Przepisy ogólne
Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne dla szkół i placówek artystycznych
- jako datę wydania świadectwa przyjmuje się datę podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie wyników odpowiednio promocji albo klasyfikacji i promocji tego ucznia.
- wydaje się nowe świadectwo lub dyplom za zwrotem świadectwa lub dyplomu wydanego poprzednio; nazwę zajęć edukacyjnych wpisuje się w sposób określony w ust. 6.
Przepisy przejściowe i końcowe
- w miejscu przeznaczonym na wpisanie nazwy szkoły wpisuje się nazwę dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, do której uczęszczał uczeń.
- w miejscu przeznaczonym na wpisanie nazwy szkoły wpisuje się nazwę dotychczasowego liceum plastycznego, do którego uczęszczał uczeń.
- którzy uzyskali dyplom tej szkoły na podstawie egzaminów eksternistycznych.
- są wydawane na druku według wzoru nr 94 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
- są wydawane na druku według wzoru nr 95 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
- indeks jest wydawany na druku według wzoru nr 94 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
- indeks jest wydawany na druku według wzoru nr 95 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
- zachowują ważność do dnia 30 września 2018 r.
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE WYDAWANIA ŚWIADECTW, DYPLOMÓW I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH
2. Pierwsza strona świadectwa, dyplomu i poświadczenia jest zadrukowana tłem giloszowym z literami RP. Strona druga, trzecia i czwarta jest zadrukowana tłem giloszowym bez tych liter.
3. Świadectwa, dyplomy i poświadczenia mają format A4 (210 x 297 mm).
4. Świadectwa i poświadczenia są drukowane na papierze o gramaturze 90 g/m2. Dyplomy są drukowane na papierze o gramaturze 120 g/m2.
5. Świadectwo lub dyplom potwierdzające odpowiednio uzyskanie promocji lub ukończenie szkoły z wyróżnieniem oraz poświadczenie posiada na pierwszej stronie biało-czerwony pionowy pasek o szerokości 12 mm umieszczony w odległości 50 mm od lewej krawędzi świadectwa, dyplomu lub poświadczenia.
6. W części świadectwa i dyplomu przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych ogólnokształcących lub zajęć edukacyjnych artystycznych należy wpisać odpowiednio zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub zajęcia edukacyjne artystyczne zgodnie z kolejnością przyjętą w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych wydanych na podstawie art. 53 ust. 5 i art. 47 ust. 1 pkt 3 lit. a, b, d, e i f ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 i 1000).
7. W części świadectwa i dyplomu przeznaczonej na wpisanie przedmiotów uzupełniających wpisuje się przedmioty uzupełniające oraz oceny uzyskane z tych przedmiotów.
8. Zajęcia edukacyjne artystyczne niepodlegające ocenie wpisuje się w części świadectwa przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych artystycznych. W przypadku zajęć edukacyjnych niepodlegających ocenie w miejscu stopnia wpisuje się odpowiednio "zrealizowany" lub "zrealizowana".
9. Na świadectwie i dyplomie szkoły realizującej kształcenie ogólne, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:
1) poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć;
2) ocenę z religii albo etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena;
3) ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i zajęcia z etyki.
10. W szkołach realizujących kształcenie ogólne na świadectwach, dyplomach i arkuszach ocen uczniów klas, w których dla przedmiotu język obcy nowożytny stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, w części przeznaczonej na wpisanie ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, obok nazwy języka obcego nowożytnego umieszcza się adnotację o poziomie nauczania tego języka:
1) w szkole realizującej kształcenie ogólne na poziomie klas, których zakres nauczania odpowiada klasom IV-VIII szkoły podstawowej:
II.1. | kontynuacja z klas I-III |
II.2. | od początku w klasie VII |
2) w szkole realizującej kształcenie ogólne na poziomie liceum ogólnokształcącego:
III.1.P | kontynuacja 1. języka ze szkoły realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub ze szkoły podstawowej - kształcenie w zakresie podstawowym |
III.1.R | kontynuacja 1. języka ze szkoły realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub ze szkoły podstawowej - kształcenie w zakresie rozszerzonym |
III.2.0. | drugi język obcy od początku w klasie odpowiadającej klasie I liceum ogólnokształcącego |
III.2. | kontynuacja 2. języka ze szkoły realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub ze szkoły podstawowej |
11. Na świadectwach promocyjnych, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia odnotowuje się w szczególności:
1) udział w olimpiadach;
2) udział w konkursach i turniejach wiedzy organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej i kuratora oświaty - co najmniej na szczeblu wojewódzkim;
3) osiągnięcia artystyczne i sportowe ucznia - co najmniej na szczeblu regionalnym;
4) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub na rzecz środowiska szkolnego.
12. Na świadectwach ukończenia szkoły i dyplomach ukończenia szkoły odnotowuje się szczególne osiągnięcia ucznia, o których mowa w ust. 11, uzyskane w cyklu kształcenia.
13. Na świadectwach, dyplomach i poświadczeniach oraz w indeksach w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru wpisuje się numer, pod którym uczeń jest wpisany w księdze uczniów.
14. Na świadectwach i dyplomach uzyskiwanych na podstawie egzaminów eksternistycznych oraz w indeksach wydawanych osobom przystępującym do egzaminów eksternistycznych w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru wpisuje się numer, pod którym w księdze ewidencji wpisano osobę przystępującą do egzaminów eksternistycznych.
15. Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków odciskiem pieczęci urzędowej o średnicy 36 mm, z wyjątkiem legitymacji szkolnych oraz dyplomów i indeksów w miejscach przeznaczonych na umieszczenie fotografii, w których używa się odcisku pieczęci urzędowej o średnicy 20 mm.
