Tworzenie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach przemysłu węglowego oraz w przedsiębiorstwach energetycznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 marca 1962 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach przemysłu węglowego oraz w przedsiębiorstwach energetycznych.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4 oraz art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie dotyczy kopalń węgla, przedsiębiorstw budowy szybów, robót górniczych i budowy kopalń oraz zakładów energetycznych okręgu, podległych Ministrowi Górnictwa i Energetyki.
§  2.
Kopalnie węgla kamiennego i brunatnego przeznaczają na fundusz zakładowy:
1)
za każdy procent przekroczenia planu wydobycia - kwotę odpowiadającą 0,65% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok,
2) 1
za każdy procent przekroczenia wyznaczonej (zadanej) przez zjednoczenie wydajności ogólnej w kopalniach węgla kamiennego - kwotę odpowiadającą 1% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok, przy czym średnia wyznaczonych dla poszczególnych kopalń wydajności ogólnych nie może być niższa od wydajności ogólnej, ustalonej w wysokości 1.415 kg na pracowniko-dniówkę dla przemysłu węgla kamiennego,
3)
za każdy procent przekroczenia planu wydajności ogólnej:
a)
w głębinowych kopalniach węgla brunatnego - kwotę odpowiadającą 1% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok,
b)
liczonej na ogólną masę wydobytego węgla i zebranego nadkładu w kopalniach odkrywkowych węgla brunatnego - 0,5% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok;
4)
w razie osiągnięcia planowanego zysku - średnio 5% osiągniętego zysku.
§  3.
1.
Podstawą obliczania funduszu zakładowego jest wydobycie węgla netto (bez mułów z dawnej produkcji), przy czym wysokość osiągniętego wydobycia pomniejsza się:
1)
przy węglu energetycznym - o całkowitą ilość ponadnormatywnego zanieczyszczenia kamieniem, którą ustala się dzieląc pełną kwotę bonifikat, wypłaconych odbiorcom z tytułu tego zanieczyszczenia przez cenę dostarczonego węgla,
2)
przy węglu koksującym (wsadowym) - o różnicę ujemną pomiędzy wypłaconymi bonifikatami z tytułu odchyleń jakościowych a uzyskanymi premiami z tytułu dostaw o lepszych parametrach, z tym że różnicę tę dzieli się przez cenę jednostkową dostarczonego węgla; otrzymany wynik stanowi ilość w tonach, ulegającą potrąceniu z wydobycia.
2. 2
Dla kopalń węgla kamiennego "Wałbrzych", "Victoria", "Thorez", "Słupiec", "Anna", "Marcel", "1 Maja", "Jastrzębie-Moszczenica" i "Gliwice" podstawą obliczeń funduszu zakładowego jest wydobycie węgla wsadowego, a dla Kopalni Węgla Kamiennego "Nowa Ruda" - wydobycie węgla (netto) i łupku surowego, przeznaczonego dla prażalni.
3. 3
(skreślony).
§  4. 4
Kopalnie w budowie nie tworzą funduszu zakładowego.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwa budowy szybów, robót górniczych i budowy kopalń, nadzorowane przez Zjednoczenie Budownictwa Górniczego, tworzą fundusz zakładowy składający się z części zasadniczej - zasadniczy fundusz zakładowy i z części dodatkowej - dodatkowy fundusz zakładowy.
2.
Zasadniczy fundusz zakładowy równa się kwocie odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok i może być tworzony, jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie w danym roku wynik planowany.
3.
Dodatkowy fundusz zakładowy tworzą przedsiębiorstwa za każdy procent przekroczenia:
1)
planu rzeczowego - w kwocie odpowiadającej 0,2% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok,
2) 5
wyznaczonej (zadanej) przez zjednoczenie wydajności rzeczowej ogólnej - w kwocie odpowiadającej 0,4% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok. Średnia wyznaczonych wydajności ogólnych dla poszczególnych przedsiębiorstw nie może być niższa od wydajności ogólnej, osiągniętej przez zjednoczenie w roku ubiegłym.
4.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo wyniku równego porównywalnie wynikowi planowanemu - zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu o 8% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5%, o dalszych 10% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5% do 10% i o 1% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 10% do 20%.
5.
Jeżeli pogorszenie wyniku wyniesie więcej niż 20% - przedsiębiorstwo traci prawo do zasadniczego funduszu zakładowego.
6.
W przedsiębiorstwach planowo deficytowych poniesioną stratę koryguje się wskaźnikiem zmiany sprzedaży wyrobów i usług w porównaniu do planu, jeżeli jej zmniejszenie lub zwiększenie nastąpiło w wyniku odchyleń ujemnych lub dodatnich w wykonaniu planu sprzedaży.
7.
Przedsiębiorstwo, które nie wykona podstawowych zadań rzeczowych, określonych przez właściwe zjednoczenie, traci prawo do tworzenia zasadniczego funduszu zakładowego. Minister Górnictwa i Energetyki może przywrócić przedsiębiorstwu prawo tworzenia zasadniczego funduszu zakładowego, jeżeli niewykonanie przez nie części podstawowych zadań rzeczowych nastąpiło z udowodnionej winy zleceniodawców, a przedsiębiorstwo wykaże, że zastosowało w stosunku do zleceniodawców wszelkie sankcje przewidziane umową.
