Sposób realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunki wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA 1
z dnia 14 lipca 2006 r.
w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 1250) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych;
2)
warunki wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, w tym dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych;
3)
sposób sprawowania kontroli ilości i jakości ścieków.
§  2.
Dostawca ścieków przemysłowych wprowadzając je do urządzeń kanalizacyjnych, zapewnia:
1)
ograniczenie lub eliminację substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, określonych w przepisach dotyczących warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego;
2)
równomierne ich odprowadzanie, odpowiednio do przepustowości kanałów i dopuszczalnego obciążenia oczyszczalni ścieków;
3)
ograniczenie tych zanieczyszczeń, które niekorzystnie wpływają na pracę oczyszczalni ścieków.
§  3.
W sytuacji powiadomienia przez dostawcę ścieków przemysłowych o awarii, powodującej zrzut niebezpiecznych substancji do urządzeń kanalizacyjnych, stosuje się przepisy o ochronie środowiska.
§  4.
Instalowanie niezbędnych urządzeń podczyszczających ścieki przemysłowe powinno odbywać się zgodnie z najlepszymi dostępnymi technikami, uwzględniającymi w szczególności ograniczenie oddziaływania ścieków na środowisko.
§  5.
Dostawca ścieków przemysłowych udostępnia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu niezbędne dane o rodzaju i wielkości produkcji i stosowanych procesach technologicznych oraz o gospodarce ściekowej w zakładzie, w celu określenia ilości i czasowego rozkładu dopływu ścieków przemysłowych oraz rodzaju ich zanieczyszczenia.
§  6.
Dostawca ścieków przemysłowych eksploatując własną sieć i urządzenia podczyszczające, jest obowiązany postępować w sposób zapewniający ochronę środowiska.
§  7.
Ścieki przemysłowe nie mogą być rozcieńczane wodą w celu uzyskania dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń określonych w rozporządzeniu.
§  8.
Ścieki przemysłowe mogą być wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych, jeżeli:
1)
nie stanowi to zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne, stanu konstrukcji budowlanych i prawidłowego działania tych urządzeń oraz oczyszczalni ścieków, a także dla spełnienia przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne warunków pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi i stosowania osadów ściekowych;
2)
spełnione są przez dostawcę ścieków przemysłowych warunki posiadanego pozwolenia wodnoprawnego, gdy takie pozwolenie jest wymagane na podstawie przepisów Prawa wodnego;
3)
temperatura tych ścieków nie przekracza 35°C, a odczyn pH mieści się w przedziale od 6,5 do 9,5, z wyłączeniem ścieków zawierających cyjanki i siarczki, dla których pH mieści się w przedziale od 8 do 10;
4)
są podatne na mechaniczno-biologiczne procesy oczyszczania.
§  9.
1.
Ścieki przemysłowe zawierające substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego odprowadzane z określonych rodzajów produkcji do urządzeń kanalizacyjnych, z zastrzeżeniem § 15, nie powinny zawierać tych substancji w ilościach przekraczających dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia powinny być spełnione w próbce średniej dobowej, proporcjonalnej do przepływu, zmieszanej z próbek pobranych przez dostawcę ścieków przemysłowych ręcznie lub automatycznie, w odstępach co najwyżej dwugodzinnych.
3.
Pobór próbek ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz pomiary stężeń tych substancji powinny być wykonywane przez dostawcę ścieków przemysłowych nie rzadziej niż raz na kwartał, w miejscu reprezentatywnym dla odprowadzanych ścieków.
§  10.
1.
Ścieki przemysłowe wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych, zawierające substancje zanieczyszczające wymienione w załączniku nr 2 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 15, nie powinny zawierać tych substancji w ilościach przekraczających dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń określonych w tym załączniku.
2.
Dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia powinny być spełnione w próbce średniej dobowej, proporcjonalnej do przepływu, zmieszanej z próbek pobranych przez dostawcę ścieków przemysłowych ręcznie lub automatycznie, w odstępach co najwyżej dwugodzinnych. W przypadku odczynu i temperatury wartości odnoszą się do próbek jednorazowych pobranych losowo.
3.
Pobór próbek ścieków przemysłowych zawierających substancje zanieczyszczające wymienione w załączniku nr 2 do rozporządzenia oraz pomiary stężeń tych substancji powinny być wykonywane przez dostawcę ścieków przemysłowych nie rzadziej niż dwa razy w roku, w miejscu reprezentatywnym dla odprowadzanych ścieków.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne prowadząc kontrolę ścieków przemysłowych wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych, ustala miejsce, sposób i częstotliwość poboru kontrolnych próbek.
2.
Pobór kontrolnych próbek odbywa się po zawiadomieniu dostawcy ścieków przemysłowych o zamiarze przeprowadzenia kontroli i w obecności upoważnionego przedstawiciela dostawcy ścieków przemysłowych.
§  12.
1.
Zakres wskaźników zanieczyszczeń i ich dopuszczalne wartości oraz maksymalną wartość strumienia objętości ścieków przemysłowych, w zależności od specyfiki tych ścieków, ustala przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, uwzględniając warunki pozwoleń wodnoprawnych, o których mowa w § 8 pkt 1 i 2.
2.
Dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ustala na podstawie:
1)
bilansu ilości i jakości ścieków komunalnych, odprowadzanych do oczyszczalni ścieków;
2)
faktycznej przepustowości oczyszczalni i stosowanej technologii oczyszczania ścieków oraz uzyskiwanego stopnia redukcji zanieczyszczeń i sposobu stosowania osadów ściekowych;
3)
uzgodnionej z dostawcą ścieków przemysłowych możliwości zastosowania w zakładzie najlepszej dostępnej techniki w produkcji i podczyszczaniu tych ścieków, w celu zmniejszenia ładunków zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych wprowadzanych do kanalizacji.
§  13.
Jeżeli ilość wprowadzanych ścieków przemysłowych stanowi więcej niż 10% ogólnej ilości ścieków komunalnych odprowadzanych do oczyszczalni lub gdy jest to niezbędne dla spełnienia warunków przy stosowaniu osadów z oczyszczalni na cele nieprzemysłowe, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może ustalić niższe dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  14.
Jeżeli ilość wprowadzanych ścieków przemysłowych stanowi mniej niż 10% ogólnej ilości ścieków komunalnych odprowadzanych do oczyszczalni, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może ustalić wyższe dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia, po spełnieniu warunków, o których mowa w § 8.
§  15.
W przypadku braku oczyszczalni ścieków w zbiorczym systemie kanalizacyjnym przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ustala warunki wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego.
§  16.
W badaniach próbek ścieków przemysłowych wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych stosuje się metodyki referencyjne analizy, takie jak metodyki określone w przepisach dotyczących warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego.
§  17.
Osady z oczyszczalni ścieków obsługującej zbiorczy system kanalizacyjny nie powinny stanowić zagrożenia dla środowiska oraz powinny nadawać się do ich stosowania zgodnie z przepisami o odpadach.
§  18.
Warunki wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego w ściekach pochodzących z oczyszczania gazów odlotowych z procesu termicznego przekształcania odpadów przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ustala zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 16 sierpnia 2006 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 DOPUSZCZALNE WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ DLA NIEKTÓRYCH SUBSTANCJI SZCZEGÓLNIE SZKODLIWYCH DLA ŚRODOWISKA WODNEGO W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Rodzaj substancji Rodzaj produkcji Jednostka miary Dopuszczalne wartości
średnia dobowa średnia miesięczna
1 2 3 4 5 6
1 Rtęć (Hg) Elektroliza chlorków metali alkalicznych za pomocą elektrolizerów rtęciowych mg Hg/l ścieków1) 0,2 0,05
Zakłady przemysłu chemicznego stosujące katalizatory rtęciowe w produkcji chlorku winylu i innych procesach.

