Nadanie statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 maja 1995 r. w sprawie nadania statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad (Dz. U. Nr 52, poz. 283).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI BUDOWY I EKSPLOATACJI AUTOSTRAD

DZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1.
Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Agencja jest państwową osobą prawną.
2.
Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
3.
Agencja przygotowuje i koordynuje budowę i eksploatację autostrad oraz wykonuje w zakresie określonym ustawą prawa majątkowe.
§  3.
1.
Agencja realizuje zadania, określone w art. 7 ustawy, w granicach wyznaczonych rocznymi planami finansowymi, odpowiednio do gromadzonych środków.
2.
Do zadań Agencji należy:
1)
prowadzenie prac studialnych dotyczących autostrad, przygotowywanie dokumentów wymaganych w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, na etapie udzielenia wskazań lokalizacyjnych i wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady, o którym mowa w przepisach o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
2)
współpraca z organami właściwymi w sprawach zagospodarowania przestrzennego, obrony narodowej, geodezji i gospodarki gruntami, ewidencji gruntów i budynków, scalania i wymiany gruntów, melioracji wodnych, ochrony gruntów rolnych i leśnych, środowiska oraz ochrony zabytków,
3)
nabywanie nieruchomości pod autostrady na rzecz Skarbu Państwa, przejmowanie tych nieruchomości w użytkowanie, gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa i udostępnianie ich koncesjonariuszom,
4)
opracowywanie projektów kryteriów oceny ofert w postępowaniu przetargowym,
5)
przeprowadzanie postępowań przetargowych i opracowywanie projektów koncesji,
6)
uzgadnianie projektu budowlanego autostrady lub jej odcinka w zakresie zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,
7)
kontrola budowy i eksploatacji autostrady w zakresie zgodności z udzieloną koncesją i przestrzegania warunków umowy koncesyjnej,
8)
prowadzenie gospodarki finansowej na zasadach wynikających z ustawy i niniejszego statutu,
9)
współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie gospodarowania środkami Krajowego Funduszu Autostradowego na zasadach określonych umową, o której mowa w art. 12a ustawy,
10)
gospodarowanie środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 12a ustawy, na podstawie umów lub deklaracji dawcy,
11)
wykonywanie innych zadań w sprawie autostrad, określonych przez ministra właściwego do spraw transportu.
3.
Agencja współpracuje z Radą do Spraw Autostrad w zakresie jej działania.
§  4.
W realizacji zadań Agencja kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonymi jej składnikami majątkowymi i środkami finansowymi.

DZIAŁ  II

STRUKTURA AGENCJI

Rozdział  1

Prezes Agencji

§  5.
1.
Organem Agencji jest Prezes Agencji, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji określonych ustawą.
2.
Prezes Agencji jest uprawniony do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Agencji.
§  6.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy zastępców Prezesa, naczelników wydziałów i kierowników sekcji Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2.
Podział zadań między Prezesa Agencji, jego zastępców, naczelników wydziałów i kierowników sekcji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, a także ich zadania, wykonywane z tytułu nadzoru nad działalnością podporządkowanych im jednostek organizacyjnych, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
§  7.
1.
Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez ministra właściwego do spraw transportu na wniosek Prezesa Agencji.
2.
Naczelnicy wydziałów i kierownicy sekcji Agencji oraz dyrektorzy oddziałów terenowych są powoływani i odwoływani przez Prezesa Agencji.

Rozdział  2

Organizacja Agencji

§  8.
W skład Agencji wchodzą wydziały, sekcje i oddziały terenowe.
§  9.
Szczegółowy tryb pracy oraz strukturę Agencji określa regulamin organizacyjny, ustalony przez Prezesa Agencji.
§  10.
1.
W związku z realizacją zadań Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, określając zakres działania i tryb pracy tych zespołów.
2.
W skład zespołów problemowych mogą wchodzić pracownicy Agencji, doradcy i eksperci.
3.
Na posiedzenia zespołów problemowych mogą być zapraszani przedstawiciele organów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2.

Rozdział  3

Oddziały terenowe Agencji

§  11.
1.
Oddziały terenowe Agencji tworzy, łączy i znosi Prezes Agencji.
2.
Akt o utworzeniu oddziału terenowego powinien określać:
1)
datę utworzenia oddziału, siedzibę, przedmiot i zasięg terytorialny działania,
2)
składniki majątkowe przekazane do oddziału,
3)
sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej.
§  12.
Pracami oddziału terenowego Agencji kieruje dyrektor oddziału reprezentujący oddział na zewnątrz, odpowiedzialny przed Prezesem Agencji i działający w granicach określonych przez statut i pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa Agencji.
§  13.
1.
Prezes Agencji wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Agencji.
2.
Prezes Agencji może upoważnić dyrektora oddziału terenowego bądź innego pracownika Agencji do wykonywania w swoim imieniu czynności, o których mowa w ust. 1.
§  14.
Prezes Agencji koordynuje działalność oddziałów terenowych oraz kontroluje i nadzoruje dyrektorów oddziałów terenowych.
§  15.
1.
Strukturę i zadania oddziału terenowego określa regulamin organizacyjny, ustalony przez dyrektora oddziału terenowego.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji.

