Co wpisać do planu strategicznego szpitala?
Jakie elementy powinien zawierać plan strategiczny szpitala? Planowanie strategiczne jest procesem wyboru długofalowych celów...
Jakie elementy powinien zawierać plan strategiczny szpitala?
Planowanie strategiczne jest procesem wyboru długofalowych celów przedsiębiorstwa, ustalaniu polityki i programów do realizacji konkretnych zadań niezbędnych do osiągnięcia tych celów oraz wyboru metod koniecznych do ich realizacji. Inaczej to proces podejmowania decyzji o tym, co dla przyszłości zakładu jest najwłaściwsze, czym powinien się zajmować i dla jakiej grupy klientów będzie świadczyć swoje usługi (np. rozwój kliniki neurochirurgii wraz z rozbudową bloku operacyjnego). Należy pamiętać, że po zdefiniowaniu celów strategicznych, które formułowane są na najwyższym szczeblu zarządzania - w przypadku zakładów opieki zdrowotnej - przez kierownika zakładu (dyrektora naczelnego) należy powiązać je z celami taktycznymi i celami operacyjnymi realizowanymi na niższych poziomach zarządzania. W planowaniu strategicznym w przedsiębiorstwie menedżer powinien wziąć pod uwagę jaka strategia pasuje do określonej sytuacji, jakie są wady i zalety różnych dróg osiągnięcia celu oraz w jaki sposób powiązać decyzje strategiczne podejmowane w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Innymi słowy planowanie strategiczne można określić jako sformalizowany proces długoterminowego kształtowania rozwoju firmy, który za pomocą analizy strategicznej wykorzystującej między innymi analizę SWOT (analizę mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz szans i zagrożeń tkwiących w otoczeniu firmy), powinien doprowadzić do określenia celów działania oraz sposobów i środków ich realizacji. W procesie planowania strategicznego musi nastąpić zdefiniowanie misji organizacji, ocena otoczenia organizacji, ocena wnętrzna organizacji, określenie strategicznych problemów organizacji, wypracowanie strategii mających rozwiązać te problemy oraz stworzenie efektywnej wizji organizacji w przyszłości.
Planowanie strategiczne jest procesem wyboru długofalowych celów przedsiębiorstwa, ustalaniu polityki i programów do realizacji konkretnych zadań niezbędnych do osiągnięcia tych celów oraz wyboru metod koniecznych do ich realizacji. Inaczej to proces podejmowania decyzji o tym, co dla przyszłości zakładu jest najwłaściwsze, czym powinien się zajmować i dla jakiej grupy klientów będzie świadczyć swoje usługi (np. rozwój kliniki neurochirurgii wraz z rozbudową bloku operacyjnego). Należy pamiętać, że po zdefiniowaniu celów strategicznych, które formułowane są na najwyższym szczeblu zarządzania - w przypadku zakładów opieki zdrowotnej - przez kierownika zakładu (dyrektora naczelnego) należy powiązać je z celami taktycznymi i celami operacyjnymi realizowanymi na niższych poziomach zarządzania. W planowaniu strategicznym w przedsiębiorstwie menedżer powinien wziąć pod uwagę jaka strategia pasuje do określonej sytuacji, jakie są wady i zalety różnych dróg osiągnięcia celu oraz w jaki sposób powiązać decyzje strategiczne podejmowane w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Innymi słowy planowanie strategiczne można określić jako sformalizowany proces długoterminowego kształtowania rozwoju firmy, który za pomocą analizy strategicznej wykorzystującej między innymi analizę SWOT (analizę mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz szans i zagrożeń tkwiących w otoczeniu firmy), powinien doprowadzić do określenia celów działania oraz sposobów i środków ich realizacji. W procesie planowania strategicznego musi nastąpić zdefiniowanie misji organizacji, ocena otoczenia organizacji, ocena wnętrzna organizacji, określenie strategicznych problemów organizacji, wypracowanie strategii mających rozwiązać te problemy oraz stworzenie efektywnej wizji organizacji w przyszłości.