Nadzór i kontrola w zakresie przestrzegania warunków ochrony radiologicznej w jednostkach organizacyjnych stosujących aparaty rentgenowskie do celów diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 22 grudnia 2006 r.
w sprawie nadzoru i kontroli w zakresie przestrzegania warunków ochrony radiologicznej w jednostkach organizacyjnych stosujących aparaty rentgenowskie do celów diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych

Na podstawie art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1689, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób sprawowania nadzoru i przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania warunków ochrony radiologicznej w jednostkach organizacyjnych stosujących aparaty rentgenowskie do celów diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych, zwanych dalej "jednostkami kontrolowanymi", przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, komendanta wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej lub państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanych dalej "organami nadzoru".
§  2.
1.
W ramach sprawowania nadzoru organ nadzoru:
1)
zarządza kontrolę w przypadku uzyskania informacji o naruszeniu zasad ochrony radiologicznej powodującym zagrożenie życia lub zdrowia;
2)
współpracuje z właściwymi konsultantami wojewódzkimi do spraw radiologii i diagnostyki obrazowej radioterapii onkologicznej oraz medycyny nuklearnej.
2.
Planowaną kontrolę w zakresie przestrzegania przepisów określających wymagania ochrony radiologicznej przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 4 lata lub po wystąpieniu jednostki kontrolowanej do organu nadzoru.
§  3.
Czynności podejmowane w trakcie przeprowadzania kontroli, zwane dalej "czynnościami kontrolnymi", powinny być wykonywane w sposób:
1)
zapewniający obiektywne ustalenie stanu faktycznego oraz rzetelne jego udokumentowanie, pozwalające na ocenę sposobu działania jednostki kontrolowanej;
2)
niezakłócający w istotnym stopniu działalności prowadzonej przez jednostkę kontrolowaną, w szczególności realizacji jej zobowiązań wobec osób trzecich.
§  4.
1.
Pracownik bądź pracownicy upoważnieni przez organ nadzoru do przeprowadzenia kontroli, zwani dalej "kontrolującymi", przeprowadzają kontrolę na podstawie upoważnienia, określonego w odrębnych przepisach, po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej legitymacji służbowych i dokonaniu wpisu w książce kontroli sanitarnej określającego przedmiot i zakres kontroli.
2.
W przypadku gdy w trakcie przeprowadzania kontroli zajdzie konieczność wydłużenia czasu trwania kontroli, zmiany jej przedmiotu lub zakresu albo miejsca jej przeprowadzenia, kontrolujący niezwłocznie informują o tym jednostkę kontrolowaną, przedstawiając stosowne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
§  5.
1.
Kontrola rozpoczyna się w dniu, w którym nastąpiło okazanie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, nie wcześniej jednak niż z datą określoną w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.
2.
Za dzień zakończenia kontroli uważa się dzień podpisania protokołu przez kontrolujących i kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku gdy kierownik jednostki kontrolowanej odmówi podpisania protokołu, za dzień zakończenia kontroli uważa się dzień, w którym została wykonana ostatnia czynność kontrolna.
3.
Po zakończeniu kontroli kontrolujący dokonują wpisu do książki kontroli sanitarnej.
4.
O zakończeniu kontroli informuje się kierownika jednostki kontrolowanej.
§  6.
Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
1)
udostępnia obiekty i pomieszczenia;
2)
zapewnia wgląd do wszelkich dokumentów związanych z przedmiotem kontroli;
3)
udziela wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli;
4)
udostępnia środki łączności, którymi dysponuje, w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności kontrolnych;
5)
udostępnia kontrolującemu, w miarę możliwości, posiadane urządzenia techniczne służące usprawnieniu wykonywania czynności kontrolnych, w tym sporządzania kopii dokumentów.
§  7.
1.
