PRZEPISY ŻEGLUGOWE NA ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Rozdział 2. Znaki rozpoznawcze, podziałki zanurzenia i pomiary statków
Rozdział 3. Wzrokowa sygnalizacja statków
I. Przepisy ogólne
II. Sygnalizacja nocna i dzienna
IIA. Sygnalizacja w drodze
IIB. Sygnalizacja na postoju
III. Sygnalizacja specjalna
Rozdział 4. Sygnalizacja dźwiękowa statków. Łączność radiotelefoniczna
Rozdział 5. Znaki żeglugowe i oznakowanie dróg wodnych
Rozdział 6. Zasady ruchu żeglugowego
A. Przepisy ogólne
B. Mijanie, wyprzedzanie i kursy przecinające się
C. Pozostałe zasady ruchu
D. Promy
E. Przejścia pod mostami oraz przez jazy i śluzy
F. Ograniczona widzialność - ruch żeglugowy za pomocą radaru
G. Szczególne zasady ruchu żeglugowego
Rozdział 7. Zasady postoju
Rozdział 8. Postanowienia dodatkowe
Załączniki do przepisów żeglugowych:
Załącznik nr 1. Litera lub grupa liter rozpoznawczych kraju, w którym znajduje się port macierzysty lub miejsce rejestracji statku
Załącznik nr 2. Podziałki zanurzenia statków śródlądowych
Załącznik nr 3. Sygnalizacja wzrokowa statków
1. Przepisy ogólne
2. Sygnalizacja w drodze
3. Sygnalizacja na postoju
4. Sygnalizacja specjalna
Załącznik nr 4. Światła i kolory świateł nawigacyjnych na statkach
Załącznik nr 5. Natężenie światła i zasięg widzialności świateł nawigacyjnych na statkach
Załącznik nr 6. Sygnały dźwiękowe
I. Dźwięczność sygnałów
II. Kontrola poziomu natężenia akustycznego
III. Sygnały dźwiękowe statków (ogólne, mijania, wyprzedzania, zawracania, porty i boczne drogi wodne, sygnały podczas ograniczonej widzialności)
Załącznik nr 7. Znaki żeglugowe regulujące ruch żeglugowy na drogach wodnych
I. Podstawowe znaki żeglugowe
A. Znaki zakazu
B. Znaki nakazu
C. Znaki ograniczenia
D. Znaki zalecenia
E. Znaki informacyjne
II. Znaki pomocnicze
Załącznik nr 8. Oznakowanie szlaku żeglownego oraz dodatkowe oznakowanie jezior i szerokich dróg wodnych
I. Przepisy ogólne
II. Oznakowanie pływające granic szlaku żeglownego
III. Oznakowanie brzegowe przebiegu szlaku żeglownego
IV. Oznakowanie miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglugowych
V. Dodatkowe oznakowanie na potrzeby żeglugi za pomocą radaru
VI. Dodatkowe oznakowanie na jeziorach i szerokich drogach wodnych
VII. Oznakowanie akwenów zamkniętych dla ruchu żeglugowego lub akwenów o ograniczonym ruchu żeglugowym
VIII. Znaki specjalnego przeznaczenia
IX. Oznakowanie wejść do portów
Załącznik nr 9. Kategorie dróg wodnych i określenie kierunków ruchu na drogach wodnych
Przepisy ogólne
Użyte w niniejszych przepisach określenia oznaczają:
a) statek - statek uprawiający żeglugę śródlądową, w tym mały statek i prom, a także urządzenie pływające i statek morski,
b) statek o napędzie mechanicznym - statek wprowadzany w ruch przez mechaniczne urządzenie napędowe, z wyjątkiem statków, których mechaniczne urządzenie napędowe jest używane wyłącznie do małych przemieszczeń, w szczególności w portach lub miejscach załadunku i wyładunku, albo do zwiększenia sterowności statków podczas ich pchania albo holowania,
c) statek żaglowy - statek poruszający się wyłącznie za pomocą żagli; statek poruszający się równocześnie za pomocą żagli i mechanicznego urządzenia napędowego uznawany jest za statek o napędzie mechanicznym,
d) mały statek - statek, którego długość kadłuba jest mniejsza niż 20 m; do małych statków nie zalicza się, niezależnie od ich wymiarów, statków dopuszczonych do przewozu więcej niż 12 pasażerów, promów oraz statków przystosowanych do prowadzenia zestawów holowanych, pchanych lub sprzężonych, o ile takie zestawy nie składają się z małych statków,
e) urządzenie pływające - statek przeznaczony do wykonywania prac technicznych, utrzymywania szlaków żeglownych lub eksploatacji złóż kruszyw, posiadający specjalne urządzenia mechaniczne, a w szczególności: pogłębiarkę, kafar, dźwig pływający,
f) obiekt pływający - konstrukcję pływającą nieprzeznaczoną do uprawiania żeglugi, ale do celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych, warsztatowych, jako przystań, zakład kąpielowy albo dok,
g) scalone materiały pływające - konstrukcję przystosowaną do pływania, niebędącą statkiem lub obiektem pływającym, a w szczególności: tratwy, sprzężone łodzie flisackie, pontony, beczki,
h) prom - statek zakwalifikowany przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej jako prom i służący do przewozu osób i ładunków w poprzek drogi wodnej,
i) barka pchana - statek zbudowany lub przystosowany do przemieszczania w zestawie pchanym,
j) barka statku morskiego - barka pchana, skonstruowana do przewożenia jej przez statek morski i do pływania po śródlądowych drogach wodnych,
k) zestaw - zestaw holowany, pchany i sprzężony,
l) zestaw holowany - formację składającą się z jednego lub więcej statków, obiektów pływających lub scalonych materiałów pływających, holowanych przez jeden (lub więcej) statek o napędzie mechanicznym, zwany holownikiem,
m) zestaw pchany - sztywno lub elastycznie połączoną formację, składającą się ze statków, z których przynajmniej jeden znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym, zapewniającym poruszanie się zestawu, zwanym pchaczem,
n) zestaw sprzężony - formację składającą się ze statków połączonych burtami, z których żaden nie znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym, prowadzącym formację,
o) statek, obiekt pływający lub scalone materiały pływające na postoju - statek, obiekt pływający lub scalone materiały pływające stojące pośrednio lub bezpośrednio na kotwicy lub przycumowane do brzegu,
p) statek, obiekt pływający lub scalone materiały pływające w drodze - statek, obiekt pływający lub scalone materiały pływające niestojące pośrednio albo bezpośrednio na kotwicy, nieprzycumowane do brzegu i nieosiadłe na mieliźnie; dla statków, obiektów pływających i scalonych materiałów pływających w drodze określenie "zatrzymać się" oznacza zatrzymanie w stosunku do lądu,
q) statek zajęty połowem - statek łowiący sieciami, sznurami haczykowymi, włokami lub innymi narzędziami połowu, które ograniczają jego zdolność manewrową; określenie to nie obejmuje statku łowiącego włóczonymi sznurami haczykowymi lub innymi narzędziami połowu, które nie ograniczają zdolności manewrowej statku,
r) białe światło, czerwone światło, zielone światło, żółte światło, niebieskie światło - światła, których barwy odpowiadają warunkom określonym w załączniku nr 4,
s) jaskrawe światło, jasne światło, zwykłe światło - światła, których natężenia odpowiadają warunkom określonym w załączniku nr 4,
t) migające światło - rytmiczne światło z powtarzającymi się nieprzerwanie błyskami, w liczbie od 50 do 60 na minutę,
u) krótki dźwięk - dźwięk trwający około 1 sekundy; długi dźwięk - dźwięk trwający około 4 sekund; przerwy między kolejnymi następującymi po sobie dźwiękami powinny trwać około 1 sekundy,
v) seria bardzo krótkich dźwięków - sekwencję co najmniej sześciu dźwięków, trwających około 0,25 sekundy każdy, przedzielonych przerwami trwającymi około 0,25 sekundy,
w) trzytonowy sygnał dźwiękowy - trzykrotnie powtarzający się sygnał składający się z trzech dźwięków różnej tonacji, następujących bezpośrednio jeden po drugim, trwających łącznie około 2 sekund; częstotliwość dźwięków powinna znajdować się w przedziale od 165 do 297 herców, a między najwyższymi i najniższymi dźwiękami różnica powinna wynosić dwa pełne tony; każda składająca się z trzech dźwięków seria powinna rozpoczynać się od niskiego tonu i kończyć się wysokim tonem,
x) noc - okres między zachodem i wschodem słońca,
y) dzień - okres między wschodem i zachodem słońca,
z) stan przemęczenia - stan występujący w wyniku niewystarczającego odpoczynku lub choroby, wyrażający się w odstępstwach od norm powszechnie przyjętego zachowania i szybkości reakcji,
za) stan intoksykacji - stan nietrzeźwości, pozostawania pod wpływem środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji,
zb) skuter wodny - mały statek o napędzie mechanicznym, przystosowany do przewozu jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie,
zc) pomoc holownicza - pomoc w przemieszczaniu statku lub zestawu, udzielaną przez statek lub statki o napędzie mechanicznym, znajdujące się czasowo z przodu tego statku lub zestawu,
zd) wypadek żeglugowy - zdarzenie związane z ruchem lub postojem statku, w wyniku którego nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, uszkodzenie mienia znacznej wartości albo poważna awaria w rozumieniu przepisów Prawa ochrony środowiska,
ze) rejon śluzy lub pochylni - akweny, które, jeżeli nie są specjalnie oznakowane znakiem żeglugowym C.4, określonym w załączniku nr 7, znajdują się bezpośrednio powyżej i poniżej śluzy lub pochylni, aż do końca urządzeń cumowniczych,
zf) statek pasażerski - statek, który jest zbudowany lub przystosowany do przewozu więcej niż 12 pasażerów,
zg) głębokość tranzytowa - najmniejszą głębokość szlaku żeglownego określonego odcinka drogi wodnej,
zh) dyrektor urzędu - właściwego terytorialnie dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej,
zi) inspektor - uprawnionego do wykonywania zadań inspekcyjnych pracownika urzędu żeglugi śródlądowej,
zj) administracja drogi wodnej - właściwego terytorialnie dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej oraz dyrektora jednostki organizacyjnej, któremu powierzono, na mocy odrębnych przepisów, w stosunku do śródlądowych dróg wodnych, prawa właścicielskie oraz obowiązek ich utrzymania.
W celu uniknięcia bezpośrednio grożącego niebezpieczeństwa kierownik albo osoba odpowiedzialna za obiekt pływający powinna przedsięwziąć wszelkie środki podyktowane sytuacją, łącznie z odstąpieniem od przestrzegania niniejszych przepisów.
Nr rejestracyjny: Świadectwo zdolności żeglugowej nr: Ważne do: UŻŚ: |
Tabliczka powinna mieć wymiary nie mniejsze niż: długość - 120 mm, szerokość - 70 mm, a wysokość grawerowanych liter - 6 mm. Na tabliczce powinien znajdować się znak urzędu żeglugi śródlądowej, który wystawił dokumenty wyszczególnione na niej, stwierdzający wiarygodność tych danych.
Dokumenty barek pchanych nieposiadających tabliczek mogą zostać zastąpione ich kserokopiami uwierzytelnionymi przez organ, który je wystawił. Kserokopie powinny znajdować się na pchaczu.
Na statku i scalonych materiałach pływających powinien znajdować się aktualny egzemplarz przepisów żeglugowych oraz egzemplarz prawa miejscowego dla drogi wodnej, na której odbywa się podróż. Przepis ten nie dotyczy statków bez załogi i scalonych materiałów pływających oraz statków, które zostały zwolnione z obowiązku ich posiadania w przepisach prawa miejscowego, wydanych przez dyrektorów urzędów.
