Decyzja 18/97 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału

DECYZJA NR 18/97
ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału

(98/C 295/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 1998 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY,

uwzględniając deklarację dotyczącą prawa dostępu do informacji, stanowiącą Załącznik do Aktu Końcowego Traktatu o Unii Europejskiej, która podkreśla, że przejrzystość w procesie podejmowania decyzji umacnia demokratyczny charakter instytucji oraz społeczne zaufanie do administracji,

uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Birmingham i Edynburgu, wspierające ideę Wspólnoty bliższej swoim obywatelom,

uwzględniając rozporządzenie finansowe stosujące się do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 88,

a także mając na uwadze, co następuje:

Trybunał uznaje za wskazane przyjęcie wewnętrznych przepisów dotyczących rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w jego dyspozycji;

uwzględniając przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 354/83 z dnia 1 lutego 1983 r. dotyczące udostępnienia do wglądu publicznego historycznych materiałów archiwalnych Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (1);

niniejsze przepisy wewnętrzne stanowią fragment ram polityki komunikacji i informacji Wspólnot Europejskich;

niniejsze przepisy muszą zostać wykonane z należytym poszanowaniem przepisów dotyczących poufnego charakteru niektórych informacji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zasada ogólna

W ramach oraz granicach postanowień przewidzianych przez niniejsze przepisy wewnętrzne oraz normy regulujące poufność kontroli zapewnia się publiczny dostęp do dokumentów Trybunału Obrachunkowego, sporządzonych w formie pisemnej lub elektronicznej.

Artykuł  2

Rozpatrywanie wniosków w pierwszej instancji

1.
Wnioski o dostęp do dokumentu muszą zostać przedłożone na piśmie i sformułowane w sposób wystarczająco precyzyjny; w szczególności wnioski muszą zawierać wszelkie informacje wymagane w celu zidentyfikowania odpowiedniego dokumentu lub dokumentów.
2.
Wszelkie otrzymane przez Trybunał Obrachunkowy wnioski przekazywane są dyrektorowi Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej, z kopiami dla Prezesa i Sekretarza Generalnego. Po konsultacji z odpowiednim członkiem Trybunału dyrektor Departamentu Stosunków Międzynarodowych i Służby Prawnej bada dopuszczalność wniosku oraz decyduje o dalszym postępowaniu.
3.
W odpowiednich sytuacjach dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej występuje do wnioskodawcy o dodatkowe sprecyzowanie wniosku, co powinno nastąpić w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania wniosku.
4.
Dostęp do dokumentów odbywa się poprzez udostępnienie ich do wglądu w Trybunale bądź poprzez dostarczenie wnioskodawcy kopii na jego koszt. Wgląd do dokumentów ma miejsce w siedzibie Trybunału Obrachunkowego w Luksemburgu; dzień i godzinę wglądu uzgadniają wnioskodawca i dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej. Za dostarczenie kopii dokumentu sporządzonego w formie pisemnej, którego objętość przekracza 30 stron, pobiera się standardową opłatę w wysokości 10 ECU, plus 0,05 ECU za każdą kartkę papieru oraz dolicza się koszty wysyłki. Opłaty za koszty udostępniania dokumentów w innej formie są ustalane indywidualnie, zaś wnioskodawca jest o nich informowany z wyprzedzeniem.
5.
Wnioskodawca jest informowany na piśmie przez dyrektora Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej, w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania jego wniosku, o odpowiedzi Trybunału na wniosek. Dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej w porozumieniu z wnioskodawcami znajduje słuszne rozwiązanie w przypadku wniosków składanych ponownie i/lub wniosków dotyczących obszernych dokumentów. Odrzucenie wniosku wymaga uzasadnienia i poinformowania wnioskodawcy o przysługującym mu prawie odwołania od odmownej decyzji w terminie jednego miesiąca. Nieskorzystanie z prawa odwołania w tym terminie jest uznawane za wycofanie wniosku.
6.
Powielanie lub rozprowadzanie dokumentu przez osobę, której został on przesłany, jest zabronione, z wyłączeniem sytuacji, gdy Trybunał Obrachunkowy udzielił uprzednio zgody na piśmie.
Artykuł  3

Rozpatrywanie odwołań dotyczących wniosków, które zostały odrzucone w pierwszej instancji

1.
Wszelkie odwołania skierowane do Trybunału Obrachunkowego przekazywane są Prezesowi Trybunału Obrachunkowego z kopiami dla Sekretarza Generalnego i dyrektora Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej.
2.
Do podejmowania decyzji w sprawie odwołania upoważniony jest Prezes Trybunału Obrachunkowego, w porozumieniu z Grupą ADAR oraz członkiem Trybunału odpowiedzialnym za daną tematykę.
3.
Wnioskodawca musi zostać poinformowany o decyzji podjętej w sprawie odwołania w terminie dwóch miesięcy od daty złożenia odwołania. Odmowa uznania odwołania wymaga uzasadnienia i poinformowania wnioskodawcy o przysługujących mu możliwościach dalszego odwołania, tzn. o odwołaniu sądowym i skardze do Rzecznika Praw Obywatelskich, w przypadku zaistnienia warunków przewidzianych odpowiednio w art. 173 i 138e Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Artykuł  4

Przypadki szczególne oraz wyjątki

1.
Jeżeli wniosek dotyczy dokumentu pozostającego w dyspozycji Trybunału Obrachunkowego, którego Trybunał nie jest autorem, Trybunał Obrachunkowy potwierdza odbiór wniosku oraz podaje imię i nazwisko osoby, nazwę instytucji lub organu, do których wniosek powinien być skierowany.
2.
Jeżeli dokument, którego wniosek dotyczy, został lub zostanie opublikowany w roku złożenia wniosku, wnioskodawca jest proszony o skierowanie wniosku do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w Luksemburgu.
3.
Trybunał Obrachunkowy ma prawo odmówienia dostępu do dokumentów na podstawie następujących kryteriów:

a) ochrony interesu publicznego (np. bezpieczeństwo publiczne, stosunki międzynarodowe, stabilność walutowa, postępowanie sądowe, czynności związane z kontrolą i dochodzeniem),

b) ochrona osób fizycznych i ich prywatności (w szczególności wszelkich danych osobowych dotyczących urzędników i innych pracowników Trybunału Obrachunkowego),

c) ochrona tajemnicy handlowej i przemysłowej,

d) ochrona interesów finansowych Wspólnoty,

e) ochrona poufności na wniosek osoby fizycznej lub prawnej, która dostarczyła informacji, lub poufności wymaganej przez prawo Państwa Członkowskiego, które dostarczyło informacji.

4.
Zgodnie z zasadami regulującymi poufność, ustanowionymi w art. 88 ust. 1 rozporządzenia finansowego, Trybunał Obrachunkowy odmawia dostępu do wszelkich dokumentów zawierających uwagi dotyczące kontroli.
5.
Trybunał Obrachunkowy może również odmówić dostępu z uwagi na zapewnienie ochrony tajności jego obrad. Według zasady ogólnej, z wyłączeniem sytuacji, gdy postanowi inaczej, Trybunał odmawia dostępu do wszystkich dokumentów dotyczących jego metod pracy.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy na jego 543. posiedzeniu w dniu 20 lutego 1997 r. Decyzja staje się skuteczna od pierwszego dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym została przyjęta, to znaczy dnia 1 marca 1997 r.

Luksemburg, dnia 7 kwietnia 1997 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Bernhard FRIEDMANN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 43 z 15.2.1983, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024