Spis wyborców przebywających na polskich statkach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 22 września 2023 r.
w sprawie spisu wyborców przebywających na polskich statkach morskich

Na podstawie art. 34 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 i 2418 oraz z 2023 r. poz. 497) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór spisu wyborców przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu wyborów oraz sposób jego sporządzania i aktualizacji;
2)
wzór powiadomienia o ujęciu wyborcy w spisie wyborców burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy;
3)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób wydawania i ewidencjonowania tych zaświadczeń.
§  2. 
1. 
Do spisu wyborców przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu wyborów, zwanym dalej "spisem wyborców", kapitan statku wpisuje wyborców, którzy złożyli wnioski spełniające warunki określone w art. 34 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, z zachowaniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
2. 
Spis wyborców składa się z:
1)
części A - w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
części A i części B - w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Część A spisu wyborców obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi.
4. 
Część B spisu wyborców obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, wpisanych do stałych obwodów głosowania w gminach położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. 
Część B spisu wyborców sporządza się tylko wtedy, gdy na statku przebywają obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi.
§  3. 
1. 
Wzór części A spisu wyborców jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Wzór części B spisu wyborców jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Spis wyborców sporządza się w:
1)
kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców;
2)
dwóch egzemplarzach w formie wydruku komputerowego.
2. 
Kapitan statku może zweryfikować dane zgłoszone przez wyborcę we właściwych organach Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu środków komunikacji zapewniających bezpieczeństwo informacji i ochronę danych osobowych.
3. 
Kapitan statku podpisuje spis wyborców imieniem i nazwiskiem oraz opatruje go swoją pieczęcią.
4. 
Spis wyborców kapitan statku przekazuje w jednym egzemplarzu przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień głosowania.
§  5. 
1. 
Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2. 
Na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które zostały pominięte w spisie wyborców:
1)
jeżeli reklamacja w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców została uwzględniona przez kapitana statku;
2)
w wyniku oczywistej omyłki.
3. 
Ze spisu wyborców skreśla się osoby z powodu:
1)
wydania zaświadczenia o prawie do głosowania;
2)
nieuwzględnienia reklamacji w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców;
3)
omyłkowego ujęcia w spisie wyborców;
4)
utraty obywatelstwa polskiego;
5)
utraty obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Rzeczpospolita Polska, jeżeli spis wyborców został sporządzony na wybory, w których osoby z tym obywatelstwem mają prawo wybierania;
6)
zgonu;
7)
pozbawienia prawa wybierania;
8)
zgłoszenia przez obywatela polskiego chęci głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przeprowadzanych przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej.
4. 
Kapitan statku niezwłocznie powiadamia, wykorzystując dostępne środki komunikacji elektronicznej zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych informacji i ochronę danych osobowych, burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o skreśleniu ze spisu wyborców osób, o których mowa w ust. 3, jeżeli uprzednio zawiadomił burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o umieszczeniu ich w spisie wyborców.
5. 
Kapitan statku, dokonując aktualizacji, o której mowa w ust. 1-3, w rubryce spisu "Uwagi" zamieszcza adnotację, odpowiednio: "reklamacja", "omyłka", "zaświadczenie", "utrata obywatelstwa polskiego", "zgon", "pozbawienie prawa wybierania", "głosowanie w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
6. 
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają egzemplarze spisu wyborców, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2.
7. 
Przepisy § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 oraz § 7 stosuje się odpowiednio.
§  6. 
1. 
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się ponowne głosowanie, w okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania, spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 5 ust. 1-3 i 6.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, adnotacje, o których mowa w § 5 ust. 5, uzupełnia się o wyrazy "ponowne głosowanie".
§  7. 
Wzór powiadomienia o ujęciu wyborcy w spisie wyborców burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania opatruje się numerem, podpisem, z podaniem imienia i nazwiska, oraz pieczęcią kapitana statku.
2. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania sporządza się w formie wydruku komputerowego.
§  9. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera osobiście za pokwitowaniem lub przez osobę pisemnie upoważnioną, pod warunkiem podania w upoważnieniu swojego numeru PESEL.
§  10. 
Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia
§  11. 
1. 
Kapitan statku prowadzi ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, zwaną dalej "ewidencją".
2. 
Kapitan statku prowadzi ewidencję w postaci papierowej albo w systemie informatycznym zapewniającym bezpieczeństwo informacji i ochronę danych osobowych.
3. 
Ewidencja prowadzona w postaci papierowej jest przechowywana w miejscu niedostępnym dla osób nieuprawnionych.
4. 
Do ewidencji wpisuje się:
1)
informację o wydaniu zaświadczenia o prawie do głosowania ze wskazaniem numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy;
2)
imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby upoważnionej do odbioru zaświadczenia o prawie do głosowania - w przypadku wydania zaświadczenia o prawie do głosowania osobie upoważnionej;
3)
w przypadku obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim:
a)
numer zaświadczenia,
b)
datę jego wydania,
c)
dane o obywatelstwie,
d)
imię (imiona) i nazwisko,
e)
numer PESEL, jeżeli został nadany.
§  12. 
Ewidencja prowadzona w postaci papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią część dokumentów z wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

CZĘŚĆ A SPISU WYBORCÓW

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

CZĘŚĆ B SPISU WYBORCÓW

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

POWIADOMIENIE O UJĘCIU WYBORCÓW W SPISIE WYBORCÓW BURMISTRZA DZIELNICY ŚRÓDMIEŚCIE MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

wzór

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich (Dz. U. poz. 829), które utraciło moc z dniem 4 sierpnia 2023 r. zgodnie z komunikatem wydanym na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024