Kierownicy i osoby odpowiedzialne za obiekty pływające powinny stosować się do zaleceń i dyspozycji doraźnych w zakresie porządku i bezpieczeństwa żeglugi, wydanych przez inspektorów.
Kierownicy i osoby odpowiedzialne za obiekty pływające powinni umożliwić wejście na statek uprawnionym do inspekcji pracownikom urzędów żeglugi śródlądowej lub pracownikom innych kompetentnych organów oraz przeprowadzenie kontroli lub inspekcji, związanych z przestrzeganiem przepisów obowiązujących na śródlądowych drogach wodnych.
Kierownicy statków, scalonych materiałów pływających i osoby odpowiedzialne za obiekty pływające powinni dodatkowo przestrzegać przepisów prawa miejscowego określających szczegółowe warunki bezpieczeństwa ruchu i postoju statków, wydane przez dyrektorów urzędów w porozumieniu z administracją drogi wodnej.
Organizowanie zawodów sportowych oraz wszelkich innych imprez na wodzie, które mogą zakłócić porządek i bezpieczeństwo na drodze wodnej lub stworzyć utrudnienie dla ruchu żeglugowego, wymaga pisemnego zezwolenia dyrektora urzędu, wydanego na wniosek organizatora tych zawodów sportowych lub imprezy na wodzie. Organizator obowiązany jest również do powiadomienia Policji, pogotowia ratunkowego, straży pożarnej oraz uprawnionego do rybactwa, w rozumieniu przepisów o rybactwie śródlądowym.
Znaki rozpoznawcze, podziałki zanurzenia i pomiary statków
nazwę portu macierzystego umieszcza się na obydwu burtach lub na rufie statku; obok nazwy portu powinna znajdować się litera lub grupa liter rozpoznawczych kraju, w którym znajduje się port macierzysty statku lub miejsce rejestracji statku, zgodnie z wzorem określonym z załączniku nr 1.
Jeżeli statek nie ma nazwy lub innego znaku rozpoznawczego, to powinien mieć uwidocznioną nazwę armatora.
Wzrokowa sygnalizacja statków
Przepisy ogólne
Światła powinny mieć natężenie stałe i równomierne, chyba że niniejsze przepisy nie stanowią inaczej.
Sygnalizacja nocna i dzienna
Sygnalizacja w drodze
w nocy:
Statek o napędzie mechanicznym, który czasowo korzysta z pomocy holowniczej, powinien w dzień pokazywać żółtą kulę określoną w § 3.09 ust. 3.
w nocy:
w dzień:
żółty walec z dwoma pasami (czarnym i białym) umieszczonymi w górnej i dolnej jego części, przy czym białe pasy powinny znajdować się na skraju walca. Walec ten powinien być umieszczony pionowo w dziobowej części statku na takiej wysokości, aby był widoczny ze wszystkich stron.
w nocy:
zamiast świateł masztowych określonych w ust. 1 lit. a, trzy światła masztowe pionowo jedno nad drugim, w odstępach 1 m, umieszczone w przedniej części statku, w jego osi, na takiej wysokości, aby najwyższe i najniższe z tych świateł spełniały warunki określone w ust. 1 lit. a,
w dzień:
walec określony w ust. 1.
Przepis ten stosuje się także do statku lub statków o napędzie mechanicznym przemieszczających inne statki, scalone materiały pływające i obiekty pływające.
w nocy:
białe jasne światło, widoczne ze wszystkich stron umieszczone, w przedniej części statku, w jego osi, na wysokości co najmniej 6 m; wysokość ta może być obniżona do 2 m przy zastosowaniu świateł zwykłych,
w dzień:
żółtą kulę umieszczoną w takim miejscu i na takiej wysokości, aby była widoczna ze wszystkich stron.
Jeżeli w zestawie:
Określone wyżej znaki pokazywane przez statki holowane w jednym zestawie holowanym powinny znajdować się, w miarę możliwości, na jednakowej wysokości ponad zwierciadłem wody.
w nocy:
światło rufowe określone w § 3.08 ust. 1 lit. c.
Jeżeli na końcu zestawu holowanego przemieszcza się więcej niż dwa połączone burtami statki, to tylko zewnętrzne z tych statków powinny pokazywać te światła. Nie dotyczy to małych statków przemieszczających się na końcu zestawu holowanego.
w nocy:
zamiast światła białego światła burtowe określone w § 3.08 ust. 1 lit. b,
w dzień:
żółtą kulę.
Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy zestaw holowany wychodzi na wody morskie lub przychodzi z wód morskich i przebywa niewielką odległość od miejsca postoju.
w nocy:
(i) na statku znajdującym się na przedzie zestawu albo na jego lewej stronie, gdy na przedzie zestawu znajduje się więcej statków - trzy światła masztowe - umieszczone w przedniej części statku w taki sposób, aby tworzyły trójkąt równoboczny o podstawie poziomej prostopadłej do osi zestawu; górne światło powinno znajdować się na osi statku, na wysokości co najmniej 6 m; dolne światła powinny znajdować się o 1,1 m poniżej górnego światła, a odległość między nim powinna wynosić 1,25 m; wysokości te mogą zostać obniżone przy zastosowaniu światła jasnego, jednakże światła masztowe nie mogą zostać umieszczone poniżej świateł burtowych,
(ii) na pozostałych statkach zestawu, których cała szerokość jest widoczna z przodu - jedno światło masztowe - umieszczone w przedniej części statku, w jego osi, w miarę możliwości, 3 m poniżej górnego światła masztowego określonego w lit. a (i), jednak nie niżej niż 2 m i nie niżej niż światła burtowe,
(i) na pchaczu trzy światła rufowe - spełniające warunki określone w § 3.08 ust. 1 lit. c - umieszczone w linii poziomej prostopadłej do osi pchacza, w odległości po 1,25 m jedno od drugiego, na takiej wysokości, aby nie były zasłonięte przez statki zestawu,
(ii) na pozostałych, skrajnych statkach zestawu, których cała szerokość jest widoczna z tyłu - światło rufowe - jeżeli liczba statków jest większa niż dwa.
Jeśli zestaw pchany jest poprzedzany przez jeden lub więcej statków o napędzie mechanicznym, które udzielają mu pomocy holowniczej, to pchacz powinien pokazywać w dzień żółtą kulę określoną w § 3.09 ust. 3.
w nocy:
Jeśli zestaw sprzężony jest poprzedzany przez jeden lub więcej statków o napędzie mechanicznym, które udzielają mu pomocy holowniczej, to każdy statek w zestawie powinien pokazywać w dzień żółtą kulę określoną w § 3.09 ust. 3.
w nocy:
w nocy:
dwa zwykłe albo jasne światła, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone pionowo jedno nad drugim w odległości 1 m, w górnej części lub na szczycie masztu, przy czym górne z tych świateł powinno być czerwone, a dolne - zielone.
w dzień:
pokazywać czarny stożek wierzchołkiem skierowany w dół. Stożek powinien być umieszczony tak wysoko jak to jest możliwe, w miejscu najlepiej widocznym.
1. Pojedynczy mały statek o napędzie mechanicznym powinien pokazywać:
w nocy:
(i) położone zgodnie z warunkami określonymi w § 3.08 ust. 1 lit. b lub
(ii) złączone razem lub mogą świecić z jednej latarni w osi statku na dziobie lub w pobliżu dziobu statku,
w nocy:
- światła burtowe i światło rufowe, przy czym światła burtowe powinny być złączone razem lub świecić z jednej latarni i być umieszczone w osi statku, na dziobie lub w pobliżu dziobu, a światło rufowe - w tylnej części statku; światła te mogą być światłami zwykłymi, albo
- światła burtowe i światło rufowe świecące z tej samej latarni umieszczonej na szczycie masztu; światła te mogą być światłami zwykłymi, albo
- zwykłe białe, widoczne ze wszystkich stron światło - gdy długość statku jest mniejsza niż 7 m. Przy zbliżaniu się do innych statków statek ten powinien pokazywać drugie zwykłe białe światło.
w nocy:
zwykłe białe, widoczne ze wszystkich stron światło. Łódź należąca do wyposażenia statku, wykonująca czynności w jego pobliżu, powinna pokazywać takie światło przy zbliżaniu się innych statków.
w nocy:
niebieskie światło,
w dzień:
niebieski stożek skierowany wierzchołkiem w dół.
Znaki te powinny być umieszczone w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były dobrze widoczne ze wszystkich stron.
Niebieski stożek może być zastąpiony jednym niebieskim stożkiem na dziobie i jednym niebieskim stożkiem na rufie, umieszczonymi na wysokości nie mniejszej niż trzy metry od znaku wolnej burty.
w nocy:
dwa niebieskie światła,
w dzień:
dwa niebieskie stożki skierowane wierzchołkami w dół.
Znaki te powinny być umieszczone w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były dobrze widoczne ze wszystkich stron, i powinny być położone w linii pionowej w odstępie 1 m od siebie.
Dwa niebieskie stożki mogą być zastąpione dwoma niebieskimi stożkami na dziobie i dwoma niebieskimi stożkami na rufie statku, umieszczonymi na wysokości nie mniejszej niż trzy metry od znaku wolnej burty.
w nocy:
trzy niebieskie światła,
w dzień:
trzy niebieskie stożki skierowane wierzchołkami w dół.
Znaki te powinny być umieszczone w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były dobrze widoczne ze wszystkich stron, i powinny być położone w linii pionowej w odstępie 1 m od siebie.
Statki, które posiadają zezwolenie na przewóz więcej niż 12 pasażerów, o długości mniejszej niż 20 m powinny pokazywać dodatkowo:
w dzień:
żółty podwójny stożek, umieszczony w takim miejscu i na takiej wysokości, aby był widoczny ze wszystkich stron.
w nocy:
w dzień:
zieloną kulę umieszczoną na wysokości co najmniej 4 m.
w nocy:
w dzień:
zieloną kulę określoną w ust. 1.
w nocy:
w dzień:
biały walec umieszczony około 1 m poniżej zielonej kuli określonej w ust. 1.
Statek, któremu dyrektor urzędu nadał prawo pierwszeństwa przejścia w miejscach, w których obowiązuje kolejność przejścia, powinien pokazywać, oprócz innych znaków określonych niniejszymi przepisami:
w dzień:
czerwony trójkątny proporzec umieszczony w części dziobowej statku na takiej wysokości, aby był widoczny ze wszystkich stron.
w nocy:
jasne czerwone światło poruszające się wahadłowo, przy czym na małych statkach w miejscu czerwonego może być pokazywane białe jasne światło; światło to powinno być pokazywane w stronę zbliżających się statków, albo
dwa jasne czerwone światła, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone jedno pionowo nad drugim w odległości 1 m, w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były widoczne ze wszystkich stron,
w dzień:
czerwoną flagę poruszającą się wahadłowo; albo
dwie czarne kule umieszczone w linii pionowej jedna nad drugą w odległości 1 m, w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były widoczne ze wszystkich stron.
Scalone materiały pływające lub obiekty pływające powinny pokazywać:
w nocy:
jasne białe światła, widoczne ze wszystkich stron, w takiej liczbie, aby były widoczne zarysy tych konstrukcji.
Sygnalizacja na postoju
w nocy:
zwykłe białe światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone od strony szlaku żeglownego i na wysokości co najmniej 3 m.
