Organizacja i zakres działania izb skarbowych oraz podległych im urzędów i organów wykonawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 23 lutego 1939 r.
o organizacji i zakresie działania izb skarbowych oraz podległych im urzędów i organów wykonawczych. *

Na podstawie art. 3 ust. 2 i 3 i art. 4 ustawy z dnia 31 lipca 1919 r. o organizacji władz i urzędów skarbowych (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr 80, poz. 499) zarządzam co następuje:

CZĘŚĆ  I.

PRZEPISY OGÓLNE.

§  1.
Użyte w rozporządzeniu niniejszym określenie:
a)
"urząd" - oznacza urząd skarbowy, urząd skarbowy akcyz i monopolów państwowych oraz urząd opłat stemplowych,
b)
"organa wykonawcze" - oznacza organa wyodrębnione mocą rozporządzenia niniejszego z urzędów w osobne organizacje prawne i podporządkowane pośrednio lub bezpośrednio izbom skarbowym,
c)
"orzecznictwo" - oznacza wszelkiego rodzaju decyzje, a więc zarówno zarządzenia i orzeczenia, jak i postanowienia.
§  2.
Właściwość miejscowa izb skarbowych, urzędów i organów wykonawczych obejmuje ich okręg administracyjny, jeżeli przepisy szczególne nie przewidują wyjątków.
§  3.
Właściwość rzeczową izb skarbowych, urzędów i organów wykonawczych określa się na podstawie przepisów rozporządzenia niniejszego oraz innych przepisów.

CZĘŚĆ  II.

ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA IZB SKARBOWYCH.

Rozdział  1.

Organizacja izb skarbowych.

§  4.
(1)
Na czele izby skarbowej stoi dyrektor izby skarbowej podległy pod względem osobowym i służbowym Ministrowi Skarbu.
(2)
Dyrektor izby skarbowej jest odpowiedzialny za stan służby w okręgu izby skarbowej.
(3)
Gdy dyrektor izby skarbowej z jakiegokolwiek powodu nie może pełnić swych obowiązków, zastępuje go wyznaczony przez niego jeden z naczelników wydziałów.
(4)
Po upływie okresu budżetowego dyrektor izby skarbowej składa Ministrowi Skarbu sprawozdanie o działalności izby skarbowej i zamierzeniach na przyszłość.
§  5.
(1)
Dyrektor izby skarbowej jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszów (pracowników) w swoim okręgu.
(2)
Dyrektor izby skarbowej przyjmuje, mianuje, przenosi na inne miejsce służbowe, zwalnia oraz przenosi w stan spoczynku podległych mu funkcjonariuszów (pracowników) w ramach nadanych mu uprawnień.
§  6.
(1)
Izby skarbowe dzielą się na wydziały, wydziały zaś na oddziały.
(2)
Zasadniczo izby skarbowe dzielą się na następujące wydziały: I ogólny, II podatków, III rachunkowo-kasowy, IV akcyz i monopolów, V opłat stemplowych, a wydziały na następujące oddziały:

wydział I ogólny - na dwa oddziały: 1) organizacyjno-osobowy, 2) gospodarczy (nadto w skład wydziału ogólnego wchodzi referat dyscyplinarny, kancelaria główna, składnica akt i biblioteka izby skarbowej); wydział II podatków - na sześć oddziałów: 1) administracyjny, 2) podatku dochodowego, 3) podatków realnych, 4) podatku obrotowego, 5) bilansowy, 6) egzekucyjny; wydział III rachunkowo-kasowy - na sześć oddziałów: 1) administracyjny, 2) asygnowań, 3) kontroli rachunkowości podatków, 4) dochodów budżetowych, 5) rozchodów budżetowych, 6) sum niebudżetowych; wydział IV akcyz i monopolów - na trzy oddziały: 1) administracyjny, 2) akcyzowo-monopolowy, 3) karny skarbowy; wydział V opłat stemplowych - na dwa oddziały: 1) opłat, 2) podatku spadkowego.

Ponadto w skład izby skarbowej wchodzi inspektor ochrony skarbowej, podległy bezpośrednio dyrektorowi izby skarbowej i odpowiedzialny przed nim za całokształt prac należących do zakresu działania inspektora.

(3)
Ilość i rodzaje wydziałów i oddziałów, jak również ich zakres działania dla każdej z izb skarbowych, określa oddzielne zarządzenie.
§  7.
(1)
Na czele wydziału stoi naczelnik wydziału podległy dyrektorowi izby skarbowej, na czele zaś oddziału stoi kierownik oddziału, podległy naczelnikowi wydziału.
(2)
Naczelnik wydziału jest odpowiedzialny za całokształt prac wchodzących w zakres działania wydziału, kierownik zaś oddziału za całokształt prac wchodzących w zakres działania oddziału.
§  8.
Organizację wewnętrzną izby skarbowej, a w szczególności ilość i rodzaje referatów w oddziałach oraz kompetencje naczelników wydziałów, inspektora ochrony skarbowej, kierowników oddziałów i referentów kierujących referatami, w zakresie aprobaty pism określa w drodze zarządzenia dyrektor izby skarbowej.
§  9.
(1)
Aprobata pism składanych Ministerstwu Skarbu należy do wyłącznej kompetencji dyrektora izby skarbowej. Dyrektor izby skarbowej może jednak upoważnić naczelnika wydziału III do podpisywania składanych Ministerstwu Skarbu sprawozdań rachunkowo-kasowych, a za zgodą Ministerstwa Skarbu także innych naczelników wydziałów oraz inspektora ochrony skarbowej - do podpisywania określonych kategorii sprawozdań mniejszego znaczenia składanych Ministerstwu Skarbu w ich zakresie działania.
(2)
Kompetencje dyrektora izby skarbowej przechodzą na jego zastępcę w przypadkach nieobecności w służbie lub niemożności pełnienia służby przez dyrektora izby skarbowej.

