(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 156/14)
(Dz.U.UE C z dnia 9 lipca 2009 r.)
1. WPROWADZENIE
(1) Artykuł 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1) stanowi, że jeżeli Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i zainteresowane przedsiębiorstwa zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy, Komisja może, w drodze decyzji, uczynić takie zobowiązania wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony trzecie mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.
2. STRESZCZENIE SPRAWY
(2) W dniu 22 czerwca 2009 r. Komisja na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przyjęła ocenę wstępną dotyczącą domniemanych naruszeń prawa, jakich spółka Gaz de France Suez S.A. i jej spółki zależne GRTgaz S.A. ("GRTgaz") i Elengy S.A. (razem "GDF Suez") dopuściły się na francuskich rynkach gazu.
(3) Według oceny wstępnej GDF Suez zajmuje dominującą pozycję na rynkach zdolności importowych i zaopatrzenia w gaz w dwóch strefach bilansowych - północnej i południowej - sieci przesyłowej zarządzanej przez GRTgaz. W swojej ocenie wstępnej Komisja stwierdziła, iż zachodzi podejrzenie, że GDF Suez nadużył swojej pozycji dominującej w rozumieniu art. 82 Traktatu WE poprzez zamknięcie dostępu do zdolności importowych gazu we Francji, co mogło doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynku dostaw gazu. Zdaniem Komisji do zamknięcia dostępu do rynku miała doprowadzić długotrwała rezerwacja znacznej części zdolności importowych we Francji, sposób w jaki przebiegało rozdzielanie zdolności importowej w nowym terminalu odbiorczym LNG w Fos Cavaou oraz strategiczne ograniczanie inwestycji zmierzających do wyposażenia terminala odbiorczego LNG w Montoir de Bretagne w zwiększone zdolności importowe.
3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ
(4) Spółka GDF Suez nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 spółka zaproponowała zobowiązania, które może podjąć, aby odpowiedzieć na zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Główne elementy zobowiązań można podsumować jak poniżej (szczegółowe informacje na ten temat - zob. tekst zawierający opis zobowiązań).
(5) Od dnia 1 października 2010 r. i przez cały pozostały okres obowiązywania umów, licząc od dnia doręczenia decyzji, którą Komisja może przyjąć zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, GDF Suez przeniesie na rzecz podmiotów trzecich prawa do długoterminowej ciągłej zdolności przesyłowej na punktach wejścia w Obergailbach (80 GWh/dzień) i Taisnières-H (10 GWh/ dzień).
(6) GDF Suez przeniesie również na rzecz podmiotów trzecich prawa do równoważnych zdolności transportowych, zajmujących wcześniejsze miejsce w łańcuchu systemów przesyłowych, najpóźniej do dnia 30 września 2027 r. na punkcie wejścia Waidhaus oraz punkcie wyjścia Medelsheim, najpóźniej do dnia 30 września 2025 r. na punkcie wejścia Zeebrugge i na punkcie wyjścia Blaregnies oraz, w przypadku wniosku ze strony nabywców, do dnia 30 września 2018 r. na gazociągu Interconnector na punkcie wejścia "wyjście NBP" i na punkcie wyjścia "strefa wejścia Zeebrugge IZT".
(7) GDF Suez przeniesie również na rzecz podmiotów trzecich prawa do długoterminowej ciągłej zdolności na terminalach odbiorczych LNG w Montoir de Bretagne (1 Gm3/rok ze skutkiem od dnia 1 października 2010 r. i 1 Gm3/rok ze skutkiem od dnia 1 października 2011 r.) oraz w Fos Cavaou (2,175 Gm3/rok ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2011 r. (2)).
(8) Najpóźniej od dnia 1 października 2014 r. i na okres 10 lat, GDF Suez zredukuje swoje umowy na zdolność przesyłową do poniżej 50 % całkowitej długoterminowej ciągłej zdolności przesyłowej na punktach wejścia dla gazu typu H w strefach bilansowych: północnej i południowej sieci przesyłowej zarządzanej przez GRTgaz i na całym terytorium Francji(3).
(9) Między 1 października 2014 r. i 1 października 2021 r., GDF Suez zobowiązuje się, na okres zawarty między 1 października 2024 r. i 1 października 2029 r., do zredukowania umów na długoterminową ciągłą zdolność przesyłową na punktach wejścia gazu typu H w odniesieniu do instalacji istniejących w dniu 1 października 2014 r., do poniżej 50 % całkowitej długoterminowej ciągłej zdolności przesyłowej dostępnej w tych instalacjach.
(10) Wreszcie GDF Suez zobowiązuje się do dalszego świadczenia na tych samych warunkach co obecnie usługi "swap" w odniesieniu do gazu typu H i gazu typu B dostarczany spółce GRTgaz, aby spółka ta mogła zagwarantować regulowaną usługę przekształcania gazu typu H w gaz typu B.
(11) Nad przestrzeganiem przez GDF Suez powyższych zobowiązań czuwać będzie niezależny przedstawiciel.
(12) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku francuskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_fr.html
4. ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG
(13) Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(14) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. W odniesieniu do omawianej sprawy Komisja wzywa zainteresowane podmioty do poinformowania w nadesłanych uwagach, czy uznają one, że zobowiązania zaproponowane przez GDF Suez odpowiednio uwzględniają zastrzeżenia podniesione prze Komisję. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi w terminie dwóch miesięcy od daty publikacji niniejszego dokumentu. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Uzasadnione wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną uwzględnione.
(15) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B-1/39.316 - GDF (zamknięcie dostępu do rynku gazu) - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem: +32 22950128 lub listownie na poniższy adres Kancelarii ds. Praktyk Monopolistycznych w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:
European Commission
Directorate-General for Competition
Antitrust Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
______
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).
(2) Zdolność 0,175 Gm3 /rok zostanie przyznana w pierwszej kolejności przewoźnikom, którzy zarezerwowali krótkoterminową zdolność na terminalu Fos Cavaou.
(3) Na potrzeby zobowiązań punkty wejścia gazu obejmują wszystkie istniejące lub przyszłe punkty wejścia gazu we Francji, w tym punkt wejścia Hiszpania-Francja.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.156.25 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.316 - Gaz de France (zamknięcie dostępu do rynku gazu). |
| Data aktu: | 09/07/2009 |
| Data ogłoszenia: | 09/07/2009 |