united kingdom
ukraine

Nadanie statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 maja 1995 r. w sprawie nadania statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad (Dz. U. Nr 52, poz. 283).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI BUDOWY I EKSPLOATACJI AUTOSTRAD

DZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1.
Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Agencja jest państwową osobą prawną.
2.
Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
3.
Agencja przygotowuje i koordynuje budowę i eksploatację autostrad oraz wykonuje w zakresie określonym ustawą prawa majątkowe.
§  3.
1.
Agencja realizuje zadania, określone w art. 7 ustawy, w granicach wyznaczonych rocznymi planami finansowymi, odpowiednio do gromadzonych środków.
2.
Do zadań Agencji należy:
1)
prowadzenie prac studialnych dotyczących autostrad, przygotowywanie dokumentów wymaganych w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, na etapie udzielenia wskazań lokalizacyjnych i wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady, o którym mowa w przepisach o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
2)
współpraca z organami właściwymi w sprawach zagospodarowania przestrzennego, obrony narodowej, geodezji i gospodarki gruntami, ewidencji gruntów i budynków, scalania i wymiany gruntów, melioracji wodnych, ochrony gruntów rolnych i leśnych, środowiska oraz ochrony zabytków,
3)
nabywanie nieruchomości pod autostrady na rzecz Skarbu Państwa, przejmowanie tych nieruchomości w użytkowanie, gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa i udostępnianie ich koncesjonariuszom,
4)
opracowywanie projektów kryteriów oceny ofert w postępowaniu przetargowym,
5)
przeprowadzanie postępowań przetargowych i opracowywanie projektów koncesji,
6)
uzgadnianie projektu budowlanego autostrady lub jej odcinka w zakresie zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,
7)
kontrola budowy i eksploatacji autostrady w zakresie zgodności z udzieloną koncesją i przestrzegania warunków umowy koncesyjnej,
8)
prowadzenie gospodarki finansowej na zasadach wynikających z ustawy i niniejszego statutu,
9)
współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie gospodarowania środkami Krajowego Funduszu Autostradowego na zasadach określonych umową, o której mowa w art. 12a ustawy,
10)
gospodarowanie środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 12a ustawy, na podstawie umów lub deklaracji dawcy,
11)
wykonywanie innych zadań w sprawie autostrad, określonych przez ministra właściwego do spraw transportu.
3.
Agencja współpracuje z Radą do Spraw Autostrad w zakresie jej działania.
§  4.
W realizacji zadań Agencja kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonymi jej składnikami majątkowymi i środkami finansowymi.

DZIAŁ  II

STRUKTURA AGENCJI

Rozdział  1

Prezes Agencji

§  5.
1.
Organem Agencji jest Prezes Agencji, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji określonych ustawą.
2.
Prezes Agencji jest uprawniony do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Agencji.
§  6.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy zastępców Prezesa, naczelników wydziałów i kierowników sekcji Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2.
Podział zadań między Prezesa Agencji, jego zastępców, naczelników wydziałów i kierowników sekcji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, a także ich zadania, wykonywane z tytułu nadzoru nad działalnością podporządkowanych im jednostek organizacyjnych, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
§  7.
1.
Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez ministra właściwego do spraw transportu na wniosek Prezesa Agencji.
2.
Naczelnicy wydziałów i kierownicy sekcji Agencji oraz dyrektorzy oddziałów terenowych są powoływani i odwoływani przez Prezesa Agencji.

Rozdział  2

Organizacja Agencji

§  8.
W skład Agencji wchodzą wydziały, sekcje i oddziały terenowe.
§  9.
Szczegółowy tryb pracy oraz strukturę Agencji określa regulamin organizacyjny, ustalony przez Prezesa Agencji.
§  10.
1.
W związku z realizacją zadań Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, określając zakres działania i tryb pracy tych zespołów.
2.
W skład zespołów problemowych mogą wchodzić pracownicy Agencji, doradcy i eksperci.
3.
Na posiedzenia zespołów problemowych mogą być zapraszani przedstawiciele organów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2.

Rozdział  3

Oddziały terenowe Agencji

§  11.
1.
Oddziały terenowe Agencji tworzy, łączy i znosi Prezes Agencji.
2.
Akt o utworzeniu oddziału terenowego powinien określać:
1)
datę utworzenia oddziału, siedzibę, przedmiot i zasięg terytorialny działania,
2)
składniki majątkowe przekazane do oddziału,
3)
sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej.
§  12.
Pracami oddziału terenowego Agencji kieruje dyrektor oddziału reprezentujący oddział na zewnątrz, odpowiedzialny przed Prezesem Agencji i działający w granicach określonych przez statut i pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa Agencji.
§  13.
1.
Prezes Agencji wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Agencji.
2.
Prezes Agencji może upoważnić dyrektora oddziału terenowego bądź innego pracownika Agencji do wykonywania w swoim imieniu czynności, o których mowa w ust. 1.
§  14.
Prezes Agencji koordynuje działalność oddziałów terenowych oraz kontroluje i nadzoruje dyrektorów oddziałów terenowych.
§  15.
1.
Strukturę i zadania oddziału terenowego określa regulamin organizacyjny, ustalony przez dyrektora oddziału terenowego.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji.