Rozdział  2.

Zakres działania izb skarbowych.

§  10.
Do zakresu działania izby skarbowej należy:
1)
wydawanie decyzji:
a)
w pierwszej instancji - w sprawach nie zastrzeżonych Ministerstwu Skarbu, a nie należących do zakresu działania podległych urzędów,
b)
w drugiej instancji - w sprawach należących do zakresu działania podległych urzędów, a nie ulegających rozpatrywaniu przez Komisję Odwoławczą oraz w sprawach należących w I instancji do zakresu działania specjalnych organów, którym poruczono wymiar opłat stemplowych, podatku od darowizn oraz dodatków komunalnych do tych opłat i podatku,
2)
wykonywanie nadzoru nad czynnościami podległych urzędów i organów wykonawczych oraz wykonywanie kontroli organów, którym poruczono wymiar opłat stemplowych i podatku od darowizn, jak również wykonywanie kontroli instytucyj prawa publicznego, którym zlecono wymiar i pobór podatków państwowych,
3)
spełnianie czynności, połączonych z wykonywaniem budżetu państwowego, oraz innych czynności poruczonych właściwymi przepisami.
§  11.
(1)
Do zakresu działania wydziału I ogólnego należą sprawy organizacyjne, osobowe, gospodarcze, oraz sprawy nie należące do właściwości innych wydziałów.
(2)
W szczególności:
a)
oddział 1 organizacyjno-osobowy załatwia sprawy organizacyjne i osobowe, sprawy doboru i szkolenia personelu, sprawy wynikające z przepisów o uposażeniu i o kwalifikowaniu, sprawy odznaczeń, sprawy postępowania biurowego, prowadzi ewidencję i statystykę oraz akta osobowe personelu, układa projekty etatów i obsady stanowisk, współdziała z referatem dyscyplinarnym w sprawach wynikających z naruszenia obowiązków służbowych, sprawdza merytorycznie rachunki kosztów podróży służbowych, delegacyj i przeniesień i zarządza asygnowanie należności z tego tytułu oraz załatwia inne sprawy, nie należące do zakresu działania pozostałych komórek ustrojowych wydziału I;
b)
oddział 2 gospodarczy załatwia sprawy gospodarcze i budżetowe oraz sprawdza i zarządza asygnowanie rachunków z wydatków rzeczowo-administracyjnych izby skarbowej i podległych urzędów oraz organów wykonawczych, z wyjątkiem rachunków wydatków rzeczowo-administracyjnych służby ochrony skarbowej, wyłączonych z kompetencji oddziału gospodarczego odrębnymi przepisami;
c)
referat dyscyplinarny załatwia sprawy związane ze ściganiem urzędniczych przestępstw, występków i wykroczeń służbowych, bierze udział w dochodzeniach dyscyplinarnych, przygotowuje sprawy dla komisji dyscyplinarnej oraz wykonywa inne czynności zlecone przez dyrektora izby skarbowej.
(3)
Sprawy osobowe, organizacyjne i gospodarcze wydział ogólny załatwia przy współdziałaniu właściwych wydziałów oraz inspektora ochrony skarbowej.
(4)
W razie niemożności uzgodnienia sprawy z wydziałem fachowym lub w razie niemożności uzgodnienia sprawy z inspektorem ochrony skarbowej, naczelnik wydziału I ogólnego obowiązany jest zreferować dyrektorowi izby skarbowej stanowisko wydziału fachowego (inspektora ochrony skarbowej).
(5)
Zakres działania kancelarii głównej, składnicy akt i biblioteki izby skarbowej normują osobne przepisy.
§  12.
(1)
Do zakresu działania wydziału II podatków należą sprawy administracji, orzecznictwa i nadzoru oraz sprawy karne w zakresie podatków bezpośrednich i danin pokrewnych oraz egzekucji władz skarbowych.
(2)
W szczególności:
a)
oddział 1 administracyjny załatwia sprawy związane z postępowaniem podatkowym, z wyjątkiem spraw związanych z nadzorem i orzecznictwem należącym do zakresu działania pozostałych oddziałów wydziału II, sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie postępowania karnego w sprawach o przestępstwa polegające na naruszeniu przepisów o podatkach bezpośrednich, z wyjątkiem spraw karnych osób podlegających kompetencji wymiarowej izby skarbowej jako I instancji, opracowuje plany inspekcyj, prowadzi ewidencję akt inspekcyjnych, wydaje zarządzenia poinspekcyjne, zbiera informacje do wymiaru podatków, opracowuje plany obsługi buchalteryjnej urzędów oraz wykonuje nadzór nad buchalterami przydzielonymi do wykonania tego planu, prowadzi statystykę podatków, załatwia sprawy dotyczące budżetów samorządowych, zaopatruje rachunki kosztów podróży naczelników urzędów skarbowych z wyjazdów służbowych w sprawach podatkowych i egzekucyjnych w klauzulę stwierdzającą konieczność odbycia podróży, należyte użycie czasu i środków lokomocji, tudzież wykonanie zlecenia służbowego, współdziała z wydziałem I w sprawach osobowych, organizacyjnych i gospodarczych działu służby podatków bezpośrednich, załatwia sprawy racjonalnej organizacji pracy tego działu służby, wreszcie załatwia inne sprawy nie należące do właściwości pozostałych oddziałów wydziału II;

