Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawie propozycji zróżnicowanych ze względu na regiony składek na ubezpieczenie społeczne w Norwegii (sprawa nr 56310 - dawna sprawa nr 55463).

Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawie propozycji zróżnicowanych ze względu na regiony składek na ubezpieczenie społeczne w Norwegii (sprawa nr 56310 - dawna sprawa nr 55463)

(2005/C 60/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2005 r.)

Na podstawie decyzji 245/04/COL z dnia 6 października 2004 r. przedstawionej po niniejszym podsumowaniu w języku oryginalnym, Urząd Nadzoru EFTA wszczął dochodzenie zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie utworzenia Urzędu Nadzoru oraz Trybunału Sprawiedliwości (Porozumienie o Nadzorze i Trybunale). Rząd Norwegii został o tym poinformowany na podstawie kopii wspomnianej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA niniejszym zaprasza Umawiające się Strony Porozumienia EOG oraz zainteresowane strony do przedstawienia uwag dotyczących przedmiotowego środka w ciągu jednego miesiąca od opublikowania tego zaproszenia. Uwagi należy kierować do:

EFTA Surveillance Authority

35, rue Belliard/Belliardstraat 35

B-1040 Brussels

Uwagi te zostaną przekazane rządowi Norwegii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

Procedura

Pismem Norweskiej Misji przy Unii Europejskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. władze Norwegii poinformowały Urząd zgodnie z art. 1 ust. 3 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale o swoim zamiarze zastosowania obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne od przedsiębiorstw działających w określonych sektorach oraz mających swoje siedziby w wyznaczonych strefach geograficznych 2, 3 i 4 w Norwegii.

Opis środków pomocowych

Władze Norwegii zaproponowały zastosowanie od stycznia 2005 r. obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne płatnych przez pracodawców, obowiązujących do końca 2003 r. w norweskich strefach podatkowych 2, 3 i 4. Zaproponowano następującą wysokość stawek: strefa 2, stawka obowiązująca 10,60 %; strefa 3, stawka obowiązująca 6,4 % oraz strefa 4, stawka obowiązująca 5,1 %. Stawki te istnieją obok pełnej stawki obowiązującej w strefie 1, wynoszącej 14,1 %. Składka naliczana jest na podstawie wynagrodzeń brutto.

Notyfikowany program będzie miał zastosowanie wobec 209 sektorów NACE(1) określonych na podstawie sprawozdania ekonomicznego sporządzonego przez firmę konsultingową ECON, która dokonała oceny połączeń konkurencyjnych ("konkurranseflater") pomiędzy przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność w Norwegii a przedsiębiorstwami w innych Państwach EOG(2).

Podstawę powiadomienia stanowiło założenie, zgodnie z którym rodzaje działalności w notyfikowanych sektorach nie podlegają wewnętrznym regułom EOG dotyczącym handlu. W związku z powyższym, według rządu Norwegii, przedsiębiorstwa działające w tych sektorach mogą korzystać z obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne bez otrzymywania pomocy państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

W tym kontekście należy poczynić odniesienie do programu zróżnicowanych ze względu na regiony stawek na ubezpieczenie społeczne, zatwierdzonego przez Urząd decyzją 218/03/COL z dnia 12 listopada 2003 r.(3) We wspomnianym programie przewidziano zastosowanie w strefach 3 i 4 obniżonych i zróżnicowanych ze względu na regiony stawek składek na ubezpieczenie społeczne od wszelkich przedsiębiorstw prowadzących działalność w obrębie tych stref. Po zatwierdzeniu okresu przejściowego przez Urząd wspomniane stawki należy stopniowo podwyższyć w okresie trzech lat, aż do osiągnięcia jednolitej stawki wynoszącej 14,1 %.

Inaczej niż w poprzednim programie, notyfikowany program obniżonych stawek na ubezpieczenie społeczne zakłada stosowanie przez czas nieokreślony zróżnicowanych ze względu na regiony stawek na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu wyłącznie do określonych sektorów gospodarki, głównie w segmencie usług.

Ocena

Urząd ma wątpliwości czy notyfikowany program rzeczywiście nie jest pomocą państwa, jak twierdzą władze Norwegii.

Zastosowanie obniżonych składek na ubezpieczenie społeczne oznacza dla państwa obniżone dochody z tytułu ubezpieczenia społecznego. Kiedykolwiek państwo rezygnuje z normalnie należnego mu dochodu, dochodzi do zużycia zasobów państwowych.

Uprzywilejowane stawki składek na ubezpieczenie społeczne dawałyby zatem przewagę przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w którymkolwiek z wymienionych sektorów znajdujących się w strefach 2, 3 i 4 w Norwegii.

Środek ten nie tylko spowodowałby zakłócenie konkurencji w odniesieniu do przedsiębiorstw działających w tym samym sektorze na terenach nie mogących korzystać z notyfikowanego programu, ale również w odniesieniu do przedsiębiorstw działających na terenach inaczej traktowanych w obrębie programu, ponieważ obowiązujące stawki są różne w różnych strefach.

Urząd ma wątpliwości dotyczące metody i podejścia zastosowanych w celu dowiedzenia braku negatywnego wpływu na handel pomiędzy Umawiającymi się Stronami Porozumienia EOG. Urząd wyraża tym większe wątpliwości co do tego, czy zastosowane podejście jest zgodne z wykładnią kryterium "wpływu na handel" w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG przedstawioną w orzecznictwie Trybunału.

Uwzględniając szeroki zasięg sektorowy obejmujący ponad 209 sektorów NACE, brak precyzyjnych i jasnych kryteriów kwalifikujących, jak również brak wdrożenia mechanizmu kontroli i oceny celem zapewnienia pewności prawnej i ekonomicznej niezbędnej w zastosowaniu programu, Urząd wyraża wątpliwości co do faktu, czy wspomniany program kwalifikuje się jako pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Wniosek

Urząd ma wątpliwości związane z mającym charakter pomocy państwa notyfikowanym programem zróżnicowanych ze względu na region stawek ubezpieczenia społecznego w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Jeżeli wspomniany środek stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości co do tego, czy można go uważać za zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Zgodnie z powyższym, Urząd jest zobowiązany do wszczęcia formalnej procedury dochodzenia określonej w art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 Porozumienia o Nadzorze i Trybunale.

______

(1) Klasyfikacja sektorów przemysłowych.

(2) Tabela poniżej przedstawia oznaczone kody NACE. Kod 0 oznacza, że według władz norweskich nie ma negatywnego wpływu na działalność handlową w tych sektorach, natomiast kod 0/2 oznacza, że niektóre przedsiębiorstwa działające w danych sektorach w obrębie konkretnej strefy są narażone na konkurencję z innych państw EFTA, podczas gdy inne na taką konkurencję nie są narażone.

(3) Dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym. Decyzje Urzędu Nadzoru EFTA dotyczące pomocy państwa można znaleźć na jego stronach internetowych: http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldstateaid/stateaidregistry/

EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION

No 245/04/COL

of 6 October 2004

on a proposal for regionally differentiated rates of social security contributions for certain sectors

(Norway)

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.60.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawie propozycji zróżnicowanych ze względu na regiony składek na ubezpieczenie społeczne w Norwegii (sprawa nr 56310 - dawna sprawa nr 55463).
Data aktu: 10/03/2005
Data ogłoszenia: 10/03/2005