Kontrolujący ustalają stan faktyczny, opierając się w szczególności na:
1)
dokumentach i informacjach zawartych w wyjaśnieniach udzielonych przez kierownika jednostki kontrolowanej i pracowników jednostki kontrolowanej lub innych osób mogących w istotnym stopniu przyczynić się do ustalenia stanu faktycznego;
2)
oględzinach.
2.
Jeżeli zebrane w toku kontroli informacje są niewystarczające dla wykazania spełnienia warunków ochrony radiologicznej, kontrolujący mogą sprawdzić stan tej ochrony poprzez:
1)
wykonanie pomiarów dozymetrycznych;
2)
wykonanie pomiarów zgodności fizycznych parametrów nowo instalowanej aparatury rentgenowskiej lub aparatury rentgenowskiej będącej po naprawach pod względem spełnienia testów akceptacyjnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 33c ust. 9 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą";
3)
wykonanie pomiarów zgodności fizycznych parametrów aparatury rentgenowskiej pod względem spełnienia testów podstawowych i specjalistycznych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 33c ust. 9 ustawy.
§  8.
1.
Wyniki przeprowadzonej kontroli wraz z zaleceniami pokontrolnymi kontrolujący przedstawiają w protokole kontroli.
2.
Protokół kontroli powinien zawierać w szczególności:
1)
wskazanie nazwy (firmy) albo imienia i nazwiska oraz adresu jednostki kontrolowanej;
2)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3)
imię/imiona, nazwisko/nazwiska i stanowisko/stanowiska służbowe kontrolujących;
4)
określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
5)
opis stanu faktycznego ustalonego w trakcie kontroli, z uwzględnieniem stwierdzonych naruszeń;
6)
wykaz załączonych dokumentów;
7)
informację o pouczeniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie zgłaszania zastrzeżeń do protokołu oraz o prawie odmowy podpisania protokołu.
§  9.
1.
Protokół kontroli podpisują kierownik jednostki kontrolowanej i kontrolujący.
2.
Po przedstawieniu kierownikowi jednostki kontrolowanej protokołu do podpisu może on złożyć na piśmie w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania zastrzeżenia do tego protokołu albo odmówić podpisania protokołu, składając pisemne wyjaśnienie odmowy podpisania protokołu.
3.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący dokonują ich analizy oraz w razie potrzeby podejmują dodatkowe czynności kontrolne. W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają odpowiednią część protokołu kontroli.
4.
O odmowie podpisania protokołu kontroli przez kierownika jednostki kontrolowanej kontrolujący czynią wzmiankę w protokole.
5.
Odmowa podpisania protokołu kontroli nie stanowi przeszkody do podpisania go przez kontrolujących.
6.
Po sporządzeniu protokołu kontroli w dwóch egzemplarzach jeden egzemplarz protokołu kontrolujący pozostawiają kierownikowi jednostki kontrolowanej.
§  10.
Po doręczeniu kierownikowi jednostki kontrolowanej protokołu kontroli nie dokonuje się w nim żadnych poprawek i dopisków, z wyjątkiem adnotacji dotyczącej odmowy podpisania protokołu przez kierownika jednostki kontrolowanej lub pisemnie upoważnionego przez niego przedstawiciela.
§  11.
1.
W przypadku wystąpienia przeszkód uniemożliwiających przeprowadzenie kontroli należy podjąć kontrolę w możliwie najbliższym terminie po ustąpieniu przeszkody.
2.
Jeżeli przeszkody uniemożliwiające kontrolę są zawinione przez jednostkę kontrolowaną, należy ponowić kontrolę z ewentualnym udziałem przedstawicieli innych organów kontrolnych.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 oraz z 2006 r. Nr 52, poz. 378, Nr 104, poz. 708, Nr 133, poz. 935 i Nr 170, poz. 1217.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.1.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadzór i kontrola w zakresie przestrzegania warunków ochrony radiologicznej w jednostkach organizacyjnych stosujących aparaty rentgenowskie do celów diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych.
Data aktu: 22/12/2006
Data ogłoszenia: 05/01/2007
Data wejścia w życie: 20/01/2007