Poza tym NFZ stwierdził, że realizacja świadczeń, która powinna być prowadzona w trybie ambulatoryjny, odbywa się w warunkach leczenia szpitalnego. Podczas kontroli prowadzonych stwierdzono także brak w dokumentacji medycznej potwierdzenia udzielonych świadczeń czy porad, udzielanie świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w obowiązujących przepisach lub umowie a także gromadzenie informacji lub prowadzenie dokumentacji, w tym dokumentacji medycznej w sposób rażąco naruszający przepisy prawa.

Do błędów popełnianych przez placówki należały także: brak bieżącego aktualizowania danych o potencjale wykonawczym (personel,aparatura i sprzęt medyczny, harmonogram udzielania świadczeń), udzielanie świadczeń przez osoby nieuprawnione lub nieposiadające kwalifikacji i uprawnień do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny oraz  prowadzenie list oczekujących w sposób naruszający przepisy prawa (nieprowadzenie list oczekujących, brak na liście oczekujących wymaganych danych, przekazanie danych z zakresu listy oczekujących niezgodnych ze stanem rzeczywistym).

Czytaj: Szpitale tracą miliony w wyniku kontroli NFZ >>>

W 2015 roku oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przeprowadziły w poszczególnych rodzajach świadczeń łącznie 2095 kontroli, w tym 1024 kontroli planowych, co stanowi 48,9  procent łącznej liczby kontroli oraz 1071 kontroli doraźnych, co stanowi 51,1 procent łącznej liczby kontroli. Kontrole dotyczyły wszystkich rodzajów świadczeń, najwięcej kontroli (ponad połowa) dotyczyło leczenia szpitalnego.

Realizowane kontrole doraźne miały charakter interwencyjny, wynikający z potrzeby pilnego zbadania nagłych zdarzeń (priorytety kierownictwa, bieżące analizy danych o zrealizowanych świadczeniach, doniesienia prasowe, skargi itp.).