Takie światło może być zastąpione zwykłym białym światłem na dziobie i zwykłym białym światłem na rufie, umieszczonymi od strony szlaku żeglownego na tej samej wysokości i widocznymi ze wszystkich stron.
w nocy:
dwa zwykłe białe światła, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone w odpowiednich miejscach: jedno - w dziobowej części statku na wysokości co najmniej 4 m, drugie - w rufowej części statku na wysokości co najmniej 2 m i w miarę możliwości o 2 m poniżej pierwszego światła,
w dzień:
czarną kulę umieszczoną w dziobowej części statku w takim miejscu i na takiej wysokości, aby była widoczna ze wszystkich stron.
w nocy:
na każdym statku zestawu 1 białe zwykłe światło widoczne ze wszystkich stron. Światło to powinno być umieszczone w przedniej części każdego statku zestawu, na wysokości co najmniej 4 m. Łączna liczba świateł zestawu nie powinna w zasadzie wynosić więcej niż 4, jednak zarys zestawu powinien być wyraźnie oznaczony,
w dzień:
czarną kulę na pchaczu lub na każdym z pchaczy i na statku prowadzącym zestaw lub na skrajnych statkach prowadzących zestaw.
Znajdujące się na postoju statki określone w § 3.14 powinny przestrzegać wymagań określonych w tym przepisie.
w nocy:
zwykłym białym światłem, widocznym ze wszystkich stron, w liczbie dostatecznej do określenia położenia tego sprzętu połowowego,
w dzień:
żółtymi pławami lub żółtymi flagami, w liczbie dostatecznej dla określenia położenia tego sprzętu połowowego.
w nocy:
dwa jasne lub dwa zwykłe zielone światła,
w dzień:
dwa zielone podwójne stożki i umieszczone pionowo w odległości 1 m od siebie,
w nocy:
czerwone światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone na takiej wysokości, jak górne światło zielone ze świateł określonych w lit. a, o natężeniu świecenia równym natężeniu tych świateł,
w dzień:
czerwoną kulę umieszczoną na takiej wysokości, jak podwójny górny stożek ze stożków określonych w lit. a.
Znaki te pokazuje również urządzenie pływające lub statek wymagające ochrony przed falowaniem,
w nocy:
jasne lub zwykłe czerwone i białe światła, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone pionowo czerwone nad białym w odległości 1 m od siebie,
w dzień:
flagę czerwono-białą lub dwie flagi, umieszczone pionowo w odległości 1 m od siebie, z których górna jest koloru czerwonego, a dolna - koloru białego,
w nocy:
czerwone światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone na wysokości światła czerwonego określonego w lit. c i o takim samym natężeniu świecenia,
w dzień:
flagę czerwoną umieszczoną na wysokości flagi czerwono-białej lub czerwonej, określonej w lit. c.
Flagi mogą być zastąpione tablicami w tym samym kolorze.
w nocy:
pławką z reflektorem radarowym świecącą zwykłym białym światłem, widocznym ze wszystkich stron,
w dzień:
żółtą pławką z reflektorem radarowym.
Sygnalizacja specjalna
Statki w drodze, wykonujące prace na drodze wodnej lub sondowanie, lub inne pomiary, mogą dodatkowo, obok sygnalizacji określonej w niniejszych przepisach, w dzień i w nocy pokazywać zwykłe lub jasne żółte migające światło, widoczne ze wszystkich stron. Wymienioną sygnalizację mogą pokazywać statki mające pisemne zezwolenie dyrektora urzędu.
w nocy:
zwykłe albo jasne czerwone nad białym światła, umieszczone pionowo w odstępie 1 m od siebie, w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były widoczne ze wszystkich stron i aby nie były odbierane jako inne światła przewidziane niniejszymi przepisami,
w dzień:
czerwono-białą flagę albo czerwoną flagę, umieszczoną pionowo w odstępie 1 m nad białą flagą, w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były widoczne ze wszystkich stron. Flagi mogą być zastąpione tablicami.
w nocy:
trzy zwykłe lub jasne światła, z których górne i dolne są czerwone, a środkowe - białe, umieszczone pionowo w odległości 1 m od siebie, w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były widoczne ze wszystkich stron,
w dzień:
dwie czarne kule i między nimi czarny podwójny stożek, umieszczone pionowo w odległości 1 m od siebie, w takim miejscu i na takiej wysokości, aby były widoczne ze wszystkich stron.
w nocy:
w dzień:
Światła i znaki powinny znajdować się nie niżej niż 2 m i nie wyżej niż na poziomie dolnego światła lub znaku określonego w ust. 1.
w nocy:
dwa zwykłe lub jasne, widoczne ze wszystkich stron światła, z których górne jest zielone, a dolne białe, umieszczone pionowo w odległości co najmniej 1 m od siebie, na takiej wysokości, aby były widoczne ze wszystkich stron; światła te powinny znajdować się przed światłem określonym w § 3.08 ust. 1 lit. a, przy czym górne światło powinno znajdować się poniżej tego światła, a dolne - powyżej świateł określonych w § 3.08 ust. 1 lit. b, w miarę możliwości, na wysokości dwa razy większej niż pionowa odległość między nimi,
w dzień:
dwa czarne połączone wierzchołkami stożki, umieszczone jeden nad drugim, na wysokości takiej, aby były widoczne ze wszystkich stron.
w nocy:
zwykłe lub jasne białe światło, widoczne ze wszystkich stron umieszczone, w odległości od 2 do 6 m od określonych wyżej świateł czerwonego, białego i na wysokości nie większej niż to światło białe i nie mniejszej niż światła określone w § 3.08 ust. 1 lit. b,
w dzień:
czarny stożek skierowany wierzchołkiem do góry.
Statek zajęty trałowaniem min, oprócz innej sygnalizacji przewidzianej niniejszymi przepisami, powinien pokazywać:
w nocy:
trzy zwykłe lub jasne zielone światła, widoczne ze wszystkich stron; światła te powinny być rozmieszczone tak, aby tworzyły trójkąt o podstawie poziomej, prostopadłej do osi statku; najwyższe z tych świateł powinno znajdować się na szczycie lub w pobliżu szczytu przedniego masztu, a pozostałe - na końcach rei tego masztu,
w dzień:
trzy czarne kule, umieszczone tak jak światła określone powyżej.
Statek pełniący służbę pilotową, oprócz innej sygnalizacji przewidzianej niniejszymi przepisami, powinien zamiast światła określonego w § 3.08 ust. 1 lit. a pokazywać dwa zwykłe lub jasne, widoczne ze wszystkich stron światła, umieszczone jedno nad drugim, na szczycie lub w pobliżu szczytu masztu, przy czym górne światło powinno być białe, a dolne - czerwone.
Sygnalizacja dźwiękowa statków. Łączność radiotelefoniczna
Znaki żeglugowe i oznakowanie dróg wodnych
Zasady ruchu żeglugowego
Przepisy ogólne
przy czym określenie "statek" oznacza również scalone materiały pływające.
Statki poruszające się na podwodnych płatach (wodoloty), poduszkowce, a także inne statki pływające z prędkością większą niż 40 km/h, powinny pozostawiać innym statkom akwen zapewniający im możliwość zachowania kursu oraz swobodę manewrowania. Statki o dużej prędkości nie mogą żądać, aby inne statki ustępowały im z drogi, a zamiar mijania lub wyprzedzania powinny sygnalizować we właściwym czasie.
Mijanie, wyprzedzanie i kursy przecinające się
Jednakże statek, który idzie przy prawej krawędzi szlaku żeglownego lub blisko prawego brzegu, powinien zachować swój kurs.
Przepisów tych nie stosuje się do małych statków żaglowych w odniesieniu do statków żaglowych niebędących małymi statkami.
Na drogach wodnych kategorii I | Na drogach wodnych kategorii II |
1. Przy mijaniu statki idące w górę powinny, uwzględniając miejscowe warunki i ruch innych statków, ustąpić drogi statkom idącym w dół. 2. Statki idące w górę, pozostawiając statkom idącym w dół wolną drogę ze swej lewej burty, nie podają żadnych sygnałów wzrokowych. 3. Statki idące w górę, pozostawiając statkom idącym w dół wolną drogę ze swojej prawej burty, powinny w odpowiednim czasie z prawej burty: a) w dzień - pokazywać jasnoniebieską tablicę w połączeniu z białym migającym światłem albo wyjątkowo, gdy pokazywanie niebieskiej tablicy jest niemożliwe, pokazywać i poruszać, zamiast tablicą, jasnoniebieską flagą, b) w nocy - pokazywać jasne, białe, migające światło, z którym jednocześnie mogą pokazywać jasnoniebieską tablicę. Wymienione sygnały wzrokowe powinny być widoczne z przodu i z tyłu statku, aż do zakończenia mijania. Nie należy pokazywać tych sygnałów po zakończeniu mijania, z wyjątkiem przypadków, gdy statek chce pokazać, że zamierza dalszym, widocznym statkom, idącym w dół, pozostawić wolną drogę z prawej burty. Jasnoniebieska tablica powinna mieć białe obrzeże o szerokości co najmniej 5 cm, a jej ramka, drążki oraz oprawa białego migającego światła powinny mieć ciemny kolor. 4. Jeżeli zachodzi obawa, że zamiary statków idących w górę nie zostały właściwie zrozumiane przez statki idące w dół, statki idące w górę powinny nadać następujący sygnał dźwiękowy: - "jeden krótki dźwięk", jeżeli mijanie ma nastąpić lewymi burtami, - "dwa krótkie dźwięki", jeżeli mijanie ma nastąpić prawymi burtami. 5. Nie naruszając przepisu § 6.05, statki idące w dół powinny iść drogą wskazaną im przez statki idące w górę, zgodnie z podanymi wyżej ustaleniami. Statki te powinny powtórzyć określone w ust. 3 sygnały wzrokowe i określone w ust. 4 sygnały dźwiękowe, które są im pokazane lub nadane przez statki idące w górę. 6. Określonych w ust. 1 - 5 zasad mijania nie stosuje się do małych statków w odniesieniu do innych statków ani do małych statków mijających się z innymi małymi statkami. 7. Przy mijaniu się dwóch małych statków stosuje się przepisy ust. 1 - 3 dotyczące dróg wodnych kategorii II. |
1. Jeżeli dwa statki idą przeciwnymi lub prawie przeciwnymi kursami w taki sposób, że powoduje to ryzyko zderzenia, to każdy z nich powinien zmienić kurs w prawo w taki sposób, aby mógł przejść z lewej burty drugiego statku. Przepisu tego nie stosuje się przy mijaniu małych statków z innymi statkami. 2. Przy mijaniu małych statków różnych rodzajów stosuje się przepisy § 6.03 ust. 3. 3. Przy mijaniu małych statków żaglowych stosuje się przepisy § 6.03 ust. 4. |
Na drogach wodnych kategorii I | Na drogach wodnych kategorii II |
