Tworzenie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach przemysłu węglowego oraz w przedsiębiorstwach energetycznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 marca 1962 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach przemysłu węglowego oraz w przedsiębiorstwach energetycznych.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4 oraz art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie dotyczy kopalń węgla, przedsiębiorstw budowy szybów, robót górniczych i budowy kopalń oraz zakładów energetycznych okręgu, podległych Ministrowi Górnictwa i Energetyki.
§  2.
Kopalnie węgla kamiennego i brunatnego przeznaczają na fundusz zakładowy:
1)
za każdy procent przekroczenia planu wydobycia - kwotę odpowiadającą 0,65% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok,
2) 1
za każdy procent przekroczenia wyznaczonej (zadanej) przez zjednoczenie wydajności ogólnej w kopalniach węgla kamiennego - kwotę odpowiadającą 1% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok, przy czym średnia wyznaczonych dla poszczególnych kopalń wydajności ogólnych nie może być niższa od wydajności ogólnej, ustalonej w wysokości 1.415 kg na pracowniko-dniówkę dla przemysłu węgla kamiennego,
3)
za każdy procent przekroczenia planu wydajności ogólnej:
a)
w głębinowych kopalniach węgla brunatnego - kwotę odpowiadającą 1% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok,
b)
liczonej na ogólną masę wydobytego węgla i zebranego nadkładu w kopalniach odkrywkowych węgla brunatnego - 0,5% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok;
4)
w razie osiągnięcia planowanego zysku - średnio 5% osiągniętego zysku.
§  3.
1.
Podstawą obliczania funduszu zakładowego jest wydobycie węgla netto (bez mułów z dawnej produkcji), przy czym wysokość osiągniętego wydobycia pomniejsza się:
1)
przy węglu energetycznym - o całkowitą ilość ponadnormatywnego zanieczyszczenia kamieniem, którą ustala się dzieląc pełną kwotę bonifikat, wypłaconych odbiorcom z tytułu tego zanieczyszczenia przez cenę dostarczonego węgla,
2)
przy węglu koksującym (wsadowym) - o różnicę ujemną pomiędzy wypłaconymi bonifikatami z tytułu odchyleń jakościowych a uzyskanymi premiami z tytułu dostaw o lepszych parametrach, z tym że różnicę tę dzieli się przez cenę jednostkową dostarczonego węgla; otrzymany wynik stanowi ilość w tonach, ulegającą potrąceniu z wydobycia.
2. 2
Dla kopalń węgla kamiennego "Wałbrzych", "Victoria", "Thorez", "Słupiec", "Anna", "Marcel", "1 Maja", "Jastrzębie-Moszczenica" i "Gliwice" podstawą obliczeń funduszu zakładowego jest wydobycie węgla wsadowego, a dla Kopalni Węgla Kamiennego "Nowa Ruda" - wydobycie węgla (netto) i łupku surowego, przeznaczonego dla prażalni.
3. 3
(skreślony).
§  4. 4
Kopalnie w budowie nie tworzą funduszu zakładowego.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwa budowy szybów, robót górniczych i budowy kopalń, nadzorowane przez Zjednoczenie Budownictwa Górniczego, tworzą fundusz zakładowy składający się z części zasadniczej - zasadniczy fundusz zakładowy i z części dodatkowej - dodatkowy fundusz zakładowy.
2.
Zasadniczy fundusz zakładowy równa się kwocie odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok i może być tworzony, jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie w danym roku wynik planowany.
3.
Dodatkowy fundusz zakładowy tworzą przedsiębiorstwa za każdy procent przekroczenia:
1)
planu rzeczowego - w kwocie odpowiadającej 0,2% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok,
2) 5
wyznaczonej (zadanej) przez zjednoczenie wydajności rzeczowej ogólnej - w kwocie odpowiadającej 0,4% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok. Średnia wyznaczonych wydajności ogólnych dla poszczególnych przedsiębiorstw nie może być niższa od wydajności ogólnej, osiągniętej przez zjednoczenie w roku ubiegłym.
4.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo wyniku równego porównywalnie wynikowi planowanemu - zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu o 8% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5%, o dalszych 10% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5% do 10% i o 1% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 10% do 20%.
5.
Jeżeli pogorszenie wyniku wyniesie więcej niż 20% - przedsiębiorstwo traci prawo do zasadniczego funduszu zakładowego.
6.
W przedsiębiorstwach planowo deficytowych poniesioną stratę koryguje się wskaźnikiem zmiany sprzedaży wyrobów i usług w porównaniu do planu, jeżeli jej zmniejszenie lub zwiększenie nastąpiło w wyniku odchyleń ujemnych lub dodatnich w wykonaniu planu sprzedaży.
7.
Przedsiębiorstwo, które nie wykona podstawowych zadań rzeczowych, określonych przez właściwe zjednoczenie, traci prawo do tworzenia zasadniczego funduszu zakładowego. Minister Górnictwa i Energetyki może przywrócić przedsiębiorstwu prawo tworzenia zasadniczego funduszu zakładowego, jeżeli niewykonanie przez nie części podstawowych zadań rzeczowych nastąpiło z udowodnionej winy zleceniodawców, a przedsiębiorstwo wykaże, że zastosowało w stosunku do zleceniodawców wszelkie sankcje przewidziane umową.
§  6.
1.
Zakłady energetyczne okręgu przeznaczają na fundusz zakładowy 15% kalkulowanego zysku ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej:
1)
skorygowanego o odchylenia od planowanej średniej rocznej mocy dyspozycyjnej w ten sposób, że za każdy procent niedotrzymania średniej rocznej mocy dyspozycyjnej obniża się proporcjonalnie zysk kalkulowany o 2%, za każdy zaś procent przekroczenia tej mocy powiększa się proporcjonalnie zysk kalkulowany o 2%,