16. Arkusze ocen mają format A4 (210 x 297 mm). Arkusze ocen wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie. W miejscach zszycia umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej szkoły, w sposób uniemożliwiający wymianę kart arkusza.
17. Indywidualne protokoły egzaminów ucznia wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie. Druki indywidualnych protokołów egzaminów ucznia zszywa się, a w miejscu zszycia umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej szkoły, w sposób uniemożliwiający wymianę kart.
18. Protokoły egzaminu dyplomowego opatruje się odciskiem pieczęci urzędowej szkoły, przy której została powołana państwowa komisja egzaminacyjna, a protokoły egzaminów eksternistycznych oraz indeksy wydawane osobom przystępującym do egzaminów eksternistycznych - odciskiem pieczęci urzędowej szkoły, przy której została powołana państwowa komisja egzaminacyjna.
WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW, DYPLOMÓW I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH
Numer wzoru |
Symbol | Przeznaczenie |
1 | 2 | 3 |
1. Świadectwa szkół artystycznych | ||
1.1. Świadectwa promocyjne szkół artystycznych | ||
1 | ART/1 | dla uczniów klas I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia |
2 | ART/1a | dla uczniów klas I-III Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego |
3 | ART/2 | dla uczniów klas I-III Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem |
4 | ART/3 |
dla uczniów: 1) klas IV, V i VII ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia 2) klas IV, V i VII Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego 3) klas IV, V i VII Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem 4) klasy VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych 5) klasy VI Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych 6) klasy VI Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych |
5 | ART/3/w |
dla uczniów: 1) klas IV, V i VII ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia 2) klas IV, V i VII Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego 3) klas IV, V i VII Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem - z wyróżnieniem |
6 | ART/3a |
dla uczniów: 1) klasy VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia 2) klasy VI Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem - którzy uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych |
7 | ART/3a/w | jw. z wyróżnieniem |
8 | ART/3b | dla uczniów klasy VI Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, którzy uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych |
9 | ART/3b/w | jw. z wyróżnieniem |
10 | ART/4 | dla uczniów klasy VIII Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem |
11 | ART/4/w | jw. z wyróżnieniem |
12 | ART/4b | dla uczniów klasy VIII Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, którzy nie uzyskali promocji do klasy bezpośrednio wyższej |
13 | ART/5 |
w roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 dla uczniów: 1) klas I, IV i V ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) klas I-IV, VII i VIII ogólnokształcącej szkoły baletowej |
od roku szkolnego 2019/2020 dla uczniów: 1) klas I i III-V ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) klas I-IV i VI-VIII ogólnokształcącej szkoły baletowej | ||
14 | ART/5/w | jw. z wyróżnieniem |
15 | ART/5b | dla uczniów klas I-IV liceum sztuk plastycznych |
16 | ART/5b/w | jw. z wyróżnieniem |
17 | ART/6 |
dla uczniów: 1) klasy II ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) klasy V ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
18 | ART/6/w | jw. z wyróżnieniem |
19 | ART/6a |
dla uczniów: 1) klasy II ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) klasy V ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
20 | ART/7 |
dla uczniów: 1) klas I-V szkoły muzycznej I stopnia, 2) klas I-V szkoły muzycznej II stopnia, 3) klas I-V szkoły sztuki tańca, 4) klas I-V Miejskiej Szkoły Artystycznej w Mińsku Mazowieckim |
21 | ART/7/w | jw. z wyróżnieniem |
22 | ART/7a | dla uczniów klas I-V Szkoły Plastycznej w Radomiu |
23 | ART/7a/w | jw. z wyróżnieniem |
24 | ART/8 | dla uczniów klas I i II szkoły sztuki cyrkowej |
25 | ART/8a | jw. z wyróżnieniem |
1.2. Świadectwa ukończenia szkół artystycznych oraz klas programowo najwyższych szkół artystycznych dla uczniów, którzy nie ukończyli tych szkół | ||
26 | ART/20 | dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia |
27 | ART/20/w | jw. z wyróżnieniem |
28 | ART/20a |
dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia 2) Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem - którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej, ale uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
29 | ART/20c | dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej i nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
30 | ART/21 |
dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, 2) ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy nie przystąpili do egzaminu dyplomowego |
31 | ART/22 | dla uczniów liceum sztuk plastycznych, którzy nie przystąpili do egzaminu dyplomowego |
32 | ART/23 | dla uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem |
33 | ART/23/w | jw. z wyróżnieniem |
34 | ART/24 | dla uczniów Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego |
35 | ART/24/w | jw. z wyróżnieniem |
36 | ART/25 |
dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
37 | ART/26 | dla uczniów liceum sztuk plastycznych, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
38 | ART/27 | dla uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej i nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
39 | ART/28 | dla uczniów Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej, ale uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
40 | ART/28b | dla uczniów Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej i nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
41 | ART/29 | dla uczniów szkoły muzycznej I stopnia |
42 | ART/29/w | jw. z wyróżnieniem |