1. W odstępstwie od ustaleń § 6.04: a) idące w dół statki pasażerskie, które chcą podejść do przystani położonej przy brzegu, przy którym idą statki w górę, b) idące w dół zestawy holowane, które w celu zawrócenia w górę muszą trzymać się określonego brzegu, jeżeli jest to dla nich konieczne, mogą żądać zmiany strony mijania od statków idących w górę, proponujących mijanie według zasad określonych w § 6.04. Żądanie zmiany strony mijania przez statki idące w dół może wystąpić tylko wtedy, gdy upewnią się, że zmiana ta nie spowoduje ryzyka zderzenia. 2. W przypadku odstępstwa określonego w ust. 1 statki idące w dół powinny w odpowiednim czasie nadać następujące sygnały: - "jeden krótki dźwięk", jeżeli mijanie ma nastąpić lewymi burtami, lub - "dwa krótkie dźwięki", jeżeli mijanie ma nastąpić prawymi burtami, i ponadto powinny pokazywać sygnały wizualne określone w § 6.04 ust. 3. 3. Statki idące w górę powinny spełnić żądanie statków idących w dół, potwierdzając to sygnałami: - "jeden krótki dźwięk", jeżeli mijanie ma nastąpić lewymi burtami; jednocześnie powinny usunąć sygnały wizualne określone w § 6.04 ust. 3, - "dwa krótkie dźwięki", jeżeli mijanie ma nastąpić prawymi burtami; jednocześnie powinny pokazać sygnały wizualne określone w § 6.04 ust. 3. 4. Jeżeli zachodzi obawa, że zamiary idących w dół statków nie zostały zrozumiane przez statki idące w górę, statki idące w dół powinny powtórzyć sygnały dźwiękowe określone w ust. 3. 5. Jeżeli statki idące w górę uznają, że mijanie z odstępstwem określonym w ust. 1 może spowodować ryzyko zderzenia, powinny nadać sygnał dźwiękowy "seria bardzo krótkich dźwięków". Po tym sygnale kierownicy obydwu statków powinni podjąć wszystkie podyktowane sytuacją działania dla uniknięcia zderzenia i zagrożenia w ruchu żeglugowym. 6. Przepisów ust. 1-5 nie stosuje się do małych statków w odniesieniu do statków niezaliczanych do małych statków ani do małych statków mijających się 2 innymi małymi statkami. |
1. W odstępstwie od ustaleń § 6.04, w szczególnych sytuacjach i pod warunkiem, że nie stworzy to ryzyka zderzenia, statki mogą żądać mijania się prawymi burtami. Powyższe odstępstwo może mieć zastosowanie tylko w następujących sytuacjach: a) gdy statki bez ładunku, poddane działaniu bocznego wiatru, nie mogą utrzymać się na prawej stronie, b) gdy statki chcą podejść do brzegu (przystani) znajdującej się po ich lewej stronie, c) gdy statki chcą wejść do portu, wejść do odgałęzienia, przejść przez śluzę lub pod mostem znajdującym się po ich lewej stronie. 2. W przypadkach odstępstwa określonego w ust. 1 statki powinny nadać dźwiękowy sygnał "dwa krótkie dźwięki", a także powinny pokazać sygnały wizualne określone dla dróg wodnych kategorii I w § 6.04 ust. 3 lit. a i b. Wymienione sygnały powinny być widoczne z przodu i z tyłu statku i aż do zakończenia mijania. Nie należy pokazywać tych sygnałów po zakończeniu mijania, z wyjątkiem przypadków, gdy statek chce pokazać, że zamierza dalszym, widocznym statkom pozostawić wolną drogę z prawej burty. 3. Statki, z którymi ma nastąpić mijanie, powinny również nadać sygnał dźwiękowy "dwa krótkie dźwięki" i ustąpić z drogi w lewą stronę, tak aby mijanie było bezpieczne. Powinny one pokazywać również sygnały wizualne określone dla dróg wodnych kategorii I w § 6.04 ust. 3. 4. Jeżeli statki wymienione w ust. 3 uznają, że mijanie z odstępstwem określonym w ust. 1 może spowodować ryzyko zderzenia, powinny nadać sygnał dźwiękowy "seria bardzo krótkich dźwięków". Po tym sygnale kierownicy obydwu statków powinni podjąć wszystkie podyktowane sytuacją działania dla uniknięcia zderzenia i zagrożenia w ruchu żeglugowym. Przepisy ust. 6 dla dróg wodnych kategorii I stosuje się również na wodach kategorii II. |
(i) jeżeli statki idące w górę widzą, że statki idące w dół wchodzą do wąskiego przejścia, powinny zatrzymać się poniżej tego przejścia i czekać, aż statki idące w dół przejdą wąskie przejście,
(ii) jeżeli idący w górę zestaw wszedł do wąskiego przejścia, zbliżające się do wąskiego przejścia statki idące w dół powinny, w miarę możliwości, zatrzymać się powyżej wąskiego przejścia i czekać, aż zestawy idące w górę przejdą wąskie przejście; tak samo powinny postępować pojedyncze idące w dół statki w stosunku do pojedynczych statków idących w górę,
(i) statki zbliżające się do wąskiego przejścia, dla których przeszkoda znajduje się z prawej burty albo gdy brzeg wypukły zakola wąskiego przejścia znajduje się z prawej burty, powinny udzielić pierwszeństwa przejścia przez wąskie przejście statkom idącym z przeciwnego kierunku; przepisów tych nie stosuje się do małych statków w odniesieniu do statków niezaliczanych do małych statków,
(ii) przy zbliżaniu się do wąskiego przejścia w przeciwnym kierunku dwóch małych statków, z których jeden jest statkiem żaglowym, statek niezaliczony do statków żaglowych powinien udzielić pierwszeństwa przejścia przez wąskie przejście statkowi żaglowemu,
(iii) przy zbliżaniu się do wąskiego przejścia w przeciwnych kierunkach dwóch statków żaglowych idących pod żaglami, statek idący lewym halsem powinien udzielić pierwszeństwa przejścia przez wąskie przejście statkowi idącemu prawym halsem.
Zasad tych nie stosuje się do małych statków żaglowych w stosunku do innych statków żaglowych.
- zakaz przejścia oznakowuje się znakiem żeglugowym zakazu A.1, określonym w załączniku nr 7,
- zezwolenie przejścia oznakowuje się znakiem żeglugowym informacyjnym E.1, określonym w załączniku nr 7.
Jeżeli warunki miejscowe tego wymagają, przed znakiem żeglugowym zakazu A.1, określonym w załączniku nr 7, powinien być ustawiony, jako znak uprzedzenia, znak żeglugowy nakazu B.8, określony w załączniku nr 7.
Przepisów tych nie stosuje się, gdy mały statek wyprzedza statki niezaliczane do małych statków.
Jeżeli w tych okolicznościach statek wyprzedzający postanawia wyprzedzać, to powinien nadać sygnał dźwiękowy "dwa krótkie dźwięki" - w przypadku określonym w lit. a lub sygnał dźwiękowy "jeden krótki dźwięk" - w przypadku określonym w lit. b. Wówczas statek wyprzedzany powinien pozostawić wolną drogę z burty, z której ma nastąpić wyprzedzanie, i w razie konieczności odejść w drugą stronę.
Z zastrzeżeniem przepisu § 6.08 ust. 1 wyprzedzanie jest zabronione:
a) między wszystkimi statkami na odcinkach oznakowanych znakami żeglugowymi A.2, określonymi w załączniku nr 7,
b) między zestawami na odcinkach oznakowanych znakiem żeglugowym zakazu A.3, określonym w załączniku nr 7. Przepisu tego nie stosuje się, gdy przynajmniej jeden z zestawów jest zestawem pchanym o długości nieprzekraczającej 110 m i szerokości nieprzekraczającej 12 m.
Pozostałe zasady ruchu
Statki, z wyjątkiem promów, odchodzące z postoju na kotwicy lub z miejsca cumowania, niedokonujące przy tym zawracania, powinny przestrzegać przepisów określonych w § 6.13, przy czym zamiast sygnałów określonych w § 6.13 ust. 2 mogą nadać:
- sygnał dźwiękowy "jeden krótki dźwięk" - gdy statek odchodzi i zmienia kurs na prawą burtę,
- sygnał dźwiękowy "dwa krótkie dźwięki" - gdy statek odchodzi i zmienia kurs na lewą burtę.
Wchodzenie statków między statki zestawu holowanego jest zabronione.
- sygnał dźwiękowy "trzy długie i jeden krótki dźwięk" - jeżeli, aby wejść lub po wyjściu, zamierzają pójść w prawo,
- sygnał dźwiękowy "trzy długie i dwa krótkie dźwięki" - jeżeli, aby wejść lub po wyjściu, zamierzają pójść w lewo,
- sygnał dźwiękowy "trzy długie dźwięki" - jeżeli po wyjściu zamierzają przeciąć główną drogę wodną.
Przed zakończeniem przecięcia głównej drogi wodnej statki powinny nadać:
- sygnał dźwiękowy "jeden długi i jeden krótki dźwięk" - jeżeli zamierzają zwrócić się w prawo,
- sygnał dźwiękowy "jeden długi i dwa krótkie dźwięki" - jeżeli zamierzają zwrócić się w lewo.
Poza zestawem pchanym barka pchana może być tylko przemieszczana:
a) będąc połączona burtą ze statkiem o napędzie mechanicznym, albo
b) na krótki dystans, gdy zestaw pchany jest formowany lub rozformowywany.
Jeżeli droga wodna jest oznakowana znakiem żeglugowym zakazu A.1, określonym w załączniku nr 7, każdy statek powinien zatrzymać się, nie przekraczając tego znaku.
Zabronione jest przechodzenie innych statków obok statków wymienionych w:
- § 3.25, od strony, z której pokazują: czerwone światło lub światła określone w § 3.25 lit. b i d, lub od strony burty, na której znajduje się znak żeglugowy zakazu A.1, określony w załączniku nr 7, czerwona kula lub flaga określona w § 3.25 ust. 1 lit. b i d,
- § 3.34, od strony, z której pokazują: dwa czerwone światła lub dwie czarne kule określone w § 3.34 ust. 2 lit. a.
Promy
Przejścia pod mostami oraz przez jazy i śluzy
statki powinny przede wszystkim przechodzić pod tymi przęsłami, przy czym, jeśli przęsło mostu jest oznakowane znakiem żeglugowym zalecenia D.1a, to dozwolony jest ruch statków w obu kierunkach, a jeśli przęsło mostu jest oznakowane znakiem żeglugowym zalecenia D.1b, to dozwolony jest ruch statków w jednym kierunku, a z przeciwnego kierunku ruch jest zabroniony.
światła czerwone - tablicami znaku A.1, określonymi w załączniku nr 7,
światła zielone - tablicami znaku E.1, określonymi w załączniku nr 7,
światła żółte - tablicami znaku D.1, określonymi w załączniku nr 7.
- które pokazują to światło lub stożek,
- określonych w § 3.14 ust. 7.
Niezależnie od postanowień § 6.28 ust. 3, z prawa przejścia przez śluzy poza kolejnością korzystają:
a) statki urzędów żeglugi śródlądowej, administracji drogi wodnej, straży pożarnych, Straży Granicznej, Policji, organów celnych i Państwowej Straży Rybackiej oraz
b) statki, które uzyskały pisemne zezwolenie dyrektora urzędu na takie przejścia i które pokazują w dziobowej części statku czerwony proporzec określony w § 3.17 i chcą z tego pierwszeństwa korzystać.