Produkcja katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu.

Produkcja organicznych i nieorganicznych związków rtęci oraz baterii galwanicznych zawierających rtęć.

Zakłady odzysku rtęci, wydobycia i rafinacji metali nieżelaznych oraz oczyszczania odpadów zawierających rtęć

mg Hg/l ścieków 0,1 0,05
Inne zakłady mg Hg/l ścieków 0,06 0,03
2 Kadm (Cd) Produkcja związków kadmu, wydobywanie cynku, rafinacja ołowiu i cynku, powlekanie elektrolityczne, przemysł metalowy (związany z kadmem) i metali nieżelaznych oraz produkcja: barwników, stabilizatorów, baterii elektrolitycznych, kwasu fosforowego i/lub nawozów fosforowych z fosforytów, produkcja baterii galwanicznych i akumulatorów mg Cd/l ścieków 0,4 0,2
Przemysł szklarski mg Cd/l ścieków 0,1
Przemysł ciepłowniczy mg Cd/l ścieków 0,05
Przemysł ceramiczny mg Cd/l ścieków 0,07
Inne zakłady mg Cd/l ścieków 0,4 0,2
3 Heksachlorocykloheksan

(HCH)2)

mg HCH/l ścieków 0 0
4 Tetrachlorometan

(CCl4)

Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesach obejmujących i nieobejmujących prania.

Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (łącznie z wysokociśnieniowym elektrolitycznym wytwarzaniem chloru) i metanolu

mg CCl4/l ścieków 3,0 1,5
Inne zakłady mg CCl4/l ścieków 3,0 1,5
5 Pentachlorofenol (PCP)

2,3,4,5,6-pięciochloro-l-hydroksybenzen i jego sole

Produkcja pentachlorofenolanu sodu przez hydrolizę heksachlorobenzenu mg PCP/l ścieków 2,0 1,0
Inne zakłady mg PCP/l ścieków 2,0 1,0
6 Aldryna, dieldryna,

endryna, izodryna2)

mg/l ścieków 0 0
7 Dwuchloro-

dwufenylo-

trójchloroetan (DDT)2)

mg/l ścieków 0 0
8 Wielopierścieniowe chlorowane

dwufenyle (PCB)2)

mg/l ścieków 0 0
9 Wielopierścieniowe chlorowane trójfenyle (PCT)2) mg/l ścieków 0 0
10 Heksachlorobenzen

(HCB)

Produkcja i przetwórstwo heksachlorobenzenu mg HCB/l ścieków 0,0 0,0
Produkcja tetrachloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie mg HCB/l ścieków 3,0 1,5
Produkcja trichloroetylenu (TRI) i/lub tetrachloroetylenu (PER) za pomocą innych procesów mg HCB/l ścieków 2,0 1,0
Przemysł metali nieżelaznych mg HCB/l ścieków 0,003
Inne zakłady mg HCB/l ścieków 2,0 1,0
11 Heksachlorobutadien

(HCBD)

Produkcja tetrachloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie mg HCBD/l ścieków 3,0 1
Inne zakłady mg HCBD/l ścieków 3,0 1,0
12 Trichlorometan

(chloroform)

(CHCl3)

Produkcja chlorometanów z metanolu lub z kombinacji metanolu i metanu (tj. przez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie chlorku metylu) oraz produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu mg CHCl3/l ścieków3) 2,0 1,0
Inne zakłady mg CHCl3/l ścieków3) 2,0 1,0
13 1,2-dichloroetan

(EDC)

Produkcja 1,2-dichloroetanu bez przetwarzania i wykorzystania w tym samym zakładzie mg EDC /l ścieków

przy 2 m3/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC

2,5 1,25
Produkcja 1,2-dichloroetanu i przetwarzanie lub wykorzystanie w tym samym zakładzie4) mg EDC/l ścieków

przy 2,5 m3/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC

5,0 2,5
Przetwarzanie 1,2-dichloroetanu w substancje inne niż chlorek winylu, w szczególności produkcja etylenodwuaminy, etylenopoliaminy,

1,1,1 -trichloroetanu, trichloroetylenu i nadchloroetylenu

mg EDC/l ścieków

przy 2,5 m3/t zdolności przetwarzania EDC

2,0 1,0
Stosowanie EDC do odtłuszczania metali poza zakładem produkującym EDC5) mg EDC/l ścieków 0,2 0,1
Inne zakłady5) mg EDC/l ścieków 0,2 0,1
14 Trichloroetylen

(TRI)

Produkcja trichloroetylenu (TRI) i tetrachloroetylenu (PER) mg TRI/l ścieków 1,0 0,5
Stosowanie TRI do odtłuszczania metali6) mg TRI/l ścieków 0,2 0,1
Inne zakłady mg TRI/l ścieków 0,2 0,1
15 Tetrachloroetylen

(PER)

Produkcja trichloroetylenu (TRI) i tetrachloroetylenu (PER);

proces TRI-PER

mg PER/l ścieków

przy 5 m3/t produkcji TRI+PER

1,0 0,5
Produkcja tetrachlorometanu i tetrachloroetylenu (PER);

proces TETRA-PER

mg PER/l ścieków

przy 2 m3/t produkcji TETRA+PER

2,5 1,25
Inne zakłady mg PER/l ścieków 1,0 0,5
16 Trichlorobenzen

(TCB)

jako suma trzech izomerów

(1,2,3-TCB + 1,2,4-TCB + 1,2,5-TCB)

Produkcja trichlorobenzenu przez odchlorowodorowanie heksachlorocykloheksanu (HCH) i/lub przetwarzanie trichlorobenzenu mg TCB/l ścieków

przy 10 m3/t produkcji

TCB

2,0 1,0
Produkcja i/lub przetwarzanie chlorobenzenu przez chlorowanie benzenu mg TCB/l ścieków

przy 10 m3/t produkcji

lub przetworzenia jedno- lub dwuchlorobenzenu

0,1 0,05
Inne zakłady mg TCB/l ścieków 0,1 0,05
Objaśnienia:

1) Wartości dopuszczalne stosują się do całkowitej ilości rtęci obecnej we wszystkich zawierających rtęć ściekach odprowadzanych z terenu zakładu.

2) Substancje, których produkcja, stosowanie i wprowadzenie do obrotu jest w Polsce zabronione.

