Ulgi i obniżki opolska rada miasta wprowadziła na czwartkowej sesji niemal jednogłośnie. Przyjęte zostały w formie zmian trzech obowiązujących już uchwał dotyczących cen usług miejskiego transportu w samym Opolu i na liniach pozamiejskich oraz uchwały dotyczącej ulgowych i bezpłatnych przejazdów miejskim transportem.

Naczelnik Biura Organizacji Transportu Zbiorowego w opolskim Urzędzie Miasta Tomasz Zawadzki wyjaśnił, że przyjęte w czwartek zmiany obniżają ceny biletów nocnych z 6 zł 40 gr do 3 zł 60 gr. Poza tym autobusy nocne, które obecnie kursują w Opolu tylko w weekendy, będą jeździć przez cały tydzień i z większą częstotliwością. Zmienione mają być również – na bardziej przyjazne i zasugerowane przez mieszkańców – trasy ich przejazdu.
 
 
Obniżono też ceny pozamiejskich biletów miesięcznych imiennych. Jak tłumaczył Zawadzki, większość z tych biletów stanieje o 24 proc., a w przypadku biletów szkolnych – o ponad 40 proc.
 
Niższe ceny biletów nocnych i miesięcznych pozamiejskich obowiązywać będą od września.
 
Zawadzki pytany o koszty obniżek cen mówił, że w przypadku gdyby nie było wzrostu liczby pasażerów, to do końca tego roku zniżka na bilety miesięczne pozamiejskie kosztować może budżet ok. 100 tys. zł. „Liczymy jednak na wzrost liczby pasażerów. Obserwowaliśmy to już przy obniżce cen biletów jednorazowych. Wtedy wzrost ilości pasażerów kompensował mocno koszty tej zniżki” – dodał.
 
Koszt obniżki cen autobusów nocnych ma natomiast wynieść zaledwie ok. 5 tys. zł – ze względu na bardzo małą liczbę korzystających z tych kursów obecnie. „Tu też liczymy na wzrost i większe wykorzystanie przejazdów” – powiedział Zawadzki.
 
 
Projekt uchwały dot. 50-procentowej ulgi na bilety dla studentów studiów doktoranckich złożył klub radnych SLD, a poparli wszyscy radni. Szefowa klubu radnych Sojuszu Małgorzata Sekula mówiła na zwołanej przed sesją konferencji prasowej, że taki projekt powstał, bo zgłosili się do SLD przedstawiciele samorządów doktorantów opolskich uczelni publicznych. Radny Lucjusz Bilik dodał, że SLD „z wielką radością i zrozumieniem przyjęło poparcie dla projektu klubu radnych PO”. „Liczymy, że ulgi te stworzą doktorantom lepsze warunki do życia w Opolu” – dodała radna Sojuszu Beata Kubica.
 
Ulga dla doktorantów ma obowiązywać po upływie 14 dni od opublikowania w dzienniku urzędowym woj. opolskiego, jak wyjaśnił Zawadzki - najwcześniej pod koniec września. Według wyliczeń grupa doktorantów na Uniwersytecie Opolskim i Politechnice Opolskiej liczy ok. 550 osób. Według szacunków koszt tej zniżki może – według Zawadzkiego – wynieść ok. 150 tys. zł rocznie.
 
Radny Szymon Ogłaza z klubu PO, tworzącego wraz z klubem Razem dla Opola koalicję w opolskiej radzie miasta, powiedział PAP, że wszystkie wprowadzone w czwartek ulgi mają na celu zwiększenie atrakcyjności przewozów zbiorowych w Opolu i zwiększenie liczby pasażerów opolskiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego (MZK). „Promujemy miejską komunikację zbiorową, by ograniczyć ruch samochodowy, co ma mieć dobry wpływ zarówno np. na płynność ruchu w mieście, jak i środowisko” - powiedział.
 
Opozycyjny radny Solidarnej Polski Michał Nowak uznał z kolei, że nawet jeśli zniżki cen biletów nocnych i pozamiejskich imiennych to „kiełbasa wyborcza” i wprowadzane są właśnie w związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi zaplanowanymi na 16 listopada, to „jest to krok w dobrym kierunku”.
 
Opolskie MZK dojeżdża do kilkunastu miejscowości w trzech podopolskich gminach - gminie Dobrzeń Wielki, Komprachcice i Dąbrowa. Flota MZK w Opolu liczy obecnie 83 autobusy. Według danych MZK w Opolu w ub. roku opolski Zakład przewiózł 18 mln 520 tys. pasażerów. (PAP)