Ograniczona widzialność - ruch żeglugowy za pomocą radaru
Na drogach wodnych kategorii I | Na drogach wodnych kategorii II |
1. Statki i scalone materiały pływające, w warunkach ograniczonej widzialności, na postoju i na szlaku żeglownym oraz w jego pobliżu, poza portami i wyznaczonymi przez dyrektora urzędu miejscami postoju statków, gdy usłyszą jeden z sygnałów określonych w § 6.32 ust. 4 lit. a i ust. 5 lit. a lub § 6.33 ust. 2, nadany przez zbliżające się statki w porze dziennej, i tak długo, jak ten sygnał będzie słyszalny, powinny nadawać: a) sygnał dźwiękowy "jedna seria uderzeń w dzwon" - jeżeli znajdują się na postoju z lewej strony szlaku żeglownego (patrząc w dół rzeki), b) sygnał dźwiękowy "dwie serie uderzeń w dzwon" - jeżeli znajdują się na postoju z prawej strony szlaku żeglownego (patrząc w dół rzeki), sygnał dźwiękowy "trzy serie uderzeń w dzwon" - jeżeli znajdują się na postoju i ich położenie jest nieokreślone. |
1. Statki i scalone materiały pływające w warunkach ograniczonej widzialności na postoju na szlaku żeglownym oraz w jego pobliżu, poza portami i wyznaczonymi przez dyrektora urzędu miejscami postoju statków, gdy usłyszą jeden z sygnałów określonych w § 6.32 i 6.33 nadawany przez zbliżające się statki i tak długo, jak ten sygnał będzie słyszalny, powinny nadawać sygnał dźwiękowy "jedna seria uderzeń w dzwon". Jeżeli jednak statki nie stoją równolegle do szlaku żeglownego lub zajmują położenie stwarzające zagrożenie dla innych statków, powinny nadawać powyższy sygnał nawet, gdy nie słyszą sygnałów innych statków. |
2. Sygnały dźwiękowe określone w ust. 1, należy powtarzać z przerwami nie dłuższymi niż 1 minuta. 3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się: - w zestawie pchanym - tylko do pchacza, - w zestawie sprzężonym - do jednego ze statków, - w zestawie holowanym - do holownika i ostatniego zestawu holowanego. | |
4. Zamiast sygnału dźwiękowego określonego w ust. 1, na drogach wodnych określonych przez dyrektora urzędu statki powinny nadawać sygnał dźwiękowy "jeden krótki, jeden długi i jeden krótki dźwięk". | |
5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się również do statków osiadłych na mieliźnie, na szlaku żeglownym lub w jego pobliżu i stwarzających niebezpieczeństwo dla innych statków. |
Na drogach wodnych kategorii I | Na drogach wodnych kategorii II |
4. Statek idący w dół, w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, gdy tylko zauważy na ekranie echa innych statków, których położenie lub ruch może stwarzać niebezpieczeństwo, lub gdy zbliża się do miejsc, gdzie mogą znajdować się statki jeszcze niewidoczne na ekranie radaru, powinien: a) nadać trzytonowy sygnał dźwiękowy i powtarzać go tak często, jak wymaga tego sytuacja; ta zasada nie dotyczy małych statków, b) zmniejszyć prędkość lub w razie konieczności zatrzymać się. 5. Statek idący w górę pod prąd, w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, gdy tylko usłyszy sygnał określony w ust. 4 lit. a lub gdy zauważy na ekranie echa innych statków, których położenie lub ruch może stworzyć niebezpieczeństwo, albo gdy zbliża się do miejsc, gdzie mogą znajdować się statki jeszcze niewidoczne na ekranie radaru, powinien: a) nadać sygnał dźwiękowy "jeden długi dźwięk", a w przypadku zestawu "dwa długie dźwięki", i podać przez radiotelefon statkom idącym w dół: swój rodzaj, nazwę, położenie, kierunek ruchu i proponowaną stronę mijania, b) zmniejszyć prędkość lub w razie konieczności zatrzymać się. 6. Statek idący w dół w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, powinien odpowiedzieć statkowi idącemu w górę pod prąd, przez radiotelefon, podając: swój rodzaj, nazwę, potwierdzić proponowaną stronę mijania lub określić drugą stronę mijania. W sytuacjach określonych w ust. 5 i 6 małe statki podają przez radiotelefon swój rodzaj, nazwę, położenie, kierunek ruchu i stronę, w którą ustępują. |
4. Statek w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, gdy tylko zauważy na ekranie echa innych statków, których położenie lub ruch może stwarzać niebezpieczeństwo, lub gdy zbliża się do miejsc, gdzie mogą znajdować się statki jeszcze niewidoczne na ekranie radaru, powinien: a) nadać sygnał dźwiękowy "jeden długi dźwięk" i powtarzać go tak często, jak wymaga tego sytuacja, b) przekazać przy pomocy radiotelefonu statkom idącym w przeciwnym kierunku informacje konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa, c) zmniejszyć prędkość lub w razie konieczności zatrzymać się. 5. Statki odbierające przez radiotelefon informacje określone w ust. 4 powinny potwierdzić przez radiotelefon otrzymane informacje. Małe statki po otrzymaniu informacji określonej w ust. 4 powinny ponadto podać przez radiotelefon swój rodzaj i stronę, z której zamierzają przejść. Promy, do których stosuje się przepisy ust. 4, powinny nadać zamiast sygnału dźwiękowego "jeden długi dźwięk" sygnał dźwiękowy "jeden długi i cztery krótkie dźwięki" i równocześnie przez radiotelefon podać swój rodzaj i kierunek, w którym przecinają drogę wodną. |
7. Wyprzedzanie statków prowadzonych na podstawie informacji radarowych, w warunkach ograniczonej widzialności, może nastąpić wyłącznie po uzgodnieniu przez radiotelefon strony wyprzedzania, gdy warunki miejscowe na to pozwalają. 8. Przepisy ust. 2 i 4-7 stosuje się tylko do tych statków w zestawach, na których znajdują się kierownicy zestawów. 9. Statki prowadzone na podstawie informacji radarowych, w warunkach ograniczonej widzialności, gdy na ich ekranie ukażą się echa innych statków i nie otrzymają od nich informacji przez radiotelefon, powinny we właściwym czasie podjąć działania niezbędne dla uniknięcia zderzenia. |
Na drogach wodnych kategorii I | Na drogach wodnych kategorii II |
4. Statki przemieszczające się w warunkach ograniczonej widzialności bez radaru, gdy tylko usłyszą trójtonowy sygnał dźwiękowy określony w § 6.32 ust. 4 lit. a, powinny: a) jeżeli znajdują się w pobliżu brzegu, zbliżyć się do tego brzegu i pozostawać tam tak długo, aż przejdą inne statki, b) jeżeli znajdują się na szlaku żeglownym, w szczególności gdy znajdują się na przejściu szlaku żeglownego od jednego do drugiego brzegu, powinny tak daleko i szybko, jak to jest możliwe, opuścić szlak żeglowny. |
4. Promy przemieszczające się bez radaru, w warunkach ograniczonej widzialności, zamiast sygnału określonego w ust. 2 nadają sygnał dźwiękowy "jeden długi i cztery krótkie dźwięki". Sygnał ten należy powtarzać z przerwami nie dłuższymi niż 1 minuta. |
5. Statki przemieszczające się w warunkach ograniczonej widzialności bez pomocy radaru, gdy tylko usłyszą sygnał innego statku określony w ust. 2, dochodzący do nich z przodu ich trawersu, powinny zmniejszyć prędkość do minimum wystarczającego do utrzymania statku na swoim kursie, kontynuować przemieszczanie się z maksymalną ostrożnością, a w razie konieczności zatrzymać się i ustąpić ze szlaku żeglownego. |
Szczególne zasady ruchu żeglugowego
Zasady postoju
W miejscach postoju oznakowanych znakami żeglugowymi informacyjnymi E.5.4 do E.5.15, określonymi w załączniku nr 7, postój jest dozwolony tylko dla tych kategorii statków, których dotyczą te znaki, i tylko na stronie drogi wodnej, z której umieszczone są te znaki.
W przypadkach, gdy każdy z dwóch statków, zestawów pchanych lub sprzężonych - posiada jedno lub więcej świateł lub stożków, większa liczba świateł lub stożków wskazuje odległość, która ma być zachowana.
Postanowienia dodatkowe
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
LITERA LUB GRUPA LITER ROZPOZNAWCZYCH KRAJU, W KTÓRYM ZNAJDUJE SIĘ PORT MACIERZYSTY LUB MIEJSCE REJESTRACJI STATKU
Federacja Rosyjska | RUS | Republika Finlandii | FI |
Serbia i Czarnogóra | YU | Republika Francuska | F |
Konfederacja Szwajcarska | CH | Republika Litewska | LT |
Królestwo Belgii | B | Republika Mołdowy | MD |
Królestwo Niderlandów | N | Republika Portugalska | P |
Królestwo Norwegii | NO | Republika Słowacji | SK |
Królestwo Szwecji | SE | Republika Węgierska | HU |
Republika Austrii | A | Republika Włoska | I |
Republika Białorusi | BY | Rumunia | R |
Republika Bułgarii | BG | Rzeczpospolita Polska | PL |
Republika Chorwacji | HR | Ukraina | UA |
Republika Czeska | CZ | Wielkie Księstwo Luksemburga | L |
Republika Federalna Niemiec | D |
PODZIAŁKI ZANURZENIA STATKÓW ŚRÓDLĄDOWYCH
Podziałki zanurzenia powinny być naniesione farbą, w formie dobrze widocznych różnokolorowych pasków. Cechowanie podziałek zanurzenia powinno być oznaczone cyframi co 1 dm na podziałce lub obok niej.
Podziałki zanurzenia powinny być trwałe, przez wyżłobienie lub naspawanie na burtach statku znaków ustalonych przez polską instytucję klasyfikacyjną.
2. Jeżeli statek posiada podziałki nośności, naniesione zgodnie z przepisami ust. 1, to mogą one zastępować podziałki zanurzenia.
SYGNALIZACJA WZROKOWA STATKÓW
1.1. Przedstawione niżej rysunki odnoszą się do sygnalizacji określonej w przepisach rozdziału 3.
1.2. Rysunki mają charakter poglądowy; należy je łączyć z tekstem odpowiednich przepisów.
Rysunki przedstawiające statki obowiązane pokazywać dodatkowe światła lub znaki zawierają:
- wyłącznie dodatkowe światła lub znaki albo
- jednocześnie światła i znaki sygnalizacji podstawowej w danej sytuacji (lub tylko jeden z wariantów) oraz światła i znaki dodatkowe, jeżeli jest to konieczne dla lepszego zrozumienia.
Tekst wyjaśnień pod rysunkami odnosi się tylko do świateł i znaków dodatkowych.
1.3. Zestawy pchane, których długość jest mniejsza niż 110 m i szerokość mniejsza niż 12 m, uznaje się za statek pojedynczy o napędzie mechanicznym (§ 3.01 ust. 3).
1.4. Jeżeli z określeń podanych pod rysunkami nie wynika inaczej, to odpowiadają one przepisom § 3.01, ust. 5 i oznaczają:
1.4. 1. "Światło masztowe" - jaskrawe białe światło, oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu o kącie 225°, tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 22,5° poza trawers każdej burty.
1.4. 2. "Światła burtowe" - jasne zielone światło z prawej burty i jasne czerwone światło z lewej burty, każde oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu o kącie 112,5°, tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 22,5° poza trawers odpowiedniej burty.
1.4. 3. "Światło rufowe" - jasne lub zwykłe białe światło, oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu o kącie 135°, tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w tył do 67,5° z każdej burty.
1.4. 4. "Światło widoczne ze wszystkich stron" - światło oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu o kącie 360°.
1.5. Użyte poniżej na rysunkach symbole oznaczają:
ŚWIATŁA I KOLORY ŚWIATEŁ NAWIGACYJNYCH NA STATKACH
Definicje.
1. Latarnia jest urządzeniem służącym do emitowania strumienia światła ze źródła światła. Zawiera ona również elementy niezbędne do filtrowania, załamania i odbicia światła, a także zamocowania oraz sterowania źródła światła.
Latarnia przeznaczona do dawania sygnałów ze statku nazywa się latarnią nawigacyjną.
2. Światło nawigacyjne.
Światło nawigacyjne jest to sygnał świetlny emitowany z latarni nawigacyjnej.
3. Źródło światła.
Źródło światła jest to elektryczne lub nieelektryczne urządzenie przeznaczone do wytwarzania określonego strumienia światła w latarniach.
4. Wymagania techniczne.
Konstrukcja latarni nawigacyjnych i materiały, z których są wykonane, powinny zapewnić ich bezpieczeństwo oraz trwałość.
Poszczególne elementy latarni (np. wzmocnienia) nie powinny mieć wpływu ani na natężenie i kolor światła, czy przeświecanie.
Powinny one również umożliwić wymianę źródła światła w możliwie prosty sposób.
II. Kolory świateł nawigacyjnych
1. Stosowany jest pięciokolorowy system sygnałowy, który składa się z następujących kolorów:
białego,
czerwonego,
zielonego,
żółtego i
niebieskiego.
System ten spełnia zalecenia Międzynarodowej Komisji Oświetleniowej "Kolory sygnałów świetlnych", CIE publikacja nr 2.2 (TC-1.6) 1975.