do składu osobowego oddziału administracyjnego należą inspektorzy i starszy buchalter rewident, podlegli bezpośrednio naczelnikowi wydziału;

b) 1
oddział 2 podatku dochodowego załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie podatku dochodowego, specjalnego od wynagrodzeń wypłacanych z funduszów publicznych oraz kapitałów i rent, przeprowadza analizy tych podatków oraz załatwia sprawy ulg podatkowych w zakresie działania działów wymiarowych urzędów skarbowych w odniesieniu do tych podatków;
c) 2
oddział 3 podatków realnych załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie podatku gruntowego, od nieruchomości i od lokali, przeprowadza analizy tych podatków oraz załatwia sprawy ulg podatkowych w zakresie działania działów wymiarowych urzędów skarbowych w odniesieniu do tych podatków;

ponadto oddział ten sprawuje nadzór nad działalnością tych instytucyj prawa publicznego, którym zlecono wymiar i pobór podatków realnych w zakresie wymiaru tych podatków, a w zakresie poboru - współdziała z wydziałem III;

d) 3
oddział 4 podatku obrotowego załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie podatku obrotowego, od energii elektrycznej i od uboju, przeprowadza analizy tych podatków oraz załatwia sprawy ulg podatkowych w zakresie działania działów wymiarowych urzędów skarbowych w odniesieniu do tych podatków;
e)
oddział 5 bilansowy załatwia sprawy orzecznictwa podatkowego w zakresie działania izby skarbowej jako władzy I instancji, czuwa nad sprawnością poboru należności własnych, załatwia sprawy ulg podatkowych w zakresie tych należności oraz prowadzi statystykę i analizę podatkową w tymże zakresie;
f) 4
oddział 6 egzekucyjny załatwia sprawy orzecznictwa (z wyjątkiem spraw należących do wydziału V opłat stemplowych) i nadzoru w zakresie czynności działów egzekucyjnych urzędów skarbowych jako wierzycieli należności własnych oraz jako władz egzekucyjnych;

ponadto oddział egzekucyjny współdziała z wydziałem III w sprawach nadzoru nad czynnościami urzędów skarbowych jako wierzycieli należności własnych w zakresie działania działów wymiarowych tych urzędów oraz nad czynnościami urzędów skarbowych jako władz egzekucyjnych w tymże zakresie, a z pozostałymi oddziałami wydziału II i z wydziałem V - w sprawach nadzoru nad czynnościami urzędów skarbowych jako wierzycieli należności własnych w zakresie działania tych urzędów.

§  13.
(1)
Do zakresu działania wydziału III rachunkowo-kasowego należą sprawy administracji, orzecznictwa i nadzoru w zakresie służby rachunkowo-kasowej, sprawy asygnowań, sprawy kontroli rachunkowości podatków, sprawy rachunkowości dochodów i rozchodów budżetowych oraz rachunkowości sum obrotowych i niebudżetowych.
(2)
W szczególności:
a)
oddział 1 administracyjny załatwia sprawy nadzoru i bezpieczeństwa kas urzędów, sprawy niedoborów i nadwyżek kasowych, sprawy dotyczące rozrachunku z samorządami, sprawuje nadzór nad działalnością instytucyj prawa publicznego, którym zlecono wymiar i pobór podatków w zakresie poboru tych podatków, a w zakresie wymiaru współdziała z wydziałem II, ustala plany rewizji i inspekcji kas urzędów, prowadzi ewidencję akt inspekcyjnych i korespondencję w sprawach dochodzeń, wydaje zarządzenia poinspekcyjne, ustala maksymalne normy zapasów kasowych, czuwa nad ogólnym stanem gotowizny w kasach urzędów skarbowych, sporządza zestawienia i sprawozdania o obrotach kasowych, sprawuje nadzór nad czynnościami urzędów jako wierzycieli należności własnych w zakresie działania działów rachunkowo-kasowych tych urzędów oraz nad czynnościami urzędów skarbowych jako władzy egzekucyjnej w tymże zakresie, zaopatruje rachunki kosztów podróży naczelników urzędów skarbowych z wyjazdów służbowych w sprawach rachunkowo-kasowych w klauzulę stwierdzającą konieczność odbycia podróży, należyte użycie czasu i środków lokomocji, tudzież wykonanie zlecenia służbowego, wydaje orzeczenia w zakresie administracji kasowej, współdziała z wydziałem I w sprawach osobowych, organizacyjnych i gospodarczych działu służby rachunkowo-kasowej, załatwia sprawy racjonalnej organizacji pracy tego działu służby, wreszcie załatwia inne sprawy, nie należące do właściwości pozostałych oddziałów wydziału III;