43 | ART/30 | dla uczniów Miejskiej Szkoły Artystycznej w Mińsku Mazowieckim |
44 | ART/30/w | jw. z wyróżnieniem |
45 | ART/31 | dla uczniów Szkoły Plastycznej w Radomiu |
46 | ART/31/w | jw. z wyróżnieniem |
47 | ART/32 | dla uczniów szkoły muzycznej I stopnia, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
48 | ART/33 |
dla uczniów: 1) szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły sztuki tańca 3) szkoły sztuki cyrkowej - którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
49 | ART/34 | dla uczniów Miejskiej Szkoły Artystycznej w Mińsku Mazowieckim, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
50 | ART/35 | dla uczniów Szkoły Plastycznej w Radomiu, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
2. Dyplomy szkół artystycznych | ||
2.1.Dyplomy ukończenia szkół artystycznych | ||
51 | ART/40 | dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia |
52 | ART/40/w | jw. z wyróżnieniem |
53 | ART/41 | dla uczniów szkoły muzycznej II stopnia |
54 | ART/41/w | jw. z wyróżnieniem |
55 | ART/42 | dla uczniów liceum sztuk plastycznych |
56 | ART/42/w | jw. z wyróżnieniem |
57 | ART/43 | dla uczniów ogólnokształcącej szkoły baletowej |
58 | ART/43/w | jw. z wyróżnieniem |
59 | ART/44 | dla uczniów szkoły sztuki tańca |
60 | ART/44/w | jw. z wyróżnieniem |
61 | ART/45 | dla uczniów szkoły sztuki cyrkowej |
62 | ART/45/w | jw. z wyróżnieniem |
63 | ART/46 | dla uczniów szkoły policealnej kształcącej w zawodzie muzyk, plastyk albo aktor scen muzycznych |
64 | ART/46a | dla uczniów szkoły policealnej kształcącej w innym zawodzie niż określony w przeznaczeniu wzoru nr 63 |
2.2.Dyplomy ukończenia szkół artystycznych w trybie eksternistycznym | ||
65 | ART/50 | dla osób kończących ogólnokształcącą szkołę muzyczną II stopnia |
66 | ART/51 | dla osób kończących liceum sztuk plastycznych |
67 | ART/52 | dla osób kończących ogólnokształcącą szkołę baletową |
68 | ART/53 | dla osób kończących szkołę muzyczną II stopnia |
69 | ART/54 | dla osób kończących szkołę sztuki tańca |
70 | ART/55 | dla osób kończących szkołę sztuki cyrkowej |
71 | ART/56 | dla osób kończących szkołę policealną kształcącą w zawodzie muzyk, plastyk albo aktor scen muzycznych |
72 | ART/56a | dla osób kończących szkołę policealną kształcącą w innym zawodzie niż określony w przeznaczeniu wzoru nr 71 |
3. Inne druki szkolne | ||
3.1. Poświadczenie | ||
73 | ART/60 | spełniania, w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących oraz zachowania, wymagań określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w zakresie uzyskania promocji z wyróżnieniem albo ukończenia szkoły z wyróżnieniem - dla uczniów szkoły realizującej kształcenie ogólne |
3.2. Protokoły egzaminów | ||
74 | ART/70 |
indywidualny protokół egzaminu promocyjnego i końcowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia 2) szkoły muzycznej I stopnia 3) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 4) szkoły muzycznej II stopnia 5) ogólnokształcącej szkoły baletowej 6) szkoły sztuki tańca |
75 | ART/70a | indywidualny protokół egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego dla wszystkich typów szkół |
76 | ART/71 |
od roku szkolnego 2018/2019 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły muzycznej II stopnia - w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa |
77 | ART/71a |
w roku szkolnym 2017/2018 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły muzycznej II stopnia - w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa |
78 | ART/72 |
od roku szkolnego 2018/2019 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły muzycznej II stopnia - w specjalności lutnictwo |
indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów liceum sztuk plastycznych | ||
79 | ART/72b |
w roku szkolnym 2017/2018 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły muzycznej II stopnia - w specjalności lutnictwo |
80 | ART/73 |
od roku szkolnego 2018/2019 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły muzycznej II stopnia - w specjalności rytmika |
81 | ART/73a |
w roku szkolnym 2017/2018 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły muzycznej II stopnia - w specjalności rytmika |
82 | ART/74 |
od roku szkolnego 2018/2019 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły baletowej 2) szkoły sztuki tańca |
83 | ART/74a |
w roku szkolnym 2017/2018 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły baletowej 2) szkoły sztuki tańca |
84 | ART/75 |
od roku szkolnego 2018/2019 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) szkoły sztuki cyrkowej 2) szkoły policealnej |
85 | ART/76 |
w roku szkolnym 2017/2018 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) szkoły sztuki cyrkowej 2) szkoły policealnej |
86 | ART/77 | indywidualny protokół egzaminów eksternistycznych dla wszystkich typów szkół |
3.3. Arkusze ocen | ||
87 | ART/80 |
dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia 2) Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem 3) Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego |
88 | ART/81 | dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia |
89 | ART/82 | dla uczniów liceum sztuk plastycznych |
90 | ART/83 | dla uczniów ogólnokształcącej szkoły baletowej |
91 | ART/84 |
dla uczniów: 1) szkoły muzycznej I stopnia 2) szkoły sztuki tańca 3) Miejskiej Szkoły Artystycznej w Mińsku Mazowieckim 4) Szkoły Plastycznej w Radomiu |
92 | ART/85 |
dla uczniów: 1) szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły sztuki cyrkowej |
93 | ART/86 | dla uczniów szkoły policealnej |
3.4. Indeksy | ||
94 | ART/90 |
dla uczniów: 1) szkoły muzycznej II stopnia 2) szkoły sztuki tańca 3) szkoły sztuki cyrkowej a także dla osób kończących te szkoły na podstawie egzaminów eksternistycznych |
95 | ART/91 | dla uczniów szkoły policealnej, a także dla osób kończących te szkoły na podstawie egzaminów eksternistycznych |
3.5. Zaświadczenie | ||
96 | ART/110 | o braku możliwości wystawienia duplikatu świadectwa, dyplomu lub poświadczenia - dla uczniów wszystkich typów szkół |
WZORY ŚWIADECTW, DYPLOMÓW I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH
Nr 2
Nr 3
Nr 4
Nr 5
Nr 6
Nr 7
Nr 8
Nr 9
Nr 10
Nr 11
Nr 12
Nr 13
Nr 14
Nr 15
Nr 16
Nr 17
Nr 18
Nr 19
Nr 20
Nr 21
Nr 22
Nr 23
Nr 24
Nr 25
Nr 26
Nr 27
Nr 28
Nr 29
Nr 30
Nr 31
Nr 32
Nr 33
Nr 34
Nr 35
Nr 36
Nr 37
Nr 38
Nr 39
Nr 40
Nr 41
Nr 42
Nr 43
Nr 44
Nr 45
Nr 46
Nr 47
Nr 48
Nr 49
Nr 50
Nr 51
Nr 52
Nr 53
Nr 54
Nr 55
Nr 56
Nr 57
Nr 58
Nr 59
Nr 60
Nr 61
Nr 62
Nr 63
Nr 64
Nr 65
Nr 66
Nr 67
Nr 68
Nr 69
Nr 70
Nr 71
Nr 72
Nr 73
Nr 74
Nr 75
Nr 76
Nr 77
Nr 78
Nr 79
Nr 80
Nr 81
Nr 82
Nr 83
Nr 84
Nr 85
Nr 86
Nr 87
Nr 88
Nr 89
Nr 89a
Nr 90
Nr 91
Nr 92
Nr 93
Nr 94
Nr 95
Nr 96
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE WYDAWANIA LEGITYMACJI SZKOLNYCH I E-LEGITYMACJI SZKOLNYCH
2. Legitymacja szkolna w postaci papierowej ma wymiary 72 mm na 103 mm.
3. Legitymacja szkolna w postaci papierowej posiada napisy w kolorze czarnym, czcionka Frank Ruhl Libre.
4. Legitymację szkolną w postaci papierowej w miejscach oznaczonych we wzorze opatruje się odciskiem pieczęci urzędowej o średnicy 20 mm.
5. E-legitymacja szkolna jest kartą wykonaną z polichlorku winylu (PCV) formatu ID-1, która może zawierać układ elektroniczny z interfejsem bezstykowym.
6. Blankiet e-legitymacji szkolnej jest wykonany z materiału laminowanego PCV o wymiarach i właściwościach fizycznych zgodnych z wymaganiami dla kart identyfikacyjnych formatu ID-1 określonymi w normie ISO/IEC 7810, a jego właściwości i odporność muszą być potwierdzone badaniami przeprowadzonymi zgodnie z wieloczęściową normą ISO/IEC 10373.
7. Poddruk blankietu e-legitymacji szkolnej z tłem giloszowym jest wykonany w technice offsetowej oraz sitodrukowej. Kolory użyte w projekcie i drukowane offsetowo to: Pantone 1485, Pantone 171, Pantone 711, Pantone 484, kolor irysowy: Pantone 485-1235-485; Pantone Black. Ponadto w procesie zadrukowywania blankietu techniką sitodrukową są nanoszone dodatkowe elementy wzoru przy użyciu farby irydyscentnej oraz OVI®. Naniesiony wizerunek karty jest chroniony zewnętrzną folią laminacyjną.
8. Pole zdjęcia o wymiarach 26 mm na 19 mm jest umieszczone na awersie blankietu e-legitymacji szkolnej w odległości 5,5 mm od lewej krawędzi i 17 mm od górnej krawędzi. Pole jest przeznaczone na umieszczanie kolorowego zdjęcia (w rozdzielczości co najmniej 300 dpi) techniką druku termotransferowego.
9. Element wykonany specjalną farbą zmienną optycznie - OVI® - jest umieszczony na awersie blankietu e-legitymacji szkolnej w polu o wymiarach 13,5 mm na 8,2 mm.
10. Na rewersie blankietu e-legitymacji szkolnej jest umieszczone rozjaśnione pole, przeznaczone na umieszczenie w procesie personalizacji dodatkowych informacji lub usług wynikających z działalności statutowej danej szkoły, w tym kodowanych za pomocą kodu kreskowego. Treść dodatkowych informacji lub rodzaj usług ustala dyrektor szkoły po uzyskaniu zgody rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia. W rozjaśnionym polu można również umieszczać numer układu mikroprocesorowego.
11. Blankiet e-legitymacji szkolnej zawiera pozytywowe i negatywowe mikrodruki (mikroteksty) z napisami "Legitymacja szkolna" i "MKiDN".
12. Blankiet e-legitymacji szkolnej zawiera mikrodruki (mikroteksty) o modulowanej wielkości czcionki - napis "RP".
13. Blankiet e-legitymacji szkolnej zawiera w formie reliefu fragmenty napisu "Legitymacja szkolna".
14. Blankiet e-legitymacji szkolnej jest przystosowany do personalizacji techniką druku termotransferowego.
15. E-legitymacja szkolna zawiera napisy:
1) na awersie:
a) "LEGITYMACJA SZKOLNA" na białym pasku o szerokości 5 mm przebiegającym poziomo w odległości 7,4 mm od górnej krawędzi e-legitymacji szkolnej, w kolorze czarnym (Black), krój czcionki LEVENIM MT BOLD 11,5 pkt,
b) "Nr" (dla numeru jednostkowego e-legitymacji), w kolorze czarnym (Black), krój czcionki Swiss 721 PL 7 pkt,
c) "Imię", "Nazwisko", "Data urodzenia", "Numer PESEL", "Adres", "Imię i nazwisko dyrektora", "Data wydania", "Nazwa i adres szkoły" w kolorze czarnym (Black), krój czcionki Swiss 721 PL 5,5 pkt. W procesie personalizacji napisy są nanoszone czcionką z grupy Arial w kolorze czarnym (Black);
2) na rewersie:
a) "Poświadcza uprawnienie do ulg ustawowych przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego i autobusowego.", w kolorze czarnym (Black), krój czcionki tekstu Swiss 721 PL 6 pkt,
b) "Legitymacja ważna do dnia:" w kolorze czarnym (Black), krój czcionki tekstu Swiss 721 PL BOLD 6 pkt; data odpowiednio "30 września" albo "1 marca", krój czcionki tekstu Swiss 721 PL 5 pkt,
c) odpowiednio "ART/100, ART/101/n, ART/102, ART/103/n", w kolorze czarnym (Black), krój czcionki tekstu Swiss 721 PL BOLD 6 pkt.