Powyższe kolory mają zastosowanie do strumienia świetlnego emitowanego przez latarnię.
2. Granice obszarów każdego koloru określone są współrzędnymi punktów narożnych na wykresie chromatyczności CIE publikacja nr 2.2 (TC-1.6) 1975 (patrz wykres chromatyczności) i wyszczególnionych w tabeli nr 1.
Tabela 1
Kolor | Współrzędne punktów narożnych | ||||||
biały | x | 0.310 | 0.443 | 0.500 | 0.500 | 0.453 | 0.310 |
y | 0.283 | 0.382 | 0.382 | 0.440 | 0.440 | 0.348 | |
czerwony | x | 0.690 | 0.710 | 0.680 | 0.660 | ||
y | 0.290 | 0.290 | 0.320 | 0.320 | |||
zielony | x | 0.009 | 0.284 | 0.207 | 0.013 | ||
y | 0.720 | 0.520 | 0.397 | 0.494 | |||
żółty | x | 0.612 | 0.618 | 0.575 | 0.575 | ||
y | 0.382 | 0.382 | 0.425 | 0.406 | |||
niebieski | x | 0.136 | 0.218 | 0.185 | 0.102 | ||
y | 0.040 | 0.142 | 0.175 | 0.105 |
Wykres chromatyczności CIE.
2.360 K - odpowiada światłu emitowanemu z lampy próżniowej.
2.848 K - odpowiada światłu emitowanemu z lampy wypełnionej gazem.
NATĘŻENIE ŚWIATŁA I ZASIĘG WIDZIALNOŚCI ŚWIATEŁ NAWIGACYJNYCH NA STATKACH
1. Światła nawigacyjne
Światła nawigacyjne dzieli się według ich intensywności świecenia na:
- zwykłe,
- jasne,
- jaskrawe.
2. Zależność między IO, IB i t
IO - fotometryczne natężenie światła wyrażone w kandelach, zmierzone dla napięcia znamionowego dla światła elektrycznego,
IB - eksploatacyjne natężenie światła wyrażone w kandelach,
t - zasięg widzialności w kilometrach.
Rozważając przykładowo starzenie się źródła światła, stopień zabrudzenia części optycznych czy wahania napięcia w sieci elektrycznej statku, to IB przyjmuje się o 25% mniejsze od IO
więc
IB = 0.75 x IO
Zależność między IB a t sygnału świetlnego podana jest poniższym równaniem:
IB = 0.2 x t2 x q-t
Współczynnik przepuszczalności atmosferycznej q przyjęto jako 0,76 - co odpowiada widzialności meteorologicznej 14.3 km.
II. Natężenie światła i zasięg widzialności
1. Natężenie światła i zasięg widzialności świateł nawigacyjnych.
Poniższa tabela zawiera dozwolone granice IO, IB i t zgodnie z rodzajem świateł nawigacyjnych. Wskazane wartości odpowiadają strumieniowi światła emitowanemu przez latarnię.
IO i IB - podane są w kandelach,
t - podane jest w km.
Minimalne i maksymalne wartości
Rodzaj świateł nawigacyjnych | Kolor światła | |||||||
biały | zielony/czerwony | żółty | niebieski | |||||
min. | max | min. | max | min. | max | min. | max | |
IO | 2.7 | 10.0 | 1.2 | 4.7 | 1.1 | 3.2 | 0.9 | 2.7 |
zwykłe IB | 2.0 | 7.5 | 0.9 | 3.5 | 0.8 | 2.4 | 0.7 | 2.0 |
t | 2.3 | 3.7 | 1.7 | 2.8 | 1.6 | 2.5 | 1.5 | 2.3 |
IO | 12.0 | 33.0 | 6.7 | 27.0 | 4.8 | 20.0 | 6.7 | 27.0 |
jasne IB | 9.0 | 25.0 | 5.0 | 20.0 | 3.6 | 15.0 | 5.0 | 20.0 |
t | 3.9 | 5.3 | 3.2 | 5.0 | 2.9 | 4.6 | 3.2 | 5.0 |
IO | 47.0 | 133.0 | ||||||
jaskrawe IB | 35.0 | 100.0 | ||||||
t | 5.9 | 8.0 |
III. Przeświecanie świateł
1. Przeświecanie w płaszczyźnie poziomej
(a) natężenia świecenia wskazane w części II odnoszą się do wszystkich kierunków w płaszczyźnie poziomej przechodzących przez ogniskową soczewki lub środek ciężkości źródła światła właściwie ustawionego w zakresie roboczych sektorów świecenia pionowo zamocowanej latarni;
(b) dla świateł: masztowego, rufowego i burtowych określone natężenia świecenia mają być zachowane w płaszczyźnie poziomej odpowiednich sektorów świecenia świateł i nie więcej niż 5° poza granice tych sektorów.
Od 5° wewnątrz sektora świecenia do granicy sektora odpowiedniego światła natężenie światła może zmaleć o 50% i powinno stopniowo zmniejszać się dalej w taki sposób, że w przedziale 5° poza granicą sektora świecenia zmaleje do 0 lub natężenie światła nie będzie znaczące;
(c) światła burtowe powinny świecić z określonym natężeniem światła w kierunku prosto w przód równoległym do wzdłużnej osi symetrii statku.
Takie natężenie światła powinno stopniowo zmaleć do zera w przedziale 1-3° poza granice sektorów świecenia. Wartości graniczne natężenie światła w sektorach latarni powinny zawierać się w granicach minimum i maksimum dla odpowiedniego światła;
(d) dla dwu- i trójkolorowych latarni przeświecanie powinno rozkładać się jednolicie po 3° z każdej strony przewidzianej granicy sektora świecenia, tak że maksymalna dozwolona intensywność nie jest przekroczona, a minimalna jest zachowana;
(e) przeświecanie w płaszczyźnie poziomej świecenia latarni powinno być jednolite w odpowiednich sektorach, tak aby obserwowane wartości minimum i maksimum natężenia światła nie różniły się więcej niż o współczynnik 1.5 od fotometrycznego natężenia światła.
2. Przeświecanie w płaszczyźnie pionowej
W przypadku przechyłów wzdłużnych o wartościach odchyleń od płaszczyzny poziomej 5° lub 7.5°, natężenie światła powinno być równe przynajmniej 80% (dla 5°) i 60% (dla 7.5°) wartości natężenia światła przyjmowanego dla przechyłu równego 0°, jednakże nie więcej niż 1.2 razy.
SYGNAŁY DŹWIĘKOWE
Mechanicznie uruchamiane urządzenia sygnałowe, używane na statkach żeglugi śródlądowej, powinny nadawać sygnały dźwiękowe o następującej charakterystyce:
1. Częstotliwość
a) Podstawowa częstotliwość sygnałów nadawanych przez statki o napędzie mechanicznym, z wyjątkiem małych statków określonych w lit. b, powinna wynosić 200 Hz z tolerancją + 20%.
b) Na statkach bez napędu mechanicznego i na małych statkach nieprzystosowanych lub wykorzystywanych do holowania statków niezaliczanych do małych statków podstawowa częstotliwość sygnałów powinna być większa niż 350 Hz.
c) Dla trzytonowych sygnałów dźwiękowych nadawanych przez statki w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzonych w oparciu o informacje radarowe, podstawowa częstotliwość sygnałów powinna wynosić 165 do 297 Hz, o różnicy pełnych dwóch tonów między najniższym i najwyższym tonem.
2. Poziom natężenia akustycznego
Określony poniżej poziom natężenia akustycznego sygnałów określa się w odległości 1 m przed środkiem otworu urządzenia, z którego wypływa dźwięk, przy czym pomiar powinien być przeprowadzony w otwartym terenie.
a) Statki o napędzie mechanicznym, z wyjątkiem małych określonych w lit. b, powinny nadawać sygnały dźwiękowe o natężeniu akustycznym od 120 do 140 dB (A).
b) Statki bez napędu mechanicznego i małe statki nieprzystosowane lub niewykorzystywane do holowania statków niezaliczanych do małych statków powinny nadawać sygnały dźwiękowe o natężeniu akustycznym od 100 do 125 dB (A).
c) Dla trzytonowych sygnałów dźwiękowych nadawanych przez statki w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzonych w oparciu o informacje radarowe, natężenie akustyczne każdego dźwięku powinno wynosić od 120 do 140 dB (A).
II. Kontrola poziomu natężenia akustycznego
Kontrolę poziomu natężenia akustycznego powinni przeprowadzać przedstawiciele kompetentnego organu za pomocą sonometru, spełniającego wymogi Międzynarodowej Komisji Elektronicznej, lub za pomocą zwykłego standardowego sonometru.
III. Sygnały dźwiękowe statków
Sygnały dźwiękowe inne niż uderzenia w dzwon i sygnały trójtonowe składają się z nadanych jednego lub kilku następujących po sobie dźwięków o następującej charakterystyce:
- krótki dźwięk - dźwięk trwający około 1 sekundy,
- długi dźwięk - dźwięk trwający około 4 sekund.
Przerwa między następującymi po sobie dźwiękami tego samego sygnału powinna wynosić około 1 sekundy, z wyjątkiem sygnału dźwiękowego "seria bardzo krótkich dźwięków", który powinien się składać z co najmniej sześciu dźwięków trwających po około 0,25 sekundy, z przerwami między nimi trwającymi również około 0,25 sekundy. "Seria podwójnych krótkich dźwięków" oznacza sygnał składający się z co najmniej sześciu podwójnych krótkich dźwięków, w którym przerwy między podwójnymi dźwiękami trwają 2 sekundy. Sygnały dźwiękowe nadawane dzwonem składają się z jednej lub więcej, nadawanych z przerwami trwającymi około 1 sekundy, serii uderzeń w dzwon trwających około 4 sekund.
A. Sygnały ogólne
B. Sygnały mijania
C. Sygnały wyprzedzania
D. Sygnały zawracania
E. Porty i boczne drogi wodne: wejście i wyjście z przecięciem drogi wodnej
F. Sygnały podczas ograniczonej widzialności
ZNAKI ŻEGLUGOWE REGULUJĄCE RUCH ŻEGLUGOWY NA DROGACH WODNYCH
2. Tablice znaków żeglugowych mogą być obramowane wąskim białym paskiem konturowym.
3. Światła znaków żeglugowych, określonych niżej, podano symbolami:
I. Podstawowe znaki żeglugowe
A. Znaki zakazu
B. Znaki nakazu
C. Znaki ograniczenia
D. Znaki zalecenia
E. Znaki informacyjne
II. Znaki pomocnicze
Podstawowe znaki żeglugowe określone w części I mogą być uzupełniane następującymi znakami:
1. Tabliczki z napisami wskazującymi odległość od znaku do miejsca, gdzie zaczyna obowiązywać przepis znaku podstawowego
Tabliczki w kolorze białym z czarnym napisem umieszcza się nad znakiem podstawowym.
2. Uzupełniające sygnały świetlne
Biała strzałka świetlna w połączeniu ze światłami oznacza:
3. Strzałki wskazujące kierunek, w którym obowiązuje przepis znaku podstawowego
Strzałki mogą być białe lub innego koloru i mogą być umieszczone obok znaku lub pod nim.
Przykłady:
4. Tabliczki z napisami lub znakami uzupełniającymi przepis znaku podstawowego
Tabliczki należy umieszczać pod znakiem podstawowym.
Przykłady:
OZNAKOWANIE SZLAKU ŻEGLOWNEGO, JEZIOR I SZEROKICH DRÓG WODNYCH
1. Określenia
Strony szlaków żeglownych: stroną prawą (lewą) szlaku żeglownego lub prawym (lewym) brzegiem drogi wodnej jest ta strona albo brzeg, które znajdują się w prawo (lewo) od statku przemieszczającego się "w dół"; kierunek "w dół" należy określać jako kierunek przeciwny do kierunku "w górę" - określony w § 6.01 ust. 2.