do składu osobowego oddziału należą inspektorzy, podlegli bezpośrednio naczelnikowi wydziału;

b)
oddział 2 asygnowań sprawdza pod względem formalnym i cyfrowym rachunki administracyjne izby oraz podległych izbie urzędów i organów wykonawczych, wystawia asygnaty i zlecenia wypłaty (czeki), kontrasygnuje te zlecenia, prowadzi ewidencję oraz asygnuje uposażenia służbowe personelu okręgu izby tudzież inne należności periodyczne (zaliczki, ryczałty, komorne itp.), czuwa nad terminowym wyliczaniem się z zaliczek, prowadzi rachunkowość kredytów i wydatków budżetowych izby skarbowej jako władzy asygnującej oraz rachunkowość sum niebudżetowych, którymi dysponuje izba skarbowa, wreszcie sporządza wyciągi jako władza dysponująca kredytami i sumami niebudżetowymi;
c)
oddział 3 kontroli rachunkowości podatków przeprowadza systematyczną cenzurę rachunkową ksiąg bierczych, ksiąg nadpłat, rejestrów i innych dowodów, usprawiedliwiających zapisy w księgach, wydaje zarządzenia w sprawach spostrzeżonych przy cenzurze uchybień, załatwia sprawy związane ze sposobem prowadzenia księgowości podatków bezpośrednich i opłat oraz sporządza roczne sprawozdania rachunkowe o podatkach bezpośrednich, opłatach stemplowych i daninach pokrewnych;
d)
oddział 4 dochodów budżetowych prowadzi rachunki dochodów budżetowych, pobieranych przez kasy urzędów i specjalne kasy państwowe, nie wyłączając dochodów administrowanych przez izbę skarbową oraz urzędy, czuwa nad prawidłowym uiszczaniem i zarachowywaniem dochodów budżetowych, przeprowadza przy ewentualnym współudziale innych oddziałów cenzurę dzienników, cenzurę szczegółową przychodowych dowodów kasowych sum budżetowych oraz cenzurę dzienników znaków wartościowych, sporządza sprawozdania (wyciągi) dotyczące dochodów budżetowych, z wyjątkiem wymienionych wyżej pod 1it. c), oraz załatwia sprawy zwrotu i przerachowania nadpłat w podatkach i innych dochodach budżetowych, z wyjątkiem podatków pośrednich i opłat monopolowych;
e)
oddział 5 rozchodów budżetowych jako kasowy organ skarbowy prowadzi rachunkowość kredytów i rozchodów budżetowych władz i urzędów, przeprowadza przy ewentualnym współudziale innych oddziałów cenzurę dzienników i cenzurę szczegółową rozchodowych dowodów kasowych sum budżetowych, prowadzi dzienniki kasowe dla obrotów za pośrednictwem Banku Polskiego, Pocztowej Kasy Oszczędności i dla innych obrotów bezgotówkowych oraz sporządza wyciągi dotyczące rozchodów budżetowych;
f)
oddział 6 sum niebudżetowych prowadzi rachunkowość i kontrolę obrotów sum obrotowych i niebudżetowych, załatwia sprawy obrotu obligacjami pożyczek państwowych i wszelkimi papierami wartościowymi oraz sporządza wyciągi dotyczące sum obrotowych i niebudżetowych.
§  14.
(1)
Do zakresu działania wydziału IV akcyz i monopolów należą sprawy administracji, orzecznictwa i nadzoru oraz sprawy karne w zakresie podatków i opłat pośrednich i monopolów państwowych oraz sprawy kontroli produkcji i obrotu artykułów podlegających z mocy specjalnych przepisów ograniczeniom w produkcji i obrocie.
(2)
W szczególności:
a)
oddział 1 administracyjny opracowuje plany inspekcyj, wydaje zarządzenia poinspekcyjne, prowadzi ewidencję akt inspekcyjnych, zaopatruje podległe urzędy i organa w przyrządy kontrolne, stwierdza zgodność urządzenia zakładów produkujących artykuły akcyzowo-monopolowe z obowiązującymi przepisami oraz załatwia związane z tym sprawy, sprawdza odpisy ksiąg przedsiębiorstw podlegających kontroli, sprawuje kontrolę wpływów podatków i opłat pośrednich oraz kar pieniężnych, przeprowadza cenzurę dochodowych dowodów kasowych, prowadzi księgi przychodów budżetowych, produkcji i obrotów artykułów akcyzowo-monopolowych, zaopatruje rachunki kosztów podróży naczelników urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych z wyjazdów służbowych w klauzulę, stwierdzającą konieczność odbycia podróży, należyte zużycie czasu i środków lokomocji, tudzież wykonanie zlecenia służbowego, współdziała z wydziałem I w sprawach osobowych, organizacyjnych i gospodarczych działu służby akcyzowej, załatwia sprawy racjonalnej organizacji pracy tego działu służby, wreszcie załatwia sprawy nie należące do właściwości pozostałych oddziałów wydziału IV;

