Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/B1/38.348 - Repsol.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/B1/38.348 - Repsol

(zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2006/C 152/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2006 r.)

Projekt decyzji przedstawiony Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003 dotyczy możliwego wykluczenia konkurentów na rynku dostaw paliw dla stacji paliw w Hiszpanii, które może być skutkiem długoterminowych umów dotyczących wyłączności dostaw stosowanych przez hiszpańskiego hurtowego dostawcę, przedsiębiorstwo Repsol commercial de productos petroliferos S.A. ("REPSOL CPP").

Dnia 20 grudnia 2001 r., zgodnie z art. 2 i 4 rozporządzenia nr 17 (stanowiącego w tym czasie prawo właściwe), przedsiębiorstwo REPSOL CPP zgłosiło umowy i wzory umów, które stosuje przy dystrybucji paliw dla pojazdów silnikowych, w celu otrzymania atestu negatywnego lub ewentualnie indywidualnego wyłączenia w myśl art. 81 ust. 3 traktatu WE.

Dnia 19 marca 2002 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich zawiadomienie, wzywając zainteresowane przedsiębiorstwa do przedstawienia uwag dotyczących wspomnianego zgłoszenia. W odpowiedzi na to wezwanie nadeszło 69 uwag od zainteresowanych stron trzecich(1).

Z uwagi na fakt, że od dnia 1 maja 2004 r. zastosowanie ma rozporządzenie nr 1/2003 (WE), wniosek złożony przez przedsiębiorstwo REPSOL stracił ważność. W dniu 16 czerwca 2004 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu przyjęcia decyzji w myśl przepisów rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Dnia 18 czerwca 2004 r. Komisja wydała wstępną ocenę zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003, skierowaną do przedsiębiorstwa REPSOL. REPSOL miało możliwość przedstawienia uwag w ciągu jednego miesiąca. W tym terminie przedsiębiorstwo przedstawiło propozycję zobowiązań.

Dnia 20 października 2004 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Zawiadomienie podawało do wiadomości publicznej obawy Komisji dotyczące zakłócenia konkurencji i odpowiednie środki zaradcze oraz wzywało zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag ("badanie rynku")(2).

W odpowiedzi na wspomniane zawiadomienie Komisja otrzymała 25 uwag od zainteresowanych stron trzecich. Zakwestionowana została skuteczność zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwo REPSOL, które miały zapobiec wykluczeniu konkurencji z rynku. Dnia 7 marca 2005 r. Komisja poinformowała REPSOL o uwagach i przekazała przedsiębiorstwu ich streszczenie nieopatrzone klauzulą poufności. Następnie przedsiębiorstwo REPSOL przedstawiło zmienioną propozycję zobowiązań, którą poprawiało

jeszcze kilkakrotnie.

Komisja doszła obecnie do wniosku, że w świetle zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwo REPSOL w odpowiedzi na wstępną ocenę oraz zmian wprowadzonych w związku z uwagami przedstawionymi przez zainteresowane strony trzecie, bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozporządzenia 1/2003, nie istnieją już podstawy do podejmowania działań ze strony Komisji.

W decyzji zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003 nie stwierdzono naruszenia wspólnotowych zasad konkurencji, ale strony zgadzają się na wprowadzenie środków zaradczych, aby rozwiać obawy wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie. Dlatego w kilku decyzjach przyjętych już przez Komisję(3) uznano, że należyte procedury są spełnione, jeśli strony poinformują Komisję, że otrzymały wystarczający dostęp do informacji koniecznych do zaproponowania zobowiązań, których celem jest rozwianie obaw wyrażonych przez Komisję.

Omawiana sprawa została rozwiązana w ten sam sposób - przedsiębiorstwo REPSOL przedstawiło Komisji oświadczenie w tej kwestii, po otrzymaniu wyników badania rynkowego.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo przedsiębiorstwa REPSOL do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela, dnia 27 marca 2006 r.

Serge DURANDE

______

(1) Dz.U. C 70 z 19.3.2002, str. 29.

(2) Dz.U. C 258 z 20.10.2004, str. 7.

(3) Patrz: decyzja z 22.6.2005 COMP/39.116 - Coca-Cola i decyzja z 19.1.2005 COMP/37.214 - DFB.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024