Światło: światło o określonej charakterystyce służące do oznakowania szlaku żeglownego.
Światło stałe: światło, które świeci nieprzerwanie oraz którego natężenie i kolor są stałe.
Światło rytmiczne: światło o charakterystycznych okresowo powtarzających się błyskach, których natężenie i kolor są stałe.
2. Rytm świateł
II. OZNAKOWANIE PŁYWAJĄCE GRANIC SZLAKU ŻEGLOWNEGO
1. Prawa granica szlaku żeglownego
Kolor: czerwony
Kształt: pława walcowa, pława ze znakiem szczytowym, tyka ze znakiem szczytowym, tyka z wiechą
Znak szczytowy: czerwony walec, może być w formie reflektora radarowego
Światło*: czerwone rytmiczne (rytm dowolny)
2. Lewa granica szlaku żeglownego
Kolor: zielony
Kształt: pława stożkowa, pława ze znakiem szczytowym, tyka ze znakiem szczytowym, tyka
Znak szczytowy: zielony stożek; może być w formie reflektora radarowego
Światło*: zielone rytmiczne (rytm dowolny)
3. Rozgałęzienie szlaku żeglownego
Kolor: poziome, czerwone i zielone pasy
Kształt: pława kulista, pława ze znakiem szczytowym, tyka ze znakiem szczytowym
Znak szczytowy: kula z zielonymi i czerwonymi pasami, może być w formie reflektora radarowego
Światło*: białe izofazowe lub białe migające w grupach (np. z trzech błysków)
Jeżeli jest to konieczne, to w celu wskazania, w którą stronę odgałęzia się główny szlak żeglowny, można nad znakiem rozgałęzienia szlaku żeglownego umieścić dodatkowe znaki szczytowe:
a) czerwony walec, gdy główny szlak żeglowny przebiega w lewo (rozpatrując "w dół")
b) zielony stożek, gdy główny szlak żeglowny przebiega w prawo (rozpatrując "w dół").
Można również na znaku rozgałęzienia umieścić, zależnie od sytuacji, czerwone lub zielone światło rytmiczne.
4. Biała litera "P" umieszczona na znakach pływających, określonych w pkt 1 i 2, wskazuje, że szlak żeglowny przechodzi wzdłuż miejsca postoju. Jeżeli z pławy z literą "P" jest pokazywane światło, to rytm tego światła powinien być inny od rytmu innych pław oznaczających tę stronę szlaku żeglownego.
III. OZNAKOWANIE BRZEGOWE PRZEBIEGU SZLAKU ŻEGLOWNEGO
A. ZNAKI BRZEGOWE WSKAZUJĄCE PRZEBIEG SZLAKU ŻEGLOWNEGO W ODNIESIENIU DO BRZEGÓW
Znaki te, łącznie ze znakami pływającymi określającymi granice szlaku żeglownego, oznaczają szlak żeglowny w tych miejscach, w których szlak przybliża się do brzegu, i wskazują na dalsze położenie szlaku przy brzegu; znaki te są znakami orientacyjnymi.
1. Przebieg szlaku żeglownego blisko prawego brzegu
Kolor: czerwony/biały
Kształt: słup ze znakiem szczytowym kwadratowym, z pionowym i poziomym usytuowaniem boków
Znak szczytowy: tablica czerwona z białymi poziomymi pasami u góry i dołu albo czerwona rama
Światło*: czerwone rytmiczne (rytm dowolny)
2. Przebieg szlaku żeglownego blisko lewego brzegu
Kolor: zielony/biały
Kształt: słup ze znakiem szczytowym kwadratowym, z pionowym i poziomym usytuowaniem przekątnych
Znak szczytowy: zielono-biała tablica z poziomym podziałem kolorów wzdłuż poziomej przekątnej albo zielona rama
Światło*: zielone rytmiczne (rytm dowolny)
3. Przykład stosowania znaków brzegowych
B. ZNAKI BRZEGOWE WSKAZUJĄCE PRZEJŚCIA SZLAKU ŻEGLOWNEGO OD JEDNEGO DO DRUGIEGO BRZEGU
Znaki te wskazują miejsca, w których szlak żeglowny oddala się od jednego brzegu, i miejsca, w których szlak żeglowny przybliża się do drugiego brzegu; wskazują również oś przejścia szlaku żeglownego od brzegu do brzegu.
1. Znak na prawym brzegu wskazujący przejście szlaku żeglownego od prawego do lewego brzegu
Kolor: żółty/czarny
Kształt: słup ze znakiem szczytowym w formie krzyża z jednym ramieniem skierowanym w dół (krzyż świętego Jerzego) lub znakiem kwadratowym z poziomym i pionowym usytuowaniem boków
Znak szczytowy: żółty krzyż lub żółta, kwadratowa tablica z czarnym pionowym pasem w środku
Światło*: żółte rytmiczne przerywane lub błyskowe w grupach, z parzystą liczbą błysków w grupie, innych niż dwa
2. Znak na lewym brzegu wskazujący przejście szlaku żeglownego od lewego do prawego brzegu
Kolor: żółty/czarny
Kształt: słup ze znakiem szczytowym w formie krzyża z dwoma ramionami skierowanymi w dół (krzyż świętego Andrzeja) lub znakiem kwadratowym z poziomym i pionowym usytuowaniem przekątnych
Znak szczytowy: żółty krzyż lub żółta, kwadratowa tablica z czarnym pionowym pasem w środku, wzdłuż przekątnej
Światło*: żółte rytmiczne przerywane lub błyskowe w grupach, z nieparzystą liczbą błysków w grupie, innych niż trzy
3. Przykłady stosowania znaków brzegowych przejść szlaku żeglownego od brzegu do brzegu
3. 1. Zwykłe wskazanie przejścia szlaku żeglownego
3. 2. Wskazanie osi długiego przejścia szlaku żeglownego
Dwa jednakowe znaki umieszczone jeden za drugim na jednym brzegu, tworząc linię nabieżnika, wskazują oś długiego przejścia szlaku żeglownego (znak z tyłu powinien być wyżej).
W nocy oś ta może być wyznaczona przez dwa tworzące nabieżnik światła rytmiczne o jednakowym rytmie lub ze stałym wyższym tylnym światłem.
IV. OZNAKOWANIE MIEJSC NIEBEZPIECZNYCH I PRZESZKÓD ŻEGLUGOWYCH
A. ZNAKI STAŁE
1. Na prawym brzegu
Kolor: | czerwony | grafika |
Kształt: | tyka ze znakiem szczytowym | |
Znak szczytowy: | czerwony trójkąt wierzchołkiem skierowany w dół; może być w formie reflektora radarowego | |
Światło*: | czerwone rytmiczne (rytm dowolny) |
2. Na lewym brzegu
Kolor: | zielony | grafika |
Kształt: | tyka ze znakiem szczytowym | |
Znak szczytowy: | zielony trójkąt wierzchołkiem skierowany do góry; może być w formie reflektora radarowego | |
Światło*: | zielone rytmiczne (rytm dowolny) |
3. Na środku drogi wodnej
Kolor: | czerwony/zielony | grafika |
Kształt: | tyka ze znakiem szczytowym | |
Znak szczytowy: | czerwony trójkąt wierzchołkiem skierowany pionowo w dół, umieszczony nad zielonym trójkątem wierzchołkiem skierowanym do góry; może być w formie reflektora radarowego | |
Światło*: | białe rytmiczne migające lub izofazowe (może być zastąpione światłem migającym z trzema błyskami w grupie) |
Określone w pkt 1, 2 i 3 trójkąty mogą być zastąpione białymi trójkątnymi tablicami z zielonymi lub czerwonymi paskami konturowymi.
4. Na brzegach odgałęzień, ujść rzecznych i kanałów portowych
Odgałęzienia, ujścia rzeczne oraz kanały portowe w pobliżu połączenia z główną drogą wodną mogą być oznakowane na obydwu brzegach, aż do wejścia na główną drogę wodną, znakami określonymi w punktach 1 i 2 (rys. 12 i 13), z uwzględnieniem stron szlaków żeglownych; statek wchodzący do portu uznaje się za idący "w górę".
B. ZNAKI PŁYWAJĄCE
1. Przy prawym brzegu
Kolor: poziome czerwone i białe pasy
Kształt: tyka na pławie ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym
Znak szczytowy: czerwony walec; może być w formie reflektora radarowego
Światło*: czerwone rytmiczne (rytm dowolny)
2. Przy lewym brzegu
Kolor: poziome zielone i białe pasy
Kształt: tyka na pławie ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym
Znak szczytowy: zielony stożek wierzchołkiem skierowany do góry; może być w formie reflektora radarowego
Światło*: zielone rytmiczne (rytm dowolny)
Przykłady stosowania znaków określonych w części II i IV
V. DODATKOWE OZNAKOWANIE NA POTRZEBY ŻEGLUGI ZA POMOCĄ RADARU
A. OZNAKOWANIE FILARÓW MOSTOWYCH (GDY SZLAK ŻEGLOWNY JEST PRZYSTOSOWANY DO ŻEGLUGI RADAROWEJ)
1. Oznakowanie filarów żółtymi pławami z reflektorami radarowymi ustawionymi powyżej i poniżej filarów
2. Oznakowanie filarów mostowych reflektorami radarowymi wysuniętymi z obydwu stron na wysięgnikach
B. OZNAKOWANIE LINII NAPOWIETRZNYCH PRZECINAJĄCYCH DROGĘ WODNĄ (GDY SZLAK ŻEGLOWNY JEST PRZYSTOSOWANY DO ŻEGLUGI RADAROWEJ)
1. Oznakowanie linii napowietrznej reflektorami radarowymi, umieszczonymi na tej linii, w dostatecznej liczbie i w odpowiedniej odległości
2. Oznakowanie linii napowietrznej żółtymi pławami z reflektorami radarowymi ustawionymi pod linią napowietrzną parami przy brzegach i w odpowiedniej odległości
VI. DODATKOWE OZNAKOWANIE NA JEZIORACH I SZEROKICH DROGACH WODNYCH
A. OZNAKOWANIE MIEJSC NIEBEZPIECZNYCH I PRZESZKÓD ŻEGLUGOWYCH
1. Znaki kardynalne
Określenie kwadrantów i znaków
Cztery kwadranty (północny, wschodni, południowy i zachodni) są ograniczone namiarami rzeczywistymi NW-NE, NE-SE, SE-SW, SW-NW, wyznaczonymi z miejsca odniesienia. Znak kardynalny przyjmuje nazwę od kwadrantu, w którym jest wystawiony.
Nazwa znaku wskazuje stronę, po której należy znak omijać.
Opis znaków kardynalnych
Północny znak kardynalny
Kolor: czarny nad żółtym
Kształt: kolumienka ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym
Znak szczytowy: dwa czarne stożki, jeden nad drugim, wierzchołkami skierowane do góry
Światło*: białe rytmiczne
Rytm światła: migające
Wschodni znak kardynalny
Kolor: czarny z pojedynczym, szerokim poziomym żółtym pasem
Kształt: kolumienka ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym
Znak szczytowy: dwa czarne stożki, jeden nad drugim, podstawami do siebie
Światło*: białe rytmiczne
Rytm światła: migające grupowe, po trzy błyski w grupie
Południowy znak kardynalny
Kolor: żółty nad czarnym
Kształt: kolumienka ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym
Znak szczytowy: dwa czarne stożki, jeden nad drugim, wierzchołkami skierowane w dół
Światło*: białe rytmiczne
Rytm światła: migające w grupach kombinowane (po grupie błysków następuje trwający około 2 sekund blask)
Zachodni znak kardynalny
Kolor: żółty z pojedynczym, szerokim poziomym czarnym pasem
Kształt: kolumienka ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym
Znak szczytowy: dwa czarne stożki, jeden nad drugim, wierzchołkami do siebie
Światło*: białe rytmiczne
Rytm światła: migające grupowe, po dziewięć błysków w grupie
2. Znak odosobnionego niebezpieczeństwa
Znak odosobnionego niebezpieczeństwa ustawia się albo zamocowuje na lub ponad odosobnionym niebezpieczeństwem, wokół którego jest woda żeglowna.
