Od dnia 1 lipca 2016 r. Minister Zdrowia będzie zobowiązany do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe kryteria wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, które to kryteria obecnie opracowuje Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia. Stosowny projekt rozporządzenia został przekazany w dniu 9 maja 2016 r. do konsultacji publicznych.

Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przejmuje poszczególne kryteria opracowane przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Jak wskazano w uzasadnieniu, w projekcie rozporządzenia zmianie ulega format tabel, w których ujęte zostały szczegółowe kryteria. Dokument określający kryteria wyboru ofert składa się co do zasady z dwóch tabel: tabeli podstawowej określającej szczegółowe warunki dla poszczególnego zakresu kontraktowanych świadczeń w danym rodzaju świadczeń oraz tabeli obejmującej część wspólną dla wszystkich zakresów świadczeń określającą warunki, które z uwagi na swoją obszerność zostały wyłączone z części zasadniczej. Zgodnie z projektem odstąpiono od mechanizmu wagi skalującej. Obecnie każdemu szczegółowemu warunkowi przypisana została określona wartość punktowa, która po zsumowaniu z punktami przyznanymi za spełnianie pozostałych warunków stanowić będzie wartość punktową oferty decydującą o miejscu w rankingu ofert.

Zgodnie z projektem nowym kryterium jakościowym, mającym zastosowanie w nieomal wszystkich rodzajach i zakresach świadczeń, jest prowadzenie szkolenia specjalizacyjnego lekarzy przez podmiot wpisany na listę jednostek akredytowanych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie odpowiadającej zakresowi świadczeń objętych przedmiotem postępowania. Wskazane kryterium jest odpowiedzią na postulaty środowiska medycznego.

Kolejną proponowaną zmianą ma być premiowanie świadczeniodawców prowadzących dokumentację medyczną w formie elektronicznej, co ma na celu zachęcenie świadczeniodawców do wcześniejszej, niż to wynika z przepisów art. 56 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 636 z późn. zm.), realizacji obowiązku prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej.

Zgodnie z projektem premiowani mają być także świadczeniodawcy realizujący kompleksowo świadczenia w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. W kryterium "kompleksowość" w kategorii "dostęp do badań i zabiegów" zdecydowano się odstąpić od stosowanego dotychczas przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia warunku premiowania posiadania zarejestrowanej poradni albo oddziału szpitalnego bez względu na fakt realizowania w nich świadczeń finansowanych ze środków publicznych na rzecz premiowania realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresach odpowiadających lub zbliżonych rodzajowo do zakresów świadczeń będących przedmiotem kontraktowania.

Projektowane rozporządzenie ma wprowadzić we wszystkich zakresach świadczeń w kryterium "ciągłość" gradację przyznawanych punktów z uwagi na wymiar tej ciągłości, tj. czas nieprzerwanej realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Wskazana zmiana ma premiować świadczeniodawców realizujących na danym obszarze kontraktowania proces udzielania świadczeń odpowiednio do czasu jego trwania. Większa liczba punktów rankingujących ma być przyznawana tym świadczeniodawcom, którzy od dłuższego czasu zapewniają prawidłową organizację i kontynuację udzielania świadczeń na danym terenie.

Premiowani mają być również świadczeniodawcy współpracujący z Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Jest to konsekwencją wejścia w życie przepisu art. 148 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z., który obliguje do uwzględnienia w procesie porównania ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej realizacji umowy na przekazanie danych. Powyższe ma stanowić zachętę do prowadzenia stałej współpracy świadczeniodawców z Agencją w zakresie taryfikacji świadczeń.

Projektowane rozporządzenie zakłada również, iż premiowani będą świadczeniodawcy posiadający ważną pozytywną opinię wojewody co do celowości inwestycji. Zgodnie z projektem w świadczeniach w rodzaju leczenie szpitalne w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej oraz w świadczeniach w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna w kryterium "inne" wprowadzony zostanie warunek premiujący podmioty lecznicze posiadające ważną pozytywną opinię wojewody, o której mowa w art. 95d ust. 1 albo 2 u.ś.o.z., albo które powstały lub utworzyły nowe jednostki lub komórki organizacyjne przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, przy pomocy których mają być udzielane świadczenia objęte przedmiotem postępowania przed dniem 30 czerwca 2016 r. lub wszczęły inwestycję przekraczającą odpowiednio 3 albo 2 miliony złotych przed tym dniem.

Zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, wprowadzony ma być nowy mechanizm wyboru świadczeniodawców w przypadku uzyskania równej liczby punktów.

Projekt wprowadza nowy mechanizm rankingowania i wyboru ofert świadczeniodawców, w przypadku gdy co najmniej 2 oferty uzyskają taką samą sumaryczną liczbę punktów. W takim przypadku o pozycji w rankingu ma decydować większa liczba punktów uzyskana kolejno w następujących kryteriach: jakość, kompleksowość, dostępność, ciągłość oraz cena. Wprowadzenie powyższego mechanizmu ma zapobiec sytuacji, w której nie wybrano oferty z uwagi na osiągnięcie równej liczby punktów przez kilka ofert.

Projekt zakłada również wprowadzenie ujemnych punktów za nieprawidłowości w realizacji umowy, które nie wynikają z kontroli np. nieprzekazanie lub nieterminowe przekazywanie list oczekujących weryfikowane na podstawie sprawozdawczości, lokalizacja mammobusu poza miejscami określonymi w umowie. Wprowadzenie punktów ujemnych funkcjonujących dotychczas wyłącznie w odniesieniu do wyników kontroli ma na celu zrównoważenie sytuacji "nowych" świadczeniodawców, którzy dopiero ubiegają się o udzielanie świadczeń w ramach powszechnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego z sytuacją świadczeniodawców dotychczas realizujących umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, którzy uzyskiwać będą dodatkowe punkty z tego tytułu w ramach ciągłości.

Zakłada się, iż projektowane rozporządzenie wejdzie w życie w dniu 1 lipca 2016 r.

Opracowanie: Jacek Tkacz RPE WK

Źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl, stan z dnia 10 maja 2016 r.