do składu osobowego oddziału należą inspektorzy, podlegli bezpośrednio naczelnikowi wydziału;

b)
oddział 2 akcyzowo-monopolowy załatwia sprawy orzecznictwa, poboru i nadzoru w zakresie podatków i opłat pośrednich i monopolów, sprawy kontroli produkcji i obrotu artykułów, podlegających z mocy specjalnych przepisów ograniczeniom w produkcji i obrocie oraz sprawy obrotu między Polską a w. m. Gdańskiem wymienionymi wyżej artykułami;
c)
oddział 3 karny skarbowy sprawuje w zakresie przewidzianym w prawie karnym skarbowym orzecznictwo i nadzór w sprawach o przestępstwa skarbowe, wnosi i popiera oskarżenia w tych sprawach, załatwia wynikające z innych przepisów szczególnych sprawy karne nie podlegające innym wydziałom oraz sprawy związane z przyznawaniem nagród pieniężnych za wykrywanie powyższych przestępstw skarbowych.
§  15.
(1)
Do zakresu działania wydziału V opłat stemplowych należą sprawy administracji, orzecznictwa, nadzoru oraz sprawy karne w zakresie opłat stemplowych oraz podatku spadkowego i od darowizn.
(2)
W szczególności:
a)
oddział 1 opłat załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie opłat stemplowych, opracowuje plany inspekcyj urzędów w zakresie opłat i danin pokrewnych, prowadzi ewidencję akt inspekcyjnych, wydaje zarządzenia poinspekcyjne, sporządza wykazy statystyczne, przeprowadza analizy wyników akcji wymiarowej i poborowej opłat stemplowych, podatku spadkowego i od darowizn, zaopatruje rachunki kosztów podróży naczelników urzędów opłat stemplowych oraz rachunki kosztów podróży naczelników urzędów skarbowych z wyjazdów służbowych w sprawach opłat stemplowych, podatku spadkowego i od darowizn w klauzulę stwierdzającą konieczność odbycia podróży, należyte użycie czasu i środków lokomocji, tudzież wykonanie zlecenia służbowego, współdziała z wydziałem I w sprawach osobowych, organizacyjnych i gospodarczych działu służby opłat stemplowych, podatku spadkowego i od darowizn, załatwia sprawy racjonalnej organizacji pracy tego działu służby, wreszcie załatwia inne sprawy, nie należące do oddziału podatku spadkowego; ponadto oddział ten załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru (§ 12 ust. (2) lit. f) w zakresie czynności działów egzekucyjnych i wymiarowych urzędów skarbowych, jako wierzycieli opłat stemplowych oraz współdziała z wydziałem III w sprawach nadzoru nad czynnościami urzędów jako wierzycieli tych należności w zakresie działania działów rachunkowo-kasowych tych urzędów;
b)
oddział 2 podatku spadkowego załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie podatku spadkowego i od darowizn, a na obszarze, na którym obowiązuje kodeks cywilny austriacki - także należytości sądowych, o ile wymiar tych należytości podlega urzędom skarbowym lub urzędom opłat stemplowych;

ponadto oddział ten załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru (§ 12 ust. (2) lit. f) w zakresie czynności działów egzekucyjnych i wymiarowych urzędów skarbowych jako wierzycieli podatku spadkowego i od darowizn oraz współdziała z wydziałem III w sprawach nadzoru nad czynnościami urzędów jako wierzycieli tych należności w zakresie działania działów rachunkowo-kasowych tych urzędów.

§  16.
Do zakresu działania inspektora ochrony skarbowej należą sprawy administracji (§ 11 ust. (3) i (4) i nadzoru działu służby ochrony skarbowej (§ 28).

CZĘŚĆ  III.

ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA URZĘDÓW.

Rozdział  1.

Organizacja urzędów.