Kolor: | czarny z jednym (lub więcej) szerokim poziomym czerwonym pasem | |
Kształt: | kolumienka ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym | |
grafika | Znak szczytowy: | dwie czarne kule, jedna nad drugą |
Światło*: | białe rytmiczne | |
Rytm światła: | błyskowe grupowe, po dwa błyski w grupie |
B. OZNAKOWANIE OSI LUB ŚRODKA SZLAKU ŻEGLOWNEGO ORAZ OZNAKOWANIE PODEJŚCIA DO LĄDU
Znaki te służą do wskazania, że wokół nich woda jest bezpieczna, żeglowna.
Kolor: | czerwone i białe pionowe pasy | |
Kształt: | pława kulista, kolumienka ze znakiem szczytowym lub tyka ze znakiem szczytowym | |
grafika | Znak szczytowy: | czerwona kula |
Światło*: | białe rytmiczne | |
Rytm światła: | izofazowe, przerywane, jeden długi błysk co 10 sekund |
C. SYGNALIZACJA WARUNKÓW METEOROLOGICZNYCH NA JEZIORACH
1. Ostrzeżenie "UWAGA"
Sygnalizuje się z lądu przez pokazanie żółtego rytmicznego migającego światła, z częstotliwością około 40 błysków na minutę.
Ostrzeżenie "UWAGA" oznacza możliwość nadejścia niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych bez wskazania czasu ich nadejścia.
2. Ostrzeżenie "NIEBEZPIECZEŃSTWO"
Sygnalizuje się z lądu przez pokazanie żółtego rytmicznego migającego światła, z częstotliwością około 90 błysków na minutę.
Ostrzeżenie "NIEBEZPIECZEŃSTWO" sygnalizuje bezpośrednie zbliżanie się niebezpiecznego zjawiska meteorologicznego.
D. OZNAKOWANIE WYJŚĆ SZLAKÓW ŻEGLOWNYCH Z JEZIOR LUB SZEROKICH DRÓG WODNYCH
Znaki te wskazują miejsca odgałęzienia kanału, wpływ albo wypływ rzeki z jeziora lub szerokiej drogi wodnej oraz ułatwiają odszukanie tego wyjścia.
1. Znak ustawiony z prawej strony wyjścia
Kolor: | biały lub czarny, w zależności od tła | |
Kształt: | słup ze znakiem szczytowym, z przekątnymi ustawionymi poziomo i pionowo | |
grafika | Znak szczytowy: | tablica kwadratowa z czarnymi i białymi pasami pionowymi lub tablica utworzona ze szczebli pionowych białych lub czarnych |
Światło*: | czerwone rytmiczne izofazowe o okresie 4 sekund |
2. Znak ustawiony z lewej strony wyjścia
Kolor: | biały/czarny | |
Kształt: | słup ze znakiem szczytowym kwadratowym, z przekątnymi ustawionymi pionowo i poziomo | |
grafika | Znak szczytowy: | tablica kwadratowa z poziomymi czarnymi i białymi pasami lub tablica utworzona ze szczebli poziomych białych lub czarnych |
Światło*: | zielone rytmiczne izofazowe o okresie 4 sekund |
VII. OZNAKOWANIE AKWENÓW ZAMKNIĘTYCH DLA RUCHU ŻEGLUGOWEGO LUB AKWENÓW O OGRANICZONYM RUCHU ŻEGLUGOWYM
1. Znaki akwenów zamkniętych dla ruchu żeglugowego
Kolor: żółty
Kształt: dowolny wyróżniający się, lecz niekolidujący z innymi znakami określonymi niniejszymi przepisami
Znak szczytowy: bez znaku szczytowego, a w sytuacjach koniecznych - żółta prostokątna tablica z odrębnym napisem lub znakiem
Światło*: żółte rytmiczne
Rytm światła: dowolny wyróżniający się, lecz niekolidujący z rytmami innych świateł przewidzianych w przepisach
Przekraczanie linii wyznaczonej pławami oraz ruch statków po akwenie oddzielonym pławami jest zabroniony; na pławach lub tablicach umieszczonych na pławach mogą znajdować się napisy z informacjami ograniczającymi obowiązywanie znaków do określonych rodzajów statków.
2. Znaki akwenów dla narciarstwa wodnego lub podobnych sportów oraz holowania statków powietrznych za statkami (§ 6.35 ust. 1), zamkniętych dla ruchu żeglugowego
Cechy znaku jak w pkt 1
Na znaku szczytowym lub na pławie napis "SPORT".
Znak "biała kula" zobowiązuje wszystkie statki znajdujące się na akwenie oddzielonym znakami określonymi w pkt 1 i 2 i nieuczestniczące w imprezie do natychmiastowego opuszczenia tego akwenu.
Przepis ten dotyczy również statków znajdujących się na postoju na tym akwenie.
Znak ten może być pokazany na statku komisji sędziowskiej.
VIII. ZNAKI SPECJALNEGO PRZEZNACZENIA
Znakiem specjalnego przeznaczenia jest biała pława dowolnego kształtu. Na pławie tej powinien znajdować się napis lub znak szczytowy prostokątny, zawierający informację o znaczeniu tej pławy.
IX. OZNAKOWANIE WEJŚĆ DO PORTÓW
1. Wejścia do portów mogą być oznakowane:
w dzień:
a) z lewej strony wejścia - tyka czerwona lub tyka z czerwonym walcem jako znakiem szczytowym albo czerwony trójkąt jednym wierzchołkiem w dół, namalowany na nabrzeżu,
b) z prawej strony wejścia - tyka zielona lub tyka z zielonym stożkiem wierzchołkiem do góry jako znakiem szczytowym albo zielony trójkąt wierzchołkiem do góry, namalowany na nabrzeżu,
w nocy:
wymienione powyżej znaki powinny być oświetlone; jeżeli stosuje się światła, to należy pokazać:
a) z lewej strony wejścia - czerwone światło rytmiczne o dowolnym rytmie,
b) z prawej strony wejścia - zielone światło rytmiczne o dowolnym rytmie.
2. Wymienione w pkt 1 oznakowanie wejść może być również stosowane do oznakowania wejść do bocznych dróg wodnych, ujść rzecznych i do wąskich zatok.
Poniższy rysunek ilustruje postanowienia rozdziałów VI, VII i IX.
* O ile jest zainstalowane; przypis odnosi się do treści całego załącznika nr 8.
KATEGORIE DRÓG WODNYCH I OKREŚLENIE KIERUNKÓW RUCHU NA DROGACH WODNYCH
W rozumieniu rozdziału 6 przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, drogami wodnymi II kategorii są drogi wodne:
1) system Wielkich Jezior Mazurskich obejmujący jeziora połączone kanałami, tworzącymi szlak od jeziora Roś (włącznie) w miejscowości Pisz do rzeki Węgorapy (włącznie) w miejscowości Węgorzewo, wraz z jeziorami: Seksty, Śniardwy, Mikołajskie, Tałty, Tałtowisko, Kotek, Szymon, Szymoneckie, Jagodne, Boczne, Niegocin, Tajty, Kisajno, Dargin, Łabap, Kirsajty, Mamry i Święcajty, wraz z Kanałem Giżyckim oraz Kanałem Niegocińskim i Kanałem Piękna Góra oraz szlak od Jeziora Ryńskiego (włącznie) w miejscowości Ryn do jeziora Nidzkiego (do 3 km, stanowiącego granicę z Rezerwatem "Jezioro Nidzkie"), wraz z jeziorami: Bełdany, Guzianka Mała i Guzianka Wielka;
2) Kanał Augustowski od połączenia z rzeką Biebrzą do granicy Państwa, wraz z jeziorami znajdującymi się na trasie tego Kanału;
3) Kanał Bartnicki od jeziora Ruda Woda do jeziora Bartężek, wraz z jeziorem Bartężek;
4) Kanał Elbląski od jeziora Druzno do jeziora Jeziorak i jeziora Szeląg Wielki, wraz z tymi jeziorami i jeziorami na trasie Kanału, oraz szlak boczny w kierunku miejscowości Zalewo od jeziora Jeziorak do jeziora Ewingi włącznie;
5) rzeka Wisła od mostu kolejowo-drogowego w miejscowości Płock (km 632,30 rzeki Wisły) do stopnia wodnego Włocławek;
6) Jezioro Zegrzyńskie;
7) rzeka Wisła od km 930,0 do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
8) rzeka Martwa Wisła od rzeki Wisły w miejscowości Przegalina do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
9) rzeka Szkarpawa od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego;
10) Kanał Gliwicki;
11) rzeka Odra Wschodnia, która przechodzi od Przekopu Klucz-Ustowo w rzekę Regalicę, wraz z tą rzeką i bocznymi odgałęzieniami, jezioro Dąbie - do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
12) rzeka Odra Zachodnia od km 17,1 do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
13) rzeka Parnica do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
14) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią.
II. Określenie kierunków ruchu na drogach wodnych
W rozumieniu przepisów rozdziału 6, określenie kierunku "w górę" na kanałach i jeziorach oznacza:
1) na Kanale Jagiellońskim - ruch w kierunku miejscowości Elbląg;
2) na Kanale Augustowskim - ruch w kierunku granicy Państwa;
3) na Kanale Bydgoskim - ruch w kierunku miejscowości Bydgoszcz (rzeki Brdy);
4) na Kanale Gliwickim - ruch w kierunku miejscowości Gliwice;
5) na Kanale Kędzierzyńskim - ruch w kierunku portu "Azoty" w miejscowości Kędzierzyn-Koźle;
6) na Kanale Ślesińskim i jeziorze Gopło (główny szlak żeglowny - ruch w kierunku rzeki Warty);
7) na Kanale Żerańskim - ruch w kierunku rzeki Narwi (Zbiornika Zegrzyńskiego);
8) na Kanale Górnonoteckim od Kanału Bydgoskiego - ruch w kierunku połączenia z rzeką Notecią Górną;
9) na głównym szlaku żeglownym systemu Wielkich Jezior Mazurskich (Pisz - Węgorzewo) - ruch w kierunku miejscowości Pisz;
10) na głównych szlakach żeglownych systemu Jezior Warmińskich (Miłomłyn - rzeka Elbląg, Miłomłyn - Iława, Miłomłyn - Ostróda - jezioro Szeląg Mały) - ruch do miejscowości Miłomłyn.
III. Określenie kierunków ruchu "w górę" na bocznych szlakach żeglownych kanałów i jezior wymienionych w części II pkt 1-10 oraz na szlakach żeglownych akwenów niewymienionych w niniejszym załączniku.
Na bocznych szlakach żeglownych kanałów i jezior wymienionych w części II pkt 1-10 oraz na szlakach żeglownych akwenów niewymienionych w załączniku kierunki "w górę" określa dyrektor urzędu w porozumieniu z administracją drogi wodnej, według kryteriów: z północy na południe lub z zachodu na wschód albo od głównego szlaku żeglownego.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
Grażyna J. Leśniak 20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
Grażyna J. Leśniak 12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
kk/pap 10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 09.05.2025Identyfikator: | Dz.U.2003.212.2072 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych. |
Data aktu: | 28/04/2003 |
Data ogłoszenia: | 15/12/2003 |
Data wejścia w życie: | 30/12/2003 |