§  6.
1.
Zakłady energetyczne okręgu przeznaczają na fundusz zakładowy 15% kalkulowanego zysku ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej:
1)
skorygowanego o odchylenia od planowanej średniej rocznej mocy dyspozycyjnej w ten sposób, że za każdy procent niedotrzymania średniej rocznej mocy dyspozycyjnej obniża się proporcjonalnie zysk kalkulowany o 2%, za każdy zaś procent przekroczenia tej mocy powiększa się proporcjonalnie zysk kalkulowany o 2%,
2)
powiększonego lub pomniejszonego o wyniki ze sprzedaży wyrobów i usług, osiągnięte przez zakłady remontowe.
2.
Kalkulowany zysk ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej stanowi różnicę między kalkulowaną wartością sprzedanej energii a jej rzeczywistym kosztem własnym, skorygowanym o saldo zysków i strat nadzwyczajnych oraz o sumę pogorszenia wyników działalności pozaoperacyjnej w stosunku do planu.
3.
Kalkulowaną wartość sprzedanej energii elektrycznej i cieplnej stanowi powiększona o 5% suma planowanych kosztów zmiennych i stałych sprzedanej energii, z tym że:
1)
wielkość planowanych kosztów zmiennych określa iloczyn, otrzymany z przemnożenia ilości rzeczywiście sprzedanej energii elektrycznej i cieplnej przez planowane średnioroczne jednostkowe koszty zmienne obu tych form energii,
2)
wielkość planowanych kosztów stałych określa suma bezwzględna kosztów stałych energii elektrycznej i cieplnej, założona w planie.
4.
Minister Górnictwa i Energetyki w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Energetyków określi w drodze zarządzenia zasady podziału funduszu zakładowego, ustalonego zgodnie z ust. 1, pomiędzy działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym elektrownie (zespoły elektrowni) i elektrociepłownie, zakłady energetyczne i zakłady sieci cieplnych, zakłady remontowe i zarządy zakładów energetycznych okręgu.
5.
Niezależnie od odpisów na fundusz zakładowy, o których mowa w ust. 1, elektrownie (zespoły elektrowni) i elektrociepłownie wydzielone, zakłady energetyczne, zakłady sieci cieplnej i zarządy zakładów energetycznych okręgu przeznaczają dodatkowo na fundusz zakładowy 15% zysku, osiągniętego ze sprzedaży pozostałych (poza energią elektryczną i cieplną) wyrobów, usług i materiałów.
§  7.
Minister Górnictwa i Energetyki może w porozumieniu z Ministrem Finansów zezwolić przedsiębiorstwom na zaliczenie na fundusz zakładowy w całości lub w części zysku osiągniętego z produkcji ubocznej określonego rodzaju wyrobów, wprowadzonych do produkcji w danym roku i nie objętych planem techniczno-ekonomicznym przedsiębiorstwa.
§  8.
1.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu (zakładowi) przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów, należy dokonać korekty z tytułu zysku osiągniętego przez przedsiębiorstwo (zakład) z produkcji artykułów i usług nie objętych obowiązującymi cennikami (taryfami).
2.
Minister Górnictwa i Energetyki ustali w drodze zarządzenia zasady i tryb korygowania zysku osiągniętego z produkcji artykułów i usług, o których mowa w ust. 1, jeżeli zysk ten został osiągnięty na skutek nieprawidłowo ustalonych cen.
§  9.
1.
W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo (zakład) spełniło warunki do dokonania odpisu na fundusz zakładowy oraz w celu obliczenia wysokości odpisu - należy skorygować wynik działalności gospodarczej, osiągnięty w danym roku, stosownie do przepisu art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78), zwanej dalej "ustawą".
2.
Niezależnie od korekt, o których mowa w ust. 1, Minister Górnictwa i Energetyki może - w drodze zarządzenia wydanego w porozumieniu z Ministrem Finansów - nakazać dokonanie innych dodatkowych korekt wyników (dodatnich i ujemnych).
§  10.
1.
Przedsiębiorstwom (zakładom), które nie spełnią warunków określonych w §§ 2, 5 i 6, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody w wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty przedsiębiorstwa (zakładu); jeżeli jednak przedsiębiorstwo (zakład) nie spełni tylko w pierwszym półroczu lub w trzech pierwszych kwartałach danego roku warunków tworzenia funduszu zakładowego, natomiast spełni je w następnych okresach tego roku, wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 traktuje się jako wypłatę obciążającą fundusz zakładowy.
§  11.
Na podstawie decyzji Ministra Górnictwa i Energetyki wydanej w porozumieniu z Ministrem Finansów przepisy rozporządzenia mogą być stosowane do działających według zasad rozrachunku gospodarczego pomocniczych jednostek budżetowych i budżetowanych, których przedmiot i rodzaj działalności uzasadnia tworzenie funduszu zakładowego.
§  12.
W razie stwierdzenia nieprzestrzegania przepisów rozporządzenia należy stosować sankcje przewidziane w art. 12 ustawy.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1962 r.
1 § 2 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 1964 r. (Dz.U.64.14.80) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1964 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 marca 1965 r. (Dz.U.65.15.103) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1965 r.

2 § 3 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 1964 r. (Dz.U.64.14.80) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1964 r.

3 § 3 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
4 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
5 § 5 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024