16. W blankiecie e-legitymacji szkolnej może być, stosownie do potrzeb wydawcy dokumentu, stosowana także elektroniczna warstwa bezstykowa przeznaczona do kodowania dodatkowych informacji i usług, w tym związanych z przejazdami za pomocą środków transportu publicznego. Treść dodatkowych informacji lub rodzaj usług ustala dyrektor szkoły po uzyskaniu zgody rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia.
17. E-legitymację szkolną opatruje się hologramem w miejscach oznaczonych we wzorze.
18. Hologram o wymiarach 13,5 mm na 13,5 mm i grubości 10 µm lub innej na tyle małej, że przy próbie odklejenia hologram ulega autodestrukcji, jest wykonany w technice 2D/3D i posiada wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej.
19. Na hologram, o którym mowa w ust. 18, w sposób trwały i nieusuwalny nanosi się rok ważności e-legitymacji szkolnej.
WYKAZ WZORÓW LEGITYMACJI SZKOLNYCH I E-LEGITYMACJI SZKOLNYCH
Numer wzoru | Symbol | Przeznaczenie |
1 | 2 | 3 |
1 | ART/100 | legitymacja szkolna dla uczniów wszystkich typów szkół oprócz uczniów szkoły policealnej, z wyjątkiem uczniów niepełnosprawnych |
2 | ART/101/n | legitymacja szkolna dla niepełnosprawnych uczniów wszystkich typów szkół oprócz uczniów szkoły policealnej |
3 | ART/102 | legitymacja szkolna dla uczniów szkoły policealnej, z wyjątkiem uczniów niepełnosprawnych |
4 | ART/103/n | legitymacja szkolna dla niepełnosprawnych uczniów szkoły policealnej |
5 | ART/100 | e-legitymacja szkolna dla uczniów szkół realizujących kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne, z wyjątkiem uczniów niepełnosprawnych |
6 | ART/101/n | e-legitymacja szkolna dla niepełnosprawnych uczniów szkół realizujących kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne |
7 | ART/102 | e-legitymacja szkolna dla uczniów szkoły policealnej, z wyjątkiem uczniów niepełnosprawnych |
8 | ART/103/n | e-legitymacja szkolna dla niepełnosprawnych uczniów szkoły policealnej |
WZORY LEGITYMACJI SZKOLNYCH I E-LEGITYMACJI SZKOLNYCH
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE WYDAWANIA ŚWIADECTW POTWIERDZAJĄCYCH UZYSKANIE WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W ZAKRESIE DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM I DOTYCHCZASOWEGO TRZYLETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
2. Pierwsza strona świadectwa, o którym mowa w ust. 1, jest zadrukowana tłem giloszowym z literami RP. Strona druga, trzecia i czwarta jest zadrukowana tłem giloszowym bez tych liter.
3. Świadectwa, o których mowa w ust. 1, mają format A4 (210 x 297 mm).
4. Świadectwa, o których mowa w ust. 1, są drukowane na papierze o gramaturze 90 g/m2.
5. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, potwierdzające odpowiednio uzyskanie promocji lub ukończenie szkoły z wyróżnieniem posiada na pierwszej stronie biało-czerwony pionowy pasek o szerokości 12 mm umieszczony w odległości 50 mm od lewej krawędzi świadectwa.
6. W części świadectwa, o którym mowa w ust. 1, przeznaczonej na wpisanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących lub obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych należy wpisać odpowiednio zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub zajęcia edukacyjne artystyczne zgodnie z kolejnością przyjętą w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych wydanych na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 2361).
7. W części świadectwa, o którym mowa w ust. 1, przeznaczonej na wpisanie przedmiotów uzupełniających wpisuje się przedmioty uzupełniające oraz oceny uzyskane z tych przedmiotów.
8. Zajęcia edukacyjne artystyczne niepodlegające ocenie wpisuje się w części świadectwa, o którym mowa w ust. 1, przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych artystycznych. W przypadku zajęć edukacyjnych niepodlegających ocenie w miejscu stopnia wpisuje się odpowiednio "zrealizowany" lub "zrealizowana".
9. Na świadectwie, o którym mowa w ust. 1, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:
1) poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć;
2) ocenę z religii albo etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena;
3) ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i zajęcia z etyki.
10. Na świadectwach, o których mowa w ust. 1 oraz w arkuszach ocen uczniów klas, w których dla przedmiotu język obcy nowożytny stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego zgodnie z art. 275 ust. 2 i art. 281 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203), w części przeznaczonej na wpisanie ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, obok nazwy języka obcego nowożytnego umieszcza się adnotację o poziomie nauczania tego języka:
1) w szkole realizującej kształcenie ogólne na poziomie klas, których zakres nauczania odpowiada klasom I-III dotychczasowego gimnazjum:
a) "III.0" - w przypadku uczniów rozpoczynających naukę danego języka obcego nowożytnego,
b) "III.1" - oznaczającą poziom zbliżony do poziomu A2 w skali globalnej biegłości językowej według "Common European Framework of Reference for Languages: leaming, teaching, assessment - Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie" - w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego nauczanego na poziomie szkoły podstawowej;
2) w szkole realizującej kształcenie ogólne na poziomie klas, których zakres nauczania odpowiada klasom I-III dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego:
a) "IV.0" - w przypadku uczniów rozpoczynających naukę danego języka obcego nowożytnego,
b) "IV.1p." - oznaczającą poziom zbliżony do poziomu BI w skali globalnej biegłości językowej, o której mowa w pkt 1 lit. b - w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego prowadzoną w zakresie podstawowym,
c) "IV.Ir." - oznaczającą poziom zbliżony do poziomu B2 w skali globalnej biegłości językowej, o której mowa w pkt 1 lit. b - w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego prowadzoną w zakresie rozszerzonym.
