Decyzja 18/97 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału

DECYZJA NR 18/97
ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału

(98/C 295/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 1998 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY,

uwzględniając deklarację dotyczącą prawa dostępu do informacji, stanowiącą Załącznik do Aktu Końcowego Traktatu o Unii Europejskiej, która podkreśla, że przejrzystość w procesie podejmowania decyzji umacnia demokratyczny charakter instytucji oraz społeczne zaufanie do administracji,

uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Birmingham i Edynburgu, wspierające ideę Wspólnoty bliższej swoim obywatelom,

uwzględniając rozporządzenie finansowe stosujące się do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 88,

a także mając na uwadze, co następuje:

Trybunał uznaje za wskazane przyjęcie wewnętrznych przepisów dotyczących rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w jego dyspozycji;

uwzględniając przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 354/83 z dnia 1 lutego 1983 r. dotyczące udostępnienia do wglądu publicznego historycznych materiałów archiwalnych Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (1);

niniejsze przepisy wewnętrzne stanowią fragment ram polityki komunikacji i informacji Wspólnot Europejskich;

niniejsze przepisy muszą zostać wykonane z należytym poszanowaniem przepisów dotyczących poufnego charakteru niektórych informacji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zasada ogólna

W ramach oraz granicach postanowień przewidzianych przez niniejsze przepisy wewnętrzne oraz normy regulujące poufność kontroli zapewnia się publiczny dostęp do dokumentów Trybunału Obrachunkowego, sporządzonych w formie pisemnej lub elektronicznej.

Artykuł  2

Rozpatrywanie wniosków w pierwszej instancji

1.
Wnioski o dostęp do dokumentu muszą zostać przedłożone na piśmie i sformułowane w sposób wystarczająco precyzyjny; w szczególności wnioski muszą zawierać wszelkie informacje wymagane w celu zidentyfikowania odpowiedniego dokumentu lub dokumentów.
2.
Wszelkie otrzymane przez Trybunał Obrachunkowy wnioski przekazywane są dyrektorowi Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej, z kopiami dla Prezesa i Sekretarza Generalnego. Po konsultacji z odpowiednim członkiem Trybunału dyrektor Departamentu Stosunków Międzynarodowych i Służby Prawnej bada dopuszczalność wniosku oraz decyduje o dalszym postępowaniu.
3.
W odpowiednich sytuacjach dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej występuje do wnioskodawcy o dodatkowe sprecyzowanie wniosku, co powinno nastąpić w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania wniosku.
4.
Dostęp do dokumentów odbywa się poprzez udostępnienie ich do wglądu w Trybunale bądź poprzez dostarczenie wnioskodawcy kopii na jego koszt. Wgląd do dokumentów ma miejsce w siedzibie Trybunału Obrachunkowego w Luksemburgu; dzień i godzinę wglądu uzgadniają wnioskodawca i dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej. Za dostarczenie kopii dokumentu sporządzonego w formie pisemnej, którego objętość przekracza 30 stron, pobiera się standardową opłatę w wysokości 10 ECU, plus 0,05 ECU za każdą kartkę papieru oraz dolicza się koszty wysyłki. Opłaty za koszty udostępniania dokumentów w innej formie są ustalane indywidualnie, zaś wnioskodawca jest o nich informowany z wyprzedzeniem.
5.
Wnioskodawca jest informowany na piśmie przez dyrektora Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej, w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania jego wniosku, o odpowiedzi Trybunału na wniosek. Dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej w porozumieniu z wnioskodawcami znajduje słuszne rozwiązanie w przypadku wniosków składanych ponownie i/lub wniosków dotyczących obszernych dokumentów. Odrzucenie wniosku wymaga uzasadnienia i poinformowania wnioskodawcy o przysługującym mu prawie odwołania od odmownej decyzji w terminie jednego miesiąca. Nieskorzystanie z prawa odwołania w tym terminie jest uznawane za wycofanie wniosku.
6.
Powielanie lub rozprowadzanie dokumentu przez osobę, której został on przesłany, jest zabronione, z wyłączeniem sytuacji, gdy Trybunał Obrachunkowy udzielił uprzednio zgody na piśmie.
Artykuł  3

Rozpatrywanie odwołań dotyczących wniosków, które zostały odrzucone w pierwszej instancji

1.
Wszelkie odwołania skierowane do Trybunału Obrachunkowego przekazywane są Prezesowi Trybunału Obrachunkowego z kopiami dla Sekretarza Generalnego i dyrektora Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej.
2.
Do podejmowania decyzji w sprawie odwołania upoważniony jest Prezes Trybunału Obrachunkowego, w porozumieniu z Grupą ADAR oraz członkiem Trybunału odpowiedzialnym za daną tematykę.
3.
Wnioskodawca musi zostać poinformowany o decyzji podjętej w sprawie odwołania w terminie dwóch miesięcy od daty złożenia odwołania. Odmowa uznania odwołania wymaga uzasadnienia i poinformowania wnioskodawcy o przysługujących mu możliwościach dalszego odwołania, tzn. o odwołaniu sądowym i skardze do Rzecznika Praw Obywatelskich, w przypadku zaistnienia warunków przewidzianych odpowiednio w art. 173 i 138e Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Artykuł  4

Przypadki szczególne oraz wyjątki

1.
Jeżeli wniosek dotyczy dokumentu pozostającego w dyspozycji Trybunału Obrachunkowego, którego Trybunał nie jest autorem, Trybunał Obrachunkowy potwierdza odbiór wniosku oraz podaje imię i nazwisko osoby, nazwę instytucji lub organu, do których wniosek powinien być skierowany.
2.
Jeżeli dokument, którego wniosek dotyczy, został lub zostanie opublikowany w roku złożenia wniosku, wnioskodawca jest proszony o skierowanie wniosku do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w Luksemburgu.
3.
Trybunał Obrachunkowy ma prawo odmówienia dostępu do dokumentów na podstawie następujących kryteriów:

a) ochrony interesu publicznego (np. bezpieczeństwo publiczne, stosunki międzynarodowe, stabilność walutowa, postępowanie sądowe, czynności związane z kontrolą i dochodzeniem),

b) ochrona osób fizycznych i ich prywatności (w szczególności wszelkich danych osobowych dotyczących urzędników i innych pracowników Trybunału Obrachunkowego),

c) ochrona tajemnicy handlowej i przemysłowej,

d) ochrona interesów finansowych Wspólnoty,

e) ochrona poufności na wniosek osoby fizycznej lub prawnej, która dostarczyła informacji, lub poufności wymaganej przez prawo Państwa Członkowskiego, które dostarczyło informacji.

4.
Zgodnie z zasadami regulującymi poufność, ustanowionymi w art. 88 ust. 1 rozporządzenia finansowego, Trybunał Obrachunkowy odmawia dostępu do wszelkich dokumentów zawierających uwagi dotyczące kontroli.
5.
Trybunał Obrachunkowy może również odmówić dostępu z uwagi na zapewnienie ochrony tajności jego obrad. Według zasady ogólnej, z wyłączeniem sytuacji, gdy postanowi inaczej, Trybunał odmawia dostępu do wszystkich dokumentów dotyczących jego metod pracy.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy na jego 543. posiedzeniu w dniu 20 lutego 1997 r. Decyzja staje się skuteczna od pierwszego dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym została przyjęta, to znaczy dnia 1 marca 1997 r.

Luksemburg, dnia 7 kwietnia 1997 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Bernhard FRIEDMANN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 43 z 15.2.1983, str. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.1998.295.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 18/97 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału
Data aktu: 07/04/1997
Data ogłoszenia: 23/09/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/03/1997