Wiceminister Wojciech Murdzek przypomniał, że uczelnie mają autonomię w tworzeniu kierunków i to one powinny ocenić, które z nich są potrzebne. System szkolnictwa wyższego i nauki daje zatem uczelniom wiele narzędzi, z których mogą, a niekiedy nawet muszą, skorzystać, aby dostosować prowadzoną działalność dydaktyczną do potrzeb rozwoju gospodarczego i zmieniających się wymagań współczesnego rynku pracy, jak również do zacieśniania współpracy uczelni ze środowiskami biznesowymi.

 

Otwieranie studiów nauczycielskich będzie łatwiejsze>>

 

Kluczowa autonomia uczelni

Ministerstwo przypomina, że uczelnie korzystają z przewidzianych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce rozwiązań, mających na celu zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia, przy jednoczesnym umożliwieniu właściwego reagowania na zmiany zachodzące w otoczeniu społeczno-gospodarczym, w tym zapotrzebowaniu rynku pracy na specjalistów z określonych dziedzin (np. z zakresu energetyki jądrowej, inżynierii materiałowej itp.).

- System szkolnictwa wyższego i nauki daje zatem uczelniom wiele narzędzi, z których mogą, a niekiedy nawet muszą skorzystać, aby dostosować prowadzoną działalność dydaktyczną do potrzeb rozwoju gospodarczego i zmieniających się wymagań współczesnego rynku pracy, jak również do zacieśniania współpracy uczelni ze środowiskami biznesowymi - wskazuje wiceminister Murdzek.

Czytaj w LEX: Gubała Marcin, Ustalanie terenu uczelni - zagadnienia wybrane >

 

Uczelnia powinna przeanalizować koszty

Wszelkie działania i inicjatywy dotyczące tworzenia studiów pozostają w gestii uczelni i są autonomiczną decyzją jej władz. Należy wyjaśnić, że podjęcie przez władze uczelni decyzji w sprawie utworzenia danych studiów jest poprzedzone przede wszystkim stosowną analizą kosztów, rozpoznaniem możliwości uczelni, w tym w zakresie kadry i infrastruktury, oceną zapotrzebowania otoczenia społeczno-gospodarczego oraz zainteresowania kandydatów na kształcenie na danym kierunku studiów, jak również związku danych studiów ze strategią uczelni.

Czytaj w LEX: Jędrzejewski Tomasz, Rączka Piotr, Rodzaje i nazwy uczelni w polskim systemie szkolnictwa wyższego i nauki >

- Uczelnie powinny wykorzystywać swoje położenie i bliskie kontakty z otoczeniem społeczno-gospodarczym w celu aktywnego uczestniczenia w rozwoju gospodarczym regionu i kraju – przez odpowiednie kształtowanie oferty dydaktycznej powinny szybko i elastycznie reagować na potrzeby rozwoju gospodarczego i rynku pracy, zapewniając swoim absolwentom warunki do podjęcia pracy zawodowej, przy uwzględnieniu założeń strategii rozwoju regionu -podkreśla.

Czytaj w LEX: Kosior Wojciech, Odpowiedzialność karna za pisanie prac dyplomowych na zlecenie i za posługiwanie się nimi >