§  17.
(1)
Na czele urzędu stoi naczelnik urzędu podległy dyrektorowi izby skarbowej.
(2)
Naczelnik urzędu odpowiedzialny jest za stan służby w okręgu urzędu.
(3)
Zastępcę naczelnika urzędu wyznacza dyrektor izby skarbowej spośród kierowników działów, po wysłuchaniu opinii naczelnika urzędu.
(4)
W większych urzędach dyrektor izby skarbowej może wyznaczyć zastępcę naczelnika urzędu spoza urzędników kierujących działami.
(5)
Naczelnik urzędu jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszów (pracowników) w swoim okręgu.
§  18.
(1)
Urzędy dzielą się na działy. Nadto w skład urzędu wchodzi kancelaria. Organizację i zakres działania kancelarii regulują odrębne przepisy.
(2)
Na czele działu stoi kierownik działu.
(3)
Kierownik działu jest odpowiedzialny za prawidłowy bieg czynności urzędowych wchodzących w zakres działania działu.
(4)
Ilość i rodzaje działów jak również ich zakres działania dla każdego urzędu określa oddzielne zarządzenie.
§  19.
Zasadniczo urzędy dzielą się na następujące działy:
I. Urząd Skarbowy:
1) dział wymiarowy,
2) " egzekucyjny,
3) " rachunkowo-kasowy,
II. Urząd Opłat Stemplowych;
1) dział opłat,
2) " podatku spadkowego,
3) " rachunkowo-kasowy,
III. Urząd Skarbowy Akcyz i Monopolów Państwowych:
1) dział akcyzowo-monopolowy,
2) " karny skarbowy.
§  20.
Szczegółowe prawa i obowiązki naczelników urzędów, ich zastępców, kierowników działów oraz referentów, szczegółową organizację wewnętrzną działów, a przede wszystkim ilość i rodzaje referatów oraz kompetencje zastępcy naczelnika urzędu, kierowników działów i referentów w zakresie aprobaty pism określają obowiązujące przepisy, a w granicach tych przepisów zarządzenia dyrektora izby skarbowej.

Rozdział  2.

Zakres działania urzędów.

§  21.
(1)
Urzędy skarbowe powołane są do orzecznictwa i nadzoru w sprawach podatków bezpośrednich i danin pokrewnych, do orzecznictwa i nadzoru w sprawach karnych dotyczących tych podatków i danin, do poboru tych podatków i danin oraz do wykonywania w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym czynności wierzyciela tych należności.
(2)
W okręgach, w których nie ma osobnych urzędów opłat stemplowych, urzędy skarbowe powołane są także do wykonywania czynności, o których mowa w § 22 ust. (1).
(3)
Ponadto w granicach obowiązujących przepisów urzędy skarbowe sprawują czynności władzy egzekucyjnej dla należności pieniężnych, które mogą być ściągane w trybie egzekucji administracyjnej, sprawują nadzór nad akcją wymiarową i poborową instytucyj prawa publicznego, którym zlecono wymiar i pobór podatków oraz wykonują inne czynności w zakresie administracji podatkowej zlecone odrębnymi przepisami.
(4)
W szczególności:
a)
dział 1 wymiarowy przeprowadza wymiar, orzeka o karach i wykonuje kontrolę w zakresie podatków bezpośrednich i danin pokrewnych, a w przypadkach, o których mowa w ust. (2), także opłat stemplowych i danin pokrewnych, wykonuje w granicach obowiązujących przepisów nadzór nad akcją wymiarową, zleconą instytucjom prawa publicznego oraz w zakresie swego działania spełnia czynności urzędu skarbowego jako wierzyciela należności własnych;
b)
dział 2 egzekucyjny przeprowadza egzekucję należności pieniężnych, które mogą być ściągane w trybie egzekucji administracyjnej, spełnia czynności urzędu skarbowego, jako wierzyciela należności własnych, z wyjątkiem czynności, należących do zakresu działania działów wymiarowego i rachunkowo-kasowego, nadto w zakresie swego działania orzeka o karach;
c)
dział 3 rachunkowo-kasowy:

1) spełnia czynności rachunkowo-kasowe w zakresie należności własnych, sprawuje nadzór nad rachunkowością podatków, których wymiar i pobór zlecono innym instytucjom prawa publicznego oraz - w zakresie swego działania - spełnia czynności urzędu skarbowego jako wierzyciela należności własnych i jako władzy egzekucyjnej,

2) spełnia czynności rachunkowo-kasowe, wynikające z zakresu działania urzędu jako władzy państwowej,

3) spełnia czynności kasowe objęte przepisami rachunkowo-kasowymi, wynikające z zakresu działania władz i urzędów państwowych, związków samorządowych i innych instytucyj prawa publicznego.

Dział rachunkowo-kasowy używa nazwy: "Kasa Urzędu Skarbowego w

Kasy urzędów skarbowych, spełniające czynności wymienione w pkt 1 i 2 są kasami poborowymi, a spełniające również czynności wymienione w pkt 3 - kasami poborowo-płatniczymi.

Urzędy skarbowe, przy których czynne są kasy poborowe, a przy których poborowo-płatnicze - wskazuje oddzielne zarządzenie.