2)
powiększonego lub pomniejszonego o wyniki ze sprzedaży wyrobów i usług, osiągnięte przez zakłady remontowe.
2.
Kalkulowany zysk ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej stanowi różnicę między kalkulowaną wartością sprzedanej energii a jej rzeczywistym kosztem własnym, skorygowanym o saldo zysków i strat nadzwyczajnych oraz o sumę pogorszenia wyników działalności pozaoperacyjnej w stosunku do planu.
3.
Kalkulowaną wartość sprzedanej energii elektrycznej i cieplnej stanowi powiększona o 5% suma planowanych kosztów zmiennych i stałych sprzedanej energii, z tym że:
1)
wielkość planowanych kosztów zmiennych określa iloczyn, otrzymany z przemnożenia ilości rzeczywiście sprzedanej energii elektrycznej i cieplnej przez planowane średnioroczne jednostkowe koszty zmienne obu tych form energii,
2)
wielkość planowanych kosztów stałych określa suma bezwzględna kosztów stałych energii elektrycznej i cieplnej, założona w planie.
4.
Minister Górnictwa i Energetyki w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Energetyków określi w drodze zarządzenia zasady podziału funduszu zakładowego, ustalonego zgodnie z ust. 1, pomiędzy działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym elektrownie (zespoły elektrowni) i elektrociepłownie, zakłady energetyczne i zakłady sieci cieplnych, zakłady remontowe i zarządy zakładów energetycznych okręgu.
5.
Niezależnie od odpisów na fundusz zakładowy, o których mowa w ust. 1, elektrownie (zespoły elektrowni) i elektrociepłownie wydzielone, zakłady energetyczne, zakłady sieci cieplnej i zarządy zakładów energetycznych okręgu przeznaczają dodatkowo na fundusz zakładowy 15% zysku, osiągniętego ze sprzedaży pozostałych (poza energią elektryczną i cieplną) wyrobów, usług i materiałów.
§  7.
Minister Górnictwa i Energetyki może w porozumieniu z Ministrem Finansów zezwolić przedsiębiorstwom na zaliczenie na fundusz zakładowy w całości lub w części zysku osiągniętego z produkcji ubocznej określonego rodzaju wyrobów, wprowadzonych do produkcji w danym roku i nie objętych planem techniczno-ekonomicznym przedsiębiorstwa.
§  8.
1.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu (zakładowi) przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów, należy dokonać korekty z tytułu zysku osiągniętego przez przedsiębiorstwo (zakład) z produkcji artykułów i usług nie objętych obowiązującymi cennikami (taryfami).
2.
Minister Górnictwa i Energetyki ustali w drodze zarządzenia zasady i tryb korygowania zysku osiągniętego z produkcji artykułów i usług, o których mowa w ust. 1, jeżeli zysk ten został osiągnięty na skutek nieprawidłowo ustalonych cen.
§  9.
1.
W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo (zakład) spełniło warunki do dokonania odpisu na fundusz zakładowy oraz w celu obliczenia wysokości odpisu - należy skorygować wynik działalności gospodarczej, osiągnięty w danym roku, stosownie do przepisu art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78), zwanej dalej "ustawą".
2.
Niezależnie od korekt, o których mowa w ust. 1, Minister Górnictwa i Energetyki może - w drodze zarządzenia wydanego w porozumieniu z Ministrem Finansów - nakazać dokonanie innych dodatkowych korekt wyników (dodatnich i ujemnych).
§  10.
1.
Przedsiębiorstwom (zakładom), które nie spełnią warunków określonych w §§ 2, 5 i 6, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody w wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty przedsiębiorstwa (zakładu); jeżeli jednak przedsiębiorstwo (zakład) nie spełni tylko w pierwszym półroczu lub w trzech pierwszych kwartałach danego roku warunków tworzenia funduszu zakładowego, natomiast spełni je w następnych okresach tego roku, wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 traktuje się jako wypłatę obciążającą fundusz zakładowy.
§  11.
Na podstawie decyzji Ministra Górnictwa i Energetyki wydanej w porozumieniu z Ministrem Finansów przepisy rozporządzenia mogą być stosowane do działających według zasad rozrachunku gospodarczego pomocniczych jednostek budżetowych i budżetowanych, których przedmiot i rodzaj działalności uzasadnia tworzenie funduszu zakładowego.
§  12.
W razie stwierdzenia nieprzestrzegania przepisów rozporządzenia należy stosować sankcje przewidziane w art. 12 ustawy.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1962 r.
1 § 2 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 1964 r. (Dz.U.64.14.80) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1964 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 marca 1965 r. (Dz.U.65.15.103) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1965 r.

2 § 3 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 1964 r. (Dz.U.64.14.80) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1964 r.

3 § 3 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
4 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
5 § 5 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 marca 1963 r. (Dz.U.63.12.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1962.26.119

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tworzenie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach przemysłu węglowego oraz w przedsiębiorstwach energetycznych.
Data aktu: 30/03/1962
Data ogłoszenia: 07/05/1962
Data wejścia w życie: 07/05/1962, 01/01/1962