11. Na świadectwach promocyjnych, potwierdzających uzyskanie wykształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego gimnazjum i dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia odnotowuje się w szczególności:
1) udział w olimpiadach;
2) udział w konkursach i turniejach wiedzy organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej i kuratora oświaty - co najmniej na szczeblu wojewódzkim;
3) osiągnięcia artystyczne i sportowe ucznia - co najmniej na szczeblu regionalnym;
4) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub na rzecz środowiska szkolnego.
12. Na świadectwach ukończenia szkoły, potwierdzających uzyskanie wykształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego gimnazjum i dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, odnotowuje się szczególne osiągnięcia ucznia, o których mowa w ust. 11, uzyskane w cyklu kształcenia.
13. Na świadectwach, o których mowa w ust. 1, w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru wpisuje się numer, pod którym uczeń jest wpisany w księdze uczniów.
14. Świadectwa opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach druków odciskiem pieczęci urzędowej o średnicy 36 mm.
WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW POTWIERDZAJĄCYCH UZYSKANIE WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W ZAKRESIE DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM I DOTYCHCZASOWEGO TRZYLETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
Numer wzoru |
Symbol | Przeznaczenie |
1 | 2 | 3 |
1. Świadectwa szkół artystycznych potwierdzające uzyskanie wykształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego gimnazjum i dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego | ||
1.1. Świadectwa promocyjne | ||
10a | ART/4a | dla uczniów klasy VIII Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem |
11a | ART/4a/w | jw. z wyróżnieniem |
12a | ART/4c | dla uczniów klasy VIII Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, którzy nie uzyskali promocji do klasy bezpośrednio wyższej |
12b | ART/4d | dla uczniów klasy VIII Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego |
12c | ART/4d/w | jw. z wyróżnieniem |
12d | ART/4e | dla uczniów klasy VIII Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego: kl. VIII, którzy nie uzyskali promocji do klasy bezpośrednio wyższej |
13a | ART/5a |
dla uczniów: 1) klasy II ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) klasy V ogólnokształcącej szkoły baletowej |
14a | ART/5a/w | jw. z wyróżnieniem |
19a | ART/6b |
dla uczniów: 1) klasy III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) klasy VI ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
19b | ART/6b/w | jw. z wyróżnieniem |
19c | ART/6c |
dla uczniów: 1) klasy III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) klasy VI ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
1.2. Świadectwa ukończenia szkół oraz klas programowo najwyższych szkół dla uczniów, którzy nie ukończyli tych szkół | ||
28a | ART/20b | dla uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej, ale uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
30a | ART/21a |
dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, 2) ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy nie przystąpili do egzaminu dyplomowego |
32a | ART/23a | dla uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem |
33a | ART/23a/w | jw. z wyróżnieniem |
34a | ART/24a | dla uczniów Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego |
35a | ART/24a/w | jw. z wyróżnieniem |
36a | ART/25a |
dla uczniów: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia 2) ogólnokształcącej szkoły baletowej - którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
38a | ART/27a | dla uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej i nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
39a | ART/28a | dla uczniów Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej, ale uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
40a | ART/28c | dla uczniów Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego gimnazjum, którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej i nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
WZORY ŚWIADECTW POTWIERDZAJĄCYCH UZYSKANIE WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W ZAKRESIE DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM I DOTYCHCZASOWEGO TRZYLETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE WYDAWANIA ŚWIADECTW, DYPLOMÓW I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH: DOTYCHCZASOWEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY SZTUK PIĘKNYCH, DOTYCHCZASOWEGO LICEUM PLASTYCZNEGO ORAZ DOTYCHCZASOWEJ SZKOŁY POMATURALNEJ BIBLIOTEKARSKIEJ I ANIMATORÓW KULTURY
2. Pierwsza strona świadectwa i dyplomu, o którym mowa w ust. 1, jest zadrukowana tłem giloszowym z literami RP. Strona druga, trzecia i czwarta jest zadrukowana tłem giloszowym bez tych liter.
3. Świadectwa i dyplomy, o których mowa w ust. 1, mają format A4 (210 x 297 mm).
4. Świadectwa, o których mowa w ust. 1, są drukowane na papierze o gramaturze 90 g/m2. Dyplomy, o których mowa w ust. 1, są drukowane na papierze o gramaturze 120 g/m2.
5. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, potwierdzające uzyskanie promocji z wyróżnieniem oraz dyplom ukończenia dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych lub dotychczasowego liceum plastycznego z wyróżnieniem posiada na pierwszej stronie biało-czerwony pionowy pasek o szerokości 12 mm umieszczony w odległości 50 mm od lewej krawędzi świadectwa.
6. W części świadectwa lub dyplomu, o których mowa w ust. 1, przeznaczonej na wpisanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących lub obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych należy wpisać odpowiednio zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub zajęcia edukacyjne artystyczne zgodnie z kolejnością przyjętą w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych wydanych na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 2361).
7. W części świadectwa lub dyplomu, o których mowa w ust. 1, przeznaczonej na wpisanie przedmiotów uzupełniających wpisuje się przedmioty uzupełniające oraz oceny uzyskane z tych przedmiotów.