DZIAŁ  III

UDZIELANIE PEŁNOMOCNICTW

§  16.
Prezes Agencji może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych, związanych z zakresem działania Agencji.
§  17.
Prezes Agencji może w pełnomocnictwie, udzielonym dyrektorowi oddziału, zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez dyrektora oddziału innych pełnomocników do dokonywania poszczególnych czynności prawnych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.
§  18.
W sprawach nieuregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.

DZIAŁ  IV

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ AGENCJI

§  19.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązania oraz wydatki na rozwój i inne potrzeby.
§  20.
1.
Prezes Agencji, w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz finansów publicznych, ustala roczny plan finansowy Agencji.
2.
Projekt planu, o którym mowa w ust. 1, wymaga przedstawienia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu uzgodnienia z ustaleniami strategii i programu wsparcia rozwoju regionalnego.
§  21.
Sprawozdania finansowe Agencji, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, zatwierdza minister właściwy do spraw transportu.
§  22.
1.
Przychodami Agencji są:
1)
wpływy z działalności,
2)
wpływy z opłat za udzielanie koncesji,
3)
wpływy z innych tytułów.
2.
Przychodami Agencji mogą być również środki z Krajowego Funduszu Autostradowego przyznane w trybie art. 39d ust. 3 ustawy.
§  23.
1.
Dotacje budżetowe wymienione w art. 12 ust. 3 ustawy nie stanowią przychodu Agencji.
2.
Dotacje budżetowe, o których mowa w ust. 1, zwiększają fundusz statutowy Agencji i są rozliczane z budżetem na koniec roku, na który została przyznana dotacja.
§  24.
1.
Agencja tworzy fundusz statutowy.
2.
Na fundusz statutowy Agencji składają się w szczególności:
1)
równowartość przejętej części majątku, stanowiącej pierwsze wyposażenie Agencji,
2)
część zysku netto przeznaczona na ten fundusz,
3)
dotacje budżetowe, o których mowa w § 23.
3.
Do majątku Agencji nie zalicza się gruntów nabytych lub przejętych na rzecz Skarbu Państwa pod budowę autostrad.
4.
Fundusz statutowy Agencji przeznacza się na finansowanie zadań statutowych Agencji, o których mowa w § 3, oraz bieżącej działalności Agencji.
§  25.
Agencja tworzy fundusze specjalne, wynikające z odrębnych przepisów, oraz inne fundusze o charakterze celowym lub rezerwowym po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§  26.
Środki finansowe uzyskiwane z przychodów przeznacza się na pokrycie kosztów funkcjonowania Agencji, w tym finansowania wynagrodzeń Prezesa Agencji, zastępców Prezesa Agencji i pracowników Agencji.
§  27.
1.
Podziału zysku netto dokonuje Prezes Agencji, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2.
Zysk netto Agencji przeznacza się na powiększenie funduszu statutowego (lub innych funduszy rezerwowych i celowych, w tym zakładowego funduszu świadczeń socjalnych) oraz funduszu nagród.
3.
Prezes Agencji ustala regulamin funduszu nagród.
§  28.
Agencja może zaciągać, na poczet przyszłych przychodów, kredyty krótkoterminowe (wymagalne do roku) samodzielnie, a zaciągać kredyty długoterminowe lub emitować obligacje - po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw transportu oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

DZIAŁ  V

SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

§  29.
1.
Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystywanie wyników kontroli, odpowiedzialny jest Prezes Agencji.
2.
Czynności kontrolne, w zakresie swojego działania, wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa Agencji, naczelnicy wydziałów, główny księgowy oraz dyrektorzy oddziałów terenowych.
§  30.
Kontroli wewnętrznej podlegają jednostki organizacyjne Agencji.
§  31.
Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci:
1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu stwierdzenia, czy przebiegają one prawidłowo, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola ta obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§  32.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału terenowego, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa oraz zawiadamia organy ścigania.
§  33.
Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Prezesa Agencji.
§  34.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw i obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2.
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli.
§  35.
Pracownicy Agencji oraz inne kontrolowane podmioty są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępnienia dokumentów.
§  36.
Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji działań w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości.

Zmiany w prawie

Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.77.823

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.
Data aktu: 16/07/2001
Data ogłoszenia: 28/07/2001
Data wejścia w życie: 12/08/2001