Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 13/06 (ex N 587/05) - Preferencyjna taryfa dla energii elektrycznej dla mieszczących się na Sardynii sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa nr C 13/06 (ex N 587/05) - Preferencyjna taryfa dla energii elektrycznej dla mieszczących się na Sardynii sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(2006/C 145/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2006 r.)

Pismem z dnia 26 kwietnia 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe, SPA 3, 6/05, B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

W dniu 23 listopada 2005 r. Włochy powiadomiły Komisję o obniżce taryfy dla energii elektrycznej dla mieszczących się na Sardynii sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii.

1. Opis środka pomocy

Zgodnie z art. 11 ust. 12 dekretu z mocą ustawy z dnia 14 marca 2005 r., nr 35, przekształconej w ustawę z dnia 14 maja 2005 r., nr 80 (dekret z mocą ustawy), Autorità per l'Energia Elettrica e il Gas (organ ds. energii elektrycznej) musi ustanowić preferencyjną taryfę dla energii elektrycznej dla producentów aluminium, tlenku glinu, chloru/sody, cynku i ołowiu. Dekret z mocą ustawy zmienia taryfę preferencyjną, będącą przedmiotem postępowania wyjaśniającego w sprawie C 38/2004, i rozszerza taryfę na nowe sektory, które dotąd z niej nie korzystały, mianowicie na producentów chloru/sody. Przepisy art. 11 ust. 12 dekretu z mocą ustawy nie mają zastosowania do firmy Alcoa, która była jednym z beneficjentów w sprawie C 38/2004. Nowa taryfa dla energii elektrycznej będzie stosowana od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. Omawiany środek jest aktualnie zawieszony i nie został jeszcze wdrożony.

Decyzją nr 217/05, włoski organ ds. energii elektrycznej ustanowił preferencyjną taryfę dla energii elektrycznej dla Sardynii. Zdecydował również, że taryfa ta będzie wzrastać maksymalnie o 4 % rocznie jedynie w przypadku, gdy wzrośnie także średnia ważona roczna cen referencyjnych na giełdach energii w Amsterdamie i Frankfurcie. Włoski organ ds. energii elektrycznej wyznaczył czterech beneficjentów: Euroallumina, ILA, Portovesme i Syndial.

2. Ocena środka pomocy

Preferencyjna taryfa będzie finansowana z części A4 taryfy dla energii elektrycznej. Część A4 jest pobierana przez Cassa Conguaglio del Settore Elettrico (Cassa Conguaglio) od wszystkich użytkowników energii elektrycznej na regulowanym i wolnym rynku we Włoszech w postaci opłaty parafiskalnej. Pomoc będzie wypłacana wyznaczonym beneficjentom przez Cassa Conguaglio. Komisja uważa, że omawiany program spełnia warunki art. 87 ust. 1, aby kwalifikować się jako pomoc państwa.

Natomiast w odniesieniu do wytycznych w sprawie pomocy regionalnej Komisja ma wątpliwości, czy spełnione zostały wymogi dotyczące wyłączenia przewidzianego w pkt 4.15 wytycznych mających zastosowanie do art. 87 ust. 3 lit. a).

Ze względu na brak informacji od władz włoskich Komisja nie może stwierdzić, czy ceny rynkowe energii elektrycznej dla mieszczących się na Sardynii sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii są znacznie wyższe niż ceny stosowane na pozostałym obszarze Włoch. Komisja ma zatem wątpliwości, czy koszty energii elektrycznej stosowane w tym regionie stanowią utrudnienie dla jego rozwoju.

Komisja wątpi, czy pomoc jest proporcjonalna do utrudnienia, które ma usuwać. Komisja nie ma również pewności, że pomoc będzie stopniowo i o czasie obniżana ani że zachowany będzie termin pięciu lat. Komisja sądzi, że sposób, w jaki władze włoskie dokonały obliczenia taryfy preferencyjnej, przejawia tendencję do nadmiernej rekompensaty pomocy. Komisja ma wątpliwości, czy celem pomocy jest rzeczywiście rozwój regionalny Sardynii.

W rozumieniu Wytycznych Komisji w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013(1) Sardynia stanowi "region rozwoju gospodarczego". Komisja ma wątpliwości, czy region ten kwalifikowałby się do objęcia programem pomocy operacyjnej, która będzie przede wszystkim realizowana na mocy nowych wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.

Zanim Komisja zezwoli na jakąkolwiek pomoc na rzecz firmy Euroallumina, która niedawno była adresatem negatywnej decyzji Komisji, musi się upewnić, że Włochy odzyskają pomoc dotychczas przyznaną tej firmie.

Komisja wątpi także, czy środek zaproponowany przez Włochy jest najmniej zakłócającym konkurencję sposobem rozwiązania omawianego problemu.

3. Wniosek

W świetle powyższych ustaleń Komisja postanawia wszcząć postępowanie zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. Zainteresowane strony prosi się o składanie uwag, w szczególności w kwestii: 1) konieczności zastosowania pomocy oraz tego, czy cena energii elektrycznej stanowi faktycznie utrudnienie w rozwoju regionalnym Sardynii; 2) spodziewanego stopnia zakłócenia konkurencji na rynkach produktowych beneficjentów i innych rynkach; 3) możliwości osiągnięcia podobnego celu przy zastosowaniu instrumentu w mniejszym stopniu zakłócającego konkurencję.

______

(1) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, str. 13.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.145.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 13/06 (ex N 587/05) - Preferencyjna taryfa dla energii elektrycznej dla mieszczących się na Sardynii sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.
Data aktu: 21/06/2006
Data ogłoszenia: 21/06/2006