8. Zajęcia edukacyjne artystyczne niepodlegające ocenie wpisuje się w części świadectwa lub dyplomu, o których mowa w ust. 1, przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych artystycznych. W przypadku zajęć edukacyjnych niepodlegających ocenie w miejscu stopnia wpisuje się odpowiednio "zrealizowany" lub "zrealizowana".
9. Na świadectwie i dyplomie dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i dotychczasowego liceum plastycznego, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:
1) poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć;
2) ocenę z religii albo etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena;
3) ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i zajęcia z etyki.
10. Na świadectwie i dyplomie dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i dotychczasowego liceum plastycznego oraz w arkuszach ocen uczniów klas tych szkół, w których dla przedmiotu język obcy nowożytny stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego zgodnie z art. 275 ust. 2 i art. 281 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203), w części przeznaczonej na wpisanie ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, obok nazwy języka obcego nowożytnego umieszcza się adnotację o poziomie nauczania tego języka:
1) w szkole realizującej kształcenie ogólne na poziomie klas, których zakres nauczania odpowiada klasom I-III dotychczasowego gimnazjum:
a) "III.0" - w przypadku uczniów rozpoczynających naukę danego języka obcego nowożytnego,
b) "III.1" - oznaczającą poziom zbliżony do poziomu A2 w skali globalnej biegłości językowej według "Common European Framework of Reference for Languages: leaming, teaching, assessment - Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie" - w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego nauczanego na poziomie szkoły podstawowej;
2) w szkole realizującej kształcenie ogólne na poziomie klas, których zakres nauczania odpowiada klasom I-III dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego:
a) "IV.0" - w przypadku uczniów rozpoczynających naukę danego języka obcego nowożytnego,
b) "IV.1p." - oznaczającą poziom zbliżony do poziomu BI w skali globalnej biegłości językowej, o której mowa w pkt 1 lit. b - w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego prowadzoną w zakresie podstawowym,
c) "IV.Ir." - oznaczającą poziom zbliżony do poziomu B2 w skali globalnej biegłości językowej, o której mowa w pkt 1 lit. b - w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego prowadzoną w zakresie rozszerzonym.
11. Na świadectwach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i dotychczasowego liceum plastycznego, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia odnotowuje się w szczególności:
1) udział w olimpiadach;
2) udział w konkursach i turniejach wiedzy organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej i kuratora oświaty - co najmniej na szczeblu wojewódzkim;
3) osiągnięcia artystyczne i sportowe ucznia - co najmniej na szczeblu regionalnym;
4) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub na rzecz środowiska szkolnego.
12. Na dyplomach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i dotychczasowego liceum plastycznego, odnotowuje się szczególne osiągnięcia ucznia, o których mowa w ust. 11, uzyskane w cyklu kształcenia.
13. Na świadectwach i dyplomach, o których mowa w ust. 1, w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru wpisuje się numer, pod którym uczeń jest wpisany w księdze uczniów.
14. Na świadectwach i dyplomach szkół, o których mowa w ust. 1, uzyskiwanych na podstawie egzaminów eksternistycznych oraz w indeksach wydawanych osobom przystępującym do egzaminów eksternistycznych w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru wpisuje się numer, pod którym w księdze ewidencji wpisano osobę przystępującą do egzaminów eksternistycznych.
15. Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne szkół, o których mowa w ust. 1, opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków odciskiem pieczęci urzędowej o średnicy 36 mm, z wyjątkiem legitymacji szkolnych oraz dyplomów i indeksów w miejscach przeznaczonych na umieszczenie fotografii, w których używa się odcisku pieczęci urzędowej o średnicy 20 mm.
16. Arkusze ocen mają format A4 (210 x 297 mm). Arkusze ocen wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie. W miejscach zszycia umieszcza się pieczęć urzędową szkoły, w sposób uniemożliwiający wymianę kart arkusza.
17. Indywidualne protokoły egzaminów ucznia wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie. Druki indywidualnych protokołów egzaminów ucznia zszywa się, a w miejscu zszycia umieszcza się pieczęć urzędową szkoły, w sposób uniemożliwiający wymianę kart.
18. Protokoły egzaminu dyplomowego opatruje się odciskiem pieczęci urzędowej szkoły, przy której została powołana państwowa komisja egzaminacyjna, a protokoły egzaminów eksternistycznych oraz indeksy wydawane osobom przystępującym do egzaminów eksternistycznych - odciskiem pieczęci urzędowej szkoły, przy której została powołana państwowa komisja egzaminacyjna.
WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW, DYPLOMÓW I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH: DOTYCHCZASOWEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY SZTUK PIĘKNYCH, DOTYCHCZASOWEGO LICEUM PLASTYCZNEGO ORAZ DOTYCHCZASOWEJ SZKOŁY POMATURALNEJ BIBLIOTEKARSKIEJ I ANIMATORÓW KULTURY
Numer wzoru |
Symbol | Przeznaczenie |
1 | 2 | 3 |
1. Świadectwa szkół artystycznych | ||
1.1. Świadectwa promocyjne szkół artystycznych | ||
15a | ART/5c |
dla uczniów: 1) klasy II, IV i V dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych 2) klasy I-III dotychczasowego liceum plastycznego |
16a | ART/5c/w | jw. z wyróżnieniem |
19d | ART/6d | dla uczniów klasy III dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, którzy uzyskali pozytywne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
19e | ART/6d/w | jw. z wyróżnieniem |
19f | ART/6e | dla uczniów klasy III dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących |
1.2. Świadectwa ukończenia szkół artystycznych oraz klas programowo najwyższych szkół artystycznych dla uczniów, którzy nie ukończyli tych klas | ||
31a | ART/22a |
dla uczniów: 1) dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych 2) dotychczasowego liceum plastycznego - którzy nie przystąpili do egzaminu dyplomowego |
37a | ART/26a |
dla uczniów: 1) dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych 2) dotychczasowego liceum plastycznego - którzy nie ukończyli klasy programowo najwyższej |
2. Dyplomy szkół artystycznych | ||
2.1. Dyplomy ukończenia szkół artystycznych | ||
55a | ART/42a | dla uczniów dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych |
55b | ART/42b | dla uczniów dotychczasowego liceum plastycznego |
56a | ART/42a/w | dla uczniów dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych - z wyróżnieniem |
56b | ART/42b/w | dla uczniów dotychczasowego liceum plastycznego - z wyróżnieniem |
64a | ART/46b | dla uczniów dotychczasowej szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury |
2.2. Dyplomy ukończenia szkół artystycznych w trybie eksternistycznym | ||
66a | ART/51a | dla osób kończących dotychczasową ogólnokształcącą szkołę sztuk pięknych |
66b | ART/51b | dla osób kończących dotychczasowe liceum plastyczne |
72a | ART/56b | dla osób kończących dotychczasową szkołę pomaturalną bibliotekarską i animatorów kultury |
3. Inne druki szkolne | ||
3.1. Protokoły egzaminów | ||
78a | ART/72a | w latach szkolnych 2018/2019 - 2021/2022 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych |
w latach szkolnych 2018/2019 - 2022/2023 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów dotychczasowego liceum plastycznego | ||
79a | ART/72c |
w roku szkolnym 2017/2018 indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów: 1) dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych 2) dotychczasowego liceum plastycznego |
85a | ART/76a | indywidualny protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów dotychczasowej szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury |
3.2. Arkusze ocen | ||
89a | ART/82a |
dla uczniów: 1) dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych 2) dotychczasowego liceum plastycznego |
WZORY ŚWIADECTW, DYPLOMÓW I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH: DOTYCHCZASOWEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY SZTUK PIĘKNYCH, DOTYCHCZASOWEGO LICEUM PLASTYCZNEGO ORAZ DOTYCHCZASOWEJ SZKOŁY POMATURALNEJ BIBLIOTEKARSKIEJ I ANIMATORÓW KULTURY
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE WYDAWANIA ŚWIADECTW SZKÓŁ REALIZUJĄCYCH KSZTAŁCENIE OGÓLNE DLA UCZNIÓW KLAS ODPOWIADAJĄCYCH KLASOM I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ, KTÓRZY W ROKU SZKOLNYM 2017/2018 OTRZYMALI PROMOCJĘ DO KLASY PROGRAMOWO WYŻSZEJ Z WYRÓŻNIENIEM
2. Pierwsza strona świadectwa jest zadrukowana tłem giloszowym z literami RP. Strona druga, trzecia i czwarta jest zadrukowana tłem giloszowym bez tych liter.
3. Świadectwa mają format A4 (210 x 297 mm).
4. Świadectwa są drukowane na papierze o gramaturze 90 g/m2.
5. Świadectwo potwierdzające uzyskanie promocji z wyróżnieniem posiada na pierwszej stronie biało-czerwony pionowy pasek o szerokości 12 mm umieszczony w odległości 50 mm od lewej krawędzi świadectwa.
6. W części świadectwa przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych ogólnokształcących lub zajęć edukacyjnych artystycznych należy wpisać odpowiednio zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub zajęcia edukacyjne artystyczne zgodnie z kolejnością przyjętą w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych wydanych na podstawie art. 53 ust. 5 i art. 47 ust. 1 pkt 3 lit. a, b, d, e i f ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 i 1000).
7. Zajęcia edukacyjne artystyczne niepodlegające ocenie wpisuje się w części świadectwa przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych artystycznych. W przypadku zajęć edukacyjnych niepodlegających ocenie w miejscu stopnia wpisuje się odpowiednio "zrealizowany" lub "zrealizowana".
8. Na świadectwie i dyplomie szkoły realizującej kształcenie ogólne, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:
1) poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć;
2) ocenę z religii albo etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena;
3) ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i zajęcia z etyki.
9. Na świadectwach, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia odnotowuje się w szczególności:
1) udział w olimpiadach;
2) udział w konkursach i turniejach wiedzy organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej i kuratora oświaty - co najmniej na szczeblu wojewódzkim;
3) osiągnięcia artystyczne i sportowe ucznia - co najmniej na szczeblu regionalnym;
4) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub na rzecz środowiska szkolnego.
10. Na świadectwach w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru wpisuje się numer, pod którym uczeń jest wpisany w księdze uczniów.
11. Świadectwa opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków odciskiem pieczęci urzędowej o średnicy 36 mm.
WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW SZKÓŁ REALIZUJĄCYCH KSZTAŁCENIE OGÓLNE DLA UCZNIÓW KLAS ODPOWIADAJĄCYCH KLASOM I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ, KTÓRZY W ROKU SZKOLNYM 2017/2018 OTRZYMALI PROMOCJĘ DO KLASY PROGRAMOWO WYŻSZEJ Z WYRÓŻNIENIEM
Numer wzoru |
Symbol | Przeznaczenie |
1 | 2 | 3 |
1. Świadectwa szkół artystycznych | ||
1.1. Świadectwa promocyjne szkół artystycznych | ||
1a | ART/1/w | dla uczniów klas I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, którzy otrzymali promocje do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem |
2a | ART/1a/w | dla uczniów klas I-III Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, którzy otrzymali promocje do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem |
3a | ART/2/w | dla uczniów klas I-III Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, którzy otrzymali promocje do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
Grażyna J. Leśniak 12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
kk/pap 10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
Grażyna J. Leśniak 06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.2018.1193 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Świadectwa, dyplomy państwowe i inne druki szkolne szkół i placówek artystycznych. |
Data aktu: | 15/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 22/06/2018, 01/09/2018 |