united kingdom
ukraine

Tryb, sposób i warunki współfinansowania inwestycji kolejowych w transporcie intermodalnym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 4 września 2006 r.
w sprawie trybu, sposobu i warunków współfinansowania inwestycji kolejowych w transporcie intermodalnym2)

Na podstawie art. 38 ust. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb, sposób i warunki współfinansowania ze środków publicznych inwestycji kolejowych realizowanych na podstawie Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006.
§  2.
O wsparcie finansowe mogą ubiegać się przedsiębiorcy państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy wykonują lub zamierzają wykonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność, o której mowa w Działaniu 1.3. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 235, poz. 2350, z 2005 r. Nr 95, poz. 800 i Nr 135, poz. 1141 oraz z 2006 r. Nr 109, poz. 753), w zakresie określonym decyzją Komisji Europejskiej z dnia 25 stycznia 2006 r. nr N 160/2005 - Polska.
§  3.
Wsparcie finansowe jest udzielane przedsiębiorcy, o którym mowa w § 2, wykonującemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, zwanemu dalej "beneficjentem".
§  4.
1.
Wsparcie finansowe jest udzielane w formie dofinansowania projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej "EFRR", i budżetu państwa na inwestycje dotyczące centrów logistycznych i terminali transportu intermodalnego, których przewidywany okres użytkowania będzie dłuższy niż pięć lat.
2.
Do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszty przeznaczone na:
1)
zakup lub modernizację urządzeń dźwigowych oraz urządzeń do przeładunku, których przewidywany okres użytkowania będzie dłuższy niż pięć lat;
2)
zakup lub modernizację systemów teleinformatycznych oraz wyposażenia logistycznego i systemów związanych z transportem intermodalnym, a także wydatki na ich wdrożenie;
3)
infrastrukturę wykorzystywaną wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego w zakresie:
a)
budowy, rozbudowy, przebudowy oraz nabycia prawa do gruntów pod budowę:
placów składowych i przeładunkowych, parkingów, zaplecza technicznego dla obsługi taboru, dróg wewnętrznych i dojazdowych, przejść podziemnych i magazynów,
torów dojazdowych, przeładunkowych i podsuwnicowych, przejazdów i rozjazdów kolejowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
b)
modernizacji urządzeń telekomunikacyjnych, urządzeń zaopatrzenia w wodę, instalacji wodno-kanalizacyjnych, systemów odwodnienia i instalacji energetycznych;
4)
prace projektowe i dokumentację związaną z inwestycjami, o których mowa w pkt 3;
5)
promowanie projektów.
§  5.
1.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi na:
1)
zakup sprzętu, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 i 2-30 % kosztów kwalifikowanych;
2)
infrastrukturę, prace projektowe, przygotowanie dokumentów i promowanie projektów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 3-5 - 50 % kosztów kwalifikowanych.
2.
Wysokość wsparcia finansowego z EFRR jest ograniczona warunkami określonymi w:
1)
rozporządzeniu Rady (WE) 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 31);
2)
rozporządzeniu Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. UE L 072 z 11.03.2004, s. 66; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 122).
§  6.
1.
Wsparcie finansowe jest udzielane na wniosek o dofinansowanie złożony przez beneficjenta do ministra właściwego do spraw transportu.
2.
Wzór wniosku oraz tryb składania określa rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 25 maja 2006 r. w sprawie trybu składania oraz wzorów dokumentów obowiązujących w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 93, poz. 647).
3.
Wybór wniosków jest dokonywany zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006, z tym że udzielenie wsparcia finansowego nie może prowadzić do naruszenia konkurencji na rynku wspólnotowym, w stopniu niezgodnym z interesem Wspólnoty.
4.
Wsparcie finansowe jest udzielane na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między beneficjentem a ministrem właściwym do spraw transportu, której wzór został określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2.
5.
Wsparcie finansowe jest udzielane beneficjentowi pod warunkiem zapewnienia dostępu do terminali na niedyskryminujących zasadach.
§  7.
1.
Wsparcie finansowe podlega sumowaniu z każdym innym rodzajem pomocy udzielanej na realizację tego samego projektu, a suma pomocy łącznie nie może przekroczyć maksymalnej wysokości wsparcia finansowego, określonej w § 5.
2.
Beneficjent informuje ministra właściwego do spraw transportu o każdym innym wsparciu finansowym, otrzymanym na realizację tego samego projektu.
3.
Beneficjent, w przypadku przekroczenia maksymalnej wysokości wsparcia finansowego, zwraca kwotę stanowiącą nadwyżkę ministrowi właściwemu do spraw transportu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Rozporządzenie stanowi Program pomocy dla rozwoju systemów intermodalnych zaakceptowany przez Komisję Europejską decyzją z dnia 25 stycznia 2006 r. nr N 160/2005 - Polska.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 144, poz. 1046.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.162.1150

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb, sposób i warunki współfinansowania inwestycji kolejowych w transporcie intermodalnym.
Data aktu: 04/09/2006
Data ogłoszenia: 12/09/2006
Data wejścia w życie: 20/09/2006