3) Jeżeli to możliwe, wartość średnia dobowa nie powinna przekraczać dwukrotnej wartości średniej miesięcznej.

4) Jeżeli zdolność przetwarzania i wykorzystania 1,2-dichloroetanu jest większa od zdolności produkcyjnej, wartości dopuszczalne odnoszą się do całkowitej zdolności przetwarzania i wykorzystania.

5) Wartości dopuszczalne stosują się do zrzutów przekraczających 30 kg EDC na rok.

6) Wartości dopuszczalne stosują się do zrzutów przekraczających 30 kg TRI na rok.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 DOPUSZCZALNE WARTOŚCI DLA POZOSTAŁYCH WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Rodzaj substancji Jednostka Dopuszczalna wartość
1 2 3 4
1 Zawiesiny łatwo opadające ml/l 10
2 Zawiesiny ogólne mg/l 1)
3 Chemiczne zapotrzebowanie tlenu (ChZTCr) mg O2/l 1)
4 Pięciodobowe biochemiczne zapotrzebowanie tlenu (BZT5) mg O2/l 1)
5 Ogólny węgiel organiczny (OWO) mg C/l 1)
6 Azot amonowy mg NNH4/l 1002) 2003)
7 Azot azotynowy mg NNO2/l 10
8 Fosfor ogólny mg P/l 1)
9 Chlorki mg Cl/l 1000
10 Siarczany mg SO4/l 500
11 Siarczyny mg SO3/l 10
12 Żelazo ogólne mg Fe/l 4)
13 Glin mg Al/l 4)
14 Antymon mg Sb/l 0,5
15 Arsen mg As/l 0,5
16 Bar mg Ba/l 5
17 Beryl mg Be/l 1
18 Bor mg B/l 10
19 Cynk mg Zn/l 5
20 Cyna mg Sn/l 2
21 Chrom+6 mg Cr/l 0,2
22 Chrom ogólny mg Cr/l 1
23 Kobalt mg Co/l 1
24 Miedź mg Cu/l 1
25 Molibden mg Mo/l 1
26 Nikiel mg Ni/l 1
27 Ołów mg Pb/l 1
28 Selen mg Se/l 1
29 Srebro mg Ag/l 0,5
30 Tal mg Tl/l 1
31 Tytan mg Ti/l 2
32 Wanad mg V/l 2
33 Chlor wolny mg Cl2/l 1
34 Chlor całkowity mg Cl2/l 4
35 Cyjanki związane mg CN/l 5
36 Cyjanki wolne mg CN/l 0,5
37 Fluorki mg F/l 20
38 Siarczki mg S/l 1
39 Rodanki mg CNS/l 30
40 Fenole lotne (indeks fenolowy) mg/l 15
41 Węglowodory ropopochodne mg/l 15
42 Substancje ekstrahujące się eterem naftowym mg/l 100
43 Insektycydy fosforoorganiczne mg/l 0,1
44 Lotne związki chloroorganiczne (VOX) mg Cl/l 1,5
45 Adsorbowalne związki chloroorganiczne (AOX) mg Cl/l 1
46 Lotne węglowodory aromatyczne (BTX - benzen, toluen, ksylen) mg/l 1
47 Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) mg C/l 0,2
48 Surfaktanty anionowe (substancje powierzchniowo czynne anionowe) mg/l 15
49 Surfaktanty niejonowe (substancje powierzchniowo czynne niejonowe) mg/l 20
Objaśnienia:

1) Wartości wskaźników należy ustalać na podstawie dopuszczalnego obciążenia oczyszczalni ładunkiem tych zanieczyszczeń.

2) Dotyczy ścieków odprowadzanych do oczyszczalni dla aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców < 5000.

3) Dotyczy ścieków odprowadzanych do oczyszczalni dla aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców ≥ 5000.

4) Zanieczyszczenie ogranicza wartość wskaźnika: zawiesiny łatwo opadające.

1 Obecnie działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo kieruje Minister Infrastruktury i Budownictwa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz.U.2015.1907).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2002 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz.U.2002.129.1108), które zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2005.85.729) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Ministerstwo pracy odkryło karty w sprawie wartościowania stanowisk i przejrzystości wynagrodzeń

Dokonanie oceny wartości pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku oraz określenie kryteriów służących ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń w sposób obiektywny oraz neutralny pod względem płci, a także wykluczający wszelką bezpośrednią lub pośrednią dyskryminację ze względu na płeć to nowe obowiązki pracodawców. Wprowadzi je nowa ustawa, która ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy.

Grażyna J. Leśniak 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1757 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunki wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
Data aktu: 14/07/2006
Data ogłoszenia: 25/10/2016
Data wejścia w życie: 16/08/2006