§  22.
(1)
Urzędy opłat stemplowych powołane są do orzecznictwa, kontroli i nadzoru w sprawach opłat stemplowych i danin pokrewnych, a na obszarze, na którym obowiązuje kodeks cywilny austriacki - także należytości sądowych, o ile wymiar tych należytości podlega urzędowi opłat stemplowych, do orzecznictwa i nadzoru w sprawach karnych dotyczących tych opłat, danin i należytości, do poboru tych opłat, danin i należytości oraz do wykonywania w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym czynności wierzyciela wymienionych należności.
(2)
W szczególności:
a)
dział 1 opłat wymierza opłaty stemplowe, podwyżki i kary bądź doraźnie, bądź za pomocą nakazu płatniczego lub innych decyzyj, przeprowadza kontrolę stemplową, wykonuje nadzór nad sprzedażą znaków stemplowych oraz - w zakresie swego działania - spełnia czynności urzędu opłat stemplowych jako wierzyciela należności własnych;
b)
dział 2 podatku spadkowego przeprowadza wymiar i wykonuje kontrolę w zakresie podatku spadkowego i od darowizn oraz należytości sądowych, o ile ich wymiar podlega urzędowi opłat stemplowych, w zakresie swego działania orzeka o karach oraz w tymże zakresie spełnia czynności urzędu opłat stemplowych jako wierzyciela należności własnych;
c)
dział 3 rachunkowo-kasowy spełnia czynności rachunkowo-kasowe w zakresie opłat, danin i należytości, o których mowa w paragrafie niniejszym, oraz w zakresie swego działania spełnia czynności urzędu opłat stemplowych jako wierzyciela należności własnych.

Dział rachunkowo-kasowy używa nazwy: "Kasa Urzędu Opłat Stemplowych w....".

Kasa ta jest kasą poborową.

§  23.
(1)
Urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych powołane są do orzecznictwa, poboru i nadzoru w sprawach podatków i opłat pośrednich, monopolów państwowych, do kontroli produkcji i obrotu artykułów, podlegających z mocy specjalnych przepisów ograniczeniom w produkcji i obrocie, do orzecznictwa i nadzoru w sprawach karnych dotyczących tych podatków, opłat i monopolów oraz do wykonywania w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym czynności wierzyciela wymienionych należności.
(2)
W szczególności:
a)
dział 1 akcyzowo-monopolowy załatwia sprawy orzecznictwa, poboru i nadzoru w zakresie podatków i opłat pośrednich, monopolów państwowych oraz kontroli produkcji i obrotu artykułów, podlegających z mocy specjalnych przepisów ograniczeniom w produkcji i obrocie, załatwia sprawy obrotu między Polską a W. M. Gdańskiem wymienionymi wyżej artykułami oraz wykonuje w zakresie swego działania w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym czynności wierzyciela należności własnych;
b)
dział 2 karny skarbowy - w zakresie przewidzianym w prawie karnym skarbowym - prowadzi dochodzenia w sprawach o przestępstwa skarbowe, sprawuje orzecznictwo, wnosi i popiera oskarżenia oraz wykonuje prawomocne rozstrzygnięcia w tych sprawach, załatwia sprawy karne skarbowe wynikające z innych szczególnych przepisów, tudzież sporządza wnioski o przyznanie nagród pieniężnych za wykrycie przestępstw skarbowych w powyższych sprawach, nadto - w zakresie swego działania - wykonuje w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym czynności wierzyciela należności własnych.

CZĘŚĆ  IV.

ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA ORGANÓW WYKONAWCZYCH.

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  24.
Organami wykonawczymi władz skarbowych, wyodrębnionymi z władz administracji skarbowej I instancji, są: ochrona skarbowa i kontrola skarbowa.

Rozdział  2.

Organizacja organów wykonawczych.

§  25.
(1)
Ochrona skarbowa zorganizowana jest w brygadach, których właściwość miejscowa obejmuje w zasadzie obszar jednego lub kilku powiatów.
(2)
Siedzibą brygady ochrony skarbowej jest w zasadzie siedziba władz administracji ogólnej.
(3)
W obwodzie brygady mogą być tworzone oddziały brygady ochrony skarbowej.
(4)
Właściwość miejscową i siedziby brygad ochrony skarbowej oraz ich oddziałów określa oddzielne zarządzenie.
(5)
Na czele brygady ochrony skarbowej stoi kierownik brygady, podległy dyrektorowi izby skarbowej, na czele zaś oddziału brygady ochrony skarbowej stoi kierownik oddziału, podległy kierownikowi brygady.
§  26.
(1)
Kontrola skarbowa zorganizowana jest w rejonach kontrolnych, których właściwość miejscowa obejmuje w zasadzie obszar jednego powiatu.
(2)
Siedzibą rejonu kontroli skarbowej jest w zasadzie siedziba władz administracji ogólnej.
(3)
W obwodzie rejonu kontrolnego mogą być tworzone oddziały rejonu kontroli skarbowej.
(4)
Na czele rejonu kontroli skarbowej stoi kierownik rejonu, podległy naczelnikowi urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych.
(5)
Właściwość miejscową i siedziby rejonów kontroli skarbowej oraz ich oddziałów określa oddzielne zarządzenie.
(6)
Dla kontroli przedsiębiorstw akcyzowo-monopolowych zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami ustanawia się stałe nadzory.
(7)
Funkcje stałego nadzoru pełnią urzędnicy rejonu kontroli skarbowej, wyznaczeni przez dyrektora izby skarbowej. Pozostawanie jednego i tego samego urzędnika na stałym nadzorze w jednym przedsiębiorstwie dłużej, niż przez trzy okresy obrachunkowe - wymaga zgody Ministerstwa Skarbu.
(8)
Urzędnicy stałych nadzorów podlegają kierownikowi rejonu. Jeżeli względy służbowe lub zakres przedsiębiorstwa wymaga pełnienia stałego nadzoru przez dwóch lub więcej urzędników, wówczas naczelnik urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych wyznacza kierownika stałego nadzoru, który podlega bezpośrednio kierownikowi rejonu. W przypadku ustanowienia takiego kierownika, urzędnicy stałego nadzoru podlegają bezpośrednio kierownikowi stałego nadzoru.
§  27.
Szczegółowe prawa i obowiązki kierowników brygad ochrony skarbowej i kierowników rejonów kontroli skarbowej oraz kierowników oddziałów brygad i rejonów, szczegółową organizację wewnętrzną brygad ochrony skarbowej i rejonów kontroli skarbowej oraz ich oddziałów określają obowiązujące przepisy, a w granicach tych przepisów zarządzenia dyrektora izby skarbowej.