DZIAŁ  III

UDZIELANIE PEŁNOMOCNICTW

§  16.
Prezes Agencji może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych, związanych z zakresem działania Agencji.
§  17.
Prezes Agencji może w pełnomocnictwie, udzielonym dyrektorowi oddziału, zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez dyrektora oddziału innych pełnomocników do dokonywania poszczególnych czynności prawnych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.
§  18.
W sprawach nieuregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.

DZIAŁ  IV

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ AGENCJI

§  19.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązania oraz wydatki na rozwój i inne potrzeby.
§  20.
1.
Prezes Agencji, w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz finansów publicznych, ustala roczny plan finansowy Agencji.
2.
Projekt planu, o którym mowa w ust. 1, wymaga przedstawienia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu uzgodnienia z ustaleniami strategii i programu wsparcia rozwoju regionalnego.
§  21.
Sprawozdania finansowe Agencji, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, zatwierdza minister właściwy do spraw transportu.
§  22.
1.
Przychodami Agencji są:
1)
wpływy z działalności,
2)
wpływy z opłat za udzielanie koncesji,
3)
wpływy z innych tytułów.
2.
Przychodami Agencji mogą być również środki z Krajowego Funduszu Autostradowego przyznane w trybie art. 39d ust. 3 ustawy.
§  23.
1.
Dotacje budżetowe wymienione w art. 12 ust. 3 ustawy nie stanowią przychodu Agencji.
2.
Dotacje budżetowe, o których mowa w ust. 1, zwiększają fundusz statutowy Agencji i są rozliczane z budżetem na koniec roku, na który została przyznana dotacja.
§  24.
1.
Agencja tworzy fundusz statutowy.
2.
Na fundusz statutowy Agencji składają się w szczególności:
1)
równowartość przejętej części majątku, stanowiącej pierwsze wyposażenie Agencji,
2)
część zysku netto przeznaczona na ten fundusz,
3)
dotacje budżetowe, o których mowa w § 23.
3.
Do majątku Agencji nie zalicza się gruntów nabytych lub przejętych na rzecz Skarbu Państwa pod budowę autostrad.
4.
Fundusz statutowy Agencji przeznacza się na finansowanie zadań statutowych Agencji, o których mowa w § 3, oraz bieżącej działalności Agencji.
§  25.
Agencja tworzy fundusze specjalne, wynikające z odrębnych przepisów, oraz inne fundusze o charakterze celowym lub rezerwowym po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§  26.
Środki finansowe uzyskiwane z przychodów przeznacza się na pokrycie kosztów funkcjonowania Agencji, w tym finansowania wynagrodzeń Prezesa Agencji, zastępców Prezesa Agencji i pracowników Agencji.
§  27.
1.
Podziału zysku netto dokonuje Prezes Agencji, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2.
Zysk netto Agencji przeznacza się na powiększenie funduszu statutowego (lub innych funduszy rezerwowych i celowych, w tym zakładowego funduszu świadczeń socjalnych) oraz funduszu nagród.
3.
Prezes Agencji ustala regulamin funduszu nagród.
§  28.
Agencja może zaciągać, na poczet przyszłych przychodów, kredyty krótkoterminowe (wymagalne do roku) samodzielnie, a zaciągać kredyty długoterminowe lub emitować obligacje - po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw transportu oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

DZIAŁ  V

SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

§  29.
1.
Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystywanie wyników kontroli, odpowiedzialny jest Prezes Agencji.
2.
Czynności kontrolne, w zakresie swojego działania, wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa Agencji, naczelnicy wydziałów, główny księgowy oraz dyrektorzy oddziałów terenowych.
§  30.
Kontroli wewnętrznej podlegają jednostki organizacyjne Agencji.
§  31.
Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci:
1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu stwierdzenia, czy przebiegają one prawidłowo, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola ta obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§  32.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału terenowego, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa oraz zawiadamia organy ścigania.
§  33.
Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Prezesa Agencji.
§  34.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw i obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2.
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli.
§  35.
Pracownicy Agencji oraz inne kontrolowane podmioty są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępnienia dokumentów.
§  36.
Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji działań w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024