, aby skuteczniej wspierać europejską branżę audiowizualną, bez uszczerbku dla rygorystycznego stosowania dyscypliny budżetowej i zasad należytego zarządzania finansami.
1.5 Komisja powinna, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, dbać o spójność i komplementarność realizowanego programu z innymi istotnymi obszarami polityki, programami i działaniami wspólnotowymi.
2. Tło
2.1 Dnia 9 stycznia 2009 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program w zakresie współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich - MEDIA Mundus.
2.2 W omawianym wniosku uznano znaczącą rolę, jaką europejska branża audiowizualna odgrywa w realizacji celów strategii lizbońskiej i inicjatywy i2010 zawartej w ramach tej strategii. Ponadto wspomniano tam o Konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego ratyfikowanej przez Wspólnotę Europejską wraz z 13 państwami członkowskimi w dniu 18 grudnia 2006 r. Należy wziąć pod uwagę, że w branży tej zatrudnionych jest co najmniej 5,8 mln osób, co stanowi 3,1 % całkowitej ludności EU-25.
2.3 W dokumencie tym poruszono też kwestie słabości strukturalnych, które wciąż wpływają na obieg europejskich utworów audiowizualnych na rynkach krajów trzecich pomimo wysiłków, jakie podjęto w celu wzmocnienia tej branży (rozwój technologiczny, pojawienie się na rynku nowych uczestników i nowych platform, wspieranie produkcji treści audiowizualnych).
2.4 Celem programu Media MUNDUS jest uzupełnienie działań prowadzonych w ramach innych inicjatyw bardziej zorientowanych na współpracę wewnątrz samej UE (Media 2007, Euromed Audiovisual II, Program UE-AKP) oraz przezwyciężenie ograniczeń istniejących już międzynarodowych funduszy na rzecz kinematografii.
3. Wniosek dotyczący decyzji
3.1 Najważniejszymi cechami omawianego wniosku dotyczącego decyzji ustanawiającej program współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich "MEDIA Mundus" są następujące aspekty:
3.1.1 Jest to program służący finansowaniu projektów w zakresie współpracy międzynarodowej z krajami trzecimi w okresie między 1 stycznia 2011 r. a 31 grudnia 2013 r. Budżet przeznaczony na realizację niniejszego programu w tym okresie wynosi 15 milionów euro.
3.1.2 Jego główne cele to wspieranie tworzenia międzynarodowych sieci współpracy, z zamiarem wzmocnienia przemysłowej, kulturalnej i politycznej roli Europy w dziedzinie twórczości audiowizualnej, oraz poprawa konkurencyjności, obiegu i pokazów utworów audiowizualnych.
3.1.3 W każdym projekcie uczestniczy co najmniej trzech partnerów. Każdy projekt jest koordynowany przez specjalistę europejskiego, który odpowiada za złożenie wniosku, zarządzanie projektem, administrację i realizację z punktu widzenia finansowego.
3.1.4 Ważnym aspektem programu jest szkolenie ustawiczne oraz wzmacnianie kwalifikacji specjalistów europejskich i specjalistów z innych krajów uczestniczących w programie, szczególnie w zakresie zagadnień związanych z produkcją, dystrybucją, pokazami, rozpowszechnianiem, marketingiem i archiwizowaniem utworów audiowizualnych, a także w zakresie ram prawnych i systemów finansowania.
3.1.5 Ponadto program obejmuje realizację działań i inicjatyw mających na celu propagowanie znajomości dzieł sztuki audiowizualnej wśród widzów, zwłaszcza młodych, ze szczególnym naciskiem na zwiększenie zapotrzebowania widzów na zróżnicowane kulturowo treści audiowizualne.
3.1.6 Jednym z najbardziej znaczących aspektów programu, jeśli chodzi o obieg utworów, jest promowanie włączania do programów kin i pokazywania zarówno europejskich utworów audiowizualnych w krajach trzecich, jak i utworów z tych krajów w państwach członkowskich UE. Mieści się w tym podpisywanie z sieciami kin posiadającymi sale w UE i krajach trzecich umów zachęcających do szerszego ujmowania utworów w programach i ich pokazów, zarówno pod kątem liczby jak i okresu trwania pokazów.
3.1.7 Ponadto przewidziano wsparcie partnerstw między nadawcami (lub platformami "wideo na życzenie" - VOD) i podmiotami praw autorskich w celu utworzenia katalogów utworów do rozpowszechniania przez platformy VOD.
3.1.8 Wśród działań realizowanych w ramach programu znalazło się również wspieranie realizacji dubbingu i napisów dialogowych w ramach dystrybucji i rozpowszechniania, wszelkimi dostępnymi kanałami, europejskich utworów audiowizualnych i utworów audiowizualnych z krajów trzecich, z korzyścią dla producentów, dystrybutorów i nadawców.
3.2 W każdym przypadku, finansowanie przyznane w ramach programu nie może przekroczyć 50 % ostatecznych kosztów finansowanego projektu, za wyjątkiem szczególnych, konkretnie określonych przypadków, kiedy finansowanie może osiągnąć 80 %.
3.2.1 Wkład beneficjentów może być dokonany w całości lub częściowo w postaci niepieniężnej, jeżeli wartość tego wkładu nie przekracza kosztów rzeczywiście poniesionych i należycie uzasadnionych; do wkładu tego można włączyć lokale udostępnione w celu szkoleń lub działań promocyjnych prowadzonych w ramach programu.
3.2.2 Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów komunikat w sprawie kontynuacji niniejszego programu, najpóźniej do 30 czerwca 2012 r., oraz sprawozdanie z oceny ex post, najpóźniej do 31 grudnia 2015 r.
3.2.3 W decyzji wyraźnie wskazano różne aspekty polityki przekrojowej Wspólnoty Europejskiej, do których wzmacniania przyczyni się program MEDIA Mundus, a mianowicie:
- debata oraz informacje na temat Unii Europejskiej jako obszaru pokoju, dobrobytu i bezpieczeństwa;
- propagowanie wolności wypowiedzi jako zasady fundamentalnej;
- zwiększanie świadomości znaczenia różnorodności kulturowej i wielokulturowości w świecie;
- pogłębianie podstaw wiedzy, na których opiera się gospodarka europejska, oraz wzmacnianie konkurencyjnej pozycji Unii Europejskiej na świecie;
- wspieranie walki z wszelkimi formami dyskryminacji związanej z płcią, rasą lub pochodzeniem etnicznym, wyznaniem lub przekonaniami, niepełnosprawnością, wiekiem lub orientacją seksualną.
Bruksela 25 marca 2009 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Mario SEPI |
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.228.100 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program w zakresie współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich MEDIA Mundus. |
Data aktu: | 25/03/2009 |
Data ogłoszenia: | 22/09/2009 |