Rozdział  3.

Zakres działania organów wykonawczych.

§  28.
Brygada ochrony skarbowej:
1)
śledzi przestępstwa z zakresu podatków i opłat pośrednich, monopolów państwowych, podatków bezpośrednich, opłat stemplowych i danin pokrewnych, obrotu papierami premiowymi oraz z dziedziny obrotu pieniężnego i towarowego z zagranicą i z W. M. Gdańskiem,
2)
prowadzi dochodzenia w sprawach o przestępstwa z zakresu podatków i opłat pośrednich, monopolów państwowych i obrotu papierami premiowymi, a w odniesieniu do przestępstw z zakresu podatków bezpośrednich, opłat stemplowych i danin pokrewnych prowadzi dochodzenia w granicach zlecenia wydanego przez władzę skarbową uprawnioną do ścigania tych przestępstw,
3)
wykonywa czynności z zakresu dochodzenia zlecone przez prokuratora w sprawach o przestępstwa z dziedziny obrotu pieniężnego i towarowego z zagranicą i z W. M. Gdańskiem,
4)
nadzoruje obrót akcyzowo-monopolowy z W. M. Gdańskiem,
5)
wykonuje inne czynności zlecone przez władzę przełożoną.

Brygada ochrony skarbowej używa do czynności służbowych pieczęci z napisem: "Ochrona Skarbowa" oraz z numerem kolejnym.

§  29.
Rejon kontroli skarbowej:
1)
wykonuje nadzór nad produkcją i obrotem artykułów akcyzowo-monopolowych oraz kontrolę obrotu artykułów podlegających z mocy specjalnych przepisów ograniczeniom w produkcji i obrocie,
2)
współdziała w czynnościach organów przedsiębiorstw monopolowych w zakresie ustalonym przepisami Ministra Skarbu,
3)
ściga i prowadzi dochodzenia w sprawach o przestępstwa z zakresu podatków i opłat pośrednich, monopolów państwowych oraz obrotu papierami premiowymi,
4)
wykonuje inne czynności zlecone przez urząd skarbowy akcyz i monopolów państwowych.

Rejon kontroli skarbowej używa do czynności służbowych pieczęci z napisem "Kontrola Skarbowa" oraz z numerem kolejnym.

CZĘŚĆ  V.

PRZEPISY KOŃCOWE.

§  30.
Jeżeli w innych przepisach jest mowa o inspektorze okręgowym ochrony skarbowej należy przez to rozumieć inspektora ochrony skarbowej.
§  31.
(1)
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia na obszarze całej Rzeczypospolitej, z wyjątkiem województwa śląskiego.
(2)
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia niniejszego tracą moc obowiązującą:
a)
rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 13 sierpnia 1931 r. o organizacji i zakresie działania izb i urzędów skarbowych (Dz. U. R. P. Nr 77, poz. 613) ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniami Ministra Skarbu z dnia 28 listopada 1931 r. (Dz. U. R. P. Nr 107, poz. 834), z dnia 18 lipca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr 62, poz. 585), z dnia 4 lipca 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr 55, poz. 401) i z dnia 11 maja 1937 r. (Dz. U. R. P. Nr 41, poz. 324),
b)
rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 16 grudnia 1936 r. o organizacji i zakresie działania kontroli skarbowej (Dz. U. R. P. Nr 94, poz. 664).
* Z dniem 28 sierpnia 1947 r. nin. rozporządzenie traci moc w części, dotyczącej okręgowych inspektorów ochrony skarbowej i brygad ochrony skarbowej, zgodnie z § 33 ust. 2 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1947 r. w sprawie organizacji i zakresu działania ochrony skarbowej (Dz.U.47.56.307).
1 § 12 (2) lit. b) zmieniona przez obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 maja 1939 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.39.47.307).
2 § 12 (2) lit. c) zmieniona przez obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 maja 1939 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.39.47.307).
3 § 12 (2) lit. d) zmieniona przez obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 maja 1939 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.39.47.307).
4 § 12 (2) lit. f) zmieniona przez obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 maja 1939 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.39.47.307).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024